Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

19.07.2019 @ 08:00

Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.

Rytterne på Dequinick-Quick Step og Bora Hansgrohe har i årets Tour fået et ekstra våben mod konkurrenterne. Ruten byder som bekendt på to etaper, hvor rytterne skal teste sig selv mod konkurrenterne i kampen mod uret og her har Specialized sørget for ekstra fart til de to succesfulde hold.

 

Mærkets tempocykel hedder Shiv og den har været en af de dominerende cykler i feltet i en årrække - senest med et verdensmesterskab i holdløb på CV’et fra 2018, da de blå fra Quick-Step vandt i Innsbruck i efteråret.

 

Nu er Shiv-modellen blevet væsentligt opgraderet, så den er klar til Touren 2019 - og til fremtiden.

 

 

#AEROISEVERYTHING                                                                                                                          

Og så alligevel ikke helt! For selv om aerodynamik er det vigtigste parameter på en enkeltstartscykel, så dur det ikke at den udelukkende er hurtig. Den skal også have andre kvaliteter for at excellere i en lang række terræner, hos rytterne og sågar hos mekanikerne.

 

Derfor har Specialized haft en lang række fokuspunkter i udviklingen, for at sikre at udviklingen ikke kun giver mere fart i vindtunnellen, men også i praksis på landevejen.

 

 

Ny silhuet

Kigger man på det nye rammedesign, så vil man se en række væsentlige forskelle fra den eksisterende model. Det mest iøjnefaldende er nok de sænkede saddelstræbere, som hæfter lavt på saddelrøret.


Det er et design, som efterhånden går igen på stort set alle nyudviklede cykler, simpelthen fordi det er det hurtigste design, indenfor de regulativer som UCI har sat op omkring de tilladte rammedimensioner.

 

Designet er meget udtalt her og Specialized har gået helt til grænsen indenfor UCI-reglerne.

 

Det er også værd at bemærke, at saddelrøret ikke har noget ’cut-out’, hvor baghjulet passer ind i og således skaber et nærmest lukket system. Specialized’s vindtunneltests viset, at det på den nye Shiv ikke er nødvendigt.

 

Skrårøret er desuden frugten af syv års udvikling, hvor Specialized har erfaret, at denne del af rammen betyder mere for stivhed og vægt end for aerodynamikken. Således er det lykkes at lave et skrårør, som både er lettere og overfører mere kraft - mens det naturligvis er gemt for vinden bag forhjulet.

 

Saddelpinden er genbrugt fra den populære Venge, da en tyndere af slagsen ville blive for ukomfortabel og ikke give en aerodynamisk fordel, når først der er en rytter i sadlen.

 

 

Lavere vægt

Enkeltstartscykler er traditionelt tungere, da aerodynamikken er vigtigere end vægten på flade ruter. Men enkeltstarterne udvikler sig i disse år og det er blevet særdeles populært for arrangørerne af Grand Tours især, at indlægge kuperede ruter eller endda enkeltstarter med masser af højdemeter og stigninger.

 

Derfor skal fremtidens enkeltstartscykel også kunne klatre og det har krævet en barbering af vægten.


Således vejer den nye ramme, gaffel og cockpit tilsammen 500 gram mindre end tidligere modeller.

 

Nogle af forbedringerne kommer fra cockpittet, som via et design der forener frempind og styr i ét stykke sparer masser af vægt.

 

Rammen er desuden sat op til at håndtere et ét-klingesetup, da ophænget til forskifteren let kan fjernes og området derved kan holdes helt rent effektivt. Nødvendigt i en tid, hvor flere ryttere foretrækker kun at have én klinge på flade ruter.

 

 

Skivebremser for fart og håndtering

Mange ser det som beviset for skivebremsernes endegyldige indtog, at de nu også finder vej til de nyeste tempocykler. Således også Shiv.

 

Og faktisk er de ikke en aerodynamisk hæmsko ifølge ingeniørerne hos Specialized. For fraværet af fælgbremser i toppen af gaflen og på saddelstræberne har gjort det muligt at slippe af med en masse vindmodstand, hvilket faktisk gør cyklen endnu hurtigere.

 

Skivebremsernes thru-aksel bidrager tilmed med mere stivhed, som tæller med på plussiden.

 

Det er alt sammen med til at forbedre køreoplevelsen i alle terræner. Noget der har fået tempospecialisten Bob Jungels til at komme med følgende kommentar:

 

”Både opad og nedad opfører er styringen som på en almindelig landevejscykel. Det er et kæmpe skridt fremad”.

 

Glade mekanikere

De fleste nye cykler fødes med en lang række integrationer, som skjuler kabler og forener vitale dele på cyklen. Til glæde for ryttere og æstetikere. Men ofte til hovedpine for mekanikerne.

 

Derfor har et vigtigt punkt i udviklingen været, at gøre det til en nem cykel at arbejde med. Det er blandt andet blevet bemærket hos mekanikerne hos Dequinick-Quick Step, som nu kun skal bruge en time på at samle en Shiv i stedet for tre.

 

I handlen til vinter

Den nye Shiv TT kan opleves i aktion i den sidste enkeltstart i årets Tour og så vil den være at finde i handlen os Specialized’s forhandlere til vinter.

Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.
BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.

Instagram #motionsfeltet

Knap hver syvende cyklist har fået smidt noget i hovedet
Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ændrer vi karakter og opfører os ofte, som om vi ejer vejen. Særligt mændene mister besindelsen, men nu skal en ny kampagne minde os om, at hensyn er vejen frem.
Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken
”Flyt dig nu for helvede!” Høje råb, hornet i bund og vilde fagter er daglig kost, når man bevæger sig rundt i den danske trafik. Ifølge psykolog Mette Herslund er stress og behov for kontrol den store synder.
Kørelærer: Adfærd i trafikken skal prioriteres
Man kan enten ryste på hovedet og sige pyt eller fare op og råbe ad sine medtrafikanter på vejene. Adfærd i trafikken og at træffe det rette valg er en vigtig lektion for fremtidens trafikanter, mener kørelærer.
Share The Road: Vis særligt hensyn til hinanden i det glatte vintervejr
Der er ingen grund til at stille din eller dit barns cykel, når vinteren og frostgraderne er over os med nyfalden sne og glatte veje. Cyklen kan med få justeringer gøres vinterklar. Og husker alle at tage lidt ekstra hensyn til medtrafikanterne, vil der være mange gode vintercykeldage til alle.
Oplev den belgiske cykelmagi på egen krop
De belgiske brostensstrækninger og skrappe ardennerstigninger er de seneste år blevet en skarp konkurrent til Alpernes cykelterræn, og for mange klinger navne som Koppenberg og Mur de Huy efterhånden lige så velkendt som Alpe d’Huez og Mont Ventoux. Via Belgian Cycling Club kan cykelinteresserede opleve det hele - lige fra deltagelse i amatørudgaven af Flandern Rundt til indføring i belgisk cykelkultur og en plads i første parket, når de professionelle suser forbi i en af de store monumentklassikere.
Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Test: Giant Defy Advanced Pro O Disc
Giant leverer en god cykel til distancen og med super udstyrspakke til en skarp pris. 
GOOD VIBES ONLY - DCU-kvindecamp - cykelglæde, netværk og nye udfordringer
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Motion: Niner’en - den endelige dom
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Assos udvider Equipe kollektionen til de kølige måneder
Assos of Switzerland udvider sin Equipe-kollektion for at imødekomme kravene fra cykelrytteren, der leder efter aerodynamisk design og ultralette tekstiler i de køligere måneder. Alle produkter er testet i pro tour feltet af verdens bedste ryttere.
Find det rigtige cykelprodukt
Danmarks nye cykelsøgemaskine, Velomio.com, har et formål, og det er, at blive den foretrukne globale markedsplads på nettet  for cykler, beklædning, komponenter og give alle mulighed for at søge, sammenligne og købe cykelprodukter på tværs af webshop og fysiske butikker.
Test: Canyon Lux CF SL 8.0 2020
Er du XC typen med store ambitioner og fornuftigt budget, skal du læse med her. Canyon har med Deres Lux CF SL skabt en XC MTB der kan tilfredsstille de flestes ambitioner, uden det går for hårdt ud over pengepungen.
Test: Stages Dash L50 cykelcomputer
En ny forbedret udgave, der tager kampen op med flere konkurrenter på markedet, af Stages cykelcomputer, med stor flot farveskærm og med en masse data til træningsnørderne, 
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Thermal Glove
Women’s Escape Thermal Glove markedsføres som en let og lun all-round handske til cykling, løb eller anden udendørsaktivitet - og den holder, hvad den lover.
Ugens tilbud - de fem skarpe fra cykelsøgemaskinen
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe og relevante tilbud.​

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.
BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet