Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

28.07.2020 @ 18:00

Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.

Tarmac-platformen fra Specialized er allerede ikonisk og blandt de allermest anerkendte og vindende cykler i den moderne cykelsport. Derfor afventes lanceringen af en ny model altid med stor spænding i cykelkredse og afsløringen af SL7-versionen er ingen undtagelse.

 

Sjældent har der været så meget hype om en cykel. Interessen og nysgerrigheden har været så stor de seneste uger, at lanceringen nærmest har været en offentlig hemmelighed.

 

Det er ingen hemmelighed, at Specialized investerer massivt i udvikling af nye produkter, så derfor kigger de fleste ryttere nysgerrigt med, når der er nyheder i størrelsesordenen af en ny Tarmac.

 

Nu er den her så! Lad os se på, hvad Specialized’s ingeniører har arbejdet på.

 

 

One bike to rule them all

Specialized var om nogen med til at sætte aerodynamik på landkortet, hvor Venge-modellen blev det foretrukne våben i flade løb. På samme tid har rytterne haft muligheden for at vælge den lette og adrætte Tarmac til kuperet terræn.

 

Konsekvensen har så været, at rytterne altid stod overfor et valg: Det lynhurtige, aggressive og aerodynamiske valg? Eller den lette og kvikke cykel til bjergetaperne?

 

Det er dette valg, som Specialized nu ønsker at gøre overflødigt. Et valg som skal høre fortiden til.

 

Målet med den nye Tarmac SL7 har altså været at skabe en cykel, som kan sætte flueben ved alle de egenskaber, som skaber en god cykel: Aerodynamisk, stiv og let.

 

At sammensmelte den lette vægt, aerodynamikken, de kvikke styreegenskaber samt gode køreegenskaber.

 

Kort sagt: Specialized gik på jagt efter at skabe den hurtigste cykel i alle terræner.

 

 

Ny form, mere fart

Med sin egen vindtunnel, har Specialized udviklet et stort bibliotek af viden og erfaring, som i projektet her kom i spil under navnet: ’New Shape of Speed’. I tråd med ovenstående så skulle det symbolisere, at udviklingen handlede om, at aerodynamik ikke behøver at gå ud over både vægt og styreegenskaber.

 

Udviklingen startede i det ekstreme. Første version af rammen var ekstremt aggressiv og benyttede kun det nødvendige materiale, hvilket resulterede i en ramme, som var 20 % lettere end det endelige mål. Herefter kunne ingeniørerne så arbejde med at tilføje carbon, indtil de rette egenskaber var på plads.

 

En særdeles langvarig proces som krævede tusinder af ramme-iterationer, før modellen var helt på plads.

 

For det blotte øje betyder det, at SL7-rammen rent designmæssigt tager et skridt hen imod looket fra en Venge, hvor rørformerne bliver øjensynligt mere aerodynamisk orienterede. Både sadelrør, de sænkede bagstag, kronrør og forgaffel henter sine former fra udviklingen og erfaringerne fra vindtunnellen i Californien.

 

Men den overordnede silhuet læner sig stadig op ad den tidligere SL6-version, så cyklen stadig er letgenkendelig.

 

Datamæssigt betyder alt dette, at laver man et koordinatsystem med vægten på Y-aksen og aerodynamikken på X-aksen, så lægger SL7’eren sig i øverste højre hjørne. Der hvor vægten er lav og aerodynamikken er høj.

 

Det understreger igen ’One bike to rule them all ’-filosofien:
Nok er den nuværende Venge ganske marginalt mere aero, og den tidligere Tarmac er et my lettere, men samlet set har man aldrig fået så meget aerodynamik og så lav vægt i samme pakke.

 

Ude på landevejen resulterer det i en cykel, som er 45 sekunder hurtigere end sin forgænger over 40 kilometer.

 

 

Stadig Rider First - naturligvis

Tarmac SL7er i høj grad udviklet sammen med de prof-ryttere, som til dagligt kører på Specialized og som konstant kommer ed feedback - og krav - til udviklerne hos det amerikanske cykelfirma.

 

Det har blandt andet været med til at udvikle ’Rider First Engineering’-tilgangen, hvor hver enkelt rammestørrelse tilpasses individuelt, så man får præcis de samme egenskaber uasnet om man kører på den mindste størrelse eller den største. Det har været en af Specialized’s store forcer i de seneste sæsoner, og det gør sig naturligvis også gældende her.

 

Desuden er den nye Tarmac udviklet til at være kønsneutral. Så Specialized gør ikke alene op med behovet for to cykler, men udvisker også forskellen mellem udvikling af rammer til de to køn. SL7’eren er således udviklet til både herre- og dameryttere.

 

Rammerne som profferne kører på, er i øvrigt identiske med dem, som man kan købe i butikkerne.

 

Hvad er nyt?

Men det er ikke kun rammens rørformer, som har fået en overhaling. Lad os se på, hvad den nye Tarmac eller byder på af nyt.

 

Integreret cockpit

En af tidens mest udtalte trends er det integrerede cockpit, som nu også er at finde på Tarmac’en.

 

Den integrerede frempind er helt ny og er 45 gram lettere end tidligere. Kablerne løber under selve frempinden er er gemt helt væk for det blotte øje, så cockpittet fremstår helt rent og æstetisk. Samtidig optimerer det selvsagt aerodynamikken til at matche rammens egenskaber.

 

Frempinden kommer i to versioner: - 6 grader og -12 grader. Førstnævnte kan fås i et utal af længder: 70, 80, 90, 100, 110, 120 samt 130 mm.

 

Versionen i -12 grader er mere raceorienteret med sine 11, 120, 130 eller 140 mm.

 

Frempinden kommer desuden med en integreret holder til cykelcomputer, som er kompatibel med alle de større mærker.

 

Med det store aerodynamiske fokus er Tarmac’en ganske naturligt monteret med Aerofly II-styret, som man kender fra Venge-modellen, men frempinden har en 31.0 mm. klampe, som derved sørger for at rigtig man styr i princippet kan bruges.

 

 

FACT 12R eller FACT 10R

FACT er den betegnelse, som Specialized bruger om de materialer og det carbon-layup, som en ramme benytter sig af. Her kommer SL7 i to versioner: FACT 12R og FACT 10R.

 

FACT 12R er forbeholdt S-Works-modellerne, som benytter materialer og konstruktion, som tillader at lave en ramme, som er så let, at man kan bygge en cykel, der rammer UCI’s vægtgrænse. I den letteste lakering vejer denne ramme kun 800 gram.

 

De øvrige modeller benytter FACT 10R-konstruktionen, men der er ingen forskel på tyreegenskaber og overordnet køreoplevelse.

 

Vægt

S-Works-rammerne vejer som sagt 800 gram. Kigger man på en komplet S-Works Di2 model, så vejer den 6.7 kg ud af boksen i farven Carbon/Color Run Silver Green.

 

Rammerne på Tarmac SL7 Pro samt Expert-modellerne, bygget i FACT 10R carbon vejer omkring 920 gram.


En komplet Tarmac SL7 Pro Ultegra Di2-model vejer 7.3kg. SL7 Expert Ultegra Di2-modellen vejer 7.8kg.

 

Geargruppe kompatibilitet

Tarmac SL7 er kun kompatibel med hydrauliske skivebremser, men til gengæld så kan rammen bruges med både elektroniske og mekaniske gear.

 

Det klares ved at cyklen kommer med tre headset caps som tillader tre forskellige opbygninger:  Intergreret Tarmac-frempind med elektroniske skiftere, integreret Tarmac-frempind med mekaniske skiftere og en universal cap for en standard frempind og runde spacere med enten elektroniske eller mekaniske skiftere.

 

Dækstørrelse

Dækstørrelser er også en af tidens store trends og den nye Tarmac kan tage op til 32 mm. dæk, hvis man benytter en 21 mm. fælge.

 

Alle Tarmac SL7-modeller er udstyret med 700x26mm dæk ved køb.

 

 

Modeller

Tarmac SL7 kommer i nedenstående versioner og priser:

 

TARMAC SL7 SW ETAP: 89.999,- kroner
TARMAC SL7 SW DI2: 89.999,- kroner
TARMAC SL7 PRO ETAP: 59.999,- kroner
TARMAC SL7 PRO UDI2: 58.999,- kroner
TARMAC SL7 EXPERT UDI2: 44.999,- kroner
TARMAC SL7 EXPERT: 41.999,- kroner
TARMAC SL6 COMP: 27.499,- kroner
TARMAC SL6 SPORT: 19.999,- kroner
TARMAC SL6: 17.999,- kroner
SL7 S-Works RAMMESÆT: 31.999,- kroner
SL7 10R RAMMESÆT: 23.999,- kroner

 

Glæd dig til test!

Feltet.dk har eksklusivt fået en Tarmac SL7 til test.

 

I morgen kan du læse vores First Ride-review og senere på ugen får du en fuld test af den nye platform.

 

Glæd dig - vi kan godt løfte sløret for, at cyklen kører fantastisk.

Test: Vintertøj fra Futurum
”4 Seasons” er navnet på vinterkollektionen fra mærket Futurum. Med tøj fra denne kollektion sæt kommer du godt igennem vinterhalvåret med våde og kolde dage på landevej, grusstier og i skov. Det slidstærke og funktionelle tøj kommer med en række nytænkende detaljer, og det er optimalt til et barsk nordeuropæisk klima. Her får du lækker kvalitet til en meget fornuftig pris.
Job: Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger sælger
Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger en sælger. Er du den rette person og har du kendskab til cykelbranchen?
Produktnyt: Lazer Sphere - Cyklistens nye bedste ven
Ved at bygge videre på successen fra Lazer Genesis, præsenterer Lazer deres nyeste hjelm: Lazer Sphere. 
Test: Rapha Classic vinterjakke
En teknisk jakke i klassisk indpakning, som giver god beskyttelse i kombination med let vægt. En jakke som kan det hele.    
Test: Rapha Pro Team vinterjakke
En virkelig topjakke til den seriøse rytter, som også kører stærkt om vinteren.
Produktnyt: Nye flade mountainbike sko fra Crankbrothers
Crankbrothers introducerer ny serie af flade cykelsko til brug på mountainbiken. Kollektionen består af to modeller med klamper og én uden.
LIVESTREAM: Social Ride med VM-sølvvinderen
Se livestream af Social Ride med Anders Foldager.
Konkurrence: Vind klinger og smøremiddel fra CSN
Cykelsøgemaskinen Velomio.com guider og sammenligner cykler og cykeludstyr for dig blandt mere end 150 webshops og cykelhandlere. Velomio.com søger feedback til sitet og udlodder derfor præmier til de 10 bedste inputs.
Gravel Ride: Dirty Kanzelled & The Solstice Century Challenge

Instagram #motionsfeltet

Verdenspremiere på den første danske film om gravelcykling
West Coast er et cykeleventyr på grus og den første danske film om gravelcykling. Filmen tager os på en smuk og udfordrende rejse op langs hele den jyske vestkyst. Nu kan du se verdenspremieren på den første danske gravel film.
Fremtidssikker – Canyon lancerer opgraderet 2021 Commuter
En ting er sikkert: Canyon er meget engagerede i at bane vejen for den fremtidige urbane mobilitet. Og dette år har Canyon virkelig sat fokus på dette engagement.
Christmas Gravel Challenge 2020
Vær med til at hylde alt det sociale som gravelcykling står for. Det har vi nemlig ikke haft nok af i år og derfor skal vi dyrke det sociale sammen, men på sikker afstand. Jeg vil derfor gerne invitere dig til en “Jule Gravel Challenge”.
Test: Assos Equipe RS-vintertøj
Assos presser citronen maksimalt med den nye Equipe RS-serie, hvor især jakken er et mindre vidunder af tekniske detaljer. Har man budgettet, så er det ultimativ luksus og komfort.
Test: Fizik Terra Powerstrap X4 gravelsko
Fizik Terra Powerstrap X4 - toplirens gravelsko med super god komfort og god funktionalitet. Et godt valg til træning, naturoplevelser og en god kop kaffe.
Produktnyt: Lazer præsenter Jackal, den nye go-to MTB hjelm
Efter introduktionen af Impala og Coyote i 2019, kan Lazer nu annoncere endnu en hjelm til deres MTB kollektion. Tag et kig på denne high-end hjelm, der er spækket med features.
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
Fugle på hjul - Nyt dansk gravel- og turcykel brand spreder vingerne
I disse Corona tider hvor restriktioner og "social distancing" har sat en kæp i hjulet for mange og vi har givet afkald på at bruge tiden med venner og bekendte, har turcyklen stået som en trofast ven.
Feltet.dk laver podcastsamarbejde med ReTouren
Danmark er en dedikeret Tour de France-nation, som ynder at hylde og granske sine Tour-helte. Touren er lyden af sommer og nostalgi, og Feltet.dk ser stort potentiale for endnu mere Tour-nørderi ved at indgå et samarbejde med ReTouren - podcasten, der genopliver og genfortæller de mest mindeværdige øjeblikke fra den moderne Tour de France-historie. Sammen vil de udgive og udvikle unikt Tour de France-indhold til deres læsere og lyttere.
Julegaveidéer til pendleren
I webshoppen har vi givet vores bud på idéer til julegaver - en del er med rabat. Vi har opdelt vores forslag i forskellige kategorier og viser her nogle bud fra kategorien "Gaver til pendleren".
Test: Canyon Exceed CFR Team
Canyon har introduceret en ny topklasse ramme til deres XC hardtail, Exceed. En ultra lav vægt, topklasse komponenter og fornyet geometri gør den til en virkelig effektiv MTB.
Produktnyt: Canyon introducerer Stoic til deres hardtail udvalg
Canyon har lanceret i budgetvenlig hardtail mountainbike til nybegynderen, som "bare" har brug for noget der virker.
Tilbud på vintertøj i webshoppen
Koldere vejr behøver ikke nødvendigvis, at betyde mindre udendørs cykling. Vi giver derfor 25% rabat på vinterbukser, trøje og vinterjakke. 
Rumteknologi på Team ColoQuick
Team ColoQuick er i flere år været det mest vindende cykelhold. Nu tager holdet rumteknologi i brug med at kunne lave endnu bedre resultater.
ABUS giver et bud på årets julegaveidé til cykelentusiasten
Med julen for døren skal du måske finde en særlig gave til din cykelentusiastiske ven eller familiemedlem. Læs med herunder for at blive klogere på en speciel type cykellås til feinschmeckeren.

Seneste indlæg i debatten

Julian Alaphilippe sad sidste år i finalen i Flandern Rundt, hvor han sad i den gruppe, som lignede den, hvor de sjove placeringer skulle uddeles. Alaphilippe måtte dog udgå, da han styrtede voldsomt. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/alaphilippe_opsat_paa_at_koere_flandern_rundt/Niklas Eg er så småt ved at være klar til at skyde 2021-sæsonen igen, og derfor har Feltet.dk talt med den danske bjergged, der både deler ud af egne ambitioner og hans tanker om de mange unge danskere på WorldTouren. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/niklas_eg_om_unge_danske_loever_de_skal_nok_kunne_vaere_med_fra_start/Ferien er ovre, og det er tid for de professionelle ryttere at starte den seriøse træning frem mod 2021-sæsonen. Ganske vist betyder coronavirus, at løbene starter senere, og at omfanget af træningslejre er neddroslet, men nedtællingen er efter nytår for alvor gået i gang. I løbet af de kommende uger vil Feltet.dks cykelekspert Emil Axelgaard klæde dig på til den kommende sæson i en serie af analyser, hvor vi kaster et detaljeret blik på hvert af de 19 WorldTour-hold, og hvad vi kan forvente os af mandskabet i løbet af de kommende 12 måneder. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/opvarmning_til_2021_hvad_kan_vi_forvente_af_team_bikeexchange/ Kan så lige tillægge at jeg har købt for 15£ = 123 kr. at betale kr. 30 moms dertil ekspeditionsgebyr 160 kr. total 190 kr. (ebay køb)

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Vintertøj fra Futurum
”4 Seasons” er navnet på vinterkollektionen fra mærket Futurum. Med tøj fra denne kollektion sæt kommer du godt igennem vinterhalvåret med våde og kolde dage på landevej, grusstier og i skov. Det slidstærke og funktionelle tøj kommer med en række nytænkende detaljer, og det er optimalt til et barsk nordeuropæisk klima. Her får du lækker kvalitet til en meget fornuftig pris.
Job: Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger sælger
Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger en sælger. Er du den rette person og har du kendskab til cykelbranchen?
Produktnyt: Lazer Sphere - Cyklistens nye bedste ven
Ved at bygge videre på successen fra Lazer Genesis, præsenterer Lazer deres nyeste hjelm: Lazer Sphere. 
Test: Rapha Classic vinterjakke
En teknisk jakke i klassisk indpakning, som giver god beskyttelse i kombination med let vægt. En jakke som kan det hele.    
Test: Rapha Pro Team vinterjakke
En virkelig topjakke til den seriøse rytter, som også kører stærkt om vinteren.
Produktnyt: Nye flade mountainbike sko fra Crankbrothers
Crankbrothers introducerer ny serie af flade cykelsko til brug på mountainbiken. Kollektionen består af to modeller med klamper og én uden.
LIVESTREAM: Social Ride med VM-sølvvinderen
Se livestream af Social Ride med Anders Foldager.
Konkurrence: Vind klinger og smøremiddel fra CSN
Cykelsøgemaskinen Velomio.com guider og sammenligner cykler og cykeludstyr for dig blandt mere end 150 webshops og cykelhandlere. Velomio.com søger feedback til sitet og udlodder derfor præmier til de 10 bedste inputs.
Gravel Ride: Dirty Kanzelled & The Solstice Century Challenge

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet