Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

25.07.2019 @ 16:00

Når rytterne på de Specialized-sponsorerede hold ruller ud på Tour-etaperne, så er et af deres hemmelige våben produkter fra amerikanernes S-Works-kollektion.

S-Works er den ypperste produktlinje hos Specialized, hvor udstyret er udviklet kompromisløst til at give en konkurrencemæssig fordel til rytterne. En slags intern elitekategori, hvor man er sikker på at få den nyeste teknologi og udvikling.

 

Der findes S-Works-udstyr i flere produktkategorier, hvilket man hurtigt konstaterer ved selvsyn, hvis man er at finde foran skærmen og verdens største cykelløb her i juli måned.

 

Holdene Decuinick-Quick Step og Bora-Hansgrohe ruller nærmest rundt pakket ind i S-Works-kollektionen. Først og fremmest er deres cykler fra Specialized’s topbrand, hvor både modellerne Venge og Tarmac er i spil på henholdsvis flade og bjergrige etaper.

 

Men også andre dele af udstyrspakken bærer samme navn. Hjelmene er en del af sponsoratet på begge hold, hvor rytterne igen har to primære valgmuligheder - én lukket, aerodynamisk hjelm samt en let og luftig hjelm til især varme dage i bjergene.

 

Samme historie gør sig gældende for skoene, hvor de to holds ryttere benytter en af to topmodeller, som adskiller sig en del fra hinanden. Mere om det senere.


Når vi snakker sko, så er det også værd at bemærke, at rigtig mange ryttere, som ikke kører på de Specialized-sponsorerede hold, også vælger at benytte sig af skoene. Disse er absolut blandt feltets mest populære, hvor de er kendte som en god platform, hvor Specialized har investeret masser af tid i at udvikle en løsning med god ergonomi. 

 

S-Works - cykelrammerne

Når en motionist skal smadre sparegrisen for at investere i drømmecyklen, så er rammen det helt centrale punkt. Cyklens hjerte og rygrad. Ofte er valget et kompromis mellem performance og udefinerbar kærlighed for en bestemt æstetik eller brand.

 

Selv hvis man ikke er til en S-Works, så er det helt fast, at når amerikanerne spytter en ny ramme på markedet, så kigger alle med. For modellerne har det med at være med til at spå om fremtiden. Med egen vindtunnel i Californien, er ’The Big S’ nemlig specialiseret i at skubbe til udviklingen indenfor UCI’s regelsæt.

 

På landevejen opererer de primært med to platforme. Venge er den aerodynamiske ramme, som er skabt til fart i det flade terræn og til at snyde vinden mest muligt. Den oprindelige model var en milepæl for den aerodynamiske udvikling, som i dag gør, at alle producenter har en aerocykel.

 

Siden er platformen opdateret to gange og i sin nyeste version, har Specialized taget et ultimativt valg og tilbyder kun Venge’en med skivebremser.

 

Selv om det kan synes kontraproduktivt at smide de øjensynligt større bremser på en cykel, som skal glide let igennem vinden, så er det faktisk ikke tilfældet. For selv om skivebremserne fylder mere, så er deres placering mere hensigtsmæssig for ingeniørerne, som bedre kan skabe flow, ved at fjerne fælgbremserne fra deres placering meget tæt på rammens omdrejningspunkt.

 

 

Den nyeste Venge har desuden de meget udtalte, sænkede saddelstræbere, som hæfter lavt på saddelrøret. Et design som går igen på flere enkeltstartscykler og altså synes at være det hurtigste setup lige nu.

 

Tarmac-modellen er omvendt lavet til mere varieret terræn. Platformen har igennem mange år været kendt som en af de bedste allroundcykler på markedet med fantastiske egenskaber til bjergene.

 

Den nyeste version - SL6 - har til gengæld undergået den mest drastiske ændring i modellens historie. De mere traditionelle, runde rørformer er byttet ud med mere kantede af slagsen, som helt klart henter inspiration fra aero-tendenserne. Det gør den nuværende model mere effektiv i fladt terræn også, ens fokus har været på at bibeholde egenskaberne i bjergene og kuperet terræn.

 

Tarmac fås endnu med fælgbremser, mens rytterne i årets Tour udelukkende kører med skivebremser. Det er der flere grunde til, som du kan læse mere om her.

 

Den mere effektive bremsekraft er den åbenlyse fordel, mens nogle af ulemperne nu er en saga blot. Holdenes mekanikere er meget tæt på at kunne skifte hjulene ligeså hurtigt som dem med fælgbremser og mekanikerne kan nu også ramme vægtgrænsen på de 6,8 kilo, så de lette bjergryttere ikke har en ulempe på de stejle ramper.

 

Desuden har Specilaized udviklet en nye enkeltstartscykel til årets Tour. Se mere her.

 

 

S-Works Evade og Prevail - ringer selv efter hjælp

Rytternes ’låg’ er selvfølgelig en af de mest vigtige sikkerhedsforanstaltninger, hvis uheldet er ude.


Derfor opfylder alle hjelme - uanset mærke - strenge kvalitets- og sikkerhedskrav til materialer og konstruktion.

 

Men Specialized forsøger at beskytte rytterne endnu mere ved hjælp af to teknologier, som er tilføjet de hjelme, som Tour-rytterne kører med.

 

Foto: @Cyclingimages

 

Den første er MIPS, en teknologi udviklet af hjerneforskere i Sverige. Helt konkret kan det bedst betegnes som et lille, ekstra lag i hjelmens inderside.

 

Man mærker det ikke, så det har ingen negativ effekt på komforten. Til gengæld efterligner teknologien forholdet mellem den menneskelige hjerne og kraniet, hvor hjerne kan bevæge sig en lille smule i tilfælde af ulykker med stor kraft. Det har en beskyttende effekt og kan afværge store traumer.

 

Det samme gør hjelmen og det er især effektivt, fordi cykelstyrt sjældent er simple slag på hjelmen, når man lander. Ofte sker de værste skader via rotationskræfter, der kaster hovedet rundt, når man lander.

 

MIPS er en fast bestanddel af de S-Works hjelme, som profferne kører rundt med på de danske landeveje.

 

Den store nyskabelse blev dog lanceret tidligere i år og hedder Angi. Måske har du lagt mærke til, at nogle af rytterne i Touren har en rød ’dims’ siddende i spændesystemet bag på deres hjelme?

 

Dimsen er en avanceret transmitter, som indeholder teknik, der opdager, hvis en rytter styrter.


Kort sagt måler den hele tiden på de kræfter den udsættes for og kan derved meget præcist afkode, hvis en rytter er styret.

 

Systemet fungerer sammen med en app, hvor man kolber sin enhed op og derved kan kommunikere med omverdenen. For motionister betyder det, at man kan oprette sine kære i app’en og så snart man påbegynder en træningstur, så får de en notifikation via sms om at man er kørt afsted.

Skulle uheldet være ude og man styrter, så går der en alarm i app’en. Den har man 30 sekunder til at slå fra og derved tilkendegive, at man er ok. Slår man den ikke fra, så får de folk, man har underrettet, en besked om at man er styrtet samt ens position. Derved kan de hurtigt ringe efter hjælp.

 

Pårørende kan desuden følge ens position hele tiden, hvis de også downloader app’en.


Skal man køre i terræn med dårlig mobildækning, så kan man angive en køretid, hvor man forventer at være retur igen. Overskrider man denne, så går der en besked ud, med ens sidste, kendte position.

 

Angi er et stort skridt for sikkerheden for ryttere, der træner alene. Derfor er Angi også benyttet af profferne, som ofte træner mange timer alene og bevæger sig langt væk i områder uden megen trafik.

 

Du kan lære Angi at kende i flere detaljer her.

 

Stivhed og komfort

Et par gode cykelsko kombinerer stivhed og komfort. Her har Specialized i mange år forsket intenst på at opnå netop dette. Platformen hedder Body Geometri og i forhold til skoene giver den mulighed for at arbejde med sålerne for at opnå det helt rigtige fit.

 

 Det er en af grundene til, at også ikke-sponsorerede ryttere ofte ses i skoene.

Profferne vælger som oftest mellem to skotyper.

 

Den mest klassiske er S-Works 7, som kombinerer en stiv sål med en klassisk overdel med to spænder og et velcro-bånd.

 

De to spænder er en videreudvikling af det helt klasssiske BOA-system og de hedder Boa Fit System S3. De er lette at spænde og justere på farten.

 

Det er nok sikkert at sige, at denne sko var den allermest populære i 2018, hvor den var at se overalt.

 

Her til 2019-sæsonen har Specialized så lanceret lidt af en verdensnyhed i form af verdens letteste cykelsko (i regulær produktion).

 

S-Works EXOS er navnet og den vejer ind på blot 150 gram i størrelse 42, hvilket er meget, meget let!

For at opnå denne vægt, har Specialized’s ingeniører benyttet Dyneema på oversiden, hvilket er udviklet til brug på ekspeditioner til rummet oprindeligt.

 

Det er tyndt og blødt og giver en hel anden oplevelse, end den normale, kraftige cykelsko.
 

Skoen lukkes af kun ét spænde i toppen og er let genkendeligt med sin to-farvede overdel - kig eventuelt efter når Kasper Asgreen fører feltet an, så er skoen ret tydeligt.

Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.
Test: Rapha Outdoor Voices – trøje og bibshorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
DKBIKE - Carbon hjul med 900 dages garanti
DKBIKE har specialiseret sig i carbon cykelhjul, og det har de stor succes med. 
First ride: Canyon Grail:ON
El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.
Vind et par fede cykelsko - værdi 1.599 kroner
Nu kan du vinde et par lækre hvide cykelsko fra Fizik til en værdi af 1.599 kroner. Vinderen findes ultimo juli.
Beskyt din cykel - imod vind og vejr
Det danske firma, Skjoldet.dk, har udviklet en special nano coating til cykler, som beskytter dem imod vind og vejr. 
Test: Garmin Varia RTL516
Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.

Instagram #motionsfeltet

Gravelcykling - det nye sort?
Flere og flere motionister og cykelløb begynder at inkludere grusveje i deres cykelture og løb. Er gravelcykling ved at blive det "nye sort"?
Test: Rapha Outdoor Voices – vindjakke og taske
To anderledes, spændende og vanvittigt fede produkter i Raphas spændende samarbejde med Outdoor Voices.  
Test: Rapha Outdoor Voices – jersey og shorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
10 skarpe tilbud på cykelprodukter
Vi har i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com fundet 10 skarpe tilbud / populære produkter netop nu.
Boganmeldelse: Iltgæld
Det kan på forhånd virke som et umuligt projekt. At tage en forfatter, der aldrig selv har dyrket cykelløb, og supplere med en illustrator, som med egne ord udtaler: ”Det er udfordrende ad Helvede til, men det holder jo en væk fra gadehjørnerne. Haha.” Alligevel har de to - forfatteren Brian Nygaard og maleren Erik A. Frandsen - tilsammen lavet en cykelbog, der både er nyskabende og værd at læse.
Test: Specialized Torch 3.0 cykelsko
En rigtig arbejdshest af en sko, som appellerer bredt, tilbyder en lidt mere afslappet pasform og som med garanti kan holde til en masse.
IT-system hjælper over 100 cykelklubber
IT er smart - især når det hjælper cykelklubber med at løse udfordringer og sparer tid i dagligdagen.
GOOD VIBES ONLY – Forår 2020 – ”Hvor ska’ vi hen, du?”
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Flere seniorer cykler - og cykelhjelmen bliver mere populær
Stadig flere cyklister vælger at køre med cykelhjelm, viser den årlige cykelhjelmstælling fra Rådet for Sikker Trafik. Der er især sket en stigning blandt cyklister over 60 år.
Test: Carbon hjulsæt fra DKBIKE
Et godt rullende, stift og stilrent hjulsæt fra en af de nyere spillere på det danske marked.  
Produktnyt: Rapha lancerer solbrille-kollektion
Rapha lancerer hele fire nye briller til ethvert behov på cyklen.
Har du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!
Kan du holde humøret oppe trods corona-krisen? Hvis du ikke kan, så er en tur på cyklen i det gode sommervejr.
Cykelforretning fylder 100 år - fejres med stor bogudgivelse
Cykelforretningen Schrøder Cykler fylder 100 år den 1. juli, og det bliver fejret med receptioner og bogudgivelse.
First Ride: Specialized Epic 2021
I dag præsenterer Specialized næste generation af deres ikoniske Epic-model.
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.

Seneste indlæg i debatten

Selvf kan 40-11-40 køre landevej men det bliver aldrig rigtigt sjovet med 1x frem for to tandhjul og en gearskifter foran. Spørg bare Mads P, Degenkolb, Normand (og retsen af det irske hold der trak stikket igen efter de havde skrevet under med 3T om at de KUN ville køre på en cykel der kun kunne monteres op med 1x) Hver mand sin smag, de meget få gange jeg har kørt med Campagnolo og lidt flere gange jeg har kørt med sram (det er enddog ret mange gange, hvis man tæller indvendige gear med), har jeg ikke syntes om det. Men det er nok mest af alt bare vane. Hvis drivlinjen larmer, kan det være man i det mindste ikke kan høre knirken fra mere eller mindre arbitrere pressfit krankbokssystemer (synes bsa fungerer så glimrende og er også lettere at skifte). Men igen, det er jo en smagssag hvad man bedst kan lide. I fht. Garmin, så er de vel egentlig bare deres egen værste fjende, hvis de lavede softwaren ordentligt til at starte med, ville 80% af problemer være irrelevante, Vector 3 er så en anden historie, men den slags problemer løber de fleste jo ind i på et tidspunkt. Jeg har så heldigvis aldrig rigtigt haft nogle problemer med mine garmin produkter Jeg må erkende at jeg ikke finder et par RC901 eller RC701 i wide udgaven i min størrelse. Jeg har kigget på Sidi, Northwave, Bont, Bontrager og Lake. Valget ligger på Lake cx 238 (nyeste version af cx 237) af de reviews jeg har kigget på appellere de til mig med mine en bredde fødder :)Stillingen 2. april 2020: 1. Biniyam Ghirmay, Nippo Delko Provence - 98 point. 2. Giacomo Nizzolo, NTT-Pro Cycling - 79,1 point. 3. Youcef Reguigui, Terengganu Cycling - 76 point. 4. Pascal Ackermann, Bora-Hansgrohe - 75 point. 5. Sam Bennett, Quick-Step - 71,2 point. 6. Jonathan Restrepo, Androni Giocattoli - 70,0 point. 7. Nacer Bouhanni, Arkéa Samsic - 67,1 point. 8. Caleb Ewan, Lotto-Soudal - 66,0 point. 9. Natnael Tesfatsion, NTT-Continental Team - 63,0 point. 10. Remco Evenepoel, Quick-Step - 63,0 point. Biniyam Ghirmay fik endnu en top 10-placering i sprinterafslutningen på 4. etape af Vuelta a Burgos og er nu endnu tættere ved at være den første der passerer 100 point på SSS-ranglisten i år. Den genopstandne Giacomo Nizzolo, som jeg også nævnte ved sidste opdatering kommer dog flyvende bagfra, og har for alvor genfundet sprinterbenene efter den fænomenale sæson i 2016 hvor han endte som nr. 3 efter Peter Sagan og Alexander Kristoff og de efterfølende sæson i 2017, hvor alt gik i vasken https://www.feltet.dk/nyheder/nizzolo_endelig_klar_til_saesonstart/ og han endte som nr. 230 på SSS-ranglisten. Med to sejre i Sibiu Cycling Tour fortsætter Pascal Ackermann også med at vise sin sprinterdominans, og umiddelbart er tyskeren min farvorit til at tage hele den samlede sejr på ranglisten, men det vilde efterår kan jo byde på alle overraskelser. De største udfordrere vil i hvert fald uden tvivl være den tidligere holdkammerat Sam Bennett der med skiftet til Quick-Step ikke har mistet farten i benene og Caleb Ewan der med sidste års andenplads og flotte resultater hele året viste, at han kunne sidde med og spurte når terrænet gik mere opad end man lige umiddelbart havde troet til at starte med. Men som det ser ud nu skal vi også kigge efter en anden genopstanden rytter, nemlig Nacer Bouhanni der endelig er kommet væk fra Cofidis og allerede nu ser ud til at have fundet en bedre mental styrke frem igen. Og top 10 denne måned rundes af af manden alle har talt om siden han trådte ud af juniorrækken sidste år, Remco Evenepoel, som har vundet alle tre etapeløb han er stillet til start i i år, og ser ud til at fortsætte i mange år fremadrettet. Hvad kan det føre til i år. Og kan han blive den første klassementsrytter til at vinde SSS-ranglisten. En bedrift der aldrig er lykkedes for Valverde. Og hvad med sidste års vinder Matteo Trentin, som i øjeblikket er kravlet op på en 51. plads og den slagne mester fra sidste år Peter Sagan der lige nu ligger nr. 21 eller netop Alejandro Valverde der er at finde på 42. pladsen. Hvad kan de udnytte resten af året til? Bedst placerede dansker er i øvrigt i øjeblikket Jakob Fuglsang på en 22. plads, som jo kørte et forrygende Vuelta a Andalucia i februar, som han jo som bekendt vandt, og yderligere fik 6 point mere med femtepladsen i hedeudgaven af Strade-Bianche i weekenden. Også Magnus Cort ligger fint til med en 36. plads efter sin flotte kørsel i Etoile de Bességes og Tour de La Provence i februar.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.
Test: Rapha Outdoor Voices – trøje og bibshorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
DKBIKE - Carbon hjul med 900 dages garanti
DKBIKE har specialiseret sig i carbon cykelhjul, og det har de stor succes med. 
First ride: Canyon Grail:ON
El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.
Vind et par fede cykelsko - værdi 1.599 kroner
Nu kan du vinde et par lækre hvide cykelsko fra Fizik til en værdi af 1.599 kroner. Vinderen findes ultimo juli.
Beskyt din cykel - imod vind og vejr
Det danske firma, Skjoldet.dk, har udviklet en special nano coating til cykler, som beskytter dem imod vind og vejr. 
Test: Garmin Varia RTL516
Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Livetipsportal.com   •   Andet