Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

25.07.2019 @ 16:00

Når rytterne på de Specialized-sponsorerede hold ruller ud på Tour-etaperne, så er et af deres hemmelige våben produkter fra amerikanernes S-Works-kollektion.

S-Works er den ypperste produktlinje hos Specialized, hvor udstyret er udviklet kompromisløst til at give en konkurrencemæssig fordel til rytterne. En slags intern elitekategori, hvor man er sikker på at få den nyeste teknologi og udvikling.

 

Der findes S-Works-udstyr i flere produktkategorier, hvilket man hurtigt konstaterer ved selvsyn, hvis man er at finde foran skærmen og verdens største cykelløb her i juli måned.

 

Holdene Decuinick-Quick Step og Bora-Hansgrohe ruller nærmest rundt pakket ind i S-Works-kollektionen. Først og fremmest er deres cykler fra Specialized’s topbrand, hvor både modellerne Venge og Tarmac er i spil på henholdsvis flade og bjergrige etaper.

 

Men også andre dele af udstyrspakken bærer samme navn. Hjelmene er en del af sponsoratet på begge hold, hvor rytterne igen har to primære valgmuligheder - én lukket, aerodynamisk hjelm samt en let og luftig hjelm til især varme dage i bjergene.

 

Samme historie gør sig gældende for skoene, hvor de to holds ryttere benytter en af to topmodeller, som adskiller sig en del fra hinanden. Mere om det senere.


Når vi snakker sko, så er det også værd at bemærke, at rigtig mange ryttere, som ikke kører på de Specialized-sponsorerede hold, også vælger at benytte sig af skoene. Disse er absolut blandt feltets mest populære, hvor de er kendte som en god platform, hvor Specialized har investeret masser af tid i at udvikle en løsning med god ergonomi. 

 

S-Works - cykelrammerne

Når en motionist skal smadre sparegrisen for at investere i drømmecyklen, så er rammen det helt centrale punkt. Cyklens hjerte og rygrad. Ofte er valget et kompromis mellem performance og udefinerbar kærlighed for en bestemt æstetik eller brand.

 

Selv hvis man ikke er til en S-Works, så er det helt fast, at når amerikanerne spytter en ny ramme på markedet, så kigger alle med. For modellerne har det med at være med til at spå om fremtiden. Med egen vindtunnel i Californien, er ’The Big S’ nemlig specialiseret i at skubbe til udviklingen indenfor UCI’s regelsæt.

 

På landevejen opererer de primært med to platforme. Venge er den aerodynamiske ramme, som er skabt til fart i det flade terræn og til at snyde vinden mest muligt. Den oprindelige model var en milepæl for den aerodynamiske udvikling, som i dag gør, at alle producenter har en aerocykel.

 

Siden er platformen opdateret to gange og i sin nyeste version, har Specialized taget et ultimativt valg og tilbyder kun Venge’en med skivebremser.

 

Selv om det kan synes kontraproduktivt at smide de øjensynligt større bremser på en cykel, som skal glide let igennem vinden, så er det faktisk ikke tilfældet. For selv om skivebremserne fylder mere, så er deres placering mere hensigtsmæssig for ingeniørerne, som bedre kan skabe flow, ved at fjerne fælgbremserne fra deres placering meget tæt på rammens omdrejningspunkt.

 

 

Den nyeste Venge har desuden de meget udtalte, sænkede saddelstræbere, som hæfter lavt på saddelrøret. Et design som går igen på flere enkeltstartscykler og altså synes at være det hurtigste setup lige nu.

 

Tarmac-modellen er omvendt lavet til mere varieret terræn. Platformen har igennem mange år været kendt som en af de bedste allroundcykler på markedet med fantastiske egenskaber til bjergene.

 

Den nyeste version - SL6 - har til gengæld undergået den mest drastiske ændring i modellens historie. De mere traditionelle, runde rørformer er byttet ud med mere kantede af slagsen, som helt klart henter inspiration fra aero-tendenserne. Det gør den nuværende model mere effektiv i fladt terræn også, ens fokus har været på at bibeholde egenskaberne i bjergene og kuperet terræn.

 

Tarmac fås endnu med fælgbremser, mens rytterne i årets Tour udelukkende kører med skivebremser. Det er der flere grunde til, som du kan læse mere om her.

 

Den mere effektive bremsekraft er den åbenlyse fordel, mens nogle af ulemperne nu er en saga blot. Holdenes mekanikere er meget tæt på at kunne skifte hjulene ligeså hurtigt som dem med fælgbremser og mekanikerne kan nu også ramme vægtgrænsen på de 6,8 kilo, så de lette bjergryttere ikke har en ulempe på de stejle ramper.

 

Desuden har Specilaized udviklet en nye enkeltstartscykel til årets Tour. Se mere her.

 

 

S-Works Evade og Prevail - ringer selv efter hjælp

Rytternes ’låg’ er selvfølgelig en af de mest vigtige sikkerhedsforanstaltninger, hvis uheldet er ude.


Derfor opfylder alle hjelme - uanset mærke - strenge kvalitets- og sikkerhedskrav til materialer og konstruktion.

 

Men Specialized forsøger at beskytte rytterne endnu mere ved hjælp af to teknologier, som er tilføjet de hjelme, som Tour-rytterne kører med.

 

Foto: @Cyclingimages

 

Den første er MIPS, en teknologi udviklet af hjerneforskere i Sverige. Helt konkret kan det bedst betegnes som et lille, ekstra lag i hjelmens inderside.

 

Man mærker det ikke, så det har ingen negativ effekt på komforten. Til gengæld efterligner teknologien forholdet mellem den menneskelige hjerne og kraniet, hvor hjerne kan bevæge sig en lille smule i tilfælde af ulykker med stor kraft. Det har en beskyttende effekt og kan afværge store traumer.

 

Det samme gør hjelmen og det er især effektivt, fordi cykelstyrt sjældent er simple slag på hjelmen, når man lander. Ofte sker de værste skader via rotationskræfter, der kaster hovedet rundt, når man lander.

 

MIPS er en fast bestanddel af de S-Works hjelme, som profferne kører rundt med på de danske landeveje.

 

Den store nyskabelse blev dog lanceret tidligere i år og hedder Angi. Måske har du lagt mærke til, at nogle af rytterne i Touren har en rød ’dims’ siddende i spændesystemet bag på deres hjelme?

 

Dimsen er en avanceret transmitter, som indeholder teknik, der opdager, hvis en rytter styrter.


Kort sagt måler den hele tiden på de kræfter den udsættes for og kan derved meget præcist afkode, hvis en rytter er styret.

 

Systemet fungerer sammen med en app, hvor man kolber sin enhed op og derved kan kommunikere med omverdenen. For motionister betyder det, at man kan oprette sine kære i app’en og så snart man påbegynder en træningstur, så får de en notifikation via sms om at man er kørt afsted.

Skulle uheldet være ude og man styrter, så går der en alarm i app’en. Den har man 30 sekunder til at slå fra og derved tilkendegive, at man er ok. Slår man den ikke fra, så får de folk, man har underrettet, en besked om at man er styrtet samt ens position. Derved kan de hurtigt ringe efter hjælp.

 

Pårørende kan desuden følge ens position hele tiden, hvis de også downloader app’en.


Skal man køre i terræn med dårlig mobildækning, så kan man angive en køretid, hvor man forventer at være retur igen. Overskrider man denne, så går der en besked ud, med ens sidste, kendte position.

 

Angi er et stort skridt for sikkerheden for ryttere, der træner alene. Derfor er Angi også benyttet af profferne, som ofte træner mange timer alene og bevæger sig langt væk i områder uden megen trafik.

 

Du kan lære Angi at kende i flere detaljer her.

 

Stivhed og komfort

Et par gode cykelsko kombinerer stivhed og komfort. Her har Specialized i mange år forsket intenst på at opnå netop dette. Platformen hedder Body Geometri og i forhold til skoene giver den mulighed for at arbejde med sålerne for at opnå det helt rigtige fit.

 

 Det er en af grundene til, at også ikke-sponsorerede ryttere ofte ses i skoene.

Profferne vælger som oftest mellem to skotyper.

 

Den mest klassiske er S-Works 7, som kombinerer en stiv sål med en klassisk overdel med to spænder og et velcro-bånd.

 

De to spænder er en videreudvikling af det helt klasssiske BOA-system og de hedder Boa Fit System S3. De er lette at spænde og justere på farten.

 

Det er nok sikkert at sige, at denne sko var den allermest populære i 2018, hvor den var at se overalt.

 

Her til 2019-sæsonen har Specialized så lanceret lidt af en verdensnyhed i form af verdens letteste cykelsko (i regulær produktion).

 

S-Works EXOS er navnet og den vejer ind på blot 150 gram i størrelse 42, hvilket er meget, meget let!

For at opnå denne vægt, har Specialized’s ingeniører benyttet Dyneema på oversiden, hvilket er udviklet til brug på ekspeditioner til rummet oprindeligt.

 

Det er tyndt og blødt og giver en hel anden oplevelse, end den normale, kraftige cykelsko.
 

Skoen lukkes af kun ét spænde i toppen og er let genkendeligt med sin to-farvede overdel - kig eventuelt efter når Kasper Asgreen fører feltet an, så er skoen ret tydeligt.

Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.
BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.

Instagram #motionsfeltet

Knap hver syvende cyklist har fået smidt noget i hovedet
Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ændrer vi karakter og opfører os ofte, som om vi ejer vejen. Særligt mændene mister besindelsen, men nu skal en ny kampagne minde os om, at hensyn er vejen frem.
Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken
”Flyt dig nu for helvede!” Høje råb, hornet i bund og vilde fagter er daglig kost, når man bevæger sig rundt i den danske trafik. Ifølge psykolog Mette Herslund er stress og behov for kontrol den store synder.
Kørelærer: Adfærd i trafikken skal prioriteres
Man kan enten ryste på hovedet og sige pyt eller fare op og råbe ad sine medtrafikanter på vejene. Adfærd i trafikken og at træffe det rette valg er en vigtig lektion for fremtidens trafikanter, mener kørelærer.
Share The Road: Vis særligt hensyn til hinanden i det glatte vintervejr
Der er ingen grund til at stille din eller dit barns cykel, når vinteren og frostgraderne er over os med nyfalden sne og glatte veje. Cyklen kan med få justeringer gøres vinterklar. Og husker alle at tage lidt ekstra hensyn til medtrafikanterne, vil der være mange gode vintercykeldage til alle.
Oplev den belgiske cykelmagi på egen krop
De belgiske brostensstrækninger og skrappe ardennerstigninger er de seneste år blevet en skarp konkurrent til Alpernes cykelterræn, og for mange klinger navne som Koppenberg og Mur de Huy efterhånden lige så velkendt som Alpe d’Huez og Mont Ventoux. Via Belgian Cycling Club kan cykelinteresserede opleve det hele - lige fra deltagelse i amatørudgaven af Flandern Rundt til indføring i belgisk cykelkultur og en plads i første parket, når de professionelle suser forbi i en af de store monumentklassikere.
Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Test: Giant Defy Advanced Pro O Disc
Giant leverer en god cykel til distancen og med super udstyrspakke til en skarp pris. 
GOOD VIBES ONLY - DCU-kvindecamp - cykelglæde, netværk og nye udfordringer
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Motion: Niner’en - den endelige dom
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Assos udvider Equipe kollektionen til de kølige måneder
Assos of Switzerland udvider sin Equipe-kollektion for at imødekomme kravene fra cykelrytteren, der leder efter aerodynamisk design og ultralette tekstiler i de køligere måneder. Alle produkter er testet i pro tour feltet af verdens bedste ryttere.
Find det rigtige cykelprodukt
Danmarks nye cykelsøgemaskine, Velomio.com, har et formål, og det er, at blive den foretrukne globale markedsplads på nettet  for cykler, beklædning, komponenter og give alle mulighed for at søge, sammenligne og købe cykelprodukter på tværs af webshop og fysiske butikker.
Test: Canyon Lux CF SL 8.0 2020
Er du XC typen med store ambitioner og fornuftigt budget, skal du læse med her. Canyon har med Deres Lux CF SL skabt en XC MTB der kan tilfredsstille de flestes ambitioner, uden det går for hårdt ud over pengepungen.
Test: Stages Dash L50 cykelcomputer
En ny forbedret udgave, der tager kampen op med flere konkurrenter på markedet, af Stages cykelcomputer, med stor flot farveskærm og med en masse data til træningsnørderne, 
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Thermal Glove
Women’s Escape Thermal Glove markedsføres som en let og lun all-round handske til cykling, løb eller anden udendørsaktivitet - og den holder, hvad den lover.
Ugens tilbud - de fem skarpe fra cykelsøgemaskinen
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe og relevante tilbud.​

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.
BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet