13.04.2021 @ 07:00

Et vanvittigt lækkert hjulsæt, som excellerer med lav vægt og masser af stivhed.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta:

Producent: Cadex
Produkt: 42 Disc Tubeless hjulsæt
Farver: Sort / sort
Størrelse: 700 cc
Vægt: 1327 gram

Vejledende udsalgspris: 19.998,- kroner

Forhjul: 8.999,-  kroner

Baghjul: 10.999,- kroner

Vind et Cadex 42 Disc hjulsæt


Introduktion

Cadex-brandet er ejet af Giant, som lancerer high-end komponenter under dette navn.


Hvor Giants egne hjul typisk rammer ind i markedets midterste segment, så er Cadex produkter til øverste hylde, som er lavet til at konkurrere med de ypperste brands.

 

Cadex 42 Disc hjulsættet tilbyder således masser af teknologi og løsninger, som man kun ser på de dyreste hjul og er således lavet som et high-end-hjul til ryttere, der stiller store krav til sit udstyr.

 

Foruden kvalitets-carbon og lav vægt, så tilbyder hjulsættet et hookless fælgkantdesign, Cadex egne nav, samt carbon-eger som er spændt op på en anderledes måde for at sikre rytteren maksimal stivhed.

 

 

Test

Fælgdesignet er langt hen ad vejen som forventet:


42 millimeters dybde giver gode aerodynamiske egenskaber, men ligger stadig i allround-kategorien, så hjulene kan bruges i alt terræn. I min optik er det en nærmest perfekt højde til danske forhold og så får man stadig et hjulsæt, som man snildt kan tage med sydpå i bjergene.

 

Den ydre fælgbredde er 23 millimeter, mens fælgen indvendigt er 19,4 millimeter. Disse dimensioner egner sig bedst til dæk med en bredde på 25-28 millimeter. Helt i tråd med tidens trend.

 

Fælgdesignets mest prominente feature er dog, at hjulet er lavet uden den indvendige kant, som man ofte ser, der skal tage fat i dækkets kant og holde det sammen med fælgen.


Det har Cadex droppet, således at det er dæktrykket der skubber ud mod fælgen og holder dækket på plads. En måde som mange mener, er den bedste i et tubeless-setup.

 

Ifølge Cadex giver det desuden en aerodynamisk fordel og en bedre holdbarhed, da konstruktionen bliver stærkere.

 

 

Carbon-eger og special opspænding

Hjulsættet er fremstillet med eger i carbon, hvilket understreger high-end-ambitionerne.


Det giver en åbenlys fordel i forhold til vægt, men egerne er også lavet delvist flade for at optimere på aerodynamikken. Det er lækre features, som er med til at bringe hjulsættet op i hierarkiet, men det er ikke det mest spændende ved egerne.

 

For Cadex benytter sig af en noget anderledes måde at spænde hjulene op på.

 

Systemet kaldes ’Dynamic Balanced Lacing’ og gør, at hjulene ikke er spændt helt optimalt op, når hjulene blot står eller hænger i servicebænken hos mekanikeren. Den optimale spænding opnås først, når rytteren træder kraft ind i hjulene igennem cyklen.

 

Det skal ifølge Cadex øge stivheden og hjulenes effektivitet.

 

Eget nav

Hjulene er strikket op på Cadex eget nav, hvilket måske er lidt utraditionelt. Ofte benytter de ypperste hjul sig af nav fra en af markedets anerkendte producenter, men Cadex bruger altså sit eget nav. Det er endda lavet på stållejere, hvilket også adskiller sig fra de yndede keramiske lejere. Dog påstår Cadex, at forskellen fra eget nav til eksempelvis de keramiske fra Ceramic Speed - som generelt anses som markedets gyldne standard - er lille.

 

 

Ypperlig performance

Ude på landevejen kommer teknologien virkelig til sin ret. Hjulsættet har nemlig alt det, som man forventer at et topklasse-hjul.

 

Først og fremmest så er det bare en kæmpe fornøjelse at træde et hjulsæt, der kun vejer cirka 1300 gram. Det er en imponerende vægt for at hjulsæt med en aerodynamisk profil og det giver enorm køreglæde.

 

Hjulene føles således rigtig ’letbenede’ og de er lynhurtige at træde op i fart efter et sving eller når der skal accelereres på flad vej. På bakker er de for alvor i sit rette element, hvor den lave vægt kombineret med stivheden er helt perfekt balanceret.

 

Selvom de cirka 1327 gram er meget let, så er de fordelt på en 42 millimeter høj fælg, hvilken giver masser af stivhed oveni pakken. Hjulsættet føles klippestabilt og er rigidt i sin opbygning og fornemmelse, hvilken er præcist hvad man ønsker fra et performance-hjulsæt.

 

Det resulterer i primært to ting:
Hjulene føles solide, når man træder dem an, så man hele tiden føler sig sikker og stabil på cyklen. Det samme gælder, når man kører hjulene hårdt igennem sving og kurver, hvor man ønsker så meget stabilitet som muligt.

 

Cadex-hjulsættet kan uden tvivl måle sig med alle de mere kendte high-end brands på markedet, når det kommer til stivhed og fart. Man skal virkelig være en kæmpe kraftkarl, hvis man skal tvinge nogen som helst lateral flex ud af dette sæt.

 

En fælghøjde på 42 millimeter kan være en anelse sidevindsfølsom, men hjulene føles lette at navigere under alle forhold og jeg har ikke bemærket nogen som helst problemer her.

 

Selvom ydeevnen er i fokus, så er der ingen problemer med komforten i hjulene. De tager fint imod ujævnheder fra vejen og absorberer huller og andre forhindringer uden at stivheden gør det uudholdeligt.

 

Hjulets komponenter spiller fint sammen og navet er letløbende og svarer i min optik helt til resten af pakken rent kvalitetsmæssigt. Vi har kun testet hjulene i et par uger, så det er selvfølgelig på ingen måde nok til at vurdere kvalitet og holdbarhed over tid, men det umiddelbare indtryk er rigtig godt.

 

Som en bonusinfo kan det nævnes, at bagnavet larmer ret meget i friløb. Noget som rigtig mange ryttere elsker - jeg synes også personligt, at lyden af et bagnav er sød musik, når man ikke træder i pedalerne.

 


Konklusion
Cadex 42 Disc Tubeless er et helt igennem fantastisk allround-hjulsæt. Faktisk et af de bedste jeg har kørt på.

 

Hjulene er stive og reagerer kontant og velvilligt på de kræfter, som man sender i deres retning. Man mærker især den høje stivhed på små bakker og i varieret terræn, hvor der ofte skal accelereres.

 

Den forholdsvis høje profil til trods, så vejer sættet tæt på 1300 gram, hvilket er intet mindre en imponerende.

 

Cadex kan let måle sig med de helt store mærker, men prisen matcher også disse, så man skal være klar med den store pengepung, hvis man vil være så godt kørende.

 

Til gengæld får man også et ret ultimativt hjulsæt med nyeste tubeless-teknologi.

 

Sådan har vi testet: Hjulene er testet på de danske landeveje i foråret.


Stillet til rådighed af: Giant Danmark

 


TESTRAPPORT

 

Brand: Cadex

Model: Cadex 42 Disc Tubeless

 

Hvor dyb og bred er fælgen?

Hjulene er 42 millimeter høje og har en udvendig bredde på 23 millimeter og en indvendig bredde på 19,4 millimeter.

 

Hvilke dækstørrelser kan bruges på hjulet?

Hjulsættet er optimeret til at fungere bedst med dæk fra 25-28 millimeter.

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

Aero-egere i carbon, sat op med ’Dynamic Balanced Lacing’, hvor egerne ikke står med fuld spænding, når cyklen står stille, men som først opnår sin rette spænding, når rytteren sender kræfter ned i hjulet. Fælgen er hookless, så dækket får en større kontaktflade og holdes på plads via lufttrykket. Cadex-nav med lav rullemodstand.

 

Bedøm produktets konstruktion

Alt på hjulene kan betegnes som high-end og konstruktionen er imponerende både teknisk og i sin udførsel.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Kvaliteten er høj på alle komponenterne og må forventes at have stor holdbarhed.

Bedøm materialekvalitet, kvalitet af særlige detaljer og overordnet udførsel og vurder hvordan det vil spille ind på produktets holdbarhed og levetid

 

Hvad er hjulene lavet til og hvem henvender de sig til?

Hjulene er lavet til den seriøse rytter, som vil have et hjulsæt, der kan gøre sig i alle terræner med masser af stivhed, aerodynamik og ikke mindst lav vægt.

 

De henvender sig primært til væddeløberen eller motionisten med hang til luksus og pengepungen i orden.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Cadex har lavet et hjulsæt som rammer målgruppen helt perfekt. Hjulene kan det hele og performer på højeste niveau.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende hjulsæt?

Prisen er tilsvarende for et lignende hjulsæt fra andre mærker og med samme teknologi. Vi er i high-end segmentet prismæssigt også.
 

Hvad vejer hjulsættet?

Hjulsættet vejer 1327 gram uden quikc-releases og fælgbånd.

 

Køreegenskaber

Er hjulene komfortable?

 

Ja, hjulene tilbyder masser af komfort på de fleste underlag. Det ruller uden at tage imod alle ujævnheder i vejen og klarer også huller og kanter fint.

 

Beskriv hjulenes køregenskaber

De er stive og hurtige - reagerer rigtig godt på input fra rytteren og accelerer hurtigt og præcist. I fart er de stabile og rolige.

 

Bedøm hjulenes stivhed og kraftoverførsel

Der er masser af stivhed trods den lave vægt og man får fornemmelsen af, at ingen kræfter går tabt.

 

Beskriv styring - er de livlige, neutrale eller dovne?

Hjulene er mest af alt stabile og præcise, både når der skal drejes skarpt og accelereres og i lange, bløde sving, hvor stabiliteten er vigtig.

 

Konklusion

Nød du at køre på hjulsættet?

 

Ja - jeg byttede gerne mine egne hjul for et sæt af disse.

 

Om testeren:

Alder: 37

Højde: 183

Vægt: 74 kilo

Jeg har cyklet i: 12 år 

Så ofte cykler jeg: 3-4 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej

Vind et Cadex 42 Disc hjulsæt

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Tour de France-spillet er åbnet!
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 1. juli! Tour de France køres frem til søndag den 23. juli. 
Tag cyklen med til Alperne og oplev Tour-feberen tæt på
Hvem kunne ikke tænke sig at opleve stemningen, når Tour de France-feltet kæmper sig op over de høje pas i Alperne - eller måske endnu bedre - hvem drømmer ikke om selv at bestige et af de ikoniske bjergpas, man kender fra sommerens tv-transmissioner fra Touren. Denne sommer kan begge dele lade sig gøre i franske Serre Chevalier-Briancondalen.
SIDSTE CHANCE: Skal Vingegaard på dit managerhold?
Det er nu muligt at sætte dit managerhold til Critérium du Dauphiné. Jonas Vingegaards sidste forberedelsesløb før Tour de France-forsvaret.
Giro-manager: Vinderne er fundet
Årets Giro d'Italia er slut og dermed er det tid til at gøre status på årets første grand tour managerspil.
Heby: Kørte jo nærmest solo hele vejen
Sofie Heby er Danmarks pt. bedste kvindelige MTB-rytter.
Sejrende Fini afslører: Havde siver i afslutningen
Sebastian Fini er dobbelt dansk mester anno 2023. Den seneste titel blev vundet trods en punktering til allersidst. Det afslører han overfor Feltet.dk kort efter løbet.
Den erfarne stjerne besejrer opkomling i spurten
Endnu en dag, endnu en DM-titel for Sebastian Fini, der i dag kunne lade sig hylde som danmarksmester på XCC-distancen.
To DM-sejre på to dage: Heby overlegen i Aalborg
Sofie Heby kunne i dag følge op på gårsdagens DM-sejr på den lange distance med endnu en på den korte af slagsen.
Ny vild DM-duel imellem Fini og Andreassen
Sebastian Fini genvinder DM-titlen i en tæt duel imod Simon Andreassen.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Heby og Vedersø kæmpede om U23-titlen
Gustav Heby Pedersen blev dansk mester i U23-klassen i mountainbike, da Danmarks største talenter dystede om XCO-titlen.
DM-tronen skifter: Bohés stime brudt
22-årige Sofie Heby Pedersen er ny dansk mester i mountainbike!
MAD,ONE: Slip dit indre bæst løs med innovativt cykeltøj
Den danske cykelrytter, Jakob Fuglsang, står bag et nyt cykeltøjsmærke, som Feltet.dk kigger nærmere på i denne artikel.
Feltet.dk lancerer en ny Giro-app
Feltet.dk lancerer en gratis app til årets Giro d'Italia. Det er en gratis beta-version, hvor du kan følge Giro-etaperne helt tæt.
Test: WTB Gravelier-sadel
For en cykelrytter som har rigtig svært ved at finde en sadel, som føles komfortabel, så vil begejstringen ingen ende tage, når man finder en sadel, som giver timevis på cyklen uden ubehag. WTB Gravelier har været netop den oplevelse og er en meget komfortabel sadel med nogle fede gravel specifikke features.  
Test: Assos R Bibshorts S9
Virkelig lækre bibs med vanlig Assos-teknologi, god materialekvalitet, lækre materialer og en pris som er yderst fair i et marked, hvor prisen for bibshorts ellers er stukket af.  
Produktnyt: Nyt dæk fra Pirelli - det hurtigste nogensinde
Mads Pedersen og Mattias Skjelmose kan se frem til at rulle bedre i 2023, da dæksponsoren Pirelli har gode nyheder til dem.
Danmarks Højeste Motionscykelløb fejrer jubilæum Kr. Himmmelfartsdag - skal du køre?
Danmarks Højeste Motionscykelløb afholdes igen i år Kr. Himmelfartsdag den 18. maj 2023.
Sidste chance: Deltag i årets Giro-spil! Præmier for over 40.000 kroner
Deltag i årets Giro d'Italia managerspil starter lørdag den 6. maj og slutter søndag den 28. maj 2022.
Test: Northwave gravel-tøj
Et afslappet sæt tøj til gravel-turene hvor udseende, funktion og komfort går op i en højere enhed.  
Langtidstest: Principia Gravel Carbon
Feltet.dk langtidstester Principia Gravel Carbon med HiRide Suspension forgaffel. Følg med de kommende måneder. 
Når de franske bjerge skiftes ud med ruter langs vandet
Cykelferie kan være andet end stejle alpeveje, skarpe kurver og dagsruter på plus hundrede kilometer. Vil man opleve en mere afslappet form for cykelferie, hvor der også er plads til en god frokost og et koldt glas vin, er området syd for Bretagne - det hedder Atlantique-Loire - det perfekte sted.
Talenterne kæmpede om sejrene i MTB Ligaen
Tobias Lillelund og Caroline Bohe triumferede i årets første afdeling af Shimano MTB Ligaen i Randers.
Test: Northwave Crossland Plus
Den trend, der lige nu buldrer frem i Sydeuropa, med all mountain-sko, som både kan bruges på cyklen, til og fra arbejde eller på café, er ved at vinde indpas i Danmark. Northwave introducerer nu Crossland Plus-modellen, der kan det hele.
Vind en signeret Jonas Vingegaard-trøje
Du kan vinde en signeret Jonas Vingegaard-trøje i Feltet.dk's Giro-managerspil. Tilmeld dig nu!

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Fra onsdag til søndag køres det fem dage lange ProSeries-løb ZLM Tour, der med sin prolog og fire helt flade etaper er en ganske speciel sag, der ofte er blevet brugt som Tour-forberedelse for de helt rene sprintere. I disse Dauphiné-tider tillader tiden ikke store optakter til hver etape, men vi vil hver dag komme med en kortere lynoptakt til den efterfølgende dags etape. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/lynoptakt_4_etape_af_zlm_tour_2023/Sidste års udgave var en undtagelse, men normalt er det tempospecialisterne, der har det første ord i Tour de Suisse, og det gælder i særlig grad i år, hvor åbningsetapen er historisk vigtig. Med en distance på hele 12,7 km er der nemlig tale om den længste indledende enkeltstart i mands minde, og dermed vil der med det samme blive gjort væsentlige forskelle på en flad tur rundt om søen Sihlsee, hvor specialisterne vil slikke sig om munden over udsigten til flade veje uden tekniske udfordringer. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_1_etape_af_tour_de_suisse_2023/Sidste års udgave var en undtagelse, men normalt er det tempospecialisterne, der har det første ord i Tour de Suisse, og det gælder i særlig grad i år, hvor åbningsetapen er historisk vigtig. Med en distance på hele 12,7 km er der nemlig tale om den længste indledende enkeltstart i mands minde, og dermed vil der med det samme blive gjort væsentlige forskelle på en flad tur rundt om søen Sihlsee, hvor specialisterne vil slikke sig om munden over udsigten til flade veje uden tekniske udfordringer. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_1_etape_af_tour_de_suisse_2023/For Robin Juel Skivild kommer næste uges Baby-Giro til at handle om at jagte personlig succes, så drømmen om VM på både banen og landevejen kan realiseres.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/ung_dansker_jagter_vm_paa_baade_landevejen_og_banen_til_baby-giroen/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Tour de France-spillet er åbnet!
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 1. juli! Tour de France køres frem til søndag den 23. juli. 
Tag cyklen med til Alperne og oplev Tour-feberen tæt på
Hvem kunne ikke tænke sig at opleve stemningen, når Tour de France-feltet kæmper sig op over de høje pas i Alperne - eller måske endnu bedre - hvem drømmer ikke om selv at bestige et af de ikoniske bjergpas, man kender fra sommerens tv-transmissioner fra Touren. Denne sommer kan begge dele lade sig gøre i franske Serre Chevalier-Briancondalen.
SIDSTE CHANCE: Skal Vingegaard på dit managerhold?
Det er nu muligt at sætte dit managerhold til Critérium du Dauphiné. Jonas Vingegaards sidste forberedelsesløb før Tour de France-forsvaret.
Giro-manager: Vinderne er fundet
Årets Giro d'Italia er slut og dermed er det tid til at gøre status på årets første grand tour managerspil.
Heby: Kørte jo nærmest solo hele vejen
Sofie Heby er Danmarks pt. bedste kvindelige MTB-rytter.
Sejrende Fini afslører: Havde siver i afslutningen
Sebastian Fini er dobbelt dansk mester anno 2023. Den seneste titel blev vundet trods en punktering til allersidst. Det afslører han overfor Feltet.dk kort efter løbet.
Den erfarne stjerne besejrer opkomling i spurten
Endnu en dag, endnu en DM-titel for Sebastian Fini, der i dag kunne lade sig hylde som danmarksmester på XCC-distancen.
To DM-sejre på to dage: Heby overlegen i Aalborg
Sofie Heby kunne i dag følge op på gårsdagens DM-sejr på den lange distance med endnu en på den korte af slagsen.
Ny vild DM-duel imellem Fini og Andreassen
Sebastian Fini genvinder DM-titlen i en tæt duel imod Simon Andreassen.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x