Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

31.08.2019 @ 12:00

To af de mest brugte produkter i årets Tour som begge byder på innovative nyskabelser, som peger mod fremtiden og viser kræfterne i Specialized’s udviklingsafdeling.

 

 

Introduktion

Specialized leverede som altid rigtig meget tech til årets Tour de France, hvor de sponsorerede hold kører udelukkende på en platform af produkter fra amerikanerne.

 

To af disse produkter er hjelm og sko, hvor rytterne i år profiterer på innovativ udvikling og videreudvikling af en klassiker.

 

Vi har set nærmere på Prevail-hjelmen samt den helt nye og innovative EXOS-sko.


 

S-Works Prevail II

Fakta:

Farve: Hvid

Størrelser: S / M / L (Medium testet)

Vejledende udsalgspris: 2199,- kroner

 

 

Prevail er en klassiker i S-Works-kollektionen, hvor den længe har været mange rytteres favorit for sin lethed og evne til at skille sig af med varmen, hvilket især er vigtigt på de allervarmeste bjergetaper.

 

Det er altså en ret klassisk størrelse, når vi taler design, med masser af huller til udluftning.

 

Men man skal ikke lade sig snyde af ordet ’klassisk’ her, for selv om den tager sig ud som sådan, så har Specialized proppet den med tech, som sagtens kan mærkes ude på landevejen.

 

 

Komfort og pasform

Prevail II-hjelmen viser sig at være lidt af et mesterstykke, når det handler om komfort.

 

For det første er der den indvendige padding, som dækker stort set hele det overfladeareal, som kommer i kontakt med hovedet. Man er dækket ind fra tinding til tinding og af fire store puder, som dækker hele den øverste del af hovedet.

 

Mesterstykket er dog i forbindelse med hjelmens forreste del. Her sidder puden nemlig cirka en centimeter fra selve hjelmens kant således, at man ikke er i direkte kontakt med den hårde yderskal, men snarere oplever en fin eftergivenhed, når man spænder hjelmen ind.

 

Specialized kalder som sagt dette for 'Gutter Action Brow Pad Design’ og det hjælper med at minimere den sved som drypper fra hjelmen og ned mod området omkring øjnene.

 

Det indvendige bespændingssystem er meget minimalistisk. Det skal dog læses overordentligt positivt i denne sammenhæng. Der er ikke noget der forstyrrer og det bidrager positivt til den samlede komfort.

 

Selve systemet kan indstilles via ikke én, men to udtræk, hvorfra man har fem højdeindstillinger alt efter hovedstørrelse og -form.

 

Når man give hjelmen spænding, så fordeler denne sig fint over hele hjelmen og det er svært at få armene ned over den samlede komfortpakke, som Specialized her har præsteret.

 

Pasformen er rummelig og behagelig, og det er selv om Specialized er lykkedes med at gøre hjelmen smallere end sin forgænger – den populære Prevail.

 

På hovedet er det vores oplevelse, at vi sjældent har oplevet en hjelm, som føles så fjerlet. Det skyldes den lave vægt – naturligvis – men også den gode bespænding, som er let og præcis at justere og som fordeler trykket så fornemt.

 

Prevail II er topventileret via et bredt indtag horisontalt over panden, så luften let finder vej ind i hjelmen, men en lang række kanaler i længderetningen sørger for at overskydende varme let forsvinder og reguleres.

 

 

Ekstra beskyttelse

Men en komfortabel hjelm gør det ikke alene!

 

Derfor har Specialized forsynet Prevail’en med MIPS-systemet, som er med til at beskytte hovedet og især hjernen ved styrt.

 

Den hårde yderskal beskytter mod de direkte slag, som hovedet modtager ved et styrt, men der er også andre kræfter i spil, når man bliver slynget mod jorden eller andre forhindringer på vejen.

 

MIPS-systemet kan bedre end traditionelle hjelme absorbere og afbøde for disse andre påvirkninger, hvor hovedet eksempelvis kan blive slynget rundt og påvirkes meget kraftigt af rotationskræfter, som kan forårsage stor skade.

 

Det er værd at bemærke, at Specialized i den nye Prevail har opdateret MIPS-systemet også, så det er blevet endnu mere integreret. Man mærker det faktisk overhovedet ikke, men nyder kun godt af at vide, at man har den ekstra beskyttelse.

 

 

Angi – ringer selv efter hjælp

En hjelm der selv ringer efter hjælp ved styrt? Jep, jeg laver ikke sjov. Det er nu en realitet med Angi-systemet fra Specialized.

 

Den store nyskabelse blev lanceret tidligere i år.  Måske har du lagt mærke til, at nogle af rytterne i Touren har en rød ’dims’ siddende i spændesystemet bag på deres hjelme?

 

Dimsen er en avanceret transmitter, som indeholder teknik, der opdager, hvis en rytter styrter.


Kort sagt måler den hele tiden på de kræfter den udsættes for og kan derved meget præcist afkode, hvis en rytter er styret.

 

Systemet fungerer sammen med en app, hvor man kolber sin enhed op og derved kan kommunikere med omverdenen.

 

For motionister betyder det, at man kan oprette sine kære i app’en og så snart man påbegynder en træningstur, så får de en notifikation via sms om at man er kørt afsted.

 

Skulle uheldet være ude og man styrter, så går der en alarm i app’en. Den har man 30 sekunder til at slå fra og derved tilkendegive, at man er ok. Slår man den ikke fra, så får de folk, man har underrettet, en besked om at man er styrtet samt ens position. Derved kan de hurtigt ringe efter hjælp.

 

Pårørende kan desuden følge ens position hele tiden, hvis de også downloader app’en.


Skal man køre i terræn med dårlig mobildækning, så kan man angive en køretid, hvor man forventer at være retur igen. Overskrider man denne, så går der en besked ud, med ens sidste, kendte position.

 

Angi er et stort skridt for sikkerheden for ryttere, der træner alene. Derfor er Angi også benyttet af profferne, som ofte træner mange timer alene og bevæger sig langt væk i områder uden megen trafik.

 

Systemet er let at bruge. Man downloader app’en og aktiverer Angi med den medfølgende kode.

 

App’en er ret let af finde rundt i og jeg fandt hurtigt ud af at oprette pårørende, så de kunne blive orienteret, når jeg træner.

 

Som med så mange andre ryttere, så har jeg en kone, som bekymrer sig, når jeg kører ud og træner alene. Her er Angi en kæmpe gevinst.

Med den kan man føle sig sikker på at få besked hvis uheldet er ude og reagere på det.
 

Systemet er let at bruge for både rytter og pårørende og det fungerer rigtig godt, at systemet er koblet op til en sms-funktion, så den pårørende får direkte besked, når en træningstur startes og derved ikke behøver at åbne app’en i tide og utide for at følge med.

 

Jeg synes, at det er et kæmpe skridt fremad i disse tider, hvor livet på landevejen til tider kan være usikkert.

S-Works EXOS

Fakta:

Farve: Hvid

Størrelser: 36-49 (inkl. halve størrelser)

Vejledende udsalgspris: 3899,- kroner

EXOS-skoen er den helt store nyhed i skokollektionen i år.

 

Og den er ikke som noget andet, jeg har set før! Specialized har vitterligt taget cykelskoen og kastet et helt nyt blik på produktion og materialer.

 

Først og fremmest er der vægten. Skoene er helt klart de letteste cykelsko, jeg har haft fingrene i. 150 gram i størrelse 42 er så let, at man nærmest smiler af det, for det virker ærligt talt lidt surrealistisk ved første møde.

 

Hernæst er der overdelen. Hvor man er vant til lidt kraftigere materialer med struktur, så er EXOS lavet i Dyneema, hvilket er et ultratyndt materiale – vi snakker nærmest papirstyndt.

 

Der er ingen tåboks til at give det skruktur, så overdelen kan nærmest krølles sammen oven på skoen.

Pasform

Min første tanke var helt ærligt, om sådan en konstruktion overhovedet kunne give nogen pasform og støtte? Svaret er faktisk ja!

 

For det første er pasformen overraskende god og stabil. Det er nærmest som at tage en sok med en stiv sål på. Overdelen sætter sig om foden og giver en meget fleksibel pasform. Faktisk så fleksibel, at man tydeligt kan se sine tæer igennem stoffet, hvis man bøjer dem lidt.

 

Specialized har rent faktisk forsynet skoen med et indre skelet, som er med til at give den her følelse af en hjemmesko, samtidig med at man får noget stabilitet.

 

Tåboksen er som sagt fjernet helt. Det er den lidt mere rigide kant, som man normalt finder foran på sine cykelsko. Det giver lidt bedre plads til brede fødder og tillader stoffet at komme til sin ret. For i stedet for en restriktion i bredden får man ultimativ fleksibilitet, hvilket fungerer ret godt.

 

Skoen lukkes af kun ét BOA-spænde. Snørene i systemet er fæstet i skoens øverste del, som er lidt kraftigere i materialet. Det betyder, at der kan spændes igennem og på trods af kun ét spænde, så er det let at spænde skoen til og fordele trykket fint.

 

Ét spænde har desuden den udtalte fordel, at det er hurtigt og let at spænde på farten.

Masser af stivhed

Sålen på EXOS-skoen er nærmest et studie i sig selv. For at gøre den så let som muligt, men samtidig bibeholde enhøj stivhed måtte ingeniørerne bruge næsten lige så lang tid på konstruktionen, som de gjorde på at udvikle den nyeste Tarmac-ramme!

 

Resultatet er da også ekstraordinært: Sålen tikker ind på kun 66 gram, mens stivheden rammer index 13 på Specialized’s interne skala. Det er ganske vist ikke er det stiveste i kollektionen, men absolut mere end rigeligt til alle ryttere.

 

Sålen er nemlig rigeligt stiv til at tøjle alle de kræfter, den skal levere til pedalerne og den er faktisk stivere end langt det meste jeg ellers har kørt med.

 

Kombinationen af den ultralette pakke med den helt tynde overdel og en så stiv sål er ret vild – det er lidt som at køre en meget lille bil med rigtig mange hestekræfter.

 

Man kunne godt frygte, at en så let sko og så minimalistiske materialer kunne blive blød, men Specialized har brugt en ikke-strækbar version af Dyneema-materialet omkring hælen og altså i den del af overdelen, hvor BOA-systemet sidder. Det giver den nødvendige struktur og jeg har på intet tidspunkt følt, at der går nogen kræfter spildt.

 

Jeg har aldrig kørt med en sko, som føles så let i pedalerne og det er heller ikke så mange andre modeller, som på samme måde leverer alle kræfter ned i pedalerne og ud på vejen.

 

Mest til performance-orienterede ryttere

 

Den stive sål og minimalismen gør, at skoen her er lavet primært til ryttere, som konkurrerer eller har fokus på performance.

 

Som alle andre ultrastive sko, skal den køres til og så får man masser af komfort, men hvis man er typen, der mest kører hyggeture, så bliver EXOS nok ikke ens bedste ven.

 

Konklusion

Disse to produkter viser på mange måder Specilaized’s tilgang til cykling: Der skubbes konstant til grænserne og udviklingen stopper aldrig.

 

Prevail-hjelmen er en klassiker, som bare fungerer og gør alt det den skal uden så meget ballade. Det nye MIPS-system er en klar opgradering mens jeg spår Angi-systemet en stor fremtid. Det fungerer let for både den cyklende og den pårørende og i disse tider, med flere cykler og biler på vejene, så er det relevant som aldrig før.

 

Det fylder ingenting, så det er reelt ekstra beskyttelse uden nogen form for kompromis.

 

EXOS er på mange måder et vanvittigt projekt!

 

Materialevalget, sålen og letheden presser grænserne for, hvad man kan med en cykelsko og det er imponerende af Specialized. Den slags projekter skal som regel have en opgradering eller to, før den sidder i skabet, men her er det bemærkelsesværdigt, at produktet allerede er så gennemført – bedst illustreret ved antallet af proffer, som kører i skoene.

 

Den tynde og bløde overdel er en sjov størrelse, som faktisk fungerer og giver den fleksibilitet, som mange efterspørger i pasformen.

 

Men skoen er anderledes, så mit råd vil være at prøve den før køb hos den lokale cykelhandler. For nogen vil det være en revolution og give komfort blandet med performance en helt ny mening.

 

Produkterne her er ikke billige, men det har det aldrig været at købe det nyeste og mest innovative. 

 

Stillet til rådighed af: Specialized

Professionelle ryttere hjælper med at teste udstyr
Før en ny kollektion sendes på markedet, så går der en lang udviklingsproces forud. Ofte bliver produkter testet af verdens bedste cykelryttere, som giver deres feedback og vejledning. Så en kollektion kan forbedres, før den sendes ud til forbrugerne.
Bliv en del af cykellinjen på Idrætsefterskolen Klintsøgaard
Er du ung og leder efter et skoleophold, hvor du får mulighed for at dyrke din store passion - cykling?
Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.

Instagram #motionsfeltet

Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.
Konkurrence: Vind den nye Egde 530 eller Egde 830 fra Garmin
Garmin udlodder i samarbejde med Feltet.dk to modeller af deres nyeste cykelcomputere. Skal en af dem sidde på din cykel?
Glædelig jul til alle!
Feltet.dk, Motionsfeltet.dk og Velomio.com ønsker alle en rigtig glædelig jul!
4. søndag i advent: Fjerde fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
3. søndag i advent: Tredje fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Tour Transalp byder i 2020 på italienske bjerge
Et af Europas mest populære og spektakulære amatørcykelløb, Tour Transalp, har løftet sløret for den rute, der i 2020 kommer til at ligge udelukkende i Italien.
Test: SKS Speedrocker
Et sæt skærme til både skoven og landevejen, som med sin lette montering og gode beskyttelse er blandt de allerbedste på markedet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.

Seneste indlæg i debatten

Jeg var ved at kaste op over TV 2-dækningen af Saxo Bank det år hvor der ikke var en eneste dansk rytter på deres Tour de France-hold (i slut-00'erne vist). Det betød jo at det eneste danske der var i holdet, var Bjarne Riis som leder plus et par danske medhjælpere. Alligevel blev holdet behandlet af TV 2 som om det var dansk, oven i købet med en bedrager i spidsen. Og således kom en tråd om ulovlig trafik på en lukket bane hurtigt til at handle om den klassiske bilist/cyklist-kamp ... ;)Der findes jo et bredt udvalg og især mange lettere brugte mtb´s til en fornuftig pris. Man kan godt finde gode carbon cykler med de nye gear typer 1x11 (1x12) for 6 - 10K. Vigtigt er at du prøver forskellige modeller som passer dig i.f.t. benlængde og finder den type du bedst kan lide. En anden vigtig ting er, om du er sikker på at du skal have 29" hjul. For mit vedkommende valgte jeg 27,5". De er lettere at komme rundt på på de snævre spor i skoven, da de er nemmere at dreje med i skarpe sving. 29" hjul kræver tilvænning i skoven, hvor svingene bliver skarpe på stejle nedkørsler. Derfor prøv forskellige cykler og find ud af hvilken MTB hardtail der passer dig, så du kan spore dig ind på hvad du skal kigge efter. Af populære mærker kan nævnes Specialized, Trek, Giant, Canyon, Scott, Cube, Cannondale. Jeg selv faldt i sin tid for en Superior XP Ltd carbon med Sram 1x11 gear, selv om jeg har svoret altid at vælge Shimano gear. Men er glad for Sram gearskiftet, som virker problem frit, solidt, kontant og hurtigt til en mtb. p.s. læs evt. forskellige test af cykler inden du beslutter dig :thumbsup: Af tøj bruger jeg i vinter perioden lag på lag metoden, en vind-, regntæt/åndbar jakke, svedtransporterende langærmet trøje og t-shirt, hjelmhue, lange vinter cykelbukser og korte cykelbukser inden under med en god pude, mtb sko, 2 par strømper og vind- vandtæt sko overtræk. 2-3 lags cykelhandsker af forskellig tykkelse :relaxed: Altså nu kører Ineos jo på Pinarello, som har mere end svært ved at ramme minimumsvægten, selv med fælgbremser, så mere marginal gains er de jo heller ikke ligefrem... I øvrigt er de nyeste generationer af hjul til skivebremser mere aero end dem til fælgbremser, så tvivler på vi ser den store spekulation på grund af det.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Professionelle ryttere hjælper med at teste udstyr
Før en ny kollektion sendes på markedet, så går der en lang udviklingsproces forud. Ofte bliver produkter testet af verdens bedste cykelryttere, som giver deres feedback og vejledning. Så en kollektion kan forbedres, før den sendes ud til forbrugerne.
Bliv en del af cykellinjen på Idrætsefterskolen Klintsøgaard
Er du ung og leder efter et skoleophold, hvor du får mulighed for at dyrke din store passion - cykling?
Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet