Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

10.09.2016 @ 19:20

Brosten, sol, race marshalls fra MC Task Force og flotte lodstrækningspræmier dannede en fantastisk ramme om et godt og veltilrettelagt cykelløb. Mange opdagede dog ikke hovedattraktionen, som udspillede sig på landevejen.

I dag blev motionscykelløbet Tour de Aars afviklet i… ja selvfølgelig Aars. Motionisterne skulle køre på en 17,3 kilometer lang rundstrækning. Det var muligt at køre to (34,6 km), fire (69,2 km) eller seks omgange (103,8 km). Den efterhånden traditionsrige brostensbelagte opløbsstrækning på Himmerlandsgade dannede en fantastisk ramme om start- og målområdet.

Løbet var rigtig godt arrangeret. Masser af flagposter, race marshalls, perfekt skiltning og sensommeren viste sig fra sin smukkeste side. Solen badede ned over motionisterne allerede fra morgenen af. Så det var cirka 300 motionister, der stillede til start i korte trikoter og bukser. Stemningen i startområdet blev ikke mindre god af, at løbet var en del af Kimbrerfesten. Alt i alt kæmpe roser til arrangørerne. Forplejningen og depoter så også fine ud, og da man kørte på en rundstrækning, så var der depot hver 17,3 kilometer.

Skal man finde noget, der kunne forbedres? Hmm, den er svær. Så skulle det være skiltning til toiletter og parkeringspladser, men det er småting.

Kære Mogens Kristensen
En af løbsarrangørerne bag Tour de Aars er cykeleventmageren og manager bag det danske kontinentalhold Riwal Platform - Mogens Kristensen. Hr. Kristensen står bag tre af de danske UCI-løb i foråret og gadeløbet i Aars. Tidligere har Feltet.dk efterlyst, at der i den forbindelse bliver arrangeret motionsløb.

I dag viste arrangørerne med det succesfulde arrangement, at de kan magte opgaven med at lave suveræne motionscykelløb - og det kan bestemt være vejen frem til at holde hjulene kørende med de danske UCI-løb. Det vil give flere tilskuere til UCI-løbene samt en ekstra indtægt. Vi krydser fingre for, at det bliver til noget i 2017!

Nu til sagen! Kongedysten Wicki Jo vs. Jeppe
Ikke alle opfangede det. Team Motionsfeltet.dk var til start med seks ryttere. Alle seks ryttere kørte 103,8 distancen. To af rytterne til start var Kjeld Wichmann alias ’Wicki Jo’ og undertegnet Jesper Johannesen alias ’Jeppe’. Netop disse to ryttere mødte hinanden til kongedyst i Aars.

Sidste 2015 udgaven af Gran Fondo Munkebjerg har de to mobbet hinanden internt på Motionsfeltet. ’Jeppe’ led et klækkeligt nederlag på ’Munken’. Mareridtet skete - ’Jeppe’ måtte ned og gå på Munken, hvilket ’Wicki Jo’ har brugt imod undertegnet dagligt siden. ’Jeppe’ tog skeen i den anden hånd og næsten 25 kilo er blevet hakket af dunken i løbet af vinteren og foråret. I april måned mødtes ’Wicki Jo’ og ’Jeppe’ så igen på Mallorca, hvor de to ryttere skulle teste formen. Her satte ’Jeppe’ tingene på plads. Han troede, at han fik ro.

Den daglige interne mobning, parterne imellem, fortsatte dog - både via Team Motionsfeltet.dk interne gruppe og dagligt via hadske kommentarer til hinanden.

’Du er kommet til at se fed.’

’Ikke meget du får trænet i øjeblikket.’

’Jeg napper dig med en omgang på Munken til oktober.’

Ja, vi kunne blive ved med de interne beskeder. Mange tåler dog desværre ikke dagens lys. I dag var så dagen, hvor tingene skulle afgøres for en stund. I hvert fald indtil finalen og årets reelle kongedyst Gran Fondo Munkebjerg den 1. oktober.

Hvordan gik det så?
Løbet startede med høj fart, hvor de tre første omgange blev kørt med 39 km/t i snit. Midtvejs på tredje omgang blev der dog angrebet i højre og venstre side af vejen. Godt 50 ryttere var stadig samlet i front på dette tidspunkt, men så begyndte feltet at splitte op.

’Wicki Jo’ og ’Jeppe’ var blevet sat. Panikken spredte sig. ’Jeppe’, alias mig selv, begyndte at tvivle på egne evner. ’Wicki Jo’ sad dog 25 meter foran mig.

’Kunne jeg lukke? Ja…. Neeej. Av av mine ben’

Vi sad i anden gruppe og pludselig stod ’Wicki Jo’ stille. ’YEEEEESSS’ nåede jeg lige at tænke. Jeg fik lukket hullet.

’Wicki Jo’ kiggede på mig og sagde tørt: ’Kæft, du er færdig.’

Pokerfjæsset kom frem og skuespillet blev spillet. Anden gruppe så ud til at køre væk. De var 100 meter foran. Pludselig skete det, som ikke måtte ske. ’Wicki Jo’ rejste sig og kørte op i anden gruppe. Mine ben var fuldstændig syret til, og jeg kæmpede i nogle kilometer for at lukke hullet. ’Wicki Jo’ gik direkte i front af den anden gruppe for, at jeg ikke skulle komme op. Heldigvis da han slog ud, gik tempoet i stå i den anden gruppe, og jeg fik lukket.

’Wicki Jo’ fortsatte dog føringen de efterfølgende omgange, men gruppen kom stortset intakt til målstregen. Efter 103 kilometer sad vi sidde om sidde. ’Wicki Jo’ havde sparet på føringer, og jeg tænkte, at jeg måtte først ind i opløbet, hvis jeg skulle tage det interne sejr.

Lige præcis i det øjeblik angreb en rytter foran mig og jeg kom med på hjul. Jeg kiggede mig over skulderen, og en rytter styrtede, da en bil pludselig holdt stille før et sving. Rytteren prøvede at tage fortovet, men ramte ikke opkørslen og styrtede. Det så ikke alt for godt ud, men jeg håber, han er ok.

Det betød dog, at rytteren, som havde angrebet, og jeg fik hullet. Jeg kiggede mig over skulderen. ’Wicki Jo’ var væk. 700 meter til mål.

Kort før opløbsstrækningen kom et 180 graders sving, og jeg er ikke kendt for den bedste teknik og kørte derfor sikkert. Jeg havde jo lige set, at ’Wicki Jo’ var væk. Jeg tænkte allerede på alle de svinere, som jeg skulle sende internt og personligt. Pludselig ud af det blå kom ’Wicki Jo’ hamrede rundt i svinget, og jeg tænkte bare: ’Hold da kæft, han ryger da totalt på røven’.

Det gjorde han (desværre) ikke.

’Wicki Jo’ havde pludselig 5-10 meters hul, og jeg måtte virkelig træde igennem med kramper og syre i bentøjet. Det lykkedes, at komme på hjul, da han døde på opløbsstrækningen. Men desværre heller ikke mere end det. Jeg fik ikke presset cyklen forbi…



To ting skal der dog påpeges, men de er meget væsentlige. 'Wicki Jo' bruger mekanisk doping. Han havde smurt kæden, før dagens kongeduel. Desuden må man jo forholde sig til resultatlisten på løbets hjemmeside, hvor 'Wicki Jo' alias Kjeld Wichmann står som udgået, hvilket jeg selvfølgelig forholder mig til. Mogens Kristensen, du sender bare en regning for "resultat-fixningen".

I rytterteltet efter løbet skulle der også være blevet sagt, hvad f….. vi lavede? Man spurter da kun om sejren! Det gør man bestemt ikke, når håneretten er på højkant. Jeg frygter for de kommende dage. Der skal trænes før ’Munken’ den 1. oktober, hvor den rigtige kongedyst står for døren.

Team Motionsfeltet.dk træner i Vejle i næste weekend op til løbet. Både ’Wicki Jo’ og jeg er tilmeldt…

Indtil da må den interne mobning fortsætte ganske uforandret. Jeg tror godt, vi begge kan sige, at det også er en kæmpe motivationsfaktor for os begge. Noget der giver gnisten til at træne også i efterårsæsonen. 


 

Professionelle ryttere hjælper med at teste udstyr
Før en ny kollektion sendes på markedet, så går der en lang udviklingsproces forud. Ofte bliver produkter testet af verdens bedste cykelryttere, som giver deres feedback og vejledning. Så en kollektion kan forbedres, før den sendes ud til forbrugerne.
Bliv en del af cykellinjen på Idrætsefterskolen Klintsøgaard
Er du ung og leder efter et skoleophold, hvor du får mulighed for at dyrke din store passion - cykling?
Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Så når du skal køre langt, skal du selvfølgelig træne det. Kom op over 100 km og op til 150. Mange af dem - det giver også erfaring i at sidde længe i sadlen. I og for sig korrekt. Omvendt, så er restitutionsbehovet altså ret stort efter en 150 km. tur selv i roligt tempo. Specielt hvis ikke man i forvejen har mange km i benene. Jeg synes jeg jeg normalt er i rimelig form og kører over 10.000 km om året. Men de rigtig lange ture på 120-140 km. skal jeg ikke have ret mange af uden at det forstyrer den øvrige træning. Dilemmaet er, at på fem måneder er der ikke megen tid tll både at opbygge sin form progressivt og så nå at køre (mange) lange træningsture. Det bliver hurtigt "crash training". Hvis jeg var trådstarter ville jeg mere planlægge min træning ud fra konsistens og progression end et forsøg på at nå at køre mange lange ture. Og så må man se hvor langt det bringer en.Jeg overvejer et nyt hjulsæt, og har kig på Bontrager Aeolus Pro 3v Disc. Det skulle så vidt jeg kan se leve op til kraveneRyttere som Egan Bernal, Remco Evenepoel og Mathieu van der Poel er trods deres få sæsoner på højeste landevejsniveau allerede blandt cykelsportens absolut stærkeste ryttere, og det har imponeret ASO-direktør, Christian Prudhomme. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/prudhomme_roser_stortalenterne_bryder_med_moenstrene/Paragraf 49 siger bl.a. " ......må cyklister ikke køre ved siden af hinanden, medmindre færdselsforholdene tillader eller nødvendiggør dette." Så som jeg tillod mig at antage før...IKKE forbudt. ...og som jeg skrev tidligere ... " det matematiske/tidsmæssige grundlag er det samme..." ALTSÅ...Hvis X ryttere kører enkeltvis, vil den tid en billist skal befinder sig helt eller delvist i venstre vognbane (og i fare for at møde modkørende/tilkørende fra sidevej m.m. ) være lidt mindre end dobbelt så lang, som hvis de kørte to og to (der bruges samme tid på at trække ud/trække tilbage). Er det helt sort snak??

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet