05.01.2022 @ 13:00

Den nye Revolt cementerer sin position som en af markedets bedste gravelcykler med levende styregenskaber, god komfort og muligheden for at ændre køregenskaberne med et udskifteligt dropout, som kan øge akselafstanden.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta

Producent: Giant

Produkt: Revolt Advanced Pro 0

Farve: Dark Red / Grenadine

Størrelse: Medium

Pris: Kr. 42.499,-

Ramme: Advanced-Grade Composite, 12x142mm thru-axle, disc, flip chip dropout

Gaffel: Advanced SL-Grade Composite, full-composite OverDrive steerer, 12mm thru-axle,
Hjul: Giant CXR 1 Carbon Disc WheelSystem (Tubeless)
Geargruppe: Shimano GRX RX-815 Di2, 2x11
Styr: Giant Contact SLR XR D-Fuse, 31.8mm - 44 cm.
Sadelpind: Giant D-Fuse SLR, composite, -5/+15mm offset

Introduktion

Revolt har efterhånden ti år på bagen, hvor den var blandt de allerførste deciderede gravelcykler. 2022-modellen er derfor en relancering med en række nye tiltag og features.

Revolts formål var og er at bygge bro mellem disciplinerne og give rytterne et redskab til skov- og grusstierne, hvor man ikke skal vælge mellem kontrollen fra en mountainbike og farten og letheden fra en landevejscykel.

2022-udgaven er bygget tro mod den originale platform, men er i processen blevet både lettere og kommer nu også med en justerbar akselafstand, som kan ændre cyklens køreegenskaber, så rytteren kan vælge efter disciplin og terræn.

 


Test

Revolt - stadig letgenkendelig

Selv om den nye Revolt er - ja - ny, så har den bibeholdt sin markante geometri, så den er let at kende.

Designet har altid gjort Revolt’en letgenkendelig med masser af slope i overrøret og de markant sænkede sadelstræbere, som siden er blevet en mere generel trend i design af cykler.

Så der er ikke meget nyt under solen, når man kun ser på overfladen af den nye Revolt. Linjerne er de samme. Hvorfor ændre på en vinder? Det synes at være filosofien fra Giant.

Mere effektiv

Ramme og gaffel har været på en lille slankekur, så den samlede pakke er cirka 200 gram lettere end den forrige generation. Det er marginaler, men der er ingen seriøs cykelrytter, som kan se sig fri fra at lægge mærke til vægten på en cykel.

Men der er også et par ændringer, som ikke kan ses med det blotte øje eller aflæses på vægten, som er med til at fremme effektiviteten i cyklen. Ændringer som Giant har lavet efter feedback fra sine professionelle testryttere, som oplever en stærkt øget konkurrence indenfor gravel-cyklingen, som stiller udvidede krav til cyklen.

På geometrien er akselafstanden blevet kortere, hvilket gør cyklen mere responsiv og livlig.

Endelig er rammens reach forøget, hvilket giver en længere cykel - også et typisk tegn på et mere race-orienteret setup. Som et konkret eksempel så er længden vokset til 387 millimeter sammenlignet med de tidligere 381 millimeter på en ramme i størrelse medium, som vi har testet.

Summen af ændringerne skal give en cykel, som er effektiv og hvis smidighed skal egne sig lige godt på veje af jord, i skarpe sving og på løse underlag.

 


Hurtig og adræt

Netop køregenskaberne er i min optik Revolt’ens helt store force. Den er alt det, som man gerne vil have en terræncykel skal være. Den er livlig, uden at den på noget tidspunkt mister balance eller bliver for sprælsk. Den kan nærmest beskrives som legesyg, hvis man kører den i varieret terræn og kommer i min optik for alvor til sin ret, hvis man kører lettere teknisk terræn, med masser af sving, retningsskift og variation i kravene til rytter og cykel.

Revolt føles let at navigere rundt uanset terræn. Noget af denne følelse kommer helt sikkert af, at cyklen faktisk har en lav vægt, hvilket altid er første skridt. Hernæst er der især to faktorer, som spiller ind. For det første er akselafstanden mellem for- og baghjul blevet kortere og cyklens trail er også reduceret. Det giver en mere livlig cykel, som så igen forstærkes af en sænket krankboks.

Det er alt sammen noget, som jeg synes, der bekommer Revolt godt. Den er ikke blot en cykel til de lange, monotone grusveje, den er også sjov at kaste rundt på små stier, hvor det går op og ned og hurtigt rundt i skarpe såvel som bløde sving.

Cyklen indbyder til fart og leg og man finder hurtigt den rette balance, så man for alvor kan have det sjovt. Jeg har i testperioden kørt en masse små rundstrækninger i en lokal naturpark, hvor jeg har forceret bakker på 15%, skarpe sving, nedkørsler og hurtige grusstykker.

Alt sammen med et kæmpe smil på læben, hvilket for mig er det ultimative kvalitetsstempel, når det kommer til køreglæde og -egenskaber.

 


Justerbar akselafstand - tilpas cyklen til terrænet


Jeg har testet cyklen med den korte akselafstand, som kan justeres med 10 millimeter som noget helt nyt. Geardroppet kan nemlig vendes om, så man øger hjulafstanden.

Den korte indstilling giver en hurtigere og mere adræt fornemmelse - som beskrevet i forrige afsnit -mens den lange indstilling forbedrer stabiliteten, hvilket især er brugbart når man kører i terræn med høj, konstant fart. Cyklens trail øges med 4 millimeter, hvilket giver mere stabilitet ved højere hastigheder. Desuden giver det plads til endnu større dæk - op til 53 millimeter.

 


Stræber efter komfort

De nye Revolt-rammer inkluderer de sænkede sadelstræbere med en endnu tyndere diameter, som skal øge eftergivenheden i cyklens bagende og derved øge komforten, som er så vigtig i groft terræn, uden at kompromittere stivheden.

Revolt’en kommer også med Giant velkendte D-Fuse-teknologi i både sadelpind og styr. Denne teknologi har været i brug siden 2014, hvor Giant udviklede den til cykelcross, og er velkendt for sine vibrationsdæmpende egenskaber.

Hvis man ikke ønsker at benytte D-Fuse-sadelpinden, så er der også mulighed for at benytte en mere klassisk, rund 30.9 millimeter pind.

Revolt’en er også meget behagelig at køre på. Bagenden er dejligt eftergivende overfor både ujævnheder og deciderede stød. Det betyder, at man sagtens kan køre hårdt og aggressivt uden at blive slået til lirekassemand. Jeg har virkelig tæsket en masse kilometer med høj intensitet på cyklen uden at skåne mig selv eller udstyret og kroppen har på ingen måde været mere mørbanket end efter en hård tur på landevejen.

Generelt synes jeg, at Giant har fundet en rigtig god formel for at tilføje komfortelementer i deres rammer uden at det på nogen måde går ud over ydeevnen. Det gælder i deres landevejsprogram såvel som her, hvor mange af teknologierne da også går igen.

Det er et stort plus i bogen for fart og hurtighed gør det bestemt ikke alene i det ujævne terræn.

 


Konklusion
 

Revolt er en af de ’originale’ gravelcykler, som var med til at bane vejen for en helt ny kategori. Den har siden nydt stor anerkendelse og den nye version gør sig i høj grad også fortjent til ros.

Revolt er alt det, som man vil have fra en terræncykel. Den er levende og sjov, men stadig nem at tæmme. Styringen og balancen føles præcis og man føler sig hurtig tryg ved at lege i skoven, på gruset og på stierne.

Det nye udskiftelige dropout giver tilmed muligheden for at forlænge akselafstanden for øget stabilitet og tolerance overfor mere jævn kørsel i høj fart. Derved kan man fintune cyklen til ens behov og lyst, hvilket er ret genialt.

Komforten kan også måle sig med de bedste på markedet, så alt i alt får man en fantastisk allround-pakke, så man kan begå sig i alle afkroge af graveldisciplinerne.



Sådan har vi testet

Vi har testet cyklen på flere typer offroad-underlag og udfordret den på bakker, små sving, nedkørsler og lange jævne stræk.

Stillet til rådighed af: Giant Danmark



Alder: 38

Højde: 183 centimeter

Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 13 år 

Så ofte cykler jeg: 3-4 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  
Sidste chance: Vuelta-spillet starter i dag kl. 19.05
Deltag i årets Vuelta a España-managerspil, som starter lørdag den 26. august klokken 19.05 med en 16,6 km holdtidskørsel. Spillet slutter søndag den 17. september.
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.
Test: Trek Ballista MIPS
Sæsonen mest hypede hjelm skuffer ikke og leverer god komfort og ventilation samtidig med at den er hurtigt. Nå ja, så ser den også virkelig hurtigt ud!

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Canyon Endurace CFR
Den moderne rytter kan være svær at definere, men Canyon har givet sig i kast med at fange dens opmærksomhed med komfort og integration.
Guide: Alt om tubeless
Tubeless på racercyklen er efterhånden ved at være almindeligt. Det forstår man godt, når man har prøvet den komfort, som følger med. Feltet.dk har derfor testet forskellige setup og vi vil se på fordele og ulemper, som trods alt følger med brugen af væske i dækkene.  
Nyt dansk cykelregister i kæmpe fremgang
Bliver din cykel stjålet er chancerne for at du får den tilbage nærmest ikke eksisterende - det vil Bikekey ændre på, og de danske cykelejere tager det til sig.
Ferrand-Prevot skriver VM-historie - Dansker kæmpede bravt
31-årige Pauline Ferrand-Prevot er verdensmester igen på den olympiske distance. Ferrand-Prevot skriver dermed historie og er den første kvinde nogensinde, der vinder fem VM-titler på den olympiske distance.
Feltet.dk kører Maratona Dolomites 2023
Jeg kæmper mig op af det sidste af løbets mange bjerge. 786 højdemeter bringer mig over Passo Valparola via Falzarego i over 2200 meters højde. Solen skinner og de flotte bjerge står lodret op omkring mig. Endelig er jeg oppe og nu går det stærkt ned mod mål i Corvara.
Nedtur: Sofie Heby misser VM-titlen efter styrt og dårlig dag
Sofie Heby Pedersen var kæmpe favorit til at vinde VM-titlen i mountainbike, men danskeren styrtede i starten af løbet - og det kostede dyrt.
Produktnyt: Specialized lancerer ny version af Tarmac
Specialized lancerer næste generation af den populære Tarmac-platform - Tarmac SL8 er på gaden nu.
Sidste chance: Efterårsspillet starter søndag kl. 12.00
Managersæsonen fortsætter efter Tour de France med et helt nyt spil - og anderledes spilformat!
Abu Dhabi bliver VM-værter i 2028 og 2029
VM i landsvejscykling finder sted i Abu Dhabi i 2028. Det blev annonceret i dag på en UCI-konference forud for verdensmesterskaberne i Glasgow. VM i banecykling i 2029 vil også blive afholdt i hovedstaden af De Forenede Arabiske Emirater.
Så du det? Det danske hold kører på vilde nye banecykler til VM
Canyon bliver ny cykelsponsor for det danske og amerikanske banelandshold med en banebrydende cykel, der jagter fart.
Man kan da ikke stoppe efter fire ture?
På trods af, at det blev en fysisk hård omgang på en ellers let tur og med flere mindre uheld, blev det samlet en stor oplevelse for Torsten Brix at cykle til Paris for femte gang. Her kommer hans dagbog!
Klar til weekenden!? Køb Tour-merchandise til nedsat pris!
Skal du have den officielle gule førertrøje? 
Vind 24 karats Tour de France-guldmønt til en værdi af 4.500 kroner!
Feltet.dk udlodder smuk og stærkt limiteret guldmønt i samarbejde med Mønthuset Danmark.
12 gode Tour-bøger - SPAR 15-50%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Ny bog fra Jørgen Leth og Bastian Emil
Forfatterne Jørgen Leth ​og Bastian Emil Goldschmidt er klar med en ny bog omhandlende legenden Fausto Coppi.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  
Sidste chance: Vuelta-spillet starter i dag kl. 19.05
Deltag i årets Vuelta a España-managerspil, som starter lørdag den 26. august klokken 19.05 med en 16,6 km holdtidskørsel. Spillet slutter søndag den 17. september.
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.
Test: Trek Ballista MIPS
Sæsonen mest hypede hjelm skuffer ikke og leverer god komfort og ventilation samtidig med at den er hurtigt. Nå ja, så ser den også virkelig hurtigt ud!

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x