Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

23.04.2019 @ 09:05

På en e-mountainbike kan man følge med uden at kunne køre med. En E-mountainbike kan gøre, at man som cykel-novice kan køre med sine mere rutinerede venner uden først at køre sig i form.

Feltet.dk’s journalist og programmører har lånt en E-mountainbike af Trek som en del af vores tema om elcykler. Her kommer den uvidenskabelige vurdering.

 

Cykling er på en gang en individuel og social sport. Kører man race, er succes notorisk forbundet med alenetid på landevejene eller i skoven, når kilometergrundlaget for gode resultater skal lægges.

 

Men cykling er i høj grad også social. Faktisk er der mange, som ikke gider at cykle alene. Det er bare sjovere, når man er flere. Men - for der er et men - det kan ind imellem være svært at forene store niveauforskelle hos rytterne ti len harmonisk træningstur.

 

Der er der dog efterhånden råd for. For hvis man ikke helt kan følge med de mere rutinerede, så kan man hente de manglende kræfter fra en elmotor.

 

Det er nøjagtigt det eksperiment, vi har udført på Feltet.dk-kontoret i det nordlige Jylland, hvor vi har sendt to mindre rutinerede ryttere ud og træne sammen med et par kollegaer med masser af kilometer i stængerne.

 

 

Trek Superfly 7

Scenen har altså været sat i det nordjyske, hvor der især har været mulighed for at udforske terrænet snarere end landevejen.

 

Derfor har det foretrukne våben været en mountainbike - det er klart.

 

Rytterne har været udstyret med en Powerfly 7 fra Trek, en traditionel mountainbike, som er blevet tunet med lidt ekstra hestekræfter.

 

Trek har med Powerfly 7 haft for øje at skabe en elcykel først og fremmest, men med respekt for de oprindelige mountainbike-egenskaber og med masser af komponenter, som er relevante for turen på skovens stier og spor.

 

 

Cyklen er en trailcykel og skabt til at føles som en sådan - på trods af øget vægt fra batteriet.

 

Der er endda tilføjet en ’dropper post’ for at forbedre komfort og køreegenskaber endnu mere.

 

Motoren er fra Bosch og kommer fra Performance CX-serien, som er lavet specifikt til cykling i ujævnt terræn. Motoren har et moment på 75 Nm. Og er placeret som en centermotor i kranken, for den bedste fordeling af kræfterne på varierende underlag.

 

Denne placering sikrer også cyklen det optimale tyngdepunkt i forhold til skovens tekniske udfordringer.

 

Batteriet sidder i skrårøret og Trek kalder monteringen for RIB - Removable Integrated Battery. Det dække rover, at batteriet er integreret i stellet og let kan afmonteres uden brug af værktøj. Placeringen sikrer i øvrigt, at batteriet kan gemmes helt af vejen inde i stellet så det nærmest bliver en integreret del.

 

Elmotoren har en række funktioner, så man kan få fordelt og leveret kræfterne, som man foretrækker eller som ens kørsel dikterer. Det styres fra et display på styret, så man let kan skifte indstilling uden at skulle tage hænderne væk.

 

Man kan desuden hele tiden holde øje med batteriets levetid, så man ikke pludselig løber tør for strøm.

 

Den samlede pakke skal altså give en autentisk mountainbike-oplevelse og en cykel som kan bruges til det meste. Bare med lidt ekstra kræfter til rådighed.

 

 

Fungerer det så?

Dette store spørgsmål forsøger Mathias Blohm Schytte at svare på her:

 

Lad det være sagt med det samme: Det KAN godt være hårdt at køre på en E-mountainbike.

 

Det kan til gengæld også være ganske smertefrit, men det kommer fuldstændig an på hvor, hvordan og med hvem man kører.

 

Jeg har kørt almindelig mountainbike under en håndfuld gange i mit liv. Oftest har det været som led i en ferie eller med kammerater, der partout mente, at turen til Blokhus skulle ’krydres’ med en tur på det lokale spor.

 

Jeg ejer ikke selv en mountainbike, men cykler indimellem på min racercykel. Generelt ser jeg ikke mig selv som en cykelrytter, men jeg er heller ikke fuldstændig uvidende.

 

 

Afsted det gik

E-mountainbiken fra Trek er ekstremt nem at betjene, og efter en enkelt tur rundt på parkeringspladsen ved Feltet.dk-kontoret, havde både vores programmører og jeg styr på det tekniske aspekt ved cyklen.

 

Vi foretog desuden en hurtig gennemgang af de mest basale køretekniske færdigheder, såsom siddeposition: Ved stejl opkørsel skal overkroppen ned mod styret og bagdelen frem på sadlen. Ved nedkørsel skal overkroppen ned mod styret og bagdelen tilbage på sadlen.

 

Så var vi klar til at møde skovens udfordringer!

 

 

Sammen med vores ejer Jesper og salgschef Bjarne trillede vi stille og roligt afsted mod sporet i Hjørring, og på en almindelig landevej mærker man hurtigt den lovpligtige begrænsning cyklen har.

 

Ved 25 kilometer i timen stopper motoren med at hjælpe, og så finder man pludselig ud af, at cyklen vejer på den ’forkerte’ side af 20 kilo og har dæk, der mest af alt minder om terrændæk til en Ford Fiesta.

 

Da vi ankom til sporet var det tydeligt, at vores to ikke-motoriserede kompagnoner var mindst lige så spændte på e-cyklernes (og deres rytteres) evner, som vi selv var, så der blev givet gas fra start.

 

Rødder og sten blev de første par minutter forceret relativt stille og roligt, men i takt med at vi følte os mere og mere trygge ved både cykler og terræn, begyndte vi at følge med de to erfarne ryttere.

 

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at vi ville have mere end almindeligt svært ved at følge med på en almindelig mountainbike, da begge ryttere er langt mere erfarne og ikke mindst i meget bedre cykleform end vi er.

 

E-mountainbikens imponerende motor gør bare, at når de andre skal bruge kræfter på at accelerere ud af sving eller komme over små stigninger, kan man selv koncentrere sig om de tekniske udfordringer.

 

 

Bagdelen gør nas

Helt fri for at arbejde er man dog ikke. Motoren hjælper nemlig kun, når man selv træder i pedalerne. Man er derfor nødt til selv at arbejde, når det for alvor går opad. Her kommer cyklens forholdsvis høje vægt desuden i spil igen, for er du først gået i stå opad en bakke, hiver du ikke uden videre cyklen med op.

 

Efter tre-fire ture i de mere kuperede dele af Hjørring begynder det ret hurtigt at kunne mærkes, at man ikke er vant til alle de stød og ujævnheder, man bliver udsat for på et mountainbike-spor.

 

Særligt ét sted på kroppen kan mærkes i de efterfølgende dage, og det kan give visse vanskeligheder, når man som journalist og programmør bruger langt størstedelen af arbejdstiden i en kontorstol!

 

Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at turene på de orange e-mountainbikes fra Trek har været en god oplevelse.

 

På trods af markante niveauforskelle i både teknisk kunnen og fysisk formåen har vi uden problemer kunnet køre sammen. Jeg vil endda gå så langt som til at sige, at vores to ikke-motoriserede ryttere bliver yderligere presset af hele tiden at skulle følge med eller have en rytter i ryggen. Lidt ligesom man kender det fra ’harer’ i atletik.

 

 

En e-mountainbike giver desuden en god teknisk træning, og er man rookie som os, lærer man ret hurtigt at begå sig på mtb-sporene uden, i bogstaveligste forstand, at køre træt i det.

 

Er det snyd? - Jeg tror hverken vores programmører eller jeg føler, at vi har slået de andre, når vi kommer først op på en bakke eller igennem et spor. Fordelene ved e-mountainbiken er simpelthen for store og åbenlyse til, at der bliver tale om en egentlig konkurrence.

 

Der er jo også en grund til, at man ikke bruger e-mountainbikes på elitær konkurrenceplan, så man må bare lade være med at tænke på det som en konkurrence, og i stedet glæde sig over, at det er muligt at køre sammen trods markante niveauforskelle.

 

Der er rigtig mange fordele ved E-mountainbiken. Er man nybegynder, er det muligt at følges med de lidt mere erfarende ryttere uden, at der er den helt store niveauforskel og uden at der bliver den store ventetid på toppen af bakkerne.

 

 

Det er på ingen måde snyd, det giver bare mange flere nuancer og muligheder; det er en anden måde at cykle på.


Du sparer lidt kræfter på transportstykkerne til og fra skoven, så er der mere energi at brænde af på sporet.

 

En anden vinkel er, at de ryttere som ikke er så tekniske stærke, kan få hjælp til at holde hastigheden op ad bakkerne, så de kun skal koncentrere sig om balance og styring. Det er en stor fordel og hjælp til at forbedre sin tekniske færdigheder.

 

Så er der også den fordel, at når man er kommet lidt op i årene og knæ og led begynder at gøre lidt ondt, så kan man stadig komme i skoven og endda følges med dem man plejer at cykle med. 

 

Læs vores optaktTema om elcykler

Danskerne vs. Top 4 i verden - se eller gense Uno-X Cup
Tirsdag den 2. juni køres 5. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings og DBR Lives respektive Facebook-sider fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Niklas Larsen tilbage efter skadeshelvede
I et af de seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir fortæller Niklas Larsen om sin genoptræning efter at have brækket anklen til ColoQuicks afslutningsfest sidste efterår. Danskeren beskriver også sine følelser fra dagene under VM på banen i marts, da han så sine holdkammerater og landsmænd smadre verdensrekorden på vejen mod guldet.
Perfekt gave til fars dag
Har du købt en gave til verdens bedste far? Hvis ikke, så har vi et par gode ideer til vores website. 
Test: Rapha Pro Team Training kit – herre og dame
En billigere og lidt mere afslappet tilføjelse til Raphas Pro team-kollektion med fokus på dyder, som vil komme de fleste motionsryttere til gode.  
Vind Tour de France præmie - Vi udlodder 10 præmier
Vind et flot Tour de France sæt til en værdi af 249 kroner. Feltet.dk udlodder i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com 10 sæt.
På cykelferie i de danske bjerge
Downhill-nedkørsel i Pyrenæerne, alpine hårnålesving og cruise langs Comosøens bredder - Bornholm tilbyder varierede cykeloplevelser, der kommer tæt på den ægte vare, og den smukke klippeø er klar til at modtage cykelgæster hele året.
Test: Principia Evoke Carbon med Shimano XT
Evoke Carbon er Principias mountainbike i carbon, som er yderst velegnet til de danske single tracks og til en fornuftig pris. Afhængigt af de komponenter, du vælger at få monteret cyklen med, er den både interessant for motionisten, der skal have sved på panden og for rytteren, som vil prøve kræfter med løb.
Velomio.com kan hjælpe fysiske butikker
Har du en fysisk cykelforretning? Vores cykelsøgemaskine Velomio.com kan hjælpe dig til gratis eksponering!
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.

Instagram #motionsfeltet

Se eller gense 3. afdeling af Uno-X Cup
3. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk køres i aften den 19. maj med løbsstart fra klokken 20.15, og her bringer vi dig links til tilmelding. Vi gennemgår desuden betingelserne for at kunne køre med om seriens officielle sejr. Husk, at vi livestreamer og kommenterer løbet her på Feltet.dk samt på vores Facebook-side og Youtube-kanal. Det hele begynder med optakt fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Derfor er Giro d’Italia verdens smukkeste cykelløb
I det seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir sættes der fokus på Giro d’Italia. De to tidligere professionelle cykelryttere, Per Bausager og Alex Rasmussen, tager lytterne med ind under huden på Giroen samt fortæller anekdoter og røverhistorier fra den italienske Grand Tour.
Guide til cykeludstyr -Få 20% rabat på Feltet.dks webshop
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Produktnyt: Garmin Varia RVR315 og Varia RTL516
Garmin har netop offentliggjort to nye produkter. Garmin Varia RVR315, som er en bagudvendt radar og baglygteradaren Varia RTL516. Begge produkter advarer cyklister om køretøjer, der nærmer sig - uanset, hvor eller hvornår de kører.
Produktnyt: AMP Carbon bremseklodser
Hvorfor har bremseklodserne ikke udviklet sig de sidste 10 år i takt med cyklerne? Dette spørgsmål stillede to franske ingeniører, Ben og Anthony sig selv. Som ingeniører med speciale inden for komposit materialer er svaret logisk; og derfor startede de All Mountain Project.
Se eller gense rekordsættende 2. afdeling af Uno-X Cup
I aften den 12. maj køres 2. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings Facebook-side fra klokken 20.00.
Produktnyt: Giro Manifest Spherical
Det vigtigste udstyr en mountainbiker skal bruge, er en god hjelm - og gennem de sidste 20 år har hjelmene udviklet sig radikalt, fra den gamle bananhjelm til de seneste nye typer med avancerede metoder til beskyttelse mod alvorlige hovedskader.
Grejsdalsløbet trodser corona: Motionister kan alligevel deltage
Der er godt nyt til de mange motionister, der havde set frem til at cykle Danmarks hårdeste motionscykelløb. Grejsdalsløbet trodser coronakrisen og afvikles alligevel - dog på en mere corona-venlig måde. Bakkerne og de høje stigningsprocenter bliver der ikke ændret på, når løbet afvikles i Danmarks hårdeste cykelterræn - online.
Se eller gense vild 1. afdeling af Uno-X Cup
Tirsdag aften den 5. maj blev 1. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk kørt, og herunder kan du se det hæsblæsende åbningsløb.
Uno-X Cup starter 20.15 - over 800 har tilmeldt sig
Mere end 800 ryttere har nu tilmeldt sig 1. afdeling af Uno-X Cup powered by Danmarks Cykle Union og Feltet.dk. Løbet er åbent for alle, og i denne artikel bringer vi dig links til tilmelding samt betingelser for at kunne køre med om sejren. 1. afdeling af Uno-X Cuppen køres i aften klokken 20.15 på Zwift og kan ses på både Feltet.dk, Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU´s Facebook-sider.
Produktnyt: Pronghorn med facelift til populær aero-racer
Den danske cykelproducent Pronghorn har netop lanceret et helt nyt facelift til deres populære carbon aero-racercykel. Den giver nu mulighed for at få helt skjulte kabler i styret.
Alternativ måde at holde afstand på cyklen
Colin Furze har fundet en alternativ måde at holde social afstand under coronakrisen. Se den sjove video!
Pro Cycling Manager 2020 – Det kan vi forvente
Det kan være, at den internationale løbskalender er sat på pause, men den virtuelle cykelverden ruller hurtigere end nogensinde, og det gælder også for Pro Cycling Manager, der snart udkommer i 2020-versionen. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt kommer her med sit bud på, hvad vi kan forvente.
Test: Assos Equipe RS Spring Fall
Noget af det ypperste cykeltøj der kan trækkes på og potentielt en hel ny, funktionel dimension til forårs- og efterårsturene.  
Badehotel og barske passager
Fire år i træk har tv-serien ”Badehotellet” toppet listen over Danmarks mest populære tv-serier, og turistbranchen melder om konstant stigende interesse for klassisk badehotelsferie. Hvis kombinationen af cykling og afslapning lokker, kan man i Hjerting ved Esbjerg toppe et luksusophold op med vestjyske cykeludfordringer.  

Seneste indlæg i debatten

Den behandling hende den Sydafrikanske løber har været udsat for er sgu også i sig selv en tragedie ... og modsat LA, Ulrich, MR og alle de andre, så har naturen produceret hende som hun er ...Malene Degn er begejstret for den nye UCI-kalender, som kom i sidste måned og de næste måneder kommer til at byde på masser af forberedelse. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/degn_den_nye_mtb-saeson_kan_give_muligheder/I en stjerneparade af både danske og internationale Zwift-profiler blev det Stefan Kirchmair, som tog sejren ved 5. afdeling af Uno-X Cup. På opløbsstrækningen kendt for Peter Sagans første VM-titel var østrigeren hurtigst foran Brett Boniface og Christopher McGlinchey. Anders Foldager blev bedste dansker som nummer fire, mens Mads Rahbek og Joshua Gudnitz blev henholdsvis nummer syv og otte. Samlet overtager Gudnitz føringen fra Nicklas Amdi Pedersen, der valgte ikke at køre løbet. Uno-X Cup fortsætter på tirsdag den 9. juni med 6. afdeling. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/internationale_stjerner_slog_danskerne_-_gudnitz_ny_mand_i_spidsen/Tadej Pogacar er et af cykelsportens helt store talenter, og i år er han klar til at køre sit første Tour de France. Coronakrisen har udskudt den franske Grand Tour, men ifølge sloveneren har krisen hjulpet på at gøre folks ambitioner til ham mindre.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/pogacar_mindre_pres_paa_mine_skuldre_i_touren/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Danskerne vs. Top 4 i verden - se eller gense Uno-X Cup
Tirsdag den 2. juni køres 5. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings og DBR Lives respektive Facebook-sider fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Niklas Larsen tilbage efter skadeshelvede
I et af de seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir fortæller Niklas Larsen om sin genoptræning efter at have brækket anklen til ColoQuicks afslutningsfest sidste efterår. Danskeren beskriver også sine følelser fra dagene under VM på banen i marts, da han så sine holdkammerater og landsmænd smadre verdensrekorden på vejen mod guldet.
Perfekt gave til fars dag
Har du købt en gave til verdens bedste far? Hvis ikke, så har vi et par gode ideer til vores website. 
Test: Rapha Pro Team Training kit – herre og dame
En billigere og lidt mere afslappet tilføjelse til Raphas Pro team-kollektion med fokus på dyder, som vil komme de fleste motionsryttere til gode.  
Vind Tour de France præmie - Vi udlodder 10 præmier
Vind et flot Tour de France sæt til en værdi af 249 kroner. Feltet.dk udlodder i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com 10 sæt.
På cykelferie i de danske bjerge
Downhill-nedkørsel i Pyrenæerne, alpine hårnålesving og cruise langs Comosøens bredder - Bornholm tilbyder varierede cykeloplevelser, der kommer tæt på den ægte vare, og den smukke klippeø er klar til at modtage cykelgæster hele året.
Test: Principia Evoke Carbon med Shimano XT
Evoke Carbon er Principias mountainbike i carbon, som er yderst velegnet til de danske single tracks og til en fornuftig pris. Afhængigt af de komponenter, du vælger at få monteret cyklen med, er den både interessant for motionisten, der skal have sved på panden og for rytteren, som vil prøve kræfter med løb.
Velomio.com kan hjælpe fysiske butikker
Har du en fysisk cykelforretning? Vores cykelsøgemaskine Velomio.com kan hjælpe dig til gratis eksponering!
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet