Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

28.07.2020 @ 18:00

Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.

Tarmac-platformen fra Specialized er allerede ikonisk og blandt de allermest anerkendte og vindende cykler i den moderne cykelsport. Derfor afventes lanceringen af en ny model altid med stor spænding i cykelkredse og afsløringen af SL7-versionen er ingen undtagelse.

 

Sjældent har der været så meget hype om en cykel. Interessen og nysgerrigheden har været så stor de seneste uger, at lanceringen nærmest har været en offentlig hemmelighed.

 

Det er ingen hemmelighed, at Specialized investerer massivt i udvikling af nye produkter, så derfor kigger de fleste ryttere nysgerrigt med, når der er nyheder i størrelsesordenen af en ny Tarmac.

 

Nu er den her så! Lad os se på, hvad Specialized’s ingeniører har arbejdet på.

 

 

One bike to rule them all

Specialized var om nogen med til at sætte aerodynamik på landkortet, hvor Venge-modellen blev det foretrukne våben i flade løb. På samme tid har rytterne haft muligheden for at vælge den lette og adrætte Tarmac til kuperet terræn.

 

Konsekvensen har så været, at rytterne altid stod overfor et valg: Det lynhurtige, aggressive og aerodynamiske valg? Eller den lette og kvikke cykel til bjergetaperne?

 

Det er dette valg, som Specialized nu ønsker at gøre overflødigt. Et valg som skal høre fortiden til.

 

Målet med den nye Tarmac SL7 har altså været at skabe en cykel, som kan sætte flueben ved alle de egenskaber, som skaber en god cykel: Aerodynamisk, stiv og let.

 

At sammensmelte den lette vægt, aerodynamikken, de kvikke styreegenskaber samt gode køreegenskaber.

 

Kort sagt: Specialized gik på jagt efter at skabe den hurtigste cykel i alle terræner.

 

 

Ny form, mere fart

Med sin egen vindtunnel, har Specialized udviklet et stort bibliotek af viden og erfaring, som i projektet her kom i spil under navnet: ’New Shape of Speed’. I tråd med ovenstående så skulle det symbolisere, at udviklingen handlede om, at aerodynamik ikke behøver at gå ud over både vægt og styreegenskaber.

 

Udviklingen startede i det ekstreme. Første version af rammen var ekstremt aggressiv og benyttede kun det nødvendige materiale, hvilket resulterede i en ramme, som var 20 % lettere end det endelige mål. Herefter kunne ingeniørerne så arbejde med at tilføje carbon, indtil de rette egenskaber var på plads.

 

En særdeles langvarig proces som krævede tusinder af ramme-iterationer, før modellen var helt på plads.

 

For det blotte øje betyder det, at SL7-rammen rent designmæssigt tager et skridt hen imod looket fra en Venge, hvor rørformerne bliver øjensynligt mere aerodynamisk orienterede. Både sadelrør, de sænkede bagstag, kronrør og forgaffel henter sine former fra udviklingen og erfaringerne fra vindtunnellen i Californien.

 

Men den overordnede silhuet læner sig stadig op ad den tidligere SL6-version, så cyklen stadig er letgenkendelig.

 

Datamæssigt betyder alt dette, at laver man et koordinatsystem med vægten på Y-aksen og aerodynamikken på X-aksen, så lægger SL7’eren sig i øverste højre hjørne. Der hvor vægten er lav og aerodynamikken er høj.

 

Det understreger igen ’One bike to rule them all ’-filosofien:
Nok er den nuværende Venge ganske marginalt mere aero, og den tidligere Tarmac er et my lettere, men samlet set har man aldrig fået så meget aerodynamik og så lav vægt i samme pakke.

 

Ude på landevejen resulterer det i en cykel, som er 45 sekunder hurtigere end sin forgænger over 40 kilometer.

 

 

Stadig Rider First - naturligvis

Tarmac SL7er i høj grad udviklet sammen med de prof-ryttere, som til dagligt kører på Specialized og som konstant kommer ed feedback - og krav - til udviklerne hos det amerikanske cykelfirma.

 

Det har blandt andet været med til at udvikle ’Rider First Engineering’-tilgangen, hvor hver enkelt rammestørrelse tilpasses individuelt, så man får præcis de samme egenskaber uasnet om man kører på den mindste størrelse eller den største. Det har været en af Specialized’s store forcer i de seneste sæsoner, og det gør sig naturligvis også gældende her.

 

Desuden er den nye Tarmac udviklet til at være kønsneutral. Så Specialized gør ikke alene op med behovet for to cykler, men udvisker også forskellen mellem udvikling af rammer til de to køn. SL7’eren er således udviklet til både herre- og dameryttere.

 

Rammerne som profferne kører på, er i øvrigt identiske med dem, som man kan købe i butikkerne.

 

Hvad er nyt?

Men det er ikke kun rammens rørformer, som har fået en overhaling. Lad os se på, hvad den nye Tarmac eller byder på af nyt.

 

Integreret cockpit

En af tidens mest udtalte trends er det integrerede cockpit, som nu også er at finde på Tarmac’en.

 

Den integrerede frempind er helt ny og er 45 gram lettere end tidligere. Kablerne løber under selve frempinden er er gemt helt væk for det blotte øje, så cockpittet fremstår helt rent og æstetisk. Samtidig optimerer det selvsagt aerodynamikken til at matche rammens egenskaber.

 

Frempinden kommer i to versioner: - 6 grader og -12 grader. Førstnævnte kan fås i et utal af længder: 70, 80, 90, 100, 110, 120 samt 130 mm.

 

Versionen i -12 grader er mere raceorienteret med sine 11, 120, 130 eller 140 mm.

 

Frempinden kommer desuden med en integreret holder til cykelcomputer, som er kompatibel med alle de større mærker.

 

Med det store aerodynamiske fokus er Tarmac’en ganske naturligt monteret med Aerofly II-styret, som man kender fra Venge-modellen, men frempinden har en 31.0 mm. klampe, som derved sørger for at rigtig man styr i princippet kan bruges.

 

 

FACT 12R eller FACT 10R

FACT er den betegnelse, som Specialized bruger om de materialer og det carbon-layup, som en ramme benytter sig af. Her kommer SL7 i to versioner: FACT 12R og FACT 10R.

 

FACT 12R er forbeholdt S-Works-modellerne, som benytter materialer og konstruktion, som tillader at lave en ramme, som er så let, at man kan bygge en cykel, der rammer UCI’s vægtgrænse. I den letteste lakering vejer denne ramme kun 800 gram.

 

De øvrige modeller benytter FACT 10R-konstruktionen, men der er ingen forskel på tyreegenskaber og overordnet køreoplevelse.

 

Vægt

S-Works-rammerne vejer som sagt 800 gram. Kigger man på en komplet S-Works Di2 model, så vejer den 6.7 kg ud af boksen i farven Carbon/Color Run Silver Green.

 

Rammerne på Tarmac SL7 Pro samt Expert-modellerne, bygget i FACT 10R carbon vejer omkring 920 gram.


En komplet Tarmac SL7 Pro Ultegra Di2-model vejer 7.3kg. SL7 Expert Ultegra Di2-modellen vejer 7.8kg.

 

Geargruppe kompatibilitet

Tarmac SL7 er kun kompatibel med hydrauliske skivebremser, men til gengæld så kan rammen bruges med både elektroniske og mekaniske gear.

 

Det klares ved at cyklen kommer med tre headset caps som tillader tre forskellige opbygninger:  Intergreret Tarmac-frempind med elektroniske skiftere, integreret Tarmac-frempind med mekaniske skiftere og en universal cap for en standard frempind og runde spacere med enten elektroniske eller mekaniske skiftere.

 

Dækstørrelse

Dækstørrelser er også en af tidens store trends og den nye Tarmac kan tage op til 32 mm. dæk, hvis man benytter en 21 mm. fælge.

 

Alle Tarmac SL7-modeller er udstyret med 700x26mm dæk ved køb.

 

 

Modeller

Tarmac SL7 kommer i nedenstående versioner og priser:

 

TARMAC SL7 SW ETAP: 89.999,- kroner
TARMAC SL7 SW DI2: 89.999,- kroner
TARMAC SL7 PRO ETAP: 59.999,- kroner
TARMAC SL7 PRO UDI2: 58.999,- kroner
TARMAC SL7 EXPERT UDI2: 44.999,- kroner
TARMAC SL7 EXPERT: 41.999,- kroner
TARMAC SL6 COMP: 27.499,- kroner
TARMAC SL6 SPORT: 19.999,- kroner
TARMAC SL6: 17.999,- kroner
SL7 S-Works RAMMESÆT: 31.999,- kroner
SL7 10R RAMMESÆT: 23.999,- kroner

 

Glæd dig til test!

Feltet.dk har eksklusivt fået en Tarmac SL7 til test.

 

I morgen kan du læse vores First Ride-review og senere på ugen får du en fuld test af den nye platform.

 

Glæd dig - vi kan godt løfte sløret for, at cyklen kører fantastisk.

Find cykeludstyr og priser på tværs af shops
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Test: Pronghorn Aero Disc
Ny racercykel fra det danske mærke Pronghorn, der sagtens kan tage kampen op mod de store spillere på markedet. Cyklen udmærker sig ved flot design og så skriger den på fart.
Produktnyt: Specialized Stumpjumper EVO 2021
Med den nye Stumpjumper EVO flytter Specialized grænsen for, hvor meget du som rytter kan justere og tilpasse MTB’ens geometri og køreegenskaber.
Køb Peter Sagans selvbiografi til halv pris
Peter Sagan vandt i dag 10. etape af Giro d'Italia, hvilket vi fejrer med et godt tilbud i webshoppen. 
Gravel Ride: 300 kilometer på en dag
En sommeraften sidder jeg og gennemgår mine ruter på Strava. Her får jeg den ide, at sammensætte min egen rute med så mange grusveje som muligt. Det bliver en 300 kilometers rute, som jeg kører på en dag.
GOOD VIBES ONLY – Vinter på vej… Corona eller ej, jeg har lagt en plan!
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Garmin Edge 1030 Plus & Garmin Batteripakke
Ny cykelcomputer fra Garmin, der leverer sublim navigation og tilbyder brugeren unikke træningsprogrammer.
Anbefaling af PurePower Cola Chews
Nogle gange har man bare brug for lidt ekstra energi for at komme gennem en træningstime. Her kan du læse mere om et nyt og spændende produkt, nemlig Cola Chews, som vi gerne vil anbefale. ​
Produktnyt: 2021 Canyon Aeroad
Canyon lancerer 2021-udgaven af den populære Aeroad med optimeret aerodynamik og et revolutionerende og unikt cockpit.

Instagram #motionsfeltet

Test: Optima Sport Recovery Boots K6
Et ekstra redskab til den seriøse atlet der leverer god ydeevne i en pakke af høj kvalitet og perfekt brugervenlighed.
Sæt dit Giro-managerhold - Starter om 2 timer!
Lørdag den 3. oktober starter årets Giro d'Italia, og det bliver med en dansker blandt favoritter. Jakob Fuglsang er nemlig til start.
Gravel Ride: Holstebro Gravel 2020
Til trods for briefing om potentielle ulve på besøg langs ruten og Covid-19 restriktioner blev Holstebro Gravel 2020 en succes for vores skribent, der her fortæller om det han kalder: Gravel i sin reneste form.
Produktnyt: EF Pro Cycling i vildt Rapha-kit
Rapha har teamet op med ikoniske Palace Skateboards om at levere et frækt og iøjnefaldende kit til EF Pro Cycling’s Giro-eventyr.
Vinderen af Tour-managerspillet blev Klaus Christensen
Årets Tour de France managerspil er nu afsluttet og vi har samlet alle vinderne af både den samlede konkurrence og etaperne.  
Produktnyt: Campagnolo med 13-speed geargruppe
Campagnolo melder sig nu på banen med en geargruppe specifik til gravelcykling. En 13-speed geargruppe med en klinge foran, så du sparer en forskifter m.m.
Er gravelcykling noget for dig?
Hvad er "Gravel Cykling" - og hvorfor er det blevet så populært de seneste år?
Konkurrence: Vind Cervélo racercykel og rejsegavekort til Sunweb
Det har været en vanvittig Tour de France i år for Team Sunweb og specielt for deres danske rytter Søren Kragh Andersen.
Test: Trek Èmonda SL 6 P
Gammel kending i nye klæder. Treks nye Émonda landevejs-serie har fået et nyt flot aerodynamisk design, og er blevet kraftigt opgraderet på flere punkter.
Vild konkurrence: Vind en Merida racercykel
Alt kan ske under dette års Tour de France, der ifølge cykeleksperter er historisk. Der er store præmier at hente, hvis man følger Touren. I forbindelse med verdens største cykelløb lancerer hovedsponsoren Continental Dæk syv konkurrencer fordelt på de 21 etaper, som alle selv med begrænset viden om cykelsport kan vinde.
Produktnyt: Opgraderet overgangs- og vinterkollektion fra hollandske Futurum
Skulle vinteren gå hen og blive kold og våd, kan udendørstræningen stadig foregå nogenlunde behageligt, hvis det står til Futurums designere. Futurum har netop lanceret sin efterårs- og vinterkollektion, og her var flere positive overraskelser.
Bike Blowout 2020 og Copenhagen Bike Show 2021 aflyses
To af de store cykelmesser er i dag blevet aflyst, det bekræfter arrangørerne Nordic Bike Shows.
Team Giv Håb cykler for børn og unge i sorg
Nu kan alle cykelglade motionister komme med på Team Giv Håb og cykle til fordel for børn og unge i sorg. Som deltager kan man sikre sig en oplevelse for livet, mens man samtidig er med til at sikre, at endnu flere børn og unge kan få gratis hjælp og støtte hos Børn, Unge & Sorg.
Gravelcykling - det nye sort?
Flere og flere motionister og cykelløb begynder at inkludere grusveje i deres cykelture og løb. Er gravelcykling ved at blive det "nye sort"?
Har du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!
Kan du holde humøret oppe trods corona-krisen? Hvis du ikke kan, så er en tur på cyklen i det gode sommervejr.

Seneste indlæg i debatten

Yves Lampaert blev sejrherren i Tre Dage ved Panne, og den sejr skal fejres med en stor bunke pommes frites, proklamerede vinderen efter løbet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/sejrherren_lampaert_nu_skal_jeg_have_en_masse_pommes_frites/Vinden spillede som en kolossal rolle i De Panne, hvor Yves Lampaert kunne tage til pause med en sejr i bagagen. Det krævede stor koncentration i løbet, hvor der var sidevindsdrama fra start til slut. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/hurtigst_i_de_panne/Efter de to første store bjerge, er INTET sket blandt klassementsrytterne. De bliver ved med at udskyde det. Til sidst er der ikke flere chancer tilbage.... Men måske handler det om, som Danskebjerge er inde på, at folk (som Fuglsang) ikke er i hopla til det. Ikke har benene. Fuglsang blev jo også meget handicappet af , at Lopez og Vlasov udgik med det samme. De skulle jo have hjulpet ham med at lægge pres på. Men som Fuglsang er kørende, er det ikke sikkert det havde hjulpet så meget alligevel. Måske havde Lopez og Vlasov bare sat Fuglsang, hvis de havde lagt pres på. ;) Men det er interessant at se forskellen på Giro´en og Vuelta´en. I Vuelta´en var der drøn på fra første bjergetape i går. I Giro´en har vi kun set én spændende bjergetape endnu. Og vi er i uge tre! Nå, Jesper Hansen ramte da for anden gang et udbrud i dag. Men igen har han ikke helt styrken til at gøre det færdigt, ser det ud til. Han er en stabil og god rytter, men han vinder jo aldrig noget. Han mangler lige noget eksplosivitet. Pernsteiner er dog i udbrud og faktisk oppe på en virtuel 3. plads nu! Så måske skulle feltet tage at rubbe neglene lidt...de kan ikke bare lade ham få 10-12 minutters forspring, for så er han i førertrøjen! nu følger jeg ikke cykling med danske kommentatorer i år. Men ændre mange af kommentatorerne ikke deres stil efterhånden som de danske ryttere bliver bedre. Kommentatorerne bliver mere nationalistiske. Engelsk eurosport snakker meget om de engelsk sprogede ryttere og nærmest ikke om de danske.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Find cykeludstyr og priser på tværs af shops
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Test: Pronghorn Aero Disc
Ny racercykel fra det danske mærke Pronghorn, der sagtens kan tage kampen op mod de store spillere på markedet. Cyklen udmærker sig ved flot design og så skriger den på fart.
Produktnyt: Specialized Stumpjumper EVO 2021
Med den nye Stumpjumper EVO flytter Specialized grænsen for, hvor meget du som rytter kan justere og tilpasse MTB’ens geometri og køreegenskaber.
Køb Peter Sagans selvbiografi til halv pris
Peter Sagan vandt i dag 10. etape af Giro d'Italia, hvilket vi fejrer med et godt tilbud i webshoppen. 
Gravel Ride: 300 kilometer på en dag
En sommeraften sidder jeg og gennemgår mine ruter på Strava. Her får jeg den ide, at sammensætte min egen rute med så mange grusveje som muligt. Det bliver en 300 kilometers rute, som jeg kører på en dag.
GOOD VIBES ONLY – Vinter på vej… Corona eller ej, jeg har lagt en plan!
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Garmin Edge 1030 Plus & Garmin Batteripakke
Ny cykelcomputer fra Garmin, der leverer sublim navigation og tilbyder brugeren unikke træningsprogrammer.
Anbefaling af PurePower Cola Chews
Nogle gange har man bare brug for lidt ekstra energi for at komme gennem en træningstime. Her kan du læse mere om et nyt og spændende produkt, nemlig Cola Chews, som vi gerne vil anbefale. ​
Produktnyt: 2021 Canyon Aeroad
Canyon lancerer 2021-udgaven af den populære Aeroad med optimeret aerodynamik og et revolutionerende og unikt cockpit.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet