Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

26.04.2019 @ 06:30

Over 3 uger har jeg fået testet Bergamont’s Grandurance Elite. Jeg var heldig at have cyklen i en periode som mest bød på rigtig dårlig dansk forårsvejr. Masser af vand fra oven og meget få solstrejf.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(7/10)

Introduktion

Bergamont forsøger at ramme bredt med deres Grandurance serie. Når man læser om cyklen på deres hjemmeside skriver de at: ”Den redefinerer betydningen af ’street’ og er en perfekt all-road cykel’. Det er blandt andet understreget med plads til 37 millimeter dæk.

 

Derved kan den dække rigtig mange behov og gøre sig på stort set alle underlag. Lige fra grus, skov og asfalt. Det gør den også velegnet som pendlercykel. I mit tilfælde til og fra København hvor alle som pendler ved, at en allroad-cykel gør sig rigtig godt.


Masser af huller, bump og andre udfordringer gør kan let gøre cykelturen en allroad-oplevelse.

 

 

Fakta:

Producent: Bergamont

Mærke: Grandurance Elite

Størrelse: 49, 53, 55,57 og 61.

Farve: Mørkegrå med farvet forgaffel

 

Fakta om test cyklen

Ramme: 700c Grandurance Ultra Light High Strength Carbon, Multi Connect Carbon (Rammen har også beslag til at montere skærme).

Gaffel: Grandurance Carbon, TA 12x100 mm

Gear gruppe: SRAM Apex

Kassette: SRAM PG-1130, 11-42t

Klinger: 1 - 42t

Styr/frempind: Syncros Creston 2.0, 10 grader

Frempind: Syncros RR2.5, +/- 6 grader

Sadelpind: Syncros RR2.5

Sadel: Syncros FL2.5

Hjulsæt: Mavic Allroad , Centerlock Disc

Bremser: SRAM Apex Hydraulisk 160/160 mm

Vægt på hjul: 1.890 g (uden dæk)

Vægt på cykel (str. 57): 10.3 kg

Dæk: Schwalbe G-One Allround, 35 mm

 

Vejledende udsalgspris: 20.999,- kroner

 

 

Før test - valg af den rigtige størrelse

Den første udfordring (og måske største udfordring generelt når man skal vælge en ny cykel) er hvilken størrelse, man skal vælge.

 

Cykelproducenterne er ikke meget for at indføre standarder, men heldigvis er der en del grundmål man kan bruge, når man skal vælge størrelse. Flere cykelproducenter er dog også begyndt at lave lidt mere interaktive værktøjer, hvor man kan indtaste sine kropsmål, og så kommer der en anbefaling. Bergamont har også lavet en helt fin størrelsesguide.

 

På baggrund af køn, højde, armlængde og skridthøjde giver en anbefaling. Hvad jeg også kan lide ved deres anbefaling, er at den angiver et interval som man tilhører.

 

Min præference er at køre på en cykel som er lidt mindre end normalfordelingen, så da guiden viser at jeg ligger i den øvre af intervallet for størrelse 57 , er jeg mindre i tvivl om at dette er den rigtige størrelse. Det viste sig også, at den størrelse var den helt rigtige.

 

 

Test

I testen har jeg prøvet at komme godt rundt om allround-begrebet. Den har været brugt som pendlercykel, på kortere og længere ture i skoven, samt træningsture på landevejen.

 

Som pendler cykel
Jeg startede stille og roligt med at bruge cyklen til og fra arbejde. Det er 2x25 kilometer, så egentlig tilpas længe til at lære cyklen at kende.

 

Første dag var selvfølgelig i regnvejr og uden skærme, så jeg frem til en våd fornøjelse. Men det var også en god anledning til at teste den lille, medfølgende forskærm gjorde en forskel. Bergamont omtaler skærmen som en lille genialitet, så det skærpede selvfølgelig min interesse og skulle have lidt ekstra opmærksomhed. Jeg må indrømme at den faktisk virker ret godt.

 

Jeg er overrasket over hvor meget vand den lille skærm kunne beskytte imod. Jeg fik ikke den sædvanlige vandsøjle i hovedet, så her fik skærmen bestemt plus i bogen. Endvidere syntes jeg, at Bergamonts løsning med skærmen ikke ødelækker noget ved cyklens stilrene design. Det bliver spændende at se hvordan skærmen fungerer i skoven, når det ikke er vand som kommer fra underlaget.

 

Da det er en all-road-cykel, så er der også tænkt lidt mere komfort på cyklen. Du sidder lidt mere oprejst, end du normalt ville gøre på en almindelig racercykel. Kronrøret er en del længere end på racercykler, hvilket medfører at du helt naturligt kommer til at sidde lidt mere oprejst. Men bestemt ikke noget som var et minus i turen til og fra arbejde.

 

Her var det faktisk behageligt med en lidt mere oprejst kørestilling. Desuden så gør de lidt bredere dæk bare en stor forskel når man kører igennem København, med dårlig asfalt, huller og hvad underlaget ellers byder på af udfordringer. Bergamonts valg af Schwalpe G-One dæk er helt perfekt til dette underlag.

 

Man føler også at wattene man træder bliver omsat til fremadrettet energi. Selvom det er de ’billigste’ allroad-hjul fra Mavic der er standard, så er det faktisk et rigtig godt hjulsæt som lever varen. De er måske lidt den tunge ende, men de er stive og ruller godt.

 

 

Som Gravel cykel

Efter en lille uge på som pendlercykel, så var det tid til at teste hvad cyklen kunne levere i skoven. Cyklen er helt sikkert tænkt til de større skovstier, men jeg tog den også på lidt single-track for at se, hvor meget den ville lege med.

 

På cruise gennem skoven sidder man godt og sikkert. Der er god komfort med en fin kombination af dækstørrelse, hjul og et carbonstel, der virker godt afstemt mellem stivhed og affjedring. Så en absolut positiv oplevelse, som jeg godt kan se udvidet med et par tasker, og så på tur ud i det blå!

 

Men det er ikke en cykel, som lægger op til vild leg. Som Gravel-cykel fungerende den, men jeg syntes den virker en anelse sløv, når man begynder at give den gas, hvilket er overraskende.

 

Med cyklens relative store akselafstand er den meget retningsstabil, men dermed også mindre tilbøjelig til at være med til de friske retningsskift. Desuden er de rigtig gode, men også lidt tunge, Mavic allroad-hjul nok med til at lægge en dæmper på de største accelerationer.

 

På single-track var cyklen helt sikkert ude af sin komfortzone. Nu havde jeg ikke skiftet dæk til skoven, da dækkene skulle være allround. Måske var det på dagen mere mudret, end hvad Schwalbe tænker som allround, men jeg følte at jeg kørte i brun sæbe og kunne slet ikke give den gas på det lidt mudrede underlag.

 

Jeg prøvede ved en senere lejlighed et andet hjulsæt fra min crosscykel. Det var smallere dæk, men dæk som er tiltænkt blødt underlag. Det var straks en anden fornemmelse. Med de andre dæk var der helt klart en væsentlige bedre greb i underlaget.

 

Så var der lige, hvordan den lille forskærm virkede, når det nu blev lidt mere mudret underlag. Her måtte jeg også klappe i hænderne for den lille forskel. Jeg ved ikke om jeg vil gå så langt at jeg ville kalde løsningen genial, men den virker i hvert tilfælde efter hensigten: Langt mindre mudder i hovedet end normal.

 

 

Som landevejs racer

For at fuldende testen, blev cykel også udfordret lidt på de Nordsjællandske landeveje. Ikke så lange ture, men alligevel mellem halvanden og to timer. Jeg havde samme gode oplevelse som fra pendlerturene.

 

Man sidder behageligt og cyklen kommer godt ud over asfalten. Men når jeg prøvede at give gas på intervallerne, så kan man godt mærke det ikke er en landevejsracer. Når farten kommer op, hjælper det højere kronrør og bredere styr ikke på aerodynamikken. Til gengæld så var det en fornøjelse at køre i sving. Rigtig god balance og rigtig godt vejgreb.

 

 

Lidt om udstyrsvalget

Gear og bremser er fra SRAM Apex-serien. Serien fungerede upåklagelig i testen. Dog kan man godt stille spørgsmålet, om man på en cykel til godt 21.000,- kroner bør få en geargruppe fra hylden over Apex.

 

Min erfaring er, at alle geargrupper fungerer rigtig godt i starten. Der hvor man betaler ekstra for i de dyrere serier, er ikke kun lavere vægt, men også et bedre materialevalg. De dyrere grupper virker bare bedre i længere tid. På de billigere serier kommer man hurtigt til at skulle skifte dele ud, da de bliver hurtigere slidt. Men valget skal også hænge sammen med kørselsbehovet.

 

Designmæssigt er eneste anke, at en ellers meget stilren cykel har fået en stor, fed saddelklemme på. Det kunne godt være gjort mere elegant.

 

 

Konklusion

Der, hvor cyklen har udmærket sig, er på pendlerturen og de rolige ture i skoven. Til det formål har cyklen været helt perfekt.


Det er her, at cyklen gør sig bedst og udmærker sig mere end på den allermest tekniske stykker og terræn. Cyklen er bedst, når fart og accelerationer er regelmæssige snarere end der er behov for eksplosive accelerationer.

 

Geometrien giver en god, behagelig kørestilling og man får en cykel som kan køre på de fleste underlag. Det er også fedt, at der er monteret beslag til montering af skærme.

 

På minussiden, så ligger cyklen i den dyre ende og er måske lidt til den tunge side.

 

Sådan har vi testet: Cyklen er blevet testet i marts måned; på landevej og i skoven primært på store grusstier, men også singletrack.

 

Kort om mærket

Bergamont mærket blev grundlagt i 1993 i Hamborg. De er især kendte for deres fokus på en urban livsstil, med cykler som passer ind til dette. De laver en bred vifte af city- og mountain-, samt el-cykler i flere kategorier.

 

De har fokus på at levere cykler som passer ind i en sund og aktiv livsstil

 

Bergamont blev købt af Scott i 2015.

 

Stillet til rådighed af: Scott

Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)

Danskerne vs. Top 4 i verden - se eller gense Uno-X Cup
Tirsdag den 2. juni køres 5. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings og DBR Lives respektive Facebook-sider fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Niklas Larsen tilbage efter skadeshelvede
I et af de seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir fortæller Niklas Larsen om sin genoptræning efter at have brækket anklen til ColoQuicks afslutningsfest sidste efterår. Danskeren beskriver også sine følelser fra dagene under VM på banen i marts, da han så sine holdkammerater og landsmænd smadre verdensrekorden på vejen mod guldet.
Perfekt gave til fars dag
Har du købt en gave til verdens bedste far? Hvis ikke, så har vi et par gode ideer til vores website. 
Test: Rapha Pro Team Training kit – herre og dame
En billigere og lidt mere afslappet tilføjelse til Raphas Pro team-kollektion med fokus på dyder, som vil komme de fleste motionsryttere til gode.  
Vind Tour de France præmie - Vi udlodder 10 præmier
Vind et flot Tour de France sæt til en værdi af 249 kroner. Feltet.dk udlodder i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com 10 sæt.
På cykelferie i de danske bjerge
Downhill-nedkørsel i Pyrenæerne, alpine hårnålesving og cruise langs Comosøens bredder - Bornholm tilbyder varierede cykeloplevelser, der kommer tæt på den ægte vare, og den smukke klippeø er klar til at modtage cykelgæster hele året.
Test: Principia Evoke Carbon med Shimano XT
Evoke Carbon er Principias mountainbike i carbon, som er yderst velegnet til de danske single tracks og til en fornuftig pris. Afhængigt af de komponenter, du vælger at få monteret cyklen med, er den både interessant for motionisten, der skal have sved på panden og for rytteren, som vil prøve kræfter med løb.
Velomio.com kan hjælpe fysiske butikker
Har du en fysisk cykelforretning? Vores cykelsøgemaskine Velomio.com kan hjælpe dig til gratis eksponering!
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.

Instagram #motionsfeltet

Se eller gense 3. afdeling af Uno-X Cup
3. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk køres i aften den 19. maj med løbsstart fra klokken 20.15, og her bringer vi dig links til tilmelding. Vi gennemgår desuden betingelserne for at kunne køre med om seriens officielle sejr. Husk, at vi livestreamer og kommenterer løbet her på Feltet.dk samt på vores Facebook-side og Youtube-kanal. Det hele begynder med optakt fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Derfor er Giro d’Italia verdens smukkeste cykelløb
I det seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir sættes der fokus på Giro d’Italia. De to tidligere professionelle cykelryttere, Per Bausager og Alex Rasmussen, tager lytterne med ind under huden på Giroen samt fortæller anekdoter og røverhistorier fra den italienske Grand Tour.
Guide til cykeludstyr -Få 20% rabat på Feltet.dks webshop
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Produktnyt: Garmin Varia RVR315 og Varia RTL516
Garmin har netop offentliggjort to nye produkter. Garmin Varia RVR315, som er en bagudvendt radar og baglygteradaren Varia RTL516. Begge produkter advarer cyklister om køretøjer, der nærmer sig - uanset, hvor eller hvornår de kører.
Produktnyt: AMP Carbon bremseklodser
Hvorfor har bremseklodserne ikke udviklet sig de sidste 10 år i takt med cyklerne? Dette spørgsmål stillede to franske ingeniører, Ben og Anthony sig selv. Som ingeniører med speciale inden for komposit materialer er svaret logisk; og derfor startede de All Mountain Project.
Se eller gense rekordsættende 2. afdeling af Uno-X Cup
I aften den 12. maj køres 2. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings Facebook-side fra klokken 20.00.
Produktnyt: Giro Manifest Spherical
Det vigtigste udstyr en mountainbiker skal bruge, er en god hjelm - og gennem de sidste 20 år har hjelmene udviklet sig radikalt, fra den gamle bananhjelm til de seneste nye typer med avancerede metoder til beskyttelse mod alvorlige hovedskader.
Grejsdalsløbet trodser corona: Motionister kan alligevel deltage
Der er godt nyt til de mange motionister, der havde set frem til at cykle Danmarks hårdeste motionscykelløb. Grejsdalsløbet trodser coronakrisen og afvikles alligevel - dog på en mere corona-venlig måde. Bakkerne og de høje stigningsprocenter bliver der ikke ændret på, når løbet afvikles i Danmarks hårdeste cykelterræn - online.
Se eller gense vild 1. afdeling af Uno-X Cup
Tirsdag aften den 5. maj blev 1. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk kørt, og herunder kan du se det hæsblæsende åbningsløb.
Uno-X Cup starter 20.15 - over 800 har tilmeldt sig
Mere end 800 ryttere har nu tilmeldt sig 1. afdeling af Uno-X Cup powered by Danmarks Cykle Union og Feltet.dk. Løbet er åbent for alle, og i denne artikel bringer vi dig links til tilmelding samt betingelser for at kunne køre med om sejren. 1. afdeling af Uno-X Cuppen køres i aften klokken 20.15 på Zwift og kan ses på både Feltet.dk, Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU´s Facebook-sider.
Produktnyt: Pronghorn med facelift til populær aero-racer
Den danske cykelproducent Pronghorn har netop lanceret et helt nyt facelift til deres populære carbon aero-racercykel. Den giver nu mulighed for at få helt skjulte kabler i styret.
Alternativ måde at holde afstand på cyklen
Colin Furze har fundet en alternativ måde at holde social afstand under coronakrisen. Se den sjove video!
Pro Cycling Manager 2020 – Det kan vi forvente
Det kan være, at den internationale løbskalender er sat på pause, men den virtuelle cykelverden ruller hurtigere end nogensinde, og det gælder også for Pro Cycling Manager, der snart udkommer i 2020-versionen. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt kommer her med sit bud på, hvad vi kan forvente.
Test: Assos Equipe RS Spring Fall
Noget af det ypperste cykeltøj der kan trækkes på og potentielt en hel ny, funktionel dimension til forårs- og efterårsturene.  
Badehotel og barske passager
Fire år i træk har tv-serien ”Badehotellet” toppet listen over Danmarks mest populære tv-serier, og turistbranchen melder om konstant stigende interesse for klassisk badehotelsferie. Hvis kombinationen af cykling og afslapning lokker, kan man i Hjerting ved Esbjerg toppe et luksusophold op med vestjyske cykeludfordringer.  

Seneste indlæg i debatten

I en stjerneparade af både danske og internationale Zwift-profiler blev det Stefan Kirchmair, som tog sejren ved 5. afdeling af Uno-X Cup. På opløbsstrækningen kendt for Peter Sagans første VM-titel var østrigeren hurtigst foran Brett Boniface og Christopher McGlinchey. Anders Foldager blev bedste dansker som nummer fire, mens Mads Rahbek og Joshua Gudnitz blev henholdsvis nummer syv og otte. Samlet overtager Gudnitz føringen fra Nicklas Amdi Pedersen, der valgte ikke at køre løbet. Uno-X Cup fortsætter på tirsdag den 9. juni med 6. afdeling. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/internationale_stjerner_slog_danskerne_-_gudnitz_ny_mand_i_spidsen/ “Potentialet” til doping af mennesker med en højere naturlig hæmatokritværdi, er del lavere, inden det bliver farligt? Du tænker på sydamerikanerne i cykling? - både og...hvis de har en fordel af at have levet i højderne, skal der vel forholds mindre talent til at være lige så god som en hollænder? - når der så dukker et rigtigt stort talent op, vil de jo så naturligt være bedre? Det meste af det er jo genetik og træning, hvis vi ser bort fra doping. Man skal jo ikke kigge langt udover cykling, for at se at det er meget ensidigt hvem der ligger i toppen af de fleste sportsgrene. Hvornår har en hvid mand sidst vundet 100m sprint til vm/ol? Afrikanere der dominerer mellemdistanceløb. En del er også kulturbetinget, f.eks. derfor Danmark er relativt gode til håndbold og badminton. I princippet burde verdenseliten i alle sportsgrene være domineret af indere og kinesere. Og så ind i mellem dukker der jo en sag op som med hende 800m løberen (Semenaya?), der har en naturlig genetisk kæmpefordel, så hun er blevet bedt om at tage medicin for ikke at have fordelen. Tankevækkende at hendes fordel er så stor, men verdensrekorden der er over 2sek. bedre end hendes PR, stadig for lov at blive stående. Skal man så også tvinge columbianerne til at ryge, så deres iltoptagelse bliver dårligere? Jeg synes det er svært at vurdere hvad der er det rigtige i fht. doping, men jeg synes måden det bliver håndteret på nu er lidt for præget af politik og hvem der lige har et horn i siden på hvem. Jeg har for ganske nyligt fået en indsprøjtning med binyrebarkhormon (cortisol, tror jeg) mod allergi. Hvis jeg deltager i en eller anden form for organiseret idræt, skal jeg have en TUE - det giver heller ikke mening for mig. Tadej Pogacar er et af cykelsportens helt store talenter, og i år er han klar til at køre sit første Tour de France. Coronakrisen har udskudt den franske Grand Tour, men ifølge sloveneren har krisen hjulpet på at gøre folks ambitioner til ham mindre.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/pogacar_mindre_pres_paa_mine_skuldre_i_touren/I fraværet af Giro d’Italia genudsender Eurosport ægte Giro-klassikere til at stille de værste abstinenser. Dagens etape er den sidste i rækken, og her er det et tilbageblik på den afsluttende enkeltstart og Richard Carapaz samlede sejr i sidste år Giro d’Italia. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/giro-feber_carapaz_og_den_lyseroede_triumf/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Danskerne vs. Top 4 i verden - se eller gense Uno-X Cup
Tirsdag den 2. juni køres 5. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings og DBR Lives respektive Facebook-sider fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Niklas Larsen tilbage efter skadeshelvede
I et af de seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir fortæller Niklas Larsen om sin genoptræning efter at have brækket anklen til ColoQuicks afslutningsfest sidste efterår. Danskeren beskriver også sine følelser fra dagene under VM på banen i marts, da han så sine holdkammerater og landsmænd smadre verdensrekorden på vejen mod guldet.
Perfekt gave til fars dag
Har du købt en gave til verdens bedste far? Hvis ikke, så har vi et par gode ideer til vores website. 
Test: Rapha Pro Team Training kit – herre og dame
En billigere og lidt mere afslappet tilføjelse til Raphas Pro team-kollektion med fokus på dyder, som vil komme de fleste motionsryttere til gode.  
Vind Tour de France præmie - Vi udlodder 10 præmier
Vind et flot Tour de France sæt til en værdi af 249 kroner. Feltet.dk udlodder i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com 10 sæt.
På cykelferie i de danske bjerge
Downhill-nedkørsel i Pyrenæerne, alpine hårnålesving og cruise langs Comosøens bredder - Bornholm tilbyder varierede cykeloplevelser, der kommer tæt på den ægte vare, og den smukke klippeø er klar til at modtage cykelgæster hele året.
Test: Principia Evoke Carbon med Shimano XT
Evoke Carbon er Principias mountainbike i carbon, som er yderst velegnet til de danske single tracks og til en fornuftig pris. Afhængigt af de komponenter, du vælger at få monteret cyklen med, er den både interessant for motionisten, der skal have sved på panden og for rytteren, som vil prøve kræfter med løb.
Velomio.com kan hjælpe fysiske butikker
Har du en fysisk cykelforretning? Vores cykelsøgemaskine Velomio.com kan hjælpe dig til gratis eksponering!
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet