Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

31.10.2018 @ 15:00

Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion

Groft sagt kan man sige, at hvor rendyrkerede crosscykler er udprægede performanceorienterede og sat op til at køre race, så er Gravel-kategorien ofte lidt mere alsidig og geometrien en anelse mere konservativ, så den er komfortabel ved mere alsidig anvendelse.

 

I en måned har vi testet Canyons Grail cykel på de fleste typer underlag. Efteråret har dog ikke budt på særligt udfordrende underlag, så mudder har den ikke set meget af.

 

Vores fokus i testen har været at komme godt rundt om de elementer som Canyon selv fremhæver i deres omtale af cyklen: ”Grus. Landeveje. Nye veje. Eventyr.”

 

Fakta

Producent: Canyon

Mærke: Grail

Størrelse: 2XS(27,5”), XS(27,5”), S, M, L, XL og 2XL

Farve: Carbon Cobber, Grey Metallic. Grey Metallic eller Cobber Red til kvindemodellerne

Ramme: Canyon Grail CF SL 7.0,  TA 12x142 mm

Gaffel: Canyon One One Four SLX Disc (carbon), TA 12x100 mm

Gear gruppe: Shimano 105 11-speed

Kassette: 105 11-34

Klinger: 50-34

Styr/frempind: Canyon CP07 Cockpit CF

Sadelpind: Canyon SP43 VCLS carbon 

Sadel: Fizik Aliante R5

Hjulsæt: DT Swiss C1850 SPLINE DB, vægt på hjulsæt er 1850g

Bremser: Shimano 105 Disc

Vægt på hjul: 1635 gram

Dæk: Schwalbe G-One Bite

 

Vejledende udsalgspris: Kr. 17.299,-

 

Grail’en findes i otte forskellige udstyrsvarianter, hvoraf de to er særligt til kvinder.


Kvindemodellen er dog tæt på idendisk med herrecyklen - saddel og farve er eneste forskel.

 

Test

Canyon’s cykler handles kun over internettet. Det kan være lidt en udfordring, når man ikke er helt sikker på den rigtige størrelse og hvordan cyklen generelt passer en.

 

Canyon har dog et showroom i Randers hvor man kan prøve cyklen og få en ide om den rigtige størrelse. Canyon anbefaler dog, at man aftaler med Canyon i forvejen for at være sikker på de har størrelserne på lager.

 

Jeg var selv i tvivl om valg størrelse. Jeg er 186 centimeter høj og burde ifølge Canyons størrelsesvejledning bruge en størrelse large. Privat har jeg en Inflite i størrelse large, men jeg har været lidt i tvivl om, hvorvidt den var for stor til mig.

 

Jeg bad derfor om en størrelse medium til denne test, men efter at have kørt på den må jeg bøje mig og tilslutte mig at de retningsangivelser Canyon har på deres internetside.

 

Jeg har nu siddet rigtig godt på en medium, men ville nok godt have lidt længere reach for at det skulle være helt perfekt. Så hvis jeg havde fulgt retningsangivelsen fra Canyon, havde det faktisk været lige i skabet.

 

Så mit råd er efterfølgende, at man i sin vurdering af størrelsen skal overveje hvor aggressivt man vil køre. Næste gang jeg skal købe en decideret crosscykel vil jeg nok vælge medium, mens Grail’en helt sikkert skal være en large. Crosseren kører jeg også ræs på, men Grail’en må godt være lidt mindre aggressiv og komfortabel til de lange ture.  

 

 

Modtagelse og udpakning.

Canyon kan det der med at sende cykler. Cyklen bliver leveret næsten helt samlet. Du skal blot montere styr, pedaler og forhjul, så er du klar.

 

Jeg fik hurtigt taget cykel og dele ud af kassen, men vil dog anbefale at man lige bruger to minutter på at se Canyons video om, hvordan tager cyklen ud af kassen og samler cyklen. Canyon har tænkt over det og man får et par fine fif med i videoen.

 

Et lille forbedringspunkt kunne være at Canyon får lavet manualer, som er specifikke til den cykel man har købt. Manualen som medfølger, er en standardmanual som dækker cyklerne bredt. Det giver lige det ekstra at få en manual, som passer til den cykelmodel man har købt. Et link til en online kvikguide kunne også være brugbart.

 

Der følger værktøj med, så den kan samles, uden at du skal lede efter dine egne nøgler i værktøjskassen. Heriblandt en momentnøgle, så du kan sikre, at du ikke spænder boltene for hårdt.

 

Som en ekstra lille detalje er der også beskyttelsesklistermærker, til der hvor du vil montere de forskellige tasker, hvis du vil bruge Grail’en til længere eventyrture.

 

 

Styret

Inden jeg rullende den første tur måtte jeg også lige se lidt nærmere på styret. Der har allerede været en del diskussion om Canyons seneste innovation. Styret deler vandene i en konservativ sport. Jeg syntes ikke det er kønt, men spørgsmålet er også om det virker efter hensigten.

 

Hvis det handler om komfort, så fungerer styret helt fint. Man har godt greb både på toprøret og nede i bukkene og jeg er stor fan af Canyons styrtape. Det virker både når det er vådt og tørt.

 

Generelt sidder man lidt højere, end hvis du kørte på en racer- eller crosscykel - hvilket der dog også er meningen på en gravelcykel. Her må der godt være lidt komfort.


Hvad der dog ikke spiller er, at Canyon har sat beslag til cykelcomputer nederst under styret.


Det dur ikke hvis man er på langtur med kører med en styrtaske, og også gerne vil have lidt information undervejs - for eksempel at få vist den rute man har planlagt hjemmefra. Så fin ide, men jeg syntes de tyske ingeniører burde have lavet lidt mere praktisk test, for at få de sidste detaljer på plads.

 

 

Oppakning / Eventyr

Canyon viser på deres hjemmeside, hvordan man kan køre med fuld oppakning. Med styr-, ramme- og saddelpindstaske, har Canyon også tænkt lidt længere end dagseventyret.


Cyklen skal også kunne bruges på ture med én eller flere overnatninger. Nu har jeg dog ikke prøvet at tage den på en overnatningstur, men jeg syntes den mangler lidt, for at kunne kalde sig en rigtig adventurecykel. 

 

Der er kun beslag til to flaskeholdere, der begge er placeret indenfor i rammen. Hvis man kører med en rammetaske, kan det være svært at få plads til flasker. Andre gravel-/adventure cykler har gjort cyklerne klar til, at man kan montere flaskeholder på ydersiden af skrårøret og nogle også med beslag på hver side af forgaflen. Her mangler Canyon måske lidt.

 

Jeg syntes, at cyklen er utrolig flot med overrøret der går lige over i frempinden, men det betyder, at du ikke kan montere en lille overrørstaske, og en food pouch sidder rigtig dårligt. Begge er tasker, som er praktiske på langtur, med plads til lidt ekstra energi, drikke, telefon med mere.

 

Overrørstasken kan du kan selvfølgelig også montere modsat - det vil sige på overrør og saddelpind, men det er ikke lige så nemt at fange energibaren her i fuld fart.

 

 

Gear / Bremser

Cyklen er monteret med en komplet 105-serie fra Shimano. 105-serien giver ind imellem lidt rynken på næsen hos folk, men det har vist sig at være helt malplaceret.


Vi har kørt cirka 800 kilometer på cyklen, mest i tørt vejr her i det tidlige efterår, men serien har fungeret 100 procent pålideligt.

 

Vi har en enkelt gang justeret lidt på kabelspændingen på bagskifteren, men det er helt forventeligt, at det skal gøres, efter man har kørt lidt på en ny cykel.

 

Hjul

Hjulene fra DW-Swiss er bygget til at kunne tåle næsten alt, hvad man kan finde på at udsætte dem for. Det betyder også, at de er lidt i den tunge ende og det kan godt mærkes i accelerationerne.

 

Saddelklemme

En enkel løsning med en skrue på bagsiden af saddelrøret og en lille gummi dut til at forhindre at umbraco skruen bliver mudret til. Canyon har her lavet en løsning som ser godt ud og som fungerer. Sådan skal det bare laves!

 

Kørsel i skov

Med standardopsætningen befinder Grail’en helt klart bedst i skoven. På min første tur var jeg lidt konservativ og kørte cirka 50 kilometer på store skovstier. Det er en gennemført fornøjelse af suse på de store stier.

 

Dejlig komfort, men samtidig også fornemmelsen af den energi jeg smed i pedalerne, gik til fremdrift og ikke forsvandt ud i ingenting. 40 millimeter dækkene gør helt sikkert også sit til at tage de værste ujævnheder. Jeg fandt også, at jeg brugte bremsen mindre og mindre inden svingene. Cyklen sikrer en utrolig balance og man bliver nærmest ført rundt i svingene. Og retningsskift er en fest.

 

Efter det første positive stævnemøde, inviterede jeg Grail’en med ud på lidt mere sjov og udfordringer. Ture på flere af de mange velpræparerede mountainbike-stier i Rude skov og Hareskoven. Her handlede det om singletrack, små hop, krydret med lidt rockgarden.

 

Grail’en er ikke en mountainbike, men den kan bestemt godt lide at lege med dem. Jeg har været i stand til at give ligeså meget gas på nedkørsler og stigninger som på min mountainbike.

 

Det hvor mountainbiken giver lidt fordel, er i hoppene. Jeg har især været imponeret over den balance, der er i Grail’en, når man giver los nedad.

 

På stier som er ujævne, mærker man virkelig cyklens overskud. Den bevarer en utrolig god kontakt med underlaget, og du sidder ikke og danser helt vildt på sadlen, når man træder til på sådanne stykker.

 

 

Kørsel på landevej

Landevejskørslen har mest været til og fra arbejde. Sammenlignet med min racer, har det været en langt mere behagelig tur at køre på de knapt så vedligeholdte cykelstier i og omkring København. Alle bump, huller, kantsten og andre ujævnheder som man møder på turen, var ikke længere noget som man mærkede i arme, ryg og skuldre.

 

En stor del af æren ligger de 40 millimeter brede dæk fra Schwalbe. Dækkene kaldet ’G-One Bite’ er udviklet i samarbejde mellem Canyon og Schwalbe. De praler af lav rullemodstand og et godt vejgreb.

 

Jeg syntes bestemt, at de fungerer rigtig godt i skoven, men jeg genkender ikke lige den lave rullemodstand på landevejen. På mine ture til og fra arbejde blev jeg pludselig overhalet af andre cykellister.

 

Noget som jeg normal ellers ikke bruger. Kunne også se, at min gennemsnitsfart blev lavere og pulsen højere, når jeg kørte frem og tilbage fra arbejde sammenlignet med min racer. Men det er selvfølgelig god træning.

 

De brede dæk giver mere komfort. Men hvis jeg skulle bruge den fast som pendlercykel, ville jeg nok montere lidt mindre dæk på 30 - 35 millimeter. Eller vælge luksusmodellen og have 2 hjulsæt. Ét til landevejen og ét til skoven.

 

 

Andet

En lidt skjult hemmelighed er, at der rent faktisk også kan monteres skærme på Grail’en. Der er gjort klar med beslag både for og bag. Canyon gør ikke så meget ud af det i beskrivelsen af cyklen på deres hjemmeside - måske fordi Canyons skærme endnu ikke helt er klar til salg.

 

Jeg har dog læst, at andre har prøvet at montere andre mærkers skærme og det fungerer fint. Det er dog ikke blevet afprøvet i denne test.

 

Konklusion

Hvis man skulle lave et vildt tankeeksperiment og forestille sig, at man kun skulle have en cykel, så ville en gravelcykel være et godt bud. Jeg syntes, at Canyon’s Grail faktisk er et godt bud.

 

Den har været et spændende bekendtskab i skoven. Balancen i sving, samt på nedkørsler og opkørsler er helt i top. Komfortmæssigt så har det været en fornøjelse af køre på den. Ikke en eneste gang har jeg haft vrøvl med lænden, som jeg ellers har tendens til ved hårde ture.

 

På landevejen kan man godt mærke, at det er en Gravel-cykel og den er lidt mere doven end raceren. Det er dog ret forventeligt, da vi jo trods alt har med en Gravel-cykel at gøre. Man skal arbejde lidt mere for at holde den samme fart som på raceren. Egenskaberne kan dog forbedres med et mere dedikeret dækvalg til landevejen.

 

Jeg syntes, at Grail’en mangler lidt i forhold til at være en cykel, som jeg vil tage på langtur på med oppakning. Der mangler lige at få finjusteret nogle detaljer, før at det spiller helt på langturen.

 

Sådan er cyklen testet

Cyklen er blevet testet i efteråret. Både på landevej og i skoven på både store og små stier. Flere steder er der blevet kørt på mountainbike-spor (blå rute i Rude Skov, det røde spor i Hareskoven og Skagens mountainbike-spor). Der er blevet kørt langtur (160 kilometer) og kortere ture og intervaller. Brugt som pendlercykel i samme periode.

 

Det har været småt med mudder i skoven i denne periode, så ikke så meget input om hvordan cyklen fungerer på mudret underlag.

 

Kort om mærket

Canyon er tysk og startede i 1978. Det er dog især de sidste 5-8 år mærket har fået fart på. Både med mange nye innovative løsninger, et godt forhold mellem pris/kvalitet, samt masser af beviser for at mærket bestemt kan levere på højeste niveau med elite ryttere som kører på Canyon cykler i både MTB, Cross og landevej.

 

Canyon har i dag egne ingeniører, designere samt eget produktionsapparat og testlaboratorium, og mærket er kendt for både sine landevejs- og sine terræncykler, ikke mindst via sine sponsorater af teams som Movistar og Katusha.

 

Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Instagram #motionsfeltet

BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.
Knap hver syvende cyklist har fået smidt noget i hovedet
Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ændrer vi karakter og opfører os ofte, som om vi ejer vejen. Særligt mændene mister besindelsen, men nu skal en ny kampagne minde os om, at hensyn er vejen frem.
Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken
”Flyt dig nu for helvede!” Høje råb, hornet i bund og vilde fagter er daglig kost, når man bevæger sig rundt i den danske trafik. Ifølge psykolog Mette Herslund er stress og behov for kontrol den store synder.
Kørelærer: Adfærd i trafikken skal prioriteres
Man kan enten ryste på hovedet og sige pyt eller fare op og råbe ad sine medtrafikanter på vejene. Adfærd i trafikken og at træffe det rette valg er en vigtig lektion for fremtidens trafikanter, mener kørelærer.
Share The Road: Vis særligt hensyn til hinanden i det glatte vintervejr
Der er ingen grund til at stille din eller dit barns cykel, når vinteren og frostgraderne er over os med nyfalden sne og glatte veje. Cyklen kan med få justeringer gøres vinterklar. Og husker alle at tage lidt ekstra hensyn til medtrafikanterne, vil der være mange gode vintercykeldage til alle.
Oplev den belgiske cykelmagi på egen krop
De belgiske brostensstrækninger og skrappe ardennerstigninger er de seneste år blevet en skarp konkurrent til Alpernes cykelterræn, og for mange klinger navne som Koppenberg og Mur de Huy efterhånden lige så velkendt som Alpe d’Huez og Mont Ventoux. Via Belgian Cycling Club kan cykelinteresserede opleve det hele - lige fra deltagelse i amatørudgaven af Flandern Rundt til indføring i belgisk cykelkultur og en plads i første parket, når de professionelle suser forbi i en af de store monumentklassikere.
Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Test: Giant Defy Advanced Pro O Disc
Giant leverer en god cykel til distancen og med super udstyrspakke til en skarp pris. 
GOOD VIBES ONLY - DCU-kvindecamp - cykelglæde, netværk og nye udfordringer
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Motion: Niner’en - den endelige dom
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Assos udvider Equipe kollektionen til de kølige måneder
Assos of Switzerland udvider sin Equipe-kollektion for at imødekomme kravene fra cykelrytteren, der leder efter aerodynamisk design og ultralette tekstiler i de køligere måneder. Alle produkter er testet i pro tour feltet af verdens bedste ryttere.
Find det rigtige cykelprodukt
Danmarks nye cykelsøgemaskine, Velomio.com, har et formål, og det er, at blive den foretrukne globale markedsplads på nettet  for cykler, beklædning, komponenter og give alle mulighed for at søge, sammenligne og købe cykelprodukter på tværs af webshop og fysiske butikker.
Test: Canyon Lux CF SL 8.0 2020
Er du XC typen med store ambitioner og fornuftigt budget, skal du læse med her. Canyon har med Deres Lux CF SL skabt en XC MTB der kan tilfredsstille de flestes ambitioner, uden det går for hårdt ud over pengepungen.
Test: Stages Dash L50 cykelcomputer
En ny forbedret udgave, der tager kampen op med flere konkurrenter på markedet, af Stages cykelcomputer, med stor flot farveskærm og med en masse data til træningsnørderne, 
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Thermal Glove
Women’s Escape Thermal Glove markedsføres som en let og lun all-round handske til cykling, løb eller anden udendørsaktivitet - og den holder, hvad den lover.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet