Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

28.08.2019 @ 14:28

Med sikkerhed en af markedets bedste racercykler, som excellerer i alt hvad den udsættes for.

Fakta:

Producent: Specialized
Model: S-Works Tarmac Disc
Fås i størrelserne: 49, 52, 54, 56, 58, 61, (Str. 56 er testet)
Farve: Sort
Vejledende udsalgspris: 84.995,- kroner


Indledning

‘The Big S’ som Specialized populært kaldes er en sand sværvægter, når vi taler populære cykler til landevejen.

 

En af juvelerne i samlingen er Tarmac-modellen, som igennem lang tid har været anset som en af feltets bedste og mest alsidige fartmaskiner. Lavet til alle terræner og med køregenskaber som kan klare det meste, er Tarmac-modellen en af de mest vindende cykler i det moderne felt.

 

Vi har prøvekørt topmodellen fra den ikoniske S-Works-kollektion. 

 

 

Test

Specialized’s landevejskollektion er især kendt for den aerodynamiske fladbanetonser Venge og så allrounderen Tarmac.

 

Begge modeller får med jævne mellemrum en opdatering, når der er udviklet på rammen i vindtunellen og laboratoriet i Californien.

 

Den nuværende Tarmac er således et produkt af denne udvikling. Hvor modellen i flere år havde mere runde rørformer, så er den nuværende model mere moderne i sit look og design, med rørformer og en udformning, som trækker referencer til de mere rendyrkede aero-modeller.

 

En sand allrounder, som kan det hele. Understreget ved at store dele af rytterne på de sponsorerede pro-hold sværger til netop denne model året rundt, uanset terræn.

 

 

Et flueben i alle bokse

Når man hopper ombord på en Tarmac S-Works, så kræver det ikke mange ture, før man indser at cyklen tikker alle de bokse, som skal til for at lave en rigtig god cykel.

 

For det første er den let. Rammen er en letvægter og det monterede udstyr (Dura Ace Di2, Roval komponenter og Roval-hjul) komplimenterer den flot, at man selv med pedaler, flaskeholdere og mount tiil cykelcomputeren monteret leger med UCI’s vægtgrænse.

 

Sætter man et par lette bjerghjul på, så er man under den magiske grænse. Og husk, at det er modellen med disc, vi taler om her.

 

Udstyret er i top hele vejen rundt, og man får noget af det bedste man kan købe på markedet.

 

Stivheden er også i top. Faktisk er carbon-layuppet det stiveste som Specialized kan byde på.

 

Så fundamentet er helt sikkert på plads. Lad os se på, hvordan de enkelte dele gør cyklen her til en top-performer.

 

 

Rammegeometri

Rammen her er som sagt den første store ændring af Tarmac-platformen, siden den blev til. Specialized har brugt deres aerodynamiske erfaring til at ændre både opbygning og rørformer, så rammen får flere aerodynamiske fordele end tidligere. Det kræver blot et enkelt blik på cyklen at notere sig dette.

 

Geometrien er race-orienteret, uden at være ekstrem. Der er en lille smule slope, så kronrøret ikke sidder alt for lavt og med et Stack/Reach-ratio på 1.43 er vi godt nede i afdelingen for ’long and low’ - en position, som favoriserer en performance-orienteret position på cyklen.

 

Dog synes jeg ikke, at positionen på nogen måde er ekstrem og det er en ramme, som langt de fleste kan føle sig hjemme på, med mindre man er til en decideret afslappet geometri.

 

 

Hurtig og let

Den opdaterede geometri, den stive stel samt den lave vægt gør, at man hurtig får fornemmelsen af en cykel, som er hurtig på alle parametre.

 

Først og fremmest er den hurtig i sin acceleration, med en ultrastiv krankboks og bagende, som kan tøjle alle de kræfter, man måtte have. Den er en fornøjelse at træde op i fart efter et sving og angribe små bakker på.

 

Samtidig har jeg på intet tidspunkt på flad vej med høj fart følt at letheden giver anledning til kompromisser. Cyklen er effektiv og ruller langt hen ad vejen som en aeroracer også gør på flad vej: Effektivt og stabilt. De dybe hjul fra Roval spiller selvfølgelig også en rolle her og generelt gør rammen sig rigtig godt med et højprofilshjulsæt på danske landeveje.

 

Dermed får man oplevelsen af en virkelig god allrounder uanset terræn og kørestil.

 

 

Styregenskaber

Hvor krankboksen og bagenden giver stivheden til at accelerere, så er fronten garant for masser af stabilitet og rolig styring.

 

Rammen er imponerende direkte i sin styring uden at blive for responsiv, så man hele tiden føler sig i kontrol. Tarmac-modellerne er netop kendte for deres præcise og pålidelige styregenskaber, som det altså til fulde er lykkedes at føre med over på den nye ramme.

 

Vi har desværre ikke haft lejlighed til at køre den i bjergene, men jeg tør godt at lægge hovedet på blokken og garantere, at den er en drøm at navigere nedad.

 

Skivebremser får kredit for at levere mere bremsekraft end fælgbremser, hvilket isoleret set er korrekt, men sandheden er også, at hvis rammen ikke er i stand til at tøjle og udnytte de øgede kræfter og stadig forblive i balance, så er skivebremserne måske ikke bedre end alt muligt andet.

 

Til gengæld er de en fornøjelse, når rammen er dimensioneret til at kunne bruge den øgede bremsekraft og stadig være effektiv og lade rytteren være i fuld kontrol. Det må man sige, at Specialized er lykkedes med her, hvor skivebremserne spiller perfekt sammen med rammen. Igen ville man ønske, at man kunne drøne ned af en bjergside sydpå og nyde balancen og kræfterne i skønt samspil.

 

 

Konklusion
Tarmac’ens ry som en af de mest pålidelige allroundere i branchen er ikke kommet ud af ingenting.


Det er en cykel, som kan det hele og som gør det hele let for den rytter, som er ombord.

 

Jeg har sjældent kørt på en maskine, som forener lav vægt, stivhed og effektivitet så godt. Kort sagt, så er Tarmac’en langt hen ad vejen en ultimativ cykeloplevelse!

 

Man skal finde den store pengepung frem - bevares - men så får man med garanti også en af de bedste cykler på markedet. Intet mindre.

 

Stillet til rådighed af: Specialized Nordic

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

Nyt managerspil til VM og efterårsløbene
Feltet.dk er klar med årets sidste managerspil: Efterårsspillet!  Et spil, hvor de store endagsløb inklusiv VM for eliten og U23, Lombardiet Rundt samt årets sidste WorldTour-etapeløb er med.
Test: AGU Bibshort og Jersey
AGU leverer med dette sæt et ”no-nonsense” produkt som i høj grad kendetegnes af funktionalitet, komfort og ”value for money”.    
Cykelrejse til Kroatien i uge 43 - Slå til nu!
Det er ikke længere nogen hemmelighed, at Kroatien er blevet et kæmpe hit blandt især europæiske rejsende. Landet har oplevet en eksplosiv fremgang i turismen i de sidste 5-6 år - og sidste år blev der endnu engang sat rekord for antallet af turister og overnatninger i Kroatien. 
Motion: Min MTB-sæson - Jeg kører på cykel for sjov
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Specialized Days - en unik mulighed for at se og prøve 2020-nyhederne
Specialized byder nu dig og dine cykelinteresserede venner velkommen til to spændende dage i Roskilde fra den 21. til den 22. september. 
Ny mountainbike teknikbane ved Brandbjerg
Ny mountainbike teknikbane ved Brandbjerg danner spænding og uderum for hele familien.
Produktnyt: Trek Supercaliber XC MTB
Med præsentationen af den nye Supercaliber, har Trek rystet posen godt og grundigt, og brudt med vanetænkningen, når det handler om, hvordan en Full suspension MTB skal se ud.
Debutanten skriver: Stjerneløbet - En hyldest til de frivillige kræfter
I weekenden var Skribenten til ’Stjerneløbet’ i Roskilde. Løbsdebuten endte med at blive en noget anden oplevelse end ventet. Held i uheld gjorde nemlig, at jeg kom om bag løbet og oplevede de frivillige kræfter, der holder hele Cykeldanmark kørende.

Instagram #motionsfeltet

Test: isolés Charles Shelter ECO Jersey og vest
En veludført løsning til de danske ydersæsoner, som kan klare både vind og vand uden at rytteren koger over. Kvaliteten er vanlig, overlegen isolés standard.
GOOD VIBES ONLY - Lidt om overgange og cykelløb
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Vuelta-værkstedet: Jakob VANDT sgu!
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Test: Garmin Edge 530 og 830
Denne tester kan stadig huske sin første cykelcomputer, som kunne vise hastighed, distance og hvor langt man havde kørt total. Bevares den kunne også tage tiden, men det er alligevel kvantespring fra der hvor udviklingen i dag har taget os hen indenfor denne kategori. Om det er mest sigende i forhold til denne testers alder eller den hurtighed, hvormed tingene i vore tider udvikler sig, skal vi lade stå i det uvisse.
Vuelta-værkstedet: Svar på Jeres spørgsmål
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Produktnyt: Garmins nye ure med solopladning
Garmin® lancerer Fēnix® 6-serien Multisport GPS ur-serien introducerer større skærme, innovative præstationsfunktioner, længere batterilevetid - og Garmins første solopladede ur.
Test: Trek Checkpoint SL 6
Et rigtig godt bud på en fartmaskine til grusveje og samtidig en cykel der overrasker på landevejen.
Vuelta-værkstedet: Måtte ikke køre videre for politiet
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
First ride: Canyon Ultimate CF Evo Disc
Feltet.dk har haft den ultralette bjergcykel Canyon Ultimate CF Evo Disc til test i 14 dage. Læs vores forhåndsindtryk af cyklen.
Test: Principia Aero
Det ikoniske danske brand er helt fremme i feltet med en moderne aeroracer med skivebremser og masser af køreglæde.
Vuelta-værkstedet: Jeg stopper - Rygter om Riis' hold
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Vuelta-værkstedet: Hårdt arbejde på hviledagen
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Test: Specialized S-Works Prevail-hjelm og EXOS-sko
To af de mest brugte produkter i årets Tour som begge byder på innovative nyskabelser, som peger mod fremtiden og viser kræfterne i Specialized’s udviklingsafdeling.  
Sporbyggerne, de sande helte
Du blæser ned af sporet for fuldt skrald, mens du tager de perfekt formede berms med den helt rigtige teknik, så at du har maksimal fart ud af svingene, og selv om det har regnet hele natten, er der ikke noget vand på sporet, og der er ikke nogen irriterende mudderhuller, der stanser dit fede flow.
GOOD VIBES ONLY - FYEN RUNDT - med hovedet under armen... eller noget!
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Nyt managerspil til VM og efterårsløbene
Feltet.dk er klar med årets sidste managerspil: Efterårsspillet!  Et spil, hvor de store endagsløb inklusiv VM for eliten og U23, Lombardiet Rundt samt årets sidste WorldTour-etapeløb er med.
Test: AGU Bibshort og Jersey
AGU leverer med dette sæt et ”no-nonsense” produkt som i høj grad kendetegnes af funktionalitet, komfort og ”value for money”.    
Cykelrejse til Kroatien i uge 43 - Slå til nu!
Det er ikke længere nogen hemmelighed, at Kroatien er blevet et kæmpe hit blandt især europæiske rejsende. Landet har oplevet en eksplosiv fremgang i turismen i de sidste 5-6 år - og sidste år blev der endnu engang sat rekord for antallet af turister og overnatninger i Kroatien. 
Motion: Min MTB-sæson - Jeg kører på cykel for sjov
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Specialized Days - en unik mulighed for at se og prøve 2020-nyhederne
Specialized byder nu dig og dine cykelinteresserede venner velkommen til to spændende dage i Roskilde fra den 21. til den 22. september. 
Ny mountainbike teknikbane ved Brandbjerg
Ny mountainbike teknikbane ved Brandbjerg danner spænding og uderum for hele familien.
Produktnyt: Trek Supercaliber XC MTB
Med præsentationen af den nye Supercaliber, har Trek rystet posen godt og grundigt, og brudt med vanetænkningen, når det handler om, hvordan en Full suspension MTB skal se ud.
Debutanten skriver: Stjerneløbet - En hyldest til de frivillige kræfter
I weekenden var Skribenten til ’Stjerneløbet’ i Roskilde. Løbsdebuten endte med at blive en noget anden oplevelse end ventet. Held i uheld gjorde nemlig, at jeg kom om bag løbet og oplevede de frivillige kræfter, der holder hele Cykeldanmark kørende.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet