Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

06.09.2019 @ 19:00

Et rigtig godt bud på en fartmaskine til grusveje og samtidig en cykel der overrasker på landevejen.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta:

Producent: Trek

Fås i størrelserne: 49, 52, 54, 56, 58 og 61.

Farve: Matsort

Vejledende udsalgspris: 29.000,- kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: 500 series OCLV carbon

Forgaffel: Checkpoint carbon disc.

Geargruppe: Shimano Ultegra 11 speed.

Kranksæt: Shimano Ultegra 50/34 kompakt.

Bremser: Shimano Ultegra hydrauliske flatmount skivebremser.

Hjulsæt: Bontrager Paradigm Comp Tubeless ready med skivebremser 12 mm stikaksel.

Dæk: Schwalbe G-One Tubeless.

Saddelpind: Bontrager ride-tuned seatmast i kulfiber

Saddel: Bontrager Montrose Comp.

Frempind: Bontrager Elite 31,8 mm.

Styr: Bontrager RL Isozone 31,8 mm.

 

 

Introduktion

At cykle kan vi alle blive enige om er rigtig fedt om det er på landevejen eller i skoven - på toptunede racercykler eller på fede mountainbikes.

 

Netop offroad-kørsel er det, som gravel-cykling handler om. Ordet gravel kommer af det engelske ord for grus. Som navnet antyder kører man altså hovedsageligt på grusveje, men det kan også være større stier i skoven eller markveje.

 

Cykling på grusveje er de seneste år blevet mere og mere populært, dette kan skyldes flere ting. Først og fremmest opdager man nemt nye steder, når man er ude at cykle på grusveje. En anden grund til at mange vælger grusveje er, at de veje og stier man kører på, er langt mindre trafikerede end de normale landeveje.

 

Hvad er så en gravel cykel? En gravel cykel er en mere alsidig cykel: Den har større og bredere dæk, den har større komfort og generelt er geometrien på en gravel cykel mindre aggressiv, end man kender fra deciderede crosscykler, som tidligere dominerede dette marked.

 

Det er i princippet muligt at køre på grusveje på en mountainbike eller en crosscykel, ja sågar en landevejsracer med plads til lidt bredere dæk: Men oplevelsen bliver langt mere behagelig ved at vælge den rette cykel til underlaget.

 

Hos Feltet.dk har vi den sidste måned testet en gravel cykel fra amerikanske Trek.

 

 

Test

Da jeg fik besked på, at jeg skulle teste en Trek-cykel, blev jeg meget glad. Har prøvet flere forskellige cykler fra Trek, men aldrig en Gravel cykel fra det amerikanske mærke.

 

Selve rammen er holdt i flot martsort, nogen vil måske kalde den kedelig, men jeg kan normalt godt lide sorte cykler. Farverne på cykler vil altid være en smagssag, dog vil jeg dog mene at en helt matsort cykel, vil tiltale de fleste købere.

 

Sand fornøjelse på grus

Det første man bider mærke i, når man kører en tur på cyklen er, at det er en fartmaskine på grus. Rammen er først og fremmest rigtig stiv og den er klart en af de stiveste gravel cykler denne tester har prøvet kræfter med.

 

Stivheden kan også mærkes når man accelererer på cyklen. Den reagerer godt på antrittet fra pedalerne, og det er sand fornøjelse, når der skal accelereres på flad vej og ud af sving.

 

Første tur på cyklen skulle naturligvis være på grusveje, da jeg er i bosat i et område, hvor man kan køre fede grusveje efter bare et par kilometers kørsel.

 

Når man skal vurdere en cykel, der skal køre på grusveje, skal den naturligvis være komfortabel at køre på. Trek er opfinderen af Isospeed-systemet. Isospeed udfordrer det traditionelle steldesign til cykler. Systemet benytter ingen af mest almindelige tilgange til eftergivenhed som for eksempel affjedringssystemer eller vibrationsdæmpere.

 

Man har beholdt den diamantformede stelgeometri og afkoblet sadelrøret fra overrøret, således, at sadelrøret kan give sig i takt med påvirkningen fra vejen. Det giver en cykel, der bevæger sig sammen med underlaget uden at miste fart.

 

Systemet bliver sat på prøve, når man kører på ujævnt underlag, som for eksempel grusveje. Men her kan man virkelig mærke, at cyklen har en stor komfort - også større komfort end andre gravel-cykler denne tester tidligere har prøvet.

 

Efter to til tre timer på hovedsageligt grusveje skulle man tro, at både skuldre, nakke og ryggen var meget ømme, men dette var ikke tilfældet.

 

Cyklen fra Trek er også blevet testet i skoven, men her kan man godt mærke, at cyklen ikke er i sit rette element. Cyklen kommer med et sæt dæk der har meget små knopper: G-One fra Schwalbe. Dette dæk er efter vores mening udelukkende til grus og asfalt og gør sig ikke godt på andet underlagt.

Denne cykel er bygget til at køre på grusveje og endda vil jeg mene, at den er mere race-orienteret i forhold til så mange andre gravel-cykler. 

 

 

Kørsel på landevejen

Landevejskørslen har primært været med den lokale cykelklub. Cyklen har gjort det fint på landevejen. Isospeed-teknologien kan også godt mærkes på de hullede nordjyske landeveje, som man tit kan blive udsat for på en almindelig træningstur.

 

Her er cyklen virkelig behagelig at køre på. Det skyldes selvfølgelig Isospeed-systemet, men det skyldes også dækkene på cyklen. Der er som sagt monteret et decideret gravel-dæk på cyklen som er et godt allround dæk til både grus, men så sandelig også landevej, hvor det ruller rigtig godt. Under kørsel på landevejen har dækket været pumpet op til 4,5 bar.

 

Skal cyklen primært bruges på landevejen, så vil jeg også anbefale at skifte dækket til et 30-35 millimeter landevejsdæk for at få en lidt bedre køreoplevelse.

 

Gear og bremser

Cyklen er monteret med komplet Shimano Ultegra 11 speed.

 

Ultegra-gruppen er en gruppe man kender fra landevejen, men også kommer på flere gravel og crosscykler. Der er ikke så meget at sige om denne gruppe. Shimano leverer altid kvalitet og ved Ultegra har de en geargruppe, der fungerer godt og skifter uden nogen problemer. Der har ikke været behov for justeringer af gearet, mens jeg har testet cyklen.

 

Bremserne er selvfølgelig hydrauliske skivebremser. Man kan dårligt forestille sig cross eller gravel cykler uden skivebremser. Det giver også god mening med skivebremse, da man ofte skal bremse på ujævnt underlag og her fungerer skivebremser altså bare bedst.

 

Mine oplevelser med bremserne er gode, de har bremset uden problemer og de leverer en meget rolig og sikker bremsning. Bremserne leverer og bremser godt. Heller ikke her har der været behov for yderligere justeringer.

 

Hjul og dæk

Hjulene på Trek SL 6 er fra Treks eget Bontrager og hedder Paradigm. Hjulet er et aluminiumshjulsæt der er rimelig stift. Det er et sæt hjul der virkelig kan klare nogle slag. På nogle af de mange grusveje jeg har kørt i denne test, har der været flere huller, hvor cyklen er røget ned i uden, at det har taget skade på fælgen. Det vidner om et stærkt hjulsæt.

 

Hjulsættet er tubeless-ready, det samme er dækkene, men de var her ikke sat op som tubeless.


På netop en gravel eller crosscykel, ville det efter min mening give god mening at sætte det hele op til tubeless. Men når både hjulene og dækkene er tubeless-ready, kan man selvfølelig selv købe tubeless-kit og væske og gå i gang.

 

Som skrevet tidligere er dækkene på denne cykel et meget godt allround gravel-dæk. Dækket er 700x35. Man kunne efter min mening sagtens montere et sæt på 700x40, det ville give endnu bedre komfort på grusvejene. Men med 35 får man lidt mere fart på grusvejene, det har været tydeligt at mærke.
 

Dækket kan også klare de mange sten og ujævnheder der er når man kører på grusveje. Men samtidig kan dækket også klare sig hæderligt på landevejen, hvis man pumper dækket til omkring 4,5-5 bar - altså tæt på max.

 

Dækket ruller faktisk overraskende godt og jeg har haft flere gode ture på landevejen.

 

Konklusion

Trek har lavet en fartmaskine på grusveje. Trek SL 6 er en gravel cykel der er bygget til at køre stærkt på grusvejene, men samtidig også har en rigtig god komfort.

 

Det er en cykel, der virkelig overrasker også på landevejen. Selv med gravel-dæk med små knopper, er det en cykel, der også gør det godt på landevejen og man kan faktisk ikke mærke, at den ikke er bygget til at køre på landevejen.

 

Satte man rigtige landevejsdæk på, ville den sagtens kunne være med som en endurance cykel.

 

Prisen for hele cyklen ligger i omkring 30.000,- kroner.


Dette er ikke en pris, der vil springe budgettet i forhold til kvalitet, performance og komponenter. Cyklen henvender sig til ham/hende der vil have en virkelig god og komfortabel gravel cykel, der ikke vil gå på kompromis med udstyret. Men den henvender sig også til dem, der måske kun vil have én cykel i husstanden og som både vil køre grusveje og landeveje.

 

Her kan cyklen også anbefales, men vi vil dog anbefale at man måske investerer i et ekstra hjulsæt, således man har både til landeveje og grusveje.

 

Trek SL 6 får vores varmeste anbefalinger.

 

Sådan har vi testet:

Cyklen er blevet testet på både grusveje, skovveje og landeveje. Turene har været på 1,5-3 timer. Cyklen har kørt både i højsolskin med tørre veje og regnvejr med vådt føre.

 

Kort om mærket

Trek Bikes blev startet i 1975 af de to amerikanere Richard Burke og Bevil Hogg med det formål at fremstille rammer i stål. I dag er Trek et af de toneangivende cykelproducenter, og de fremstiller cykler til alle segmenter af cykelmarkedet.


Derudover fremstiller de også sko, tøj og cykelkomponenter via deres in-house brand Bontrager.

 

Stillet til rådighed af: Trek Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.
Test: Rapha Outdoor Voices – trøje og bibshorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
DKBIKE - Carbon hjul med 900 dages garanti
DKBIKE har specialiseret sig i carbon cykelhjul, og det har de stor succes med. 
First ride: Canyon Grail:ON
El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.
Vind et par fede cykelsko - værdi 1.599 kroner
Nu kan du vinde et par lækre hvide cykelsko fra Fizik til en værdi af 1.599 kroner. Vinderen findes ultimo juli.
Beskyt din cykel - imod vind og vejr
Det danske firma, Skjoldet.dk, har udviklet en special nano coating til cykler, som beskytter dem imod vind og vejr. 
Test: Garmin Varia RTL516
Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.

Instagram #motionsfeltet

Gravelcykling - det nye sort?
Flere og flere motionister og cykelløb begynder at inkludere grusveje i deres cykelture og løb. Er gravelcykling ved at blive det "nye sort"?
Test: Rapha Outdoor Voices – vindjakke og taske
To anderledes, spændende og vanvittigt fede produkter i Raphas spændende samarbejde med Outdoor Voices.  
Test: Rapha Outdoor Voices – jersey og shorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
10 skarpe tilbud på cykelprodukter
Vi har i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com fundet 10 skarpe tilbud / populære produkter netop nu.
Boganmeldelse: Iltgæld
Det kan på forhånd virke som et umuligt projekt. At tage en forfatter, der aldrig selv har dyrket cykelløb, og supplere med en illustrator, som med egne ord udtaler: ”Det er udfordrende ad Helvede til, men det holder jo en væk fra gadehjørnerne. Haha.” Alligevel har de to - forfatteren Brian Nygaard og maleren Erik A. Frandsen - tilsammen lavet en cykelbog, der både er nyskabende og værd at læse.
Test: Specialized Torch 3.0 cykelsko
En rigtig arbejdshest af en sko, som appellerer bredt, tilbyder en lidt mere afslappet pasform og som med garanti kan holde til en masse.
IT-system hjælper over 100 cykelklubber
IT er smart - især når det hjælper cykelklubber med at løse udfordringer og sparer tid i dagligdagen.
GOOD VIBES ONLY – Forår 2020 – ”Hvor ska’ vi hen, du?”
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Flere seniorer cykler - og cykelhjelmen bliver mere populær
Stadig flere cyklister vælger at køre med cykelhjelm, viser den årlige cykelhjelmstælling fra Rådet for Sikker Trafik. Der er især sket en stigning blandt cyklister over 60 år.
Test: Carbon hjulsæt fra DKBIKE
Et godt rullende, stift og stilrent hjulsæt fra en af de nyere spillere på det danske marked.  
Produktnyt: Rapha lancerer solbrille-kollektion
Rapha lancerer hele fire nye briller til ethvert behov på cyklen.
Har du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!
Kan du holde humøret oppe trods corona-krisen? Hvis du ikke kan, så er en tur på cyklen i det gode sommervejr.
Cykelforretning fylder 100 år - fejres med stor bogudgivelse
Cykelforretningen Schrøder Cykler fylder 100 år den 1. juli, og det bliver fejret med receptioner og bogudgivelse.
First Ride: Specialized Epic 2021
I dag præsenterer Specialized næste generation af deres ikoniske Epic-model.
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.

Seneste indlæg i debatten

Selvf kan 40-11-40 køre landevej men det bliver aldrig rigtigt sjovet med 1x frem for to tandhjul og en gearskifter foran. Spørg bare Mads P, Degenkolb, Normand (og retsen af det irske hold der trak stikket igen efter de havde skrevet under med 3T om at de KUN ville køre på en cykel der kun kunne monteres op med 1x) Hver mand sin smag, de meget få gange jeg har kørt med Campagnolo og lidt flere gange jeg har kørt med sram (det er enddog ret mange gange, hvis man tæller indvendige gear med), har jeg ikke syntes om det. Men det er nok mest af alt bare vane. Hvis drivlinjen larmer, kan det være man i det mindste ikke kan høre knirken fra mere eller mindre arbitrere pressfit krankbokssystemer (synes bsa fungerer så glimrende og er også lettere at skifte). Men igen, det er jo en smagssag hvad man bedst kan lide. I fht. Garmin, så er de vel egentlig bare deres egen værste fjende, hvis de lavede softwaren ordentligt til at starte med, ville 80% af problemer være irrelevante, Vector 3 er så en anden historie, men den slags problemer løber de fleste jo ind i på et tidspunkt. Jeg har så heldigvis aldrig rigtigt haft nogle problemer med mine garmin produkter Jeg må erkende at jeg ikke finder et par RC901 eller RC701 i wide udgaven i min størrelse. Jeg har kigget på Sidi, Northwave, Bont, Bontrager og Lake. Valget ligger på Lake cx 238 (nyeste version af cx 237) af de reviews jeg har kigget på appellere de til mig med mine en bredde fødder :)Stillingen 2. april 2020: 1. Biniyam Ghirmay, Nippo Delko Provence - 98 point. 2. Giacomo Nizzolo, NTT-Pro Cycling - 79,1 point. 3. Youcef Reguigui, Terengganu Cycling - 76 point. 4. Pascal Ackermann, Bora-Hansgrohe - 75 point. 5. Sam Bennett, Quick-Step - 71,2 point. 6. Jonathan Restrepo, Androni Giocattoli - 70,0 point. 7. Nacer Bouhanni, Arkéa Samsic - 67,1 point. 8. Caleb Ewan, Lotto-Soudal - 66,0 point. 9. Natnael Tesfatsion, NTT-Continental Team - 63,0 point. 10. Remco Evenepoel, Quick-Step - 63,0 point. Biniyam Ghirmay fik endnu en top 10-placering i sprinterafslutningen på 4. etape af Vuelta a Burgos og er nu endnu tættere ved at være den første der passerer 100 point på SSS-ranglisten i år. Den genopstandne Giacomo Nizzolo, som jeg også nævnte ved sidste opdatering kommer dog flyvende bagfra, og har for alvor genfundet sprinterbenene efter den fænomenale sæson i 2016 hvor han endte som nr. 3 efter Peter Sagan og Alexander Kristoff og de efterfølende sæson i 2017, hvor alt gik i vasken https://www.feltet.dk/nyheder/nizzolo_endelig_klar_til_saesonstart/ og han endte som nr. 230 på SSS-ranglisten. Med to sejre i Sibiu Cycling Tour fortsætter Pascal Ackermann også med at vise sin sprinterdominans, og umiddelbart er tyskeren min farvorit til at tage hele den samlede sejr på ranglisten, men det vilde efterår kan jo byde på alle overraskelser. De største udfordrere vil i hvert fald uden tvivl være den tidligere holdkammerat Sam Bennett der med skiftet til Quick-Step ikke har mistet farten i benene og Caleb Ewan der med sidste års andenplads og flotte resultater hele året viste, at han kunne sidde med og spurte når terrænet gik mere opad end man lige umiddelbart havde troet til at starte med. Men som det ser ud nu skal vi også kigge efter en anden genopstanden rytter, nemlig Nacer Bouhanni der endelig er kommet væk fra Cofidis og allerede nu ser ud til at have fundet en bedre mental styrke frem igen. Og top 10 denne måned rundes af af manden alle har talt om siden han trådte ud af juniorrækken sidste år, Remco Evenepoel, som har vundet alle tre etapeløb han er stillet til start i i år, og ser ud til at fortsætte i mange år fremadrettet. Hvad kan det føre til i år. Og kan han blive den første klassementsrytter til at vinde SSS-ranglisten. En bedrift der aldrig er lykkedes for Valverde. Og hvad med sidste års vinder Matteo Trentin, som i øjeblikket er kravlet op på en 51. plads og den slagne mester fra sidste år Peter Sagan der lige nu ligger nr. 21 eller netop Alejandro Valverde der er at finde på 42. pladsen. Hvad kan de udnytte resten af året til? Bedst placerede dansker er i øvrigt i øjeblikket Jakob Fuglsang på en 22. plads, som jo kørte et forrygende Vuelta a Andalucia i februar, som han jo som bekendt vandt, og yderligere fik 6 point mere med femtepladsen i hedeudgaven af Strade-Bianche i weekenden. Også Magnus Cort ligger fint til med en 36. plads efter sin flotte kørsel i Etoile de Bességes og Tour de La Provence i februar.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.
Test: Rapha Outdoor Voices – trøje og bibshorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
DKBIKE - Carbon hjul med 900 dages garanti
DKBIKE har specialiseret sig i carbon cykelhjul, og det har de stor succes med. 
First ride: Canyon Grail:ON
El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.
Vind et par fede cykelsko - værdi 1.599 kroner
Nu kan du vinde et par lækre hvide cykelsko fra Fizik til en værdi af 1.599 kroner. Vinderen findes ultimo juli.
Beskyt din cykel - imod vind og vejr
Det danske firma, Skjoldet.dk, har udviklet en special nano coating til cykler, som beskytter dem imod vind og vejr. 
Test: Garmin Varia RTL516
Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Livetipsportal.com   •   Andet