Motionsfeltet.dk har modtaget et sæt One Plus, som vi har prøvekørt i en periode på cirka tre måneder i det omskiftelige danske sommervejr. Det fik intro på det Danske marked sidste vinter.
Det nye One Plus leveres med maksimal punkteringsbeskyttelse under slidbanen takket være dets SmartGuard-indlæg. Samtidig er efterfølgeren til Durano Plus ekstremt godt beskyttet mod sideskader takket være dens gummibelagte sidevæg.

Sammenlignet med ONE 365 tilbyder det mere punkteringsmodstand, men går på kompromis med vægt.
Dækket er den “bekymringsfri løsning” for alle landevejscyklister samt dem, der også færdes/pendler i bytrafik fra tid til anden.
Dækket fås i forskellige størrelser for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter bredere landevejsdæk, 30 til 32 mm, som er ved at blive standard på mange af de nye cykelmærker.
One Plus fås som foldedæk i følgende størrelser:
| STR. | FARVE | VÆGT | Ca. Pris |
| 25-622 | Sort | 415 g. | 400,- kr |
| 28-622 | Sort | 480 g. | 400,- kr |
| 30-622 | Sort | 585 g. | 400,- kr |

Montering
Det kan nogle gange være en hård omgang at få et dæk påsat fælgen, og det gælder for så vidt alle slags dækmærker. Det kan variere fra let til næsten umuligt, og One Plus var et sted midt imellem. Forhjulet gik nogenlunde let, dog skulle jeg bruge dækjern, og sveden piblede frem på panden, men det gik fint.
Baghjulet var ikke så medgørligt, så her skulle der findes flere dækjern og lidt opvaskemiddel som smøremiddel, men så kom det også på.
Jeg synes dog stadig, at langt de fleste dækproducenter har en opgave med at forbedre montagen af dæk på fælgen. Det er ofte svært, og står man tilmed i regnvejr i vejkanten i koldt vejr, kan det være næsten umuligt.

Dækket er beregnet til et tryk på mellem 4,5 og 7 bar.
Oplevelsen
Efter at have kørt cirka 900 km på One Plus er jeg overbevist om, at dette dæk i den grad også kan bruges til landevejsraceren og ikke kun til pendler- og bykørsel. Vejgrebet er helt i top. Jeg har presset min cykel til det yderste i sving, og på intet tidspunkt har jeg følt, at jeg var ved at miste kontakten med vejbanen. Det er en lækker fornemmelse at køre med et vejgreb, hvor man føler, at asfalten suger sig til dækket.
Jeg har ikke haft en eneste punktering i de cirka tre måneder, jeg har kørt på cyklen. Jeg har kørt i regnvejr og har taget flere ture på rene grusveje for at presse dækket til det yderste og endda med et lidt for højt dæktryk for at se, om jeg kunne fremprovokere en punktering. Det kunne jeg ikke.
Jeg har også prøvet at køre på helt nyasfalteret vej, hvor underlaget endnu ikke er helt tørt. Det afgiver en klæbrig substans, der opsamler alle småsten på dækket, hvor de bliver siddende, til du kommer hjem fra turen. Her er man så nødt til at skrabe dem af med varmt vand og en stiv børste. Det er utroligt, at det ikke kunne fremprovokere en punktering, men det kunne det ikke. Jeg kan kun sige, at jeg er meget imponeret.
Fakta om One Plus
Schwalbe One Plus er efterfølgeren til det populære Durano Plus og er designet til at give maksimal punkteringsbeskyttelse og lang levetid for cyklister, der prioriterer pålidelighed. Dækkets kerne er den robuste SmartGuard-punkteringsbeskyttelse, et 5 mm tykt indlæg, der effektivt modstår skarpe genstande som glas og sten. Sidevæggene er forstærket med TwinSkin-teknologi, der beskytter mod snit. Schwalbe One Plus benytter Schwalbes Addix-gummiblanding,der sikrer et solidt vejgreb i både tørt og vådt føre samt fremragende holdbarhed over mange kilometer.
Konklusion
Selvom den omfattende punkteringsbeskyttelse medfører en højere vægt sammenlignet med lettere dæk, er det et kompromis, jeg selv, og sikkert mange motionscyklister, er villige til at indgå for det (næsten) punkteringsfrie dæk.
Når man så også tager med i betragtning, at dækket ruller fantastisk godt og har et bundsolidt vejgreb i al slags vejr, og at det nærmest er umuligt at punktere, så må det siges, at det er absolut godkendt herfra.

Mere info på: https://www.schwalbe.com/en/Schwalbe-One-Plus-11159497?srsltid=AfmBOorBDa7Ee-xdMOhon6pHC3G4gS_se4w4VlNZqKwrrcJ7wHog8h3T
