31.08.2021 @ 18:00

Shimano har netop lanceret to nye geargrupper. En 12-speed Shimano Dura-ace gruppe (R9200) og en 12-speed Ultegra gruppe (R8100).

Shimano lancerer nye 12-speed Dura-Ace og Ultegra geargrupper

Shimano sætter en ny milepæl med dagens lancering.

 

Giganten har i mange år lavet geargrupper, og de mest populære er naturligvis landevejs- og mountainbike-geargrupperne. 

Nu sender giganten Shimano to nye 12-speed geargrupper i henholdsvis Dura-Ace og Ultegra-serien. I denne artikel fokuserer vi primært på den nye Dura-Ace gruppe (R9200), da mange af forbedringerne også gælder Ultagra gruppen, som du kan læse om her.

Den nye Shimano Dura-Ace gruppe er bygget til dem, der aldrig går på kompromis. Gruppen fås udelukkende i en 12-speed udgave, og det er første gang, at Shimano udvider kassetterækkevidden til mere end 11-speed til landevejen. Geargruppen fås også udelukkende i en elektronisk udgave.

Gruppen fås til både skive- eller fælgbremse med trådløse skiftere, hurtigere for- og bagskiftere, større klinger og understøtter nu helt op til 54-40T og 11-34T-kassetter.
 

Serien inkluderer en ny wattmåler, som er et tilvalg samt servo wave bremseteknologi. Serien kommer desuden med mulighed for nye tubular og tubeless hjul.
 

Lad os nørde lidt og se nærmere på det tekniske. Den nye gruppe kan deles op i fem forskellige forbedringer: Skifte-platform, kontrol-interface, bremsesystem, drivlinje og hjulsystem.

 

Skifte-platform - endnu hurtigere

Shimano har fuldstændig revideret sin Di2-platform for at forbedre skiftehastigheden, samtidig med at forbindelsen mellem skifterne og for- og bagskifter er gjort trådløs - og ikke mindst absolut pålidelige, skriver Shimano i forbindelse med offentliggørelsen.

 

Shimanos nye Di2-platform introducerer et forbedret motordesign i for -og bagskifteren, hvilket reducerer bearbejdningshastigheden, det vil sige bevægelsestiden mellem motor og gearmekanismer - også kaldet transmissionens ydeevne - for at muliggøre Shimanos hurtigste skift nogensinde.

 

Resultatet er en tidsbesparelse i brøkdele af et sekund, men det resulterer i et fald på 58% i bagskifterens driftstid og et fald på 45% af forskifterens driftstid.

 

Absolut pålidelighed leveres af en kabelforbundet forbindelse, hvor det giver mening. Nye SD-300-ledninger med mindre diameter forbinder Di2-batteriet til forskifteren og bagskifteren.

Dette ene indvendige batteri giver en enkel opladningsløsning og sikrer en stabil højspændingsforbindelse til gearskifterne, hvilket bidrager til Shimanos hurtigste skift nogensinde. 
 

 

  •  

Testen viser, at batteriet, der driver for- og bagskifter, holder til cirka 1000 km mellem opladningerne.

STI-gearskifterne drives af CR1632-batterier, der holder i cirka 1,5-2 års brug. Ønsker du ikke trådløs geargreb, så er en fuldt kabelforbundet mulighed også mulig. 

Oplades ved bagskifteren

RD-R9250_C219_201_zz_zz_zz_zz_zz_STD_F201.jpg

  •  
  • Shimanos nye Dura-Ace bagskifter er ikke længere bare en bagskifter. Det er også det sted, hvor systemet oplades, det skaber forbindelse til STI-skiftere via Shimanos integrerede kredsløb, ANT+ -forbindelsen til andre tredjepartsenheder.

    Det nye opladningssted erstatter altså den tidligere styrintegration eller tidligere version med batteriet siddende på rammen. Dette resulterer i, at bagskifteren har et integreret design med en skjult opladningsport, en knap til Di2-betjening og LED-lys, der angiver synkroniseret skift-indstillinger eller eventuelle krav til opladning.

 

Kontrol-Interface: Ergonomi uden sidestykke, lækkert cockpit og tilpasningsmuligheder 

I de senere år er professionelle ryttere begyndt at ændre deres kørestillinger- og præferencer - blandt andet også fordi UCI har indført et forbud imod de aerodynamiske positioner rytterne havde tillagt sig.

Shimano har i samarbejde med mange professionelle ryttere arbejdet for at studere disse UCI-ændringer. Rytterne ændrer også position alt efter, om de kører bjergkørsel, sprint eller tidskørsel. Shimano har forsøgt at afbalancere dette via en række ændringer, som skulle give bedre komfort, udseende og aerodynamik.

 

  •  
  • De ny 2 x 12-speed trådløse hydrauliske skivebremseskiftere leveres nu med en forhøjet "hoveddel" med en lille indadgående kurve samt et øget område mellem gearskifteren og styret for at bringe nye niveauer af komfort og kontrol.

    Dette giver rytterne bedre pegefinger- og tommelfingergreb på skifteren og bedre greb med tre fingre bag bremsegrebet - mens der stadig er let adgang til gearskifteren.

    Forskydningen mellem Di2-knapperne på geargrebet er også blevet forbedret, hvilket muliggør en bedre differentiering mellem op-og ned-skifteknapperne - især hvis du kører med handsker eller har våde fingre.

 

Skiftegrebene fungerer med en trådløs forbindelse. Dette giver mulighed for en enkel installationsprocedure og ingen kabler i rammen eller styret. 


Styr geargruppen via E-TUBE app'en

Kontrolinterfacet tilbyder naturligvis nogle praktiske tilpasningsmuligheder takket være en opdateret E-TUBE-app, der nu er kompatibel med Dura-Ace R9200-serien.

 

Ligesom tidligere versioner giver E-TUBE Project version 4.0.0 mulighed for at indstille præferencer såsom synkroniseret eller semi-synkroniseret skift, multi-skift, indstilling af skiftehastighed og STI-kortlægning, mens du er på farten.

Også forbindelser til tredjeparts cykelcomputere kan alle konfigureres til at vise Di2 -oplysninger.
 

 

  •  

Optimerede drivkomponenter, hurtigt og stødfrit skift

Konkurrende landevejsryttere søger normalt at komme fra A til B på den hurtigste og mest effektive måde. Med den enkle indsigt har Shimano optimeret sin gearing, gearskift og wattmåler til at sætte en ny milepæl for ydeevne, forbedret hastigheden på bagskifteren med 58% og forskifteren med 45%.

 

Den nye Dura-Ace 12-speed Hyperglide+ kassette bevarer det øverste 11T-gear, men er blevet optimeret med en revision af ‘sweet spot’ -gearene mellem 6., 7. og 8. tandhjul for at bevare glatte og konsekvente geartrin.

 

Resultatet er, at der ikke længere er behov for at forsinke en acceleration eller udføre et let tråd i forbindelse med dine gearskift. Ryttere kan nu “put the hammer down”, som Cecilie Uttrup så smukt kalder det, når cykelryttere laver en hård forcering. 

Skiftene er endnu hurtigere med mere jævn kadence og dermed opnår rytterne også en endnu bedre fartoverførsel - takket være Dura-Ace kassetter med Hyperglide+ teknologi.

 

I alt er der to Dura-Ace Hyperglide+ kassette muligheder: 11-30T og et nyt Dura-Ace 11-34T-ratio til stejle stigninger. Kassetterne leveres med et nyt spline-mønster, der også er bagudkompatibelt med den tidligere Dura-Ace R9100 11-speed freehub-bodies. 

Det betyder, at nye Dura Ace R9200-komponenter kan bruges på de tidligere hjul i R9100-serien.

 

Udover den nye større Dura-Ace kassette (11-34T), så har Shimano også en ny større 54-40T-setup i front, hvilket giver større mulighed for højere transmissionseffektivitet end mindre klingemuligheder. Det hjælper professionelle cykelryttere med at reagere på de stadigt stigende hastigheder.
 

 DURA-ACE_Drivetrain.jpg

  •  
  • Vi skrev tidligere om for-og bagskifterens øgede hastighed, men der er mere at sige, fordi skiftene udføres nu af en mindre, slankere og lettere Di2 forskifter og en mere avanceret Shimano Sharow bagskifter. Forskifteren lover et 33% mindre frontareal, hvilket bringer et vægttab til 96 gram og tilbyder stor klingekapacitet til 50-55T klinger.


Mulighed for integrerede wattmålere

Drivlinjen er naturligvis ikke komplet uden kranksættene. To versioner er tilgængelige, den integrerede wattmålerversion eller ikke-wattmålerversionen, naturligvis med mange forskellige størrelsesspecifikationer.

Begge versioner er udstyret med Hollowtech II-teknologi og findes i enten 50-34T, 52-36T eller en ny 54-40T klingekombination, i pedalarmslængder fra 160 til 177,5 mm og med en Q-faktor på 148 mm.

 

Wattmåleren bruger Bluetooth og ANT+ teknologi til at overføre data. Shimano praler med 300+ timers køretid mellem opladninger og leveres med en forbedret 1,5% belastningsnøjagtighed.
 

  •  

Dura-Ace R9200 drivlinjen er komplet med den samme 12-speed kæde, der bruges på Shimanos mountainbikegruppe XTR M9100-serien, hvilket detailforhandlere og ryttere sikkert er glade for, da det grænser lagerkravene. 

 

Ny bremseteknologi hentet fra mountainbikesporten
Fart betyder ikke meget uden evnen til at kontrollere den. Løb kan afgøres i svingene, så forbedret bremsning kan gøre forskellen mellem en podieplads og en skuffelse.


  •  

Shimanos nye Dura-Ace bremsekomponenter giver mere finjusteret kontrol gennem de smallere, hurtigere og mere aggressive svinglinjer, der findes i forskellige racesituationer.

Med tilføjelsen af servo wave-teknologien til bremsegrebene, som er taget fra Shimanos MTB- og gravelbremsesystemer, har ryttere et kortere frirum og er i stand til at få en mere kontant forbindelse til bremseklodser eller bremseskiverne, hvilket muliggør en mere nemmere modulering af bremserne. 

 

Derudover er bremsestøjen blevet reduceret. Shimano oplyser, at den er forbedret med 10% bredere bremseklodser og mere plads til bremseskiverne samt et skift til Shimanos RT-MT900 bremseskiver.

Resultatet er et mere støjsvagt bremsesystem, der opnås ved mindre varme-deformation af bremseskiverne og mindre midlertidig interferens mellem klodsen og bremseskiven.

  •  

Desuden er vedligeholdelse af bremserne også blevet forbedret. Nu er det muligt at bleede bremsen uden at fjerne kaliberen fra rammen takket være en separat bleede-port og ventilskrue. En ny tragt og bleed-spacer hjælper også med at forbedre bleeding-processen.
 

  •  

Hjulsystem: Aerodynamik, drivkraft stivhed og lavere vægt 

Det sidste område, som Shimano har valgt at fokusere på, det er hjulene. Shimano har redesignet deres hjul-lineup med en balance af tre faktorer: Drag-reduktion uden at ofre kontrollen, drivkraftens stivhed takket være et nyt direct engangement-nav og en lettere konstruktion.

De tre nye hjulsæt fås i en tubeless og tubular verison i fuld carbon. Hjulsættene fås i tre forskellige fælgprofiler, som giver rytteren forskellige præstationsfordele. 


 

  •  
  • - C36 hjulet er fokuseret på bjergkørsel og er det letteste. 
  •  
  • - C50 er et allround-hjul med en god balance mellem drag, kørestivhed, samlet vægt og styrbarhed. 

 

  • - C60 er det mest aerodynamiske hjul med høj stivhed til sprint, massespurter og høj hastighed. Det er fokuseret på at levere fordele ved drag, sidestivhed og drivkraftstivhed.

 

C36 og C50 forhjulene tilbyder et 1:1 standard egermønster. Baghjulene har 2:1 asymmetrisk optbal opbygning. C60 High Rigidity-hjulet tilbyder et 2:1 egermønster foran og bag med tykkere 2,0-1,8-2,0 mm eger for øget stivhed og kraftoverførsel.

 

Drag-reduktion var et stort mål for Shimano, og især den nye C50 udmærker sig i denne afdeling. I racesituationer bringer den en 5,1 watt drag-reduktion i forhold til Dura-Ace R9100-serien C40-TL-tubeless hjul og en 1 watt-reduktion i forhold til R9100 C60-TU-tubularhjulet, mens den stadig tilbyder andre allround-fordele ved vægt og kontrol.

 

Hvert gram tæller, når det kommer til rotationsmasse, så de nye hjul har også oplevet en stor vægtreduktion i fælgene. Et nyt hjulsæt C50 u tubeless udgaven falder hele 161 gram i forhold til de tidligere hjulsæt fra R9170-serien C40 i tubeless udgave.

Vægten
Nogle ryttere går meget op i vægten på deres geargruppe og til sidst i denne artikel vil vi foksuere på netop vægten. Shimano oplyser, at den nye geargruppe vejer 2506,5 gram, hvor den tidligere vejede 2485,3 gram. 

Det er den nye bagskifter samt kranksættet (med wattmåler) og skifterne, som primært trækker lidt i den forkerte retning, men der er også sparet gram andre steder.


 

Priserne

Det er svært at sætte priser på den nye Dura-Ace eller Ultegra gruppe, da der er mange individuelle muligheder for tilpasninger. Vi har dog prøvet at sætte to grupper.


Priseksempel på en Shimano Dura-Ace gruppe

- Bagskifter 12s Di2 RD-R9250 Dura-Ace 6.199,00
- Ladekabler 1700mm EW-EC300 389,00
- Dobbelt forskifter Di2 FD-R9250 Brazed-On 3.449,00
- Batteri Type BT-DN300 1.599,00
- Kæde 126 led CN-M9100 11/12-Speed 479,00
- Bremseskiver 160mm Center Lock Int. RT-MT900 IceTechFreeza 1.118,00
- Elektisk wire 600mm Sort EW-SD300 289,00
- Elektisk wire 1200mm Sort EW-SD300 299,00
- Kranksæt 12-Speed FC-R9200 172.5mm 52-36T 4.499,00
- Kassette 12 Speed 11-30 CS-R9200 Dura-Ace 2.499,00
- Skivebremse sæt (Foran) ST-R9270(L),BR-R9270(F) 4.899,00
- Skivebremse sæt (Bagerst) ST-R9270(R),BR-R9270(R) 4.899,00
Samlet pris 30.317 kroner (Vejlende udsalgspriser)


Priseksempel på en Shimano Ultegra gruppe

- Bagskifter 12s Di2 RD-R8150 Ultegra 3199,00
- Dobbelt forskifter Di2 FDR8150 DS Brazed-On 1949,00
- Kæde 126 led CN-M8100 12-Speed 329,00
- Bremseskiver 160mm Center Lock Int. RT-MT800 IceTechFreeza 938,00
- Ladekabele 1700mm EW-EC300 389,00
- Batteri Type BT-DN300 1599,00
- Elektisk wire 600mm sort EW-SD300 External Routing 289,00
- Elektisk wire 1200mm sort EW-SD300 External Routing 299,00
- Kranksæt 12-Speed FC-R8100 172.5mm 52-36T 2249,00
- Kassette 12 Speed 11-30 CS-R8100 Ultegra 899,00
- Skivebremse sæt (Foran) ST-R8170(L), BR-R8170(F) 3749,00
- Skivebremse sæt (Bagerst) ST-R8170(R),BR-R8170(R) 3749,00

Samlet pris 19.637 kroner (Vejlende udsalgspriser)

Geargrupperne lander i de danske butikker i løbet af oktober 2021.

Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.
Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet