Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

11.05.2019 @ 12:30

Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.

 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Introduktion

Hos Assos har bibshorts altid været en central del af identiteten. Derfor har shortsene fra brandet igennem årtier hørt til blandt de foretrukne hos kvalitetsbevidste ryttere.

 

Nu har schweizerne lanceret deres nye S9-model, som blandt andet Dimension Data-holdet i denne sæson kører med.

 

S9 er kulminationen på en lang udviklingsproces, hvor Assos sammen med profferne og deres interne testryttere fuldstændig har dekonstrueret alle tanker og processer omkring bibshorts med henblik på at gentænke alle forbedringsmuligheder.

 

Processen har taget seks år og nu har Assos så lanceret S9 bibshorts-generationen til sommersæsonen 2019.

 

Vi har testet S9 igennem et par måneder - både på hjemmetræneren og på landevejen.

 

Fakta

Assos Equipe RS bibshorts S9

Farver: Sort (fås desuden med rød og grøn elastikkant på det ene ben)

Størrelser: Fås S-XL (medium testet / testrytter: 183 cm - 75 kilo)

Vejledende udsalgspris: 1599,- kroner

 

Test

S9-bibshortsene er en spændende nyhed, som vi har glædet os til at få fingrene i.

 

Assos har en lang og stolt tradition, når det kommer til shorts. Det har vi ved selvsyn konstateret flere gange.

 

Alligevel har Assos med S9 sat sig for at bryde med traditionerne og udvikle en helt ny platform. Det er modigt - for hvorfor ændre på en vindende opskrift? Omvendt er det også den måde, man forbliver i toppen. Ved at udvikle sig og ikke hvile på laurbærrene.

 

En ny platform

Udviklingen af S9 er sket via inputs fra især de professionelle ryttere. Her var et kritikpunkt, at markedets nuværende shorts godt kunne have en tendens til at forskubbe sig en anelse på de dage, hvor man er rigtig meget op og ned i sadlen. Eller i løb hvor man gang på gang forcerer skarpe sving og læner sig langt til den ene side for derefter at spurte op i fart.

 

Det problem har Assos forsøgt at løse ved at udvikle et nyt selesystem: A-Lock.

 

Det mest markante ved dette system er det såkaldte Rollbar-system, hvor selerne ikke bare hæfter ét men to steder bagpå shortsene. Første punkt er øverst på buksekanten, mens den reelle nyskabelse er endnu en hæftning tættere på indlægget.

 

Det betyder således, at man har en firkant henover lænden, hvor selerne hæfter i hvert hjørne. Denne kaldes Ergobox og de dobbelte hæftninger skal være med til at skabe mere stabilitet  

 

Selve selerne kan bedst beskrives som værende delt op i to separate dele.


Den del som hæfter på shortsene er lavet i et tykt, kraftigt elastikmateriale. Igen for at sikre masser af kræfter i materialet til at stabilisere indlægget og undgå at shortsene flytter sig for meget under kørsel.

 

Den nederste del af selerne former et ’A’ på lænderyggen - deraf navnet A-Lock - og hæfter så i et tyndere og mere elastisk materiale, som former den del af selerne, som går over skuldrene og videre om foran på overkroppen.

 

Hele dette system er altså den væsentligste nyhed i S9. Virker det så?

 

Det korte svar er ja! Man mærker tydeligt forstærkningen hen over lænden og den dobbelte hæftning bagpå kombineret med de kraftige seler trækker shortsene en lille smule op, sådan at disse flytter sig minimalt, når man bevæger sig på sadlen.

 

Der er simpelthen mere struktur og ’fasthed’ hen over lænderyggen, end jeg er vant til.


Jeg synes, at Assos er lykkedes rigtig godt deres Ergobox-teknologi. Både konstruktion og materialer spiller en rolle og det virker rigtig godt med de ekstra kraftige seler i bunden.

 

Jeg er som sådan ikke plaget af, at mine shorts flytter sig under kørsel, så man kan sige, at jeg reelt ikke er i målgruppen i forhold til det problem, som Assos har haft som mål at løse.


Men alligevel har jeg helt sikkert gavn af konstruktionen, for den giver endnu mere stabilitet og struktur i shortsene, som sidder lidt tættere, uden at genere, og en rar fornemmelse af støtte og komfort hen over den nederste del af ryggen.

 

God kvalitet og fine detaljer

At S9 er et par topshorts ses blandt andet også på den meget veludførte konstruktion, som indeholder flere fine detaljer.

 

Shortsenes øverste kant, som går hele vejen rundt om livet, er laserskårede, så de er helt fri for syninger og kan lægge sig helt tæt til kroppen. Sammen med de helt flade seler, giver det basis for at man kan køre med en aerodynamisk trøje, uden at der sidder stof og seler indenunder, som buler og ødelægger både look og komfort.

 

Desuden er alle de steder hvor selerne enten hæfter på bukserne eller hvor de forskellige dele af selesystemet fusioneres blevet forstærket med ekstra stof. Det betyder, at der er større sikkerhed for at shortsene forbliver intakte efter vedvarende brug og vask.

 

Hernæst er der kvaliteten. Den er klassisk Assos: Rigtig god! Det forventer man naturligvis også af et par shorts til +1500 kroner. Jeg har generelt god erfaring med holdbarheden i Assos’ kvalitet og med S9 kan jeg også konstatere at den er helt i top. Den føles god, strækker godt og selv efter omkring 25 vaske er der absolut intet slid at spore.

 

Med stoffet brugt til S9 har Assos bogstaveligt talt strukket sig langt for komforten. For at benytte så få syninger som muligt er begge ben samt rygstykket i shortsene er lavet i ét stykke stof. Assos kalder denne konstruktion for Butterfly Pattern, som udover at fjerne generende syninger faktisk også bidrager til en lettere vægt.

 

Denne fremstillingsmetode samt det bløde lycra giver en blød og fin fornemmelse med komfort helt i top.

 

Pasform

Pasformen er lavet til race, så forvent et par shorts, som sidder til. Dog oplever jeg ikke, at de sidder ligeså tæt som mange andre shorts i samme kategori. Det bidarger på én gang til et rigtig godt fit, hvor de nok sidder stramt og strømlinet, men samtidig giver plads, hvis man har lidt mere muskelmasse på lårene end en professionel rytter.

 

Benene er afsluttet med et elastikbånd, der som noget nyt er forsynet med indvendig silikone på hele sin flade.

 

Generelt sidder shortsene rigtigt behageligt om lårene med både stof og elastik. Behageligt og tæt helt uden strammende fornemmelser.

 

Med alle Assos’ shorts virker det som om, at idéen er, at buksebenene skal kunne bevæge sig en lille smule op og ned, når man hopper i sadlen, så de finder sin naturlige position, snarere end at en stram elastik skal holde den på en unaturlig plads. For buksebenene i cykelshorts flytter sig naturligt, når man flekser både knæ og hofte, som man gør under cykling.

 

Assos sværger samtidig til en meget klassisk benlængde, som er en anelse kortere end den trend, som hersker i disse tider.

 

Det betyder, at S9 bliver en anelse kortere i benene end mange andre shorts. Til gengæld sidder de fremragende. De bliver naturligt på plads uden at elastikken skal på overarbejde. En for stram elastik i benenes ender kan nemt betyde en smule afklemning, som kan give ubehag - i værste fald krampe.

 

Jeg ville ønske, at Assos tilføjede en ekstra model til deres kollektion, hvor man kunne vælge lidt ekstra benlængde. Det ville give det ultimative kompromis mellem komfort og fornemmelse til dem, som godt kan lide at shortsene er lidt længere.

 

Det er i højere grad en smagssag snarere end en funktionel mangel, skal dog bemærkes.

 

Sidst, men ikke mindst, så er indlægget i S9 også nyt. Det holder den vanlige Assos-kvalitet, men det er udviklet til race, hvilket gør det lidt tyndere, end man oplever i Assos’ udprægede komfortkollektion.


Med mindre man har en sart bagdel og i øvrigt er venner med sin saddel, så giver det dog fint med støtte - også selv om man ikke sætter nummer på ryggen i weekenden.

 

Konklusion

Med S9 er Assos endnu engang lykkedes med at innovere produktkategorien bibshorts.

 

Det nye selesystem giver et mærkbart komfort- og performanceløft og især omkring lænden og bagdelen mærkes det som om, at støtten er forbedret.

 

Ellers er kvaliteten høj hele vejen rundt og matcher til fulde prismærket. Det helt sorte look med meget diskret branding gør desuden, at det er et par short man kan bruge til alt. Og så er det meget bedre at købe ét par virkelige gode bibshorts frem for to middelmådige.

 

Assos kunne med fordel tilbyde mulighed for en model med længere ben til ryttere med lange ben eller blot dem, som foretrækker at shortsene sidder tæt på knæet.

 

Stillet til rådighed af: Assos Scandinavia

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Hold varmen under træningen i vinterperioden
Gør de kolde ture på cyklen til en fornøjelse. Den rigtige påklædning er vigtig for, at du kan holde varmen fra start til slut. 
Gravel ride: En vinterdag på grus i Vejle Ådal
Det er blevet vinter i Danmark, og frosten har sat ind. Det afholder dog ikke mig fra at tage en tur i Vejle Ådalen
Test: Vintertøj fra Futurum
”4 Seasons” er navnet på vinterkollektionen fra mærket Futurum. Med tøj fra denne kollektion sæt kommer du godt igennem vinterhalvåret med våde og kolde dage på landevej, grusstier og i skov. Det slidstærke og funktionelle tøj kommer med en række nytænkende detaljer, og det er optimalt til et barsk nordeuropæisk klima. Her får du lækker kvalitet til en meget fornuftig pris.
Job: Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger sælger
Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger en sælger. Er du den rette person og har du kendskab til cykelbranchen?
Produktnyt: Lazer Sphere - Cyklistens nye bedste ven
Ved at bygge videre på successen fra Lazer Genesis, præsenterer Lazer deres nyeste hjelm: Lazer Sphere. 
Test: Rapha Classic vinterjakke
En teknisk jakke i klassisk indpakning, som giver god beskyttelse i kombination med let vægt. En jakke som kan det hele.    
Test: Rapha Pro Team vinterjakke
En virkelig topjakke til den seriøse rytter, som også kører stærkt om vinteren.
Produktnyt: Nye flade mountainbike sko fra Crankbrothers
Crankbrothers introducerer ny serie af flade cykelsko til brug på mountainbiken. Kollektionen består af to modeller med klamper og én uden.
LIVESTREAM: Social Ride med VM-sølvvinderen
Se livestream af Social Ride med Anders Foldager.

Instagram #motionsfeltet

Konkurrence: Vind klinger og smøremiddel fra CSN
Cykelsøgemaskinen Velomio.com guider og sammenligner cykler og cykeludstyr for dig blandt mere end 150 webshops og cykelhandlere. Velomio.com søger feedback til sitet og udlodder derfor præmier til de 10 bedste inputs.
Gravel Ride: Dirty Kanzelled & The Solstice Century Challenge
Verdenspremiere på den første danske film om gravelcykling
West Coast er et cykeleventyr på grus og den første danske film om gravelcykling. Filmen tager os på en smuk og udfordrende rejse op langs hele den jyske vestkyst. Nu kan du se verdenspremieren på den første danske gravel film.
Fremtidssikker – Canyon lancerer opgraderet 2021 Commuter
En ting er sikkert: Canyon er meget engagerede i at bane vejen for den fremtidige urbane mobilitet. Og dette år har Canyon virkelig sat fokus på dette engagement.
Christmas Gravel Challenge 2020
Vær med til at hylde alt det sociale som gravelcykling står for. Det har vi nemlig ikke haft nok af i år og derfor skal vi dyrke det sociale sammen, men på sikker afstand. Jeg vil derfor gerne invitere dig til en “Jule Gravel Challenge”.
Test: Assos Equipe RS-vintertøj
Assos presser citronen maksimalt med den nye Equipe RS-serie, hvor især jakken er et mindre vidunder af tekniske detaljer. Har man budgettet, så er det ultimativ luksus og komfort.
Test: Fizik Terra Powerstrap X4 gravelsko
Fizik Terra Powerstrap X4 - toplirens gravelsko med super god komfort og god funktionalitet. Et godt valg til træning, naturoplevelser og en god kop kaffe.
Produktnyt: Lazer præsenter Jackal, den nye go-to MTB hjelm
Efter introduktionen af Impala og Coyote i 2019, kan Lazer nu annoncere endnu en hjelm til deres MTB kollektion. Tag et kig på denne high-end hjelm, der er spækket med features.
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
Fugle på hjul - Nyt dansk gravel- og turcykel brand spreder vingerne
I disse Corona tider hvor restriktioner og "social distancing" har sat en kæp i hjulet for mange og vi har givet afkald på at bruge tiden med venner og bekendte, har turcyklen stået som en trofast ven.
Feltet.dk laver podcastsamarbejde med ReTouren
Danmark er en dedikeret Tour de France-nation, som ynder at hylde og granske sine Tour-helte. Touren er lyden af sommer og nostalgi, og Feltet.dk ser stort potentiale for endnu mere Tour-nørderi ved at indgå et samarbejde med ReTouren - podcasten, der genopliver og genfortæller de mest mindeværdige øjeblikke fra den moderne Tour de France-historie. Sammen vil de udgive og udvikle unikt Tour de France-indhold til deres læsere og lyttere.
Julegaveidéer til pendleren
I webshoppen har vi givet vores bud på idéer til julegaver - en del er med rabat. Vi har opdelt vores forslag i forskellige kategorier og viser her nogle bud fra kategorien "Gaver til pendleren".
Test: Canyon Exceed CFR Team
Canyon har introduceret en ny topklasse ramme til deres XC hardtail, Exceed. En ultra lav vægt, topklasse komponenter og fornyet geometri gør den til en virkelig effektiv MTB.
Produktnyt: Canyon introducerer Stoic til deres hardtail udvalg
Canyon har lanceret i budgetvenlig hardtail mountainbike til nybegynderen, som "bare" har brug for noget der virker.
Tilbud på vintertøj i webshoppen
Koldere vejr behøver ikke nødvendigvis, at betyde mindre udendørs cykling. Vi giver derfor 25% rabat på vinterbukser, trøje og vinterjakke. 

Seneste indlæg i debatten

Nej. Vi siger: hvis du vælger to hjulsæt skal du også smidde penge efter ekstra skiver og kasette. Vi siger: Du kan fint klare dig med ét hjulsæt og tubless dæk, hvis du eks har en en plan om at bytte dæk 1.nov og 1.marts (køb under alle omstændigheder en dims der kan seate tubeless) Vi siger: du kan fint klare dig med ét hjulsæt og bytte dæk ad hoc hvis du kører dæk og slange. Tubeless er nemmere at have med at gøre i skoven pga punkteringer men frem for alt fordi du kan køre med meget lavere dæktryk og får meget bedre greb uanset om det er i sand, mudder, sne, jord, grus, græs eller over rødder. På landevej er tubeless ligegyldigt til de smalle og hårdt pumpede dæk vi kører på der. Du skal op over 32mm før det begynder at giver mening.Ferien er ovre, og det er tid for de professionelle ryttere at starte den seriøse træning frem mod 2021-sæsonen. Ganske vist betyder coronavirus, at løbene starter senere, og at omfanget af træningslejre er neddroslet, men nedtællingen er efter nytår for alvor gået i gang. I løbet af de kommende uger vil Feltet.dks cykelekspert Emil Axelgaard klæde dig på til den kommende sæson i en serie af analyser, hvor vi kaster et detaljeret blik på hvert af de 19 WorldTour-hold, og hvad vi kan forvente os af mandskabet i løbet af de kommende 12 måneder. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/opvarmning_til_2021_hvad_kan_vi_forvente_af_astana-premier_tech/ Ja, man bliver jo straffet dobbelt op på aerodynamikken når det er koldt. Mere, og typisk løsere, tøj, som samtidigt bliver ramt af kold (og i Danmark ofte fugtig) luft. Jeg bruger generelt ikke gennemsnitsfart til meget, men kigger slet ikke på det om vinteren. Man bliver alt for deprimeret. Lidt et sidespor, men er der i øvrigt andre der har tænkt over forskellen i høj- og lavtryk? Havde en enkelt tur i sommers, hvor jeg kørte uforklarligt stærkt ift. mine watt. Først bagefter jeg tænkte over, at vejret var klassisk bygevejr (undgik regn, men vejene sejlede med vand på en del af ruten) og at der måske har været et lavtryk den dag. Jeg ved det gør en forskel når de går efter timerekorder, men har aldrig tænkt nærmere over det selv, før den tur. Den må jeg desværre tage på min kappe, men han var nok endt der alligevel. Med slidgigt i den ene ankel og en tendens til diskusprolapser, er der ikke meget andet sport han kan holde til:) Men jeg har bestemt også set eksempler på det modsatte. En tidligere kollega kunne ikke, uanset hvor hårdt han prøvede, komme under 10 timer til Marmotte. Ikke en elendig tid, men bestemt heller ikke en tid, der stod mål med den tid og de penge, der blev kastet efter projektet over flere år.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Hold varmen under træningen i vinterperioden
Gør de kolde ture på cyklen til en fornøjelse. Den rigtige påklædning er vigtig for, at du kan holde varmen fra start til slut. 
Gravel ride: En vinterdag på grus i Vejle Ådal
Det er blevet vinter i Danmark, og frosten har sat ind. Det afholder dog ikke mig fra at tage en tur i Vejle Ådalen
Test: Vintertøj fra Futurum
”4 Seasons” er navnet på vinterkollektionen fra mærket Futurum. Med tøj fra denne kollektion sæt kommer du godt igennem vinterhalvåret med våde og kolde dage på landevej, grusstier og i skov. Det slidstærke og funktionelle tøj kommer med en række nytænkende detaljer, og det er optimalt til et barsk nordeuropæisk klima. Her får du lækker kvalitet til en meget fornuftig pris.
Job: Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger sælger
Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger en sælger. Er du den rette person og har du kendskab til cykelbranchen?
Produktnyt: Lazer Sphere - Cyklistens nye bedste ven
Ved at bygge videre på successen fra Lazer Genesis, præsenterer Lazer deres nyeste hjelm: Lazer Sphere. 
Test: Rapha Classic vinterjakke
En teknisk jakke i klassisk indpakning, som giver god beskyttelse i kombination med let vægt. En jakke som kan det hele.    
Test: Rapha Pro Team vinterjakke
En virkelig topjakke til den seriøse rytter, som også kører stærkt om vinteren.
Produktnyt: Nye flade mountainbike sko fra Crankbrothers
Crankbrothers introducerer ny serie af flade cykelsko til brug på mountainbiken. Kollektionen består af to modeller med klamper og én uden.
LIVESTREAM: Social Ride med VM-sølvvinderen
Se livestream af Social Ride med Anders Foldager.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet