Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Kent Løngaa 16.04.2019 @ 06:30

At bruge en elektrisk assisteret MTB til motionsformål, lyder måske ikke umiddelbart som en gennemtænkt ide. For man er jo ude for at motionere både ben og lunger, ikke?

Ikke desto mindre er markedet for eMTB’er i stærk fremgang, og udvalget er større end nogensinde. Derfor var det naturligvis selvskrevet, at vi skulle se nærmere på fordele og ulemper ved en eMTB i vores lille tema om elcykler.

 

Maskinen, som vi har testet, er en Cannondale Moterra NEO 3

 

Cannondale er en af flere producenter, der var først på markedet med en eMTB, og de har i dag et stort udvalg af elektriske cykler i mange segmenter: MTB-, racer-, trekking-, fitness- og city-bikes.

 

Fælles for dem alle er, at motoren i drivsystemet er krankbaseret. Enten Shimanos Steps system eller det tilsvarende Bosch-system. Det krankbaserede system er det fremdriftssystem, der giver den mest realistiske følelse når man træder i pedalerne, frem for det forhjulsdrev man ser på mange af de billige elcykler.

 

Moterra NEO er en MTB i trail-segmentet. Det vil sige, at den har 130 millimeter affjedring bagpå og er udstyret med en forgaffel på 130-140 millimeter afhængigt af, hvilken model man vælger.


Den ruller på 27,5” hjul med dæk der er 2,6” i bredden.

 

Rammen er udført i aluminium, med et aftageligt batteri integreret i skrårøret.

 

 

På den Cannondale vi har haft til test, sidder der et Bosch Performance Line CX system, hvilket er Bosch’s mest avancerede system. Systemet er udstyret med en motor på 250 Watt, som må siges at være standardeffekten for moderne eMTB’er.

 

Det er udstyret med et batteri på 500 Wh, som giver dig mulighed for at køre en god lang tur i skoven, uden at du behøver at være nervøs for at løbe tør for strøm. Det lykkedes mig at køre to timer i skoven, plus 20 minutter hver vej på landevej til og fra skoven. Da jeg kom hjem, var der stadig mindst 20 % tilbage på batteriet.

 

Motoren kan yde et moment på 75 Nm, hvilket er ganske voldsomt. Nu kan man ikke sammenligne direkte, men en Suzuki SV 650 motorcykel har et moment på 64 Nm.


Nu skal man naturligvis ikke forvente hastighed og acceleration som en motorcykel, og systemet er da også, som alle andre el-cykler, begrænset til 25 km/t. Det betyder, at systemet slår fra, når du passerer 25 km/t, og derover er det ren pedalkraft, der gælder.

 

Til at styre kræfterne har Bosch udstyret systemet med en styring, der lader dig vælge mellem 5 forskellige modes. Eco, Tour, E-MTB, Turbo og Walk. Afhængig af hvilket indstilling du vælger, yder motoren en forskellig maxeffekt i forhold til, hvor hårdt du træder i pedalerne.

 

Der sidder wattmåler indbygget i kranken, der hele tiden måler din effekt, hvorefter den lægger en vis procentdel oven i. I Eco-mode giver den dig 50 %, i Tour-mode er det 120 %, i E-MTB varierer det mellem 120 og 300 % og i Turbo 300 %. Walk assisterer dig, hvis du skal trække op ad en stigning. Walk-funktionen har en fast indstillet hastighed på 6 km/t.

 

Netop E-MTB indstillingen er interessant for os mountainbikere, da man ikke bare kan træde til under alle forhold. Hvis underlaget er fedtet, indeholder glatte rødder eller er tørt og løst, kan man ikke bare træde til op ad en stigning, for så kan baghjulet skride på underlaget. E-MTB-indstillingen varierer den procentuelle effekt afhængig af, hvor hårdt du træder, for at give en mere flydende effektudladning, så baghjulet ikke slipper underlaget.

 


Afhængig af hvilken model du vælger, bliver den leveret med forskelligt display. Den model vi har til test, var udstyret med Bosch’s mindste display. Du kan vælge indstilling samt se batteritilstand og hastighed. Bosch har 4 forskellige displays, hvoraf det bedste har indbygget farveskærm, navigation, powermeter der viser dine watt, smartphone integration og meget mere.

 

Cannondale er en producent, der ikke er bange for at gøre tingene på deres egen måde; tænk bare på Lefty-forgaflen.


Denne tankegang går også igen på Moterra NEO 3. Her har Cannondale implementeret deres AI Offset-teknologi. Denne teknologi bruger de også på andre MTBer. Kort fortalt betyder det, at de rykker kædelinien 6 millimeter til højre, hvorefter de skal kompensere for dette ved at opspænde baghjulet asymmetrisk.

 

Det bevirker, at de opnår en mere ens opspænding af egerne i højre og venstre side af hjulet, hvilket giver mindre risiko for brud på egerne. Af samme årsag kan de heller ikke bruge den standardklinge som sidder på Bosch-systemet. Cannondale monterer deres egen klinge, der er forskudt 6 mm.


Denne forskydning kombineret med Cannondales egenudviklede ”Si” motormontering, har resulteret i nogle meget korte bagstræbere, for en e-MTB at være. Og korte bagstræbere kan vi godt lide, det giver nemlig en MTB, der er lettere at manøvrere rundt i snævre sving.

 

Og nu vi er ved geometrien: Kronrøret sidder i en vinkel på 67,8 gader. og den effektive saddelrørsvinkel er 74,3 grader. Du sidder altså godt henover tyngdepunktet, og med en ikke alt for slack vinkel på forgaflen, får du et godt kompromis mellem styreegenskaber og stabilitet.

 

Hvis vi lige skal runde nogle af de mere normale MTB-komponenter, så sidder der en Rockshox Rekon-forgaffel med 130 millimeter vandring.

 

Dette er en basis-forgaffel, og hvis man går meget op i affjedring, vil man nok ikke stille sig tilfreds med den performance og den indstillingsmuligheder der følger med denne forgaffel. Og tester man den back-to-back mod en Fox 34 eller en Rockshox Pike er der bestemt en mærkbar forskel både i affjedringskvalitet og stivhed. Men som almindelig motionist vil man godt kunne stille sig tilfreds med den.

 

Det samme gør sig gælden med bagdæmperen, en Rockshox Deluxe R. Men affjedringskvaliteten bagpå afhænger ikke kun af dæmperen, men af hele designet og kinematikken for det bagerste affjedringssystem. Er dette designet rigtigt, kan en basis dæmper gøre et glimrende arbejde.

 

 

Gear og bremser kommer fra Shimano’s nye 10-speed Deore M6000 gruppe. Du får her 10 gear med en kassette med 11-42 tænder, bremser med 203 millimeter skiver foran og 180 bagpå. Selvom denne gruppe må betegnes som en basisgruppe, som er producenterne så gode til at lave gear, skiftere og bremser i dag, at funktionen kan tilfredsstille selv erfarne ryttere.

 

Som det sig hør og bør på en trail-MTB, er den også udstyret med en dropper post. Dette er en TranzX med op til 130 millimeter drop afhængig af størrelse af cyklen. Dropper posten har intern routing og udstyret med en remote på styret.

Test
Cyklen har været testet både som pendlercykel 11 kilometer frem og tilbage på arbejde og som mountainbike i skoven.


Og lad det være sagt med det samme; 130 millimeter affjedring for og bag, 2,6” brede dæk med 1,3 bar i, og 250 watt under hjelmen resulterer i verdens mest komfortable pendlercykel. Nu er denne MTB ikke designet som en pendlercykel, så lad os kigge på, hvordan den performer som eMTB.


En 250 watt motorenhed og et kæmpe batteri vejer til og resulterer i en vægt på cirka 24 kilo. Men gudskelov sidder alt denne vægt det rigtige sted og bevirker at tyngdepunktet forbliver meget lavt og centreret.


Dette gør at cyklen ikke føles tung og svær og styre på sporet. Den er dog ikke let og adræt som en 12 kilo carbon trail-MTB og når man skal løfte forhjulet over rødder og måske endda bunnyhoppe over forhindringer, skal man tage anderledes hårdt fat på grund af vægten. Du skal simpelthen overdrive dine vægtforskydninger under kørslen, da cyklen rigtigt gerne vil beholde begge hjul på jorden.

 

Vægten og det lave tyngdepunkt har den effekt, at cyklen kører meget stabilt hen over rødder, og når man lander efter et hop, danser den ikke rundt, men holder begge hjul solidt plantet på jorden.

 

Og med 2,6 dæk på en bred fælg er der masser af greb, så du kan virkelig give den fuld gas gennem sving uden at risikere at skride ud, men, igen på grund af vægten, skal du bruge din krop på en mere kraftfuld måde til at svinge med, end du normalt ville gøre, da de 24 kilo i henhold til naturlovene gerne fortsætte ligeud i svingene.

 

Cannondale bruger i deres marketing udtrykket ”Uphillflow”, og det er ikke helt ved siden af. Det er virkeligt sjovt at køre op ad rodfyldte stigninger med motor på; det giver faktisk et helt andet flow, når man ikke er i det røde felt, da man kan koncentrere sig om at styre, i stedet for at træde.

 

Dog skal man lige justere sin teknik, hvis der er mange snævre sving på en stigning. Her skal man passe på med at træde for hårdt, da de mange kræfter, kan gøre at det er svært at styre. Så her kan det være en fordel at stille den i ”Tour”-indstillingen for at begrænse kræfterne.


Helt kort om gear og bremser: Den nye Shimano Deore M6000 gruppe fungerer virkeligt godt, med hurtige, præcise skift, både op og ned ad kassetten. Bremserne har masser af kraft og modulation.

 


 

Er eMTB fremtiden?

Hvorfor skal jeg købe en eMTB og hvad kan den tilføre til min MTB-kørsel?

Der kan være rigtigt mange grunde til at købe en eMTB. I min lokale klub mødes vi 30-40 mennesker hver søndag morgen, hvor vi deler os i forskellige hold. De hurtige drenge, ’singletrack bumserne’, begynderne, de rolige, der mest kører grusveje og så videre.

 

Hvis du ikke er i god form eller ikke er glad for singletrack, og gerne vil køre med på grusvejene, kan du sagtens få fornøjelsen af en hyggelig tur med ligesindede med en eMTB.


Er du en singletrack-type som mig, kan man sagtens få glæde af en eMTB, da du kan køre det samme tekniske og kuperede loop flere gange, da du ikke går i det røde felt, hver gang du skal op til toppen, for at starte på den sjove nedkørsel.

 

Jeg tror faktisk, man har mulighed for at forbedre sine tekniske færdigheder, da man vil køre det samme loop flere gange, og derfor vil får øvet mere på de samme features. Derudover kræver en tung eMTB, at du arbejder mere med kroppen under kørslen.

 

Men man får jo ikke nogen konditionsmæssig effekt ud af at køre eMTB? Det er helt op til dig selv. Det handler jo blot om, hvor hårdt du træder i pedalerne. Efter at have tæsket mit lokale spor igennem i 2 timer, følte jeg mig i hvert fald godt brugt.


Så alt i alt har det været en øjenåbner at prøve en eMTB, og jeg føler mig overbevist om, at vi kommer til at se flere eMTB’er i fremtiden i de danske skove.

 

Læs vores optakt: Tema om elcykler

Test: isolés Charles High Summer vindvest
En sand letvægter af en vindvest, som er perfekt til sommeren og som æstetisk viderefører det stramme, nordiske look fra isolés.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.
Produktnyt: Rolf Sørensen sportsernæring fra LIDL
Rolf Sørensen har i samarbejde med Lidl lanceret en række produkter til at holde cykelbenene kørende.
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Danmarks første cykelhandler app: Heino Cykler sætter standarden
Med en ny app til både Android og iOS flytter Heino Cykler tilgængeligheden helt ud i kundernes fingre.
Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.
Vind en bil i ŠKODAs store Tour de France-quiz
Tour de France starter 6. juli, og det gør ŠKODAs store Tour de France-quiz også. Hovedpræmien er den helt nye ŠKODA SCALA 1.0 TSI 115 hk Style til en værdi af 244.800 kroner, og hver dag under løbet er der også lækre præmier til cykelfolket. 

Instagram #motionsfeltet

Isadore Flash Sale: Lad dit næste køb gøre en forskel
Lørdag den 14. juli starter Isadore et sjældent udsalg, hvor du kan spare op til 30 % på dit favorittøj.
Produktnyt: Rapha Aero
Rapha opdaterer den populære kollektion af Aero-produkter, som henvender sig til den seriøse rytter, som ikke kun er hurtig, men også elsker at se hurtig ud.
Populær cykelbog for hele familien
“Piraten, Kannibalen og de andre landevejsrøvere” er en skæv og anderledes cykelbog, der blandt andet er blev kaldt for cykelsportens svar på børnebiblen. Forfatteren bag den anmelderroste bog fortæller her om ideen med at skrive om cykelsportens største legender i et sprog, der rammer både børn og voksne.
Konkurrence: Ikke en Tour uden et ur
Tissot T-Race Cycling Tour de France Special Edition kan nu vindes i denne konkurrence på Feltet.dk og Motionsfeltet.dk.
Produktnyt: De Rosa lancerer 2020-kollektion
Et af Italiens allerstørste og mest klassiske cykel-brands lancerer nye, spændende nyheder til næste sæson krydret med et opsigtsvækkende, nyt logo.
Motion: Min MTB-sæson – Hvor svært kan det være?
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Cannondale SuperSix EVO 3
Cannondale SuperSix ændrer på deres design af den populære SuperSix cykel.
GOOD VIBES ONLY – Hygge og højdemeter i Harzen med Team Motionsfeltet.dk
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Bjerge, forhistoriske monumenter og idyllisk krostemning
Mols Bjerge tiltrækker ikke blot en del turister, men også mange cykelryttere, som gerne vil prøve kræfter med områdets seje stigninger, opleve de smukke kyststrækninger samt det varierede og fantastiske landskab. Og med Molskroen som udgangspunkt, er du i smørhullet af det hele.
Produktnyt: Scott Addict RC
Den schweiziske cykelproducent, SCOTT, introducerer deres bud på drømmecyklen til den ambitiøse rytter. En letvægter, der skulle have den bedste carbonstruktur til dato. Samtidig har cyklen fuldintegreret kabelføring, foruden flere aerodynamiske features.
Test: Mondraker CHRONO CARBON R
Mondrakers CHRONO CARBON R er en XC-mountainbike, der henvender sig til den mere seriøse cross country-rytter, som gerne vil køre mere aggressivt og have fart over feltet.
Produktnyt: Isadore Alternative Line
Isadore har skabt en kollektion af cykeltøj, som er fremstillet med respekt for miljøet og udelukkende i genbrugsmaterialer.
Vi ser frem til Tour de France
Touren til Gardasøen
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.

Seneste indlæg i debatten

> Cast af hele skærmen er dog ikke optimalt Hvorfor mener du det?Det er nogle gode klummer, Fuglsang kommer med i BT. Dejligt at få et indblik i, hvordan etaperne ser ud fra hans synsvinkel. Interessant at høre om hans forundring over hans franske rivals overdådige enkeltstart. Det var modigt af ham at komme med de betragtninger. Nu ser det så ud til at han trækker lidt i land, men det er jo nok fordi han godt ved at kritik af andre ryttere kan ramme ham selv. Håber ikke, at de ærlige udmeldinger - ikke bare fra ham, men også fra Cort forleden - giver så meget postyr, at rytterne bliver mere påpasselige med at ytre sig. https://www.bt.dk/tour-de-france-2019/fuglsangs-klumme-der-skal-bare-en-dag-til Søren Reedtz er lige en smule mere kritisk end Stadum - han tør spørge lidt mere til de følsomme ting. Og så er han ikke nær så "TV2-agtig". Til gengæld synes jeg TV 2-studiet bliver mere og mere forfærdeligt. Måske er det bare mig, men Henrik Jul er næsten lige så meget over the hill som Jørgen Leth, og Frank Høj bidrager med stort set intet ud over at tale dopingspøgelset ned.Jeg var blandt dem, der mente, han ikke burde køre Tour de France. Dels fordi det risikerede at svække ham i forhold til efteråret, hvor han jo gerne skulle følge op på forårets store resultater. Og dels fordi han nemt kunne ende så langt nede i klassementet, at det næsten kunne være lige meget. Men nu er vi så cirka her igen - med Fuglsang lige lidt svagere end de allerbedste i en Grand Tour. Forskellen er så, at han nu vil være endnu mindre tilfreds med at ligge dér, efter at han har vundet så meget tidligere på året. Plus at han med sin alder ikke kan bruge hæderlige resultater i etapeløb til ret meget videre frem i karrieren. Jeg har før Touren tippet ham til en 8. plads. Og sådan kan det stadig godt ende. Men der er også den mulighed, at han mister motivationen og derfor glider langt ud af klassementet. Han har det jo med at være ramt af forskellige uheld og andre ting i de store etapeløb. Desværre har hans hold heller ikke været særlig stærkt (hvilket ligner en generel tendens i Touren), og det koster også.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: isolés Charles High Summer vindvest
En sand letvægter af en vindvest, som er perfekt til sommeren og som æstetisk viderefører det stramme, nordiske look fra isolés.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.
Produktnyt: Rolf Sørensen sportsernæring fra LIDL
Rolf Sørensen har i samarbejde med Lidl lanceret en række produkter til at holde cykelbenene kørende.
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Danmarks første cykelhandler app: Heino Cykler sætter standarden
Med en ny app til både Android og iOS flytter Heino Cykler tilgængeligheden helt ud i kundernes fingre.
Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.
Vind en bil i ŠKODAs store Tour de France-quiz
Tour de France starter 6. juli, og det gør ŠKODAs store Tour de France-quiz også. Hovedpræmien er den helt nye ŠKODA SCALA 1.0 TSI 115 hk Style til en værdi af 244.800 kroner, og hver dag under løbet er der også lækre præmier til cykelfolket. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat