13.04.2021 @ 07:00

Et vanvittigt lækkert hjulsæt, som excellerer med lav vægt og masser af stivhed.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta:

Producent: Cadex
Produkt: 42 Disc Tubeless hjulsæt
Farver: Sort / sort
Størrelse: 700 cc
Vægt: 1327 gram

Vejledende udsalgspris: 19.998,- kroner

Forhjul: 8.999,-  kroner

Baghjul: 10.999,- kroner

Vind et Cadex 42 Disc hjulsæt


Introduktion

Cadex-brandet er ejet af Giant, som lancerer high-end komponenter under dette navn.


Hvor Giants egne hjul typisk rammer ind i markedets midterste segment, så er Cadex produkter til øverste hylde, som er lavet til at konkurrere med de ypperste brands.

 

Cadex 42 Disc hjulsættet tilbyder således masser af teknologi og løsninger, som man kun ser på de dyreste hjul og er således lavet som et high-end-hjul til ryttere, der stiller store krav til sit udstyr.

 

Foruden kvalitets-carbon og lav vægt, så tilbyder hjulsættet et hookless fælgkantdesign, Cadex egne nav, samt carbon-eger som er spændt op på en anderledes måde for at sikre rytteren maksimal stivhed.

 

 

Test

Fælgdesignet er langt hen ad vejen som forventet:


42 millimeters dybde giver gode aerodynamiske egenskaber, men ligger stadig i allround-kategorien, så hjulene kan bruges i alt terræn. I min optik er det en nærmest perfekt højde til danske forhold og så får man stadig et hjulsæt, som man snildt kan tage med sydpå i bjergene.

 

Den ydre fælgbredde er 23 millimeter, mens fælgen indvendigt er 19,4 millimeter. Disse dimensioner egner sig bedst til dæk med en bredde på 25-28 millimeter. Helt i tråd med tidens trend.

 

Fælgdesignets mest prominente feature er dog, at hjulet er lavet uden den indvendige kant, som man ofte ser, der skal tage fat i dækkets kant og holde det sammen med fælgen.


Det har Cadex droppet, således at det er dæktrykket der skubber ud mod fælgen og holder dækket på plads. En måde som mange mener, er den bedste i et tubeless-setup.

 

Ifølge Cadex giver det desuden en aerodynamisk fordel og en bedre holdbarhed, da konstruktionen bliver stærkere.

 

 

Carbon-eger og special opspænding

Hjulsættet er fremstillet med eger i carbon, hvilket understreger high-end-ambitionerne.


Det giver en åbenlys fordel i forhold til vægt, men egerne er også lavet delvist flade for at optimere på aerodynamikken. Det er lækre features, som er med til at bringe hjulsættet op i hierarkiet, men det er ikke det mest spændende ved egerne.

 

For Cadex benytter sig af en noget anderledes måde at spænde hjulene op på.

 

Systemet kaldes ’Dynamic Balanced Lacing’ og gør, at hjulene ikke er spændt helt optimalt op, når hjulene blot står eller hænger i servicebænken hos mekanikeren. Den optimale spænding opnås først, når rytteren træder kraft ind i hjulene igennem cyklen.

 

Det skal ifølge Cadex øge stivheden og hjulenes effektivitet.

 

Eget nav

Hjulene er strikket op på Cadex eget nav, hvilket måske er lidt utraditionelt. Ofte benytter de ypperste hjul sig af nav fra en af markedets anerkendte producenter, men Cadex bruger altså sit eget nav. Det er endda lavet på stållejere, hvilket også adskiller sig fra de yndede keramiske lejere. Dog påstår Cadex, at forskellen fra eget nav til eksempelvis de keramiske fra Ceramic Speed - som generelt anses som markedets gyldne standard - er lille.

 

 

Ypperlig performance

Ude på landevejen kommer teknologien virkelig til sin ret. Hjulsættet har nemlig alt det, som man forventer at et topklasse-hjul.

 

Først og fremmest så er det bare en kæmpe fornøjelse at træde et hjulsæt, der kun vejer cirka 1300 gram. Det er en imponerende vægt for at hjulsæt med en aerodynamisk profil og det giver enorm køreglæde.

 

Hjulene føles således rigtig ’letbenede’ og de er lynhurtige at træde op i fart efter et sving eller når der skal accelereres på flad vej. På bakker er de for alvor i sit rette element, hvor den lave vægt kombineret med stivheden er helt perfekt balanceret.

 

Selvom de cirka 1327 gram er meget let, så er de fordelt på en 42 millimeter høj fælg, hvilken giver masser af stivhed oveni pakken. Hjulsættet føles klippestabilt og er rigidt i sin opbygning og fornemmelse, hvilken er præcist hvad man ønsker fra et performance-hjulsæt.

 

Det resulterer i primært to ting:
Hjulene føles solide, når man træder dem an, så man hele tiden føler sig sikker og stabil på cyklen. Det samme gælder, når man kører hjulene hårdt igennem sving og kurver, hvor man ønsker så meget stabilitet som muligt.

 

Cadex-hjulsættet kan uden tvivl måle sig med alle de mere kendte high-end brands på markedet, når det kommer til stivhed og fart. Man skal virkelig være en kæmpe kraftkarl, hvis man skal tvinge nogen som helst lateral flex ud af dette sæt.

 

En fælghøjde på 42 millimeter kan være en anelse sidevindsfølsom, men hjulene føles lette at navigere under alle forhold og jeg har ikke bemærket nogen som helst problemer her.

 

Selvom ydeevnen er i fokus, så er der ingen problemer med komforten i hjulene. De tager fint imod ujævnheder fra vejen og absorberer huller og andre forhindringer uden at stivheden gør det uudholdeligt.

 

Hjulets komponenter spiller fint sammen og navet er letløbende og svarer i min optik helt til resten af pakken rent kvalitetsmæssigt. Vi har kun testet hjulene i et par uger, så det er selvfølgelig på ingen måde nok til at vurdere kvalitet og holdbarhed over tid, men det umiddelbare indtryk er rigtig godt.

 

Som en bonusinfo kan det nævnes, at bagnavet larmer ret meget i friløb. Noget som rigtig mange ryttere elsker - jeg synes også personligt, at lyden af et bagnav er sød musik, når man ikke træder i pedalerne.

 


Konklusion
Cadex 42 Disc Tubeless er et helt igennem fantastisk allround-hjulsæt. Faktisk et af de bedste jeg har kørt på.

 

Hjulene er stive og reagerer kontant og velvilligt på de kræfter, som man sender i deres retning. Man mærker især den høje stivhed på små bakker og i varieret terræn, hvor der ofte skal accelereres.

 

Den forholdsvis høje profil til trods, så vejer sættet tæt på 1300 gram, hvilket er intet mindre en imponerende.

 

Cadex kan let måle sig med de helt store mærker, men prisen matcher også disse, så man skal være klar med den store pengepung, hvis man vil være så godt kørende.

 

Til gengæld får man også et ret ultimativt hjulsæt med nyeste tubeless-teknologi.

 

Sådan har vi testet: Hjulene er testet på de danske landeveje i foråret.


Stillet til rådighed af: Giant Danmark

 


TESTRAPPORT

 

Brand: Cadex

Model: Cadex 42 Disc Tubeless

 

Hvor dyb og bred er fælgen?

Hjulene er 42 millimeter høje og har en udvendig bredde på 23 millimeter og en indvendig bredde på 19,4 millimeter.

 

Hvilke dækstørrelser kan bruges på hjulet?

Hjulsættet er optimeret til at fungere bedst med dæk fra 25-28 millimeter.

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

Aero-egere i carbon, sat op med ’Dynamic Balanced Lacing’, hvor egerne ikke står med fuld spænding, når cyklen står stille, men som først opnår sin rette spænding, når rytteren sender kræfter ned i hjulet. Fælgen er hookless, så dækket får en større kontaktflade og holdes på plads via lufttrykket. Cadex-nav med lav rullemodstand.

 

Bedøm produktets konstruktion

Alt på hjulene kan betegnes som high-end og konstruktionen er imponerende både teknisk og i sin udførsel.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Kvaliteten er høj på alle komponenterne og må forventes at have stor holdbarhed.

Bedøm materialekvalitet, kvalitet af særlige detaljer og overordnet udførsel og vurder hvordan det vil spille ind på produktets holdbarhed og levetid

 

Hvad er hjulene lavet til og hvem henvender de sig til?

Hjulene er lavet til den seriøse rytter, som vil have et hjulsæt, der kan gøre sig i alle terræner med masser af stivhed, aerodynamik og ikke mindst lav vægt.

 

De henvender sig primært til væddeløberen eller motionisten med hang til luksus og pengepungen i orden.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Cadex har lavet et hjulsæt som rammer målgruppen helt perfekt. Hjulene kan det hele og performer på højeste niveau.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende hjulsæt?

Prisen er tilsvarende for et lignende hjulsæt fra andre mærker og med samme teknologi. Vi er i high-end segmentet prismæssigt også.
 

Hvad vejer hjulsættet?

Hjulsættet vejer 1327 gram uden quikc-releases og fælgbånd.

 

Køreegenskaber

Er hjulene komfortable?

 

Ja, hjulene tilbyder masser af komfort på de fleste underlag. Det ruller uden at tage imod alle ujævnheder i vejen og klarer også huller og kanter fint.

 

Beskriv hjulenes køregenskaber

De er stive og hurtige - reagerer rigtig godt på input fra rytteren og accelerer hurtigt og præcist. I fart er de stabile og rolige.

 

Bedøm hjulenes stivhed og kraftoverførsel

Der er masser af stivhed trods den lave vægt og man får fornemmelsen af, at ingen kræfter går tabt.

 

Beskriv styring - er de livlige, neutrale eller dovne?

Hjulene er mest af alt stabile og præcise, både når der skal drejes skarpt og accelereres og i lange, bløde sving, hvor stabiliteten er vigtig.

 

Konklusion

Nød du at køre på hjulsættet?

 

Ja - jeg byttede gerne mine egne hjul for et sæt af disse.

 

Om testeren:

Alder: 37

Højde: 183

Vægt: 74 kilo

Jeg har cyklet i: 12 år 

Så ofte cykler jeg: 3-4 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej

Vind et Cadex 42 Disc hjulsæt

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  
VUELTA-SPILLET STARTER KL. 17.30 - TILMELD DIG NU!
Deltag i årets Vuelta a España managerspil, som starter lørdag den 17. august 2024 klokken 16.30 med en 12 km enkeltstart. Spillet slutter søndag den 8. september 2024.

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

uanset hvor mange gange man skriver det samme sluder bliver det ikke rigtigt af den grund men det er din mening og fred være med det og med hensyn til historiebøgerne kommer der ikke til at gå 50 år før de udkommer den dag han stopper står alt i dem dagen efter Jeg interesserer mig egentlig ikke voldsom meget for banecykling. Når jeg kommenterede på det under OL, var det fordi der var så voldsomt meget fokus på de på det tidspunkt få tilbageværende guldhåb. Man skal derfor ikke tage flg som udtryk for at jeg har megen føling med det, men alligevel vil jeg udtrykke tvivl om DK nu er verdens bedste banecyklingsnation, for andre nationer har dels brændt krudtet af under OL, og stiller måske ikke helt med de samme supernavne som ved foregående VM'er og OL i særdeleshed. Så det er ligesom år 0, hvor mange halvnye ryttere har deres første erfaringer med et VM. Dels så spiller hemmebanefordelen altid en rolle, selv om der måske ikke har været voldsom stor bevågenhed i befolkningen, så er der alligevel lidt at hente på den konto. Cykelbaner er som bekendt også forskellige, og der har danskerne kendt banen bedre. Men flotte resultater er det da.37-årige Wout Poels blev i Lombardiet Rundt mindet om, at han formentlig ikke har mange år tilbage af sin karriere. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/poels_saa_pogacars_dominans_og_overvejede_at_stoppe_karrieren/Eli Iserbyt får alligevel lov til at køre cross Exact Cross Heerderstrand på lørdag, selvom han egentlig var blevet suspenderet for en batalje med Ryan Kamp. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/trods_suspendering_belgisk_stjerne_faar_alligevel_lov_at_koere/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet