11.05.2019 @ 12:30

Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.

 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Introduktion

Hos Assos har bibshorts altid været en central del af identiteten. Derfor har shortsene fra brandet igennem årtier hørt til blandt de foretrukne hos kvalitetsbevidste ryttere.

 

Nu har schweizerne lanceret deres nye S9-model, som blandt andet Dimension Data-holdet i denne sæson kører med.

 

S9 er kulminationen på en lang udviklingsproces, hvor Assos sammen med profferne og deres interne testryttere fuldstændig har dekonstrueret alle tanker og processer omkring bibshorts med henblik på at gentænke alle forbedringsmuligheder.

 

Processen har taget seks år og nu har Assos så lanceret S9 bibshorts-generationen til sommersæsonen 2019.

 

Vi har testet S9 igennem et par måneder - både på hjemmetræneren og på landevejen.

 

Fakta

Assos Equipe RS bibshorts S9

Farver: Sort (fås desuden med rød og grøn elastikkant på det ene ben)

Størrelser: Fås S-XL (medium testet / testrytter: 183 cm - 75 kilo)

Vejledende udsalgspris: 1599,- kroner

 

Test

S9-bibshortsene er en spændende nyhed, som vi har glædet os til at få fingrene i.

 

Assos har en lang og stolt tradition, når det kommer til shorts. Det har vi ved selvsyn konstateret flere gange.

 

Alligevel har Assos med S9 sat sig for at bryde med traditionerne og udvikle en helt ny platform. Det er modigt - for hvorfor ændre på en vindende opskrift? Omvendt er det også den måde, man forbliver i toppen. Ved at udvikle sig og ikke hvile på laurbærrene.

 

En ny platform

Udviklingen af S9 er sket via inputs fra især de professionelle ryttere. Her var et kritikpunkt, at markedets nuværende shorts godt kunne have en tendens til at forskubbe sig en anelse på de dage, hvor man er rigtig meget op og ned i sadlen. Eller i løb hvor man gang på gang forcerer skarpe sving og læner sig langt til den ene side for derefter at spurte op i fart.

 

Det problem har Assos forsøgt at løse ved at udvikle et nyt selesystem: A-Lock.

 

Det mest markante ved dette system er det såkaldte Rollbar-system, hvor selerne ikke bare hæfter ét men to steder bagpå shortsene. Første punkt er øverst på buksekanten, mens den reelle nyskabelse er endnu en hæftning tættere på indlægget.

 

Det betyder således, at man har en firkant henover lænden, hvor selerne hæfter i hvert hjørne. Denne kaldes Ergobox og de dobbelte hæftninger skal være med til at skabe mere stabilitet  

 

Selve selerne kan bedst beskrives som værende delt op i to separate dele.


Den del som hæfter på shortsene er lavet i et tykt, kraftigt elastikmateriale. Igen for at sikre masser af kræfter i materialet til at stabilisere indlægget og undgå at shortsene flytter sig for meget under kørsel.

 

Den nederste del af selerne former et ’A’ på lænderyggen - deraf navnet A-Lock - og hæfter så i et tyndere og mere elastisk materiale, som former den del af selerne, som går over skuldrene og videre om foran på overkroppen.

 

Hele dette system er altså den væsentligste nyhed i S9. Virker det så?

 

Det korte svar er ja! Man mærker tydeligt forstærkningen hen over lænden og den dobbelte hæftning bagpå kombineret med de kraftige seler trækker shortsene en lille smule op, sådan at disse flytter sig minimalt, når man bevæger sig på sadlen.

 

Der er simpelthen mere struktur og ’fasthed’ hen over lænderyggen, end jeg er vant til.


Jeg synes, at Assos er lykkedes rigtig godt deres Ergobox-teknologi. Både konstruktion og materialer spiller en rolle og det virker rigtig godt med de ekstra kraftige seler i bunden.

 

Jeg er som sådan ikke plaget af, at mine shorts flytter sig under kørsel, så man kan sige, at jeg reelt ikke er i målgruppen i forhold til det problem, som Assos har haft som mål at løse.


Men alligevel har jeg helt sikkert gavn af konstruktionen, for den giver endnu mere stabilitet og struktur i shortsene, som sidder lidt tættere, uden at genere, og en rar fornemmelse af støtte og komfort hen over den nederste del af ryggen.

 

God kvalitet og fine detaljer

At S9 er et par topshorts ses blandt andet også på den meget veludførte konstruktion, som indeholder flere fine detaljer.

 

Shortsenes øverste kant, som går hele vejen rundt om livet, er laserskårede, så de er helt fri for syninger og kan lægge sig helt tæt til kroppen. Sammen med de helt flade seler, giver det basis for at man kan køre med en aerodynamisk trøje, uden at der sidder stof og seler indenunder, som buler og ødelægger både look og komfort.

 

Desuden er alle de steder hvor selerne enten hæfter på bukserne eller hvor de forskellige dele af selesystemet fusioneres blevet forstærket med ekstra stof. Det betyder, at der er større sikkerhed for at shortsene forbliver intakte efter vedvarende brug og vask.

 

Hernæst er der kvaliteten. Den er klassisk Assos: Rigtig god! Det forventer man naturligvis også af et par shorts til +1500 kroner. Jeg har generelt god erfaring med holdbarheden i Assos’ kvalitet og med S9 kan jeg også konstatere at den er helt i top. Den føles god, strækker godt og selv efter omkring 25 vaske er der absolut intet slid at spore.

 

Med stoffet brugt til S9 har Assos bogstaveligt talt strukket sig langt for komforten. For at benytte så få syninger som muligt er begge ben samt rygstykket i shortsene er lavet i ét stykke stof. Assos kalder denne konstruktion for Butterfly Pattern, som udover at fjerne generende syninger faktisk også bidrager til en lettere vægt.

 

Denne fremstillingsmetode samt det bløde lycra giver en blød og fin fornemmelse med komfort helt i top.

 

Pasform

Pasformen er lavet til race, så forvent et par shorts, som sidder til. Dog oplever jeg ikke, at de sidder ligeså tæt som mange andre shorts i samme kategori. Det bidarger på én gang til et rigtig godt fit, hvor de nok sidder stramt og strømlinet, men samtidig giver plads, hvis man har lidt mere muskelmasse på lårene end en professionel rytter.

 

Benene er afsluttet med et elastikbånd, der som noget nyt er forsynet med indvendig silikone på hele sin flade.

 

Generelt sidder shortsene rigtigt behageligt om lårene med både stof og elastik. Behageligt og tæt helt uden strammende fornemmelser.

 

Med alle Assos’ shorts virker det som om, at idéen er, at buksebenene skal kunne bevæge sig en lille smule op og ned, når man hopper i sadlen, så de finder sin naturlige position, snarere end at en stram elastik skal holde den på en unaturlig plads. For buksebenene i cykelshorts flytter sig naturligt, når man flekser både knæ og hofte, som man gør under cykling.

 

Assos sværger samtidig til en meget klassisk benlængde, som er en anelse kortere end den trend, som hersker i disse tider.

 

Det betyder, at S9 bliver en anelse kortere i benene end mange andre shorts. Til gengæld sidder de fremragende. De bliver naturligt på plads uden at elastikken skal på overarbejde. En for stram elastik i benenes ender kan nemt betyde en smule afklemning, som kan give ubehag - i værste fald krampe.

 

Jeg ville ønske, at Assos tilføjede en ekstra model til deres kollektion, hvor man kunne vælge lidt ekstra benlængde. Det ville give det ultimative kompromis mellem komfort og fornemmelse til dem, som godt kan lide at shortsene er lidt længere.

 

Det er i højere grad en smagssag snarere end en funktionel mangel, skal dog bemærkes.

 

Sidst, men ikke mindst, så er indlægget i S9 også nyt. Det holder den vanlige Assos-kvalitet, men det er udviklet til race, hvilket gør det lidt tyndere, end man oplever i Assos’ udprægede komfortkollektion.


Med mindre man har en sart bagdel og i øvrigt er venner med sin saddel, så giver det dog fint med støtte - også selv om man ikke sætter nummer på ryggen i weekenden.

 

Konklusion

Med S9 er Assos endnu engang lykkedes med at innovere produktkategorien bibshorts.

 

Det nye selesystem giver et mærkbart komfort- og performanceløft og især omkring lænden og bagdelen mærkes det som om, at støtten er forbedret.

 

Ellers er kvaliteten høj hele vejen rundt og matcher til fulde prismærket. Det helt sorte look med meget diskret branding gør desuden, at det er et par short man kan bruge til alt. Og så er det meget bedre at købe ét par virkelige gode bibshorts frem for to middelmådige.

 

Assos kunne med fordel tilbyde mulighed for en model med længere ben til ryttere med lange ben eller blot dem, som foretrækker at shortsene sidder tæt på knæet.

 

Stillet til rådighed af: Assos Scandinavia

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.
Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Giovanni Lonardi fik på lidt kontroversiel vis karrierens første sejr og kan nu jagte mere succes iført løbets førertrøje. Han får chancen igen allerede onsdag, hvor der er lagt op til endnu en spurt i den hyppigt besøgt by Bodrum, men da der denne gang som noget nyt venter en meget stejl bakke på den sidste kilometer vil det være en helt anden afslutning end i dag og en spurt, der minder meget mere om den, der gav Max Kanter mandagens sejr. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_4_etape_af_presidential_tour_of_trkiye_2024/Maikel Zijlaard gav Tudor en drømmestart på deres store hjemmebaneløb med en fornem sejr på prologen, der som ventet ikke skabte de store forskelle i klassementet. Det lille, schweiziske mandskab har endda en god chance for at tage endnu en sejr allerede onsdag, hvor den første af de to sprinteretaper på årets sprintervenlige rute venter, og selvom der som så ofte før i Romandiet skal klatres, hvis man vil spurte, er klatreudfordringerne denne gang mere overkommelige, end de før har været det. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_1_etape_af_tour_de_romandie_2024/Danny van Poppel troede, at han havde vundet dagens etape i Tyrkiet Rundt, men efter målstregen blev han deklasseret, da han lukkede Giovanni Lonardi inde. Se episoden herunder. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/se_spurten_der_fik_bora-profil_deklasseret/Tim van Dijke valgte at benytte sig af enkeltstartscyklen på prologen i Romandiet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/visma-rytter_gik_imod_stroemmen_forstaar_godt_de_andres_valg/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet