Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Thomas Rosenquist 26.04.2019 @ 06:30

Over 3 uger har jeg fået testet Bergamont’s Grandurance Elite. Jeg var heldig at have cyklen i en periode som mest bød på rigtig dårlig dansk forårsvejr. Masser af vand fra oven og meget få solstrejf.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(7/10)

Introduktion

Bergamont forsøger at ramme bredt med deres Grandurance serie. Når man læser om cyklen på deres hjemmeside skriver de at: ”Den redefinerer betydningen af ’street’ og er en perfekt all-road cykel’. Det er blandt andet understreget med plads til 37 millimeter dæk.

 

Derved kan den dække rigtig mange behov og gøre sig på stort set alle underlag. Lige fra grus, skov og asfalt. Det gør den også velegnet som pendlercykel. I mit tilfælde til og fra København hvor alle som pendler ved, at en allroad-cykel gør sig rigtig godt.


Masser af huller, bump og andre udfordringer gør kan let gøre cykelturen en allroad-oplevelse.

 

 

Fakta:

Producent: Bergamont

Mærke: Grandurance Elite

Størrelse: 49, 53, 55,57 og 61.

Farve: Mørkegrå med farvet forgaffel

 

Fakta om test cyklen

Ramme: 700c Grandurance Ultra Light High Strength Carbon, Multi Connect Carbon (Rammen har også beslag til at montere skærme).

Gaffel: Grandurance Carbon, TA 12x100 mm

Gear gruppe: SRAM Apex

Kassette: SRAM PG-1130, 11-42t

Klinger: 1 - 42t

Styr/frempind: Syncros Creston 2.0, 10 grader

Frempind: Syncros RR2.5, +/- 6 grader

Sadelpind: Syncros RR2.5

Sadel: Syncros FL2.5

Hjulsæt: Mavic Allroad , Centerlock Disc

Bremser: SRAM Apex Hydraulisk 160/160 mm

Vægt på hjul: 1.890 g (uden dæk)

Vægt på cykel (str. 57): 10.3 kg

Dæk: Schwalbe G-One Allround, 35 mm

 

Vejledende udsalgspris: 20.999,- kroner

 

 

Før test - valg af den rigtige størrelse

Den første udfordring (og måske største udfordring generelt når man skal vælge en ny cykel) er hvilken størrelse, man skal vælge.

 

Cykelproducenterne er ikke meget for at indføre standarder, men heldigvis er der en del grundmål man kan bruge, når man skal vælge størrelse. Flere cykelproducenter er dog også begyndt at lave lidt mere interaktive værktøjer, hvor man kan indtaste sine kropsmål, og så kommer der en anbefaling. Bergamont har også lavet en helt fin størrelsesguide.

 

På baggrund af køn, højde, armlængde og skridthøjde giver en anbefaling. Hvad jeg også kan lide ved deres anbefaling, er at den angiver et interval som man tilhører.

 

Min præference er at køre på en cykel som er lidt mindre end normalfordelingen, så da guiden viser at jeg ligger i den øvre af intervallet for størrelse 57 , er jeg mindre i tvivl om at dette er den rigtige størrelse. Det viste sig også, at den størrelse var den helt rigtige.

 

 

Test

I testen har jeg prøvet at komme godt rundt om allround-begrebet. Den har været brugt som pendlercykel, på kortere og længere ture i skoven, samt træningsture på landevejen.

 

Som pendler cykel
Jeg startede stille og roligt med at bruge cyklen til og fra arbejde. Det er 2x25 kilometer, så egentlig tilpas længe til at lære cyklen at kende.

 

Første dag var selvfølgelig i regnvejr og uden skærme, så jeg frem til en våd fornøjelse. Men det var også en god anledning til at teste den lille, medfølgende forskærm gjorde en forskel. Bergamont omtaler skærmen som en lille genialitet, så det skærpede selvfølgelig min interesse og skulle have lidt ekstra opmærksomhed. Jeg må indrømme at den faktisk virker ret godt.

 

Jeg er overrasket over hvor meget vand den lille skærm kunne beskytte imod. Jeg fik ikke den sædvanlige vandsøjle i hovedet, så her fik skærmen bestemt plus i bogen. Endvidere syntes jeg, at Bergamonts løsning med skærmen ikke ødelækker noget ved cyklens stilrene design. Det bliver spændende at se hvordan skærmen fungerer i skoven, når det ikke er vand som kommer fra underlaget.

 

Da det er en all-road-cykel, så er der også tænkt lidt mere komfort på cyklen. Du sidder lidt mere oprejst, end du normalt ville gøre på en almindelig racercykel. Kronrøret er en del længere end på racercykler, hvilket medfører at du helt naturligt kommer til at sidde lidt mere oprejst. Men bestemt ikke noget som var et minus i turen til og fra arbejde.

 

Her var det faktisk behageligt med en lidt mere oprejst kørestilling. Desuden så gør de lidt bredere dæk bare en stor forskel når man kører igennem København, med dårlig asfalt, huller og hvad underlaget ellers byder på af udfordringer. Bergamonts valg af Schwalpe G-One dæk er helt perfekt til dette underlag.

 

Man føler også at wattene man træder bliver omsat til fremadrettet energi. Selvom det er de ’billigste’ allroad-hjul fra Mavic der er standard, så er det faktisk et rigtig godt hjulsæt som lever varen. De er måske lidt den tunge ende, men de er stive og ruller godt.

 

 

Som Gravel cykel

Efter en lille uge på som pendlercykel, så var det tid til at teste hvad cyklen kunne levere i skoven. Cyklen er helt sikkert tænkt til de større skovstier, men jeg tog den også på lidt single-track for at se, hvor meget den ville lege med.

 

På cruise gennem skoven sidder man godt og sikkert. Der er god komfort med en fin kombination af dækstørrelse, hjul og et carbonstel, der virker godt afstemt mellem stivhed og affjedring. Så en absolut positiv oplevelse, som jeg godt kan se udvidet med et par tasker, og så på tur ud i det blå!

 

Men det er ikke en cykel, som lægger op til vild leg. Som Gravel-cykel fungerende den, men jeg syntes den virker en anelse sløv, når man begynder at give den gas, hvilket er overraskende.

 

Med cyklens relative store akselafstand er den meget retningsstabil, men dermed også mindre tilbøjelig til at være med til de friske retningsskift. Desuden er de rigtig gode, men også lidt tunge, Mavic allroad-hjul nok med til at lægge en dæmper på de største accelerationer.

 

På single-track var cyklen helt sikkert ude af sin komfortzone. Nu havde jeg ikke skiftet dæk til skoven, da dækkene skulle være allround. Måske var det på dagen mere mudret, end hvad Schwalbe tænker som allround, men jeg følte at jeg kørte i brun sæbe og kunne slet ikke give den gas på det lidt mudrede underlag.

 

Jeg prøvede ved en senere lejlighed et andet hjulsæt fra min crosscykel. Det var smallere dæk, men dæk som er tiltænkt blødt underlag. Det var straks en anden fornemmelse. Med de andre dæk var der helt klart en væsentlige bedre greb i underlaget.

 

Så var der lige, hvordan den lille forskærm virkede, når det nu blev lidt mere mudret underlag. Her måtte jeg også klappe i hænderne for den lille forskel. Jeg ved ikke om jeg vil gå så langt at jeg ville kalde løsningen genial, men den virker i hvert tilfælde efter hensigten: Langt mindre mudder i hovedet end normal.

 

 

Som landevejs racer

For at fuldende testen, blev cykel også udfordret lidt på de Nordsjællandske landeveje. Ikke så lange ture, men alligevel mellem halvanden og to timer. Jeg havde samme gode oplevelse som fra pendlerturene.

 

Man sidder behageligt og cyklen kommer godt ud over asfalten. Men når jeg prøvede at give gas på intervallerne, så kan man godt mærke det ikke er en landevejsracer. Når farten kommer op, hjælper det højere kronrør og bredere styr ikke på aerodynamikken. Til gengæld så var det en fornøjelse at køre i sving. Rigtig god balance og rigtig godt vejgreb.

 

 

Lidt om udstyrsvalget

Gear og bremser er fra SRAM Apex-serien. Serien fungerede upåklagelig i testen. Dog kan man godt stille spørgsmålet, om man på en cykel til godt 21.000,- kroner bør få en geargruppe fra hylden over Apex.

 

Min erfaring er, at alle geargrupper fungerer rigtig godt i starten. Der hvor man betaler ekstra for i de dyrere serier, er ikke kun lavere vægt, men også et bedre materialevalg. De dyrere grupper virker bare bedre i længere tid. På de billigere serier kommer man hurtigt til at skulle skifte dele ud, da de bliver hurtigere slidt. Men valget skal også hænge sammen med kørselsbehovet.

 

Designmæssigt er eneste anke, at en ellers meget stilren cykel har fået en stor, fed saddelklemme på. Det kunne godt være gjort mere elegant.

 

 

Konklusion

Der, hvor cyklen har udmærket sig, er på pendlerturen og de rolige ture i skoven. Til det formål har cyklen været helt perfekt.


Det er her, at cyklen gør sig bedst og udmærker sig mere end på den allermest tekniske stykker og terræn. Cyklen er bedst, når fart og accelerationer er regelmæssige snarere end der er behov for eksplosive accelerationer.

 

Geometrien giver en god, behagelig kørestilling og man får en cykel som kan køre på de fleste underlag. Det er også fedt, at der er monteret beslag til montering af skærme.

 

På minussiden, så ligger cyklen i den dyre ende og er måske lidt til den tunge side.

 

Sådan har vi testet: Cyklen er blevet testet i marts måned; på landevej og i skoven primært på store grusstier, men også singletrack.

 

Kort om mærket

Bergamont mærket blev grundlagt i 1993 i Hamborg. De er især kendte for deres fokus på en urban livsstil, med cykler som passer ind til dette. De laver en bred vifte af city- og mountain-, samt el-cykler i flere kategorier.

 

De har fokus på at levere cykler som passer ind i en sund og aktiv livsstil

 

Bergamont blev købt af Scott i 2015.

 

Stillet til rådighed af: Scott

Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)

Test: isolés Charles High Summer vindvest
En sand letvægter af en vindvest, som er perfekt til sommeren og som æstetisk viderefører det stramme, nordiske look fra isolés.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.
Produktnyt: Rolf Sørensen sportsernæring fra LIDL
Rolf Sørensen har i samarbejde med Lidl lanceret en række produkter til at holde cykelbenene kørende.
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Danmarks første cykelhandler app: Heino Cykler sætter standarden
Med en ny app til både Android og iOS flytter Heino Cykler tilgængeligheden helt ud i kundernes fingre.
Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.
Vind en bil i ŠKODAs store Tour de France-quiz
Tour de France starter 6. juli, og det gør ŠKODAs store Tour de France-quiz også. Hovedpræmien er den helt nye ŠKODA SCALA 1.0 TSI 115 hk Style til en værdi af 244.800 kroner, og hver dag under løbet er der også lækre præmier til cykelfolket. 

Instagram #motionsfeltet

Isadore Flash Sale: Lad dit næste køb gøre en forskel
Lørdag den 14. juli starter Isadore et sjældent udsalg, hvor du kan spare op til 30 % på dit favorittøj.
Produktnyt: Rapha Aero
Rapha opdaterer den populære kollektion af Aero-produkter, som henvender sig til den seriøse rytter, som ikke kun er hurtig, men også elsker at se hurtig ud.
Populær cykelbog for hele familien
“Piraten, Kannibalen og de andre landevejsrøvere” er en skæv og anderledes cykelbog, der blandt andet er blev kaldt for cykelsportens svar på børnebiblen. Forfatteren bag den anmelderroste bog fortæller her om ideen med at skrive om cykelsportens største legender i et sprog, der rammer både børn og voksne.
Konkurrence: Ikke en Tour uden et ur
Tissot T-Race Cycling Tour de France Special Edition kan nu vindes i denne konkurrence på Feltet.dk og Motionsfeltet.dk.
Produktnyt: De Rosa lancerer 2020-kollektion
Et af Italiens allerstørste og mest klassiske cykel-brands lancerer nye, spændende nyheder til næste sæson krydret med et opsigtsvækkende, nyt logo.
Motion: Min MTB-sæson – Hvor svært kan det være?
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Cannondale SuperSix EVO 3
Cannondale SuperSix ændrer på deres design af den populære SuperSix cykel.
GOOD VIBES ONLY – Hygge og højdemeter i Harzen med Team Motionsfeltet.dk
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Bjerge, forhistoriske monumenter og idyllisk krostemning
Mols Bjerge tiltrækker ikke blot en del turister, men også mange cykelryttere, som gerne vil prøve kræfter med områdets seje stigninger, opleve de smukke kyststrækninger samt det varierede og fantastiske landskab. Og med Molskroen som udgangspunkt, er du i smørhullet af det hele.
Produktnyt: Scott Addict RC
Den schweiziske cykelproducent, SCOTT, introducerer deres bud på drømmecyklen til den ambitiøse rytter. En letvægter, der skulle have den bedste carbonstruktur til dato. Samtidig har cyklen fuldintegreret kabelføring, foruden flere aerodynamiske features.
Test: Mondraker CHRONO CARBON R
Mondrakers CHRONO CARBON R er en XC-mountainbike, der henvender sig til den mere seriøse cross country-rytter, som gerne vil køre mere aggressivt og have fart over feltet.
Produktnyt: Isadore Alternative Line
Isadore har skabt en kollektion af cykeltøj, som er fremstillet med respekt for miljøet og udelukkende i genbrugsmaterialer.
Vi ser frem til Tour de France
Touren til Gardasøen
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.

Seneste indlæg i debatten

> Cast af hele skærmen er dog ikke optimalt Hvorfor mener du det?Det er nogle gode klummer, Fuglsang kommer med i BT. Dejligt at få et indblik i, hvordan etaperne ser ud fra hans synsvinkel. Interessant at høre om hans forundring over hans franske rivals overdådige enkeltstart. Det var modigt af ham at komme med de betragtninger. Nu ser det så ud til at han trækker lidt i land, men det er jo nok fordi han godt ved at kritik af andre ryttere kan ramme ham selv. Håber ikke, at de ærlige udmeldinger - ikke bare fra ham, men også fra Cort forleden - giver så meget postyr, at rytterne bliver mere påpasselige med at ytre sig. https://www.bt.dk/tour-de-france-2019/fuglsangs-klumme-der-skal-bare-en-dag-til Søren Reedtz er lige en smule mere kritisk end Stadum - han tør spørge lidt mere til de følsomme ting. Og så er han ikke nær så "TV2-agtig". Til gengæld synes jeg TV 2-studiet bliver mere og mere forfærdeligt. Måske er det bare mig, men Henrik Jul er næsten lige så meget over the hill som Jørgen Leth, og Frank Høj bidrager med stort set intet ud over at tale dopingspøgelset ned.Jeg var blandt dem, der mente, han ikke burde køre Tour de France. Dels fordi det risikerede at svække ham i forhold til efteråret, hvor han jo gerne skulle følge op på forårets store resultater. Og dels fordi han nemt kunne ende så langt nede i klassementet, at det næsten kunne være lige meget. Men nu er vi så cirka her igen - med Fuglsang lige lidt svagere end de allerbedste i en Grand Tour. Forskellen er så, at han nu vil være endnu mindre tilfreds med at ligge dér, efter at han har vundet så meget tidligere på året. Plus at han med sin alder ikke kan bruge hæderlige resultater i etapeløb til ret meget videre frem i karrieren. Jeg har før Touren tippet ham til en 8. plads. Og sådan kan det stadig godt ende. Men der er også den mulighed, at han mister motivationen og derfor glider langt ud af klassementet. Han har det jo med at være ramt af forskellige uheld og andre ting i de store etapeløb. Desværre har hans hold heller ikke været særlig stærkt (hvilket ligner en generel tendens i Touren), og det koster også.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: isolés Charles High Summer vindvest
En sand letvægter af en vindvest, som er perfekt til sommeren og som æstetisk viderefører det stramme, nordiske look fra isolés.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.
Produktnyt: Rolf Sørensen sportsernæring fra LIDL
Rolf Sørensen har i samarbejde med Lidl lanceret en række produkter til at holde cykelbenene kørende.
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Danmarks første cykelhandler app: Heino Cykler sætter standarden
Med en ny app til både Android og iOS flytter Heino Cykler tilgængeligheden helt ud i kundernes fingre.
Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.
Vind en bil i ŠKODAs store Tour de France-quiz
Tour de France starter 6. juli, og det gør ŠKODAs store Tour de France-quiz også. Hovedpræmien er den helt nye ŠKODA SCALA 1.0 TSI 115 hk Style til en værdi af 244.800 kroner, og hver dag under løbet er der også lækre præmier til cykelfolket. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat