Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

28.07.2020 @ 18:00

Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.

Tarmac-platformen fra Specialized er allerede ikonisk og blandt de allermest anerkendte og vindende cykler i den moderne cykelsport. Derfor afventes lanceringen af en ny model altid med stor spænding i cykelkredse og afsløringen af SL7-versionen er ingen undtagelse.

 

Sjældent har der været så meget hype om en cykel. Interessen og nysgerrigheden har været så stor de seneste uger, at lanceringen nærmest har været en offentlig hemmelighed.

 

Det er ingen hemmelighed, at Specialized investerer massivt i udvikling af nye produkter, så derfor kigger de fleste ryttere nysgerrigt med, når der er nyheder i størrelsesordenen af en ny Tarmac.

 

Nu er den her så! Lad os se på, hvad Specialized’s ingeniører har arbejdet på.

 

 

One bike to rule them all

Specialized var om nogen med til at sætte aerodynamik på landkortet, hvor Venge-modellen blev det foretrukne våben i flade løb. På samme tid har rytterne haft muligheden for at vælge den lette og adrætte Tarmac til kuperet terræn.

 

Konsekvensen har så været, at rytterne altid stod overfor et valg: Det lynhurtige, aggressive og aerodynamiske valg? Eller den lette og kvikke cykel til bjergetaperne?

 

Det er dette valg, som Specialized nu ønsker at gøre overflødigt. Et valg som skal høre fortiden til.

 

Målet med den nye Tarmac SL7 har altså været at skabe en cykel, som kan sætte flueben ved alle de egenskaber, som skaber en god cykel: Aerodynamisk, stiv og let.

 

At sammensmelte den lette vægt, aerodynamikken, de kvikke styreegenskaber samt gode køreegenskaber.

 

Kort sagt: Specialized gik på jagt efter at skabe den hurtigste cykel i alle terræner.

 

 

Ny form, mere fart

Med sin egen vindtunnel, har Specialized udviklet et stort bibliotek af viden og erfaring, som i projektet her kom i spil under navnet: ’New Shape of Speed’. I tråd med ovenstående så skulle det symbolisere, at udviklingen handlede om, at aerodynamik ikke behøver at gå ud over både vægt og styreegenskaber.

 

Udviklingen startede i det ekstreme. Første version af rammen var ekstremt aggressiv og benyttede kun det nødvendige materiale, hvilket resulterede i en ramme, som var 20 % lettere end det endelige mål. Herefter kunne ingeniørerne så arbejde med at tilføje carbon, indtil de rette egenskaber var på plads.

 

En særdeles langvarig proces som krævede tusinder af ramme-iterationer, før modellen var helt på plads.

 

For det blotte øje betyder det, at SL7-rammen rent designmæssigt tager et skridt hen imod looket fra en Venge, hvor rørformerne bliver øjensynligt mere aerodynamisk orienterede. Både sadelrør, de sænkede bagstag, kronrør og forgaffel henter sine former fra udviklingen og erfaringerne fra vindtunnellen i Californien.

 

Men den overordnede silhuet læner sig stadig op ad den tidligere SL6-version, så cyklen stadig er letgenkendelig.

 

Datamæssigt betyder alt dette, at laver man et koordinatsystem med vægten på Y-aksen og aerodynamikken på X-aksen, så lægger SL7’eren sig i øverste højre hjørne. Der hvor vægten er lav og aerodynamikken er høj.

 

Det understreger igen ’One bike to rule them all ’-filosofien:
Nok er den nuværende Venge ganske marginalt mere aero, og den tidligere Tarmac er et my lettere, men samlet set har man aldrig fået så meget aerodynamik og så lav vægt i samme pakke.

 

Ude på landevejen resulterer det i en cykel, som er 45 sekunder hurtigere end sin forgænger over 40 kilometer.

 

 

Stadig Rider First - naturligvis

Tarmac SL7er i høj grad udviklet sammen med de prof-ryttere, som til dagligt kører på Specialized og som konstant kommer ed feedback - og krav - til udviklerne hos det amerikanske cykelfirma.

 

Det har blandt andet været med til at udvikle ’Rider First Engineering’-tilgangen, hvor hver enkelt rammestørrelse tilpasses individuelt, så man får præcis de samme egenskaber uasnet om man kører på den mindste størrelse eller den største. Det har været en af Specialized’s store forcer i de seneste sæsoner, og det gør sig naturligvis også gældende her.

 

Desuden er den nye Tarmac udviklet til at være kønsneutral. Så Specialized gør ikke alene op med behovet for to cykler, men udvisker også forskellen mellem udvikling af rammer til de to køn. SL7’eren er således udviklet til både herre- og dameryttere.

 

Rammerne som profferne kører på, er i øvrigt identiske med dem, som man kan købe i butikkerne.

 

Hvad er nyt?

Men det er ikke kun rammens rørformer, som har fået en overhaling. Lad os se på, hvad den nye Tarmac eller byder på af nyt.

 

Integreret cockpit

En af tidens mest udtalte trends er det integrerede cockpit, som nu også er at finde på Tarmac’en.

 

Den integrerede frempind er helt ny og er 45 gram lettere end tidligere. Kablerne løber under selve frempinden er er gemt helt væk for det blotte øje, så cockpittet fremstår helt rent og æstetisk. Samtidig optimerer det selvsagt aerodynamikken til at matche rammens egenskaber.

 

Frempinden kommer i to versioner: - 6 grader og -12 grader. Førstnævnte kan fås i et utal af længder: 70, 80, 90, 100, 110, 120 samt 130 mm.

 

Versionen i -12 grader er mere raceorienteret med sine 11, 120, 130 eller 140 mm.

 

Frempinden kommer desuden med en integreret holder til cykelcomputer, som er kompatibel med alle de større mærker.

 

Med det store aerodynamiske fokus er Tarmac’en ganske naturligt monteret med Aerofly II-styret, som man kender fra Venge-modellen, men frempinden har en 31.0 mm. klampe, som derved sørger for at rigtig man styr i princippet kan bruges.

 

 

FACT 12R eller FACT 10R

FACT er den betegnelse, som Specialized bruger om de materialer og det carbon-layup, som en ramme benytter sig af. Her kommer SL7 i to versioner: FACT 12R og FACT 10R.

 

FACT 12R er forbeholdt S-Works-modellerne, som benytter materialer og konstruktion, som tillader at lave en ramme, som er så let, at man kan bygge en cykel, der rammer UCI’s vægtgrænse. I den letteste lakering vejer denne ramme kun 800 gram.

 

De øvrige modeller benytter FACT 10R-konstruktionen, men der er ingen forskel på tyreegenskaber og overordnet køreoplevelse.

 

Vægt

S-Works-rammerne vejer som sagt 800 gram. Kigger man på en komplet S-Works Di2 model, så vejer den 6.7 kg ud af boksen i farven Carbon/Color Run Silver Green.

 

Rammerne på Tarmac SL7 Pro samt Expert-modellerne, bygget i FACT 10R carbon vejer omkring 920 gram.


En komplet Tarmac SL7 Pro Ultegra Di2-model vejer 7.3kg. SL7 Expert Ultegra Di2-modellen vejer 7.8kg.

 

Geargruppe kompatibilitet

Tarmac SL7 er kun kompatibel med hydrauliske skivebremser, men til gengæld så kan rammen bruges med både elektroniske og mekaniske gear.

 

Det klares ved at cyklen kommer med tre headset caps som tillader tre forskellige opbygninger:  Intergreret Tarmac-frempind med elektroniske skiftere, integreret Tarmac-frempind med mekaniske skiftere og en universal cap for en standard frempind og runde spacere med enten elektroniske eller mekaniske skiftere.

 

Dækstørrelse

Dækstørrelser er også en af tidens store trends og den nye Tarmac kan tage op til 32 mm. dæk, hvis man benytter en 21 mm. fælge.

 

Alle Tarmac SL7-modeller er udstyret med 700x26mm dæk ved køb.

 

 

Modeller

Tarmac SL7 kommer i nedenstående versioner og priser:

 

TARMAC SL7 SW ETAP: 89.999,- kroner
TARMAC SL7 SW DI2: 89.999,- kroner
TARMAC SL7 PRO ETAP: 59.999,- kroner
TARMAC SL7 PRO UDI2: 58.999,- kroner
TARMAC SL7 EXPERT UDI2: 44.999,- kroner
TARMAC SL7 EXPERT: 41.999,- kroner
TARMAC SL6 COMP: 27.499,- kroner
TARMAC SL6 SPORT: 19.999,- kroner
TARMAC SL6: 17.999,- kroner
SL7 S-Works RAMMESÆT: 31.999,- kroner
SL7 10R RAMMESÆT: 23.999,- kroner

 

Glæd dig til test!

Feltet.dk har eksklusivt fået en Tarmac SL7 til test.

 

I morgen kan du læse vores First Ride-review og senere på ugen får du en fuld test af den nye platform.

 

Glæd dig - vi kan godt løfte sløret for, at cyklen kører fantastisk.

Test: AMP MTB Bremseklodser
Med en anderledes tilgang til bremsernes fjende nr. 1 - varme - og avancerede materialer har makkerparret bag AMP, ingeniørerne Ben og Anthony, skabt nogle bremseklodser i høj kvalitet med en miljøvenlig profil.
Test: Scott Addict RC Premium 2020
Scott Addict RC Premium er en allround landevejscykel til den meget kræsne og præstationsorienterede cykelrytter. Med en stiv og let ramme, aerodynamiske træk og komponenter fra øverste hylde får du en alsidig cykel, der klarer sig godt i et varieret terræn, og som er god til både lange og korte ture, samt til konkurrence og motion.
Test: Assos Dyora RS Summer Bibs og jersey
Dyora RS Summer-kollektionen til kvinder leverer på alle fronter med hensyn lethed, komfort, åndbarhed, kvalitet og ydeevne.
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2020?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Ny kategorisering af motionsløb skal øge sikkerheden
DGI, DCU og de største danske motionsløbsarrangører er gået sammen om et nyt kategoriseringssystem af motionsløb. Løb deles op i tre kategorier - rød, blå og grøn. Det skal hjælpe motionisten med at vide, hvad vedkommende skal forvente af løbet.  
Vind lækre Garmin produkter
I samarbejde med Garmin Danmark fejrer vi, at cykelsøgemaskinen Velomio.com i juli satte ny besøgsrekord. Derfor udlodder vi tre lækre Garmin produkter i en konkurrence.
First Ride: Specialized Tarmac SL7
For lidt under en uge siden, lancerede Specialized deres nyeste våben: Tarmac SL7, som du kan læse meget mere om her. Vi har haft lejlighed til at køre på den nye maskine i en uges tid og her kan du læse vores første indtryk.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.

Instagram #motionsfeltet

Test: Rapha Outdoor Voices – trøje og bibshorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
DKBIKE - Carbon hjul med 900 dages garanti
DKBIKE har specialiseret sig i carbon cykelhjul, og det har de stor succes med. 
First ride: Canyon Grail:ON
El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.
Vind et par fede cykelsko - værdi 1.599 kroner
Nu kan du vinde et par lækre hvide cykelsko fra Fizik til en værdi af 1.599 kroner. Vinderen findes ultimo juli.
Beskyt din cykel - imod vind og vejr
Det danske firma, Skjoldet.dk, har udviklet en special nano coating til cykler, som beskytter dem imod vind og vejr. 
Test: Garmin Varia RTL516
Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.
Gravelcykling - det nye sort?
Flere og flere motionister og cykelløb begynder at inkludere grusveje i deres cykelture og løb. Er gravelcykling ved at blive det "nye sort"?
Test: Rapha Outdoor Voices – vindjakke og taske
To anderledes, spændende og vanvittigt fede produkter i Raphas spændende samarbejde med Outdoor Voices.  
Test: Rapha Outdoor Voices – jersey og shorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
10 skarpe tilbud på cykelprodukter
Vi har i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com fundet 10 skarpe tilbud / populære produkter netop nu.
Boganmeldelse: Iltgæld
Det kan på forhånd virke som et umuligt projekt. At tage en forfatter, der aldrig selv har dyrket cykelløb, og supplere med en illustrator, som med egne ord udtaler: ”Det er udfordrende ad Helvede til, men det holder jo en væk fra gadehjørnerne. Haha.” Alligevel har de to - forfatteren Brian Nygaard og maleren Erik A. Frandsen - tilsammen lavet en cykelbog, der både er nyskabende og værd at læse.
Test: Specialized Torch 3.0 cykelsko
En rigtig arbejdshest af en sko, som appellerer bredt, tilbyder en lidt mere afslappet pasform og som med garanti kan holde til en masse.
IT-system hjælper over 100 cykelklubber
IT er smart - især når det hjælper cykelklubber med at løse udfordringer og sparer tid i dagligdagen.
GOOD VIBES ONLY – Forår 2020 – ”Hvor ska’ vi hen, du?”
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...

Seneste indlæg i debatten

Disse skulle nu være pivåbne på Polar flow for Dem der vil følge med i ruten ind til videre - jeg har en overordnet ide men beslutter mig undervejs fra time til time :-) https://flow.polar.com/training/analysis/4989359171 Lyngby - Næstved https://flow.polar.com/training/analysis/4993074206 Næstved - Møns klint - Stege https://flow.polar.com/training/analysis/4997431106 Stege - div Møn - Bogø - Vordingborg https://flow.polar.com/training/analysis/5001162651 Vordingborg - Neustadt in Holstein. https://flow.polar.com/training/analysis/5004849741 Neustadt - Lübeck - Elbe-Lübeck Kanal (75km grus) - Laurenburg am Elbe. https://flow.polar.com/training/analysis/5008468601 Laurenburg am Elbe - Hamburg - Glückstadt. I morgen går turen nordpå gennem Ditmarsken.... 2020-2006 = 14år, jeg regner også med jeg har min Tom Kellogh designede 3/2.5 Merlin Metalworks CR3’/2.5 i 2034 og at det også til den tid vil være min fortrukne racer låge. 1100g er stadig ganske aceptabelt og jeg bekymrer mig aldrig om lak, eller om den nu går i stykker når jeg læsser den ind i et transportmiddel til lands, vands eller i luften (uden af stoppe den i en hardshell) Jeg er helt sikker på at ingen carbon ramme havde overlevet det min Merlin har været udsat for. Hvis den får en ridse polerer jeg den bort med meget fin ståluld ( og hvis jeg vil have den blank vasker jeg den i flydende Ajax) Hvor mange kører stadig rundt på deres nuværende drømme cykel 14 år efter de købte den? Det er de de også kalder panorama ruter - selvom man har en cykkel der kan skal man lide med myg, fluer og kolort fra start til slut. Fiziken er mindre end 25mm (har selv to) Tjek Paul hvis du vil have noget med meget seatback uden knirken - eller Nitto SP83. Begge ertunge, dyre men giver dig en masse seatback garanteret uden knirkeri ( hvis det knirker er det sadlen eller rammen den er gal med, ikke pinden) når det er sagt er Fizik pindende R3 og R5 er tæt på at være de bedst konstruerede pinde på markedet for betalelige dimser, ogsp hvad angår knirkeri.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: AMP MTB Bremseklodser
Med en anderledes tilgang til bremsernes fjende nr. 1 - varme - og avancerede materialer har makkerparret bag AMP, ingeniørerne Ben og Anthony, skabt nogle bremseklodser i høj kvalitet med en miljøvenlig profil.
Test: Scott Addict RC Premium 2020
Scott Addict RC Premium er en allround landevejscykel til den meget kræsne og præstationsorienterede cykelrytter. Med en stiv og let ramme, aerodynamiske træk og komponenter fra øverste hylde får du en alsidig cykel, der klarer sig godt i et varieret terræn, og som er god til både lange og korte ture, samt til konkurrence og motion.
Test: Assos Dyora RS Summer Bibs og jersey
Dyora RS Summer-kollektionen til kvinder leverer på alle fronter med hensyn lethed, komfort, åndbarhed, kvalitet og ydeevne.
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2020?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Ny kategorisering af motionsløb skal øge sikkerheden
DGI, DCU og de største danske motionsløbsarrangører er gået sammen om et nyt kategoriseringssystem af motionsløb. Løb deles op i tre kategorier - rød, blå og grøn. Det skal hjælpe motionisten med at vide, hvad vedkommende skal forvente af løbet.  
Vind lækre Garmin produkter
I samarbejde med Garmin Danmark fejrer vi, at cykelsøgemaskinen Velomio.com i juli satte ny besøgsrekord. Derfor udlodder vi tre lækre Garmin produkter i en konkurrence.
First Ride: Specialized Tarmac SL7
For lidt under en uge siden, lancerede Specialized deres nyeste våben: Tarmac SL7, som du kan læse meget mere om her. Vi har haft lejlighed til at køre på den nye maskine i en uges tid og her kan du læse vores første indtryk.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Livetipsportal.com   •   Andet