Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

30.10.2018 @ 14:05

Udviklingen af de forskellige segmenter af mountainbikes er i konstant udvikling. Også hos Cannondale som inviterede os til Tyrkland for at se nærmere på deres seneste kreation. Vi tog derfor en tur til Freibur for at se nærmere på, og ikke mindst prøvekøre, den nye Cannondale Habit 2019.

Habits historie

Den første Habit kom på markedet i 2015, og var en full-suspension MTB, som skulle fylde hullet ud mellem en XC- og en Trail-mountainbike.

 

Den havde 120 mm affjedring for og bag, og var med dens 68 grader kronrørvinkel lidt mere slack end de gængse XC-mountainsbikes, man typisk så i de danske skove på det tidspunkt.

 

Den kørte med 27.5” hjul, og det kombineret med de korte kædestræbere, gjorde at den var ganske let at tvinge rundt på de snævre passager på sporet. Den ekstra affjedring og den lidt længere geometri med mere slack gjorde den mere legesyg og tilgivende end de normale XC’ere.

 

Vi skriver nu snart 2019 og Cannondale har en ny Habit på vej.


Denne gang har de taget skridtet fuldt ud og udviklet en rigtig kompetent 130 mm trail mountainbike med 29” hjul.

 

 

Udviklingen

Udviklingen af den nye Habit har taget over to år og er bogstaveligt talt startet med et blank stykke papir.


Cannondale havde en ide om, at ryttere i alle størrelser og vægtklasser skulle have den samme oplevelse af at køre på den nye Habit. Derfor startede de med at indkøbe konkurrenternes trail-cykler i forskellige størrelser, og lod dem teste intensivt af forskellige ryttere for derved at få et indtryk af, hvordan de forskellige størrelser var at køre på.

 

Og det var ganske interessant for Cannondale at høre, hvordan forskellige størrelse ryttere havde forskellige oplevelser på den samme cykel.

 

Næste skridt i udviklingen var at måle på, hvorledes cyklens og rytterens individuelle og det samlede massemidtpunkt varierede under brug i de forskellige størrelser. Samt at se på hvad skete der med dette massemidtpunkt, når man bremsede med henholdsvis for- og bagbremse.

 

Resultaterne af denne research har Cannondale brugt til at finde den optimale geometri/affjedringssetup for hver eneste størrelse, således at uanset om du kører på en Small eller en Extra Large, har du den samme oplevelse af cyklen.

 

De har justeret på ophængningspunkterne for bagdæmperen, så rytterens og cyklens massemidtpunkt, og den måde den påvirker affjedringen på, er ens for alle størrelser.

 

 

Med en kronrørsvinkel på 66 grader vil den give den fornødne stabilitet, når sporet begynder at vise tænder. Hvis du ønsker en lidt stejlere vinkel på kronrøret, kan du vende en flip-chip, der sidder i det punkt, hvor linket forbindes til sadelstræberne. Derved bliver kronrørsvinklen 0,5 grad stejlere og krankboksen hæves 5 mm.

 

Et mål med det nye affjedringsdesign har også været, at det skulle være nemt at tune ind for rytteren, og derfor er designet udformet således, at det fungerer godt med en simpel bagdæmper uden en masse indstillingsmuligheder, så som low- og high speed-compression.

 

Således havde Cannondales chefdesigner Luis Arraiz monteret en bagdæmper, hvor disse indstillinger ikke var til stede. Og han mente ikke, han kunne hente mere performance ud af affjedringen med en anden bagdæmper.

 

Habit 2019 er udstyret med intern kabelføring og her har Cannondale gjort det nemt for hjemmemekanikeren ved at integrere kanaler til kablerne i stellet.


Man stikker bare yderkablet ind i den ene ende, og så kommer det ud det rigtige sted til bagskifter, bremse eller dropper-post. Ud over at det er nemt, giver det også mindre vedligehold, da yderkablet løber ubrudt fra eksempelvis trigger til bagskifter, således at der er færre steder, der kan trænge vand ind.

 

 

Test ride

Hos Cannondale har de den filosofi, at vi kan snakke lige så meget om carbon-layup, rammegeometri, opsætning af affjedring, gear ratio, dækkets gummiblanding og så videre, men det er på sporet, at det virkelig gælder!

 

Så efter en kort præsentation, hvor Cannondales frame design engineer, Luis Arraiz (som er lidt af en legende inden for frame and suspension design) forklarede, hvordan de havde grebet opgaven an, var det tid til at smage på varerne. Vi fik derfor udleveret en Habit 2 og fik følgeskab af Jerome Clementz (Cannondale sponsoreret atlet og en af verdens bedste Enduro kørere) , da vi begav os afsted. Ud af byen mod bjergene.

Først skulle 35-40 minutters klatring ad grusveje lige overstås, hvor vi kunne teste hvor godt Habit’en kunne klatre. Det klarede den rigtigt godt i betragtning af, at det er en 130 millimeter trailbike.

 

Selvfølgelig er der lidt vuggen i affjedringen, men man føler ikke at der går mange kræfter tabt, og slår du lockouten til både for og bag, er den ganske effektiv.


Bevares, den sprinter ikke op som en supereffektiv XC-racer, men det er heller ikke dens boldgade.

 

 

Den første del af nedkørslen foregik på nogle lange, lige high-speed strækninger forbundet af nogle snævre switchsbacks, hvor vi virkelig kunne teste Habit’ens egenskaber ved høj hastighed på ujævnt underlag.


Selv om det går nedad med høj hastighed på dette ujævne terræn med masser af knytnæve-store sten spredt ud over det hele, gav Habit’en en følelse af stabilitet og sikkerhed, så længe man som rytter ikke bliver overmodig og presser sig selv eller dækkene ud i noget, de ikke kan klare.

 

Som regel er det rytterens evner og dømmekraft, der først kommer til kort.
 

Når man hopper på en ukendt cykel og sender den ned af en bjergside, man ikke kender, i et terræn vi ikke er vant til fra lille Danmark, så kræver det en vis tilvænning. Deres udsendte måtte da også lige en tur i gruset et par gange, ikke noget alvorligt, men nok til at fremskynde omstillingsprocessen!

 

Det næste stykke spor bestod af et meget varieret og til tider ganske teknisk spor med masser af flow, tekniske nedkørsler og hop. Efter danske forhold et meget krævende spor. Og som på første del af sporet er indtrykket, at cyklen er i sit es i dette terræn, hvis man ikke presser den for langt.

 

Er man hardcore mountainbiker, som er vant til at begå sig i dette terræn, og kan tage store hop, vil man med denne cykel møde begrænsninger, da den trods alt kun har 130 mm affjedring. Så skal man over på en decideret Enduro mountainbike.


Men på danske spor vil denne cykel vil denne cykel være et rigtigt godt match.

 


 

Specifikationer

Habit 2019 kommer i 6 forskellige modeller: Tre i carbon, to i alu, samt én damemodel i carbon.

 

Herunder er vist 3 eksempler med de vigtigste specifikationer og priser.
Se det fulde program på Cannondale.com.

 

Habit 1
Ramme: Fuld carbon
Forgaffel: Fox Float Factory 34, 140mm, FIT4 Damper
Bagdæmper: Fox Float Factory DPX2 EVOL, 130mm
Drivetrain: Shimano XTR 12 speed
Bremser: Shimano XTR Trail, 4 piston, 180/180mm RT900 rotors
Pris Kr. 53.300,-

 

Habit 3
Ramme: Carbon/Alu
Forgaffel: Fox Float Performance 34, 130mm, Grip Damper
Bagdæmper: Fox Float Performance DPS EVOL, 130mm
Drivetrain: SRAM GX/NX Eagle 12 speed
Bremser: SRAM Guide R disc, 180/180mm Centerline rotors
Pris Kr. 29.100,-

 

Habit 4
Ramme: Alu/Alu
Forgaffel: Fox Float Rhythm 34, 130mm, Grip Damper
Bagdæmper: Fox Float Performance DPS EVOL, 130mm
Drivetrain: SRAM NX Eagle 12 speed
Bremser: SRAM Guide T disc, 180/180mm Centerline rotors
Pris Kr. 21.300,-

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Instagram #motionsfeltet

BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.
Knap hver syvende cyklist har fået smidt noget i hovedet
Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ændrer vi karakter og opfører os ofte, som om vi ejer vejen. Særligt mændene mister besindelsen, men nu skal en ny kampagne minde os om, at hensyn er vejen frem.
Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken
”Flyt dig nu for helvede!” Høje råb, hornet i bund og vilde fagter er daglig kost, når man bevæger sig rundt i den danske trafik. Ifølge psykolog Mette Herslund er stress og behov for kontrol den store synder.
Kørelærer: Adfærd i trafikken skal prioriteres
Man kan enten ryste på hovedet og sige pyt eller fare op og råbe ad sine medtrafikanter på vejene. Adfærd i trafikken og at træffe det rette valg er en vigtig lektion for fremtidens trafikanter, mener kørelærer.
Share The Road: Vis særligt hensyn til hinanden i det glatte vintervejr
Der er ingen grund til at stille din eller dit barns cykel, når vinteren og frostgraderne er over os med nyfalden sne og glatte veje. Cyklen kan med få justeringer gøres vinterklar. Og husker alle at tage lidt ekstra hensyn til medtrafikanterne, vil der være mange gode vintercykeldage til alle.
Oplev den belgiske cykelmagi på egen krop
De belgiske brostensstrækninger og skrappe ardennerstigninger er de seneste år blevet en skarp konkurrent til Alpernes cykelterræn, og for mange klinger navne som Koppenberg og Mur de Huy efterhånden lige så velkendt som Alpe d’Huez og Mont Ventoux. Via Belgian Cycling Club kan cykelinteresserede opleve det hele - lige fra deltagelse i amatørudgaven af Flandern Rundt til indføring i belgisk cykelkultur og en plads i første parket, når de professionelle suser forbi i en af de store monumentklassikere.
Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Test: Giant Defy Advanced Pro O Disc
Giant leverer en god cykel til distancen og med super udstyrspakke til en skarp pris. 
GOOD VIBES ONLY - DCU-kvindecamp - cykelglæde, netværk og nye udfordringer
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Motion: Niner’en - den endelige dom
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Assos udvider Equipe kollektionen til de kølige måneder
Assos of Switzerland udvider sin Equipe-kollektion for at imødekomme kravene fra cykelrytteren, der leder efter aerodynamisk design og ultralette tekstiler i de køligere måneder. Alle produkter er testet i pro tour feltet af verdens bedste ryttere.
Find det rigtige cykelprodukt
Danmarks nye cykelsøgemaskine, Velomio.com, har et formål, og det er, at blive den foretrukne globale markedsplads på nettet  for cykler, beklædning, komponenter og give alle mulighed for at søge, sammenligne og købe cykelprodukter på tværs af webshop og fysiske butikker.
Test: Canyon Lux CF SL 8.0 2020
Er du XC typen med store ambitioner og fornuftigt budget, skal du læse med her. Canyon har med Deres Lux CF SL skabt en XC MTB der kan tilfredsstille de flestes ambitioner, uden det går for hårdt ud over pengepungen.
Test: Stages Dash L50 cykelcomputer
En ny forbedret udgave, der tager kampen op med flere konkurrenter på markedet, af Stages cykelcomputer, med stor flot farveskærm og med en masse data til træningsnørderne, 
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Thermal Glove
Women’s Escape Thermal Glove markedsføres som en let og lun all-round handske til cykling, løb eller anden udendørsaktivitet - og den holder, hvad den lover.

Seneste indlæg i debatten

Ferien er ovre, og det er tid for de professionelle ryttere at starte den seriøse træning frem mod 2020-sæsonen. Efter de indledende teambuilding-øvelser ved de første holdsamlinger i november, er det som regel i december, at de første træningslejre organiseres, og den indledende sæsonplanlægning finder sted, og bare få uger senere er WorldTouren allerede i gang, når der igen bydes op til dans i Tour Down Under. I løbet af de kommende uger vil Feltet.dks cykelekspert Emil Axelgaard klæde dig på til den kommende sæson i en serie af analyser, hvor vi kaster et detaljeret blik på hvert af de 19 WorldTour-hold, og hvad vi kan forvente os af mandskabet i løbet af de kommende 12 måneder. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/opvarmning_til_2020_hvad_kan_vi_forvente_af_groupama-fdj/Har et meget skævt forhjul pga påkørsel, og akut (i dag) brug for at købe et nyt. Er der nogen, der kan hjælpe med hvad jeg skal købe til en Trek 7.3 FX dame sportscykel? I spec stå, at det er "Alloy front hub" 32-hole alloy rim. Der er quick release. Kan jeg bare købe et "hvilket som helst 700C forhjul" eller noget, jeg skal være opmærksom på. Ja, jeg har lige købt en stak KMC x10 kæder til 69,- stykket. Spændende at se hvor længe de holder, men kunne egentlig godt tænke mig at prøve en 11s kæde på en 10s kassette. Om ikke andet så i håb om at det støjer lidt mindre.2020-sæsonen er lige rundt om hjørnet, og de mange WorldTour-hold er så småt ved at løfte sløret for deres holdtrøjers udseende i den kommende sæson. Feltet.dk giver dig her et overblik over holdtrøjerne på WorldTouren næste år. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/oversigt_worldtour-holdenes_holdtroejer_i_2020/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet