Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

17.04.2019 @ 06:00

Elcyklerne er over os og har gjort deres indtog særligt hos folk hvor lemmerne på den ene eller anden måde knager eller pendlerne som kan komme hurtigere og nemmere rundt i det daglige.

Fakta:

Producent: Pininfarina E-volutione

Farve: Grå, rød, sort

Vejledende udsalgspris: 35.999,- kroner

 

 

Er elcykler fremtiden?

Hvis man færdes bare en lille smule på de danske cykelstier har man nok efterhånden bemærket elcyklernes indtog og stigende popularitet. Som udgangspunkt er det jo et spændende tiltag, som i højere grad muliggør at personer, som ellers ikke ville cykle, nu kan komme mere ud og cykle.

 

Politikerkommentaren ville vel være at det potentielt kan bidrage til folkesundheden. Det skal vi ikke gøre os kloge på, men elcykler er uden tvivl kommet for at blive, og så længe det gør at flere folk kan nyde glæden ved cykling, er det vel kun en fordel.

 

Feltet.dk har naturligvis også bemærket elcyklernes indtog. Vi har her fået muligheden for at teste en af de mere specielle af slagsen - nemlig en Pininfarina E-volutione. Et elcykelprojekt lavet i et samarbejde mellem det Schweiziske elcykelfirma Diavelo og det italienske designhus Pininfarina.

 

 

Måske navnet Pininfarina alligevel ringer en klokke hos de fleste, da de faktisk har haft en meget betydningsfuld rolle i mange af de ikoniske bilmodeller, der gennem tiden har fået folk til at måbe, og der den dag i dag stadig bliver peget på som noget af det smukkeste indenfor bildesign.

 

Grundlæggeren Batista ”Pinin” Farina startede i begyndelsen af 1900-tallet som karetbygger inden han med støtte fra Lancia begyndte at designe og bygge biler. Fokus blev med tiden skiftet over til bildesign i stedet for fabrikation. Gennem tiden har Pininfarina samarbejdet med et hav af bilmærker såsom Maserati, Alfa-Romeo, Lancia og ikke mindst Ferrari.

 

I 1930 oprettede han designhuset Pininfarina, som over tidens løb har designet en lang række produkter på tværs af brancher.

 

Kendetegnende er et design hvis linjer, skønhed og funktionalitet går op i en højere enhed.

 

Dette er ikke designhusets første projekt indenfor cykelverden, da Pininfarina tidligere har samarbejdet med den italienske cykelproducent De Rosa, hvilket resulterede i De Rosa Pininfarina SK.

 

Pininfarina Evoluzione er en high-end elcykel og i lige så høj grad et designværk, som det er en cykel. Dette kommer til udtryk i det meget specielle og gennemførte design - hvilket også har kastet en lange række designpriser af sig. Dette er vel mest af alt en city-bike, men det er tydeligt at man forsøgt at skabe en kraftig el-cykel og samtidig gøre den så sporty som muligt i designet. Mest af alt er det vel en veldesignet og uhyre skarp city-bike.

 

 

Lavet udelukkende i carbon og med lækre detaljer som integreret led-skærm i overrøret til styring af el-delen, er der ingen tvivl om, at man her har med noget helt specielt at gøre. Det er heller ingen hemmelighed at prisskiltet også afspejler dette, og derfor vel også en cykel som henvender sig mest til feinschmeckeren.

 

Det er et atypisk design til en cykel, men ikke desto mindre er den faktisk rimelig vellykket og fremstår derfor æstetisk pæn. Rammen er udviklet under brug af vindtunnel, hvor man har haft fokus på aerodynamik. Drivlinjen består af en Brose krankbaseret motor med 250W - 90Nm. Motoren kan yde et moment på 90 Nm, hvilket er ganske potent, men nu skal man naturligvis ikke forvente hastighed og acceleration som en motorcykel, da den har en begrænset hastighed på 25 km/t.


Det betyder, at systemet slår fra, når du passerer 25 km/t, og derover er det ren pedalkraft, der gælder.

 

Cyklen har endvidere et Panasonic batteri på 500W - 13,6 Ah - 36V. som giver dig mulighed for at køre gode lange ture på landevejen og grusstierne, uden at man behøver at være nervøs for at løbe tør for strøm. Denne tester kørte eks. 3 timer henover en uge, og her var der stadig omkring 30% strøm tilbage på batteriet.

 

 

Det hele drives af en bæltedrevet transmission, og cyklen kan som nævnt assistere op til 25 km/t. Det krankbaserede system er vel nok det fremdriftssystem, der giver den mest realistiske følelse, når man træder i pedalerne, frem for det forhjulsdrev man ser på mange af de billige elcykler.

 

Til styring af drivlinjen bruges en række knapper placeret på styret og delvist integreret omkring grebet til forbremsen.0

 

En plus- og minusknap styrer de fire gear-niveauer, som cyklen har. Disse niveauer styrer accelerationshastigheden og hjælpekraft med gear 1 værende det laveste og gear 4 det højeste.

 

Ved lavere gear-niveauer bør rækkevidden på batteriet i teorien derfor også være længere, da det ikke kræver samme mængde batterikraft som ved maksimal acceleration og hjælpekraft.

 

 

Test

Cyklen har været testet som pendlercykel 21 kilometer frem og tilbage på arbejde og som transport på kortere ture.

 

Når man som traditionel landevejsrytter sætter sig op på en elcykel, er det alt andet lige med en vis skepsis. Fordommene er mange: Det er snyd med motor, den er tung, ikke aerodynamisk og bare ulirens. Pininfarina E-volutione gør dog langt hen ad vejen disse fordomme til skamme.

 

Hvordan kører sådan en krabat så? Jo, den kører faktisk rigtig godt, ligger rigtig fint i sving og noget af det første man bider mærke i, er de kræfter som drivlinjen leverer fra 0-25 km/t.

 

 

Accelerationen sker hurtigt og let, uden man behøver gøre andet end at dreje pedalerne let rundt. Udfordringen kommer dog, når man skal have den op over de 25 km/t. Her mærker man for alvor cyklens vægt og der skal virkelig lægges kræfter i.

 

Det virker som om at 30 km/t, agerer som en særlig barriere, hvor effekten man selv skal investere for alvor stiger, og at cruise rundt med eks. 40 km/t bliver en udfordrende opgave, hvor selv den garvede supermotionist skal arbejde for sagen.

 

Det er nemt at justere på gearniveauerne, når man først sidder på landevejen, og har behov for at ændre indstillingerne. Det kræver naturligvis lidt tilvænning, når man har en kraftig elmotor, som hjælper med accelerationen, men det tager ikke længe før man har vænnet sig til det, og fundet ud af hvilket gear-niveau der passer bedst til ens kørestil og behov.

 

Det er meget nemt at ændre gear indstillingerne afhængigt af omstændighederne, ligesom der som udgangspunkt ikke er noget sikkerhedsmæssigt risikabelt. Når man ikke vil have hjælp, skal man bare lade være med at træde i pedalerne, for så bliver motorkraften stoppet hurtigt, sikkert og enkelt.

 

 

Perspektivering

Overordnet set leverer Pininfarina E-volutione en rigtig god køreoplevelse, og tilvænning til el-drivlinjen sker hurtigt, ligesom man på kort tid bliver fortrolig med denne type cykel.

 

Som inkarneret landevejsrytter vil man sandsynligvis ikke danse rundt af begejstring samt derfor spurte ud og anskaffe sig en elcykel. Men den dag benene begynder at knage og lungekapaciteten mindsket er en elcykel en fantastisk mulighed for stadig at føle man har lidt fart i benene.

 

Alt i alt er Pininfarina E-volutione en god oplevelse, og sætter da også elcyklen i ret fint lys. Den er mere design og æstetik end en rendyrket cykel, ligesom den til trods for design og en kraftig drivlinje, stadig er et tungt bekendtskab, hvis man sammenligner den med en helt almindelig racercykel.

 

Heldigvis er vægten placeret det ”rigtige” sted, og bevirker at tyngdepunktet forbliver meget lavt og centreret, uden det går ud over køreegenskaberne.

 

Denne cykel henvender sig til den ambitiøse pendler eller designnørd som gerne vil køre på en meget vellykket og elegant elcykel.

 

Læs vores optaktTema om elcykler

Ny mountainbike teknikbane ved Brandbjerg
Ny mountainbike teknikbane ved Brandbjerg danner spænding og uderum for hele familien.
Nyt managerspil til VM og efterårsløbene
Feltet.dk er klar med årets sidste managerspil: Efterårsspillet!  Et spil, hvor de store endagsløb inklusiv VM for eliten og U23, Lombardiet Rundt samt årets sidste WorldTour-etapeløb er med.
Specialized Days - en unik mulighed for at se og prøve 2020-nyhederne
Specialized byder nu dig og dine cykelinteresserede venner velkommen til to spændende dage i Roskilde fra den 21. til den 22. september. 
Produktnyt: Trek Supercaliber XC MTB
Med præsentationen af den nye Supercaliber, har Trek rystet posen godt og grundigt, og brudt med vanetænkningen, når det handler om, hvordan en Full suspension MTB skal se ud.
Debutanten skriver: Stjerneløbet - En hyldest til de frivillige kræfter
I weekenden var Skribenten til ’Stjerneløbet’ i Roskilde. Løbsdebuten endte med at blive en noget anden oplevelse end ventet. Held i uheld gjorde nemlig, at jeg kom om bag løbet og oplevede de frivillige kræfter, der holder hele Cykeldanmark kørende.
Test: isolés Charles Shelter ECO Jersey og vest
En veludført løsning til de danske ydersæsoner, som kan klare både vind og vand uden at rytteren koger over. Kvaliteten er vanlig, overlegen isolés standard.
GOOD VIBES ONLY - Lidt om overgange og cykelløb
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Vuelta-værkstedet: Jakob VANDT sgu!
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!

Instagram #motionsfeltet

Test: Garmin Edge 530 og 830
Denne tester kan stadig huske sin første cykelcomputer, som kunne vise hastighed, distance og hvor langt man havde kørt total. Bevares den kunne også tage tiden, men det er alligevel kvantespring fra der hvor udviklingen i dag har taget os hen indenfor denne kategori. Om det er mest sigende i forhold til denne testers alder eller den hurtighed, hvormed tingene i vore tider udvikler sig, skal vi lade stå i det uvisse.
Vuelta-værkstedet: Svar på Jeres spørgsmål
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Produktnyt: Garmins nye ure med solopladning
Garmin® lancerer Fēnix® 6-serien Multisport GPS ur-serien introducerer større skærme, innovative præstationsfunktioner, længere batterilevetid - og Garmins første solopladede ur.
Test: Trek Checkpoint SL 6
Et rigtig godt bud på en fartmaskine til grusveje og samtidig en cykel der overrasker på landevejen.
Vuelta-værkstedet: Måtte ikke køre videre for politiet
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
First ride: Canyon Ultimate CF Evo Disc
Feltet.dk har haft den ultralette bjergcykel Canyon Ultimate CF Evo Disc til test i 14 dage. Læs vores forhåndsindtryk af cyklen.
Test: Principia Aero
Det ikoniske danske brand er helt fremme i feltet med en moderne aeroracer med skivebremser og masser af køreglæde.
Vuelta-værkstedet: Jeg stopper - Rygter om Riis' hold
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Vuelta-værkstedet: Hårdt arbejde på hviledagen
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Test: Specialized S-Works Prevail-hjelm og EXOS-sko
To af de mest brugte produkter i årets Tour som begge byder på innovative nyskabelser, som peger mod fremtiden og viser kræfterne i Specialized’s udviklingsafdeling.  
Sporbyggerne, de sande helte
Du blæser ned af sporet for fuldt skrald, mens du tager de perfekt formede berms med den helt rigtige teknik, så at du har maksimal fart ud af svingene, og selv om det har regnet hele natten, er der ikke noget vand på sporet, og der er ikke nogen irriterende mudderhuller, der stanser dit fede flow.
GOOD VIBES ONLY - FYEN RUNDT - med hovedet under armen... eller noget!
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Test: Pinarello Dogma F10
Der findes rigtige mange dygtige cykelproducenter rundt omkring i verden, men en af dem der som oftest står frem som en af de helt store er uden tvivl Pinarello. Pinarello Dogma F10 er en vaskeægte high-end racercykel, hvor designfilosofi og kvalitet går hånd i hånd og samtidig opretholder de dyder, som gennem 67 år har gjort Pinarello til en af de helt store mærker på cykelscenen.
Vuelta-værkstedet: Så kom den endelig
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Test: Specialized S-Works Tarmac Disc
Med sikkerhed en af markedets bedste racercykler, som excellerer i alt hvad den udsættes for.

Seneste indlæg i debatten

Tak for dit svar. Havde godt luret at det ikke var den bedste model der sad på cyklen. Hvilke forgaffel modeller vil du anbefale som et minimum? Kommer ikke til at købe løb osv., men det må gerne være noget der duer :) Jeg er støt på andre modeller RockShox Judy Gold, Roxshox Reba også Fox 32/34 i forskellige modeller, men har ringe forstand på det, andet end hvad jeg lige kan læse mig til. Planen var nu egentlig også mest de store grusveje. Mest af alt for at være skærmet lidt fra “is-vind” til vinter. Og egentlig mest for at komme lidt ud, fremfor trainerroad intervaller. Det bliver jo nok ikke til 4-timers ture, men tænker godt det kan fungere lidt som noget med højere intensitet (og ikke mindst adspredelse). Det kommer vel dels an på terrænet og hvilken type cykel man kører? Men jeg skal da være den første til at indrømme, at jeg helt sikkert ikke træner nok ved lavere kadence, men det er så også utroligt sjældent jeg kører opad noget, hvor jeg ikke kan holde i hvert fald 80rpm. Men altså, jo mere intenst jeg kører, des højere er min kadence som regel også. Set i dét lys kunne det da godt være jeg skulle arbejde lidt mere på styrken i mine ben. Selvfølgelig, jeg havde ikke set at der rent faktisk ikke var en krankboks i. Men, nu hvor det er en Pinarello kopi, kunne man så forestille sig at de havde været så snedige at lave ITA gevind? - Tvivler nu stærkt på det ved nærmere eftertanke. De kinarammer jeg har set har været med enten BSA Eng, BB30 eller BB386 (hvad det end så er?)

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Ny mountainbike teknikbane ved Brandbjerg
Ny mountainbike teknikbane ved Brandbjerg danner spænding og uderum for hele familien.
Nyt managerspil til VM og efterårsløbene
Feltet.dk er klar med årets sidste managerspil: Efterårsspillet!  Et spil, hvor de store endagsløb inklusiv VM for eliten og U23, Lombardiet Rundt samt årets sidste WorldTour-etapeløb er med.
Specialized Days - en unik mulighed for at se og prøve 2020-nyhederne
Specialized byder nu dig og dine cykelinteresserede venner velkommen til to spændende dage i Roskilde fra den 21. til den 22. september. 
Produktnyt: Trek Supercaliber XC MTB
Med præsentationen af den nye Supercaliber, har Trek rystet posen godt og grundigt, og brudt med vanetænkningen, når det handler om, hvordan en Full suspension MTB skal se ud.
Debutanten skriver: Stjerneløbet - En hyldest til de frivillige kræfter
I weekenden var Skribenten til ’Stjerneløbet’ i Roskilde. Løbsdebuten endte med at blive en noget anden oplevelse end ventet. Held i uheld gjorde nemlig, at jeg kom om bag løbet og oplevede de frivillige kræfter, der holder hele Cykeldanmark kørende.
Test: isolés Charles Shelter ECO Jersey og vest
En veludført løsning til de danske ydersæsoner, som kan klare både vind og vand uden at rytteren koger over. Kvaliteten er vanlig, overlegen isolés standard.
GOOD VIBES ONLY - Lidt om overgange og cykelløb
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Vuelta-værkstedet: Jakob VANDT sgu!
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet