Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 25.05.2018 @ 09:30

Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.

Her vil vores udstyrsredaktør Morten Andersen fortælle om hans rejse mod det italienske løb Maratona Dles Dolomites. Du kan få et solidt indblik i at passe op til 10 timers træning ugentligt ind i en travl hverdag, i selve træningen og det at arbejde med en cykeltræner for første gang.

 

Du kan også samle nogle fif op til egen træning.

 

Du kan også læse om udstyret som bliver brugt til projektet og få et indblik i hvilke overvejelser man kan gøre sig omkring grejet, når der står masser af træning og et langt bjergrigt løb på menuen. Vi har fået en række af vores spændende partnere til at være med.

 

Så er det blevet tid til en update mere herfra!

 

Tiden går og træningen har haft en del både op- og nedture siden sidst. Egentlig følte jeg mig godt kørende, da vejret omsider skiftede og landevejen for alvor begyndte at byde op til tohjulet dans igen.

 

Jeg følte, at jeg havde en god base efter al den indendørs træning igennem perioden med sne og kulde og følte også, at jeg fik det omsat fornuftigt på landevejen efterfølgende.

 

Der er ingen tvivl om, at selv om hjemmetræneren er god til at holde struktur på træningen, så gør det underværker, når man igen kan komme ud og mærke farten på landevejen, luften i ansigtet og når udsigten byder på andet end valget imellem watt-tallet på cykelcomputeren, iPad’en eller væggen inde i skuret!

 

Mine watt sejler rundt - hvad sker der?

Vejret kom således på det helt rigtige tidspunkt. Motivationen havde brug for et lille skub - jeg havde i den grad brug for at komme ud fra skuret og tilbage til de grønne marker, jeg er heldig nok at have som kulisse på mine træningsture.

 

Men træningsmæssigt var sceneskiftet ikke uden udfordringer. Jeg havde efterhånden lært at ramme mine watt ret fornuftigt på hjemmetræneren og dermed køre mine planlagte sessioner ret stringent.

 

Ude på landevejen er det dog anderledes. Her bugter vejen sig, det går op og ned og der er trafik at tage hensyn til. Alt er dynamisk.

 

Det betyder også, at der er meget, som ’kan gå galt’, hvis der skal køres eksempelvis fem minutter i en bestemt zone med kadence 100 som del af et interval.

 

Så kan virkeligheden hurtigt komme i vejen for at ramme sit træningsmål spot on.

 

I starten syntes jeg, at mine watt cyklede rundt med mig - lidt ligesom da jeg startede med at stifte bekendtskab med watt-træningen, da vi startede projektet op.


Det var voldsomt frustrerende og gav mig følelsen af ikke at træne rigtigt og ikke være i stand til at følge planen.

 

Hvad gør man så?

 

Tja, først og fremmest minder man sig selv om, at cykling skal være sjovt. Det er ikke sjovt kun at glo ned i wattmåleren og det er ikke sjovt at blive fanget i en ond cirkel, hvor definitionen på en god træningstur alene står og falder på watt-tallene.

 

Jeg måtte lige give mig selv et virkelighedstjek og huske mig selv på, at jeg i bund og grund bare er en glad amatør, der er privilegeret at få lov til at træne frem mod et af verdens fedeste amatørløb.

 

Dernæst bruger man sin logik:

 

 - Hvor er de bedste steder på ruten at køre nogenlunde uforstyrret og dermed have chancen for at køre intervaller?
 - Hvor kommer vinden fra og kan jeg brugen modvinden, hvis jeg skal køre med høj intensitet?
 - Er der nogle bakker i området, jeg kan bruge?

 

Desuden fik jeg hurtigt lært mig at lægge lidt ekstra på mine intervaller i slutningen, hvis en del af det havde været forstyrret. Har jeg eksempelvis et minut, hvor jeg ikke kan køre med rette intensitet grundet trafik eller andet, så forlænger jeg bare intervallet med et minut tilsvarende.

 

Heldigvis var coach Mads enig, da jeg lige rådførte mig med ham for en sikkerheds skyld!

 

Maveinfluenza og hverdag

Så skete det, der ikke måtte ske! Jeg fik revet en ret led omgang maveinfluenza til mig, som faktisk holdte mig væk fra rammen i 10 dage.

 

Kæmpe krise!

 

Jeg indrømmer gerne, at det ikke var fedt. Efter nogle dage uden udsigt til forbedring, kunne jeg godt fornemme at min ufrivillige pause godt kunne gå hen og blive lidt længere, end de par dage jeg allerførst havde lovet mig selv. Det tog en fem dages tid at blive nogenlunde rask, men kroppen var mærket og jeg kunne godt mærke, at jeg ikke skulle ud og presse mig selv på cyklen.

 

I min panik kunne jeg se et par måneders fornuftigt arbejde forsvinde ud i toilettet (bogstaveligt talt).


Heldigvis var Mads god til at tale mig lidt til ro og bekræfte mig i, at træningen ikke må forceres efter sådan en omgang.

 

Derfor var der skånekost på programmet, da jeg hoppede tilbage på rammen, og træning uden alt for meget intensitet.

 

De følgende to uger blev så præget af en del rejseaktivitet med mit arbejde, hvilket reelt gav mig en ret lang periode, hvor træningen var voldsomt kompromitteret.

 

Øv - men også en reminder om, at der er nogle ting, man ikke selv er herre over og at hverdagens forpligtelser og job trods alt trumfer en Gran Fondo.

 

Ud og finde benene igen

De sidste par uger her, har så budt på ’Back to Basics’-rutinen: Masser af længere intervaller med medium intensitet og masser af kadenceskift.

 

Et godt eksempel på et interval jeg har kørt er:

 

5 minutter med kadence 70 i Medium-zonen
5 minutter med kadence 100 i High-Medium-zonen

5 minutter med kadence 70 i Medium-zonen
1 minut FTP

 

Det gentages typisk to gange i løbet af et træningspas.

 

Jeg har en god fornemmelse af at få trænet flere systemer, når jeg kører dette interval. Den lave kadence giver noget styrke, mens jeg kan mærke, at al den træning jeg har lavet med høj kadence på hjemmetræneren, kommer mig til gode, da jeg efterhånden restituerer ret godt, når jeg bare kan få lov at ’spinne’ benene ved høj kadence (Ingen dårlige Chris Froome jokes, tak.).

 

Det har været lidt hårdt efter sygdom og en dårlig træningsperiode. Benene var mærkbart dårligere efterfølgende og det er utvivlsomt, at noget form også var væk.

 

Her var jeg rigtig glad for den strukturerede tilgang, som watt-træningen giver. Hvis ikke jeg havde haft en plan, så kunne jeg nok godt have fundet på at gå ud og hamre til den, for at forsøge at fremprovokere noget form igen. I hvert fald efter de første par ture tilbage på cyklen, hvor jeg var jævnt frustreret og hvor følelsen var dårlig.

 

Skal jeg give et godt råd til andre, som træner frem mod et mål, så er det at respektere sygdom og være tålmodig, når formen igen skal graves frem efterfølgende.

 

For efter en række dårlige træningspas, er benene nu tilbage. Ingen tvivl om, at basen fra hjemmetræneren stadig er der og blot lige skulle aktiveres igen.

 

Jeg har haft et par ture uden et decideret program på planen, og her er det fedt at mærke, at jeg kan holde til at give den fint gas og træde mange flere watt end jeg har været i stand til i rigtig lang tid.

 

 

Træning i Dolomitterne

I skrivende stund sidder jeg på vej til Alta Badia i Dolomitterne. Alta Badia er den kommune som ligger baghave til Maratona Dles Dolomites.

 

Jeg har været så heldig, at de har inviteret mig ned og se på området inden løbet og træne på de stigninger, som jeg skal kæmpe med den første juli.

 

Følg med på Feltet.dk og Motionsfeltet.dk, hvor jeg vil opdatere igennem hele weekenden.


Her kan du se de smukke Dolomitter, høre om mine lidelser på stigningerne, høre mine overvejelser om planen for løbet.

 

Du kan også høre om hvilket tøj, jeg har pakket fra Assos og hvad der er vigtigt at huske, når man skal køre i bjerge, hvor vejret kan være ret lunefuldt.

 

Læs hele beretningen om vejen til Maratona:

Vejen til Maratona

Vejen til Maratona - kapitel 1: Syrebad hos Cyclo Position

Vejen til Maratona - kapitel 2: Watt i skuret

Vejen til Maratona - kapitel 4: Første dag i Dolomitterne

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Prøv banecykling til Bike Blowout messen
Kom til cykelmesse og prøv banecykling i Ballerup Super Arena. Sæt en god omgangstid og få lov til at køre finalen.
På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg
Vejlsøhus ligger i smørhullet midt i det fantastiske mountainbikeområde, som Silkeborg byder på. Hotellet er et perfekt udgangspunkt for et aktivt ophold for venner, familie eller kollegaer, som elsker at hoppe på den tohjulede med god affjedring.
Test: AGU sommerkit til kvinder
Hollandske AGU præsenterer med deres kollektion, TREND, smart og feminint cykeltøj til den kræsne cykelkvinde, hvor pasform, funktionalitet samt lækkert design går op i en højere enhed og til en pris, som samtidig er fornuftig.
På tur til Tysklands førende cykelby
For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.
Test: Tøj fra MAAP på tur i bjergene
MAAP er et mærke, som vender masser af hoveder på landevejen med markant og afdæmpet design. Vi har testet tøjet i de sværest mulige omgivelser - de høje bjerge.
Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Produktnyt: Canyon lancerer ny fitness-cykel - Roadlite:ON
Canyon har i dag lanceret en ny fitness cykel: Roadlite:ON, som er en en elcykel bygget på Canyons populære landevejsramme og egenskaber.

Instagram #motionsfeltet

Hotel Hafen Flensburg - Cykelferie og forkælelse
De fleste forbinder Flensborg med grænsehandel og med byen, man kører forbi, inden turen fortsætter sydpå. Med under et ophold på Hotel Hafen Flensburg vil man dog hurtigt opleve, at byen summer af liv, byder på små hyggelige brostensbelagte gader samt smukke sejlture på fjorden, og så er byen udgangspunkt for nogle gode og anderledes cykelture.
På cykel i franske alpine omgivelser
Franske Annecy hitter på alle parametre - uanset om man kommer for at cykle, bade eller nyde de smukke alpine omgivelser - og samtidig er priserne på et niveau, hvor de fleste kan være med.
Smukke og mondæne schweiziske fristelser
Om det er det varierede cykelterræn omkring Geneve, der har skabt grundlaget for Jacob Fuglsangs karriere, er uvist. Men sikkert er det, at bjergene, vandet og de flotte omgivelser i Fuglsangs fødeby indbyder til både cykling og storbyferie.
Gmunden – cykling, sejltur og konditori
I den nordligste del af de østrigske alper, finder man den smukke sø Traunsee, og her er Gmunden den første by, man støder ind i.
Via Panoramica, sejltur og hyggelig middelalderby
Den gamle middelalderby Malcesine, der ligger i den nordøstlige del af Gardasøen, er et perfekt udgangspunkt for cykelture nede langs søens klare vand, og samtidig har du muligheden for komme lidt op i terrænet, hvor de smukkeste panoramaudsigter udfolder sig. Malcesine byder på ægte italiensk stemning, vasketøj hængende i gaderne og gode muligheder for afslapning. Byen er bestemt et besøg værd for cykelinteresserede. 
Disse 10 bøger bør du under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
S-Works – Asgreen og Mørkøvs hemmelige våben
Når rytterne på de Specialized-sponsorerede hold ruller ud på Tour-etaperne, så er et af deres hemmelige våben produkter fra amerikanernes S-Works-kollektion.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Produktnyt: Cannondale opgraderer på E-MTB fronten
Cannondale har netop lanceret to nye E-MTB’ere; Moterra’en har været i Cannondales progran i flere år, og nu har Cannondale sendt en komplet re-designet udgave på gaden sammen med en elektrificeret udgave af deres trail MTB Habit.
Test: isolés Charles High Summer vindvest
En sand letvægter af en vindvest, som er perfekt til sommeren og som æstetisk viderefører det stramme, nordiske look fra isolés.
Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.
Produktnyt: Rolf Sørensen sportsernæring fra LIDL
Rolf Sørensen har i samarbejde med Lidl lanceret en række produkter til at holde cykelbenene kørende.
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Danmarks første cykelhandler app: Heino Cykler sætter standarden
Med en ny app til både Android og iOS flytter Heino Cykler tilgængeligheden helt ud i kundernes fingre.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.

Seneste indlæg i debatten

> Lidt på samme måde har jeg det med Danmark rundt. Vinderen skal jo findes blandt dem der kører en god enkeltstart og kan placere sig nogenlunde i en spurt. Af dem der reelt har en chance for at vinde, er det lidt som at kaste en terning, jeg synes ofte det er tilfældigheder der afgør Danmark rundt. I betragtning af hvor fladt Danmark er, så synes jeg egentlig at det er nogle rigtig godt all-round ryttere der har vundet PNDR. Ja, man skal kunne køre en god enkeltstart, men også kunne køre godt på f.eks. Vejle-etapen, og i nogle år også kunne køre en solid omgang sidevindskørsel. Så tit er der noget klassikerpotentiale over dem der vinder PNDR. Generelt, så synes jeg løbet har været rigtigt godt i forhold til at præsentere danske eller udenlandske ryttere lige før de får deres international gennembrud. Mængden af cykelløb der kan ses i fjernsynes eller på nettet stiger jo ret voldsomt i disse år. Jeg kan godt forstå hvis man synes at der er en nedre grænse selvom det er et nationalt løb. Gad f.eks. ikke se Fyn rundt, men ser gerne GP Herning og PNDR. PNDR primært dog aftenprogrammet på DR og så måske lidt mere fra de afgørende etaper. Hvis man kan lide en lur til cykling i fjernsynet, så er Vueltaen altid garanti for nogle ekstremt kedelige første timer af en etape ;-) Det er jo ikke nødvendigvis en dårlig ting for fuglsangs ambitioner, hvis ambitionen fortsat er top-3/5 i Touren. Men der er et par andre stærke der har forladt holdet, så spændende st se hvad de henter indAustralske Zak Dempster tog i dag karrierens femte sejr i det hollandske éndagsløb, Veenendaal-Veenendaal Classic efter et langt udbrud. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/dempster_vinder_hollandsk_ndagsloeb/ Det var nu heller ikke ment som om at hjul der er tubeless ready nødvendigvis er sværere at få dæk på. Det er bare tilfældigvis et sæt, der er TL ready jeg har, der er tæt på umulige at få dæk af og på. Pointen er mest, at det er nok en god idé at “kende” sine hjul, når man vurderer hvilket værktøj man skal have med på tur

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Prøv banecykling til Bike Blowout messen
Kom til cykelmesse og prøv banecykling i Ballerup Super Arena. Sæt en god omgangstid og få lov til at køre finalen.
På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg
Vejlsøhus ligger i smørhullet midt i det fantastiske mountainbikeområde, som Silkeborg byder på. Hotellet er et perfekt udgangspunkt for et aktivt ophold for venner, familie eller kollegaer, som elsker at hoppe på den tohjulede med god affjedring.
Test: AGU sommerkit til kvinder
Hollandske AGU præsenterer med deres kollektion, TREND, smart og feminint cykeltøj til den kræsne cykelkvinde, hvor pasform, funktionalitet samt lækkert design går op i en højere enhed og til en pris, som samtidig er fornuftig.
På tur til Tysklands førende cykelby
For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.
Test: Tøj fra MAAP på tur i bjergene
MAAP er et mærke, som vender masser af hoveder på landevejen med markant og afdæmpet design. Vi har testet tøjet i de sværest mulige omgivelser - de høje bjerge.
Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Produktnyt: Canyon lancerer ny fitness-cykel - Roadlite:ON
Canyon har i dag lanceret en ny fitness cykel: Roadlite:ON, som er en en elcykel bygget på Canyons populære landevejsramme og egenskaber.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat