Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

16.08.2018 @ 11:25

Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.

Her vil vores udstyrsredaktør Morten Andersen fortælle om hans rejse mod det italienske løb Maratona Dles Dolomites. Du kan få et solidt indblik i at passe op til 10 timers træning ugentligt ind i en travl hverdag, i selve træningen og det at arbejde med en cykeltræner for første gang.

 

Du kan også samle nogle fif op til egen træning.

 

Du kan også læse om udstyret som bliver brugt til projektet og få et indblik i hvilke overvejelser man kan gøre sig omkring grejet, når der står masser af træning og et langt bjergrigt løb på menuen. Vi har fået en række af vores spændende partnere til at være med.

 

Det er ikke til at komme uden om - lækkert udstyr er en stor del af det at køre på cykel for mange af os, og jeg kender ikke nogen, som ikke nyder at opgradere enten cykelgarderoben, cyklen eller noget helt tredje.

 

På min vej mod Maratona i foråret var jeg så heldig, at Assos havde stillet en tøjpakke til rådighed, som skulle bringe mig sikkert og ikke mindst komfortabelt igennem timerne i sadlen.

 

Assos har åbnet et skandinavisk kontor Brøndby, hvorfra de nordiske markeder nu styres.


Og det er ikke Hr. ’Hvem-som-helst’, som har fået tøjlerne. Det er nemlig Lars Errebo, som er et kendt og respekteret navn på det danske cykelmarked.

 

Lars og hans team har fået indrettet sig et rigtig fedt showroom, hvor jeg indledte foråret med et spændende besøg.

 

En historie om kvalitet

Assos har de sidste mange år været synonym med produkter af høj kvalitet og mange ryttere sværger trofast til især deres bibshorts, som altid har været blandt de benchmarks, der blev kigget efter, når kvalitet og komfort skulle sammenlignes.

 

Faktisk kan man egentlig godt sige, at Assos er en af frontløberne i den bølge af kvalitetscykeltøj, som er skyllet ind over markedet de seneste år.

 

Assos har stået for masser af innovation igennem årene, og brandets rige historie er da også tydelig på den tidslinje, som pryder en stor væg i det danske hovedkvarter.


En tidslinje som lidt overraskende indeholder produktionen af verdens første racercykel i carbon, men som siden er domineret af udviklingen af cykeltøj.

 

Blandt andet verdens første cykelshorts i lycra, som jo siden er blevet synonym med cykling - selv for dem som ikke trædr i pedalerne selv.

 

Siden fulgte udviklingen af den første trøje med sublimeret tryk og meget mere. Faktisk så meget, at ikke mindre end 19 Grand Tour-vindere har kørt over målstregen i Assos-tøj.

 

Når man står der, og kigger historien igennem med Lars som guide, så er det pludseligt ikke så underligt, at Assos har formået at skabe et navn som klinger af kvalitet i ørerne på de fleste cykelryttere.

 

Nyudvikling

At slippe en rytter løs i showroomet i Brøndby er lidt som at slippe en 5-årig fri i BR uden opsyn!

 

Assos har et bredt og spændende udvalg i stort set alle produktkategorier, så det ville ikke blive noget problem at finde noget, det var helt sikkert.

 

En af de faktorer som man tidligere skulle tage højde for hos Assos, var ofte prisen. Den var nemlig som oftest ret høj. Kvalitet koster som bekendt, men det snævrer uvægerligt målgruppen ind.

 

Derfor har Assos op til denne sæson lanceret en række produkter, som er mere prisvenlige og derved kan åbne op for, at en større rytterskare kan køre i Assos.

 

Det er blandt andet en del af disse produkter, som jeg har haft lejlighed til at køre i hen over foråret og sommeren.

 

Lad os se lidt på sagerne!

 

Indtryk og test

Træningen mod en Gran Fondo er noget nær det optimale set up til at teste produkter i bund:

 

Frekvensen er høj, så man får masser af kilometer i tøjet i al slags vejr. Ligeledes bliver tøjet vasket meget og ofte, så man får syn for sagen i forhold til materialekvalitet og holdbarhed. 

 

Indtrykkene nedenfor er derfor mine observationer hen over flere måneder.

 

Bibshorts

Jeg har i perioden kørt i to forskellige modeller bibshorts - begge fra de kollektioner med hvilke Assos forsøger at ramme et lidt bredere publikum.

 

Den primære linje til den opgave er kollektionen ’Mille’. Shortsene i denne hedder T.Milleshorts_S7.


Disse har vi allerede testet grundigt. Læs vores test af T.Milleshorts_S7.

 

Indtrykkene fra den første test holder ved under langtidsbrug også, og selv om shortsene har været vasket utallige gange, så ser de stadig imponerende nye ud.

 

Det er også værd at bemærke, at prisen har fået endnu et lille nøk nedad siden sidste test, hvilket virkelig giver en overvældende imponerende ’value-for’money’ i forhold til både kvalitet og komfort. Måske er det her faktisk de bedste bibshorts overhovedet under 1000,- kroner på markedet!

 

Yderligere har jeg haft lejlighed til at køre i shorts fra ’Equipe’-kollektionen. Her er prispunktet højere og et par shorts koster 1499,- kroner. Modellen hedder T.Equipe EVO.

 

Equipe-kollektionen er ikke en nyhed fra Assos, den har været der i noget tid. Men shortsene her har i år fået en overhaling og er blevet opdateret med en række af features. Faktisk er det de shorts som BMC kører rundt i, selvom Assos faktisk har dyrere shorts i deres kollektion.

 

 

Det er blandt andet et opdateret indlæg for at forbedre komforten endnu mere.

 

Lad det være sagt med det samme; Equipe-shortsene er virkelig lækre! Stofkvaliteten er kraftig og blød, og lader intet tilbage at ønske.

 

En af de helt store fordele som jeg synes, man for alvor bider mærke i, når man kører lang tid i Equipe-shortsene, er at Assos er lykkedes med at lave en pasform som egentlig er optimeret til at køre stærkt, men som har udprægede endurance-egenskaber også.

 

Med det mener jeg, at shortsene har et ergonomisk snit, så de er dimensioneret til den foroverbøjede stilling og sidder tæt til, med lukninger omkring lårene som gør, at det bliver siddende, selv om der bliver givet gas.

 

Men samtidig er snittet ikke tættere, end at shortsene nærmest også indfinder sig i den kategori som efterhånden har taget navnet ’Endurance’ og hvor der er lidt mere fokus på komfortelementer snarere end raceorienteret ydeevne.

 

Jeg synes, at Equipe-shortsene er et fantastisk kompromis til dem, som oplever, at helt tætskårede bibs i ’italienske størrelser’ bliver for tætte - især på lange dage - men som heller ikke er hooked på en udpræget afslappet pasform.

 

 

Assos udviklede for nogle sæsoner siden en ny teknologi omkring deres indlæg, som de kalder ’Golden Gate’. Det betyder, at indlægget kun er syet fast i selve shortsene få steder, så man kan få en hånd ind under.

 

Fordelen skulle være, at indlægget kan bevæge sig mere frit efter rytterens bevægelser og derved øge komforten.

 

Når man sidder plantet i sadlen, så er det svært at vurdere, om det rent faktisk er tilfældet. Min bagdel er ikke fintfølende nok til at detektere den slags. Men teknologi eller ej, så laver Assos nogle af verdens mest ansete chamois og det mærker man.

 

Faktisk siges det jo, at Assos’ fabrik hver vinter og forår overrendes af professionelle ryttere, som har fået deres nye teamtøj, men gerne vil have det under kærlig behandling af schweizerne. De udskifter så indlægget i bukserne efter ønske fra profferne.

 

Da jeg besøger Lars, og spørger ham til historien, bekræfter han, men går ikke i yderligere detaljer af kollegial respekt for andre. Men antallet af prof-shorts som splittes ad og får indsyet Assos-indlæg, er ikke i småtingsafdelingen, kan jeg afsløre!

 

Min egen konklusion på indlæggene fra Assos er, at de holder en meget, meget høj standard. Puden har rigtig meget densitet, så selv om den ikke er for stor - hvilket jeg i øvrigt synes, ødelægger et par shorts fuldstændig - så er der masser af støtte og komfort.

 

Min bagdel kan være lidt sart og fintfølende, hvis den skal danse kinddans med sadlen mange dage i træk, så jeg har brug for gode indlæg og noget absorbering og blødhed. Det har jeg absolut fået med Assos. Når jeg glemmer sadlen fuldstændig, så er det gode tegn og det gør jeg med Equipe-shortsene.

 

Der er dog en detalje, som kan være en smule upraktisk, når man skiller indlæg og shorts: Jeg oplevede i starten, at indlægget ikke var tørt, hvis jeg kørte to dage i streg i samme shorts, med en vask imellem.

 

Indlægget tager noget længere tid om at tørre, så man er nødt til at vende vrangen ud på selve indlægget, når resten er tørt, hvis man vil skynde på processen.

 

En lille detalje, men noget man skal huske, hvis man vil køre i de samme shorts flere dage i streg.

 

Jerseys

Jeg har benyttet mig af to forskellige trøjer med korte ærmer.

 

Fra Mille-kollektionen har jeg kørt med ’Mille GT’-trøjen, som er Assos’ entry level trøje til 769,- kroner.

 

Yderligere har jeg kørt med Equipe Evo 8 trøjen, som befinder et trin oppe i forhold til Mille-trøjen med en pris på 1199,- kroner.

 

Du kan læse mere dybdegående om Equipe Evo 8 i vores test.

 

 

I tillæg til testen, så kan jeg tilføje, at det var trøjen, som jeg valgte at køre Maratona i. Det er der en række grunde til, ansporet af mine erfaringer med trøjen under træning:

 

Vejrudsigten forkælede med sol og varme, som stiller krav til tøjet.

 

Jeg er især vild med den lave krave, som er god på varme dage, hvor man kan være lynet helt op uden at føle sig indelukket. Ligeledes ånder trøjen godt og skiller sig fornuftigt af med varme og fugt, hvilket var en stor prioritet for mig, når man kører syv timer med skiftevis varme stigninger og vindkølige nedkørsler.

 

Endeligt har trøjen en masse struktur i stoffet, hvilket kan gøre, at tekstilet kan føles lidt stift i det, men som bidrager til, at trøjen holder sin pasform og struktur, selv når den flere gange i løbet af en tur gennemblødes af sved og tørrer op igen.

 

Assos har lavet lommerne i et andet materiale, som strækker fantastisk og ikke ødelægger pasformen, selvom lommerne er fyldte.

 

Sagt på en anden måde; min trøje sad efter 7 timer i sadlen stadig rigtig godt, selv om jeg havde sved som en gris, tværet alskens sukkerholdige væsker ud over den og haft både jakke og mad i lommerne.

 

 

Mille GT-trøjen er lidt anderledes og mere traditionel. Materialet er en mere klassisk lycrablanding, med blød inderside og glat yderside.

 

Pasformen ligger et sted i midten af skalaen og er hverken race eller decideret afslappet. Den sidder godt og har været en glimrende træningstrøje for mig i foråret.

 

 

Dens alsidighed er den største styrke, hvor de lidt kraftigere materialer kan bruges i mange temperaturer og under de fleste forhold.

 

Stoffet strækker lidt mindre end de mest performance-orienterede trøjer, så den sidder ikke malet på, og er i størrelsen tro mod ens normale tøjstørrelse.

 

Materialekvaliteten gør det til et oplagt valg, når der skal tæskes kilometer ind på kontoen, for tekstilerne er robuste og fortrækker ikke en fiber, selv om de vaskes nærmest dagligt i en lang periode.   

 

 

Langærmet jersey

En god langærmet trøje er nærmest uundværlig i det danske klima.

 

Det er netop hvad Mille GT Spring Fall-trøjen, som jeg kørte i nærmest hele foråret, er. Trøjen er gearet til de fleste vejrforhold, og jeg synes især, at to ting er lige i øjet:

 

For det først er ydersiden lidt mere kraftig, end de fleste trøjer, som ikke er en decideret jakke. Stoffet er nærmest blankt og kan på den måde klare lidt mere vind og også en lille byge faktisk.

 

 

Indersiden er opbørstet, så den er varm og lun og derved kan klare sig lidt længere ned i temperatur end man oftest ser.

 

Jeg brugte trøjen hele det kolde forår uden problemer og havde en god oplevelse uanset om det var en kold morgen eller en blæsende eftermiddag. Masser af alsidighed!

 

Fittet er tætsiddende og lækkert og Assos har meget godt styr på de lange ærmer, som eller kan være en udfordring at få til at sidde helt rigtigt, når resten af pasformen er tæt.

 

Ærmerne lukker helt til omkring håndleddene, så ingen kold luft slipper ind, hvilket bidrager til ovenstående betragtning om et produkt, som let klarer de kolde perioder i foråret og efteråret.

 

Prisen er i øvrigt 1099,- kroner.

 

Jakke

Inden jeg besøgte Lars, var jeg allerede blevet præsenteret for en nyudvikling fra Assos, som jeg glædede mig meget til at prøve.

 

Jakken hedder Equipe RS Rain Jacket, mens Schlosshund er det lidt mere specielt klingende øgenavn, som dækker over en regnjakke udviklet i tæt samarbejde med profferne på BMC. 

 

Assos har i længere tid været kendt for deres regnjakker, som - ligesom shortsene - har nærmest mytologisk karakter blandt nogle cykelfolk. I år har Assos så sat sig for at gøre god endnu bedre og brugt deres samarbejde rytterne på BMC til at lave Schlosshund.

 

Det er en kraftig regn- og vindjakke, som kan tåle nærmest alt. Den er udviklet til at være sidste bastion, når vejret er helt elendigt og intet andet kan holde en tør.

 

 

Jeg har brugt jakken rigtig meget i det kolde og våde forår, hvor den holder alt ude. Den kan klare stort set alle temperaturer, da det er en skaljakke og man derved kan justere sine inderlag efter temperaturen.

 

Det geniale ved jakken er, at den trods sin store ydeevne nemt klarer at blive pakket i en lomme.


Folder man den to gange på langs og ruller den sammen som en pølse, så passer den perfekt i den midterste lomme på en trøje. Når den er rullet sammen, er den lidt højere end selve lommen, så man skal lade enden stikke op.

 

Til gengæld er den så rullet på tynd, at den ikke fylder mere end lommen i bredden og derved ikke ødelægger pladsen i de andre lommer eller trøjens pasform.

 

Det betyder faktisk, at man kan få noget nær den ultimative beskyttelse med ud i baglommen uden at gro sig en pukkel til på ryggen. Det er en rar fornemmelse i de våde og kolde måneder, hvor en byge eller kan gøre en så kold at træningsturen er smadret.

 

 

Selvom vejret var godt på løbsdagen, så kan de fleste nedkørsler fra over 2000 meter være kolde og jeg vidste, at kold vind har smadret masser af Gran Fondos for eller stærkt kørende ryttere. Jeg var altså nødt til at have en gardering med og selvom en vindvest synes at være den oplagte mulighed, så valgte jeg faktisk Schlosshund-jakken.

 

Det ser jeg selv som en blåstempling af jakkens pakkeevne, da man ikke slæber noget som helst der vejer eller fylder unødigt med ud på tur i 7 bjergpas. Ligeledes brugte jeg den på min træningstur til Dolomitterne i maj måned, hvor vejret var noget koldere.

 

Her var det en kæmpe fornøjelse at kunne hive jakken op ad lommen på toppen og nyde at nedkørslerne ikke blev kolde.

 

 

Schlosshund er blevet en hel central del af min cykelgarderobe allerede og bliver fremover min faste følgesvend på togt i bjergene.

 

Active Wear Wash

En ting som jeg gerne vil slå et slag for, når vi taler cykeltøj er, at man kommer rigtig langt med at pleje det rigtigt.

 

Under mit besøg hos Lars pointerede han vigtigheden af at vaske tøjet straks efter brug.

 

Derfor har jeg fulgt samme rutine efter hver tur: Vend vrangen ud og vask ved 30 grader.

 

Den sidste ingrediens har været Assos’ eget vaskemiddel. Det er mildt mod produkterne og så dufter det fantastisk. Det holder nemlig tøjet friskt med en diskret duft, som modsat mange andre produkter ikke er kvalmefremkaldende, når man indånder den under hårde intervaller.

 

Jeg har vasket mit tøj rigtig meget og brugt noget der ligner 200 milliliter hen over en halvsæson, da det er meget drøjt. Ofte er 5-10 dråber nok.

 

Så selv om vaskemidlet er dyrere end Ariel, så er det relativt billigt i brug. Især med henblik på, at selv om jeg bor i et område med latterligt meget kalk i vandet, så er mit Assos-tøj stort set som nyt i kvaliteten stadigvæk.

 

Hvis du bekymrer dig om at se godt ud på cyklen og bibeholde dit cykeltøjs egenskaber, så kan jeg kun anbefale dig at investere i vaskemidlet fra Assos. Dit tøj og dine næsebor vil takke dig!

 

Og få så smidt det cykeltøj i vaskemaskine på 30 grader lige når du kommer hjem - så holder det altså meget længere!

 

Accessories

Med i tøjpakken var også diverse løsdele, som gør livet på landevejen sjovere.

 

Sokker, løse ærmer og ben samt kasket.

 

Selv om det er sværere at gøre sig bemærket med den slags produkter, end med et par virkelig lækre bibs, så vil jeg alligevel notere, at disse også holder Assos’ tårnhøje niveau.

 

Sokkerne kunne godt bruge et lidt længere skaft, men det er en smagssag og her holder Assos den klassisk. Ellers er der ikke en finger at sætte på noget!

 

Komfort = fart

Konklusionen efter fire måneder i Assos for mit vedkommende er, at schweizerne er blandt kongerne af komfort. Bibs’ene er uovertrufne og resten har de også styr på!

 

Jeg har været imponeret over kvaliteten, som ikke falmer det mindste, hvis man ellers vasker tøjet rigtigt, og den fine kombination mellem komfort og performance.

 

Stærkest i min hukommelse står Schlosshund-jakken, som bare er et vildt produkt, som jeg ville gribe i skabet som det første, hvis jeg en nat skulle vågne til en tyfon eller andre lignende meteorologiske skrækscenarier.

 

Hernæst shortsene, hvor indlægget er fantastisk og igen lever op til Assos’ ry.

 

Og så står det klart, at på et marked hvor nye spillere kommer og går og modens luner raser i bølger, så lader Assos’ kvalitet sig ikke sådan rokke og giver masser af afkast for ens investering.

 

Læs hele beretningen her:

Vejen til Maratona

Vejen til Maratona - kapitel 1: Syrebad hos Cyclo Position

Vejen til Maratona - kapitel 2: Watt i skuret

Vejen til Maratona - kapitel 3: Maveinfluenza - og hul igennem til benene

Vejen til Maratona - kapitel 4: Første dag i Dolomitterne

Vejen til Maratona - kapitel 5: Monsterdag i Dolomitterne

Vejen til Maratona - kapitel 6: Mine oplevelser på De Rosa Protos

Vejen til Maratona - Endelig tid til race!

Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.
Test: Rapha Outdoor Voices – trøje og bibshorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
DKBIKE - Carbon hjul med 900 dages garanti
DKBIKE har specialiseret sig i carbon cykelhjul, og det har de stor succes med. 
First ride: Canyon Grail:ON
El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.
Vind et par fede cykelsko - værdi 1.599 kroner
Nu kan du vinde et par lækre hvide cykelsko fra Fizik til en værdi af 1.599 kroner. Vinderen findes ultimo juli.
Beskyt din cykel - imod vind og vejr
Det danske firma, Skjoldet.dk, har udviklet en special nano coating til cykler, som beskytter dem imod vind og vejr. 
Test: Garmin Varia RTL516
Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.

Instagram #motionsfeltet

Gravelcykling - det nye sort?
Flere og flere motionister og cykelløb begynder at inkludere grusveje i deres cykelture og løb. Er gravelcykling ved at blive det "nye sort"?
Test: Rapha Outdoor Voices – vindjakke og taske
To anderledes, spændende og vanvittigt fede produkter i Raphas spændende samarbejde med Outdoor Voices.  
Test: Rapha Outdoor Voices – jersey og shorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
10 skarpe tilbud på cykelprodukter
Vi har i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com fundet 10 skarpe tilbud / populære produkter netop nu.
Boganmeldelse: Iltgæld
Det kan på forhånd virke som et umuligt projekt. At tage en forfatter, der aldrig selv har dyrket cykelløb, og supplere med en illustrator, som med egne ord udtaler: ”Det er udfordrende ad Helvede til, men det holder jo en væk fra gadehjørnerne. Haha.” Alligevel har de to - forfatteren Brian Nygaard og maleren Erik A. Frandsen - tilsammen lavet en cykelbog, der både er nyskabende og værd at læse.
Test: Specialized Torch 3.0 cykelsko
En rigtig arbejdshest af en sko, som appellerer bredt, tilbyder en lidt mere afslappet pasform og som med garanti kan holde til en masse.
IT-system hjælper over 100 cykelklubber
IT er smart - især når det hjælper cykelklubber med at løse udfordringer og sparer tid i dagligdagen.
GOOD VIBES ONLY – Forår 2020 – ”Hvor ska’ vi hen, du?”
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Flere seniorer cykler - og cykelhjelmen bliver mere populær
Stadig flere cyklister vælger at køre med cykelhjelm, viser den årlige cykelhjelmstælling fra Rådet for Sikker Trafik. Der er især sket en stigning blandt cyklister over 60 år.
Test: Carbon hjulsæt fra DKBIKE
Et godt rullende, stift og stilrent hjulsæt fra en af de nyere spillere på det danske marked.  
Produktnyt: Rapha lancerer solbrille-kollektion
Rapha lancerer hele fire nye briller til ethvert behov på cyklen.
Har du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!
Kan du holde humøret oppe trods corona-krisen? Hvis du ikke kan, så er en tur på cyklen i det gode sommervejr.
Cykelforretning fylder 100 år - fejres med stor bogudgivelse
Cykelforretningen Schrøder Cykler fylder 100 år den 1. juli, og det bliver fejret med receptioner og bogudgivelse.
First Ride: Specialized Epic 2021
I dag præsenterer Specialized næste generation af deres ikoniske Epic-model.
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.

Seneste indlæg i debatten

Selvf kan 40-11-40 køre landevej men det bliver aldrig rigtigt sjovet med 1x frem for to tandhjul og en gearskifter foran. Spørg bare Mads P, Degenkolb, Normand (og retsen af det irske hold der trak stikket igen efter de havde skrevet under med 3T om at de KUN ville køre på en cykel der kun kunne monteres op med 1x) Hver mand sin smag, de meget få gange jeg har kørt med Campagnolo og lidt flere gange jeg har kørt med sram (det er enddog ret mange gange, hvis man tæller indvendige gear med), har jeg ikke syntes om det. Men det er nok mest af alt bare vane. Hvis drivlinjen larmer, kan det være man i det mindste ikke kan høre knirken fra mere eller mindre arbitrere pressfit krankbokssystemer (synes bsa fungerer så glimrende og er også lettere at skifte). Men igen, det er jo en smagssag hvad man bedst kan lide. I fht. Garmin, så er de vel egentlig bare deres egen værste fjende, hvis de lavede softwaren ordentligt til at starte med, ville 80% af problemer være irrelevante, Vector 3 er så en anden historie, men den slags problemer løber de fleste jo ind i på et tidspunkt. Jeg har så heldigvis aldrig rigtigt haft nogle problemer med mine garmin produkter Jeg må erkende at jeg ikke finder et par RC901 eller RC701 i wide udgaven i min størrelse. Jeg har kigget på Sidi, Northwave, Bont, Bontrager og Lake. Valget ligger på Lake cx 238 (nyeste version af cx 237) af de reviews jeg har kigget på appellere de til mig med mine en bredde fødder :)Stillingen 2. april 2020: 1. Biniyam Ghirmay, Nippo Delko Provence - 98 point. 2. Giacomo Nizzolo, NTT-Pro Cycling - 79,1 point. 3. Youcef Reguigui, Terengganu Cycling - 76 point. 4. Pascal Ackermann, Bora-Hansgrohe - 75 point. 5. Sam Bennett, Quick-Step - 71,2 point. 6. Jonathan Restrepo, Androni Giocattoli - 70,0 point. 7. Nacer Bouhanni, Arkéa Samsic - 67,1 point. 8. Caleb Ewan, Lotto-Soudal - 66,0 point. 9. Natnael Tesfatsion, NTT-Continental Team - 63,0 point. 10. Remco Evenepoel, Quick-Step - 63,0 point. Biniyam Ghirmay fik endnu en top 10-placering i sprinterafslutningen på 4. etape af Vuelta a Burgos og er nu endnu tættere ved at være den første der passerer 100 point på SSS-ranglisten i år. Den genopstandne Giacomo Nizzolo, som jeg også nævnte ved sidste opdatering kommer dog flyvende bagfra, og har for alvor genfundet sprinterbenene efter den fænomenale sæson i 2016 hvor han endte som nr. 3 efter Peter Sagan og Alexander Kristoff og de efterfølende sæson i 2017, hvor alt gik i vasken https://www.feltet.dk/nyheder/nizzolo_endelig_klar_til_saesonstart/ og han endte som nr. 230 på SSS-ranglisten. Med to sejre i Sibiu Cycling Tour fortsætter Pascal Ackermann også med at vise sin sprinterdominans, og umiddelbart er tyskeren min farvorit til at tage hele den samlede sejr på ranglisten, men det vilde efterår kan jo byde på alle overraskelser. De største udfordrere vil i hvert fald uden tvivl være den tidligere holdkammerat Sam Bennett der med skiftet til Quick-Step ikke har mistet farten i benene og Caleb Ewan der med sidste års andenplads og flotte resultater hele året viste, at han kunne sidde med og spurte når terrænet gik mere opad end man lige umiddelbart havde troet til at starte med. Men som det ser ud nu skal vi også kigge efter en anden genopstanden rytter, nemlig Nacer Bouhanni der endelig er kommet væk fra Cofidis og allerede nu ser ud til at have fundet en bedre mental styrke frem igen. Og top 10 denne måned rundes af af manden alle har talt om siden han trådte ud af juniorrækken sidste år, Remco Evenepoel, som har vundet alle tre etapeløb han er stillet til start i i år, og ser ud til at fortsætte i mange år fremadrettet. Hvad kan det føre til i år. Og kan han blive den første klassementsrytter til at vinde SSS-ranglisten. En bedrift der aldrig er lykkedes for Valverde. Og hvad med sidste års vinder Matteo Trentin, som i øjeblikket er kravlet op på en 51. plads og den slagne mester fra sidste år Peter Sagan der lige nu ligger nr. 21 eller netop Alejandro Valverde der er at finde på 42. pladsen. Hvad kan de udnytte resten af året til? Bedst placerede dansker er i øvrigt i øjeblikket Jakob Fuglsang på en 22. plads, som jo kørte et forrygende Vuelta a Andalucia i februar, som han jo som bekendt vandt, og yderligere fik 6 point mere med femtepladsen i hedeudgaven af Strade-Bianche i weekenden. Også Magnus Cort ligger fint til med en 36. plads efter sin flotte kørsel i Etoile de Bességes og Tour de La Provence i februar.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.
Test: Rapha Outdoor Voices – trøje og bibshorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
DKBIKE - Carbon hjul med 900 dages garanti
DKBIKE har specialiseret sig i carbon cykelhjul, og det har de stor succes med. 
First ride: Canyon Grail:ON
El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.
Vind et par fede cykelsko - værdi 1.599 kroner
Nu kan du vinde et par lækre hvide cykelsko fra Fizik til en værdi af 1.599 kroner. Vinderen findes ultimo juli.
Beskyt din cykel - imod vind og vejr
Det danske firma, Skjoldet.dk, har udviklet en special nano coating til cykler, som beskytter dem imod vind og vejr. 
Test: Garmin Varia RTL516
Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Livetipsportal.com   •   Andet