Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

13.06.2018 @ 09:00

En ultra-vellykket fartmaskine fra Giant som med nærmest perfekt balance i rammen og masser af bremsekraft er en drøm at håndtere og bare skriger efter lange nedkørsler.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion:

Giant er kendt som en af verdens største og førende producenter af en lang række produkter til cykelsporten. Mest kendt er firmaet for sine cykelrammer til stort set alle discipliner, og firmaet var blandt de første som formåede at forfine masseproduktion af carbon-rammer, som i dag nyder stor anerkendelse over hele verden.

 

I dag er Giant kendt fra sit partnerskab med Team Sunweb, hvor blandt andet Tom Dumoulin og danske Søren Kragh synliggør brandet med gode præstationer.

 

Giant tilbyder nu et bredt landevejsprogram med skivebremser og vi har haft lejlighed til at teste en af topmodellerne.

 

Fakta:
Farve: Carbon Smoke / Neon Red / Charcoal
Størrelse: S - XL
Pris: Kr. 37.999,-

 

 

Test:

Giant TCR-modeller kommer i flere versioner. Her er det Advanced Pro, som rangerer lige under Advanced SL, som er øverste udstyrs- og dermed og prisniveau.

 

Der er små forskelle på rammen i de to kategorier - hvor en af de mest markante features er, at SL-udgaverne har integreret saddelpind.

 

Advanced Pro-kategorien har to varianter, hvor det er udstyret der er forskellen.


Her er den testede Pro 0-udgave øverst i hierarkiet af de to.

 

Cyklen er sat op med Giants egne komponenter, hvilket blandt andet omfatter et SLR 1-carbonhjulsæt.


Hertil fuld Ultegra Di2-gruppe med hydrauliske skivebremser.

 

 

Masser af slope

Den slopede geometri giver et aggressivt look med masser af synlig saddelpind, hvilket er blevet lidt af et varemærke for netop denne model.


Æstetisk er man som regel enten for eller imod denne feature - vi synes at cyklen er velafstemt at se på, har et fedt look og en ’her-kommer-jeg-attitude’, som vidner om, at man er kommet for at køre stærkt.

 

Der er nogle argumenter for, at en slopet geometri kan skabe en stivere cykel, men faktum er nok, at de fleste high-end cykler i dag er mere end rigeligt stive til rytterne.


Omvendt giver det en række udmærkede indstillingsmuligheder, ligesom at man får en lav overrørshøjde, så man kan stå over cyklen, hvis man har lidt korte ben.


Nok ikke så væsentligt i det store billede, men alligevel værd at nævne.

 

Det er måske også værd at bemærke, at hvis man i en mere traditionel geometri kører med en stort saddel-til-styr drop, og i forvejen har en lang saddelpind, så bliver den endnu længere her. Dog vurderer vi, at man nærmest skal ud i ekstremerne, hvis man skal ekskludere TCR’en i sine overvejelser.

 

 

Raceorienteret på alle måder

TCR’en er en udpræget racemaskine og det prøver den da heller ikke på at skjule.

 

Først og fremmest er rammen rigtig stiv og befinder sig ret langt oppe på listen, når vi ser på de cykler vi har testet igennem tiden.

 

Den reagerer velvilligt på antrittet fra pedalerne og er en fornøjelse, når der skal accelereres på flad vej og ud af sving. Selv hvis man sparker til den for alvor og rammer udladninger på over 1000 watt på små stigninger, så føles den stabil og tager imod kræfterne med største selvfølge og uden at man fornemmer nogen flex.

 

Især bagenden føles stabil og handlekraftig. Faktisk er det værd at bemærke, at den bageste ’trekant’ på cyklen er forholdsvis kompakt, hvilket er med til at forbedre stivheden. Det giver en stabil cykel, som man er helt tryg ved, når der skal accelereres eller sågar spurtes.

 

 

Stor styrvillighed

Når man bevæger sig i de øvre luftlag både pris- og kvalitetsmæssigt, så forventer man naturligvis en carbon-ramme, der er skruet godt sammen og giver den føromtalte stivhed og kraftomsætning. Det er et klart must og egentligt ret forventeligt.

 

Noget der er lidt mere tricky, er hvordan producenten har fået dimensioneret rammen og hvilke egenskaber, der derved er fremelsket - eller i værste fald manglende.

 

Her må vi tage hatten af for Giant og deres arbejde med TCR’en.


Når vi tester cykler, kræver det ofte et par tilvænningsture, før man er tryg ved cyklen og før man føler at man kan tage sving og andre manøvrer med samme selvsikkerhed som på sin daglige racer.

 

I denne test fandt vi dog, at vi følte os hjemme fra første pedalomdrejning.


Cyklen er utrolig velafbalanceret og en sand fornøjelse at køre.

 

Kører man den hårdt, så er den styrvillig og har en fantastisk balance i sving og kurver. Faktisk er den så sjov at køre, at vores umiddelbare tanke efter første tur var: ’Damn - den havde været fed at teste i bjerge med tekniske nedkørsler’.

 

Den er let at håndtere uden hverken over- eller understyring, som man skal lære at tage højde for.


Ret imponerende når man tænker på, at rammen er tilvænnet skivebremser og at det makkerskab stadig er forholdsvist ungt.

 

Skivebremserne bekommer rammen godt og leverer fantastisk bremsekraft, som kan doseres med én finger. Det udvider blot vores begejstring for rammens egenskaber og lægger op til, at man kører cyklen hårdt, da man kan tillade sig at angribe svingene meget aggressivt.

 

Vi har ikke længere nogen tvivl tilbage - der går ikke længe før fælgbremser er en saga blot.

 

TCR-modellen er Giants allround flagskib, hvor den anden profilerede landevejsmodel Propel er rendyrket aerodynamik.

 

Alligevel synes vi, at TCR’en er mere end hæderlig, når der skal tonses på flad vej og her er den lige så solid, som på alle andre parametre.

 

Der er en grund til, at rigtig mange af rytterne fra Team Sunweb aldrig kører på andet, selv om de har muligheden for at skifte mellem modellerne alt efter terræn.

 

 

Gode komponenter og detaljer

Di2-gruppen fra Shimano er der efterhånden ikke så meget at sige om. Det er vel efterhånden markedets benchmark, når det kommer til high-performance uden at banken skal sprænges fuldstændig (selv om gruppen stadig ikke er billig). Den opdaterede version skifter stadig som en drøm og kører absolut upåklageligt.

 

Skivebremserne har kørt upåklageligt under hele testen foruden en lille mislyd på forbremsen, som havde samlet noget skidt op. Disse ting skal man naturligvis vænne sig til at håndtere, når og hvis man skifter system.

 

Bremsekraften opvejer til gengæld alt dette - det er en åbenbaring a’ la første gang man kørte med et velindstillet elektronisk gear.

 

SLR-hjulene fra Giant har den nødvendige stivhed til at matche rammen og er et fornuftigt mellemklasse-hjul, som man ikke går galt i byen med. Det tilbyder ikke flamboyant stivhed og reaktionsevne, men er fint afstemt og vil rigeligt række til at dække 95 % af alle rytteres behov.

 

I testen har hjulsættet været sat op med tubeless-dæk og trods mange kilometers test, har vi ikke været hindret af en eneste punktering.


Til gengæld kan man køre med signifikant lavere dæktryk, hvilket giver en øget komfort, som man let bemærker.

 

Rammen har en flot finish, som er forventelig til prisen, og den mest iøjnefaldende detalje er nok den måde, som Giant har gemt saddelspændet væk på, så der skabes en flydende overgang mellem overrør og den lange saddelpind, som nærmest går i ét.

 

Til gengæld er bremsekablet til forbremsen ikke indvendigt, men fastgjort på indersiden af forgaflen.


Det bør i vores optik være integreret på en cykel i denne prisklasse.

 

Konklusion

En absolut topcykel som er sat op til race og byder op til at blive kørt hårdt.

 

Balancen og den lette håndtering er det allermest imponerende på cyklen, som er sjældent adræt og fiks i svingene. Med skivebremserne må det være en af de ultimative cykler at tøjle på en lang nedkørsel.

 

Men der er også masser af rul i både ramme og hjul, så den er en værdig overvejelse, selv hvis den kun skal bruges i Danmark og altså uden nævneværdige højdemeter.

 

Cyklen er ikke billig. Dog mener vi, at hvis man har budgettet, så får man masser af både køreegenskaber og klassekomponenter.

 

En af de bedste oplevelser vi har haft på en testcykel. Hatten af og de bedste anbefalinger, hvis man har budgettet.

 

Sådan har vi testet:

Vi har testet i den danske forsommer på landevejene og revet Giant TCR’en rundt i alle de sving og små bakker vi har kunne støve op syd for København.

 

Stillet til rådighed af: Giant Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Test: Rapha Pro Team Training kit – herre og dame
En billigere og lidt mere afslappet tilføjelse til Raphas Pro team-kollektion med fokus på dyder, som vil komme de fleste motionsryttere til gode.  
Vind Tour de France præmie - Vi udlodder 10 præmier
Vind et flot Tour de France sæt til en værdi af 249 kroner. Feltet.dk udlodder i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com 10 sæt.
Forhjulslir Podcast: Niklas Larsen tilbage efter skadeshelvede
I et af de seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir fortæller Niklas Larsen om sin genoptræning efter at have brækket anklen til ColoQuicks afslutningsfest sidste efterår. Danskeren beskriver også sine følelser fra dagene under VM på banen i marts, da han så sine holdkammerater og landsmænd smadre verdensrekorden på vejen mod guldet.
På cykelferie i de danske bjerge
Downhill-nedkørsel i Pyrenæerne, alpine hårnålesving og cruise langs Comosøens bredder - Bornholm tilbyder varierede cykeloplevelser, der kommer tæt på den ægte vare, og den smukke klippeø er klar til at modtage cykelgæster hele året.
Test: Principia Evoke Carbon med Shimano XT
Evoke Carbon er Principias mountainbike i carbon, som er yderst velegnet til de danske single tracks og til en fornuftig pris. Afhængigt af de komponenter, du vælger at få monteret cyklen med, er den både interessant for motionisten, der skal have sved på panden og for rytteren, som vil prøve kræfter med løb.
Velomio.com kan hjælpe fysiske butikker
Har du en fysisk cykelforretning? Vores cykelsøgemaskine Velomio.com kan hjælpe dig til gratis eksponering!
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.
Se eller gense 3. afdeling af Uno-X Cup
3. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk køres i aften den 19. maj med løbsstart fra klokken 20.15, og her bringer vi dig links til tilmelding. Vi gennemgår desuden betingelserne for at kunne køre med om seriens officielle sejr. Husk, at vi livestreamer og kommenterer løbet her på Feltet.dk samt på vores Facebook-side og Youtube-kanal. Det hele begynder med optakt fra klokken 20.00.
Guide til cykeludstyr -Få 20% rabat på Feltet.dks webshop
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...

Instagram #motionsfeltet

Produktnyt: Garmin Varia RVR315 og Varia RTL516
Garmin har netop offentliggjort to nye produkter. Garmin Varia RVR315, som er en bagudvendt radar og baglygteradaren Varia RTL516. Begge produkter advarer cyklister om køretøjer, der nærmer sig - uanset, hvor eller hvornår de kører.
Produktnyt: AMP Carbon bremseklodser
Hvorfor har bremseklodserne ikke udviklet sig de sidste 10 år i takt med cyklerne? Dette spørgsmål stillede to franske ingeniører, Ben og Anthony sig selv. Som ingeniører med speciale inden for komposit materialer er svaret logisk; og derfor startede de All Mountain Project.
Se eller gense rekordsættende 2. afdeling af Uno-X Cup
I aften den 12. maj køres 2. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings Facebook-side fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Derfor er Giro d’Italia verdens smukkeste cykelløb
I det seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir sættes der fokus på Giro d’Italia. De to tidligere professionelle cykelryttere, Per Bausager og Alex Rasmussen, tager lytterne med ind under huden på Giroen samt fortæller anekdoter og røverhistorier fra den italienske Grand Tour.
Produktnyt: Giro Manifest Spherical
Det vigtigste udstyr en mountainbiker skal bruge, er en god hjelm - og gennem de sidste 20 år har hjelmene udviklet sig radikalt, fra den gamle bananhjelm til de seneste nye typer med avancerede metoder til beskyttelse mod alvorlige hovedskader.
Grejsdalsløbet trodser corona: Motionister kan alligevel deltage
Der er godt nyt til de mange motionister, der havde set frem til at cykle Danmarks hårdeste motionscykelløb. Grejsdalsløbet trodser coronakrisen og afvikles alligevel - dog på en mere corona-venlig måde. Bakkerne og de høje stigningsprocenter bliver der ikke ændret på, når løbet afvikles i Danmarks hårdeste cykelterræn - online.
Se eller gense vild 1. afdeling af Uno-X Cup
Tirsdag aften den 5. maj blev 1. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk kørt, og herunder kan du se det hæsblæsende åbningsløb.
Uno-X Cup starter 20.15 - over 800 har tilmeldt sig
Mere end 800 ryttere har nu tilmeldt sig 1. afdeling af Uno-X Cup powered by Danmarks Cykle Union og Feltet.dk. Løbet er åbent for alle, og i denne artikel bringer vi dig links til tilmelding samt betingelser for at kunne køre med om sejren. 1. afdeling af Uno-X Cuppen køres i aften klokken 20.15 på Zwift og kan ses på både Feltet.dk, Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU´s Facebook-sider.
Produktnyt: Pronghorn med facelift til populær aero-racer
Den danske cykelproducent Pronghorn har netop lanceret et helt nyt facelift til deres populære carbon aero-racercykel. Den giver nu mulighed for at få helt skjulte kabler i styret.
Alternativ måde at holde afstand på cyklen
Colin Furze har fundet en alternativ måde at holde social afstand under coronakrisen. Se den sjove video!
Pro Cycling Manager 2020 – Det kan vi forvente
Det kan være, at den internationale løbskalender er sat på pause, men den virtuelle cykelverden ruller hurtigere end nogensinde, og det gælder også for Pro Cycling Manager, der snart udkommer i 2020-versionen. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt kommer her med sit bud på, hvad vi kan forvente.
Test: Assos Equipe RS Spring Fall
Noget af det ypperste cykeltøj der kan trækkes på og potentielt en hel ny, funktionel dimension til forårs- og efterårsturene.  
Badehotel og barske passager
Fire år i træk har tv-serien ”Badehotellet” toppet listen over Danmarks mest populære tv-serier, og turistbranchen melder om konstant stigende interesse for klassisk badehotelsferie. Hvis kombinationen af cykling og afslapning lokker, kan man i Hjerting ved Esbjerg toppe et luksusophold op med vestjyske cykeludfordringer.  
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2020?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Ny bog: Læs løbet - taktik for cykelryttere
"Læs løbet - Taktik for cykelryttere" er en ny bog udgivet af Henrik Zachariassen. Den kan nu købes på Feltet.dks webshop.

Seneste indlæg i debatten

Mark Cavendish er ikke sikker på en plads på Bahrain-McLarens Tour de France-hold, og briten havde derfor brug for at bevise sit værd dette forår. Men coronakrisen har foreløbigt frataget sprinteren muligheden for at imponere sin chef Rod Ellingworth. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/lang_loebspause_haemmer_cavendish_tour-chancer/Martin Mortensen har efter karrierestoppet på landevejen etableret sig som en af Danmarks bedste e-cykelryttere. Vi har taget en længere snak med ham om interessen for en af cykelsportens nyeste discipliner. Husk, at du kan se Mortensen i aktion, når vi på tirsdag livestreamer og kommenterer 5. afdeling af Uno-X Cup. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/virtuelle_cykelloeb_tog_overhaand_bjarne_var_lidt_efter_mig/Min erfaring med skiver er lidt delt. Hvis det er den ene side der går på og ikke den anden, så prøv at bøj et visitkort udover bremseskive, løsn kaliperen, tryk bremsen ind og stram skruerne til kaliperen. Hvis det stadig ikke virker, så er der dømt tæv til kaliperen for at få alt lift ud af den - prøv både at skubbe bremsevæske op fra kaliperen og suge det ned fra bremsegrebene. Hvis det heller ikke virker, så prøv et facing kit og gentag ovenstående manøvre. Men klart, hvis bremseskiven er skæv, så er det ligegyldigt. Når det virker, så er det rigtigt godt, når der er bøvl med skiverne, så er det noget frygteligt lort...Peter Sagan vil ifølge slovakiske medier køre både Tour de France og Giro d´Italia i efteråret. Den 30-årige stjernerytter vil i så fald droppe både Flandern Rundt og Paris-Roubaix, som begge skal køres under den italienske Grand Tour i oktober. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/medie_sagan_dropper_paris-roubaix_og_flandern_rundt/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Rapha Pro Team Training kit – herre og dame
En billigere og lidt mere afslappet tilføjelse til Raphas Pro team-kollektion med fokus på dyder, som vil komme de fleste motionsryttere til gode.  
Vind Tour de France præmie - Vi udlodder 10 præmier
Vind et flot Tour de France sæt til en værdi af 249 kroner. Feltet.dk udlodder i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com 10 sæt.
Forhjulslir Podcast: Niklas Larsen tilbage efter skadeshelvede
I et af de seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir fortæller Niklas Larsen om sin genoptræning efter at have brækket anklen til ColoQuicks afslutningsfest sidste efterår. Danskeren beskriver også sine følelser fra dagene under VM på banen i marts, da han så sine holdkammerater og landsmænd smadre verdensrekorden på vejen mod guldet.
På cykelferie i de danske bjerge
Downhill-nedkørsel i Pyrenæerne, alpine hårnålesving og cruise langs Comosøens bredder - Bornholm tilbyder varierede cykeloplevelser, der kommer tæt på den ægte vare, og den smukke klippeø er klar til at modtage cykelgæster hele året.
Test: Principia Evoke Carbon med Shimano XT
Evoke Carbon er Principias mountainbike i carbon, som er yderst velegnet til de danske single tracks og til en fornuftig pris. Afhængigt af de komponenter, du vælger at få monteret cyklen med, er den både interessant for motionisten, der skal have sved på panden og for rytteren, som vil prøve kræfter med løb.
Velomio.com kan hjælpe fysiske butikker
Har du en fysisk cykelforretning? Vores cykelsøgemaskine Velomio.com kan hjælpe dig til gratis eksponering!
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.
Se eller gense 3. afdeling af Uno-X Cup
3. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk køres i aften den 19. maj med løbsstart fra klokken 20.15, og her bringer vi dig links til tilmelding. Vi gennemgår desuden betingelserne for at kunne køre med om seriens officielle sejr. Husk, at vi livestreamer og kommenterer løbet her på Feltet.dk samt på vores Facebook-side og Youtube-kanal. Det hele begynder med optakt fra klokken 20.00.
Guide til cykeludstyr -Få 20% rabat på Feltet.dks webshop
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet