Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 14.03.2018 @ 08:39

Den har været ventet længe, og i dag er ventetiden ovre. Specialized lancerer i dag deres populære Tarmac med skivebremser. 

Specialized S-Works Tarmac Disc lander i dag i butikkerne, og dermed fuldender Specialized Tarmac porteføljen. 

"Den perfekte cykel til alle terræner. Tarmac'en er lavet til alt fra Grand Tours til ruterne i nabolaget. Med et gennemgribende redesign har vi formået at forbedre de aerodynamiske fordele samt tilføjet skivebremser, hvilket gør vores mest komplette landevejscykel endnu mere komplet," lyder det i en pressemeddelelse fra det amerikanske cykelproducent. 

Rider-First Engineered™
Cyklen fået i syv forskellige størrelser med samme fortrinlige køreegenskaber. Den eneste måde, hvorpå dette kan opnås, er ved at være besatte af den perfekte opbygning af carbon lag og opbygning. Det er ikke den slags arbejde, der rammer forsiden af magasiner. Det er derimod ingeniører, som gransker hver detalje og har ophedede diskussioner over stivhedsværdier, former og styreegenskaber, hvilket du ikke vil bemærke, når du kører på Tarmac'en - udover cyklen passer godt til dig.

Specialized har brugt masser af data til at finde ud af, hvordan hver af de syv størrelser passer bedst muligt til cykelrytteren. Derfor har rammerne også nogle individuelle ting, som ikke er ens på en f.eks. størrelse large i forhold til en small - udover størrelsen selvfølgelig er anderledes. 



En cykel i 500 stykker
Specialied har tilføjet 200 carbon stykker i opbygningen af den nye Tarmac. Hvorfor? Specialized stillede sig selv spørgsmålet efter den femte kop kaffe den nat, men svaret er simpelt. Fokus er på dig som rytter.

"Konstruktionen på vores seneste Tarmac var det mest komplekse, som vi nogensinde har designet, hvilket gav os mulighederne for at gøre den lettere og forbedre køreegenskaberne. Du fortjener den bedste oplevelse cyklen, og det er vores altoverskyggende mål at sikre dette," lyder det fra Specialized. 

Hvert lag af carbon på hvert stel i hver størrelse bliver minutiøst udarbejdet, hvilket sikrer at køreegenskaberne er ens på tværs af alle størrelserne. For at sikre den perfekte oplevelse har hvert stel en unik opbygning, hvor carbonlagene arrangeres så de komplimenterer størrelsen, hvilket indebærer brug af yderligere materiale i specifikke områder og sågar til tider en kraftigere type carbon eller variant af carbon. Nedenfor er et udpluk af carbon opbygningen: 
 

Sadelrørs materiale
Der er stor forskel på sadelrøret på en størrelse 49 og en 61'er, men samtidigt bruges der forskelligt materiale i opbygningen. Det gør sig gældende på alle størrelser. For eksempel er carbon laget der strækker sig fra krankboks til kronrøret på en størrelse 61 kraftigere og stivere end det, der bruges på en størrelse 49 eller 56. Dette sikrer at alle ryttere oplever den passende eftergivenhed i sadelrøret og opnår den bedste komfort. 



Opbygning af krankboksen

Den kompromisløse acceleration er et af Tarmac'ens varemærker og krankboksens stivhed er et af de vigtigste parametre for at opnå dette. Hvad de fleste overser er, at stivheden ikke er lineær på tværs af størrelserne. En størrelse 61 kræver mere materiale for at opnå samme stivhedsværdi som en størrelse 49. Af denne grund har Specialized tilføjet tre gange så mange extra-long pitch carbon fibre for at forstærke krankboksen på de største størrelser. Det er netop din garanti for den bedste cykel - uanset størrelsen. 



Kronrør og styring
Hvor krankboks stivheden er nøglen til kraftoverførsel, er stivheden i kronrøret det altafgørende element i Tarmac'ens knivskarpe styreegenskaber. Navigeringen gennem feltet, undvigelse af huller i vejen og maksimal kontrol gennem sving, skyldes kronrørets stabilitet og stivhed.

Større cykler med længere overrør har behov for en højere stivhed for at opnå vores standarter i forhold til de mindre stel. Så med lanceringen af Specialized Tarmac har producenten formået at skabe den samme følelse på tværs af størrelserne. 



45 sekunder hurtigere på 40 kilometer
"Aero is Everything" (Aerodynamik er alt) sådan lyder det fra Specialized, og det har efterhånden også været et af de vigtigste parameter, som cykelproducenterne har fremhævet de seneste mange år. 



"Aerodynamik er et af de vigtigste elementer, som vi kan optimere for at få dig til at køre stærkere. Derfor har vi brugt et halvt år på at forbedre aerodynamiken, hvor vi kunne. Men det var ikke på bekostning af følelsen af en Tarmac. Vi har kombineret det bedste af to verdener, så den nye Tarmac er ligeså aerodynamisk som vores første Venge," påpeger Specialized i forbindelse med offentliggørelsen. 

Den aerodynamiske udvikling af den nye Tarmac har været en lang process, hvor Specialized har foretaget gentagne test.

"Vores erfaring og data fra utallige aero-projekter de seneste seks år, samt CFD-test, har spillet en rolle i udviklingen af den nye Tarmac. Vi kom frem til tre punkter, der uden at gå på bekostning med Tarmac følelsen kunne forbedre aerodynamiken. En ny form på forgaflen, sænkede sadelstager med aerodynamiske rør og en D-formet sadelpind og sadelrør. Resultatet blev en forbedring på 45 sekunder over 40 kilometer sammenlignet med andre cykler i samme vægtklasse." 



Skivebremser og ​S-Works Power Cranks
Den største nyhed omkring Tarmac er dog, at den nu kommer i en ny version med skivebremser. Dermed kan du selv vælge, omg det skal være med fælgbremser eller skrivebremser.

"Alt efter dine præferencer har vi dækket dig ind. Endnu bedre er det, at begge cykler har samme aerodynamiske fordele, fart og styreegenskaber. Det er ikke et spørgsmål om, hvad du vil gå på kompromis med, men hvad du er til," lyder det fra Specialized. 

Vil du effektivisere og udvikle din træning, er et powerkranksæt det perfekte værktøj. Specialized har kombineret deres utroligt lette og stive S-Works kranksæt med en højteknologisk dual-sided wattmåler. S-Works Power kranksættet vejer kun 440 gram i størrelse en størrelse 172,5mm. 



S-Works Tarmac Disc kan købes eller bestilles ved alle autoriserede Specialized forhandlere fra i dag.

​Se flere billeder af Tarmac cyklen med skivebremser på Velomio.coms Facebookside.
 

Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Vind en bil i ŠKODAs store Tour de France-quiz
Tour de France starter 6. juli, og det gør ŠKODAs store Tour de France-quiz også. Hovedpræmien er den helt nye ŠKODA SCALA 1.0 TSI 115 hk Style til en værdi af 244.800 kroner, og hver dag under løbet er der også lækre præmier til cykelfolket. 
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Isadore Flash Sale: Lad dit næste køb gøre en forskel
Lørdag den 14. juli starter Isadore et sjældent udsalg, hvor du kan spare op til 30 % på dit favorittøj.
Produktnyt: Rapha Aero
Rapha opdaterer den populære kollektion af Aero-produkter, som henvender sig til den seriøse rytter, som ikke kun er hurtig, men også elsker at se hurtig ud.
Populær cykelbog for hele familien
“Piraten, Kannibalen og de andre landevejsrøvere” er en skæv og anderledes cykelbog, der blandt andet er blev kaldt for cykelsportens svar på børnebiblen. Forfatteren bag den anmelderroste bog fortæller her om ideen med at skrive om cykelsportens største legender i et sprog, der rammer både børn og voksne.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.
Konkurrence: Ikke en Tour uden et ur
Tissot T-Race Cycling Tour de France Special Edition kan nu vindes i denne konkurrence på Feltet.dk og Motionsfeltet.dk.
Produktnyt: De Rosa lancerer 2020-kollektion
Et af Italiens allerstørste og mest klassiske cykel-brands lancerer nye, spændende nyheder til næste sæson krydret med et opsigtsvækkende, nyt logo.

Instagram #motionsfeltet

Motion: Min MTB-sæson – Hvor svært kan det være?
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Cannondale SuperSix EVO 3
Cannondale SuperSix ændrer på deres design af den populære SuperSix cykel.
GOOD VIBES ONLY – Hygge og højdemeter i Harzen med Team Motionsfeltet.dk
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Bjerge, forhistoriske monumenter og idyllisk krostemning
Mols Bjerge tiltrækker ikke blot en del turister, men også mange cykelryttere, som gerne vil prøve kræfter med områdets seje stigninger, opleve de smukke kyststrækninger samt det varierede og fantastiske landskab. Og med Molskroen som udgangspunkt, er du i smørhullet af det hele.
Produktnyt: Scott Addict RC
Den schweiziske cykelproducent, SCOTT, introducerer deres bud på drømmecyklen til den ambitiøse rytter. En letvægter, der skulle have den bedste carbonstruktur til dato. Samtidig har cyklen fuldintegreret kabelføring, foruden flere aerodynamiske features.
Test: Mondraker CHRONO CARBON R
Mondrakers CHRONO CARBON R er en XC-mountainbike, der henvender sig til den mere seriøse cross country-rytter, som gerne vil køre mere aggressivt og have fart over feltet.
Produktnyt: Isadore Alternative Line
Isadore har skabt en kollektion af cykeltøj, som er fremstillet med respekt for miljøet og udelukkende i genbrugsmaterialer.
Vi ser frem til Tour de France
Touren til Gardasøen
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Tusindvis af cykelryttere på vejene lørdag
Der bliver masser af cykeltrafik på landevejene op gennem Jylland lørdag 29. juni, når 5.700 cykelmotionister deltager i DGI Hærvejsløbet 2019. Så cyklister og bililster skal være opmærksomme.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 530
Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 530 til en værdi af 3.199 kroner?
Fyen Rundt for 109. gang - Et cykelløb for både proffer og seje motionister
Fyen Rundt ser ikke ud af meget på en UCI-kalender indeholdende løb som Tour de France og Paris-Roubaix, men dykker man ned i løbets historie, opdager man et af kalenderens absolut ældste cykelløb.
Produktnyt: Cannondale Carbon Topstone
Cannondale har lanceret en ny gravelcykel - også kaldet Topstone Carbon.
Cykelophold med stil
Ikke bare New Zealand kan prale med en nord- og en sydø, stor landskabelig variation og smukke kyststrækninger. Det hele findes på Samsø, som lokker med et flot og frodigt landskab, stejle klinter samt højdedrag, der rager så meget i vejret, at man kan skimte både Fyn, Sjælland og Jyllands kyster. På alle måder et ideelt sted at cykle.

Seneste indlæg i debatten

Korrekt-de svækker sig selv. Men at ledelsen overhovedet ikke har styr på, hvor der kan komme sidevind er helt utroligt amatøragtigt. Fuglsang henter ikke dagens tabte tid i bjergene på sine-indtil idag-nærmeste podiekonkurrenter. Klassementet tror jeg desværre igen igen er game over. Disse har løst problemet for mig: https://veloplug.com/ VH JanPå dagens etape i Tour de France var Team Ineos blandt de hold der splittede feltet i sidevinden. En af holdets ryttere fremhæver specielt to af sine holdkammerater. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/van_baarle_om_sidevindskoersel_rowe_og_kwiatkowski_er_mestre/ Så skulle du alligevel have indsendt en uopfordret ansøgning, kafka. Så var du vel blevet den nye stemme i boksen, for de har helt indlysende ikke kunnet finde en erstatning selv. Om de folk, man benytter nu, har jeg efterhånden lært at holde lidt mere af Rolf, fordi jeg synes, at han med tiden har udviklet en mere spændende og varieret sprogbrug, egentligt imponerende for et menneske, som har tilbragt en stor del af sit liv som udenlandsdansker. Det er ikke alle ryttere fra hans generation, som formulerer sig lige så godt (læs Riis). Jeg har det sværere med CA og RS, som virker som et par drengerøve i bogstaveligste forstand. Jeg gruer for fremtiden for cykling i TV, hvis/når Ritter overgår til kun at være på News, og Rolf stiller skoene, og det i stedet er de to, ders kal stå for det. RS har ret beset ikke forstand på cykelløb, kun på nationalrytteri, føj. Jeg var meget begejstret, da Brian blev tilknyttet, men selv efter tre år har han stadig ikke rigtig fundet sin plads og heller ikke rigtig sit stemmeleje ift at tale i mikrofon. Ofte når han taler, må jeg skrue op for lyden, for overhovedet at høre hans guldkorn, hvorefter RS afbryder, og så må jeg omgående skrue ned igen, inden det bliver for skingert. Hvert år har jeg ambitioner om at følge noget mere med på Eurosport, men deres koncept halter lidt. Det er indlysende, at Thomas Bay og Brian Holm kender hinanden indgående, men det bevirker ofte, at de sidder og snakker meget indforstået med hinanden, så meget, at det nogen gange virker som om de er fløjtende ligeglade med hvad der foregår på skærmen, og at de har seere derude, bare de kan få lov at udveksle gamle røverhistorier og fordomme, som den ene eller den anden måtte have om bestemte ryttere, hold, sd'er osv. Det er mest Holm, men Bay skal jo styre snakken, hvad han ofte forsømmer. Bay har nu igennem en årrække fungeret som ypperste ekspert om cykelsport i DK, ikke kun på sin egen kanal, men også andre medier hører lige hans mening om et aktuelt emne. Fint nok, men jeg har et lille problem. Jeg kan faktisk ikke huske, hvem Bay var i cykling. Vandt han nogensinde noget? Nu er jeg jyde, han er tydeligvis københavner, så måske har jeg bare ikke set nogen løb med ham.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Vind en bil i ŠKODAs store Tour de France-quiz
Tour de France starter 6. juli, og det gør ŠKODAs store Tour de France-quiz også. Hovedpræmien er den helt nye ŠKODA SCALA 1.0 TSI 115 hk Style til en værdi af 244.800 kroner, og hver dag under løbet er der også lækre præmier til cykelfolket. 
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Isadore Flash Sale: Lad dit næste køb gøre en forskel
Lørdag den 14. juli starter Isadore et sjældent udsalg, hvor du kan spare op til 30 % på dit favorittøj.
Produktnyt: Rapha Aero
Rapha opdaterer den populære kollektion af Aero-produkter, som henvender sig til den seriøse rytter, som ikke kun er hurtig, men også elsker at se hurtig ud.
Populær cykelbog for hele familien
“Piraten, Kannibalen og de andre landevejsrøvere” er en skæv og anderledes cykelbog, der blandt andet er blev kaldt for cykelsportens svar på børnebiblen. Forfatteren bag den anmelderroste bog fortæller her om ideen med at skrive om cykelsportens største legender i et sprog, der rammer både børn og voksne.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.
Konkurrence: Ikke en Tour uden et ur
Tissot T-Race Cycling Tour de France Special Edition kan nu vindes i denne konkurrence på Feltet.dk og Motionsfeltet.dk.
Produktnyt: De Rosa lancerer 2020-kollektion
Et af Italiens allerstørste og mest klassiske cykel-brands lancerer nye, spændende nyheder til næste sæson krydret med et opsigtsvækkende, nyt logo.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat