Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

15.01.2020 @ 06:50

Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Fakta:

Producent: Pirelli
Produkt: Cinturato Cross mixed Terrain (findes også i ’Hard Terrain’)
Farver: Sort (Classic Brun lanceres til februar)

Størrelse: 700x33c (findes også i: 700x35, 700x40, 584x45)

Vægt: 395 gram (angivet til 390 gram af Pirelli)

Pris: 399,- kroner per dæk (øvrige størrelser koster kr. 449,- kroner)

 

Introduktion

Jeg har været spændt på at se, om Pirelli nu også kunne levere et produkt, som lever op til de lidt anderledes krav, der er til cykler sammenlignet med biler.

 

Ingen tvivl om at Pirelli har en masse erfaring i, hvordan man leverer dæk i verdensklasse til biler. Men uden at vide alt for meget om dæk til biler, så antager jeg, at der er en forskel.

 

Det er for eksempel ikke så tit, at jeg har kørt mine dæk varme andet en par gange med nødbremse på landevejen. Endvidere er det jo ikke så meget, at dækkene bliver påvirket af varme fælge mere - og slet ikke af de af os, som er skiftet over til skivebremser.

 

Men Pirelli har helt sikkert en masse viden om dækmønstre, gummiblanding og materialeblanding til forskellige temperaturer og underlag.

 

Test

Pirelli kom på markedet med deres Cinturato Cross Mixed Terrain i september 2019 og jeg har haft dem til test i november december.

 

I testen har jeg kørt på min crosscykel og primært kørt ture i skoven med en del single track og masser af sving.


Dækkene har ved kørsel vært monteret på Mavic Allroad hjul (indvendig bredde 22 millimeter).

 

Modtagelse

Pirelli har lavet en pædagogisk instruktion på indersiden af indpakningen, som gør det klart at dækkene både kan bruge med og uden slange. Meget ligetil - men ikke desto mindre relevant.

 

 

Jeg har i andre sammenhænge set flere kommentarer på eksempelvis Facebook fra brugere, som er i tvivl om brugen af dæk til tubeless også fungerer med dæk og slange.


Og med mindre at man er cykelnørd, så kan man komme i tvivl.

 

Montering

Jeg har monteret dækkene som tubeless.


Det kan være en udfordring både at få dækket på hjulet og til at slutte ordentligt til i kanterne på fælgen. Dækket må gerne være stramt at få på, uden at det skal være umuligt.


Jeg har prøvet tubless som var nemme at få på, men så helt umulige at få luft i og få til at sætte sig fast på siderne af fælgen.

 

Det omvendte har også været tilfældet: Vabler i hænderne efter at have bakset i lang tid med at få dækket på flankeret af den slags gloser, hvor det var godt, at børn ikke var i nærheden!

 

Jeg har her prøvet at montere dækket på 2 forskellige hjulsæt (Hunt 4-season og Mavic All-road), og det har fungeret næsten perfekt på begge hjulsæt. Jeg kæmpede lidt med at få dækket på og måtte også bruge dækjern til lige at få krænget det sidste på.

 

Men så sad det også perfekt.

 

 

Jeg bruger en fodpumpe med separat trykkammer, så jeg kan give dækket et godt skud luft første gang, så det sætter sig rigtigt på fælgen.

 

Jeg har tidligere brugt kompressor, men syntes det var langt mere besværligt - og langt mere larmende.

 

Dækket satte sig fint på plads første gang og uden brug af diverse tricks med sæbevand og lignende. Så var det bare at fylde sealent i, vende og dreje hjulet et par gange, og så vente et døgns tid før første tur.

 

Funktion

Min første tur blev kørt på min crosscykel og på en kombination af store grusstier og så afsluttet med træning af crossteknik på rundstrækning i skov med både mudder, bakker og singletrack, samt på græsbane for også at se lidt på, hvordan dækkene fungerede ved forskellige dæktryk.

 

 

Da jeg ruller ud, oplevede jeg med det samme et mere blødt dæk, end jeg var vant til.


Gummiet er markant blødere end for eksempel Vittoria Terreno Mix.

 

Pirelli-dækkene havde utroligt godt fat i underlaget, uden at jeg oplevede, at det gik ud over farten. Ret hurtigt fik jeg en god fornemmelse af dækket og dets evner til at ’holde’ fast i underlaget. Ingen problemer med uventet udskridning og fik da også mere og mere mod på farten rundt i svingene.

 

Jeg lagde ud med 3 bar i dækkene (jeg vejer 78 kilo) og det fungerede helt fint på de store grusstier. Prøvede også mudder og her var også et udmærket greb.


Dog i det lidt tungere og klistrede mudder blev de lidt glatte. Men retfærdigvis så har jeg aldrig rigtigt oplevet dæk, som fungerer optimalt i klisteret mudder. Det bliver ret hurtigt mudder imod mudder og det er altid glat.

 

 

På min særlige CX-test-rundstrækning, der indeholder skarpe sving, stejle op- og nedkørsler og nogle power-stykker, fungerede dækkene upåklageligt. Tog yderligere 0,5 bar ud af dækkene og det passede helt perfekt til rundstrækningen.

 

Jeg har tidligere oplevet at kunne køre dækkene af fælgen rundt i sving, når trykket blev for lavt, men her sad Pirellis dæk stadigvæk helt fast. Tænker, at det kun er overgået af lukkede ringe, som er limet på fælgen.

 

Endelig blev den første tur sluttet af med lidt 8-taller ved den lokale skole for at teste hvordan dækkene fungerede ved skarpe sving og med lidt luft.


Jeg tog yderligere 0,5 bar ud af dækkene, så jeg nu kørte med to bar.

 

På græsset fungerede det helt fint, og det er længe siden jeg har været så modig rundt i svingene. Det ender altid med et styrt - men det skal det jo gøre, ellers ved man jo ikke, hvor grænsen er. Og det gør jo ikke noget på blødt våd græs, man skal jo bare vaskes.

 

På den næste tur punkterede jeg dog to gange. Dog ikke værre end at det blev klaret med sealent og lidt ekstra luft. Punkteringer er ellers ikke noget, jeg har oplevet særlig meget af på tubeless.

 

Kørte hele sidste sæson på samme dæk uden punktering, men statistisk set kan man jo ikke lave god videnskab af nogle enkelte hændelser.

 

Jeg har nu kørt cirka 300 kilometer - primært på grus - og dækkene er ikke udpræget mærket af slid. Så selvom gummiet er den del blødere end mine andre cross/gravel-dæk, så ser de ud til at kunne holde mindst lige så længe.

 


Konklusion
Pirellis indtog på cross/gravel-markedet er ret overbevisende. Cinturato Mixed Terrain dækkene leverer et meget positivt indtryk på evnen til at holde cyklen på rette spor uanset underlaget.

 

Eneste minus i testen har været at de ikke har været lige så punkteringsresistente som andre dæk, jeg har kørt med. Men om det er tilfældigheder eller om det rent faktisk er udtryk for, at her er der forbedringsmuligheder, kræver lidt flere dæk og kilometer for at kunne konkludere mere endeligt.

 

Stillet til rådighed af: Peakbike

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Professionelle ryttere hjælper med at teste udstyr
Før en ny kollektion sendes på markedet, så går der en lang udviklingsproces forud. Ofte bliver produkter testet af verdens bedste cykelryttere, som giver deres feedback og vejledning. Så en kollektion kan forbedres, før den sendes ud til forbrugerne.
Bliv en del af cykellinjen på Idrætsefterskolen Klintsøgaard
Er du ung og leder efter et skoleophold, hvor du får mulighed for at dyrke din store passion - cykling?
Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.

Instagram #motionsfeltet

Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.
Konkurrence: Vind den nye Egde 530 eller Egde 830 fra Garmin
Garmin udlodder i samarbejde med Feltet.dk to modeller af deres nyeste cykelcomputere. Skal en af dem sidde på din cykel?
Glædelig jul til alle!
Feltet.dk, Motionsfeltet.dk og Velomio.com ønsker alle en rigtig glædelig jul!
4. søndag i advent: Fjerde fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
3. søndag i advent: Tredje fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Tour Transalp byder i 2020 på italienske bjerge
Et af Europas mest populære og spektakulære amatørcykelløb, Tour Transalp, har løftet sløret for den rute, der i 2020 kommer til at ligge udelukkende i Italien.
Test: SKS Speedrocker
Et sæt skærme til både skoven og landevejen, som med sin lette montering og gode beskyttelse er blandt de allerbedste på markedet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.

Seneste indlæg i debatten

> Så når du skal køre langt, skal du selvfølgelig træne det. Kom op over 100 km og op til 150. Mange af dem - det giver også erfaring i at sidde længe i sadlen. I og for sig korrekt. Omvendt, så er restitutionsbehovet altså ret stort efter en 150 km. tur selv i roligt tempo. Specielt hvis ikke man i forvejen har mange km i benene. Jeg synes jeg jeg normalt er i rimelig form og kører over 10.000 km om året. Men de rigtig lange ture på 120-140 km. skal jeg ikke have ret mange af uden at det forstyrer den øvrige træning. Dilemmaet er, at på fem måneder er der ikke megen tid tll både at opbygge sin form progressivt og så nå at køre (mange) lange træningsture. Det bliver hurtigt "crash training". Hvis jeg var trådstarter ville jeg mere planlægge min træning ud fra konsistens og progression end et forsøg på at nå at køre mange lange ture. Og så må man se hvor langt det bringer en.Jeg overvejer et nyt hjulsæt, og har kig på Bontrager Aeolus Pro 3v Disc. Det skulle så vidt jeg kan se leve op til kraveneRyttere som Egan Bernal, Remco Evenepoel og Mathieu van der Poel er trods deres få sæsoner på højeste landevejsniveau allerede blandt cykelsportens absolut stærkeste ryttere, og det har imponeret ASO-direktør, Christian Prudhomme. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/prudhomme_roser_stortalenterne_bryder_med_moenstrene/Paragraf 49 siger bl.a. " ......må cyklister ikke køre ved siden af hinanden, medmindre færdselsforholdene tillader eller nødvendiggør dette." Så som jeg tillod mig at antage før...IKKE forbudt. ...og som jeg skrev tidligere ... " det matematiske/tidsmæssige grundlag er det samme..." ALTSÅ...Hvis X ryttere kører enkeltvis, vil den tid en billist skal befinder sig helt eller delvist i venstre vognbane (og i fare for at møde modkørende/tilkørende fra sidevej m.m. ) være lidt mindre end dobbelt så lang, som hvis de kørte to og to (der bruges samme tid på at trække ud/trække tilbage). Er det helt sort snak??

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Professionelle ryttere hjælper med at teste udstyr
Før en ny kollektion sendes på markedet, så går der en lang udviklingsproces forud. Ofte bliver produkter testet af verdens bedste cykelryttere, som giver deres feedback og vejledning. Så en kollektion kan forbedres, før den sendes ud til forbrugerne.
Bliv en del af cykellinjen på Idrætsefterskolen Klintsøgaard
Er du ung og leder efter et skoleophold, hvor du får mulighed for at dyrke din store passion - cykling?
Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet