Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Adam Aisen 22.02.2019 @ 06:00

Cannondale SystemSix, det amerikanske mærkes aero-topracer, blev sendt på markedet i 2018, og modellen opnåede hen over efterår og vinter et utal af positive, internationaler anmeldelser samt topresultat i en uafhængig vindtunneltest af aerocykler: som den hurtigste på markedet. Feltet.dk har talt med Cannondale om modellen - og om aerocykler som ny, etableret modeltype.

”Den føles hurtig,” siger en. ”Jeg er lidt overrasket over, hvor godt den responderer på accelerationer,” lyder det fra en anden.

En tredje slår fast, at ”også på stigningen rullede den bare rigtig godt.”

De positive bemærkninger om Cannondale SystemSix, det amerikanske mærkes første aero-landevejsracer, lød i en jævn strøm, da danske cykelforhandlere sidste år fik lejlighed til at se, lære om og prøvekøre det amerikanske mærkes højteknologiske cykelmodel. Før de fik den i butikkerne.

Det foregik i Heidelberg og i det kuperede terræn udenfor den historiske, tyske universitetsby. Feltet.dk var til stede og udnyttede muligheden til at beundre den strømlinede innovation, lytte med, når andre satte ord på den, og til selv at sidde nogle timer på cyklen. Men også til at tage en snak med Murray Washburn.

Han er Global Director of Marketing for Cannondale og har været tæt på udviklingsprocessen, fra A-Z. Han har fulgt den, været involveret, researchet i konkurrenternes tilsvarende modeller - og han har mere end én gang præsenteret og forklaret, hvori SystemSix både udfylder et kolossalt hul i brandets ’line up’ af landevejscykler - og giver konkurrenterne baghjul.

Det er lykkes, mener Cannondale selv. Men også ifølge flere anmeldere og magasiner er amerikanerne kommet ualmindeligt godt i mål.

Mest bemærkelsesværdigt i den sammenhæng er det, hvad det anerkendte tyske cykelmagasin, Tour, er nået frem til. Tour står for mange som mediet med den mest videnskabelige tilgang til cykeltest, og i deres januar 2019-udgave kåres SystemSix simpelthen som den hurtigste aero-landevejscykel, markedet endnu har set.

Tour har ladet seneste generation af aerocykler teste i vindtunnel, og resultatet viser, at SystemSix er den, hvor færrest watt går tabt alene på grund af cyklens design. Også fornemmelsen på cyklen var tyskerne begejstrede for.

En fabelagtig blåstempling for Cannondale. Men faktisk handler det om mere end ’bare’ det. SystemSix er et første, men afgørende vigtigt skridt for Cannondale: på vejen mod en bredere linje af aeroprodukter.

Kommet for at blive
Murray Washburn er med andre ord den rette at tale med, hvis man vil kende til SystemSix-udviklingsprocessen og de seks aerodynamiske innovationer, som har givet modellen sit navn.

 

Men også gå skridtet længere end det: På et mere generelt niveau at reflektere over aerodynamiske landevejscykler. Markedet har efterhånden vænnet sig til dem, siden de dukkede op for en lille håndfuld år siden. De er kommet for at blive.

Og vi (os, der køber cyklerne) har også fanget pointen. At de sparer rytteren for sekunder, vinder meter i forhold til konkurrenterne på andre cykler og belønner wattudladningerne. Primært på flad vej, men også når det stiger jævnt med lavere procenter.

Vi kan begynde at se modeltypen mere ’ovenfra’ - en modeltype, hvor det er som om, visionen forud for en udviklingproces hver gang er den samme: At udvikle verdens hurtigste landevejsracer.

Eksempelvis ser vi, at cyklerne i det store og hele ser mere og mere ens ud, trods de enkelte mærkers særlige, designmæssige kendetegn og andre variationer, som kan henføres under æstetik eller gennemtænkte - og gennemtestede - funktionalle løsninger. Eller begge dele.

Naturlig forklaring på ligheder og forskelle
Så skyldes det mangel på kreativitet, at aerocyklerne efterhånden ser så ens ud?

”Når man ser på alle de checkboxe, der skal kunne sættes hak ved på sådan en cykel, og dertil lægger, at den skal overholde alle UCI’s krav og regulativer, og at den skal have en vis stivhed og styrke for at passere sikkerhedstest, men også skal være komfortabel og have ordentlige køreegenskaber - ja, så efterlader det os med så og så mange måder, cyklen kan se ud på,” siger Murray Washburn.

Han fortætter sit svar og den oprigtige og derfor interessante forklaring:

”Samtidig bliver de nye, computergenererede teknologier (hvor man via utallige, forskellige animationer og iterationer simulerer ’vindflowet’ omkring cyklen og dens performace, red.) tilgængelige for flere og flere.”

”Det samme gør vindtunneltests (som er langt dyrere end computersimuleringerne og derfor tages i brug, når computersimuleringerne har givet indikationer, som skal afprøves, inden man vender tilbage til computeren, red.), og vi når en fælles erkendelse af, at der kun er en vis mængde muligheder at arbejde med. En vis mængde knapper at skrue på.”

”Der er en grund til, at aerocyklerne ligner hinanden så meget. Det skyldes ikke, at vi nærstuderer hinandens produkter og så siger, at ’det dér må vi også gøre’.”

”Det er snarere et spørgsmål om, at vi alle vil løse et ens problem, og at der faktisk ikke er så mange måde at gøre det på. Derfor er der så meget ensartethed i det, man når frem til,” medgiver Murray Washburn.

Der er noget om det. Den ekspert i aerodynamik, computersimuleringer og vindtunneltestning, Cannondale har samarbejdet med i udviklingen af SystemSix-modellen, og som har stået for et videnskabeligt ’white paper’ om cyklen, er - ikke overraskende - nået frem til, at cyklen er den hurtigste på markedet. Men kunsten - og hundreddelsekunderne - ligger i detaljen. Den er knap synlig.

 



Brede dæk, komfort og aerodynamik
Ser man efter, er SystemSix nok innovativ og i sit eget strømlinede design. Cannondales umiskendelige signatur. Men på de fleste andre områder er der også gået en form for standard i ’den’ - fordi den gennemgribende teknologiske udviklingsmetode på sin vis dikterer det.

Blandt andet skivebremserne, som i det rette design har vist sig mere aerodynamiske end traditionelle bremser. Den interne kabelføring, som fjerner ’turbulensen’ primært omkring cyklens front. Det flade, aerodynamiske styr. Rammens geometri og former, groft sagt.

Samt de høje og ikke mindst brede fælgprofiler, med tilpasset dækbredde, som de seneste år har vist sig som en kolosal landvinding, og faktisk var, forklarer Murray Washburn, hvor udviklingen og designet af SystemSix tog sit udgangspunk. Der hvor man startede.

Balancen mellem aerodynamik og komfort vindes navnlig her, hvorfor trenden vinder frem. Men, understreger Cannondales Global Director of Marketing, at udvidde fælg- og dækbredden, ændrer essentielt på cyklens måde at bryde vinden på. Det ændrer mere, end man skulle tro.

Alt sammen er det altså noget, man som producent af aerocykler - som ingeniør, designer, aerospecialist - simpelthen ikke kan bevæge sig udenom. Test viser og afgør, at sådan opnår man den bedste aerodynamik; med disse sammenhængende designgreb. Med hvad der i dag konsekvent omtales som ‘system-integreret design’.

Og det altså uagtet de forskellige testmetoder og testprokokoller, de forskellige mærker bruger, og som de typisk hævder er de bedste og mest præcise.

Vindmodstand og kreative benspænd
Man kan tale om en ramme om kreativiteten. I den forstand, at det ikke længere handler om ’blot’ at nedbringe vægten på cyklen, gøre rammen og de enkelte dele stivere eller øge komfortabilitet. De tre tidligere så afgørende parametre, der skulle skabes balance imellem,.

Som alle, der arbejder med udvikling og innovation ved, opnår man modstridende bevægelser med begrænsende rammer, med kreative benspænd. Man må acceptere alt det, man ikke kan - i dette tilfælde fx ændre afgørende på rammens geometri - og man tvinges til større opfindsomhed, hvor der faktisk er rum til at udnytte den. Med andre ord, man går endnu længere ind og ned i detaljerne.

Det er det, vi ser, når det kommer til aerocyklerne, og det er det, Cannondale naturligvis har både arbejdet intenst med i udviklingen af SystemSix-modellen og, som Murray Washburn engageret og med stolthed fremviser ved en lejlighed som denne.

Det som, de danske forhandlere i Heidelberg og alle andre, der siden har oplevet cyklen, forholder sig til er modellens fremtoning - og dens performance. Innovationen ligger i høj grad i at brugere af cyklen har fået den bedst mulige afstemning mellem fart og anvendelighed.

”Hver eneste gang, vi skulle træffe et afgørende valg for cyklen, gik vi efter det, der ville gøre den hurtigst. Men uden at det samtidig ville drive folk til vanvid”, lyder Cannondale-repræsentantens formulering af arbejdsmetoden.

Som eksempel nævner han kabelføringen gennem frempinden. Den brugte man lang tid på at gøre nem at arbejde med, samtidig med, at de aerodynamiske gevinster på dette punkt er i top. Samme opskrift var i anvendelse på modellens andre innovative områder.

 


Ensartethed, mest en fordel for forbrugerne
En vigtig pointe for Murray Washburn at fremdrage i snakken om dels det fokus på detaljer, som de nye højteknologiske metoder fordrer, dels den begrænsning og ensartethed i design hos de forskellige producenter, de afstedkommer er: at det faktisk giver forbrugerne en vis tryghed.

Den holdning står han i hvert fald gerne på mål for - at der er både godt og skidt ved aerocyklernes designmæssige sammenfald. Men mest godt, alt taget i betragtning.

”Det dårlige er, at det ikke bliver nemmere at se forskel fra et mærke til et andet.”

”Modsat er det et positivt tegn, og en hjælp for forbrugeren, at når nu forskellige mærker, som benytter højteknologiske værktøjer, ender op med mange af de samme resultater og løsninger - ja, så giver det en forvisning om, at man kan stole på det, man ser. Intet er tifældigt.”

”Man undgår at føle, man tager unødigt store chancer, og i stedet tilbyder det jo en mulighed for netop at vende blikket mod de rafinerede teknikker og detaljer, hvert enkelt mærke har fundet frem til og brugt energi på.”

”De små, men afgørende parametre, som gør, at du som rytter blive hurtigere på cyklen,” siger Murray Washburn.

 



Fart frem for følelse
Han vil ikke afvise, at man godt kan gå hen og få lidt ondt af de stakkels designere, som på snart alle områder må indordne sig under ingeniørernes teknologiske landvindinger. Men i den nervepirrende proces, det nu en gang er at skabe ’verdens hurtigste cykel’, og hvor hver eneste vindtunneltest opleves som en tyngende eksamen, må det nu engang være sådan.

Designernes input i processen med at finde ’smarte’ løsninger skal man alligevel ikke undervurdere, forvisser Murray Washburn. Han køber ikke idéen om, at al romantik er forsvundet ud af cykeldesign. At alt er blevet til test og tal.

”Den individuelle, kropslige følelse, man opnår ved både at se, føle og sidde på en cykel, kan man ikke regne sig frem til.”

”Computerkræften kan fortælle os, hvor stift noget bliver, hvor aerodynamisk noget bliver - men ikke, hvordan disse elementer i kombination med hinanden og med andre vil føles på cyklen. Når man rent faktisk cykler.”

”For os var det altafgørende, at følelsen omkring Cannondale SystemSix var familiær. At man på og af cyklen fornemmer et fællesskab med de andre af vores cykler,” siger Murray Washburn.

Ikke desto mindre slår han atter mantraet fast: ”The look always follows the function.”

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Prøv banecykling til Bike Blowout messen
Kom til cykelmesse og prøv banecykling i Ballerup Super Arena. Sæt en god omgangstid og få lov til at køre finalen.
På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg
Vejlsøhus ligger i smørhullet midt i det fantastiske mountainbikeområde, som Silkeborg byder på. Hotellet er et perfekt udgangspunkt for et aktivt ophold for venner, familie eller kollegaer, som elsker at hoppe på den tohjulede med god affjedring.
Test: AGU sommerkit til kvinder
Hollandske AGU præsenterer med deres kollektion, TREND, smart og feminint cykeltøj til den kræsne cykelkvinde, hvor pasform, funktionalitet samt lækkert design går op i en højere enhed og til en pris, som samtidig er fornuftig.
På tur til Tysklands førende cykelby
For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.
Test: Tøj fra MAAP på tur i bjergene
MAAP er et mærke, som vender masser af hoveder på landevejen med markant og afdæmpet design. Vi har testet tøjet i de sværest mulige omgivelser - de høje bjerge.
Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Produktnyt: Canyon lancerer ny fitness-cykel - Roadlite:ON
Canyon har i dag lanceret en ny fitness cykel: Roadlite:ON, som er en en elcykel bygget på Canyons populære landevejsramme og egenskaber.

Instagram #motionsfeltet

Hotel Hafen Flensburg - Cykelferie og forkælelse
De fleste forbinder Flensborg med grænsehandel og med byen, man kører forbi, inden turen fortsætter sydpå. Med under et ophold på Hotel Hafen Flensburg vil man dog hurtigt opleve, at byen summer af liv, byder på små hyggelige brostensbelagte gader samt smukke sejlture på fjorden, og så er byen udgangspunkt for nogle gode og anderledes cykelture.
På cykel i franske alpine omgivelser
Franske Annecy hitter på alle parametre - uanset om man kommer for at cykle, bade eller nyde de smukke alpine omgivelser - og samtidig er priserne på et niveau, hvor de fleste kan være med.
Smukke og mondæne schweiziske fristelser
Om det er det varierede cykelterræn omkring Geneve, der har skabt grundlaget for Jacob Fuglsangs karriere, er uvist. Men sikkert er det, at bjergene, vandet og de flotte omgivelser i Fuglsangs fødeby indbyder til både cykling og storbyferie.
Gmunden – cykling, sejltur og konditori
I den nordligste del af de østrigske alper, finder man den smukke sø Traunsee, og her er Gmunden den første by, man støder ind i.
Via Panoramica, sejltur og hyggelig middelalderby
Den gamle middelalderby Malcesine, der ligger i den nordøstlige del af Gardasøen, er et perfekt udgangspunkt for cykelture nede langs søens klare vand, og samtidig har du muligheden for komme lidt op i terrænet, hvor de smukkeste panoramaudsigter udfolder sig. Malcesine byder på ægte italiensk stemning, vasketøj hængende i gaderne og gode muligheder for afslapning. Byen er bestemt et besøg værd for cykelinteresserede. 
Disse 10 bøger bør du under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
S-Works – Asgreen og Mørkøvs hemmelige våben
Når rytterne på de Specialized-sponsorerede hold ruller ud på Tour-etaperne, så er et af deres hemmelige våben produkter fra amerikanernes S-Works-kollektion.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Produktnyt: Cannondale opgraderer på E-MTB fronten
Cannondale har netop lanceret to nye E-MTB’ere; Moterra’en har været i Cannondales progran i flere år, og nu har Cannondale sendt en komplet re-designet udgave på gaden sammen med en elektrificeret udgave af deres trail MTB Habit.
Test: isolés Charles High Summer vindvest
En sand letvægter af en vindvest, som er perfekt til sommeren og som æstetisk viderefører det stramme, nordiske look fra isolés.
Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.
Produktnyt: Rolf Sørensen sportsernæring fra LIDL
Rolf Sørensen har i samarbejde med Lidl lanceret en række produkter til at holde cykelbenene kørende.
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Danmarks første cykelhandler app: Heino Cykler sætter standarden
Med en ny app til både Android og iOS flytter Heino Cykler tilgængeligheden helt ud i kundernes fingre.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.

Seneste indlæg i debatten

> Lidt på samme måde har jeg det med Danmark rundt. Vinderen skal jo findes blandt dem der kører en god enkeltstart og kan placere sig nogenlunde i en spurt. Af dem der reelt har en chance for at vinde, er det lidt som at kaste en terning, jeg synes ofte det er tilfældigheder der afgør Danmark rundt. I betragtning af hvor fladt Danmark er, så synes jeg egentlig at det er nogle rigtig godt all-round ryttere der har vundet PNDR. Ja, man skal kunne køre en god enkeltstart, men også kunne køre godt på f.eks. Vejle-etapen, og i nogle år også kunne køre en solid omgang sidevindskørsel. Så tit er der noget klassikerpotentiale over dem der vinder PNDR. Generelt, så synes jeg løbet har været rigtigt godt i forhold til at præsentere danske eller udenlandske ryttere lige før de får deres international gennembrud. Mængden af cykelløb der kan ses i fjernsynes eller på nettet stiger jo ret voldsomt i disse år. Jeg kan godt forstå hvis man synes at der er en nedre grænse selvom det er et nationalt løb. Gad f.eks. ikke se Fyn rundt, men ser gerne GP Herning og PNDR. PNDR primært dog aftenprogrammet på DR og så måske lidt mere fra de afgørende etaper. Hvis man kan lide en lur til cykling i fjernsynet, så er Vueltaen altid garanti for nogle ekstremt kedelige første timer af en etape ;-) Det er jo ikke nødvendigvis en dårlig ting for fuglsangs ambitioner, hvis ambitionen fortsat er top-3/5 i Touren. Men der er et par andre stærke der har forladt holdet, så spændende st se hvad de henter indAustralske Zak Dempster tog i dag karrierens femte sejr i det hollandske éndagsløb, Veenendaal-Veenendaal Classic efter et langt udbrud. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/dempster_vinder_hollandsk_ndagsloeb/ Det var nu heller ikke ment som om at hjul der er tubeless ready nødvendigvis er sværere at få dæk på. Det er bare tilfældigvis et sæt, der er TL ready jeg har, der er tæt på umulige at få dæk af og på. Pointen er mest, at det er nok en god idé at “kende” sine hjul, når man vurderer hvilket værktøj man skal have med på tur

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Prøv banecykling til Bike Blowout messen
Kom til cykelmesse og prøv banecykling i Ballerup Super Arena. Sæt en god omgangstid og få lov til at køre finalen.
På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg
Vejlsøhus ligger i smørhullet midt i det fantastiske mountainbikeområde, som Silkeborg byder på. Hotellet er et perfekt udgangspunkt for et aktivt ophold for venner, familie eller kollegaer, som elsker at hoppe på den tohjulede med god affjedring.
Test: AGU sommerkit til kvinder
Hollandske AGU præsenterer med deres kollektion, TREND, smart og feminint cykeltøj til den kræsne cykelkvinde, hvor pasform, funktionalitet samt lækkert design går op i en højere enhed og til en pris, som samtidig er fornuftig.
På tur til Tysklands førende cykelby
For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.
Test: Tøj fra MAAP på tur i bjergene
MAAP er et mærke, som vender masser af hoveder på landevejen med markant og afdæmpet design. Vi har testet tøjet i de sværest mulige omgivelser - de høje bjerge.
Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Produktnyt: Canyon lancerer ny fitness-cykel - Roadlite:ON
Canyon har i dag lanceret en ny fitness cykel: Roadlite:ON, som er en en elcykel bygget på Canyons populære landevejsramme og egenskaber.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat