Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

23.04.2019 @ 09:05

På en e-mountainbike kan man følge med uden at kunne køre med. En E-mountainbike kan gøre, at man som cykel-novice kan køre med sine mere rutinerede venner uden først at køre sig i form.

Feltet.dk’s journalist og programmører har lånt en E-mountainbike af Trek som en del af vores tema om elcykler. Her kommer den uvidenskabelige vurdering.

 

Cykling er på en gang en individuel og social sport. Kører man race, er succes notorisk forbundet med alenetid på landevejene eller i skoven, når kilometergrundlaget for gode resultater skal lægges.

 

Men cykling er i høj grad også social. Faktisk er der mange, som ikke gider at cykle alene. Det er bare sjovere, når man er flere. Men - for der er et men - det kan ind imellem være svært at forene store niveauforskelle hos rytterne ti len harmonisk træningstur.

 

Der er der dog efterhånden råd for. For hvis man ikke helt kan følge med de mere rutinerede, så kan man hente de manglende kræfter fra en elmotor.

 

Det er nøjagtigt det eksperiment, vi har udført på Feltet.dk-kontoret i det nordlige Jylland, hvor vi har sendt to mindre rutinerede ryttere ud og træne sammen med et par kollegaer med masser af kilometer i stængerne.

 

 

Trek Superfly 7

Scenen har altså været sat i det nordjyske, hvor der især har været mulighed for at udforske terrænet snarere end landevejen.

 

Derfor har det foretrukne våben været en mountainbike - det er klart.

 

Rytterne har været udstyret med en Powerfly 7 fra Trek, en traditionel mountainbike, som er blevet tunet med lidt ekstra hestekræfter.

 

Trek har med Powerfly 7 haft for øje at skabe en elcykel først og fremmest, men med respekt for de oprindelige mountainbike-egenskaber og med masser af komponenter, som er relevante for turen på skovens stier og spor.

 

 

Cyklen er en trailcykel og skabt til at føles som en sådan - på trods af øget vægt fra batteriet.

 

Der er endda tilføjet en ’dropper post’ for at forbedre komfort og køreegenskaber endnu mere.

 

Motoren er fra Bosch og kommer fra Performance CX-serien, som er lavet specifikt til cykling i ujævnt terræn. Motoren har et moment på 75 Nm. Og er placeret som en centermotor i kranken, for den bedste fordeling af kræfterne på varierende underlag.

 

Denne placering sikrer også cyklen det optimale tyngdepunkt i forhold til skovens tekniske udfordringer.

 

Batteriet sidder i skrårøret og Trek kalder monteringen for RIB - Removable Integrated Battery. Det dække rover, at batteriet er integreret i stellet og let kan afmonteres uden brug af værktøj. Placeringen sikrer i øvrigt, at batteriet kan gemmes helt af vejen inde i stellet så det nærmest bliver en integreret del.

 

Elmotoren har en række funktioner, så man kan få fordelt og leveret kræfterne, som man foretrækker eller som ens kørsel dikterer. Det styres fra et display på styret, så man let kan skifte indstilling uden at skulle tage hænderne væk.

 

Man kan desuden hele tiden holde øje med batteriets levetid, så man ikke pludselig løber tør for strøm.

 

Den samlede pakke skal altså give en autentisk mountainbike-oplevelse og en cykel som kan bruges til det meste. Bare med lidt ekstra kræfter til rådighed.

 

 

Fungerer det så?

Dette store spørgsmål forsøger Mathias Blohm Schytte at svare på her:

 

Lad det være sagt med det samme: Det KAN godt være hårdt at køre på en E-mountainbike.

 

Det kan til gengæld også være ganske smertefrit, men det kommer fuldstændig an på hvor, hvordan og med hvem man kører.

 

Jeg har kørt almindelig mountainbike under en håndfuld gange i mit liv. Oftest har det været som led i en ferie eller med kammerater, der partout mente, at turen til Blokhus skulle ’krydres’ med en tur på det lokale spor.

 

Jeg ejer ikke selv en mountainbike, men cykler indimellem på min racercykel. Generelt ser jeg ikke mig selv som en cykelrytter, men jeg er heller ikke fuldstændig uvidende.

 

 

Afsted det gik

E-mountainbiken fra Trek er ekstremt nem at betjene, og efter en enkelt tur rundt på parkeringspladsen ved Feltet.dk-kontoret, havde både vores programmører og jeg styr på det tekniske aspekt ved cyklen.

 

Vi foretog desuden en hurtig gennemgang af de mest basale køretekniske færdigheder, såsom siddeposition: Ved stejl opkørsel skal overkroppen ned mod styret og bagdelen frem på sadlen. Ved nedkørsel skal overkroppen ned mod styret og bagdelen tilbage på sadlen.

 

Så var vi klar til at møde skovens udfordringer!

 

 

Sammen med vores ejer Jesper og salgschef Bjarne trillede vi stille og roligt afsted mod sporet i Hjørring, og på en almindelig landevej mærker man hurtigt den lovpligtige begrænsning cyklen har.

 

Ved 25 kilometer i timen stopper motoren med at hjælpe, og så finder man pludselig ud af, at cyklen vejer på den ’forkerte’ side af 20 kilo og har dæk, der mest af alt minder om terrændæk til en Ford Fiesta.

 

Da vi ankom til sporet var det tydeligt, at vores to ikke-motoriserede kompagnoner var mindst lige så spændte på e-cyklernes (og deres rytteres) evner, som vi selv var, så der blev givet gas fra start.

 

Rødder og sten blev de første par minutter forceret relativt stille og roligt, men i takt med at vi følte os mere og mere trygge ved både cykler og terræn, begyndte vi at følge med de to erfarne ryttere.

 

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at vi ville have mere end almindeligt svært ved at følge med på en almindelig mountainbike, da begge ryttere er langt mere erfarne og ikke mindst i meget bedre cykleform end vi er.

 

E-mountainbikens imponerende motor gør bare, at når de andre skal bruge kræfter på at accelerere ud af sving eller komme over små stigninger, kan man selv koncentrere sig om de tekniske udfordringer.

 

 

Bagdelen gør nas

Helt fri for at arbejde er man dog ikke. Motoren hjælper nemlig kun, når man selv træder i pedalerne. Man er derfor nødt til selv at arbejde, når det for alvor går opad. Her kommer cyklens forholdsvis høje vægt desuden i spil igen, for er du først gået i stå opad en bakke, hiver du ikke uden videre cyklen med op.

 

Efter tre-fire ture i de mere kuperede dele af Hjørring begynder det ret hurtigt at kunne mærkes, at man ikke er vant til alle de stød og ujævnheder, man bliver udsat for på et mountainbike-spor.

 

Særligt ét sted på kroppen kan mærkes i de efterfølgende dage, og det kan give visse vanskeligheder, når man som journalist og programmør bruger langt størstedelen af arbejdstiden i en kontorstol!

 

Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at turene på de orange e-mountainbikes fra Trek har været en god oplevelse.

 

På trods af markante niveauforskelle i både teknisk kunnen og fysisk formåen har vi uden problemer kunnet køre sammen. Jeg vil endda gå så langt som til at sige, at vores to ikke-motoriserede ryttere bliver yderligere presset af hele tiden at skulle følge med eller have en rytter i ryggen. Lidt ligesom man kender det fra ’harer’ i atletik.

 

 

En e-mountainbike giver desuden en god teknisk træning, og er man rookie som os, lærer man ret hurtigt at begå sig på mtb-sporene uden, i bogstaveligste forstand, at køre træt i det.

 

Er det snyd? - Jeg tror hverken vores programmører eller jeg føler, at vi har slået de andre, når vi kommer først op på en bakke eller igennem et spor. Fordelene ved e-mountainbiken er simpelthen for store og åbenlyse til, at der bliver tale om en egentlig konkurrence.

 

Der er jo også en grund til, at man ikke bruger e-mountainbikes på elitær konkurrenceplan, så man må bare lade være med at tænke på det som en konkurrence, og i stedet glæde sig over, at det er muligt at køre sammen trods markante niveauforskelle.

 

Der er rigtig mange fordele ved E-mountainbiken. Er man nybegynder, er det muligt at følges med de lidt mere erfarende ryttere uden, at der er den helt store niveauforskel og uden at der bliver den store ventetid på toppen af bakkerne.

 

 

Det er på ingen måde snyd, det giver bare mange flere nuancer og muligheder; det er en anden måde at cykle på.


Du sparer lidt kræfter på transportstykkerne til og fra skoven, så er der mere energi at brænde af på sporet.

 

En anden vinkel er, at de ryttere som ikke er så tekniske stærke, kan få hjælp til at holde hastigheden op ad bakkerne, så de kun skal koncentrere sig om balance og styring. Det er en stor fordel og hjælp til at forbedre sin tekniske færdigheder.

 

Så er der også den fordel, at når man er kommet lidt op i årene og knæ og led begynder at gøre lidt ondt, så kan man stadig komme i skoven og endda følges med dem man plejer at cykle med. 

 

Læs vores optaktTema om elcykler

Hold varmen under træningen i vinterperioden
Gør de kolde ture på cyklen til en fornøjelse. Den rigtige påklædning er vigtig for, at du kan holde varmen fra start til slut. 
Gravel ride: En vinterdag på grus i Vejle Ådal
Det er blevet vinter i Danmark, og frosten har sat ind. Det afholder dog ikke mig fra at tage en tur i Vejle Ådalen
Test: Vintertøj fra Futurum
”4 Seasons” er navnet på vinterkollektionen fra mærket Futurum. Med tøj fra denne kollektion sæt kommer du godt igennem vinterhalvåret med våde og kolde dage på landevej, grusstier og i skov. Det slidstærke og funktionelle tøj kommer med en række nytænkende detaljer, og det er optimalt til et barsk nordeuropæisk klima. Her får du lækker kvalitet til en meget fornuftig pris.
Job: Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger sælger
Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger en sælger. Er du den rette person og har du kendskab til cykelbranchen?
Produktnyt: Lazer Sphere - Cyklistens nye bedste ven
Ved at bygge videre på successen fra Lazer Genesis, præsenterer Lazer deres nyeste hjelm: Lazer Sphere. 
Test: Rapha Classic vinterjakke
En teknisk jakke i klassisk indpakning, som giver god beskyttelse i kombination med let vægt. En jakke som kan det hele.    
Test: Rapha Pro Team vinterjakke
En virkelig topjakke til den seriøse rytter, som også kører stærkt om vinteren.
Produktnyt: Nye flade mountainbike sko fra Crankbrothers
Crankbrothers introducerer ny serie af flade cykelsko til brug på mountainbiken. Kollektionen består af to modeller med klamper og én uden.
LIVESTREAM: Social Ride med VM-sølvvinderen
Se livestream af Social Ride med Anders Foldager.

Instagram #motionsfeltet

Konkurrence: Vind klinger og smøremiddel fra CSN
Cykelsøgemaskinen Velomio.com guider og sammenligner cykler og cykeludstyr for dig blandt mere end 150 webshops og cykelhandlere. Velomio.com søger feedback til sitet og udlodder derfor præmier til de 10 bedste inputs.
Gravel Ride: Dirty Kanzelled & The Solstice Century Challenge
Verdenspremiere på den første danske film om gravelcykling
West Coast er et cykeleventyr på grus og den første danske film om gravelcykling. Filmen tager os på en smuk og udfordrende rejse op langs hele den jyske vestkyst. Nu kan du se verdenspremieren på den første danske gravel film.
Fremtidssikker – Canyon lancerer opgraderet 2021 Commuter
En ting er sikkert: Canyon er meget engagerede i at bane vejen for den fremtidige urbane mobilitet. Og dette år har Canyon virkelig sat fokus på dette engagement.
Christmas Gravel Challenge 2020
Vær med til at hylde alt det sociale som gravelcykling står for. Det har vi nemlig ikke haft nok af i år og derfor skal vi dyrke det sociale sammen, men på sikker afstand. Jeg vil derfor gerne invitere dig til en “Jule Gravel Challenge”.
Test: Assos Equipe RS-vintertøj
Assos presser citronen maksimalt med den nye Equipe RS-serie, hvor især jakken er et mindre vidunder af tekniske detaljer. Har man budgettet, så er det ultimativ luksus og komfort.
Test: Fizik Terra Powerstrap X4 gravelsko
Fizik Terra Powerstrap X4 - toplirens gravelsko med super god komfort og god funktionalitet. Et godt valg til træning, naturoplevelser og en god kop kaffe.
Produktnyt: Lazer præsenter Jackal, den nye go-to MTB hjelm
Efter introduktionen af Impala og Coyote i 2019, kan Lazer nu annoncere endnu en hjelm til deres MTB kollektion. Tag et kig på denne high-end hjelm, der er spækket med features.
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
Fugle på hjul - Nyt dansk gravel- og turcykel brand spreder vingerne
I disse Corona tider hvor restriktioner og "social distancing" har sat en kæp i hjulet for mange og vi har givet afkald på at bruge tiden med venner og bekendte, har turcyklen stået som en trofast ven.
Feltet.dk laver podcastsamarbejde med ReTouren
Danmark er en dedikeret Tour de France-nation, som ynder at hylde og granske sine Tour-helte. Touren er lyden af sommer og nostalgi, og Feltet.dk ser stort potentiale for endnu mere Tour-nørderi ved at indgå et samarbejde med ReTouren - podcasten, der genopliver og genfortæller de mest mindeværdige øjeblikke fra den moderne Tour de France-historie. Sammen vil de udgive og udvikle unikt Tour de France-indhold til deres læsere og lyttere.
Julegaveidéer til pendleren
I webshoppen har vi givet vores bud på idéer til julegaver - en del er med rabat. Vi har opdelt vores forslag i forskellige kategorier og viser her nogle bud fra kategorien "Gaver til pendleren".
Test: Canyon Exceed CFR Team
Canyon har introduceret en ny topklasse ramme til deres XC hardtail, Exceed. En ultra lav vægt, topklasse komponenter og fornyet geometri gør den til en virkelig effektiv MTB.
Produktnyt: Canyon introducerer Stoic til deres hardtail udvalg
Canyon har lanceret i budgetvenlig hardtail mountainbike til nybegynderen, som "bare" har brug for noget der virker.
Tilbud på vintertøj i webshoppen
Koldere vejr behøver ikke nødvendigvis, at betyde mindre udendørs cykling. Vi giver derfor 25% rabat på vinterbukser, trøje og vinterjakke. 
Hold varmen under træningen i vinterperioden
Gør de kolde ture på cyklen til en fornøjelse. Den rigtige påklædning er vigtig for, at du kan holde varmen fra start til slut. 
Gravel ride: En vinterdag på grus i Vejle Ådal
Det er blevet vinter i Danmark, og frosten har sat ind. Det afholder dog ikke mig fra at tage en tur i Vejle Ådalen
Test: Vintertøj fra Futurum
”4 Seasons” er navnet på vinterkollektionen fra mærket Futurum. Med tøj fra denne kollektion sæt kommer du godt igennem vinterhalvåret med våde og kolde dage på landevej, grusstier og i skov. Det slidstærke og funktionelle tøj kommer med en række nytænkende detaljer, og det er optimalt til et barsk nordeuropæisk klima. Her får du lækker kvalitet til en meget fornuftig pris.
Job: Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger sælger
Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger en sælger. Er du den rette person og har du kendskab til cykelbranchen?
Produktnyt: Lazer Sphere - Cyklistens nye bedste ven
Ved at bygge videre på successen fra Lazer Genesis, præsenterer Lazer deres nyeste hjelm: Lazer Sphere. 
Test: Rapha Classic vinterjakke
En teknisk jakke i klassisk indpakning, som giver god beskyttelse i kombination med let vægt. En jakke som kan det hele.    
Test: Rapha Pro Team vinterjakke
En virkelig topjakke til den seriøse rytter, som også kører stærkt om vinteren.
Produktnyt: Nye flade mountainbike sko fra Crankbrothers
Crankbrothers introducerer ny serie af flade cykelsko til brug på mountainbiken. Kollektionen består af to modeller med klamper og én uden.
LIVESTREAM: Social Ride med VM-sølvvinderen
Se livestream af Social Ride med Anders Foldager.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet