Feltet.dk bringer denne artikel i samarbejde med Politiforbundet. Artiklen har været bragt i Politiets fagblad: "DANSK POLITI" forud for Tour de France kommer til Danmark og giver et godt indblik i politiets arbejde før og under begivenheden.

Med et års forsinkelse kommer Tour de France til Danmark den første weekend i juli. Det er den største sportsbegivenhed på dansk jord nogensinde. Forud er gået en massiv og lang planlægning på tværs af myndigheder, ministerier, styrelser og organisationer. DANSK POLITI har talt med fem politifolk, der har været helt centrale i forberedelserne.

 

De første tre dage i juli lægger store dele af Danmark gader, landeveje, broer og byer til tre etaper af verdens største cykelløb - Tour de France - med alt hvad det indebærer af ryttere, følgevogne, motorcykeleskorter, reklamekaravane, medieshow og tusindvis af hujende tilskuere.

 

Det bliver en historisk stor sportsbegivenhed på dansk jord. Men de festlige dage vil også byde på store trafikale ændringer. Både for de borgere, der fysisk vil følge Tour de France-rytterne på de tre etaper, og for de, der bare gerne vil kunne transportere sig selv fra A til B.

 

Storebæltsbroen lukkes i fem timer under anden etape, mens rytterne passerer det unikke vartegn, og der vil være masser af afspærrede færdselsårer i de byer og landsdele, som Touren bevæger sig igennem. 

 


Foto: Lars Møller

 

Ikke nok med det, falder Tour de France sammen med den traditionelt største udrejsedag i forbindelse med sommerferien, en Roskilde-festival og et DGI-landsstævne i Svendborg.

 

Med andre ord er der ”fuld plade” alene på de trafikale udfordringer, der kan opstå under afviklingen af cykelløbet. Dertil kommer alle de ting, der kan tænkes ind som mulige scenarier, men ikke forudses. Afviklingen af Tour de France kræver derfor selvsagt et meget tæt samarbejde og koordinering mellem mange forskellige aktører, og det er Københavns Politi, der har ansvaret for den strategiske koordinering på nationalt plan. 

 

Historisk mange aktører skal arbejde sammen

Vicepolitiinspektør Jens Reusch har været den gennemgående person i hele planlægningsfasen, som har været langstrakt, da Tour de France skulle have været til Danmark i 2021, men det blev aflyst på grund af corona. Skal Jens Reusch pege på noget af det, der har været mest spændende i planlægningen, vælger han udfordringen med at få hele det trafikale puslespil til at gå op og ikke mindst, hvordan man får alle ændringerne kommunikeret ud til eksempelvis borgere, turister og virksomheder. 

 

"Det bliver en stor, fælles opgave for både kommuner, trafikselskaber og andre, hvor vi som politimyndighed byder ind, hvor vi kan. Jeg tror ikke, at der findes én færge mellem Jylland og Sjælland, der ikke er sat ekstra ind i de dage, ligesom DSB sætter ekstra togstammer på sine tog både på tværs og på langs af landet," fortæller Jens Reusch, der sidder i Tour de France-sekretariat under Center for Operation i Københavns Politi. 

 

Faktisk hørte sekretariatet under Rigspolitiet indtil årsskiftet, men i forbindelse med Rigspolitiets reorganisering overgik det overordnede koordinerende ansvar på nationalt plan til Københavns Politi. 

 

Jens Reusch fulgte med opgaven, som ene mand i sekretariatet, og har altså været med i planlægningen fra dag ét. 

 

"Danmark har faktisk aldrig prøvet noget af samme format før, hvor så mange forskellige aktører er involveret. Der er tale om et kæmpe, men også dybt professionelt, koncept for afviklingen af Tour de France, som den franske medievirksomhed ASO står bag. Det er ganske imponerende," fortæller Jens Reusch.

 

Hans chef er ledende politiinspektør i Københavns Politi, Peter Dahl, der bærer det strategiske ansvar på sine skuldre. 

 

"Vi prøver at vride hjernen med alle tænkelige scenarier, der kan udspille sig, og så forberede os på det, men jeg skal da være ærlig at sige, at vi gerne vil undvære en naturkatastrofe eller lignende oven i Tour de France," siger Peter Dahl.

 

Peter Dahl glæder sig til Tour de France / Foto: DANSK POLITI

 

Får selv udfordringer med at komme rundt

De tre politikredse, der huser en målby (København, Nyborg og Sønderborg) har ansvaret for den politioperative opgave på ”deres etape”.

 

Naturligvis i tæt samarbejde med de andre politikredse, som cykelløbet kommer igennem samt med andre relevante myndigheder og aktører. De Lokale Beredskabsstabe (LBS) i politikredsene har derfor været et vigtigt omdrejningspunkt i hele planlægningsfasen.

 

I København finder første etape med enkeltstarter sted den 1. juli. Før og efter selve Touren vil der desuden blive afholdt nogle afledte arrangementer som præsentation af rytterne i Tivoli og en mulighed for københavnerne for selv at køre etapen, der er på 13 kilometer. 

 

Men set med københavnske briller er den operative politiopgave i forbindelse med Tour de France ikke meget anderledes end at planlægge andre større begivenheder i hovedstaden som VM i cykling, EM i fodbold eller et regentjubilæum, ifølge ledende politiinspektør Peter Dahl

.

"Der bliver dels tale om en almindelig ordens- og sikkerhedsopgave, når mange mennesker er samlet på ét sted, dels en opgave med at sikre at cykelrytterne kan komme trygt gennem etapen. ASO tæller flere hundrede frivillige, som sammen med Hjemmeværnet hjælper til de steder, hvor det ikke er så kompliceret, og vi selv står for de steder, hvor der eksempelvis skal dirigeres trafik. Vi anser lidt opgaven som ved et fodboldstadion. Det her stadion er bare på hjul, og da vi ikke kan flytte politifolkene lige så hurtigt som rytterne, må vi dække en stor del af ruten ind fra begyndelsen," beskriver Peter Dahl.

 

Foto: Sirotti

 

Dertil kommer de trafikale udfordringer, der kan opstå i forbindelse med alle de andre beredskabsmæssige opgaver, der vil være på dagen.

 

Peter Dahl forudser, at beredskabet selv kan få svært ved at komme frem i en hovedstad, hvor nogle af de allerstørste færdselsårer er spærret af. 

 

"Det gælder i hvert fald om at få placeret vores egne patruljekøretøjer strategisk på alle sider af afspærringerne. Faktisk overvejer vi, når der skal ske vagtskifte i forbindelse med vores almindelige bevogtningsopgaver rundt om i byen, at vores folk skal transportere sig med metroen. Det bliver lidt anderledes," siger den ledende politiinspektør. 

 

Lukning af bro gør det til særlig opgave

I Fyns Politi er det linjechef for beredskabet, Christian Rasmussen, som står i spidsen for planlægningen af den politioperative indsats, når anden etape af Tour de France skal køres den 2. juli med start i Roskilde og målby i Nyborg.

 

Den fungerende politiinspektør pointerer dog, at det sker i tæt og godt samarbejde med Midt- og Vestsjællands Politi, der jo huser startbyen, og Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, der ligeledes har byer på etapen, som rytterne ræser igennem. 

 

Lukningen af Storebæltsbroen i fem timer gør det dog til en helt særlig opgave for den fynske politikreds.

 

"Vi bliver naturligvis nødt til at indtænke scenarier, hvor vi skal være i stand til at lukke en ambulance eller en akutlægebil igennem afspærringerne, og så gælder det om at få kommunikeret bredt ud og på så mange platforme som muligt, at man altså ikke kan krydse broen mellem klokken 13-18 den dag. Lukninger falder i øvrigt sammen med en stor trafikal udrejsedag, en Roskildefestival og et DGI-landsstævne i Svendborg, så det er ikke ukompliceret, for mange vil have behov for at krydse landsdelene," fortæller Christian Rasmussen.

 

"Men jeg har da en forventning om, at det bliver en dejlig og festlig dag med Storebæltsbroen som et flot indslag, når rytterne cykler over. Der ligger i hvert fald en kæmpe planlægning bagved, som udføres af mange engagerede medarbejdere og ledere," tilføjer Christian Rasmussen.

 


Tour de France kommer i år forbi alle de danske seværdigheder og ikke kun Triumfbuen i Partis. Foto: A.S.O. / Pauline Ballet / Alex Broadway / Thomas Maheux

 

Alle stepper op

Målbyen på tredje etape er Sønderborg i Syd- og Sønderjyllands politikreds. Hér er det politiinspektør og linjechef for beredskabet, Tage Jehn, der har ansvaret for politioperationen i tæt samarbejde med Sydøstjyllands Politi, da etapen lægger ud i Vejle og også kører igennem Kolding. 

 

"I virkeligheden er Tour de France jo et cykelløb som for eksempel Post Nord Danmark Rundt, som vores to politikredse ofte har lagt landeveje til. Touren er blot i en større skala, og der er da ingen tvivl om, at startbyen har en stor opgave foran sig og målbyen en endnu større, konstaterer Tage Jehn.

 

"Alle stepper lige op, når vi har større begivenheder i vores kreds, for alle ønsker at gøre deres bedste, og det er jo bare skønt. Jeg forventer også, at tredje etape af Touren bliver en spændende dag at gå på arbejde. Vi har jo aldrig før haft så stor en sportsbegivenhed i vores kreds, og det er dejligt at se, når alle arbejder sammen på tværs af politikredse, kommuner, myndigheder og organisationer. Der bliver i hvert fald tænkt nogle gode tanker," siger Tage Jehn.

 

Selvom det kommer til at trække en del politiressourcer at få Touren, og alt hvad der følger med dens afvikling, godt og trygt gennem Danmark, kan opgaven løses, uden at det kommer til at påvirke sommerferieplanlægningen i kredsene.

 

"På tredje etape deles vi jo heldigvis om opgaverne med Sydøstjyllands Politi, men de, der er på arbejde den dag, kommer ikke til at gå rundt med hænderne i lommen," lyder det fra Tage Jehn.

 

Grand Final for eskorteleder

For politikommissær Axel Sørensen, der er eskorteleder for de deltagende danske motorcykelbetjente, bliver det nogle helt særlige dage, når Tour de France løber af stablen. 

 

"Starten på Tour de France i Danmark hedder jo ”Grand Départ”, men for mig vil Touren på dansk jord også blive 'Grand Final', fordi den bliver min allersidste opgave, jeg skal løse i dansk politi. Når feltet har passeret målstregen i Sønderborg den 3. juli, kører jeg hjem og går på pension," fortæller snart 64-årige Axel Sørensen fra Københavns Politis færdselsafdeling.

 

Tour de France i Danmark bliver sidste etape i politikarrieren for den erfarne eskorteleder Axel Sørensen fra Københavns Politis færdselsafdeling / Foto: DANSK POLITI

 

Faktisk har han udskudt sin pensionering fra politiet i et år, fordi Tour de France sidste år blev aflyst på grund af corona. Men da ingen andre i dansk politi har samme erfaring med at arrangere eskortekørsel i forbindelse med cykelløb, tilbød han selv at fortsætte, indtil Tour de France var afviklet. 

 

"Jeg stoppede sidste år med selv at køre motorcykel, men jeg er med i bil på alle tre etaper sammen med de danske motorcykelbetjente. Jeg skal køre nogle minutter foran de allerforreste cykelryttere, så det bliver i bakspejlet, jeg kommer til at følge Tour de France," fortæller Axel Sørensen med et smil.

 

Bistand fra franske motorcykelbetjente

De danske motorcykelbetjente vil ikke komme i umiddelbar nærhed af cykelrytterne. Det kræver nemlig nogle helt særlige kompetencer at køre helt tæt på cykelryttere i høj fart. Derfor sender fransk politi et antal af deres egne motorcykelbetjente, der er vant til at køre eskorte til Tour de France, med til Danmark.

 

Fransk politi og ambulancer kommer til Danmark. Det kræver særlige kompetencer at køre helt tæt på cykelryttere i høj fart. Derfor sender fransk politi et antal af deres egne motorcykelbetjente, der er vant til at køre eskorte til Tour de France, med til Danmark / Foto: DANSK POLITI

 

De danske motorcykelbetjente skal i stedet koncentrere sig om at holde etaperne fri, så rytterne ubesværet kan drøne derudaf, fortæller Axel Sørensen og oplyser, at de ryttere, der styrter, også i første omgang vil modtage behandling i franske ambulancer. Kræver skaderne en tur på hospitalet, er det dog en dansk ambulance, der tager over.

 

Axel Sørensen har gjort sit ”hjemmearbejde” som eskorteleder via 15 Post Nord Danmark Rundt-cykelløb gennem årene og VM i cykling i Nordsjælland og København tilbage i 2011. Senest har han været til cykelløbet Paris-Nice tidligere i år for at studere, hvordan fransk politi arbejder.

 

"De er superprofessionelle. Det er tydeligt, at de er meget erfarne," fortæller Axel Sørensen.

 

Han tilføjer, at planlægningsmøderne med fransk politi indtil videre er foregået på en blanding af gebrokkent engelsk og fransk.

 

"Men næste gang, vi mødes, har vi en dansk kollega med, der taler fransk, så vi er sikre på, at alle detaljer kommer med," siger Axel Sørensen.

 

Ingen korslagte arme eller tab af viden

Der bliver også taget højde for sprogbarriererne, når cykelløbet bliver afviklet på dansk jord.  Det fortæller vicepolitiinspektør Jens Reusch fra Tour de France-sekretariat i Københavns Politi.

 

"Under afviklingen af Touren vil jeg og to fransktalende kolleger befinde os i ASO-koordinationscentret, som svarer lidt til politiets KSN. Vi vil fungere som forbindelsesofficerer mellem politiets KSN-ledere og ASO. Det har været vigtigt for mig, at vi har politifolk med, der taler fransk, så politifagligheden er tilstede, hvis det pludselig skal gå stærkt med at oversætte, hvis der opstår en politimæssig hændelse," forklarer Jens Reusch, der fortæller, at hans egne franskkundskaber ikke rækker meget længere end til ”bonjour”.

 

Politiet forsøger også at undgå tab af viden og erfaringer fra etape til etape. Derfor bliver der oprettet et gennemgående team af KSN-ledere fra alle de berørte politikredse. Et team, som fysisk flytter sig fra etape til etape, og som er med alle tre dage, selvom KSN-lederens ”egen” politikreds kun er involveret i én af etaperne. 

 

"Vi har aldrig arbejdet på sådan en måde før i dansk politi, men det har virkelig været positivt at opleve, at der ingen korslagte arme har været over at arbejde anderledes, end man plejer. Alle har været indstillede på at finde den mest optimale løsning og tænke i ensartethed på tværs af landet," siger Jens Reusch.

 

Havblik og sidevind

I lighed med alle andre håber Jens Reusch på et Tour de France på dansk jord, der får karakter af en stor festdag med smilende politifolk i nystrøgne uniformsskjorter og hvide hatte i start- og målområderne samt et dansk sommervejr, der viser sig fra sin allerbedste side. Gerne med havblik og sidevind over Storebæltsbroen, da det er mest optimalt for cykelrytterne.

 

"Alle involverede aktører har i hvert fald forsøgt at tænke 360 grader rundt og finde de bedst mulige løsninger, så må DMI stå for vejret," siger Jens Reusch med et smil.

 

Eller som eskorteleder Axel Sørensen udtrykker det: "Jeg glæder mig til at se alle de planlagte politiaktioner løbe af stablen på en god og professionel måde, så politiets rolle slet ikke fylder i den forhåbentlige store, festlige begivenhed."

 

Fakta om de tre danske etaper

Den første etape, enkeltstarten, køres den 1. juli i København. I alt skal tilbagelægges 13 kilometer ad gader og stræder i indre København. Starten går fra Nørre Farimagsgade ved Ørstedsparken, og målstregen er ved Rådhuspladsen og Københavns Rådhus.

 

Tour de France kommer til Danmark for første gang. Det sker med en 13 km lang enkeltstart inde i indre København. Se denne explainer og blive klogere på den første etape i Danmark nogensinde.

 

 

Anden etape køres den 2. juli med start i Roskilde. Undervejs kører feltet igennem Lejre, Holbæk, Odsherred, Kalundborg, Korsør og krydser Storebæltsbroen for at køre over målstregen i Nyborg. En etape på i alt 199 kilometer.

 

 

Tredje og sidste etape på dansk jord starter i Vejle og slutter i Sønderborg den 3. juni. Undervejs kører feltet igennem Kolding, Christiansfeld, Haderslev, Aabenraa og Nybøll.

 

 

Om Tour de France

Tour de France er verdens største og mest betydningsfulde cykelløb. Efter De Olympiske Lege og VM i fodbold er det den tredjestørste tilbagevendende sportsbegivenhed. 

 

Løbet er kørt siden 1903, kun afbrudt i årene 1915-1918 og 1940-1946 af verdenskrigene. Dette års Tour de France bliver den 109. udgave af cykelløbet. 

 

Løbets første etape begynder den 1. juli 2022 med en enkeltstart i Danmarks hovedstad København. Det bliver første gang, løbet besøger Danmark, og København er den nordligste by, hvor den såkaldte “Grand Départ” har fundet sted.

 

ASO er det franske medieselskabet, som står bag konceptet for afviklingen af Tour de France og andre store sportsbegivenheder.

 

 

Tak til journalist Karina Numelin Bjørnholdt og fagbladet DANSK POLITI for samarbejdet om artiklen

Bliver tredje gang lykkens gang for Emil Axelgaard?
Feltet.dk og Emil Axelgaard vil gerne udfordre vores brugere til en lille duel på forudsigelser i 2022. 
Livestream Touren uden afbrydelser til halv pris
Tour de France starter på fredag. Det fejrer Feltet.dk i samarbejde med Warner Bros. Discovery, da du nu kan streame hele Touren for kun 64,50 kroner! Så skal du til stranden eller andet, så kan du have Touren med på tur. 
Byd på fede cykelauktioner doneret af stjerneryttere
Er du stor cykelfan? Så har du nu mulighed for at få fingrene i unikke cykeloplevelser såsom VIP-billetter med INEOS Grenadiers, pladser i karavanen, signeret cykeltøj og meget mere, når Kræftens Bekæmpelse i samarbejde med Lauritz.com auktionerer en masse fede præmier i anledning af Tour de France i Danmark.
Asgreen og co. får ny hjelm til enkeltstarten
Kasper Asgreen og co. kommer til at starte dagens enkeltstart med en helt ny hjelm fra Specialized.
Vindmålinger og data fra lufthavnen - sådan vil EF Education vinde enkeltstarten
EF Education-Easypost-direktøren Jonathan Vaughters løftede lidt af sløret for, hvordan de tackler dagens enkeltstart, da Cannondale holdte Tour-fest i København.
Managers på Tour: Hvad er den bedste optakt til Tour de France?
Eksperter har i flere år diskuteret, hvad der er den mest fornuftige forberedelse til Tour de France: Critérium du Dauphiné eller Tour de Suisse. I år har der endda været yderligere to muligheder: Tour of Slovenia og La Route d’Occitanie. Alle løb, hvor håbefulde klassementsryttere har kunnet teste formen forud for årets absolutte højdepunkt.
Sæt dit Tour-managerhold - Præmier for over 100.000 kroner
Sæt dit Tour de France-managerhold og vind nogle af de mange flotte præmier! Dyst imod vennerne og familien!
Made in Denmark: CeramicSpeed fejrer det danske brands ophav
CeramicSpeed og fire professionelle hold teamer op under Tour de France for at fejre det danske brands ophav. 
Produktnyt: Trek Madone SLR 2023
Trek har udviklet en lettere, hurtigere og mere aerodynamisk Madone SLR og udfordrer grænserne med deres innovative design.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Tour de France-manager: Hvem har 9 rigtige?
Det havde Nicolai Hurup sidste år, da managerspillet i forbindelse med Tour de France blev gjort op efter 21 etaper. Eller rettere - han havde faktisk kun 6 helt rigtige. Plus et par halvkiksede og en enkelt fuser. Men alt i alt var det nok til en forholdsvis komfortabel sejr med godt 200 points ned til nummer to.
Cannondale i vovet Tour-design
Cannondale er klar til at vælte cykelverdenen endnu en gang, når både kvinder og mænd kører årets Tour i et vovet design fra ikoniske Palace Skateboards og Rapha for at fejre at kvindernes Tour er tilbage.
Bliv klar til den danske Tour-start
De tre første dage i juli i år bliver historiske! For første og måske eneste gang gæster Tour de France-feltet lille Danmark. Skal du være festklædt?
Mads P: Cykel med lygter i dagtimerne
Bliv set, når du er ude at cykle - kør med cykellygter fra Bontrager. 
2ned - Danmarks nye cykelunivers
En løs samtale mellem to cykelentusiastiske venner, udviklede sig til en fuldtids ambition om at skabe et samlende dansk cykelunivers med et mangfoldigt fokus, som hjælper dig, uanset om du mangler cykeltøj, inspiration eller et frit cykelfællesskab. Ambitionen kalder vennerne i dag 2ned.
Vind Jacques Anquetils cykel!
Jysk Fynske Medier udlodder i samarbejde med Feltet.dk en af Jacques Anquetils cykler. Ja, du læste rigtigt!
Guide: Sådan kommer du bedst frem til Tour de France
De tre Tour de France-etaper bliver uden tvivl det største event i Danmark i hele 2022, og rigtig mange danskere vil gerne være en del af cykelfesten. Vejdirektoratet anbefaler derfor, at man planlægger sin tur til Touren i ekstra god tid og booker en parkeringsplads på forhånd, så man ved, hvornår man skal hjemmefra for at nå frem til den perfekte Tour-udkigspost i tide.
Cykelfan udgiver sang til den danske Tour-start
Sten Lindegaard har netop udgivet singlen ”Tour de France i Danmark - får alle op at stå”, og du kan høre den her!
Tronskifte: Fini presset af stortalent til målstregen
Sebastian Fini vandt i dag det danske mesterskab i XCO-disciplinen foran stortalent.
Byd på fede cykelauktioner doneret af stjerneryttere
Er du stor cykelfan? Så har du nu mulighed for at få fingrene i unikke cykeloplevelser såsom VIP-billetter med INEOS Grenadiers, pladser i karavanen, signeret cykeltøj og meget mere, når Kræftens Bekæmpelse i samarbejde med Lauritz.com auktionerer en masse fede præmier i anledning af Tour de France i Danmark.
Ikke en Tour - uden at vinde et multisportsur
I samarbejde med Polar udlodder Feltet.dk hele tre Grit X Pro Titan luksusmultisportsur. Urene har en værdi af 4.499 kroner!
Overblik: DM-program og starttider til enkeltstarterne
I Aalborg er alle sejl sat for at skabe en fantastisk kulisse for det nye tiltag: DM-ugen, som samler de officielle danmarksmesterskaber for 28 specialforbund, hvilket dækker over flere end 50 sportsgrene med flere end 100 discipliner. Over 180 medalje sæt skal uddeles, når DM-ugen afvikles den 23.-26. juni.
Anmeldelse: Pro Cycling Manager 2022
2022-udgaven af Pro Cycling Manager har ramt hylderne, og traditionen tro anmelder Feltet.dk den nyeste udgave af branchens førende cykelsimulator.
Politiet før Touren: Vi har aldrig prøvet noget af samme format før
Feltet.dk bringer denne artikel i samarbejde med Politiforbundet. Artiklen har været bragt i Politiets fagblad: "DANSK POLITI" forud for Tour de France kommer til Danmark og giver et godt indblik i politiets arbejde før og under begivenheden.
De 7 populæreste Tour de France-bøger lige nu
Der udkommer rigtig mange Tour de France-bøger forud for verdens største cykelløb, og du kan naturligvis købe bøgerne til en skarp pris på Feltet.dks webshop. Vi har samlet de 7 nyeste bedst sælgende bøger til dig!

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Mads Pedersen (Trek - Segafredo) tror ikke, at broen kommer til at gøre den største forskel på 2. etape. Og trods hans kendskab til vejene, er han heller ikke overbevist om, at han kan bruge det til sin fordel. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/skal_muligvis_opdateres_mads_pedersen_om_2_etape_broen_goer_ikke_den_stoerste_forskel/ Hvad med vore egne stjerner? Er vi 100% sikre på, at en del af disse ikke også er dopede? NEJ det er vi IKKE. Det er et valg. TDF og andre tv-transmitterede cykelløb er underholdning. A: Hvis jeg tror, at ingen snyder, er det god underholdning som jeg ser. B: Hvis jeg tror at vinderne - eller alle - snyder og ikke bliver afsløret eller kan afsløres, er det dårlig underholdning, som jeg ikke ser. Jeg vælger A med forventning om, at evt snyd bliver afsløret. At snyde planlagt i en konkurrence er æreløst. Og bliver snyderiet afsløret bør konkurrencepræstationen selvfølgelig markeres som "opnået via snyd". Der er ingen tvivl om at Bjarne Riis' sejr i TDF 1996 blev opnået via snyd. Der kan være tvivl om, hvor mange af de andre 197 startende ryttere, der også snød - og om de snød mere eller mindre end Riis - men man kan altså ikke akkrediteres for en sejr, hvor man beviseligt har snydt sig til den. At Riis og andre (se Brasch' indlæg) er erklæret som vindere, på diverse lister er ikke noget argument. Hvis man vælger at tro at snyd i dag ikke er accepteret i elitecykelsport er det absurd at en redaktør for "feltet.dk" akkrediterer Bjarne Riis for sejr i 96 og det er mindst ligeså slemt at se tv2's intro med billeder af både Riis og Armstrong. Beklager jeg (gen)startede dette snydeemne. Jeg glæder mig til resten af touren. Han fører med 8 - 9 sekunder til JV og PR Ingen katastrofe klap lige hesten.Få timer efter den store triumf i Københavns gader stopper fejringen brat for Quick-Step. Coronasmitte har nemlig ramt holdet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/efter_stor_triumf_coronasmitte_rammer_quick-step_alpha_vinyl/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Bliver tredje gang lykkens gang for Emil Axelgaard?
Feltet.dk og Emil Axelgaard vil gerne udfordre vores brugere til en lille duel på forudsigelser i 2022. 
Livestream Touren uden afbrydelser til halv pris
Tour de France starter på fredag. Det fejrer Feltet.dk i samarbejde med Warner Bros. Discovery, da du nu kan streame hele Touren for kun 64,50 kroner! Så skal du til stranden eller andet, så kan du have Touren med på tur. 
Byd på fede cykelauktioner doneret af stjerneryttere
Er du stor cykelfan? Så har du nu mulighed for at få fingrene i unikke cykeloplevelser såsom VIP-billetter med INEOS Grenadiers, pladser i karavanen, signeret cykeltøj og meget mere, når Kræftens Bekæmpelse i samarbejde med Lauritz.com auktionerer en masse fede præmier i anledning af Tour de France i Danmark.
Asgreen og co. får ny hjelm til enkeltstarten
Kasper Asgreen og co. kommer til at starte dagens enkeltstart med en helt ny hjelm fra Specialized.
Vindmålinger og data fra lufthavnen - sådan vil EF Education vinde enkeltstarten
EF Education-Easypost-direktøren Jonathan Vaughters løftede lidt af sløret for, hvordan de tackler dagens enkeltstart, da Cannondale holdte Tour-fest i København.
Managers på Tour: Hvad er den bedste optakt til Tour de France?
Eksperter har i flere år diskuteret, hvad der er den mest fornuftige forberedelse til Tour de France: Critérium du Dauphiné eller Tour de Suisse. I år har der endda været yderligere to muligheder: Tour of Slovenia og La Route d’Occitanie. Alle løb, hvor håbefulde klassementsryttere har kunnet teste formen forud for årets absolutte højdepunkt.
Sæt dit Tour-managerhold - Præmier for over 100.000 kroner
Sæt dit Tour de France-managerhold og vind nogle af de mange flotte præmier! Dyst imod vennerne og familien!
Made in Denmark: CeramicSpeed fejrer det danske brands ophav
CeramicSpeed og fire professionelle hold teamer op under Tour de France for at fejre det danske brands ophav. 
Produktnyt: Trek Madone SLR 2023
Trek har udviklet en lettere, hurtigere og mere aerodynamisk Madone SLR og udfordrer grænserne med deres innovative design.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet

x