Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Adam Aisen 22.02.2019 @ 06:00

Cannondale SystemSix, det amerikanske mærkes aero-topracer, blev sendt på markedet i 2018, og modellen opnåede hen over efterår og vinter et utal af positive, internationaler anmeldelser samt topresultat i en uafhængig vindtunneltest af aerocykler: som den hurtigste på markedet. Feltet.dk har talt med Cannondale om modellen - og om aerocykler som ny, etableret modeltype.

”Den føles hurtig,” siger en. ”Jeg er lidt overrasket over, hvor godt den responderer på accelerationer,” lyder det fra en anden.

En tredje slår fast, at ”også på stigningen rullede den bare rigtig godt.”

De positive bemærkninger om Cannondale SystemSix, det amerikanske mærkes første aero-landevejsracer, lød i en jævn strøm, da danske cykelforhandlere sidste år fik lejlighed til at se, lære om og prøvekøre det amerikanske mærkes højteknologiske cykelmodel. Før de fik den i butikkerne.

Det foregik i Heidelberg og i det kuperede terræn udenfor den historiske, tyske universitetsby. Feltet.dk var til stede og udnyttede muligheden til at beundre den strømlinede innovation, lytte med, når andre satte ord på den, og til selv at sidde nogle timer på cyklen. Men også til at tage en snak med Murray Washburn.

Han er Global Director of Marketing for Cannondale og har været tæt på udviklingsprocessen, fra A-Z. Han har fulgt den, været involveret, researchet i konkurrenternes tilsvarende modeller - og han har mere end én gang præsenteret og forklaret, hvori SystemSix både udfylder et kolossalt hul i brandets ’line up’ af landevejscykler - og giver konkurrenterne baghjul.

Det er lykkes, mener Cannondale selv. Men også ifølge flere anmeldere og magasiner er amerikanerne kommet ualmindeligt godt i mål.

Mest bemærkelsesværdigt i den sammenhæng er det, hvad det anerkendte tyske cykelmagasin, Tour, er nået frem til. Tour står for mange som mediet med den mest videnskabelige tilgang til cykeltest, og i deres januar 2019-udgave kåres SystemSix simpelthen som den hurtigste aero-landevejscykel, markedet endnu har set.

Tour har ladet seneste generation af aerocykler teste i vindtunnel, og resultatet viser, at SystemSix er den, hvor færrest watt går tabt alene på grund af cyklens design. Også fornemmelsen på cyklen var tyskerne begejstrede for.

En fabelagtig blåstempling for Cannondale. Men faktisk handler det om mere end ’bare’ det. SystemSix er et første, men afgørende vigtigt skridt for Cannondale: på vejen mod en bredere linje af aeroprodukter.

Kommet for at blive
Murray Washburn er med andre ord den rette at tale med, hvis man vil kende til SystemSix-udviklingsprocessen og de seks aerodynamiske innovationer, som har givet modellen sit navn.

 

Men også gå skridtet længere end det: På et mere generelt niveau at reflektere over aerodynamiske landevejscykler. Markedet har efterhånden vænnet sig til dem, siden de dukkede op for en lille håndfuld år siden. De er kommet for at blive.

Og vi (os, der køber cyklerne) har også fanget pointen. At de sparer rytteren for sekunder, vinder meter i forhold til konkurrenterne på andre cykler og belønner wattudladningerne. Primært på flad vej, men også når det stiger jævnt med lavere procenter.

Vi kan begynde at se modeltypen mere ’ovenfra’ - en modeltype, hvor det er som om, visionen forud for en udviklingproces hver gang er den samme: At udvikle verdens hurtigste landevejsracer.

Eksempelvis ser vi, at cyklerne i det store og hele ser mere og mere ens ud, trods de enkelte mærkers særlige, designmæssige kendetegn og andre variationer, som kan henføres under æstetik eller gennemtænkte - og gennemtestede - funktionalle løsninger. Eller begge dele.

Naturlig forklaring på ligheder og forskelle
Så skyldes det mangel på kreativitet, at aerocyklerne efterhånden ser så ens ud?

”Når man ser på alle de checkboxe, der skal kunne sættes hak ved på sådan en cykel, og dertil lægger, at den skal overholde alle UCI’s krav og regulativer, og at den skal have en vis stivhed og styrke for at passere sikkerhedstest, men også skal være komfortabel og have ordentlige køreegenskaber - ja, så efterlader det os med så og så mange måder, cyklen kan se ud på,” siger Murray Washburn.

Han fortætter sit svar og den oprigtige og derfor interessante forklaring:

”Samtidig bliver de nye, computergenererede teknologier (hvor man via utallige, forskellige animationer og iterationer simulerer ’vindflowet’ omkring cyklen og dens performace, red.) tilgængelige for flere og flere.”

”Det samme gør vindtunneltests (som er langt dyrere end computersimuleringerne og derfor tages i brug, når computersimuleringerne har givet indikationer, som skal afprøves, inden man vender tilbage til computeren, red.), og vi når en fælles erkendelse af, at der kun er en vis mængde muligheder at arbejde med. En vis mængde knapper at skrue på.”

”Der er en grund til, at aerocyklerne ligner hinanden så meget. Det skyldes ikke, at vi nærstuderer hinandens produkter og så siger, at ’det dér må vi også gøre’.”

”Det er snarere et spørgsmål om, at vi alle vil løse et ens problem, og at der faktisk ikke er så mange måde at gøre det på. Derfor er der så meget ensartethed i det, man når frem til,” medgiver Murray Washburn.

Der er noget om det. Den ekspert i aerodynamik, computersimuleringer og vindtunneltestning, Cannondale har samarbejdet med i udviklingen af SystemSix-modellen, og som har stået for et videnskabeligt ’white paper’ om cyklen, er - ikke overraskende - nået frem til, at cyklen er den hurtigste på markedet. Men kunsten - og hundreddelsekunderne - ligger i detaljen. Den er knap synlig.

 



Brede dæk, komfort og aerodynamik
Ser man efter, er SystemSix nok innovativ og i sit eget strømlinede design. Cannondales umiskendelige signatur. Men på de fleste andre områder er der også gået en form for standard i ’den’ - fordi den gennemgribende teknologiske udviklingsmetode på sin vis dikterer det.

Blandt andet skivebremserne, som i det rette design har vist sig mere aerodynamiske end traditionelle bremser. Den interne kabelføring, som fjerner ’turbulensen’ primært omkring cyklens front. Det flade, aerodynamiske styr. Rammens geometri og former, groft sagt.

Samt de høje og ikke mindst brede fælgprofiler, med tilpasset dækbredde, som de seneste år har vist sig som en kolosal landvinding, og faktisk var, forklarer Murray Washburn, hvor udviklingen og designet af SystemSix tog sit udgangspunk. Der hvor man startede.

Balancen mellem aerodynamik og komfort vindes navnlig her, hvorfor trenden vinder frem. Men, understreger Cannondales Global Director of Marketing, at udvidde fælg- og dækbredden, ændrer essentielt på cyklens måde at bryde vinden på. Det ændrer mere, end man skulle tro.

Alt sammen er det altså noget, man som producent af aerocykler - som ingeniør, designer, aerospecialist - simpelthen ikke kan bevæge sig udenom. Test viser og afgør, at sådan opnår man den bedste aerodynamik; med disse sammenhængende designgreb. Med hvad der i dag konsekvent omtales som ‘system-integreret design’.

Og det altså uagtet de forskellige testmetoder og testprokokoller, de forskellige mærker bruger, og som de typisk hævder er de bedste og mest præcise.

Vindmodstand og kreative benspænd
Man kan tale om en ramme om kreativiteten. I den forstand, at det ikke længere handler om ’blot’ at nedbringe vægten på cyklen, gøre rammen og de enkelte dele stivere eller øge komfortabilitet. De tre tidligere så afgørende parametre, der skulle skabes balance imellem,.

Som alle, der arbejder med udvikling og innovation ved, opnår man modstridende bevægelser med begrænsende rammer, med kreative benspænd. Man må acceptere alt det, man ikke kan - i dette tilfælde fx ændre afgørende på rammens geometri - og man tvinges til større opfindsomhed, hvor der faktisk er rum til at udnytte den. Med andre ord, man går endnu længere ind og ned i detaljerne.

Det er det, vi ser, når det kommer til aerocyklerne, og det er det, Cannondale naturligvis har både arbejdet intenst med i udviklingen af SystemSix-modellen og, som Murray Washburn engageret og med stolthed fremviser ved en lejlighed som denne.

Det som, de danske forhandlere i Heidelberg og alle andre, der siden har oplevet cyklen, forholder sig til er modellens fremtoning - og dens performance. Innovationen ligger i høj grad i at brugere af cyklen har fået den bedst mulige afstemning mellem fart og anvendelighed.

”Hver eneste gang, vi skulle træffe et afgørende valg for cyklen, gik vi efter det, der ville gøre den hurtigst. Men uden at det samtidig ville drive folk til vanvid”, lyder Cannondale-repræsentantens formulering af arbejdsmetoden.

Som eksempel nævner han kabelføringen gennem frempinden. Den brugte man lang tid på at gøre nem at arbejde med, samtidig med, at de aerodynamiske gevinster på dette punkt er i top. Samme opskrift var i anvendelse på modellens andre innovative områder.

 


Ensartethed, mest en fordel for forbrugerne
En vigtig pointe for Murray Washburn at fremdrage i snakken om dels det fokus på detaljer, som de nye højteknologiske metoder fordrer, dels den begrænsning og ensartethed i design hos de forskellige producenter, de afstedkommer er: at det faktisk giver forbrugerne en vis tryghed.

Den holdning står han i hvert fald gerne på mål for - at der er både godt og skidt ved aerocyklernes designmæssige sammenfald. Men mest godt, alt taget i betragtning.

”Det dårlige er, at det ikke bliver nemmere at se forskel fra et mærke til et andet.”

”Modsat er det et positivt tegn, og en hjælp for forbrugeren, at når nu forskellige mærker, som benytter højteknologiske værktøjer, ender op med mange af de samme resultater og løsninger - ja, så giver det en forvisning om, at man kan stole på det, man ser. Intet er tifældigt.”

”Man undgår at føle, man tager unødigt store chancer, og i stedet tilbyder det jo en mulighed for netop at vende blikket mod de rafinerede teknikker og detaljer, hvert enkelt mærke har fundet frem til og brugt energi på.”

”De små, men afgørende parametre, som gør, at du som rytter blive hurtigere på cyklen,” siger Murray Washburn.

 



Fart frem for følelse
Han vil ikke afvise, at man godt kan gå hen og få lidt ondt af de stakkels designere, som på snart alle områder må indordne sig under ingeniørernes teknologiske landvindinger. Men i den nervepirrende proces, det nu en gang er at skabe ’verdens hurtigste cykel’, og hvor hver eneste vindtunneltest opleves som en tyngende eksamen, må det nu engang være sådan.

Designernes input i processen med at finde ’smarte’ løsninger skal man alligevel ikke undervurdere, forvisser Murray Washburn. Han køber ikke idéen om, at al romantik er forsvundet ud af cykeldesign. At alt er blevet til test og tal.

”Den individuelle, kropslige følelse, man opnår ved både at se, føle og sidde på en cykel, kan man ikke regne sig frem til.”

”Computerkræften kan fortælle os, hvor stift noget bliver, hvor aerodynamisk noget bliver - men ikke, hvordan disse elementer i kombination med hinanden og med andre vil føles på cyklen. Når man rent faktisk cykler.”

”For os var det altafgørende, at følelsen omkring Cannondale SystemSix var familiær. At man på og af cyklen fornemmer et fællesskab med de andre af vores cykler,” siger Murray Washburn.

Ikke desto mindre slår han atter mantraet fast: ”The look always follows the function.”

En forårsdag i Hell-singør - godkendt af Cancellara
I år er det 10. gang, CK Kronborg, afvikler "En Forårsdag i Hell-singør". Det sker søndag den 14. april og med sådan et arrangement lige om hjørnet er det naturligvis rart at få et klap på skulderen af en af forårsklassikernes konger, Fabian Cancellara, der i weekenden gæstede Copenhagen Bike Show i Øksnehallen.
Produktnyt: Ny hjelmteknologi fra Trek og Bontrager
Amerikanerne lancerer ny hjelmteknologi, der revolutionerer standarderne for sikkerhed og beskytter mod de farlige skråvinklede slag. Navnet er WaveCel og materialet er op mod 48 gange mere effektiv end almindelige hjelme til at forhindre hjernerystelser.
Øksnehallen skabte den perfekte kulisse for cykelfest
Der var mødt rekord mange udstillere fra ind- og udland op til Copenhagen Bike Show i weekenden, og det samme var Fabian Cancellara. Det var et godt mix, som trak mange besøgende til messen.
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk - Touren til Gardsøen uge 6
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.  
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?! (Part 1)
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Team Motionsfeltet åbner sæsonen i Jennum
Søndag den 31. marts åbner den danske landevejssæson for alvo, med motionsløbet Gran Fondo Jennum ved Vejle. Det største deltagende hold hedder Team Motionsfeltet.dk.
Jakob Fuglsang medejer af tøjmærke
Cykeltøj-iværksættere får den danske cykelrytter Jakob Fuglsang med på holdet. 
Cancellara kommer til dansk cykelmesse
Nordic Bike Shows A/S er firmaet bag Copenhagen Bike Show, der siden 2015 har arrangeret Skandinaviens største cykelmesse i København med mere end 100 udstillere fra ind- og udland og over 15.000 besøgende.
Test: Bkool Smart Air
Tiden hvor hjemmetrænere var forbeholdt vinteren er forbi. Nye og smart teknologi gør, at man kan få underholdende træning hele året, men måske vigtigst af alt, så er hjemmetræneren blevet et vigtigt våben for dem som træner seriøst og struktureret. Her kan man nemlig træne særdeles effektivt og målrettet og derved få maksimalt udbytte af sin tid.

Instagram #motionsfeltet

Produktnyt: Rapha Custom – teamtøj designet af dig
Nu kan flere af Raphas populære kollektioner fås som teamtøj, som let kan designes af alle med Raphas revolutionerende designmodul.
Aalborg MTB Marathon 2019 giver garanti for gåsehud
27. april 2019 er datoen, hvor det traditionsrige Aalborg MTB Marathon holder sit indtog i Aalborg - og byen fyldes med 3000 MTB-ryttere til en oplevelse, der sætter sig på nethinden.  
Test: Vittoria Barzo 29x2.35
Mange cykelmotionister kender Vittoria for deres landevejsdæk, men faktisk har Vittoria en bred palette af dæk til mountainbike, lige fra de lette XC-dæk til de tunge downhill-dæk. Vi har testet et godt bud på et allround dæk til XC-brug.
Årets største cykeldyst starter klokken 15 i dag
Feltet.dks helårlige spil, Feltet.dk Tour, starter på lørdag, når forårsklassikerne starter med Omloop Het Nieuwsblad. 
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk - Touren til Gardasøen uge 4
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.  
Cykeloplevelse i Verdensklasse i Odense
Frank Institute of Sports tilbyder nytænkende cykeloplevelse, hvor alt fra bikefit til kaffe gennemsyres af kompromisløs kvalitet.
MTB soloryttere i 2019-udgaven af Bike Transalp
Ruten for 2019-udgaven af mountainbikeløbet Bike Transalp er blevet offentliggjort, og ud over en ny målby kunne arrangørerne også afsløre, at det i år bliver muligt at stille op alene. Der er 1000 startpladser, så vent ikke for længe, hvis du vil prøve kræfter med løbet.
Produktnyt: S-Works EXOS
Specialized har lanceret en ny highend cykelsko, som er den letteste og mest revolutionerende, som den amerikanske gigant nogensinde har skabet. Navnet på skoen er S-Works EXOS. 
Jyllands største cykelmesse har vokseværk
De trange rammer i Ridehuset er skiftet ud med mere end 1.700 m2 i Centralværkstedet og Smedien, når Aarhus Bike Show afholdes den 9.-10. marts 2019. Dermed er Jyllands største cykelmesse blevet endnu større.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Tre cykler på højkant i Feltet.dks Tour
Feltet.dk har startet vores store sæsonmanagerspil kaldet Feltet.dk Tour. Managerspillet starter den 2. marts og kan du køre dig til en podieplacering i spillet, så er du sikker på at vinde en cykel!
Produktfokus: ”Der er en grund til, at aerocyklerne ligner hinanden”
Cannondale SystemSix, det amerikanske mærkes aero-topracer, blev sendt på markedet i 2018, og modellen opnåede hen over efterår og vinter et utal af positive, internationaler anmeldelser samt topresultat i en uafhængig vindtunneltest af aerocykler: som den hurtigste på markedet. Feltet.dk har talt med Cannondale om modellen - og om aerocykler som ny, etableret modeltype.
Cykelbageren i Nørre Aaby har solgt over en halv million romkugler på under et år
Nørre Aaby Bageri har siden marts 2018, hvor de vandt prisen for Danmarks bedste romkugler ved FoodExpo i Herning, solgt over 500.000 romkugler. En stor del af dem er solgt til cykelturister, for det vestfynske bageri har en ganske særlig placering, der gør det nemt at nå på cykel fra flere af områdets større byer.
Python Pro udvider med nyt banebrydende koncept
Den danske cykelproducent, Python Pro, har udvidet deres koncept med et nyt og meget spændende tiltag til forbrugeren, hvor de kan spare 3.000 kroner.
Test: Giant Trance 29 2019
Er du på jagt efter en mountainbike, der kan bruges til at til det meste, er Giant Trance 29 et rigtigt godt bud.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

En forårsdag i Hell-singør - godkendt af Cancellara
I år er det 10. gang, CK Kronborg, afvikler "En Forårsdag i Hell-singør". Det sker søndag den 14. april og med sådan et arrangement lige om hjørnet er det naturligvis rart at få et klap på skulderen af en af forårsklassikernes konger, Fabian Cancellara, der i weekenden gæstede Copenhagen Bike Show i Øksnehallen.
Produktnyt: Ny hjelmteknologi fra Trek og Bontrager
Amerikanerne lancerer ny hjelmteknologi, der revolutionerer standarderne for sikkerhed og beskytter mod de farlige skråvinklede slag. Navnet er WaveCel og materialet er op mod 48 gange mere effektiv end almindelige hjelme til at forhindre hjernerystelser.
Øksnehallen skabte den perfekte kulisse for cykelfest
Der var mødt rekord mange udstillere fra ind- og udland op til Copenhagen Bike Show i weekenden, og det samme var Fabian Cancellara. Det var et godt mix, som trak mange besøgende til messen.
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk - Touren til Gardsøen uge 6
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.  
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?! (Part 1)
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Team Motionsfeltet åbner sæsonen i Jennum
Søndag den 31. marts åbner den danske landevejssæson for alvo, med motionsløbet Gran Fondo Jennum ved Vejle. Det største deltagende hold hedder Team Motionsfeltet.dk.
Jakob Fuglsang medejer af tøjmærke
Cykeltøj-iværksættere får den danske cykelrytter Jakob Fuglsang med på holdet. 
Cancellara kommer til dansk cykelmesse
Nordic Bike Shows A/S er firmaet bag Copenhagen Bike Show, der siden 2015 har arrangeret Skandinaviens største cykelmesse i København med mere end 100 udstillere fra ind- og udland og over 15.000 besøgende.
Test: Bkool Smart Air
Tiden hvor hjemmetrænere var forbeholdt vinteren er forbi. Nye og smart teknologi gør, at man kan få underholdende træning hele året, men måske vigtigst af alt, så er hjemmetræneren blevet et vigtigt våben for dem som træner seriøst og struktureret. Her kan man nemlig træne særdeles effektivt og målrettet og derved få maksimalt udbytte af sin tid.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat