BMC skriver i deres pressemeddelse: Udholdenhed uden grænser. Roadmachine 01 THREE omdefinerer udholdenhedspræstation med en blanding af fart, komfort og alsidighed på alle veje. Den er bygget af vores førsteklasses 01-kulfiber og har avanceret integration, herunder indvendig kabelføring, opbevaring på underrøret og en fuldt integreret baglygte for ekstra sikkerhed.
Lad os prøve at køre den igennem Motionsfeltet´s testmaskine og se hvad der kommer ud af det.
Men først skal vi lige have styr på, hvad det er for en maskine, vi taler om:
Ramme: Roadmachine 01 Premium Carbon med Tuned Compliance Concept Endurance | ICS Technology Stealth Cable Routing | Integreret opbevaring i underrøret | Stealth Dropout Design | 12 x 142 mm Thru-Axle
Forgaffel: Roadmachine 01 Premium Carbon med Tuned Compliance Concept Endurance | ICS Technology stealth kabelføring | Flat Mount Disc | 12 x 100 mm Thru-Axle | 50 mm offset (størrelse 47-51) 45 mm offset (størrelse 54-61)
Frempind: BMC ICS2 | Integrated Cockpit System Technology
Styr: Easton EC70 SL Carbon | 125 mm drop, 80 mm reach, 4° flare
Sadelpind: Roadmachine 01 Premium Carbon D-Shaped Sadelpind | 15 mm offset | D-Fender kompatibel
Sadel: Selle Italia Novus Boost Evo Superflow | TI316 Rail | 145 mm
Kranksæt: SRAM Force AXS (FC-FRC-P-E1)
Klinger: 46-33T
Powermeter: SRAM Force AXS Powermeter | Enkeltsidet (FC-FRC-P-E1)
Kassette: SRAM Force (CS-XG-1270-E1)
Kassette Størrelse: 10-36T
Kæde: SRAM Force (CN-FRC-E1)
Forskifter: SRAM Force AXS (FD-FRC-E-E1)
Bagskifter: SRAM Force AXS (RD-FRC-E-E1)
Skiftegreb: SRAM Force AXS (ED-FRC-E1)
Gear: 2 x 12
Bremsegreb / Bremsekalibre: SRAM Force AXS (ED-FRC-E1)
Bremseskiver: SRAM Centerline X | Centerlock (160 / 160 mm)
Fælge: CRD-321 Carbon | Tubeless Ready | 35 mm [eller] CRD-321 SL Carbon | Tubeless Ready | 35 mm [eller] CE 40 SL Carbon | Tubeless Ready | 40 mm
Nav (F/R): CRD-321: TXC-712 & TXC-1425 Centerlock [eller] CRD-321 SL: TXC-812 & TXC-2406 Center Lock [eller] CE 40 SL: TXC-812 & TXC-2406 Centerlock
Dæk: Vittoria Corsa N.EXT | Tubeless | 32 mm
Tubeless Fælge | Tubeless Dæk
Vægt: 7,95 kg. i størrelse 54.
Vejl. udsalgspris: 63.900,- kr.

Modtagelse:
Cyklen bliver leveret i en meget solid kasse, hvor det eneste jeg skal gøre er at montere saddelpind samt for- og baghjul (og baglygte), så er cyklen køreklar, batterier til gear er endda ladet op.
Det visuelle førstehåndsindtryk:
Designet er rent med et kraftigt skrårør, der indikkerer stivhed (med integreret plads til slange og værktøj i skjult rum ), hvilket jeg syntes rigtigt godt om, farven er speciel: Kaffebønne-brun med det velkendte store BMC logo i sølvagtig farve, det spiller 100%, efter min smag. Indtegreret baglygte der nærmest er en del af saddelpinden, ser godt ud og øger sikkerheden, (baglygten kan dog nemt tages af og på efter behov) men det er med til at give en flot “finish”.
Et helt stramt cocpit, renset for kabler, det er ikke bare flot, men også effektivt hvad angår vindmodstand. Alt i alt, bestemt godkendt, en ganske flot cykel.

Komfort:
Komforten på BMC Roadmachine 01 THREE er en central del af cyklens designfilosofi, der sigter mod at levere en god oplevelse over lange distancer og varieret terræn. BMC kalder det Tuned Compliance Concept (TCC) Endurance, som handler om mere end blot stellets geometri.
Stellet – i premium kulfiber – er konstrueret til at absorbere vibrationer og stød fra vejen uden at gå på kompromis med stivhed og kraftoverførsel. Dette opnås gennem specifikke zoner i stel, forgaffel og saddelpind, der er designet til at flekse kontrolleret.
Særligt D-Shape saddelpinden bidrager betydeligt til affjedringen i sadlen, hvilket reducerer træthed og øger velvære, især på ujævn asfalt eller grusveje. Den afbalancerede endurance geometri gør, at jeg sidder i en mere oprejst, mindre aggressiv position sammenlignet med en rendyrket racercykel. Dette mindsker belastningen på ryg, nakke og arme, hvilket er essentielt for komfort på lange træningsture.
Cyklen er leveret med 32 mm. dæk fra Vittoria (N.EXT) TLR som er påmoteret en CRD-321 Carbon | Tubeless Ready 35 mm. in-house fælg fra BMC. Dette giver en virkelig behagelig absobering af små huller i vejen, ja næsten som var der affjedring i forgaflen. En mærkbar opgradering fra mine tidligere dæk i 28 mm. Cyklen er en str. 51 med en frempind på 130 mm. Det passer mig rigtigt fint og det giver en afslappet kørestilling.
Cockpit:
En af de ting jeg vil fremhæve er den specielt udviklede frempind som er med til at skjule alle kabler på cyklen, det er en lækker feauture. Det særlige ved BMC Stem ICS2 (Integrated Cockpit System) er dets design, der muliggør fuldstændig integrering af kabler inde i styret og frempinden. Denne integration skaber et rent og æstetisk udseende på cyklen, da bremse- og gearkabler er skjult fra styret til bagakslen.

Nøglefunktioner ved BMC Stem ICS2 inkluderer:
- Integreret kabelføring: Hele systemet, inklusiv frempind, gaffel og styr, er designet til at skjule kabler, hvilket forbedrer aerodynamikken og giver et minimalistisk look.
- Letvægtsdesign: Med en vægt på omkring 185g er ICS2 en let frempind.
- Justerbarhed: Systemet tillader justering af stack og reach ved hjælp af afstandsstykker med sammenlåsende elementer, uden at man behøver at fjerne frempinden eller koble de hydrauliske kabler fra.
- Kompatibilitet: ICS2-frempinden er kompatibel med flere af BMC’s cykelmodeller, herunder Teammachine SLR, Roadmachine, URS og andre.
Systemet er en videreudvikling af den tidligere ICS01-model og repræsenterer BMC’s fokus på funktionalitet og integration, der både forbedrer ydeevne og udseende.
Bremser/Gear:
SRAM Force AXS er i særklasse når vi taler de-acelleration, bremseevnen er simpelthen fantastisk. Med pegefingeren kan man nemt finde det rette tryk, så man hverken over- eller underbremser og selv ved høj hastighed ned ad bakke, føles det både sikkert og nemt at bring cyklen til stansning. Her bliver det 10/10 for en både effektiv og nem doserbar bremsning.
SRAM Force AXS gearet skifter hurtigt både op og ned, der er ikke så meget at siger her, end at det fungerer virkeligt godt. Har ikke på noget tidspunkt i test-perioden problemer med gearskiftet.
Køreegenskaber:
BMC Roadmachine er definitionen på en endurance-racer, der forener fart og komfort. Cyklens geometri sikrer en god balance, som giver en let styring og gør den hurtig og præcis at manøvrere. Samtidig er stellet konstrueret med henblik på effektiv kraftoverførsel, hvilket giver en fornemmelse af, at hvert tråd i pedalerne omsættes direkte til fremdrift. Indput er meget lig output.

Den afbalancerede køreoplevelse betyder, at cyklen føles sikker i svingene – især i kombination med de brede Vittoria-dæk, der bidrager med et godt grip og stabilitet. Roadmachinens TCC Endurance-teknologi absorberer vibrationer og stød fra vejen, hvilket resulterer i en behagelig oplevelse, selv efter 4 timers kørsel. Jeg oplever her en hurtig cyklen som vægter langdistancekomfort lige så højt som performance.

Special features:
Det skjulte rum til opbevaring af slanger, værktøj og en bar eller to, er super smart.
Den integrerede baglygte er både smart og giver sikkerhed.

Gearskiftning i toppen af bremsegreb, virkelig funktionelt og giver samtidig ekstra sikkerhed.

Wattmåler SRAM Force AXS, enkeltside.
Huller klargjort til montering af taske på overrør, godt tænkt til de ekstra lange ture.
Det er de små detaljer det giver det gode helhedsindtryk og det gør netop at cyklen fremstår som et helstøbt kvalitetsprodukt.
Konklution:
ROADMACHINE 01 THREE er bestemt et bekendtskab værd. En endurance-racer i premiumklassen, der lever op til løftet om at omdefinere udholdenhedspræstation ved at sammensætte godt balanceret fart, komfort og alsidighed.
Cyklen imponerer allerede ved første øjekast med sit rene og integrerede design. Den kaffebønnebrune farve og det markante BMC-logo giver et eksklusivt look, som understreges af det fuldt integrerede cockpit (ICS2), der skjuler alle kabler for bedre æstetik og aerodynamik. Den integrerede, aftagelige baglygte er en gennemtænkt detalje, der både bidrager til udseendet og øger sikkerheden.
På vejen er komforten den store styrke. Udstyret med 32 mm. Vittoria dæk og BMC’s Tuned Compliance Concept (TCC) Endurance-teknologi, absorberer Roadmachine effektivt stød og vibrationer. Dette sikrer en behagelig køreoplevelse og med den mere oprejste kørestilling giver det værdi på de lange ture.
På trods af fokus på komfort er cyklen stadig en hurtig maskine. Køreegenskaberne er afbalancerede, styringen er let, og kraftoverførslen er yderst effektiv. Dette resulterer i en tryg og stabil oplevelse, især i sving, hvor de brede dæk giver godt greb.
Særligt vil jeg fremhæve SRAM Force AXS-bremsernes egenskaber, de er lette at dosere og giver stor sikkerhed ved hård nedbremsning. Smarte features som det skjulte opbevaringsrum i underrøret og forberedelsen til montering af en overrørstaske understreger, at Roadmachine 01 THREE er et gennemført kvalitetsprodukt, skabt til de lange ture.
Læs også test af Teammachine SLR Gen. 4.5
Samlet set er Roadmachine 01 THREE en meget positiv oplevelse, hvor de mange detaljer går op i en højere enhed. Pris og værdi er i balance.
For yderlig information tryk her.
Karakter: 9/10.
