GRX-serien kommer i tre niveauer: RX800, RX600 og RX400, og inkluderer kranksæt med 1x11, 2x11 og 2x10 gear, forskiftere og bagskiftere med mekanisk og Di2 skifte, bremsekalibere (GRX kommer kun med skivebremser) samt skiftegreb til både mekanisk og Di2 skifte.
Shimano har valgt ikke at udvikle nye kassetter og kæder, da GRX er udviklet til at fungere med de eksisterende MTB og landevejskassetter og kæder.
Kranksæt
Gravel cykling forudsætter at man benytter bredere dæk. Derfor har Shimano flyttet kædelinien 2,5 mm mod højre for at gøre plads til de bredere dæk, og kranksættene med 1x11 gear benytter Shimano’s Dynamic Chain Engagement, som er udviklet til MTB, for at fastholde kæden, når underlaget bliver ujævnt. Disse kranksæt kommer i to udgaver: RX810 og RX600. Forskellen ligger i vægten.
Kranksættene med to klinger kommer i tre udgaver, RX810 (11 gear) med klingerne 48/31, RX600 til både 10 og 11 gear med klingerne 46/30. Kombineret med en kassette med et spænd på 11-42 tænder, skulle det vist være muligt at kravle op af selv de stejleste grusbakker.
Forskiftere
Når Shimano flytter kædelinien med 2,5 mm på kranksættet, skal forskifteren naturligvis matche denne bredere kædelinie.
Forskifteren kommer i tre udgaver, RX 810 (mekanisk), RX815 (Di2) til 11 gear samt RX400 til 10 gear. Hvis man har et kranksæt med 48/31 klinger, skal man være opmærksom på, at der skal bruges RX810 eller RX815, da RX400 ikke kan håndtere det større spring mellem klingerne.
Bagskiftere
For at modvirke en urolig kæde med fare for kædetab, er alle varianterne af bagskifterne udstyret med Shadow RD+ koblingen, som holder kæden i ro under kørslen på ujævnt underlag.
De kommer både i mekanisk og Di2 udgaver med kort og lang arm. Op til 34 tænder på kassetten, kan man bruge den korte arm, og ønsker man at køre med MTB kassetterne med op til 42 tænder, skal man have modellen med lang arm.
STI skiftere
I forhold til de almindelige STI skiftegreb, har Shimano kigget på, hvilke behov der er til ergonomien på skiftegrebene, når man kører på grus.
Derfor har Shimano gjort grebene højere, rundere og med en antislip overflade for et bedre greb.
Omdrejningspunktet for grebet er flyttet 18 mm op i forhold til landevejsgrebene. Skiftegrebene kommer naturligvis både til mekanisk og Di2.
Dropper posten har længe været standard inden for MTB verdenen, men nu begynder den også at trænge sig på blandt gravelcyklerne.
Dette har Shimano imødekommet, og hvis man vælger 1x11 setup’et, har man mulighed for at benytte det venstre skiftegreb til at aktivere dropper posten. Det er smart tænkt, og giver et pænt og rent cockpit.
Bremser
Når vi snakker off-road kørsel, kan man næsten ikke få for meget bremsekraft. Hvis man vil have maksimal bremsekraft, skal man vælge Di2 modellen, da den benytter Servo Wave teknologien, som også benyttes i deres MTB bremsegreb.
Vælger man nogle af de andre modeller, får du en bremsekraft som er sammenlignelig med Ultegra/105/Tiagra disc bremserne.
Som en option kan man vælge et in-line bremsegreb til at montere øverst på styret, som et ekstra sæt greb, hvis du kører med hænderne på toppen af styret, som man nogen gange ser rytterne gøre det i brostensklassikerne.
Bremsekalibrene kommer i to udgaver, RX810 og RX400. Disse læner sig meget op ad de bremser, man ser i Shimanos landevejs serier. For bedre køling understøtter de også ICE teknologi med kølefinner på bremseklodserne.
Hjulsæt
For at fuldende pakken, har Shimano også introduceret to hjulsæt til gravel cykling. Med 12 mm Thru aksler og en indvendig fælgbredde på 21,6 mm matcher de kravene til de bredere dæk. De kommer i en 700c (1600 gram) og en 650B (1540 gram).
GRX serien kommer på markedet i Juni, men Di2 udgaverne kommer først til August.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger