25.07.2019 @ 16:00

Når rytterne på de Specialized-sponsorerede hold ruller ud på Tour-etaperne, så er et af deres hemmelige våben produkter fra amerikanernes S-Works-kollektion.

S-Works er den ypperste produktlinje hos Specialized, hvor udstyret er udviklet kompromisløst til at give en konkurrencemæssig fordel til rytterne. En slags intern elitekategori, hvor man er sikker på at få den nyeste teknologi og udvikling.

 

Der findes S-Works-udstyr i flere produktkategorier, hvilket man hurtigt konstaterer ved selvsyn, hvis man er at finde foran skærmen og verdens største cykelløb her i juli måned.

 

Holdene Decuinick-Quick Step og Bora-Hansgrohe ruller nærmest rundt pakket ind i S-Works-kollektionen. Først og fremmest er deres cykler fra Specialized’s topbrand, hvor både modellerne Venge og Tarmac er i spil på henholdsvis flade og bjergrige etaper.

 

Men også andre dele af udstyrspakken bærer samme navn. Hjelmene er en del af sponsoratet på begge hold, hvor rytterne igen har to primære valgmuligheder - én lukket, aerodynamisk hjelm samt en let og luftig hjelm til især varme dage i bjergene.

 

Samme historie gør sig gældende for skoene, hvor de to holds ryttere benytter en af to topmodeller, som adskiller sig en del fra hinanden. Mere om det senere.


Når vi snakker sko, så er det også værd at bemærke, at rigtig mange ryttere, som ikke kører på de Specialized-sponsorerede hold, også vælger at benytte sig af skoene. Disse er absolut blandt feltets mest populære, hvor de er kendte som en god platform, hvor Specialized har investeret masser af tid i at udvikle en løsning med god ergonomi. 

 

S-Works - cykelrammerne

Når en motionist skal smadre sparegrisen for at investere i drømmecyklen, så er rammen det helt centrale punkt. Cyklens hjerte og rygrad. Ofte er valget et kompromis mellem performance og udefinerbar kærlighed for en bestemt æstetik eller brand.

 

Selv hvis man ikke er til en S-Works, så er det helt fast, at når amerikanerne spytter en ny ramme på markedet, så kigger alle med. For modellerne har det med at være med til at spå om fremtiden. Med egen vindtunnel i Californien, er ’The Big S’ nemlig specialiseret i at skubbe til udviklingen indenfor UCI’s regelsæt.

 

På landevejen opererer de primært med to platforme. Venge er den aerodynamiske ramme, som er skabt til fart i det flade terræn og til at snyde vinden mest muligt. Den oprindelige model var en milepæl for den aerodynamiske udvikling, som i dag gør, at alle producenter har en aerocykel.

 

Siden er platformen opdateret to gange og i sin nyeste version, har Specialized taget et ultimativt valg og tilbyder kun Venge’en med skivebremser.

 

Selv om det kan synes kontraproduktivt at smide de øjensynligt større bremser på en cykel, som skal glide let igennem vinden, så er det faktisk ikke tilfældet. For selv om skivebremserne fylder mere, så er deres placering mere hensigtsmæssig for ingeniørerne, som bedre kan skabe flow, ved at fjerne fælgbremserne fra deres placering meget tæt på rammens omdrejningspunkt.

 

 

Den nyeste Venge har desuden de meget udtalte, sænkede saddelstræbere, som hæfter lavt på saddelrøret. Et design som går igen på flere enkeltstartscykler og altså synes at være det hurtigste setup lige nu.

 

Tarmac-modellen er omvendt lavet til mere varieret terræn. Platformen har igennem mange år været kendt som en af de bedste allroundcykler på markedet med fantastiske egenskaber til bjergene.

 

Den nyeste version - SL6 - har til gengæld undergået den mest drastiske ændring i modellens historie. De mere traditionelle, runde rørformer er byttet ud med mere kantede af slagsen, som helt klart henter inspiration fra aero-tendenserne. Det gør den nuværende model mere effektiv i fladt terræn også, ens fokus har været på at bibeholde egenskaberne i bjergene og kuperet terræn.

 

Tarmac fås endnu med fælgbremser, mens rytterne i årets Tour udelukkende kører med skivebremser. Det er der flere grunde til, som du kan læse mere om her.

 

Den mere effektive bremsekraft er den åbenlyse fordel, mens nogle af ulemperne nu er en saga blot. Holdenes mekanikere er meget tæt på at kunne skifte hjulene ligeså hurtigt som dem med fælgbremser og mekanikerne kan nu også ramme vægtgrænsen på de 6,8 kilo, så de lette bjergryttere ikke har en ulempe på de stejle ramper.

 

Desuden har Specilaized udviklet en nye enkeltstartscykel til årets Tour. Se mere her.

 

 

S-Works Evade og Prevail - ringer selv efter hjælp

Rytternes ’låg’ er selvfølgelig en af de mest vigtige sikkerhedsforanstaltninger, hvis uheldet er ude.


Derfor opfylder alle hjelme - uanset mærke - strenge kvalitets- og sikkerhedskrav til materialer og konstruktion.

 

Men Specialized forsøger at beskytte rytterne endnu mere ved hjælp af to teknologier, som er tilføjet de hjelme, som Tour-rytterne kører med.

 

Foto: @Cyclingimages

 

Den første er MIPS, en teknologi udviklet af hjerneforskere i Sverige. Helt konkret kan det bedst betegnes som et lille, ekstra lag i hjelmens inderside.

 

Man mærker det ikke, så det har ingen negativ effekt på komforten. Til gengæld efterligner teknologien forholdet mellem den menneskelige hjerne og kraniet, hvor hjerne kan bevæge sig en lille smule i tilfælde af ulykker med stor kraft. Det har en beskyttende effekt og kan afværge store traumer.

 

Det samme gør hjelmen og det er især effektivt, fordi cykelstyrt sjældent er simple slag på hjelmen, når man lander. Ofte sker de værste skader via rotationskræfter, der kaster hovedet rundt, når man lander.

 

MIPS er en fast bestanddel af de S-Works hjelme, som profferne kører rundt med på de danske landeveje.

 

Den store nyskabelse blev dog lanceret tidligere i år og hedder Angi. Måske har du lagt mærke til, at nogle af rytterne i Touren har en rød ’dims’ siddende i spændesystemet bag på deres hjelme?

 

Dimsen er en avanceret transmitter, som indeholder teknik, der opdager, hvis en rytter styrter.


Kort sagt måler den hele tiden på de kræfter den udsættes for og kan derved meget præcist afkode, hvis en rytter er styret.

 

Systemet fungerer sammen med en app, hvor man kolber sin enhed op og derved kan kommunikere med omverdenen. For motionister betyder det, at man kan oprette sine kære i app’en og så snart man påbegynder en træningstur, så får de en notifikation via sms om at man er kørt afsted.

Skulle uheldet være ude og man styrter, så går der en alarm i app’en. Den har man 30 sekunder til at slå fra og derved tilkendegive, at man er ok. Slår man den ikke fra, så får de folk, man har underrettet, en besked om at man er styrtet samt ens position. Derved kan de hurtigt ringe efter hjælp.

 

Pårørende kan desuden følge ens position hele tiden, hvis de også downloader app’en.


Skal man køre i terræn med dårlig mobildækning, så kan man angive en køretid, hvor man forventer at være retur igen. Overskrider man denne, så går der en besked ud, med ens sidste, kendte position.

 

Angi er et stort skridt for sikkerheden for ryttere, der træner alene. Derfor er Angi også benyttet af profferne, som ofte træner mange timer alene og bevæger sig langt væk i områder uden megen trafik.

 

Du kan lære Angi at kende i flere detaljer her.

 

Stivhed og komfort

Et par gode cykelsko kombinerer stivhed og komfort. Her har Specialized i mange år forsket intenst på at opnå netop dette. Platformen hedder Body Geometri og i forhold til skoene giver den mulighed for at arbejde med sålerne for at opnå det helt rigtige fit.

 

 Det er en af grundene til, at også ikke-sponsorerede ryttere ofte ses i skoene.

Profferne vælger som oftest mellem to skotyper.

 

Den mest klassiske er S-Works 7, som kombinerer en stiv sål med en klassisk overdel med to spænder og et velcro-bånd.

 

De to spænder er en videreudvikling af det helt klasssiske BOA-system og de hedder Boa Fit System S3. De er lette at spænde og justere på farten.

 

Det er nok sikkert at sige, at denne sko var den allermest populære i 2018, hvor den var at se overalt.

 

Her til 2019-sæsonen har Specialized så lanceret lidt af en verdensnyhed i form af verdens letteste cykelsko (i regulær produktion).

 

S-Works EXOS er navnet og den vejer ind på blot 150 gram i størrelse 42, hvilket er meget, meget let!

For at opnå denne vægt, har Specialized’s ingeniører benyttet Dyneema på oversiden, hvilket er udviklet til brug på ekspeditioner til rummet oprindeligt.

 

Det er tyndt og blødt og giver en hel anden oplevelse, end den normale, kraftige cykelsko.
 

Skoen lukkes af kun ét spænde i toppen og er let genkendeligt med sin to-farvede overdel - kig eventuelt efter når Kasper Asgreen fører feltet an, så er skoen ret tydeligt.

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.
Schurter og Fini ender på podiet – Ghost Factory triumferer på kvindesiden
Det blev til en samlet andenplads for Sebastian Fini og Nino Schurter i Absa Cape Epic.
Chefens hjørne: Feltet.dk startede for alvor på lokummet
Feltet.dk fylder i dag 21 år, men hvordan startede Skandivinaens største cykelside egentligt?
Nyt dansk talent smadrer Vingegaards gamle rekord
Den unge dansker slog den dengang 21-årige Jonas Vingegaards rekord fra 2018 med over 20 sekunder. En rekord, der for bare en måned siden blev taget af supertalentet Juan Ayuso.
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Bosch eBike Systems lancerer en ny batteriinnovation til el-cykler. PowerPack 800 Frame er navnet på det nye powerfulde batteri, men med batteriet følger flere store nyheder fra producenten.  

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Det meste af cykelverdenen er stadig i fuld gang med klassikersæsonen, men for mange andre intensiveres opbygningen frem mod Giro d’Italia. For nogle sker det i WorldTour-løbet Presidential Tour of Türkiye, der efter en omtumlet tilværelse som både WorldTour- og oktoberløb nu er tilbage i sin vante rolle som 2.Pro-løb i april med et felt bestående af en blanding af store og mindre hold, hvoraf nogle udnytter det gode vejr og velarrangerede format som en alternativ vej frem mod årets første grand tour. Det gælder som altid særligt for sprinterne, der altid kan se frem til lidt af en sprinterfestival, mens det som altid primært er lidt mindre etablerede navne, der får chancen for at slås om klassementet, der også i år synes at blive en sag for klatrerne. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_presidential_tour_of_trkiye_2024/Den 25-årige Lotto Dstny-rytter er tilbage på cyklen for første gang efter sit styrt i Vuelta a Murcia for over to måneder siden. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/lotto_dstny-rytter_tilbage_paa_cyklen_for_foerste_gang_efter_laarbensbrud/Den danske Alpecin Deceuninck-rytter er udtaget til at køre årets udgave af Liège-Bastogne-Liège, som køres på søndag. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/soeren_kragh_udtaget_til_lige-bastogne-lige/Den 24-årige Soudal Quick-Step-rytter forventer at være klar til at genoptage træningen efter weekenden.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/evenepoel_giver_opdatering_paa_skader_touren_er_ikke_i_fare/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet