Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

11.05.2019 @ 12:30

Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.

 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Introduktion

Hos Assos har bibshorts altid været en central del af identiteten. Derfor har shortsene fra brandet igennem årtier hørt til blandt de foretrukne hos kvalitetsbevidste ryttere.

 

Nu har schweizerne lanceret deres nye S9-model, som blandt andet Dimension Data-holdet i denne sæson kører med.

 

S9 er kulminationen på en lang udviklingsproces, hvor Assos sammen med profferne og deres interne testryttere fuldstændig har dekonstrueret alle tanker og processer omkring bibshorts med henblik på at gentænke alle forbedringsmuligheder.

 

Processen har taget seks år og nu har Assos så lanceret S9 bibshorts-generationen til sommersæsonen 2019.

 

Vi har testet S9 igennem et par måneder - både på hjemmetræneren og på landevejen.

 

Fakta

Assos Equipe RS bibshorts S9

Farver: Sort (fås desuden med rød og grøn elastikkant på det ene ben)

Størrelser: Fås S-XL (medium testet / testrytter: 183 cm - 75 kilo)

Vejledende udsalgspris: 1599,- kroner

 

Test

S9-bibshortsene er en spændende nyhed, som vi har glædet os til at få fingrene i.

 

Assos har en lang og stolt tradition, når det kommer til shorts. Det har vi ved selvsyn konstateret flere gange.

 

Alligevel har Assos med S9 sat sig for at bryde med traditionerne og udvikle en helt ny platform. Det er modigt - for hvorfor ændre på en vindende opskrift? Omvendt er det også den måde, man forbliver i toppen. Ved at udvikle sig og ikke hvile på laurbærrene.

 

En ny platform

Udviklingen af S9 er sket via inputs fra især de professionelle ryttere. Her var et kritikpunkt, at markedets nuværende shorts godt kunne have en tendens til at forskubbe sig en anelse på de dage, hvor man er rigtig meget op og ned i sadlen. Eller i løb hvor man gang på gang forcerer skarpe sving og læner sig langt til den ene side for derefter at spurte op i fart.

 

Det problem har Assos forsøgt at løse ved at udvikle et nyt selesystem: A-Lock.

 

Det mest markante ved dette system er det såkaldte Rollbar-system, hvor selerne ikke bare hæfter ét men to steder bagpå shortsene. Første punkt er øverst på buksekanten, mens den reelle nyskabelse er endnu en hæftning tættere på indlægget.

 

Det betyder således, at man har en firkant henover lænden, hvor selerne hæfter i hvert hjørne. Denne kaldes Ergobox og de dobbelte hæftninger skal være med til at skabe mere stabilitet  

 

Selve selerne kan bedst beskrives som værende delt op i to separate dele.


Den del som hæfter på shortsene er lavet i et tykt, kraftigt elastikmateriale. Igen for at sikre masser af kræfter i materialet til at stabilisere indlægget og undgå at shortsene flytter sig for meget under kørsel.

 

Den nederste del af selerne former et ’A’ på lænderyggen - deraf navnet A-Lock - og hæfter så i et tyndere og mere elastisk materiale, som former den del af selerne, som går over skuldrene og videre om foran på overkroppen.

 

Hele dette system er altså den væsentligste nyhed i S9. Virker det så?

 

Det korte svar er ja! Man mærker tydeligt forstærkningen hen over lænden og den dobbelte hæftning bagpå kombineret med de kraftige seler trækker shortsene en lille smule op, sådan at disse flytter sig minimalt, når man bevæger sig på sadlen.

 

Der er simpelthen mere struktur og ’fasthed’ hen over lænderyggen, end jeg er vant til.


Jeg synes, at Assos er lykkedes rigtig godt deres Ergobox-teknologi. Både konstruktion og materialer spiller en rolle og det virker rigtig godt med de ekstra kraftige seler i bunden.

 

Jeg er som sådan ikke plaget af, at mine shorts flytter sig under kørsel, så man kan sige, at jeg reelt ikke er i målgruppen i forhold til det problem, som Assos har haft som mål at løse.


Men alligevel har jeg helt sikkert gavn af konstruktionen, for den giver endnu mere stabilitet og struktur i shortsene, som sidder lidt tættere, uden at genere, og en rar fornemmelse af støtte og komfort hen over den nederste del af ryggen.

 

God kvalitet og fine detaljer

At S9 er et par topshorts ses blandt andet også på den meget veludførte konstruktion, som indeholder flere fine detaljer.

 

Shortsenes øverste kant, som går hele vejen rundt om livet, er laserskårede, så de er helt fri for syninger og kan lægge sig helt tæt til kroppen. Sammen med de helt flade seler, giver det basis for at man kan køre med en aerodynamisk trøje, uden at der sidder stof og seler indenunder, som buler og ødelægger både look og komfort.

 

Desuden er alle de steder hvor selerne enten hæfter på bukserne eller hvor de forskellige dele af selesystemet fusioneres blevet forstærket med ekstra stof. Det betyder, at der er større sikkerhed for at shortsene forbliver intakte efter vedvarende brug og vask.

 

Hernæst er der kvaliteten. Den er klassisk Assos: Rigtig god! Det forventer man naturligvis også af et par shorts til +1500 kroner. Jeg har generelt god erfaring med holdbarheden i Assos’ kvalitet og med S9 kan jeg også konstatere at den er helt i top. Den føles god, strækker godt og selv efter omkring 25 vaske er der absolut intet slid at spore.

 

Med stoffet brugt til S9 har Assos bogstaveligt talt strukket sig langt for komforten. For at benytte så få syninger som muligt er begge ben samt rygstykket i shortsene er lavet i ét stykke stof. Assos kalder denne konstruktion for Butterfly Pattern, som udover at fjerne generende syninger faktisk også bidrager til en lettere vægt.

 

Denne fremstillingsmetode samt det bløde lycra giver en blød og fin fornemmelse med komfort helt i top.

 

Pasform

Pasformen er lavet til race, så forvent et par shorts, som sidder til. Dog oplever jeg ikke, at de sidder ligeså tæt som mange andre shorts i samme kategori. Det bidarger på én gang til et rigtig godt fit, hvor de nok sidder stramt og strømlinet, men samtidig giver plads, hvis man har lidt mere muskelmasse på lårene end en professionel rytter.

 

Benene er afsluttet med et elastikbånd, der som noget nyt er forsynet med indvendig silikone på hele sin flade.

 

Generelt sidder shortsene rigtigt behageligt om lårene med både stof og elastik. Behageligt og tæt helt uden strammende fornemmelser.

 

Med alle Assos’ shorts virker det som om, at idéen er, at buksebenene skal kunne bevæge sig en lille smule op og ned, når man hopper i sadlen, så de finder sin naturlige position, snarere end at en stram elastik skal holde den på en unaturlig plads. For buksebenene i cykelshorts flytter sig naturligt, når man flekser både knæ og hofte, som man gør under cykling.

 

Assos sværger samtidig til en meget klassisk benlængde, som er en anelse kortere end den trend, som hersker i disse tider.

 

Det betyder, at S9 bliver en anelse kortere i benene end mange andre shorts. Til gengæld sidder de fremragende. De bliver naturligt på plads uden at elastikken skal på overarbejde. En for stram elastik i benenes ender kan nemt betyde en smule afklemning, som kan give ubehag - i værste fald krampe.

 

Jeg ville ønske, at Assos tilføjede en ekstra model til deres kollektion, hvor man kunne vælge lidt ekstra benlængde. Det ville give det ultimative kompromis mellem komfort og fornemmelse til dem, som godt kan lide at shortsene er lidt længere.

 

Det er i højere grad en smagssag snarere end en funktionel mangel, skal dog bemærkes.

 

Sidst, men ikke mindst, så er indlægget i S9 også nyt. Det holder den vanlige Assos-kvalitet, men det er udviklet til race, hvilket gør det lidt tyndere, end man oplever i Assos’ udprægede komfortkollektion.


Med mindre man har en sart bagdel og i øvrigt er venner med sin saddel, så giver det dog fint med støtte - også selv om man ikke sætter nummer på ryggen i weekenden.

 

Konklusion

Med S9 er Assos endnu engang lykkedes med at innovere produktkategorien bibshorts.

 

Det nye selesystem giver et mærkbart komfort- og performanceløft og især omkring lænden og bagdelen mærkes det som om, at støtten er forbedret.

 

Ellers er kvaliteten høj hele vejen rundt og matcher til fulde prismærket. Det helt sorte look med meget diskret branding gør desuden, at det er et par short man kan bruge til alt. Og så er det meget bedre at købe ét par virkelige gode bibshorts frem for to middelmådige.

 

Assos kunne med fordel tilbyde mulighed for en model med længere ben til ryttere med lange ben eller blot dem, som foretrækker at shortsene sidder tæt på knæet.

 

Stillet til rådighed af: Assos Scandinavia

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Ny mountainbike teknikbane ved Brandbjerg
Ny mountainbike teknikbane ved Brandbjerg danner spænding og uderum for hele familien.
Nyt managerspil til VM og efterårsløbene
Feltet.dk er klar med årets sidste managerspil: Efterårsspillet!  Et spil, hvor de store endagsløb inklusiv VM for eliten og U23, Lombardiet Rundt samt årets sidste WorldTour-etapeløb er med.
Specialized Days - en unik mulighed for at se og prøve 2020-nyhederne
Specialized byder nu dig og dine cykelinteresserede venner velkommen til to spændende dage i Roskilde fra den 21. til den 22. september. 
Produktnyt: Trek Supercaliber XC MTB
Med præsentationen af den nye Supercaliber, har Trek rystet posen godt og grundigt, og brudt med vanetænkningen, når det handler om, hvordan en Full suspension MTB skal se ud.
Debutanten skriver: Stjerneløbet - En hyldest til de frivillige kræfter
I weekenden var Skribenten til ’Stjerneløbet’ i Roskilde. Løbsdebuten endte med at blive en noget anden oplevelse end ventet. Held i uheld gjorde nemlig, at jeg kom om bag løbet og oplevede de frivillige kræfter, der holder hele Cykeldanmark kørende.
Test: isolés Charles Shelter ECO Jersey og vest
En veludført løsning til de danske ydersæsoner, som kan klare både vind og vand uden at rytteren koger over. Kvaliteten er vanlig, overlegen isolés standard.
GOOD VIBES ONLY - Lidt om overgange og cykelløb
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Vuelta-værkstedet: Jakob VANDT sgu!
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!

Instagram #motionsfeltet

Test: Garmin Edge 530 og 830
Denne tester kan stadig huske sin første cykelcomputer, som kunne vise hastighed, distance og hvor langt man havde kørt total. Bevares den kunne også tage tiden, men det er alligevel kvantespring fra der hvor udviklingen i dag har taget os hen indenfor denne kategori. Om det er mest sigende i forhold til denne testers alder eller den hurtighed, hvormed tingene i vore tider udvikler sig, skal vi lade stå i det uvisse.
Vuelta-værkstedet: Svar på Jeres spørgsmål
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Produktnyt: Garmins nye ure med solopladning
Garmin® lancerer Fēnix® 6-serien Multisport GPS ur-serien introducerer større skærme, innovative præstationsfunktioner, længere batterilevetid - og Garmins første solopladede ur.
Test: Trek Checkpoint SL 6
Et rigtig godt bud på en fartmaskine til grusveje og samtidig en cykel der overrasker på landevejen.
Vuelta-værkstedet: Måtte ikke køre videre for politiet
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
First ride: Canyon Ultimate CF Evo Disc
Feltet.dk har haft den ultralette bjergcykel Canyon Ultimate CF Evo Disc til test i 14 dage. Læs vores forhåndsindtryk af cyklen.
Test: Principia Aero
Det ikoniske danske brand er helt fremme i feltet med en moderne aeroracer med skivebremser og masser af køreglæde.
Vuelta-værkstedet: Jeg stopper - Rygter om Riis' hold
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Vuelta-værkstedet: Hårdt arbejde på hviledagen
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Test: Specialized S-Works Prevail-hjelm og EXOS-sko
To af de mest brugte produkter i årets Tour som begge byder på innovative nyskabelser, som peger mod fremtiden og viser kræfterne i Specialized’s udviklingsafdeling.  
Sporbyggerne, de sande helte
Du blæser ned af sporet for fuldt skrald, mens du tager de perfekt formede berms med den helt rigtige teknik, så at du har maksimal fart ud af svingene, og selv om det har regnet hele natten, er der ikke noget vand på sporet, og der er ikke nogen irriterende mudderhuller, der stanser dit fede flow.
GOOD VIBES ONLY - FYEN RUNDT - med hovedet under armen... eller noget!
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Test: Pinarello Dogma F10
Der findes rigtige mange dygtige cykelproducenter rundt omkring i verden, men en af dem der som oftest står frem som en af de helt store er uden tvivl Pinarello. Pinarello Dogma F10 er en vaskeægte high-end racercykel, hvor designfilosofi og kvalitet går hånd i hånd og samtidig opretholder de dyder, som gennem 67 år har gjort Pinarello til en af de helt store mærker på cykelscenen.
Vuelta-værkstedet: Så kom den endelig
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Test: Specialized S-Works Tarmac Disc
Med sikkerhed en af markedets bedste racercykler, som excellerer i alt hvad den udsættes for.

Seneste indlæg i debatten

Tak for dit svar. Havde godt luret at det ikke var den bedste model der sad på cyklen. Hvilke forgaffel modeller vil du anbefale som et minimum? Kommer ikke til at købe løb osv., men det må gerne være noget der duer :) Jeg er støt på andre modeller RockShox Judy Gold, Roxshox Reba også Fox 32/34 i forskellige modeller, men har ringe forstand på det, andet end hvad jeg lige kan læse mig til. Planen var nu egentlig også mest de store grusveje. Mest af alt for at være skærmet lidt fra “is-vind” til vinter. Og egentlig mest for at komme lidt ud, fremfor trainerroad intervaller. Det bliver jo nok ikke til 4-timers ture, men tænker godt det kan fungere lidt som noget med højere intensitet (og ikke mindst adspredelse). Det kommer vel dels an på terrænet og hvilken type cykel man kører? Men jeg skal da være den første til at indrømme, at jeg helt sikkert ikke træner nok ved lavere kadence, men det er så også utroligt sjældent jeg kører opad noget, hvor jeg ikke kan holde i hvert fald 80rpm. Men altså, jo mere intenst jeg kører, des højere er min kadence som regel også. Set i dét lys kunne det da godt være jeg skulle arbejde lidt mere på styrken i mine ben. Selvfølgelig, jeg havde ikke set at der rent faktisk ikke var en krankboks i. Men, nu hvor det er en Pinarello kopi, kunne man så forestille sig at de havde været så snedige at lave ITA gevind? - Tvivler nu stærkt på det ved nærmere eftertanke. De kinarammer jeg har set har været med enten BSA Eng, BB30 eller BB386 (hvad det end så er?)

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Ny mountainbike teknikbane ved Brandbjerg
Ny mountainbike teknikbane ved Brandbjerg danner spænding og uderum for hele familien.
Nyt managerspil til VM og efterårsløbene
Feltet.dk er klar med årets sidste managerspil: Efterårsspillet!  Et spil, hvor de store endagsløb inklusiv VM for eliten og U23, Lombardiet Rundt samt årets sidste WorldTour-etapeløb er med.
Specialized Days - en unik mulighed for at se og prøve 2020-nyhederne
Specialized byder nu dig og dine cykelinteresserede venner velkommen til to spændende dage i Roskilde fra den 21. til den 22. september. 
Produktnyt: Trek Supercaliber XC MTB
Med præsentationen af den nye Supercaliber, har Trek rystet posen godt og grundigt, og brudt med vanetænkningen, når det handler om, hvordan en Full suspension MTB skal se ud.
Debutanten skriver: Stjerneløbet - En hyldest til de frivillige kræfter
I weekenden var Skribenten til ’Stjerneløbet’ i Roskilde. Løbsdebuten endte med at blive en noget anden oplevelse end ventet. Held i uheld gjorde nemlig, at jeg kom om bag løbet og oplevede de frivillige kræfter, der holder hele Cykeldanmark kørende.
Test: isolés Charles Shelter ECO Jersey og vest
En veludført løsning til de danske ydersæsoner, som kan klare både vind og vand uden at rytteren koger over. Kvaliteten er vanlig, overlegen isolés standard.
GOOD VIBES ONLY - Lidt om overgange og cykelløb
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Vuelta-værkstedet: Jakob VANDT sgu!
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet