28.07.2020 @ 18:00

Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.

Tarmac-platformen fra Specialized er allerede ikonisk og blandt de allermest anerkendte og vindende cykler i den moderne cykelsport. Derfor afventes lanceringen af en ny model altid med stor spænding i cykelkredse og afsløringen af SL7-versionen er ingen undtagelse.

 

Sjældent har der været så meget hype om en cykel. Interessen og nysgerrigheden har været så stor de seneste uger, at lanceringen nærmest har været en offentlig hemmelighed.

 

Det er ingen hemmelighed, at Specialized investerer massivt i udvikling af nye produkter, så derfor kigger de fleste ryttere nysgerrigt med, når der er nyheder i størrelsesordenen af en ny Tarmac.

 

Nu er den her så! Lad os se på, hvad Specialized’s ingeniører har arbejdet på.

 

 

One bike to rule them all

Specialized var om nogen med til at sætte aerodynamik på landkortet, hvor Venge-modellen blev det foretrukne våben i flade løb. På samme tid har rytterne haft muligheden for at vælge den lette og adrætte Tarmac til kuperet terræn.

 

Konsekvensen har så været, at rytterne altid stod overfor et valg: Det lynhurtige, aggressive og aerodynamiske valg? Eller den lette og kvikke cykel til bjergetaperne?

 

Det er dette valg, som Specialized nu ønsker at gøre overflødigt. Et valg som skal høre fortiden til.

 

Målet med den nye Tarmac SL7 har altså været at skabe en cykel, som kan sætte flueben ved alle de egenskaber, som skaber en god cykel: Aerodynamisk, stiv og let.

 

At sammensmelte den lette vægt, aerodynamikken, de kvikke styreegenskaber samt gode køreegenskaber.

 

Kort sagt: Specialized gik på jagt efter at skabe den hurtigste cykel i alle terræner.

 

 

Ny form, mere fart

Med sin egen vindtunnel, har Specialized udviklet et stort bibliotek af viden og erfaring, som i projektet her kom i spil under navnet: ’New Shape of Speed’. I tråd med ovenstående så skulle det symbolisere, at udviklingen handlede om, at aerodynamik ikke behøver at gå ud over både vægt og styreegenskaber.

 

Udviklingen startede i det ekstreme. Første version af rammen var ekstremt aggressiv og benyttede kun det nødvendige materiale, hvilket resulterede i en ramme, som var 20 % lettere end det endelige mål. Herefter kunne ingeniørerne så arbejde med at tilføje carbon, indtil de rette egenskaber var på plads.

 

En særdeles langvarig proces som krævede tusinder af ramme-iterationer, før modellen var helt på plads.

 

For det blotte øje betyder det, at SL7-rammen rent designmæssigt tager et skridt hen imod looket fra en Venge, hvor rørformerne bliver øjensynligt mere aerodynamisk orienterede. Både sadelrør, de sænkede bagstag, kronrør og forgaffel henter sine former fra udviklingen og erfaringerne fra vindtunnellen i Californien.

 

Men den overordnede silhuet læner sig stadig op ad den tidligere SL6-version, så cyklen stadig er letgenkendelig.

 

Datamæssigt betyder alt dette, at laver man et koordinatsystem med vægten på Y-aksen og aerodynamikken på X-aksen, så lægger SL7’eren sig i øverste højre hjørne. Der hvor vægten er lav og aerodynamikken er høj.

 

Det understreger igen ’One bike to rule them all ’-filosofien:
Nok er den nuværende Venge ganske marginalt mere aero, og den tidligere Tarmac er et my lettere, men samlet set har man aldrig fået så meget aerodynamik og så lav vægt i samme pakke.

 

Ude på landevejen resulterer det i en cykel, som er 45 sekunder hurtigere end sin forgænger over 40 kilometer.

 

 

Stadig Rider First - naturligvis

Tarmac SL7er i høj grad udviklet sammen med de prof-ryttere, som til dagligt kører på Specialized og som konstant kommer ed feedback - og krav - til udviklerne hos det amerikanske cykelfirma.

 

Det har blandt andet været med til at udvikle ’Rider First Engineering’-tilgangen, hvor hver enkelt rammestørrelse tilpasses individuelt, så man får præcis de samme egenskaber uasnet om man kører på den mindste størrelse eller den største. Det har været en af Specialized’s store forcer i de seneste sæsoner, og det gør sig naturligvis også gældende her.

 

Desuden er den nye Tarmac udviklet til at være kønsneutral. Så Specialized gør ikke alene op med behovet for to cykler, men udvisker også forskellen mellem udvikling af rammer til de to køn. SL7’eren er således udviklet til både herre- og dameryttere.

 

Rammerne som profferne kører på, er i øvrigt identiske med dem, som man kan købe i butikkerne.

 

Hvad er nyt?

Men det er ikke kun rammens rørformer, som har fået en overhaling. Lad os se på, hvad den nye Tarmac eller byder på af nyt.

 

Integreret cockpit

En af tidens mest udtalte trends er det integrerede cockpit, som nu også er at finde på Tarmac’en.

 

Den integrerede frempind er helt ny og er 45 gram lettere end tidligere. Kablerne løber under selve frempinden er er gemt helt væk for det blotte øje, så cockpittet fremstår helt rent og æstetisk. Samtidig optimerer det selvsagt aerodynamikken til at matche rammens egenskaber.

 

Frempinden kommer i to versioner: - 6 grader og -12 grader. Førstnævnte kan fås i et utal af længder: 70, 80, 90, 100, 110, 120 samt 130 mm.

 

Versionen i -12 grader er mere raceorienteret med sine 11, 120, 130 eller 140 mm.

 

Frempinden kommer desuden med en integreret holder til cykelcomputer, som er kompatibel med alle de større mærker.

 

Med det store aerodynamiske fokus er Tarmac’en ganske naturligt monteret med Aerofly II-styret, som man kender fra Venge-modellen, men frempinden har en 31.0 mm. klampe, som derved sørger for at rigtig man styr i princippet kan bruges.

 

 

FACT 12R eller FACT 10R

FACT er den betegnelse, som Specialized bruger om de materialer og det carbon-layup, som en ramme benytter sig af. Her kommer SL7 i to versioner: FACT 12R og FACT 10R.

 

FACT 12R er forbeholdt S-Works-modellerne, som benytter materialer og konstruktion, som tillader at lave en ramme, som er så let, at man kan bygge en cykel, der rammer UCI’s vægtgrænse. I den letteste lakering vejer denne ramme kun 800 gram.

 

De øvrige modeller benytter FACT 10R-konstruktionen, men der er ingen forskel på tyreegenskaber og overordnet køreoplevelse.

 

Vægt

S-Works-rammerne vejer som sagt 800 gram. Kigger man på en komplet S-Works Di2 model, så vejer den 6.7 kg ud af boksen i farven Carbon/Color Run Silver Green.

 

Rammerne på Tarmac SL7 Pro samt Expert-modellerne, bygget i FACT 10R carbon vejer omkring 920 gram.


En komplet Tarmac SL7 Pro Ultegra Di2-model vejer 7.3kg. SL7 Expert Ultegra Di2-modellen vejer 7.8kg.

 

Geargruppe kompatibilitet

Tarmac SL7 er kun kompatibel med hydrauliske skivebremser, men til gengæld så kan rammen bruges med både elektroniske og mekaniske gear.

 

Det klares ved at cyklen kommer med tre headset caps som tillader tre forskellige opbygninger:  Intergreret Tarmac-frempind med elektroniske skiftere, integreret Tarmac-frempind med mekaniske skiftere og en universal cap for en standard frempind og runde spacere med enten elektroniske eller mekaniske skiftere.

 

Dækstørrelse

Dækstørrelser er også en af tidens store trends og den nye Tarmac kan tage op til 32 mm. dæk, hvis man benytter en 21 mm. fælge.

 

Alle Tarmac SL7-modeller er udstyret med 700x26mm dæk ved køb.

 

 

Modeller

Tarmac SL7 kommer i nedenstående versioner og priser:

 

TARMAC SL7 SW ETAP: 89.999,- kroner
TARMAC SL7 SW DI2: 89.999,- kroner
TARMAC SL7 PRO ETAP: 59.999,- kroner
TARMAC SL7 PRO UDI2: 58.999,- kroner
TARMAC SL7 EXPERT UDI2: 44.999,- kroner
TARMAC SL7 EXPERT: 41.999,- kroner
TARMAC SL6 COMP: 27.499,- kroner
TARMAC SL6 SPORT: 19.999,- kroner
TARMAC SL6: 17.999,- kroner
SL7 S-Works RAMMESÆT: 31.999,- kroner
SL7 10R RAMMESÆT: 23.999,- kroner

 

Glæd dig til test!

Feltet.dk har eksklusivt fået en Tarmac SL7 til test.

 

I morgen kan du læse vores First Ride-review og senere på ugen får du en fuld test af den nye platform.

 

Glæd dig - vi kan godt løfte sløret for, at cyklen kører fantastisk.

Test: EKOI Gara hjelm
Super hjelm, som kombinerer sikkerhed med høj komfort og lækkert design.
Test: 2022 LIV Langma
En cykel uden kompromiser, som tilmed er den bedste, som denne tester har kørt på - nogensinde.
"Smeden" lancerer træningsfællesskab og nye aktiviteter
Drømmer du om at optimere din cykeltræning? Har du svært ved at finde motivationen til at komme i bedre form eller at blive bedre til at cykle? Uanset hvad dit træningsmål er, så kan Allan "Smeden" Johansen og Belgian Cycling Club Træningsforum hjælpe dig.
Overblik: De bedste Black Day og Cyber Monday tilbud
Feltet.dk bringer her links til nogen af de bedste Black Friday tilbud.
Test: EKOI Twenty solbriller
Komfortabel og hurtig brille fra øverste hylde, til en yderst konkurrencedygtig pris.
Test: Specialized S-Works Aethos
Specialized har for en gangs skyld set i en anden retning end pro-rytterne i udviklingen af deres seneste ramme med et mål om at skabe en ultimativ køreoplevelse. Det er til fulde lykkedes med en ultralet og velafbalanceret cykel. Men oplevelsen kommer med et stort prismærke.  
Test: Bontrager Specter WaveCel
Virkelig lækker hjelm med fantastisk komfort og pasform i høj kvalitet.
Foredrag med Leth og Mader: Den sidste Tour
I 14 år var Jørgen Leth og Jørn Mader nærmest synonym med Tour de France på TV 2. Nu tager det ikoniske makkerpar på deres sidste Tour sammen med et foredrag.
Syd- og Sønderjylland varmer op til Tour de France med motionsløb
Når Tour de France den 3. juli 2022 sender feltet af stjerneryttere af sted på løbets 3. etape, så går ruten ned gennem Syd- og Sønderjylland, hvor opløbet er i Sønderborg. Nu får du muligheden for at blive Tour-rytter for en dag.  

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Se alle 35 danske UCI-sejre i 2021
Feltet.dk samler her alle de danske UCI-sejre på landevejen. Se eller gense de største danske cykelmomenter i 2021!
Se verdensstjernerne dyste i Ballerup
Torsdag til lørdag afvikler verdens ældste cykelklub, DBC, udgaven nummer to af deres nye format, DBCs 3-dagesløb. Der køres for både herre og kvinde elite, et talentløs og et Miniløb for de 12 til 14-årige.
Produktnyhed: Cannondale Scalpel HT
Canondale byder velkommen til en ny version af Scalpel-modellen - den populære hardtail, som dermed repræsenterer den nyeste model til at få en opdatering i Cannondales sortiment.
Guide: Tour-arrangementer i Danmark 2022
Feltet.dk giver dig her en guide til, hvilke arrangementer, som er i Danmark i 2022 i forbindelse med Tour de France kommer til landet.
Produktnyhed: 2022 Giant Revolt
Giant lancerer en ny version af den populære Revolt gravelcykel. Opdateringerne inkluderer en lettere ramme, opdateret geometri og en unik mulighed for at ændre på akselafstanden for at tilpasse cyklen til terrænet.
Test: GripGrab Flandrien Waterproof Knitted skoovertræk
GripGrab har (gen)skabt en klassiker med flere moderne tvists, som vil gøre rigtig mange fødder glade, når det er ’danskervejr’ udenfor.
Test: Assos Mille GTO bibshorts
Assos løfter (igen) baren for hvordan ydeevne, kvalitet og komfort kan forenes i et par shorts som umiddelbart synes race-orienterede, men som kan det meste.
Kilometerkongen fylder 75!
I dag torsdag den 28. oktober fylder Niels Fredborg 75 år. Niels var i toppen af dansk banesport fra 1963, da han som blot 16-årig vandt sit første danske mesterskab i sprint og frem til han stillede cyklen i stald 17 år senere.
Boganmeldelse: Væddeløber af Matti Breschel
Med Væddeløber har Matti Breschel skrevet en ærlig og uprætentiøs bog om livet i cykelsportens overhalingsbane, hvor der er masser af stjernestunder, men mindst lige så mange hverdage.
Verdens bedste cykelhold - en aften med Voigt, Cancellara, brødrene Schleck, Riis og Ritter
Kom til foredrag med hovedpersonerne bag det, der engang var verdens bedste cykelhold. Mød Frank og Andy Schleck, Fabian Cancellara, Jens Voigt og Bjarne Riis i Aalborg, Herning, Aarhus, Odense og København.
Produktnyt: Populær gravelcykel kommer nu i alu
I maj 2021 lancerede Canyon Grizl CF, som er en ny carbon gravelcykel, som kan lidt af det hele. Nu lancerer Canyon en ny model Grizl AL, som en cykel med samme designegenskaber, som gjorde Grizl CF til et hit, men en aluminimumsmodel.   
Test: Garmin Rally RK200 Wattpedaler
Et godt alternativ til gængse wattmålere i kranksæt. Har man ét sæt watt pedaler, har man nem og stabil adgang til watt måling på alle sine cykler. Ligeledes er det nemt at tage sine watt målinger med, når man rejser udenlands og lejer cykel.
Før Tour-præsentationen: Skal inspirere Frankrig med dansk cykelkultur
Institutleder Jens Troelsen fra Syddansk Universitet (SDU) skal inspirere Paris’ borgmester for ’transformation of public spaces and mobility’ til, hvordan man med cykler kan afhjælpe trængelsproblemer i trafikken, sundhedsproblemer og klimaproblemer.
LIVESTREAM: Hele Lombardiet Rundt og fodboldlandsholdet VM-kampe
Sidste år vandt Jakob Fuglsang Lombardiet Rundt, men han er ikke til start i 2021, men det er fem andre danskere.
LIVESTREAM: Hele Lombardiet Rundt og fodboldlandsholdets VM-kampe
Sidste år vandt Jakob Fuglsang Lombardiet Rundt, men han er ikke til start i 2021, men det er fem andre danskere.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Test: EKOI Gara hjelm
Super hjelm, som kombinerer sikkerhed med høj komfort og lækkert design.
Test: 2022 LIV Langma
En cykel uden kompromiser, som tilmed er den bedste, som denne tester har kørt på - nogensinde.
"Smeden" lancerer træningsfællesskab og nye aktiviteter
Drømmer du om at optimere din cykeltræning? Har du svært ved at finde motivationen til at komme i bedre form eller at blive bedre til at cykle? Uanset hvad dit træningsmål er, så kan Allan "Smeden" Johansen og Belgian Cycling Club Træningsforum hjælpe dig.
Overblik: De bedste Black Day og Cyber Monday tilbud
Feltet.dk bringer her links til nogen af de bedste Black Friday tilbud.
Test: EKOI Twenty solbriller
Komfortabel og hurtig brille fra øverste hylde, til en yderst konkurrencedygtig pris.
Test: Specialized S-Works Aethos
Specialized har for en gangs skyld set i en anden retning end pro-rytterne i udviklingen af deres seneste ramme med et mål om at skabe en ultimativ køreoplevelse. Det er til fulde lykkedes med en ultralet og velafbalanceret cykel. Men oplevelsen kommer med et stort prismærke.  
Test: Bontrager Specter WaveCel
Virkelig lækker hjelm med fantastisk komfort og pasform i høj kvalitet.
Foredrag med Leth og Mader: Den sidste Tour
I 14 år var Jørgen Leth og Jørn Mader nærmest synonym med Tour de France på TV 2. Nu tager det ikoniske makkerpar på deres sidste Tour sammen med et foredrag.
Syd- og Sønderjylland varmer op til Tour de France med motionsløb
Når Tour de France den 3. juli 2022 sender feltet af stjerneryttere af sted på løbets 3. etape, så går ruten ned gennem Syd- og Sønderjylland, hvor opløbet er i Sønderborg. Nu får du muligheden for at blive Tour-rytter for en dag.  

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet

x