05.01.2022 @ 13:00

Den nye Revolt cementerer sin position som en af markedets bedste gravelcykler med levende styregenskaber, god komfort og muligheden for at ændre køregenskaberne med et udskifteligt dropout, som kan øge akselafstanden.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta

Producent: Giant

Produkt: Revolt Advanced Pro 0

Farve: Dark Red / Grenadine

Størrelse: Medium

Pris: Kr. 42.499,-

Ramme: Advanced-Grade Composite, 12x142mm thru-axle, disc, flip chip dropout

Gaffel: Advanced SL-Grade Composite, full-composite OverDrive steerer, 12mm thru-axle,
Hjul: Giant CXR 1 Carbon Disc WheelSystem (Tubeless)
Geargruppe: Shimano GRX RX-815 Di2, 2x11
Styr: Giant Contact SLR XR D-Fuse, 31.8mm - 44 cm.
Sadelpind: Giant D-Fuse SLR, composite, -5/+15mm offset

Introduktion

Revolt har efterhånden ti år på bagen, hvor den var blandt de allerførste deciderede gravelcykler. 2022-modellen er derfor en relancering med en række nye tiltag og features.

Revolts formål var og er at bygge bro mellem disciplinerne og give rytterne et redskab til skov- og grusstierne, hvor man ikke skal vælge mellem kontrollen fra en mountainbike og farten og letheden fra en landevejscykel.

2022-udgaven er bygget tro mod den originale platform, men er i processen blevet både lettere og kommer nu også med en justerbar akselafstand, som kan ændre cyklens køreegenskaber, så rytteren kan vælge efter disciplin og terræn.

 


Test

Revolt - stadig letgenkendelig

Selv om den nye Revolt er - ja - ny, så har den bibeholdt sin markante geometri, så den er let at kende.

Designet har altid gjort Revolt’en letgenkendelig med masser af slope i overrøret og de markant sænkede sadelstræbere, som siden er blevet en mere generel trend i design af cykler.

Så der er ikke meget nyt under solen, når man kun ser på overfladen af den nye Revolt. Linjerne er de samme. Hvorfor ændre på en vinder? Det synes at være filosofien fra Giant.

Mere effektiv

Ramme og gaffel har været på en lille slankekur, så den samlede pakke er cirka 200 gram lettere end den forrige generation. Det er marginaler, men der er ingen seriøs cykelrytter, som kan se sig fri fra at lægge mærke til vægten på en cykel.

Men der er også et par ændringer, som ikke kan ses med det blotte øje eller aflæses på vægten, som er med til at fremme effektiviteten i cyklen. Ændringer som Giant har lavet efter feedback fra sine professionelle testryttere, som oplever en stærkt øget konkurrence indenfor gravel-cyklingen, som stiller udvidede krav til cyklen.

På geometrien er akselafstanden blevet kortere, hvilket gør cyklen mere responsiv og livlig.

Endelig er rammens reach forøget, hvilket giver en længere cykel - også et typisk tegn på et mere race-orienteret setup. Som et konkret eksempel så er længden vokset til 387 millimeter sammenlignet med de tidligere 381 millimeter på en ramme i størrelse medium, som vi har testet.

Summen af ændringerne skal give en cykel, som er effektiv og hvis smidighed skal egne sig lige godt på veje af jord, i skarpe sving og på løse underlag.

 


Hurtig og adræt

Netop køregenskaberne er i min optik Revolt’ens helt store force. Den er alt det, som man gerne vil have en terræncykel skal være. Den er livlig, uden at den på noget tidspunkt mister balance eller bliver for sprælsk. Den kan nærmest beskrives som legesyg, hvis man kører den i varieret terræn og kommer i min optik for alvor til sin ret, hvis man kører lettere teknisk terræn, med masser af sving, retningsskift og variation i kravene til rytter og cykel.

Revolt føles let at navigere rundt uanset terræn. Noget af denne følelse kommer helt sikkert af, at cyklen faktisk har en lav vægt, hvilket altid er første skridt. Hernæst er der især to faktorer, som spiller ind. For det første er akselafstanden mellem for- og baghjul blevet kortere og cyklens trail er også reduceret. Det giver en mere livlig cykel, som så igen forstærkes af en sænket krankboks.

Det er alt sammen noget, som jeg synes, der bekommer Revolt godt. Den er ikke blot en cykel til de lange, monotone grusveje, den er også sjov at kaste rundt på små stier, hvor det går op og ned og hurtigt rundt i skarpe såvel som bløde sving.

Cyklen indbyder til fart og leg og man finder hurtigt den rette balance, så man for alvor kan have det sjovt. Jeg har i testperioden kørt en masse små rundstrækninger i en lokal naturpark, hvor jeg har forceret bakker på 15%, skarpe sving, nedkørsler og hurtige grusstykker.

Alt sammen med et kæmpe smil på læben, hvilket for mig er det ultimative kvalitetsstempel, når det kommer til køreglæde og -egenskaber.

 


Justerbar akselafstand - tilpas cyklen til terrænet


Jeg har testet cyklen med den korte akselafstand, som kan justeres med 10 millimeter som noget helt nyt. Geardroppet kan nemlig vendes om, så man øger hjulafstanden.

Den korte indstilling giver en hurtigere og mere adræt fornemmelse - som beskrevet i forrige afsnit -mens den lange indstilling forbedrer stabiliteten, hvilket især er brugbart når man kører i terræn med høj, konstant fart. Cyklens trail øges med 4 millimeter, hvilket giver mere stabilitet ved højere hastigheder. Desuden giver det plads til endnu større dæk - op til 53 millimeter.

 


Stræber efter komfort

De nye Revolt-rammer inkluderer de sænkede sadelstræbere med en endnu tyndere diameter, som skal øge eftergivenheden i cyklens bagende og derved øge komforten, som er så vigtig i groft terræn, uden at kompromittere stivheden.

Revolt’en kommer også med Giant velkendte D-Fuse-teknologi i både sadelpind og styr. Denne teknologi har været i brug siden 2014, hvor Giant udviklede den til cykelcross, og er velkendt for sine vibrationsdæmpende egenskaber.

Hvis man ikke ønsker at benytte D-Fuse-sadelpinden, så er der også mulighed for at benytte en mere klassisk, rund 30.9 millimeter pind.

Revolt’en er også meget behagelig at køre på. Bagenden er dejligt eftergivende overfor både ujævnheder og deciderede stød. Det betyder, at man sagtens kan køre hårdt og aggressivt uden at blive slået til lirekassemand. Jeg har virkelig tæsket en masse kilometer med høj intensitet på cyklen uden at skåne mig selv eller udstyret og kroppen har på ingen måde været mere mørbanket end efter en hård tur på landevejen.

Generelt synes jeg, at Giant har fundet en rigtig god formel for at tilføje komfortelementer i deres rammer uden at det på nogen måde går ud over ydeevnen. Det gælder i deres landevejsprogram såvel som her, hvor mange af teknologierne da også går igen.

Det er et stort plus i bogen for fart og hurtighed gør det bestemt ikke alene i det ujævne terræn.

 


Konklusion
 

Revolt er en af de ’originale’ gravelcykler, som var med til at bane vejen for en helt ny kategori. Den har siden nydt stor anerkendelse og den nye version gør sig i høj grad også fortjent til ros.

Revolt er alt det, som man vil have fra en terræncykel. Den er levende og sjov, men stadig nem at tæmme. Styringen og balancen føles præcis og man føler sig hurtig tryg ved at lege i skoven, på gruset og på stierne.

Det nye udskiftelige dropout giver tilmed muligheden for at forlænge akselafstanden for øget stabilitet og tolerance overfor mere jævn kørsel i høj fart. Derved kan man fintune cyklen til ens behov og lyst, hvilket er ret genialt.

Komforten kan også måle sig med de bedste på markedet, så alt i alt får man en fantastisk allround-pakke, så man kan begå sig i alle afkroge af graveldisciplinerne.



Sådan har vi testet

Vi har testet cyklen på flere typer offroad-underlag og udfordret den på bakker, små sving, nedkørsler og lange jævne stræk.

Stillet til rådighed af: Giant Danmark



Alder: 38

Højde: 183 centimeter

Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 13 år 

Så ofte cykler jeg: 3-4 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.
Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Tobias Lund fik endelig den forløsende første professionelle sejr og endda en tur i førertrøjen, og måske får han allerede en chance for sejr nr. 2 torsdag. Her fortsætter løbet nemlig med endnu en sprinteretape, og selvom spurten denne gang er flad, betyder en svær stigning i finalen, at der kan ryddes så meget ud i feltet, at også Lunds kaptajn, Fabio Jakobsen, kan komme i problemer frem mod en forventet reduceret massespurt i Kusadasi. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_5_etape_af_presidential_tour_of_trkiye_2024/I dag er det blevet offentliggjort, hvilke hold der deltager i kvindernes udgave af Tour de France.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/officielt_disse_hold_skal_koere_2024_tour_de_france_femmes_avec_zwift_1/Dorian Godon fortsatte den utrolige genrejsning af Ag2r med en overraskende sejr på den første af de to sprinteretaper, hvor han også overtog førertrøjen, men det bliver desværre kun til en enkelt dag i gult for den store franskmand. I denne særlige udgave, der helt ekstraordinært byder på to bjergfinaler, venter det første store bjergslag nemlig allerede torsdag, og selvom der er tale om en relativt kort stigning, der skæmmes af modvind, vil den i hvert fald give en første indikation af, hvem der kan vinde årets udgave af det schweiziske løb. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_2_etape_af_tour_de_romandie_2024/Første professionelle sejr til Tobias Lund på 4. etape af Tyrkiet Rundt :thumbsup: https://www.eurosport.dk/cykling/tour-of-turkiye/2024/dansk-etapesejr-i-tyrkiet-rundt-se-tobias-lund-vinde-4.-etape-efter-vild-slutspurt-her_vid2123903/video.shtml?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR132qCgrlKjSLq9UQgAmmH4xE39aWTfnxGRyhs7GHHK7ibvLhzKHa4DJ-0_aem_AWKGMYXA33Zipv8-EW8oCIcRdv7QWyj-s1Lw8NeJUWupbhfwJw46NsixWVd9ma1GvbHnTbaAVmelrTf3cfxSy_Qe

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet