14.03.2018 @ 08:39

Den har været ventet længe, og i dag er ventetiden ovre. Specialized lancerer i dag deres populære Tarmac med skivebremser. 

Specialized S-Works Tarmac Disc lander i dag i butikkerne, og dermed fuldender Specialized Tarmac porteføljen. 

"Den perfekte cykel til alle terræner. Tarmac'en er lavet til alt fra Grand Tours til ruterne i nabolaget. Med et gennemgribende redesign har vi formået at forbedre de aerodynamiske fordele samt tilføjet skivebremser, hvilket gør vores mest komplette landevejscykel endnu mere komplet," lyder det i en pressemeddelelse fra det amerikanske cykelproducent. 

Rider-First Engineered™
Cyklen fået i syv forskellige størrelser med samme fortrinlige køreegenskaber. Den eneste måde, hvorpå dette kan opnås, er ved at være besatte af den perfekte opbygning af carbon lag og opbygning. Det er ikke den slags arbejde, der rammer forsiden af magasiner. Det er derimod ingeniører, som gransker hver detalje og har ophedede diskussioner over stivhedsværdier, former og styreegenskaber, hvilket du ikke vil bemærke, når du kører på Tarmac'en - udover cyklen passer godt til dig.

Specialized har brugt masser af data til at finde ud af, hvordan hver af de syv størrelser passer bedst muligt til cykelrytteren. Derfor har rammerne også nogle individuelle ting, som ikke er ens på en f.eks. størrelse large i forhold til en small - udover størrelsen selvfølgelig er anderledes. 



En cykel i 500 stykker
Specialied har tilføjet 200 carbon stykker i opbygningen af den nye Tarmac. Hvorfor? Specialized stillede sig selv spørgsmålet efter den femte kop kaffe den nat, men svaret er simpelt. Fokus er på dig som rytter.

"Konstruktionen på vores seneste Tarmac var det mest komplekse, som vi nogensinde har designet, hvilket gav os mulighederne for at gøre den lettere og forbedre køreegenskaberne. Du fortjener den bedste oplevelse cyklen, og det er vores altoverskyggende mål at sikre dette," lyder det fra Specialized. 

Hvert lag af carbon på hvert stel i hver størrelse bliver minutiøst udarbejdet, hvilket sikrer at køreegenskaberne er ens på tværs af alle størrelserne. For at sikre den perfekte oplevelse har hvert stel en unik opbygning, hvor carbonlagene arrangeres så de komplimenterer størrelsen, hvilket indebærer brug af yderligere materiale i specifikke områder og sågar til tider en kraftigere type carbon eller variant af carbon. Nedenfor er et udpluk af carbon opbygningen: 
 

Sadelrørs materiale
Der er stor forskel på sadelrøret på en størrelse 49 og en 61'er, men samtidigt bruges der forskelligt materiale i opbygningen. Det gør sig gældende på alle størrelser. For eksempel er carbon laget der strækker sig fra krankboks til kronrøret på en størrelse 61 kraftigere og stivere end det, der bruges på en størrelse 49 eller 56. Dette sikrer at alle ryttere oplever den passende eftergivenhed i sadelrøret og opnår den bedste komfort. 



Opbygning af krankboksen

Den kompromisløse acceleration er et af Tarmac'ens varemærker og krankboksens stivhed er et af de vigtigste parametre for at opnå dette. Hvad de fleste overser er, at stivheden ikke er lineær på tværs af størrelserne. En størrelse 61 kræver mere materiale for at opnå samme stivhedsværdi som en størrelse 49. Af denne grund har Specialized tilføjet tre gange så mange extra-long pitch carbon fibre for at forstærke krankboksen på de største størrelser. Det er netop din garanti for den bedste cykel - uanset størrelsen. 



Kronrør og styring
Hvor krankboks stivheden er nøglen til kraftoverførsel, er stivheden i kronrøret det altafgørende element i Tarmac'ens knivskarpe styreegenskaber. Navigeringen gennem feltet, undvigelse af huller i vejen og maksimal kontrol gennem sving, skyldes kronrørets stabilitet og stivhed.

Større cykler med længere overrør har behov for en højere stivhed for at opnå vores standarter i forhold til de mindre stel. Så med lanceringen af Specialized Tarmac har producenten formået at skabe den samme følelse på tværs af størrelserne. 



45 sekunder hurtigere på 40 kilometer
"Aero is Everything" (Aerodynamik er alt) sådan lyder det fra Specialized, og det har efterhånden også været et af de vigtigste parameter, som cykelproducenterne har fremhævet de seneste mange år. 



"Aerodynamik er et af de vigtigste elementer, som vi kan optimere for at få dig til at køre stærkere. Derfor har vi brugt et halvt år på at forbedre aerodynamiken, hvor vi kunne. Men det var ikke på bekostning af følelsen af en Tarmac. Vi har kombineret det bedste af to verdener, så den nye Tarmac er ligeså aerodynamisk som vores første Venge," påpeger Specialized i forbindelse med offentliggørelsen. 

Den aerodynamiske udvikling af den nye Tarmac har været en lang process, hvor Specialized har foretaget gentagne test.

"Vores erfaring og data fra utallige aero-projekter de seneste seks år, samt CFD-test, har spillet en rolle i udviklingen af den nye Tarmac. Vi kom frem til tre punkter, der uden at gå på bekostning med Tarmac følelsen kunne forbedre aerodynamiken. En ny form på forgaflen, sænkede sadelstager med aerodynamiske rør og en D-formet sadelpind og sadelrør. Resultatet blev en forbedring på 45 sekunder over 40 kilometer sammenlignet med andre cykler i samme vægtklasse." 



Skivebremser og ​S-Works Power Cranks
Den største nyhed omkring Tarmac er dog, at den nu kommer i en ny version med skivebremser. Dermed kan du selv vælge, omg det skal være med fælgbremser eller skrivebremser.

"Alt efter dine præferencer har vi dækket dig ind. Endnu bedre er det, at begge cykler har samme aerodynamiske fordele, fart og styreegenskaber. Det er ikke et spørgsmål om, hvad du vil gå på kompromis med, men hvad du er til," lyder det fra Specialized. 

Vil du effektivisere og udvikle din træning, er et powerkranksæt det perfekte værktøj. Specialized har kombineret deres utroligt lette og stive S-Works kranksæt med en højteknologisk dual-sided wattmåler. S-Works Power kranksættet vejer kun 440 gram i størrelse en størrelse 172,5mm. 



S-Works Tarmac Disc kan købes eller bestilles ved alle autoriserede Specialized forhandlere fra i dag.

​Se flere billeder af Tarmac cyklen med skivebremser på Velomio.coms Facebookside.
 

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet