28.07.2020 @ 18:00

Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.

Tarmac-platformen fra Specialized er allerede ikonisk og blandt de allermest anerkendte og vindende cykler i den moderne cykelsport. Derfor afventes lanceringen af en ny model altid med stor spænding i cykelkredse og afsløringen af SL7-versionen er ingen undtagelse.

 

Sjældent har der været så meget hype om en cykel. Interessen og nysgerrigheden har været så stor de seneste uger, at lanceringen nærmest har været en offentlig hemmelighed.

 

Det er ingen hemmelighed, at Specialized investerer massivt i udvikling af nye produkter, så derfor kigger de fleste ryttere nysgerrigt med, når der er nyheder i størrelsesordenen af en ny Tarmac.

 

Nu er den her så! Lad os se på, hvad Specialized’s ingeniører har arbejdet på.

 

 

One bike to rule them all

Specialized var om nogen med til at sætte aerodynamik på landkortet, hvor Venge-modellen blev det foretrukne våben i flade løb. På samme tid har rytterne haft muligheden for at vælge den lette og adrætte Tarmac til kuperet terræn.

 

Konsekvensen har så været, at rytterne altid stod overfor et valg: Det lynhurtige, aggressive og aerodynamiske valg? Eller den lette og kvikke cykel til bjergetaperne?

 

Det er dette valg, som Specialized nu ønsker at gøre overflødigt. Et valg som skal høre fortiden til.

 

Målet med den nye Tarmac SL7 har altså været at skabe en cykel, som kan sætte flueben ved alle de egenskaber, som skaber en god cykel: Aerodynamisk, stiv og let.

 

At sammensmelte den lette vægt, aerodynamikken, de kvikke styreegenskaber samt gode køreegenskaber.

 

Kort sagt: Specialized gik på jagt efter at skabe den hurtigste cykel i alle terræner.

 

 

Ny form, mere fart

Med sin egen vindtunnel, har Specialized udviklet et stort bibliotek af viden og erfaring, som i projektet her kom i spil under navnet: ’New Shape of Speed’. I tråd med ovenstående så skulle det symbolisere, at udviklingen handlede om, at aerodynamik ikke behøver at gå ud over både vægt og styreegenskaber.

 

Udviklingen startede i det ekstreme. Første version af rammen var ekstremt aggressiv og benyttede kun det nødvendige materiale, hvilket resulterede i en ramme, som var 20 % lettere end det endelige mål. Herefter kunne ingeniørerne så arbejde med at tilføje carbon, indtil de rette egenskaber var på plads.

 

En særdeles langvarig proces som krævede tusinder af ramme-iterationer, før modellen var helt på plads.

 

For det blotte øje betyder det, at SL7-rammen rent designmæssigt tager et skridt hen imod looket fra en Venge, hvor rørformerne bliver øjensynligt mere aerodynamisk orienterede. Både sadelrør, de sænkede bagstag, kronrør og forgaffel henter sine former fra udviklingen og erfaringerne fra vindtunnellen i Californien.

 

Men den overordnede silhuet læner sig stadig op ad den tidligere SL6-version, så cyklen stadig er letgenkendelig.

 

Datamæssigt betyder alt dette, at laver man et koordinatsystem med vægten på Y-aksen og aerodynamikken på X-aksen, så lægger SL7’eren sig i øverste højre hjørne. Der hvor vægten er lav og aerodynamikken er høj.

 

Det understreger igen ’One bike to rule them all ’-filosofien:
Nok er den nuværende Venge ganske marginalt mere aero, og den tidligere Tarmac er et my lettere, men samlet set har man aldrig fået så meget aerodynamik og så lav vægt i samme pakke.

 

Ude på landevejen resulterer det i en cykel, som er 45 sekunder hurtigere end sin forgænger over 40 kilometer.

 

 

Stadig Rider First - naturligvis

Tarmac SL7er i høj grad udviklet sammen med de prof-ryttere, som til dagligt kører på Specialized og som konstant kommer ed feedback - og krav - til udviklerne hos det amerikanske cykelfirma.

 

Det har blandt andet været med til at udvikle ’Rider First Engineering’-tilgangen, hvor hver enkelt rammestørrelse tilpasses individuelt, så man får præcis de samme egenskaber uasnet om man kører på den mindste størrelse eller den største. Det har været en af Specialized’s store forcer i de seneste sæsoner, og det gør sig naturligvis også gældende her.

 

Desuden er den nye Tarmac udviklet til at være kønsneutral. Så Specialized gør ikke alene op med behovet for to cykler, men udvisker også forskellen mellem udvikling af rammer til de to køn. SL7’eren er således udviklet til både herre- og dameryttere.

 

Rammerne som profferne kører på, er i øvrigt identiske med dem, som man kan købe i butikkerne.

 

Hvad er nyt?

Men det er ikke kun rammens rørformer, som har fået en overhaling. Lad os se på, hvad den nye Tarmac eller byder på af nyt.

 

Integreret cockpit

En af tidens mest udtalte trends er det integrerede cockpit, som nu også er at finde på Tarmac’en.

 

Den integrerede frempind er helt ny og er 45 gram lettere end tidligere. Kablerne løber under selve frempinden er er gemt helt væk for det blotte øje, så cockpittet fremstår helt rent og æstetisk. Samtidig optimerer det selvsagt aerodynamikken til at matche rammens egenskaber.

 

Frempinden kommer i to versioner: - 6 grader og -12 grader. Førstnævnte kan fås i et utal af længder: 70, 80, 90, 100, 110, 120 samt 130 mm.

 

Versionen i -12 grader er mere raceorienteret med sine 11, 120, 130 eller 140 mm.

 

Frempinden kommer desuden med en integreret holder til cykelcomputer, som er kompatibel med alle de større mærker.

 

Med det store aerodynamiske fokus er Tarmac’en ganske naturligt monteret med Aerofly II-styret, som man kender fra Venge-modellen, men frempinden har en 31.0 mm. klampe, som derved sørger for at rigtig man styr i princippet kan bruges.

 

 

FACT 12R eller FACT 10R

FACT er den betegnelse, som Specialized bruger om de materialer og det carbon-layup, som en ramme benytter sig af. Her kommer SL7 i to versioner: FACT 12R og FACT 10R.

 

FACT 12R er forbeholdt S-Works-modellerne, som benytter materialer og konstruktion, som tillader at lave en ramme, som er så let, at man kan bygge en cykel, der rammer UCI’s vægtgrænse. I den letteste lakering vejer denne ramme kun 800 gram.

 

De øvrige modeller benytter FACT 10R-konstruktionen, men der er ingen forskel på tyreegenskaber og overordnet køreoplevelse.

 

Vægt

S-Works-rammerne vejer som sagt 800 gram. Kigger man på en komplet S-Works Di2 model, så vejer den 6.7 kg ud af boksen i farven Carbon/Color Run Silver Green.

 

Rammerne på Tarmac SL7 Pro samt Expert-modellerne, bygget i FACT 10R carbon vejer omkring 920 gram.


En komplet Tarmac SL7 Pro Ultegra Di2-model vejer 7.3kg. SL7 Expert Ultegra Di2-modellen vejer 7.8kg.

 

Geargruppe kompatibilitet

Tarmac SL7 er kun kompatibel med hydrauliske skivebremser, men til gengæld så kan rammen bruges med både elektroniske og mekaniske gear.

 

Det klares ved at cyklen kommer med tre headset caps som tillader tre forskellige opbygninger:  Intergreret Tarmac-frempind med elektroniske skiftere, integreret Tarmac-frempind med mekaniske skiftere og en universal cap for en standard frempind og runde spacere med enten elektroniske eller mekaniske skiftere.

 

Dækstørrelse

Dækstørrelser er også en af tidens store trends og den nye Tarmac kan tage op til 32 mm. dæk, hvis man benytter en 21 mm. fælge.

 

Alle Tarmac SL7-modeller er udstyret med 700x26mm dæk ved køb.

 

 

Modeller

Tarmac SL7 kommer i nedenstående versioner og priser:

 

TARMAC SL7 SW ETAP: 89.999,- kroner
TARMAC SL7 SW DI2: 89.999,- kroner
TARMAC SL7 PRO ETAP: 59.999,- kroner
TARMAC SL7 PRO UDI2: 58.999,- kroner
TARMAC SL7 EXPERT UDI2: 44.999,- kroner
TARMAC SL7 EXPERT: 41.999,- kroner
TARMAC SL6 COMP: 27.499,- kroner
TARMAC SL6 SPORT: 19.999,- kroner
TARMAC SL6: 17.999,- kroner
SL7 S-Works RAMMESÆT: 31.999,- kroner
SL7 10R RAMMESÆT: 23.999,- kroner

 

Glæd dig til test!

Feltet.dk har eksklusivt fået en Tarmac SL7 til test.

 

I morgen kan du læse vores First Ride-review og senere på ugen får du en fuld test af den nye platform.

 

Glæd dig - vi kan godt løfte sløret for, at cyklen kører fantastisk.

Test: Gaerne Ice-Storm MTB 1.0 Gore-Tex
Gaerne Ice-Storm MTB 1.0 Gore-Tex mountainbike-sko, er optimale til meget kolde temperaturer og sammen med en afbalanceret stivhed, et nemt betjeneligt BOA-spændesystem samt Gore-TEX, kan skoen hurtigt gå hen og blive din bedste ven gennem vinterens træningspas.
Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  
Sidste chance: Vuelta-spillet starter i dag kl. 19.05
Deltag i årets Vuelta a España-managerspil, som starter lørdag den 26. august klokken 19.05 med en 16,6 km holdtidskørsel. Spillet slutter søndag den 17. september.
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Trek Ballista MIPS
Sæsonen mest hypede hjelm skuffer ikke og leverer god komfort og ventilation samtidig med at den er hurtigt. Nå ja, så ser den også virkelig hurtigt ud!
Test: Canyon Endurace CFR
Den moderne rytter kan være svær at definere, men Canyon har givet sig i kast med at fange dens opmærksomhed med komfort og integration.
Guide: Alt om tubeless
Tubeless på racercyklen er efterhånden ved at være almindeligt. Det forstår man godt, når man har prøvet den komfort, som følger med. Feltet.dk har derfor testet forskellige setup og vi vil se på fordele og ulemper, som trods alt følger med brugen af væske i dækkene.  
Nyt dansk cykelregister i kæmpe fremgang
Bliver din cykel stjålet er chancerne for at du får den tilbage nærmest ikke eksisterende - det vil Bikekey ændre på, og de danske cykelejere tager det til sig.
Ferrand-Prevot skriver VM-historie - Dansker kæmpede bravt
31-årige Pauline Ferrand-Prevot er verdensmester igen på den olympiske distance. Ferrand-Prevot skriver dermed historie og er den første kvinde nogensinde, der vinder fem VM-titler på den olympiske distance.
Feltet.dk kører Maratona Dolomites 2023
Jeg kæmper mig op af det sidste af løbets mange bjerge. 786 højdemeter bringer mig over Passo Valparola via Falzarego i over 2200 meters højde. Solen skinner og de flotte bjerge står lodret op omkring mig. Endelig er jeg oppe og nu går det stærkt ned mod mål i Corvara.
Nedtur: Sofie Heby misser VM-titlen efter styrt og dårlig dag
Sofie Heby Pedersen var kæmpe favorit til at vinde VM-titlen i mountainbike, men danskeren styrtede i starten af løbet - og det kostede dyrt.
Produktnyt: Specialized lancerer ny version af Tarmac
Specialized lancerer næste generation af den populære Tarmac-platform - Tarmac SL8 er på gaden nu.
Sidste chance: Efterårsspillet starter søndag kl. 12.00
Managersæsonen fortsætter efter Tour de France med et helt nyt spil - og anderledes spilformat!
Abu Dhabi bliver VM-værter i 2028 og 2029
VM i landsvejscykling finder sted i Abu Dhabi i 2028. Det blev annonceret i dag på en UCI-konference forud for verdensmesterskaberne i Glasgow. VM i banecykling i 2029 vil også blive afholdt i hovedstaden af De Forenede Arabiske Emirater.
Så du det? Det danske hold kører på vilde nye banecykler til VM
Canyon bliver ny cykelsponsor for det danske og amerikanske banelandshold med en banebrydende cykel, der jagter fart.
Man kan da ikke stoppe efter fire ture?
På trods af, at det blev en fysisk hård omgang på en ellers let tur og med flere mindre uheld, blev det samlet en stor oplevelse for Torsten Brix at cykle til Paris for femte gang. Her kommer hans dagbog!
Klar til weekenden!? Køb Tour-merchandise til nedsat pris!
Skal du have den officielle gule førertrøje? 
Vind 24 karats Tour de France-guldmønt til en værdi af 4.500 kroner!
Feltet.dk udlodder smuk og stærkt limiteret guldmønt i samarbejde med Mønthuset Danmark.
12 gode Tour-bøger - SPAR 15-50%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Test: Gaerne Ice-Storm MTB 1.0 Gore-Tex
Gaerne Ice-Storm MTB 1.0 Gore-Tex mountainbike-sko, er optimale til meget kolde temperaturer og sammen med en afbalanceret stivhed, et nemt betjeneligt BOA-spændesystem samt Gore-TEX, kan skoen hurtigt gå hen og blive din bedste ven gennem vinterens træningspas.
Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  
Sidste chance: Vuelta-spillet starter i dag kl. 19.05
Deltag i årets Vuelta a España-managerspil, som starter lørdag den 26. august klokken 19.05 med en 16,6 km holdtidskørsel. Spillet slutter søndag den 17. september.
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x