Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

09.08.2019 @ 07:30

Om det er det varierede cykelterræn omkring Geneve, der har skabt grundlaget for Jacob Fuglsangs karriere, er uvist. Men sikkert er det, at bjergene, vandet og de flotte omgivelser i Fuglsangs fødeby indbyder til både cykling og storbyferie.

I en vestvendt spids, der rager ind Frankrig, finder man Schweiz’ næststørste by, Geneve. Grænsen til nabolandet er kun få kilometer væk, mod syd rager kilometerhøje alpetoppe op, og fra byens centrum strækker den flotte Lac Léman, bedre kendt som Genevesøen, sig 70 kilometer mod øst.

 

Husk passet

Et hurtigt kig på landkortet samt et tjek på turistbureauet viser, at der cykelmæssigt er tre oplagte klassikere at kaste sig over. Den store tur, som går hele vejen rundt om Genevesøen, er 176 kilometer lang, men da man kører langs vandet, når det samlede antal højdemeter kun op på knap 900. Ruten er derfor ikke krævende, men relativ lang, så afsæt en hel dag.

 

Den lokale bjergudfordring hedder Mont Saléve, og da bjerget befinder sig lige på den anden side af grænsen til Frankrig, skal man huske at tage passet med i baglommen. Opkørslen til Mont Saléve går ad fem forskellige ruter. Den stejle opkørsel fra nordvest-siden indgik i 2008-udgaven af Dauphiné Libéré, og her byder strækningens mellemste fire kilometer på 12 % i gennemsnitlig stigning - endda med enkelte passager som er meget stejlere! Noget mere overkommelig er turen fra sydvest, for de tocifrede stigningsprocenter er overstået allerede efter tre kilometer, hvorefter 15 rolige kilometer med 3 - 6 % i gennemsnitlig stigning venter. Udsigten, når man når toppen i knap 1.100 meters højde, er fænomenal. Mod syd rager Vesteuropas højeste bjerg, Mont Blanc, op, langt nede ligger Geneve, og så langt øjet rækker, strækker den smaragdgrønne sø sig mod øst.

 

  1. Alt er ordentligt og velplejet

 

Endelig er der den forkortede tur rundt om søen, og den vælger vi at lægge ud med. Fra Geneve køres langs vandet til Nyon, hvorfra man sejler over søen til franske Yvoire, og til sidst venter tilbageturen til Geneve langs søens sydlige, franske bred. I alt 50 kilometer cykling, hvor landskabet skal nydes, mere end det skal udfordres.

 

Langs vinmarker

Vi starter i Geneves centrum og triller forbi rækken af mondæne hoteller, der alle har første parket til søen. Ét af dem kunne i 2018 prale med at have verdens dyreste hotelværelse. På vandet sejler en af de karakteristiske hvide hjuldampere ud fra havnen, og i udkanten af byen passerer vi FN-bygningen, hvor den danske diplomat Michael Møller siden 2015 har været generaldirektør. Selv om trafikken er tæt, er det behageligt at cykle, for allerede i Geneves centrum guides vi ind på

et spor, der udelukkende er forbeholdt cyklister.

 

  1. Masser af steder langs ruten indbyder til pitstop

 

Fri af byen sætter vi lidt mere tempo på og kører langs grønne vinmarker og velfriserede golfbaner, mens vi hele tiden skimter Genevesøen på højre hånd. Her lokker kystbyerne med jævne mellemrum med både god mad, flotte udsigter og kølige drinks, men vi fortsætter til turens første stop, Nyon, der blandt andet er kendt for at huse UEFA’s hovedkvarter.

 

Med hjuldamper fra Schweiz til Frankrig

Som alt andet schweizisk ligger der ikke et græsstrå forkert, da vi triller ind i Nyon. Alt er nydeligt og oser af klasse, og bymidten er med sit lille torv og adskillige caféer hyggelig. Over for torvet afgår bådene til franske Yvoire, som vi kan skimte på den anden side af vandet, og vi bestiller to billetter - også til cyklerne.

 

  1. På søen sejler de mere end 100 år gamle hjuldampere i pendulfart. Foto @Geneve Tourisme

 

Med røg op ad skorstenen ankommer en af de klassiske hjuldampere med det schweiziske flag vajende i agterstævnen, og vi hopper om bord. Skibet er fra belle epoque-æraen i sidste halvdel af 1800-tallet, og der er - naturligvis - kun adgang for første klasses-passagerer på øverste dæk. Men under påskud af at der skal tages billeder til artiklen, sniger vi os op ad trappen for at fornemme stemningen. Yderst velklædte tjenere går rundt og serverer kaffe, mens andre nyder en liggestol med et glas bobler i hånden, og forude kommer den franske kyst nærmere.

 

  1. Europas højeste springvand, det 130 meter høje Jet d’eau, er byens vartegn. Foto @Geneve Tourisme
  2.  

Efter en sejltur, der synes at være alt for kort, ankommer vi til Yvoire, der tidligere har været kåret som Frankrigs smukkeste by. Med sin velbevarede middelalderkerne og brostensbelagte gader udstråler Yvoire lige så meget klasse som byerne på den schweiziske side, så der dømmes endnu en gang pitstop på nærmeste cafe. Herfra venter 25 kilometer langs søens sydlige bred, inden turen slutter i Geneve.

 

  1. Bykernen er hyggelig og velholdt
  2.  

På intet tidspunkt har vi haft pulsen oppe, så cykelturen har mest haft karakter af et roligt cruise i mondæne omgivelser. Men cykelmæssigt har Geneve meget mere at byde på, så de næste dage venter Mont Saléve samt Jura-bjergene nord for byen, og vi har planlagt en tur langs Rhône-floden, der går gennem byen og fortsætter mod vest. Muligheder er der masser af, og vi når ikke at blive færdige på én ferie.

 

Storbyferie

Uanset hvor entusiastisk man er omkring cyklingen, vil det være synd at besøge Schweiz’ næststørste by uden at smage på Geneves gastronomi, kultur, historie og smukke omgivelser. Byen er simpelthen et overflødighedshorn af seværdigheder, og med et Geneva Pass  https://www.geneve.com/en/see-do/geneva-pass/  får man adgang til det meste uden at skulle betale ekstra. Passet giver fx adgang til flere sejlture på søen, man kan deltage i guidede byrundture, og der er mulighed for at tage bjergbanen til Mont Saléve, hvorfra der som tidligere nævnt er ubeskrivelig flot udsigt over Genevesøen, bjergene i baggrunden og de små byer langs kysten.

 

  1. Schweiz’ dyreste urmærker kommer fra Geneve. I en af byens parker finder man Blomsteruret, hvis sekundviser er knap tre meter lang, og uret går 100 % præcist
  2.  

Fra Geneves Rue Mont Blanc kan man på en klar dag se de sneklædte alpetoppe mod syd, på hovedstrøget ligger butikkerne med verdens dyreste urmærker side om side, og i gaderne kører diplomatbiler målrettet mod FN’s hovedkvarter. Søger man et sydeuropæisk alternativ til bjergområder, hvor det kun går op eller ned, er Geneve stedet, der byder på førsteklasses cykelforhold, storbystemning og forkælelse.

 

Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.
BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.

Instagram #motionsfeltet

Knap hver syvende cyklist har fået smidt noget i hovedet
Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ændrer vi karakter og opfører os ofte, som om vi ejer vejen. Særligt mændene mister besindelsen, men nu skal en ny kampagne minde os om, at hensyn er vejen frem.
Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken
”Flyt dig nu for helvede!” Høje råb, hornet i bund og vilde fagter er daglig kost, når man bevæger sig rundt i den danske trafik. Ifølge psykolog Mette Herslund er stress og behov for kontrol den store synder.
Kørelærer: Adfærd i trafikken skal prioriteres
Man kan enten ryste på hovedet og sige pyt eller fare op og råbe ad sine medtrafikanter på vejene. Adfærd i trafikken og at træffe det rette valg er en vigtig lektion for fremtidens trafikanter, mener kørelærer.
Share The Road: Vis særligt hensyn til hinanden i det glatte vintervejr
Der er ingen grund til at stille din eller dit barns cykel, når vinteren og frostgraderne er over os med nyfalden sne og glatte veje. Cyklen kan med få justeringer gøres vinterklar. Og husker alle at tage lidt ekstra hensyn til medtrafikanterne, vil der være mange gode vintercykeldage til alle.
Oplev den belgiske cykelmagi på egen krop
De belgiske brostensstrækninger og skrappe ardennerstigninger er de seneste år blevet en skarp konkurrent til Alpernes cykelterræn, og for mange klinger navne som Koppenberg og Mur de Huy efterhånden lige så velkendt som Alpe d’Huez og Mont Ventoux. Via Belgian Cycling Club kan cykelinteresserede opleve det hele - lige fra deltagelse i amatørudgaven af Flandern Rundt til indføring i belgisk cykelkultur og en plads i første parket, når de professionelle suser forbi i en af de store monumentklassikere.
Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Test: Giant Defy Advanced Pro O Disc
Giant leverer en god cykel til distancen og med super udstyrspakke til en skarp pris. 
GOOD VIBES ONLY - DCU-kvindecamp - cykelglæde, netværk og nye udfordringer
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Motion: Niner’en - den endelige dom
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Assos udvider Equipe kollektionen til de kølige måneder
Assos of Switzerland udvider sin Equipe-kollektion for at imødekomme kravene fra cykelrytteren, der leder efter aerodynamisk design og ultralette tekstiler i de køligere måneder. Alle produkter er testet i pro tour feltet af verdens bedste ryttere.
Find det rigtige cykelprodukt
Danmarks nye cykelsøgemaskine, Velomio.com, har et formål, og det er, at blive den foretrukne globale markedsplads på nettet  for cykler, beklædning, komponenter og give alle mulighed for at søge, sammenligne og købe cykelprodukter på tværs af webshop og fysiske butikker.
Test: Canyon Lux CF SL 8.0 2020
Er du XC typen med store ambitioner og fornuftigt budget, skal du læse med her. Canyon har med Deres Lux CF SL skabt en XC MTB der kan tilfredsstille de flestes ambitioner, uden det går for hårdt ud over pengepungen.
Test: Stages Dash L50 cykelcomputer
En ny forbedret udgave, der tager kampen op med flere konkurrenter på markedet, af Stages cykelcomputer, med stor flot farveskærm og med en masse data til træningsnørderne, 
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Thermal Glove
Women’s Escape Thermal Glove markedsføres som en let og lun all-round handske til cykling, løb eller anden udendørsaktivitet - og den holder, hvad den lover.
Ugens tilbud - de fem skarpe fra cykelsøgemaskinen
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe og relevante tilbud.​

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.
BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet