Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Thomas Rosenquist 26.04.2019 @ 06:30

Over 3 uger har jeg fået testet Bergamont’s Grandurance Elite. Jeg var heldig at have cyklen i en periode som mest bød på rigtig dårlig dansk forårsvejr. Masser af vand fra oven og meget få solstrejf.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(7/10)

Introduktion

Bergamont forsøger at ramme bredt med deres Grandurance serie. Når man læser om cyklen på deres hjemmeside skriver de at: ”Den redefinerer betydningen af ’street’ og er en perfekt all-road cykel’. Det er blandt andet understreget med plads til 37 millimeter dæk.

 

Derved kan den dække rigtig mange behov og gøre sig på stort set alle underlag. Lige fra grus, skov og asfalt. Det gør den også velegnet som pendlercykel. I mit tilfælde til og fra København hvor alle som pendler ved, at en allroad-cykel gør sig rigtig godt.


Masser af huller, bump og andre udfordringer gør kan let gøre cykelturen en allroad-oplevelse.

 

 

Fakta:

Producent: Bergamont

Mærke: Grandurance Elite

Størrelse: 49, 53, 55,57 og 61.

Farve: Mørkegrå med farvet forgaffel

 

Fakta om test cyklen

Ramme: 700c Grandurance Ultra Light High Strength Carbon, Multi Connect Carbon (Rammen har også beslag til at montere skærme).

Gaffel: Grandurance Carbon, TA 12x100 mm

Gear gruppe: SRAM Apex

Kassette: SRAM PG-1130, 11-42t

Klinger: 1 - 42t

Styr/frempind: Syncros Creston 2.0, 10 grader

Frempind: Syncros RR2.5, +/- 6 grader

Sadelpind: Syncros RR2.5

Sadel: Syncros FL2.5

Hjulsæt: Mavic Allroad , Centerlock Disc

Bremser: SRAM Apex Hydraulisk 160/160 mm

Vægt på hjul: 1.890 g (uden dæk)

Vægt på cykel (str. 57): 10.3 kg

Dæk: Schwalbe G-One Allround, 35 mm

 

Vejledende udsalgspris: 20.999,- kroner

 

 

Før test - valg af den rigtige størrelse

Den første udfordring (og måske største udfordring generelt når man skal vælge en ny cykel) er hvilken størrelse, man skal vælge.

 

Cykelproducenterne er ikke meget for at indføre standarder, men heldigvis er der en del grundmål man kan bruge, når man skal vælge størrelse. Flere cykelproducenter er dog også begyndt at lave lidt mere interaktive værktøjer, hvor man kan indtaste sine kropsmål, og så kommer der en anbefaling. Bergamont har også lavet en helt fin størrelsesguide.

 

På baggrund af køn, højde, armlængde og skridthøjde giver en anbefaling. Hvad jeg også kan lide ved deres anbefaling, er at den angiver et interval som man tilhører.

 

Min præference er at køre på en cykel som er lidt mindre end normalfordelingen, så da guiden viser at jeg ligger i den øvre af intervallet for størrelse 57 , er jeg mindre i tvivl om at dette er den rigtige størrelse. Det viste sig også, at den størrelse var den helt rigtige.

 

 

Test

I testen har jeg prøvet at komme godt rundt om allround-begrebet. Den har været brugt som pendlercykel, på kortere og længere ture i skoven, samt træningsture på landevejen.

 

Som pendler cykel
Jeg startede stille og roligt med at bruge cyklen til og fra arbejde. Det er 2x25 kilometer, så egentlig tilpas længe til at lære cyklen at kende.

 

Første dag var selvfølgelig i regnvejr og uden skærme, så jeg frem til en våd fornøjelse. Men det var også en god anledning til at teste den lille, medfølgende forskærm gjorde en forskel. Bergamont omtaler skærmen som en lille genialitet, så det skærpede selvfølgelig min interesse og skulle have lidt ekstra opmærksomhed. Jeg må indrømme at den faktisk virker ret godt.

 

Jeg er overrasket over hvor meget vand den lille skærm kunne beskytte imod. Jeg fik ikke den sædvanlige vandsøjle i hovedet, så her fik skærmen bestemt plus i bogen. Endvidere syntes jeg, at Bergamonts løsning med skærmen ikke ødelækker noget ved cyklens stilrene design. Det bliver spændende at se hvordan skærmen fungerer i skoven, når det ikke er vand som kommer fra underlaget.

 

Da det er en all-road-cykel, så er der også tænkt lidt mere komfort på cyklen. Du sidder lidt mere oprejst, end du normalt ville gøre på en almindelig racercykel. Kronrøret er en del længere end på racercykler, hvilket medfører at du helt naturligt kommer til at sidde lidt mere oprejst. Men bestemt ikke noget som var et minus i turen til og fra arbejde.

 

Her var det faktisk behageligt med en lidt mere oprejst kørestilling. Desuden så gør de lidt bredere dæk bare en stor forskel når man kører igennem København, med dårlig asfalt, huller og hvad underlaget ellers byder på af udfordringer. Bergamonts valg af Schwalpe G-One dæk er helt perfekt til dette underlag.

 

Man føler også at wattene man træder bliver omsat til fremadrettet energi. Selvom det er de ’billigste’ allroad-hjul fra Mavic der er standard, så er det faktisk et rigtig godt hjulsæt som lever varen. De er måske lidt den tunge ende, men de er stive og ruller godt.

 

 

Som Gravel cykel

Efter en lille uge på som pendlercykel, så var det tid til at teste hvad cyklen kunne levere i skoven. Cyklen er helt sikkert tænkt til de større skovstier, men jeg tog den også på lidt single-track for at se, hvor meget den ville lege med.

 

På cruise gennem skoven sidder man godt og sikkert. Der er god komfort med en fin kombination af dækstørrelse, hjul og et carbonstel, der virker godt afstemt mellem stivhed og affjedring. Så en absolut positiv oplevelse, som jeg godt kan se udvidet med et par tasker, og så på tur ud i det blå!

 

Men det er ikke en cykel, som lægger op til vild leg. Som Gravel-cykel fungerende den, men jeg syntes den virker en anelse sløv, når man begynder at give den gas, hvilket er overraskende.

 

Med cyklens relative store akselafstand er den meget retningsstabil, men dermed også mindre tilbøjelig til at være med til de friske retningsskift. Desuden er de rigtig gode, men også lidt tunge, Mavic allroad-hjul nok med til at lægge en dæmper på de største accelerationer.

 

På single-track var cyklen helt sikkert ude af sin komfortzone. Nu havde jeg ikke skiftet dæk til skoven, da dækkene skulle være allround. Måske var det på dagen mere mudret, end hvad Schwalbe tænker som allround, men jeg følte at jeg kørte i brun sæbe og kunne slet ikke give den gas på det lidt mudrede underlag.

 

Jeg prøvede ved en senere lejlighed et andet hjulsæt fra min crosscykel. Det var smallere dæk, men dæk som er tiltænkt blødt underlag. Det var straks en anden fornemmelse. Med de andre dæk var der helt klart en væsentlige bedre greb i underlaget.

 

Så var der lige, hvordan den lille forskærm virkede, når det nu blev lidt mere mudret underlag. Her måtte jeg også klappe i hænderne for den lille forskel. Jeg ved ikke om jeg vil gå så langt at jeg ville kalde løsningen genial, men den virker i hvert tilfælde efter hensigten: Langt mindre mudder i hovedet end normal.

 

 

Som landevejs racer

For at fuldende testen, blev cykel også udfordret lidt på de Nordsjællandske landeveje. Ikke så lange ture, men alligevel mellem halvanden og to timer. Jeg havde samme gode oplevelse som fra pendlerturene.

 

Man sidder behageligt og cyklen kommer godt ud over asfalten. Men når jeg prøvede at give gas på intervallerne, så kan man godt mærke det ikke er en landevejsracer. Når farten kommer op, hjælper det højere kronrør og bredere styr ikke på aerodynamikken. Til gengæld så var det en fornøjelse at køre i sving. Rigtig god balance og rigtig godt vejgreb.

 

 

Lidt om udstyrsvalget

Gear og bremser er fra SRAM Apex-serien. Serien fungerede upåklagelig i testen. Dog kan man godt stille spørgsmålet, om man på en cykel til godt 21.000,- kroner bør få en geargruppe fra hylden over Apex.

 

Min erfaring er, at alle geargrupper fungerer rigtig godt i starten. Der hvor man betaler ekstra for i de dyrere serier, er ikke kun lavere vægt, men også et bedre materialevalg. De dyrere grupper virker bare bedre i længere tid. På de billigere serier kommer man hurtigt til at skulle skifte dele ud, da de bliver hurtigere slidt. Men valget skal også hænge sammen med kørselsbehovet.

 

Designmæssigt er eneste anke, at en ellers meget stilren cykel har fået en stor, fed saddelklemme på. Det kunne godt være gjort mere elegant.

 

 

Konklusion

Der, hvor cyklen har udmærket sig, er på pendlerturen og de rolige ture i skoven. Til det formål har cyklen været helt perfekt.


Det er her, at cyklen gør sig bedst og udmærker sig mere end på den allermest tekniske stykker og terræn. Cyklen er bedst, når fart og accelerationer er regelmæssige snarere end der er behov for eksplosive accelerationer.

 

Geometrien giver en god, behagelig kørestilling og man får en cykel som kan køre på de fleste underlag. Det er også fedt, at der er monteret beslag til montering af skærme.

 

På minussiden, så ligger cyklen i den dyre ende og er måske lidt til den tunge side.

 

Sådan har vi testet: Cyklen er blevet testet i marts måned; på landevej og i skoven primært på store grusstier, men også singletrack.

 

Kort om mærket

Bergamont mærket blev grundlagt i 1993 i Hamborg. De er især kendte for deres fokus på en urban livsstil, med cykler som passer ind til dette. De laver en bred vifte af city- og mountain-, samt el-cykler i flere kategorier.

 

De har fokus på at levere cykler som passer ind i en sund og aktiv livsstil

 

Bergamont blev købt af Scott i 2015.

 

Stillet til rådighed af: Scott

Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)

Test: Canyon Ultimate CF SLX Disc 9.0 SL
En imponerende let og accelerationsvillig racer med en udstyrspakke som er så lækker, at det er imponerende at Canyon kan sælge den til prisen.
Babysitteren fra helvedet: Danny MacAskill er Danny Daycare
Det er sikkert ikke alle forældre, der ville lade overlade deres børn til Danny MacAskill, men Stu Thomson og hans kone har gjort netop det, og turen med datteren Daisy i cykeltrailer må siges at være… Anderledes.
Schwarzwald Super - udfordring og nydelse
Schwarzwald Super Cykelmaraton den 25. august 2019 i Münstertal / Schwarzwald, er måske det smukkeste og absolut mest krævende cykelterræn i Tyskland.
Touren til Gardasøen – 5 uger tilbage
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Produktnyt: Shimano GRX
Med udgangspunkt i den fremherskende gravel trend, har Shimano sendt en komplet drivetrain serie på markedet. Serien opfylder behovene for alle type ryttere, lige fra den seriøse gravelracer til motionisten, der foretrækker at nyde turen væk fra alfarvej.
Castelli og den danske forbindelse
Feltet.dk har været på Mallorca for at blive præsenteret for Castellis nyeste aerodynamiske landvindinger og for at mærke italienernes stærke passion for kompromisløst cykeltøj.
Test: Assos S9 bibshorts
Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.  
SIDSTE CHANCE: Præmier for 73.055 kroner i Giro-spillet
Vind cykler, rabatkoder, managerhold og årsabonnementer på Eurosport Player m.m. Sæt dine Giro d'Italia managerhold nu!

Instagram #motionsfeltet

Bynært, sjovt og sikkert MTB-spor i Vejle - perfekt til motionsrytteren
Feltet.dk har været til indvielse og gennemkørt et nyt otte kilometer langt mountainbike-spor i Søndermarksskoven, Vejle.
Hjulene ruller på Rydhave: Tidligere ligaprofil og cykelrytter bliver lærer
43-årige Kim Laursen er ansat som ny lærer for cykelrytterne på Rydhave Slots Efterskole, der også bruger verdensmester Dina Thorslund i træningen.
Produktnyt: Rapha lancerer shorts med lommer
Rapha udvider deres serie af Cargo-shorts med lommer til at inkludere den prisbevidste Core-kollektion.
Nyt MTB-spor indvies i Vejle
VisitVejle har offentliggjort, at et nyt otte kilometer langt MTB-spor bliver indviet i Vejle i begyndelsen af maj.
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk - Touren til Gardasøen uge 12
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Se masser af video i Feltet.dks videosektion
Du kan fremover finde masser af videoreaktioner og sammendrag fra verdens største cykelløb. 
Ny cykelmesse i Ballerup Super Arena til november
Den første weekend i november omdannes Ballerup Super Arena til en kæmpe cykelmesse, når Bike Blowout slår dørene op for første gang.
Test: Bergamont Grandurance Elite cykel
Over 3 uger har jeg fået testet Bergamont’s Grandurance Elite. Jeg var heldig at have cyklen i en periode som mest bød på rigtig dårlig dansk forårsvejr. Masser af vand fra oven og meget få solstrejf.
Produktnyt: Garmin lancerer Edge 530 og Edge 830
Garmin har lanceret to nye produkter, som snart kommer i butikkerne. Det er Edge 530 og Edge 830 - GPS-cykelcomputere med avanceret navigation, sikkerhedsfunktioner og præstationsdata.
Aalborg MTB Marathon 2019 giver garanti for gåsehud
27. april 2019 er datoen, hvor det traditionsrige Aalborg MTB Marathon holder sit indtog i Aalborg - og byen fyldes med 3000 MTB-ryttere til en oplevelse, der sætter sig på nethinden.  
Tema om elcykler: Trek Powerfly
På en e-mountainbike kan man følge med uden at kunne køre med. En E-mountainbike kan gøre, at man som cykel-novice kan køre med sine mere rutinerede venner uden først at køre sig i form.
Ny MTB-bog: Slip for dårlige vaner på cyklen
Ny MTB-bog er udkommet: "Kom ud over kanten". Bogen er skrevet af Torben Iisager, som har erfaring med MTB-løb rundt om i verden og ikke mindst mange års undervisning i ind- og udland som personlig træner.
Tema om elcykler: Pininfarina E-volutione
Elcyklerne er over os og har gjort deres indtog særligt hos folk hvor lemmerne på den ene eller anden måde knager eller pendlerne som kan komme hurtigere og nemmere rundt i det daglige.
Tema om elcykler: Cannondale eMTB Moterra NEO 3
At bruge en elektrisk assisteret MTB til motionsformål, lyder måske ikke umiddelbart som en gennemtænkt ide. For man er jo ude for at motionere både ben og lunger, ikke?
Test: ABUS Moventor
Leder du efter en ny hjelm, i det prisgunstige segment, så læs med her. ABUS Moventor er en fornuftig MTB-hjelm, med masser af muligheder  for justeringer, og så er den hestehale-kompatibel.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Canyon Ultimate CF SLX Disc 9.0 SL
En imponerende let og accelerationsvillig racer med en udstyrspakke som er så lækker, at det er imponerende at Canyon kan sælge den til prisen.
Babysitteren fra helvedet: Danny MacAskill er Danny Daycare
Det er sikkert ikke alle forældre, der ville lade overlade deres børn til Danny MacAskill, men Stu Thomson og hans kone har gjort netop det, og turen med datteren Daisy i cykeltrailer må siges at være… Anderledes.
Schwarzwald Super - udfordring og nydelse
Schwarzwald Super Cykelmaraton den 25. august 2019 i Münstertal / Schwarzwald, er måske det smukkeste og absolut mest krævende cykelterræn i Tyskland.
Touren til Gardasøen – 5 uger tilbage
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Produktnyt: Shimano GRX
Med udgangspunkt i den fremherskende gravel trend, har Shimano sendt en komplet drivetrain serie på markedet. Serien opfylder behovene for alle type ryttere, lige fra den seriøse gravelracer til motionisten, der foretrækker at nyde turen væk fra alfarvej.
Castelli og den danske forbindelse
Feltet.dk har været på Mallorca for at blive præsenteret for Castellis nyeste aerodynamiske landvindinger og for at mærke italienernes stærke passion for kompromisløst cykeltøj.
Test: Assos S9 bibshorts
Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.  
SIDSTE CHANCE: Præmier for 73.055 kroner i Giro-spillet
Vind cykler, rabatkoder, managerhold og årsabonnementer på Eurosport Player m.m. Sæt dine Giro d'Italia managerhold nu!

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat