Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Magnus Horne 08.01.2019 @ 15:30

Canyons nye serie af E-mtb'er er landet, og de er helt bestemt kommet for at blive. Canyon har formået at bygge en elcykel med køreegenskaber som en almindelig mountainbike. Cyklen bidrager med 250 ekstra watt, hvilket gør hverdagens cykeltur lidt mere spændende. 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Producent: Canyon

Model: Spectral 7.0 ON

Størrelser: X-small, small, medium, large og X-large

Farver: Fås i to farvekombinationer, sort eller sort/gul

Vejledende pris: Modellen vi har testet koster 34.799,- kroner

Cyklen fås i mange variationer fra en pris på 30.699,- kroner og op til 48.899,- kroner

 

Fakta om cyklen:

Ramme: Canyon Spectral: On

 

Bagdæmper: Rockshox Deluxe R

 

Forgaffel: Rockshox lyric RC

 

Elektrisk system: Shimano steps DU-E8000

 

Batteri: Shimano steps, BT-E8010

 

Bagskifter: Shimano deore XT SHADOW PLUS, 11S

 

Skiftegreb: Shimano deore XT, 11S

 

Kassette: Shimano SLX, 11S


Bremer: Shimano ZEE

 

Hjulsæt: DT Swiss H1700 spline

 

Dæk: Maxxis minion DHF | Maxxis minion DHR2

 

Kranksæt: Shimano FC-E8000

 

Cockpit: Raceface Aeffect R

 

Sadel: Canyon SD: ON

 

Sadelpind: Kind Shock LEV SI

 

Vægt: 22.4 kilo for en medium

 

Inkluderet i leverancen:

Pumpe: Canyon affjedringspumpe

Rammebeskyttelse: Canyon rammebeskyttelse

Power adapter: Shimano EC-E6000-1

Håndbog: Canyon Manual MTB

Shimano STEPS E8000 lader

 


Introduktion

Canyon Spectral ON er et af canyons seneste bud på den eldrevne fremtid. Canyon er i 2018 kommet med fem eldrevne Spectral-cykler, hvoraf den ene er en kvindespecifik cykel.

 

Rammen er designet til at kunne justeres i linket, så man altså kan ændre stellets geometri ved hjælp af kun en enkelt bolt. Derved kan man sænke kranken 11 millimeter og gøre cyklen klar til downhill.

 

Udover det har valget af STEPS E8000 gjort det muligt for Canyon at lave en utrolig kort bagende på kun 430 millimeter, som gør den mere smidig at køre på.   

 

Modellen, vi har fået lov at låne, er en model i den billig ende af Canyons produktrække. Dermed ikke sagt, at den har dårligt udstyr. Cyklen kommer med masser af fine dele, og præcist som på den dyre model, går alle de fine detaljer igen. Cyklen kommer for eksempel med 4-stemplet Shimano Zee-bremser og 200 millimeter skiver for og bag, for at få noget ekstra bremsekraft.

 

De har også valgt at designe deres egen saddel, så rytteren får maximal komfort under alle stigningerne.

 

Derudover har Canyon valgt at lave en lidt atypisk sammensætning af hjul, nemlig 27.5” i bagenden og 29” i forenden. Det store hjul i forenden sørger for stabilitet. 27.5” hjulet i bagenden har en bredere fælg, hvilket medvirker til, at der kan sidde bredere dæk på. Derved får man maximalt greb under opkørslerne.

 

Cyklen kommer også med Maxxis dæk DHF 2.5 foran og DHR 2.8 bagpå, som hjælper med at give rytteren en masse greb.

 

Cyklen inkluderer Shimano STEPS E8000 komplet el-system, det hjælper med maximalt 250 watt ekstra. Systemet har 4 funktioner. Der kan køres i Eco, Trail og den maximale Boost hvor der bliver tilføjet 250 watt. Derudover er der også en walk-assist, der kan hjælpe med at trække cyklen op ad bakke. 

 

 

Test

Den første test der blev kørt, var på teknikbanen i Vidstrup. Her er der rigtig god mulighed for at få sat cyklen op til sine egne præferencer. Det var ikke meget jeg ændrede ud over lufttryk og rebound.

 

En cykel som denne kan godt komme til at virke lidt tung og træls, med for langsom rebound, men den første test var blot for at lære cyklen lidt at kende med nogle hop og lidt bremsninger. Cyklen kørte jeg kun på den lave geometri-indstilling, da jeg bedst kan lide en slack cykel med lavt tyngdepunkt.


Det tog mig lidt tid at lære cyklen at kende, da den for det første har et 29” forhjul og derudover vejer mere end min egen cykel. Teknikbanen ligger på en bakke og har en shuttle op efter hvert pas. Her viste elcyklen sit ”sande jeg”.

 

Jeg kørte primært på Boost-indstillingen opad på teknikbanen, da jeg bare skulle hurtigt op at tage en tur mere.

 

Jeg synes normalt ikke, at det er det fedeste at køre op ad bakke, men på elcyklen var det meget sjovt - og så fik jeg kørt flere gange, end jeg normalt ville have gjort.

 

Jeg var meget skeptisk i forhold til vægten, da det ikke ligefrem er det mest optimale med mange kilo i luften, men efter et par timer på banen kørte jeg alle de hop, jeg normalt gør på min egen trailcykel.  

 

Jeg begyndte sågar at lege med cyklen i luften!

 

Anden tur på teknikbanen var endnu sjovere, da cyklen begyndte at vise sine fede egenskaber i terrænet. Cyklen kørte nedad som en hvilken som helst anden trail/allmountain-cykel, mens man jo altså får lidt hjælp op ad bakke.

 

Anden test foregik på de lokale spor i Hjørring, hvor der blev kørt almindelig xc-spor og lidt trail-spor.

 

Cyklen var rigtig god at køre begge spor på.


På xc-sporet kunne man virkelig mærke, at man ikke kom sovende til en hurtig cykel. Ét er at du får hjælpen i form af de ekstra watt, men noget andet er at cyklen er tungere at manøvrere rundt, og så skal der stadig trædes i pedalerne, for at der sker noget.


Til trail sporet i Vidstrup var den også helt kanon.

 

Cyklen viser virkeligt sit værd ved at have det fantastiske tyngdepunkt nedad bakke. Den er også rigtig stabil at køre på. Cyklen fungerer også temmelig godt til de stejle og mere tekniske opkørsler, hvor man virkelig kan mærke at man får et ekstra boost af motoren - det gavner virkelig meget. På elcyklen er man i stand til at klatre steder, som ville være nærmest umuligt på en almindelig mountainbike. Det gør også, at det rent faktisk kan være super sjovt at klatre.

 

Cyklen synes jeg har været særdeles sjov at have med i skoven. Jeg er typen, der godt kan lide at øve session-ting - også rigtig mange gange, indtil den sidder lige i skabet. Med hjælp fra elmotoren er det muligt at gøre det en del flere gange end normalt, da jeg ellers bare ville have trukket op igen. Med denne cykel er der altså mere sjov og mere motion. Pudsigt nok.


Cyklen leverer en masse greb i alt underlag og er en meget stabil cykel.

 

 

Cyklen har rigtig mange fine finesser, som virkelig gavner en på sporet.


Blandt andet har Canyon designet en flaskeholder, hvor din almindelige flaske kan sættes i fra siden.

 

De har også valgt et udvendigt batteri, så man hurtigt kan skifte, hvis man er på lang tur. Cyklen kommer også med en masse beskyttelse på ramme og motor, som gør at de forskellige ting ikke bliver så ridsede, som de normalt ellers kan blive.

 

Rammen er designet, så den fungerer som en bashguard, så man ikke ødelægger den forreste klinge.  

 

Den E-mtb-specifikke saddel fungerer rigtig fint, man finder hurtigt ud, af at den fører til komfort på cyklen.

 

Canyon har også afprøvet to forskellige hjulstørrelser for at få mere greb. Jeg kunne godt tænke mig at have prøvet cyklen kun med 27.5” hjul, for at se, om jeg ville have mærket forskel.

 

Det er dog det eneste, jeg ikke er vild med ved cyklen.

 



Konklusion

Inden jeg havde prøvet en el-mountainbike, var jeg meget skeptisk over, om det var noget for mig, fordi jeg ellers kører på almindelig trail cykel, da de er forholdsvis lette og nemme at lege på.

 

Dog har mit nye kendskab med denne cykel vist sig at være en øjenåbner.

 

Jeg er helt vild med, hvordan den kører, da Canyon ikke er gået på kompromis med rammegeometrien. Derudover synes jeg ikke, at man kan sige det er ”snyd” med en elcykel, tværtimod - man kommer bare mere omkring, og får flere oplevelser på sporet, da man kan cykle i meget længere tid.

 

Og med et batteri der kan køre 100 kilometer på en opladning, er der mange timers sjov i den.

 

Målgruppen til en cykel som denne er efter min mening meget bred.

 

Cyklen kan både bruges af rytteren, som gerne vil nøjes med at køre nedad og have hjælp opad bakke, eller dem som bare gerne vil i gang med at cykle noget mere.

 

Vægten vil altid være en ulempe, hvis man sammenligner elcyklen med ”almindelige” cykler, men jeg synes ikke nødvendigvis, at man behøver at se vægten som en ulempe, da man i sidste ende får den hjælp man skal bruge for at få det lidt ekstra sjovt.  


Sådan har vi testet

Cyklen har vi testet på de lokale spor i og omkring Hjørring. Her har vi en bred vifte af spor som går lige fra xc-spor til teknikbane. Cyklen er testet til mange forskellige formål.

 

Almindelig brug i skov til at køre kilometer på, Enduro-lignende kørsel hvor der har været fokus på sessions.


Til sidst har der været kørsel på teknikbanen i Vidstrup, hvor der er masser af hop og sving.


Kort om mærket

Historien om det tyske mærke Canyon er tæt på den klassiske historie om firmaet, der er startet op i forældrenes garage. For Canyons vedkommende startede firmaet i 1978 i faderen Toni Arnolds trailer.

 

Mens sønnen, Roman Arnold, cyklede cykelløb, solgte faderen i ventetiden reservedele fra den medbragte trailer. I 1984 rykkede salget hjem i garagen, og i 1994 bliver Roman tilbudt en container med ”no-name” cykler, som ved en fejl ikke er blevet aftaget. Det bliver startskuddet til det, vi i dag kender som Canyon.

Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Prøv banecykling til Bike Blowout messen
Kom til cykelmesse og prøv banecykling i Ballerup Super Arena. Sæt en god omgangstid og få lov til at køre finalen.
På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg
Vejlsøhus ligger i smørhullet midt i det fantastiske mountainbikeområde, som Silkeborg byder på. Hotellet er et perfekt udgangspunkt for et aktivt ophold for venner, familie eller kollegaer, som elsker at hoppe på den tohjulede med god affjedring.
Test: AGU sommerkit til kvinder
Hollandske AGU præsenterer med deres kollektion, TREND, smart og feminint cykeltøj til den kræsne cykelkvinde, hvor pasform, funktionalitet samt lækkert design går op i en højere enhed og til en pris, som samtidig er fornuftig.
På tur til Tysklands førende cykelby
For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.
Test: Tøj fra MAAP på tur i bjergene
MAAP er et mærke, som vender masser af hoveder på landevejen med markant og afdæmpet design. Vi har testet tøjet i de sværest mulige omgivelser - de høje bjerge.
Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Produktnyt: Canyon lancerer ny fitness-cykel - Roadlite:ON
Canyon har i dag lanceret en ny fitness cykel: Roadlite:ON, som er en en elcykel bygget på Canyons populære landevejsramme og egenskaber.

Instagram #motionsfeltet

Hotel Hafen Flensburg - Cykelferie og forkælelse
De fleste forbinder Flensborg med grænsehandel og med byen, man kører forbi, inden turen fortsætter sydpå. Med under et ophold på Hotel Hafen Flensburg vil man dog hurtigt opleve, at byen summer af liv, byder på små hyggelige brostensbelagte gader samt smukke sejlture på fjorden, og så er byen udgangspunkt for nogle gode og anderledes cykelture.
På cykel i franske alpine omgivelser
Franske Annecy hitter på alle parametre - uanset om man kommer for at cykle, bade eller nyde de smukke alpine omgivelser - og samtidig er priserne på et niveau, hvor de fleste kan være med.
Smukke og mondæne schweiziske fristelser
Om det er det varierede cykelterræn omkring Geneve, der har skabt grundlaget for Jacob Fuglsangs karriere, er uvist. Men sikkert er det, at bjergene, vandet og de flotte omgivelser i Fuglsangs fødeby indbyder til både cykling og storbyferie.
Gmunden – cykling, sejltur og konditori
I den nordligste del af de østrigske alper, finder man den smukke sø Traunsee, og her er Gmunden den første by, man støder ind i.
Via Panoramica, sejltur og hyggelig middelalderby
Den gamle middelalderby Malcesine, der ligger i den nordøstlige del af Gardasøen, er et perfekt udgangspunkt for cykelture nede langs søens klare vand, og samtidig har du muligheden for komme lidt op i terrænet, hvor de smukkeste panoramaudsigter udfolder sig. Malcesine byder på ægte italiensk stemning, vasketøj hængende i gaderne og gode muligheder for afslapning. Byen er bestemt et besøg værd for cykelinteresserede. 
Disse 10 bøger bør du under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
S-Works – Asgreen og Mørkøvs hemmelige våben
Når rytterne på de Specialized-sponsorerede hold ruller ud på Tour-etaperne, så er et af deres hemmelige våben produkter fra amerikanernes S-Works-kollektion.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Produktnyt: Cannondale opgraderer på E-MTB fronten
Cannondale har netop lanceret to nye E-MTB’ere; Moterra’en har været i Cannondales progran i flere år, og nu har Cannondale sendt en komplet re-designet udgave på gaden sammen med en elektrificeret udgave af deres trail MTB Habit.
Test: isolés Charles High Summer vindvest
En sand letvægter af en vindvest, som er perfekt til sommeren og som æstetisk viderefører det stramme, nordiske look fra isolés.
Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.
Produktnyt: Rolf Sørensen sportsernæring fra LIDL
Rolf Sørensen har i samarbejde med Lidl lanceret en række produkter til at holde cykelbenene kørende.
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Danmarks første cykelhandler app: Heino Cykler sætter standarden
Med en ny app til både Android og iOS flytter Heino Cykler tilgængeligheden helt ud i kundernes fingre.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.

Seneste indlæg i debatten

> Lidt på samme måde har jeg det med Danmark rundt. Vinderen skal jo findes blandt dem der kører en god enkeltstart og kan placere sig nogenlunde i en spurt. Af dem der reelt har en chance for at vinde, er det lidt som at kaste en terning, jeg synes ofte det er tilfældigheder der afgør Danmark rundt. I betragtning af hvor fladt Danmark er, så synes jeg egentlig at det er nogle rigtig godt all-round ryttere der har vundet PNDR. Ja, man skal kunne køre en god enkeltstart, men også kunne køre godt på f.eks. Vejle-etapen, og i nogle år også kunne køre en solid omgang sidevindskørsel. Så tit er der noget klassikerpotentiale over dem der vinder PNDR. Generelt, så synes jeg løbet har været rigtigt godt i forhold til at præsentere danske eller udenlandske ryttere lige før de får deres international gennembrud. Mængden af cykelløb der kan ses i fjernsynes eller på nettet stiger jo ret voldsomt i disse år. Jeg kan godt forstå hvis man synes at der er en nedre grænse selvom det er et nationalt løb. Gad f.eks. ikke se Fyn rundt, men ser gerne GP Herning og PNDR. PNDR primært dog aftenprogrammet på DR og så måske lidt mere fra de afgørende etaper. Hvis man kan lide en lur til cykling i fjernsynet, så er Vueltaen altid garanti for nogle ekstremt kedelige første timer af en etape ;-) Det er jo ikke nødvendigvis en dårlig ting for fuglsangs ambitioner, hvis ambitionen fortsat er top-3/5 i Touren. Men der er et par andre stærke der har forladt holdet, så spændende st se hvad de henter indAustralske Zak Dempster tog i dag karrierens femte sejr i det hollandske éndagsløb, Veenendaal-Veenendaal Classic efter et langt udbrud. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/dempster_vinder_hollandsk_ndagsloeb/ Det var nu heller ikke ment som om at hjul der er tubeless ready nødvendigvis er sværere at få dæk på. Det er bare tilfældigvis et sæt, der er TL ready jeg har, der er tæt på umulige at få dæk af og på. Pointen er mest, at det er nok en god idé at “kende” sine hjul, når man vurderer hvilket værktøj man skal have med på tur

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Prøv banecykling til Bike Blowout messen
Kom til cykelmesse og prøv banecykling i Ballerup Super Arena. Sæt en god omgangstid og få lov til at køre finalen.
På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg
Vejlsøhus ligger i smørhullet midt i det fantastiske mountainbikeområde, som Silkeborg byder på. Hotellet er et perfekt udgangspunkt for et aktivt ophold for venner, familie eller kollegaer, som elsker at hoppe på den tohjulede med god affjedring.
Test: AGU sommerkit til kvinder
Hollandske AGU præsenterer med deres kollektion, TREND, smart og feminint cykeltøj til den kræsne cykelkvinde, hvor pasform, funktionalitet samt lækkert design går op i en højere enhed og til en pris, som samtidig er fornuftig.
På tur til Tysklands førende cykelby
For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.
Test: Tøj fra MAAP på tur i bjergene
MAAP er et mærke, som vender masser af hoveder på landevejen med markant og afdæmpet design. Vi har testet tøjet i de sværest mulige omgivelser - de høje bjerge.
Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Produktnyt: Canyon lancerer ny fitness-cykel - Roadlite:ON
Canyon har i dag lanceret en ny fitness cykel: Roadlite:ON, som er en en elcykel bygget på Canyons populære landevejsramme og egenskaber.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat