Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

16.04.2019 @ 06:30

At bruge en elektrisk assisteret MTB til motionsformål, lyder måske ikke umiddelbart som en gennemtænkt ide. For man er jo ude for at motionere både ben og lunger, ikke?

Ikke desto mindre er markedet for eMTB’er i stærk fremgang, og udvalget er større end nogensinde. Derfor var det naturligvis selvskrevet, at vi skulle se nærmere på fordele og ulemper ved en eMTB i vores lille tema om elcykler.

 

Maskinen, som vi har testet, er en Cannondale Moterra NEO 3

 

Cannondale er en af flere producenter, der var først på markedet med en eMTB, og de har i dag et stort udvalg af elektriske cykler i mange segmenter: MTB-, racer-, trekking-, fitness- og city-bikes.

 

Fælles for dem alle er, at motoren i drivsystemet er krankbaseret. Enten Shimanos Steps system eller det tilsvarende Bosch-system. Det krankbaserede system er det fremdriftssystem, der giver den mest realistiske følelse når man træder i pedalerne, frem for det forhjulsdrev man ser på mange af de billige elcykler.

 

Moterra NEO er en MTB i trail-segmentet. Det vil sige, at den har 130 millimeter affjedring bagpå og er udstyret med en forgaffel på 130-140 millimeter afhængigt af, hvilken model man vælger.


Den ruller på 27,5” hjul med dæk der er 2,6” i bredden.

 

Rammen er udført i aluminium, med et aftageligt batteri integreret i skrårøret.

 

 

På den Cannondale vi har haft til test, sidder der et Bosch Performance Line CX system, hvilket er Bosch’s mest avancerede system. Systemet er udstyret med en motor på 250 Watt, som må siges at være standardeffekten for moderne eMTB’er.

 

Det er udstyret med et batteri på 500 Wh, som giver dig mulighed for at køre en god lang tur i skoven, uden at du behøver at være nervøs for at løbe tør for strøm. Det lykkedes mig at køre to timer i skoven, plus 20 minutter hver vej på landevej til og fra skoven. Da jeg kom hjem, var der stadig mindst 20 % tilbage på batteriet.

 

Motoren kan yde et moment på 75 Nm, hvilket er ganske voldsomt. Nu kan man ikke sammenligne direkte, men en Suzuki SV 650 motorcykel har et moment på 64 Nm.


Nu skal man naturligvis ikke forvente hastighed og acceleration som en motorcykel, og systemet er da også, som alle andre el-cykler, begrænset til 25 km/t. Det betyder, at systemet slår fra, når du passerer 25 km/t, og derover er det ren pedalkraft, der gælder.

 

Til at styre kræfterne har Bosch udstyret systemet med en styring, der lader dig vælge mellem 5 forskellige modes. Eco, Tour, E-MTB, Turbo og Walk. Afhængig af hvilket indstilling du vælger, yder motoren en forskellig maxeffekt i forhold til, hvor hårdt du træder i pedalerne.

 

Der sidder wattmåler indbygget i kranken, der hele tiden måler din effekt, hvorefter den lægger en vis procentdel oven i. I Eco-mode giver den dig 50 %, i Tour-mode er det 120 %, i E-MTB varierer det mellem 120 og 300 % og i Turbo 300 %. Walk assisterer dig, hvis du skal trække op ad en stigning. Walk-funktionen har en fast indstillet hastighed på 6 km/t.

 

Netop E-MTB indstillingen er interessant for os mountainbikere, da man ikke bare kan træde til under alle forhold. Hvis underlaget er fedtet, indeholder glatte rødder eller er tørt og løst, kan man ikke bare træde til op ad en stigning, for så kan baghjulet skride på underlaget. E-MTB-indstillingen varierer den procentuelle effekt afhængig af, hvor hårdt du træder, for at give en mere flydende effektudladning, så baghjulet ikke slipper underlaget.

 


Afhængig af hvilken model du vælger, bliver den leveret med forskelligt display. Den model vi har til test, var udstyret med Bosch’s mindste display. Du kan vælge indstilling samt se batteritilstand og hastighed. Bosch har 4 forskellige displays, hvoraf det bedste har indbygget farveskærm, navigation, powermeter der viser dine watt, smartphone integration og meget mere.

 

Cannondale er en producent, der ikke er bange for at gøre tingene på deres egen måde; tænk bare på Lefty-forgaflen.


Denne tankegang går også igen på Moterra NEO 3. Her har Cannondale implementeret deres AI Offset-teknologi. Denne teknologi bruger de også på andre MTBer. Kort fortalt betyder det, at de rykker kædelinien 6 millimeter til højre, hvorefter de skal kompensere for dette ved at opspænde baghjulet asymmetrisk.

 

Det bevirker, at de opnår en mere ens opspænding af egerne i højre og venstre side af hjulet, hvilket giver mindre risiko for brud på egerne. Af samme årsag kan de heller ikke bruge den standardklinge som sidder på Bosch-systemet. Cannondale monterer deres egen klinge, der er forskudt 6 mm.


Denne forskydning kombineret med Cannondales egenudviklede ”Si” motormontering, har resulteret i nogle meget korte bagstræbere, for en e-MTB at være. Og korte bagstræbere kan vi godt lide, det giver nemlig en MTB, der er lettere at manøvrere rundt i snævre sving.

 

Og nu vi er ved geometrien: Kronrøret sidder i en vinkel på 67,8 gader. og den effektive saddelrørsvinkel er 74,3 grader. Du sidder altså godt henover tyngdepunktet, og med en ikke alt for slack vinkel på forgaflen, får du et godt kompromis mellem styreegenskaber og stabilitet.

 

Hvis vi lige skal runde nogle af de mere normale MTB-komponenter, så sidder der en Rockshox Rekon-forgaffel med 130 millimeter vandring.

 

Dette er en basis-forgaffel, og hvis man går meget op i affjedring, vil man nok ikke stille sig tilfreds med den performance og den indstillingsmuligheder der følger med denne forgaffel. Og tester man den back-to-back mod en Fox 34 eller en Rockshox Pike er der bestemt en mærkbar forskel både i affjedringskvalitet og stivhed. Men som almindelig motionist vil man godt kunne stille sig tilfreds med den.

 

Det samme gør sig gælden med bagdæmperen, en Rockshox Deluxe R. Men affjedringskvaliteten bagpå afhænger ikke kun af dæmperen, men af hele designet og kinematikken for det bagerste affjedringssystem. Er dette designet rigtigt, kan en basis dæmper gøre et glimrende arbejde.

 

 

Gear og bremser kommer fra Shimano’s nye 10-speed Deore M6000 gruppe. Du får her 10 gear med en kassette med 11-42 tænder, bremser med 203 millimeter skiver foran og 180 bagpå. Selvom denne gruppe må betegnes som en basisgruppe, som er producenterne så gode til at lave gear, skiftere og bremser i dag, at funktionen kan tilfredsstille selv erfarne ryttere.

 

Som det sig hør og bør på en trail-MTB, er den også udstyret med en dropper post. Dette er en TranzX med op til 130 millimeter drop afhængig af størrelse af cyklen. Dropper posten har intern routing og udstyret med en remote på styret.

Test
Cyklen har været testet både som pendlercykel 11 kilometer frem og tilbage på arbejde og som mountainbike i skoven.


Og lad det være sagt med det samme; 130 millimeter affjedring for og bag, 2,6” brede dæk med 1,3 bar i, og 250 watt under hjelmen resulterer i verdens mest komfortable pendlercykel. Nu er denne MTB ikke designet som en pendlercykel, så lad os kigge på, hvordan den performer som eMTB.


En 250 watt motorenhed og et kæmpe batteri vejer til og resulterer i en vægt på cirka 24 kilo. Men gudskelov sidder alt denne vægt det rigtige sted og bevirker at tyngdepunktet forbliver meget lavt og centreret.


Dette gør at cyklen ikke føles tung og svær og styre på sporet. Den er dog ikke let og adræt som en 12 kilo carbon trail-MTB og når man skal løfte forhjulet over rødder og måske endda bunnyhoppe over forhindringer, skal man tage anderledes hårdt fat på grund af vægten. Du skal simpelthen overdrive dine vægtforskydninger under kørslen, da cyklen rigtigt gerne vil beholde begge hjul på jorden.

 

Vægten og det lave tyngdepunkt har den effekt, at cyklen kører meget stabilt hen over rødder, og når man lander efter et hop, danser den ikke rundt, men holder begge hjul solidt plantet på jorden.

 

Og med 2,6 dæk på en bred fælg er der masser af greb, så du kan virkelig give den fuld gas gennem sving uden at risikere at skride ud, men, igen på grund af vægten, skal du bruge din krop på en mere kraftfuld måde til at svinge med, end du normalt ville gøre, da de 24 kilo i henhold til naturlovene gerne fortsætte ligeud i svingene.

 

Cannondale bruger i deres marketing udtrykket ”Uphillflow”, og det er ikke helt ved siden af. Det er virkeligt sjovt at køre op ad rodfyldte stigninger med motor på; det giver faktisk et helt andet flow, når man ikke er i det røde felt, da man kan koncentrere sig om at styre, i stedet for at træde.

 

Dog skal man lige justere sin teknik, hvis der er mange snævre sving på en stigning. Her skal man passe på med at træde for hårdt, da de mange kræfter, kan gøre at det er svært at styre. Så her kan det være en fordel at stille den i ”Tour”-indstillingen for at begrænse kræfterne.


Helt kort om gear og bremser: Den nye Shimano Deore M6000 gruppe fungerer virkeligt godt, med hurtige, præcise skift, både op og ned ad kassetten. Bremserne har masser af kraft og modulation.

 


 

Er eMTB fremtiden?

Hvorfor skal jeg købe en eMTB og hvad kan den tilføre til min MTB-kørsel?

Der kan være rigtigt mange grunde til at købe en eMTB. I min lokale klub mødes vi 30-40 mennesker hver søndag morgen, hvor vi deler os i forskellige hold. De hurtige drenge, ’singletrack bumserne’, begynderne, de rolige, der mest kører grusveje og så videre.

 

Hvis du ikke er i god form eller ikke er glad for singletrack, og gerne vil køre med på grusvejene, kan du sagtens få fornøjelsen af en hyggelig tur med ligesindede med en eMTB.


Er du en singletrack-type som mig, kan man sagtens få glæde af en eMTB, da du kan køre det samme tekniske og kuperede loop flere gange, da du ikke går i det røde felt, hver gang du skal op til toppen, for at starte på den sjove nedkørsel.

 

Jeg tror faktisk, man har mulighed for at forbedre sine tekniske færdigheder, da man vil køre det samme loop flere gange, og derfor vil får øvet mere på de samme features. Derudover kræver en tung eMTB, at du arbejder mere med kroppen under kørslen.

 

Men man får jo ikke nogen konditionsmæssig effekt ud af at køre eMTB? Det er helt op til dig selv. Det handler jo blot om, hvor hårdt du træder i pedalerne. Efter at have tæsket mit lokale spor igennem i 2 timer, følte jeg mig i hvert fald godt brugt.


Så alt i alt har det været en øjenåbner at prøve en eMTB, og jeg føler mig overbevist om, at vi kommer til at se flere eMTB’er i fremtiden i de danske skove.

 

Læs vores optakt: Tema om elcykler

Danskerne vs. Top 4 i verden - se eller gense Uno-X Cup
Tirsdag den 2. juni køres 5. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings og DBR Lives respektive Facebook-sider fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Niklas Larsen tilbage efter skadeshelvede
I et af de seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir fortæller Niklas Larsen om sin genoptræning efter at have brækket anklen til ColoQuicks afslutningsfest sidste efterår. Danskeren beskriver også sine følelser fra dagene under VM på banen i marts, da han så sine holdkammerater og landsmænd smadre verdensrekorden på vejen mod guldet.
Perfekt gave til fars dag
Har du købt en gave til verdens bedste far? Hvis ikke, så har vi et par gode ideer til vores website. 
Test: Rapha Pro Team Training kit – herre og dame
En billigere og lidt mere afslappet tilføjelse til Raphas Pro team-kollektion med fokus på dyder, som vil komme de fleste motionsryttere til gode.  
Vind Tour de France præmie - Vi udlodder 10 præmier
Vind et flot Tour de France sæt til en værdi af 249 kroner. Feltet.dk udlodder i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com 10 sæt.
På cykelferie i de danske bjerge
Downhill-nedkørsel i Pyrenæerne, alpine hårnålesving og cruise langs Comosøens bredder - Bornholm tilbyder varierede cykeloplevelser, der kommer tæt på den ægte vare, og den smukke klippeø er klar til at modtage cykelgæster hele året.
Test: Principia Evoke Carbon med Shimano XT
Evoke Carbon er Principias mountainbike i carbon, som er yderst velegnet til de danske single tracks og til en fornuftig pris. Afhængigt af de komponenter, du vælger at få monteret cyklen med, er den både interessant for motionisten, der skal have sved på panden og for rytteren, som vil prøve kræfter med løb.
Velomio.com kan hjælpe fysiske butikker
Har du en fysisk cykelforretning? Vores cykelsøgemaskine Velomio.com kan hjælpe dig til gratis eksponering!
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.

Instagram #motionsfeltet

Se eller gense 3. afdeling af Uno-X Cup
3. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk køres i aften den 19. maj med løbsstart fra klokken 20.15, og her bringer vi dig links til tilmelding. Vi gennemgår desuden betingelserne for at kunne køre med om seriens officielle sejr. Husk, at vi livestreamer og kommenterer løbet her på Feltet.dk samt på vores Facebook-side og Youtube-kanal. Det hele begynder med optakt fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Derfor er Giro d’Italia verdens smukkeste cykelløb
I det seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir sættes der fokus på Giro d’Italia. De to tidligere professionelle cykelryttere, Per Bausager og Alex Rasmussen, tager lytterne med ind under huden på Giroen samt fortæller anekdoter og røverhistorier fra den italienske Grand Tour.
Guide til cykeludstyr -Få 20% rabat på Feltet.dks webshop
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Produktnyt: Garmin Varia RVR315 og Varia RTL516
Garmin har netop offentliggjort to nye produkter. Garmin Varia RVR315, som er en bagudvendt radar og baglygteradaren Varia RTL516. Begge produkter advarer cyklister om køretøjer, der nærmer sig - uanset, hvor eller hvornår de kører.
Produktnyt: AMP Carbon bremseklodser
Hvorfor har bremseklodserne ikke udviklet sig de sidste 10 år i takt med cyklerne? Dette spørgsmål stillede to franske ingeniører, Ben og Anthony sig selv. Som ingeniører med speciale inden for komposit materialer er svaret logisk; og derfor startede de All Mountain Project.
Se eller gense rekordsættende 2. afdeling af Uno-X Cup
I aften den 12. maj køres 2. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings Facebook-side fra klokken 20.00.
Produktnyt: Giro Manifest Spherical
Det vigtigste udstyr en mountainbiker skal bruge, er en god hjelm - og gennem de sidste 20 år har hjelmene udviklet sig radikalt, fra den gamle bananhjelm til de seneste nye typer med avancerede metoder til beskyttelse mod alvorlige hovedskader.
Grejsdalsløbet trodser corona: Motionister kan alligevel deltage
Der er godt nyt til de mange motionister, der havde set frem til at cykle Danmarks hårdeste motionscykelløb. Grejsdalsløbet trodser coronakrisen og afvikles alligevel - dog på en mere corona-venlig måde. Bakkerne og de høje stigningsprocenter bliver der ikke ændret på, når løbet afvikles i Danmarks hårdeste cykelterræn - online.
Se eller gense vild 1. afdeling af Uno-X Cup
Tirsdag aften den 5. maj blev 1. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk kørt, og herunder kan du se det hæsblæsende åbningsløb.
Uno-X Cup starter 20.15 - over 800 har tilmeldt sig
Mere end 800 ryttere har nu tilmeldt sig 1. afdeling af Uno-X Cup powered by Danmarks Cykle Union og Feltet.dk. Løbet er åbent for alle, og i denne artikel bringer vi dig links til tilmelding samt betingelser for at kunne køre med om sejren. 1. afdeling af Uno-X Cuppen køres i aften klokken 20.15 på Zwift og kan ses på både Feltet.dk, Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU´s Facebook-sider.
Produktnyt: Pronghorn med facelift til populær aero-racer
Den danske cykelproducent Pronghorn har netop lanceret et helt nyt facelift til deres populære carbon aero-racercykel. Den giver nu mulighed for at få helt skjulte kabler i styret.
Alternativ måde at holde afstand på cyklen
Colin Furze har fundet en alternativ måde at holde social afstand under coronakrisen. Se den sjove video!
Pro Cycling Manager 2020 – Det kan vi forvente
Det kan være, at den internationale løbskalender er sat på pause, men den virtuelle cykelverden ruller hurtigere end nogensinde, og det gælder også for Pro Cycling Manager, der snart udkommer i 2020-versionen. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt kommer her med sit bud på, hvad vi kan forvente.
Test: Assos Equipe RS Spring Fall
Noget af det ypperste cykeltøj der kan trækkes på og potentielt en hel ny, funktionel dimension til forårs- og efterårsturene.  
Badehotel og barske passager
Fire år i træk har tv-serien ”Badehotellet” toppet listen over Danmarks mest populære tv-serier, og turistbranchen melder om konstant stigende interesse for klassisk badehotelsferie. Hvis kombinationen af cykling og afslapning lokker, kan man i Hjerting ved Esbjerg toppe et luksusophold op med vestjyske cykeludfordringer.  

Seneste indlæg i debatten

Malene Degn er begejstret for den nye UCI-kalender, som kom i sidste måned og de næste måneder kommer til at byde på masser af forberedelse. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/degn_den_nye_mtb-saeson_kan_give_muligheder/> “Potentialet” til doping af mennesker med en højere naturlig hæmatokritværdi, er del lavere, inden det bliver farligt? > Du tænker på sydamerikanerne i cykling? - både og...hvis de har en fordel af at have levet i højderne, skal der vel forholds mindre talent til at være lige så god som en hollænder? - når der så dukker et rigtigt stort talent op, vil de jo så naturligt være bedre? Noget i den stil. Som et kuriosum kan nævnes, at Carapaz sidste år vandt Giroen som den rytter der er født højest oppe (2980 meter) og Bernal vandt touren som den rytter der er født højest oppe (2640m). Tilfælde eller mønster? [quote]Og så ind i mellem dukker der jo en sag op som med hende 800m løberen (Semenaya?), der har en naturlig genetisk kæmpefordel, så hun er blevet bedt om at tage medicin for ikke at have fordelen. Tankevækkende at hendes fordel er så stor, men verdensrekorden der er over 2sek. bedre end hendes PR, stadig for lov at blive stående.[/quote] Bizar sag og endnu mere bizar kendelse fra IAAF. For spørgsmålet er hvor stor hendes fordel reelt er? Den teoretiske fordel i de modeller IAAF anvendte svarer i hvert fald ikke særlig godt overens med virkeligheden. https://www.otbsports.com/other-sports/ross-tucker-cas-ruling-semenya-evidence-855351 [quote]Skal man så også tvinge columbianerne til at ryge, så deres iltoptagelse bliver dårligere?[/quote] God idé. Så er der måske chance for at vi får en dansk tour vinder igen på et tidspunkt ;-)I en stjerneparade af både danske og internationale Zwift-profiler blev det Stefan Kirchmair, som tog sejren ved 5. afdeling af Uno-X Cup. På opløbsstrækningen kendt for Peter Sagans første VM-titel var østrigeren hurtigst foran Brett Boniface og Christopher McGlinchey. Anders Foldager blev bedste dansker som nummer fire, mens Mads Rahbek og Joshua Gudnitz blev henholdsvis nummer syv og otte. Samlet overtager Gudnitz føringen fra Nicklas Amdi Pedersen, der valgte ikke at køre løbet. Uno-X Cup fortsætter på tirsdag den 9. juni med 6. afdeling. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/internationale_stjerner_slog_danskerne_-_gudnitz_ny_mand_i_spidsen/Tadej Pogacar er et af cykelsportens helt store talenter, og i år er han klar til at køre sit første Tour de France. Coronakrisen har udskudt den franske Grand Tour, men ifølge sloveneren har krisen hjulpet på at gøre folks ambitioner til ham mindre.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/pogacar_mindre_pres_paa_mine_skuldre_i_touren/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Danskerne vs. Top 4 i verden - se eller gense Uno-X Cup
Tirsdag den 2. juni køres 5. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings og DBR Lives respektive Facebook-sider fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Niklas Larsen tilbage efter skadeshelvede
I et af de seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir fortæller Niklas Larsen om sin genoptræning efter at have brækket anklen til ColoQuicks afslutningsfest sidste efterår. Danskeren beskriver også sine følelser fra dagene under VM på banen i marts, da han så sine holdkammerater og landsmænd smadre verdensrekorden på vejen mod guldet.
Perfekt gave til fars dag
Har du købt en gave til verdens bedste far? Hvis ikke, så har vi et par gode ideer til vores website. 
Test: Rapha Pro Team Training kit – herre og dame
En billigere og lidt mere afslappet tilføjelse til Raphas Pro team-kollektion med fokus på dyder, som vil komme de fleste motionsryttere til gode.  
Vind Tour de France præmie - Vi udlodder 10 præmier
Vind et flot Tour de France sæt til en værdi af 249 kroner. Feltet.dk udlodder i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com 10 sæt.
På cykelferie i de danske bjerge
Downhill-nedkørsel i Pyrenæerne, alpine hårnålesving og cruise langs Comosøens bredder - Bornholm tilbyder varierede cykeloplevelser, der kommer tæt på den ægte vare, og den smukke klippeø er klar til at modtage cykelgæster hele året.
Test: Principia Evoke Carbon med Shimano XT
Evoke Carbon er Principias mountainbike i carbon, som er yderst velegnet til de danske single tracks og til en fornuftig pris. Afhængigt af de komponenter, du vælger at få monteret cyklen med, er den både interessant for motionisten, der skal have sved på panden og for rytteren, som vil prøve kræfter med løb.
Velomio.com kan hjælpe fysiske butikker
Har du en fysisk cykelforretning? Vores cykelsøgemaskine Velomio.com kan hjælpe dig til gratis eksponering!
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet