Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

09.08.2019 @ 07:30

Om det er det varierede cykelterræn omkring Geneve, der har skabt grundlaget for Jacob Fuglsangs karriere, er uvist. Men sikkert er det, at bjergene, vandet og de flotte omgivelser i Fuglsangs fødeby indbyder til både cykling og storbyferie.

I en vestvendt spids, der rager ind Frankrig, finder man Schweiz’ næststørste by, Geneve. Grænsen til nabolandet er kun få kilometer væk, mod syd rager kilometerhøje alpetoppe op, og fra byens centrum strækker den flotte Lac Léman, bedre kendt som Genevesøen, sig 70 kilometer mod øst.

 

Husk passet

Et hurtigt kig på landkortet samt et tjek på turistbureauet viser, at der cykelmæssigt er tre oplagte klassikere at kaste sig over. Den store tur, som går hele vejen rundt om Genevesøen, er 176 kilometer lang, men da man kører langs vandet, når det samlede antal højdemeter kun op på knap 900. Ruten er derfor ikke krævende, men relativ lang, så afsæt en hel dag.

 

Den lokale bjergudfordring hedder Mont Saléve, og da bjerget befinder sig lige på den anden side af grænsen til Frankrig, skal man huske at tage passet med i baglommen. Opkørslen til Mont Saléve går ad fem forskellige ruter. Den stejle opkørsel fra nordvest-siden indgik i 2008-udgaven af Dauphiné Libéré, og her byder strækningens mellemste fire kilometer på 12 % i gennemsnitlig stigning - endda med enkelte passager som er meget stejlere! Noget mere overkommelig er turen fra sydvest, for de tocifrede stigningsprocenter er overstået allerede efter tre kilometer, hvorefter 15 rolige kilometer med 3 - 6 % i gennemsnitlig stigning venter. Udsigten, når man når toppen i knap 1.100 meters højde, er fænomenal. Mod syd rager Vesteuropas højeste bjerg, Mont Blanc, op, langt nede ligger Geneve, og så langt øjet rækker, strækker den smaragdgrønne sø sig mod øst.

 

  1. Alt er ordentligt og velplejet

 

Endelig er der den forkortede tur rundt om søen, og den vælger vi at lægge ud med. Fra Geneve køres langs vandet til Nyon, hvorfra man sejler over søen til franske Yvoire, og til sidst venter tilbageturen til Geneve langs søens sydlige, franske bred. I alt 50 kilometer cykling, hvor landskabet skal nydes, mere end det skal udfordres.

 

Langs vinmarker

Vi starter i Geneves centrum og triller forbi rækken af mondæne hoteller, der alle har første parket til søen. Ét af dem kunne i 2018 prale med at have verdens dyreste hotelværelse. På vandet sejler en af de karakteristiske hvide hjuldampere ud fra havnen, og i udkanten af byen passerer vi FN-bygningen, hvor den danske diplomat Michael Møller siden 2015 har været generaldirektør. Selv om trafikken er tæt, er det behageligt at cykle, for allerede i Geneves centrum guides vi ind på

et spor, der udelukkende er forbeholdt cyklister.

 

  1. Masser af steder langs ruten indbyder til pitstop

 

Fri af byen sætter vi lidt mere tempo på og kører langs grønne vinmarker og velfriserede golfbaner, mens vi hele tiden skimter Genevesøen på højre hånd. Her lokker kystbyerne med jævne mellemrum med både god mad, flotte udsigter og kølige drinks, men vi fortsætter til turens første stop, Nyon, der blandt andet er kendt for at huse UEFA’s hovedkvarter.

 

Med hjuldamper fra Schweiz til Frankrig

Som alt andet schweizisk ligger der ikke et græsstrå forkert, da vi triller ind i Nyon. Alt er nydeligt og oser af klasse, og bymidten er med sit lille torv og adskillige caféer hyggelig. Over for torvet afgår bådene til franske Yvoire, som vi kan skimte på den anden side af vandet, og vi bestiller to billetter - også til cyklerne.

 

  1. På søen sejler de mere end 100 år gamle hjuldampere i pendulfart. Foto @Geneve Tourisme

 

Med røg op ad skorstenen ankommer en af de klassiske hjuldampere med det schweiziske flag vajende i agterstævnen, og vi hopper om bord. Skibet er fra belle epoque-æraen i sidste halvdel af 1800-tallet, og der er - naturligvis - kun adgang for første klasses-passagerer på øverste dæk. Men under påskud af at der skal tages billeder til artiklen, sniger vi os op ad trappen for at fornemme stemningen. Yderst velklædte tjenere går rundt og serverer kaffe, mens andre nyder en liggestol med et glas bobler i hånden, og forude kommer den franske kyst nærmere.

 

  1. Europas højeste springvand, det 130 meter høje Jet d’eau, er byens vartegn. Foto @Geneve Tourisme
  2.  

Efter en sejltur, der synes at være alt for kort, ankommer vi til Yvoire, der tidligere har været kåret som Frankrigs smukkeste by. Med sin velbevarede middelalderkerne og brostensbelagte gader udstråler Yvoire lige så meget klasse som byerne på den schweiziske side, så der dømmes endnu en gang pitstop på nærmeste cafe. Herfra venter 25 kilometer langs søens sydlige bred, inden turen slutter i Geneve.

 

  1. Bykernen er hyggelig og velholdt
  2.  

På intet tidspunkt har vi haft pulsen oppe, så cykelturen har mest haft karakter af et roligt cruise i mondæne omgivelser. Men cykelmæssigt har Geneve meget mere at byde på, så de næste dage venter Mont Saléve samt Jura-bjergene nord for byen, og vi har planlagt en tur langs Rhône-floden, der går gennem byen og fortsætter mod vest. Muligheder er der masser af, og vi når ikke at blive færdige på én ferie.

 

Storbyferie

Uanset hvor entusiastisk man er omkring cyklingen, vil det være synd at besøge Schweiz’ næststørste by uden at smage på Geneves gastronomi, kultur, historie og smukke omgivelser. Byen er simpelthen et overflødighedshorn af seværdigheder, og med et Geneva Pass  https://www.geneve.com/en/see-do/geneva-pass/  får man adgang til det meste uden at skulle betale ekstra. Passet giver fx adgang til flere sejlture på søen, man kan deltage i guidede byrundture, og der er mulighed for at tage bjergbanen til Mont Saléve, hvorfra der som tidligere nævnt er ubeskrivelig flot udsigt over Genevesøen, bjergene i baggrunden og de små byer langs kysten.

 

  1. Schweiz’ dyreste urmærker kommer fra Geneve. I en af byens parker finder man Blomsteruret, hvis sekundviser er knap tre meter lang, og uret går 100 % præcist
  2.  

Fra Geneves Rue Mont Blanc kan man på en klar dag se de sneklædte alpetoppe mod syd, på hovedstrøget ligger butikkerne med verdens dyreste urmærker side om side, og i gaderne kører diplomatbiler målrettet mod FN’s hovedkvarter. Søger man et sydeuropæisk alternativ til bjergområder, hvor det kun går op eller ned, er Geneve stedet, der byder på førsteklasses cykelforhold, storbystemning og forkælelse.

 

Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.
Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.
Konkurrence: Vind den nye Egde 530 eller Egde 830 fra Garmin
Garmin udlodder i samarbejde med Feltet.dk to modeller af deres nyeste cykelcomputere. Skal en af dem sidde på din cykel?

Instagram #motionsfeltet

Glædelig jul til alle!
Feltet.dk, Motionsfeltet.dk og Velomio.com ønsker alle en rigtig glædelig jul!
4. søndag i advent: Fjerde fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
3. søndag i advent: Tredje fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Tour Transalp byder i 2020 på italienske bjerge
Et af Europas mest populære og spektakulære amatørcykelløb, Tour Transalp, har løftet sløret for den rute, der i 2020 kommer til at ligge udelukkende i Italien.
Test: SKS Speedrocker
Et sæt skærme til både skoven og landevejen, som med sin lette montering og gode beskyttelse er blandt de allerbedste på markedet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Seneste indlæg i debatten

Jeg vrøvlede vist i øvrigt. Butikken hedder cykelexperten og ikke cykelspecialisten. De råder faktisk over folk med cykelforstand, selv om jeg var uheldig med en som var temmelig uerfaren. Men det gør ikke så meget, hvis man ved, hvad man vil ha'. Går og tygger på om ikke den næste skal være en Addict. Fri Bikeshop har jeg ikke gode erfaringer med, selv om jeg aldrig har været i butikken. Jeg prøvede at få dem til at skaffe en str 61 til en prøvetur, da jeg var i tvivl om 58 eller 61. Det ville de ikke. Jamen så okay da, så går handelen bare til en anden butik.Hvorfor tæller resultatet fra Schwalbe Classic ikke med i statistikken, når man kunne sætte en stjerne? Fordi Emil Axelgaard ikke gættede rigtigt? ;-) Mvh Brian.Jeg har en Cannondale Synapse Ultegra DI2 2018 der trænger til et nyt hjulsæt (aka. jeg kører rundt på det hjulsæt der sad på cyklen da jeg købte den). Jeg tænkte at det vurde være nemt nok at slippe nogle slanter og så købe et nyt hjulsæt. Men jeg synes jeg er gået lidt i stå. Jeg kører en blanding af road og så nogle ture på grusveje og lignende. Vel 80/20 eller sådan noget. Det er generelt pæne grusveje jeg kører på. For dem der bor i hovedstadsområdet tænk grusveje som i Vestskoven og på Amager fælled. Jeg har en decideret crosscykel når det skal være mudderbad. Jeg vejer kun 65 kg. og er generelt ikke særlig hård ved mine hjulsæt (selvom jeg kører på grus). Så mine krav er noget i stil med: - Tubeless - Skivebremser (centerlock) - Bred fælg indvendig der passer til 30-32mm dæk - Sidevindsstabil (ikke decideret højprofil) - Gerne fullcarbon (når man nu alligevel kører tubeless og med skivebremser) - Holdbart til lettere gravel Jeg har kigget lidt på f.eks. Mavic Allroad Pro UST. Det er sikkert et fint hjulsæt, men det vækker ikke de helt store følelser i mig. Og jeg ved ikke helt hvor langsomt det er på landevejen. https://boerkopcykler.dk/mavic-allroad-pro-disc/550476 Jeg har ikke noget problem med at gå højere op i pris hvis det er. Fik f.eks. en pris på dette hjulsæt - men kan ikke rigtig finde nogle anmeldelser af det: https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-road/gravel/grc-1400-spline/grc-1400-spline-42/ Nogle forslag? Hvor stor forskel vil der være på landevejen om jeg f.eks. kører et hjulsæt som Mavic Allroad Disc vs. f.eks. DT Swiss hjulsættet. Og er det i virkeligheden mere i dækvalget af det kompromiset ligger? For at have understøttelse for BT sensorer, skal du købe en 530.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.
Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.
Konkurrence: Vind den nye Egde 530 eller Egde 830 fra Garmin
Garmin udlodder i samarbejde med Feltet.dk to modeller af deres nyeste cykelcomputere. Skal en af dem sidde på din cykel?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet