Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 28.01.2016 @ 12:05

I 13 kommuner landet over skal der laves såkaldte cykelbokse i lyskrydsene, hvor cyklerne kan køre foran bilerne for at undgå højresvingsulykker.

Såkaldte højresvingsulykker, hvor en lastbil drejer til højre og rammer en cyklist, er ikke så hyppige, men til gengæld er der stor risiko for slemme skader, når uheldet sker. De seneste års ombygning af vejkryds, fornyede krav til lastbilernes spejle og masser af kampagner rettet mod både cyklister og chauffører har betydet, at antallet af dræbte cyklister i højresvingsulykker er faldet fra cirka 10 årligt til 1-5 årligt ifølge Rådet for Sikker Trafik.

 

Nu kommer Vejdirektoratet i samarbejde med Rigspolitiet og Trafikstyrelsen med endnu et tiltag for at dæmme op for ulykkerne. Rundt om i landet bliver der skabt 57 cykelbokse i et stort forsøg, som forhåbentlig øger sikkerheden for cyklisterne i lyskryds.

 

En cykelboks er et areal foran motorkøretøjernes stoplinje, hvor cyklerne kan placere sig, når der er rødt. Dermed bliver cyklisterne mere synlige, og det giver dem et forspring, når der bliver grønt, så de kan komme sikkert gennem krydset, inden motortrafikken kører forbi.

 

"Cykelboksene har den store fordel, at de både gør det hurtigere og sikrere at komme frem på cykel. Jeg tror derfor hurtigt, de danske cyklister vil vænne sig til at placere sig i boksene, når de får muligheden," siger direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam i en pressemeddelelse.

 

13 kommuner skal have cykelbokse 

Boksene findes allerede nu på Frederiksberg og i Aalborg, og det skal efterhånden udbredes til hele Danmark, så der efterfølgende kan komme en evaluering af cykelboksenes effekt. Hjørring, Horsens, Kolding, København, Odense, Randers, Skanderborg, Svendborg, Tårnby, Vejle og Aarhus kommune har alle fået tildelt midler fra puljen til at skabe cykelbokse. 

 

"Jeg er overbevist om, at dette tiltag er et effektivt middel til at undgå de forfærdelige højresvingsulykker. Både biler og lastbiler får meget bedre mulighed for at se cyklisterne, når de holder foran, og cyklisterne får mulighed for at komme ”fri” af den øvrige trafik, inden der bliver grønt. Men vi har brug for mere præcis viden om effekten - og det får vi nu, hvilket er meget positivt," lyder det fra Klaus Bondam.

 

  • Illustrationer af, hvordan man skal benytte cykelboksene kan ses herunder.

  •  

 

 

Rådet for Sikker Trafik har fem gode råd til at undgå højresvingsulykker i almindelige kryds:

 

1. Sæt farten ned, når du nærmer dig og passerer et kryds.

2. Hold øje med lastbiler, især ved siden af eller bag ved dig.

3. Kør først frem, når du har sikret dig, at lastbilen holder stille.

4. Hvis du ikke er sikker på, at lastbilen holder tilbage for dig, så stop og vent, til den er kørt om hjørnet, før du cykler videre.

5. Koncentrér dig om trafikken - tal ikke i mobil og hør ikke musik, når du cykler.

 

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Prøv banecykling til Bike Blowout messen
Kom til cykelmesse og prøv banecykling i Ballerup Super Arena. Sæt en god omgangstid og få lov til at køre finalen.
På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg
Vejlsøhus ligger i smørhullet midt i det fantastiske mountainbikeområde, som Silkeborg byder på. Hotellet er et perfekt udgangspunkt for et aktivt ophold for venner, familie eller kollegaer, som elsker at hoppe på den tohjulede med god affjedring.
Test: AGU sommerkit til kvinder
Hollandske AGU præsenterer med deres kollektion, TREND, smart og feminint cykeltøj til den kræsne cykelkvinde, hvor pasform, funktionalitet samt lækkert design går op i en højere enhed og til en pris, som samtidig er fornuftig.
På tur til Tysklands førende cykelby
For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.
Test: Tøj fra MAAP på tur i bjergene
MAAP er et mærke, som vender masser af hoveder på landevejen med markant og afdæmpet design. Vi har testet tøjet i de sværest mulige omgivelser - de høje bjerge.
Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Produktnyt: Canyon lancerer ny fitness-cykel - Roadlite:ON
Canyon har i dag lanceret en ny fitness cykel: Roadlite:ON, som er en en elcykel bygget på Canyons populære landevejsramme og egenskaber.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Pedaler ville jeg nok tage sådan noget her: https://www.cykelgear.dk/reservedele/pedaler/combi-pedaler-klikalmspdlook/kombipedal-almspd-xlc Der er også klampler med. Og de kan også bruges når man ikke lige har cykelskoene på eller gider clicke ind mellem 2 lysskryds. Du skal have sko til 2-hul system, altså spd. Du kan godt får racersko der kan tage spd klamper, men så er de virkeligt dårlige at gå i pga den lille klampe UNDER den flade sål. Du skal have såden nogle med lidt mere sål, så klampen kan sidde oppe i sålen. Så er de ganske fine at gå i, bare stive i sålen ift alm sko. (Jeg ved ikke hvor meget du skal gå rundt i de sko du cykler i men man kan godt få fra meget offroad mtb agtige og til hvad der mere ligner alm sko, bare med klamper i sålen). Hvis du er i københavn kan det være Capitani stadig har nogen (som en del af deres ophørsudsalg satte de alle sko ned til 300 i lørdags) - de havde temmeligt mange ok northwave, også mtb udgaven. Pedalerne skal af med en alm 15mm gaffelnøgle, men de kan godt sidde ret fast, så måske du skal have en længere der er beregnet til formålet, ala https://www.cykelgear.dk/vaerktoj/cykel-specialvaerktoj/pedalnogle-15-mm-kraftigMens det ofte er en kamp for Giro d’Italia at tiltrække de store grand tour-stjerner, er det i de senere år blevet stadig mere populært for de store navne at slutte sæsonen med endnu et stort slag i de spanske bjerge. Vuelta a Espana-løbsdirektør Javier Guillen har flere gange måttet knibe sig selv i armen over de fremragende startfelter, han har kunnet tiltrække, og selvom han i år kan ærgre sig over at måtte undvære de dominerende skikkelser fra årets Tour og måske ligner en lille taber i kampen om grand tour-stjernerne i 2019, er det igen et stærkt felt, der vil kast sig ud i kampen om sejren på den som altid bjergrige rute på Den Iberiske Halvø, når Vueltaen på lørdag skydes i gang med det klassiske holdløb. Feltet.dk giver i en serie på fem artikler en detaljeret analyse af de 15 største favoritter og udpeger deres største styrker og svagheder. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/vuelta_a_espana_2019_outsiderne/ For nyligt skulle 2 fra GCN lave blindtest af 105-R7000 og Duraace-R9100, hvilket de havde store problemer med, så jeg tror 105-R7000 mindst er på højde med Ultegra-6800.Der burde være et drænhul. Er det stoppet til eller er der ikke et?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat