Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

19.07.2017 @ 11:00

Tour Transalp 2017 fra Sonthofen i Tyskland til Arco ved Gardasøen var en hård omgang, med mange forhindringer aflysninger og ruteændringer undervejs.

Den 25. juni 2017 var vi 10 seje cykelryttere fra Team Motionsfeltet.dk, der stod klar på startstregen i Sonthofen til dette års udgave af Tour Transalp. Vi skulle forbi nogle af de højeste og mest mytiske stigninger i den italienske del af Alperne. Starterne var sponsoreret af Team Motionsfeltet.dk og havde en værdi af 895 euro per person. 

 

Vejret ved starten var mildest talt kedeligt med regnvejr og vejrudsigten lovede ikke opklaring før sidst på dagen. På trods af dette var der dog stadigvæk højt humør.

 

 

Allerede dagen før var vi ankommet til startbyen, hvor vi havde afhentet vores startnumre og øvrige akkrediteringer. Man oplever med det samme en organisation, der har styr på tingene og ikke overlader noget til tilfældighederne.

 

Etapeprofilen for første etape lignende en indkøringsetape, hvor man over de første 100 kilometer skulle have benene i gang, inden vi skulle passere det første bjerg. Men grundet det fugtige og kolde vejr, blev det lidt mere end bare en indrulning hen mod bjerget. Fra start af etapen, efter de første 10 kilometers masterkørsel, blev der lagt ud i højt tempo. Den, på papiret, flade del af etapen viste sig, at have en del småbakker og dermed en del højdemeter. Efter cirka 55 kilometer i et pænt kuperet terræn kom det første depot, hvor vi kunne få lidt at spise.

 

Depoterne på etaperne indeholdt generelt vand, energidrik, lidt forskelligt frugt, boller og chokoladekage.

 

Efter første depot var ruten rimelig flad gennem Tannheimertal, der endte i den noget specielle situation, at vi kørte ned til dagens næstsidste pas. Herefter kom der en lille og kold nedkørsel inden vi skulle op af dagens store udfordring Hantenjoch, hvor dagens etapemål (tidstagning) var placeret på toppen. Herefter kunne vi stille og roligt rulle ned til målbyen Imst, via den meget stejle nedkørsel, der heldigvis var blevet tør.

 

 

De næste 4 etaper var dem vi så som værende turens svære etaper. Den 2. etape indeholdt på profiler kun et bjerg Timmeljoch, hvor passet ligger i 2500 meters højde.

 

Men vi startede mere eller mindre med at køre opad kort efter start, da de første 45-50 kilometer gik opad igennem Ötztal, inden den egentlige opstigning til bjerget. Fra toppen af Timmeljoch var der 40-45 kilometers nedkørsel ned i mod Merano. Men kort før Merano blev vi sendt op igennem en lille by med to små hårde stigninger og en ren gedesti i mellem. På dette tidspunkt af dagen var det blevet meget varmt, så alle syntes, at dette var et meget svært stykke.

 

På tredjedagen og dermed 3. etape var turens længste stigning i de 25 kilometer op til toppen af Stelvio, et af de højeste pas i Europa. Men inden vi nåede så langt, havde arrangørerne indlagt en lille stigning på 10 kilometer på Vinchgauer Höhesntrasse.

 

Der var her tale om en pæn stejl stigning op igennem en vinmark, så det var ikke en vej af den bedste kvalitet. Det gode vejr fra dagen før havde også ændret sig, så det var en del koldere med enkelte regnbyger. På det meste af turen op til toppen af Stelvio var vejret fint, men på den sidste del kunne vi godt mærke, at det var blevet koldere. Og på nedkørslen til Bormio kom vi alle til at fryse.

 

 

Tirsdag aften var alle meget interesserede i vejrudsigten, der lovede regn den næste dag, hvor vi skulle køre kongeetapen fra Bormio til Livigno. Der var nogle der sågar talte om snevejr på toppen af Umbrail pas, der var dagens første bjerg på cirka 20 kmilometer.

 

Det skulle vise sig, at de værste forudsigelser for vejret på dagens etape holdt stik. Da vi stillede op i vores respektive startbokse begyndte det at regne. Vi var hver dag inddelt i 4 forskellige startbokse i forhold til vores samlede placering. Efter starten gik det direkte ud på stigningen op til Umbrail og regnen blev kun værre.


BLIV EN DEL AF DANMARKS STØRSTE FORDELSKLUB HER
 

Når vi engang imellem kiggede op mod toppen og det vi anså for at være passet, så det ud som om det lysnede på den anden side af passet. Dette gav fornyet mod til at fortsætte. Men det skulle vise sig, at blive værre. Da jeg var tæt på toppen begyndte der at komme ryttere den anden vej, som sagde at løbet var aflyst. Jeg blev overhalet af 2 officials på motorcykel, der ikke sagde noget, så jeg var lidt skeptisk og fortsatte.

 

Men kort efter kom jeg op til en ambulance, der holdt på tværs og gennede os alle sammen ned af bjerget igen. Det skulle sidenhen vise sig, at grunden til at officials på motorcyklerne ikke vidste noget om aflysningen, var at der ikke kunne skabes radiokontakt i bjergene grundet det dårlige vejr.

 

Det blev en meget kold nedkørsel, hvor de fleste ryttere fortsatte ned til det område, hvor der aftenen i forvejen havde været pastaparty.

 

Her havde arrangørerne på rekordtid fået fat i de frivillige fra dagen før, der havde klargjort varm te og kage i et stort telt. De havde også fået opsat en varmeblæser, som de fleste ryttere flokkedes om. Der var en del ryttere, der havde søgt tilflugt på diverse restauranter på vej ned af bjerget eller i ly i nogle af tunnellerne. Af de 10 ryttere fra Motionsfeltet var cirka halvdelen kommet ned i teltet og resten havde på mystisk vis fundet ind på den samme restaurant på bjerget.

 

 

Efter et stykke tid fik vi information om, at vi alle ville blive transporteret i bus til Livigno, hvorfra 5. etape skulle starte. Vores cykler skulle vi bare lade stå, hvorefter arrangørerne ville få dem transporteret til Livigno.

 

 

Da vi alle 10 endeligt var kommet til Livigno studerede vi ivrigt vejrudsigten, der ikke viste nogen bedring i vejret til morgendagens etape.

 

På vej op til dagens pastaparty, hvor vi spændt ventede en briefing om hvad der skulle ske på 5.etappe, fik vi en SMS med besked om at 5. etape var aflyst.

 

Vi fik herefter melding om, at vi ville blive transporteret til næste by Aprica, hvorfra vi skulle starte på 6. etappe. I de første 15 udgaver af løbet er det kun sket en gang før, at man har været nød til at aflyse en etape. Dengang skyldtes det, at et pas var lukket på grund af sne.

 

Til briefing før 6. etape blev vi fortalt, at man havde ændret ruten til 7. etape. Den officielle begrundelse for ændringen af etapen var, at man havde problemer med nogle tilladelser på den oprindelige rute. Men da der var en del flere højdemeter på den nye rute og en del stejle stigninger, mente de fleste at det var en form for erstatning for Mortirola, som vi skulle have været opad på 5. etape.

 

Da vi skulle starte på 6. etape havde vejret bedret sig og det lignede en opklaring i den retning vi skulle cykler. Etapen startede med 45 kilometer nedad, hvoraf de første 19 var med masterstart. Efter de 45 kilometer skulle vi opad dagens første bjerg Croce Domini en stigning på cirka 20 kilometer og 1600 højdemeter.

 

 

I bunden af stigningen var det faktisk meget varmt, men efterhånden som vi kom opad stigningen slog vejret om og det endte med regn og hagl. På nedkørslen var der fortsat stærk regn og vejene var meget våde.

 

Lige efter den lange nedkørsel fra toppen kom der en lille stejl stigning, som de fleste havde problemer med fordi deres ben var blevet godt afkølet på nedkørslen. Resten af etapen bestod af et par små op- og nedkørsler inden vi kom i mål i Pieve di Ledro.

 

 

7. etape var som nævnt blevet ændret, således at vi skulle starte med at køre nord på i stedet for syd på og så komme ind til målbyen nordfra. Vejret var blevet til rigtig godt cykelvejr med sol og varme. Efter at have kørt cirka 26 kilometer blev vi sendt op ad den første stigning Boniprati, der var en pæn stejl sag på 8 kilometer. Nedkørslen fra toppen af dette bjerg, var også pænt stejl og startede med en smal skovvej. 

 

Efter at være kommet ned i bunden blev vi sendt direkte op af den næste stigning, der ikke havde noget navn, men var pænt stejl. Efter at være kørt ned fra denne stigning kom dagens udfordring Pradibondo, en stigning med 2 cifrede stigningsprocenter på en dårlig skovvej.

 

Der var en del ryttere i feltet, der mente at arrangørerne her havde fundet en god erstatning for Mortirola, som vi skulle have kørt på 5. etape.

 

Nedkørslen fra Pradibondo var en smal skovvej med flere farlige passager. Tæt på bunde var der desværre en rist med så dybe riller, at man kunne få et hjul ned i den. Det medførte en del punkteringer og desværre også et grimt styrt. Resten af etapen bestod af en længere og meget reel stigning op til Duron passet. Herefter gik det mere eller mindre nedad til målet i Arco.

 

 

Alle 10 ryttere fik deres finisher medalje og trøje velankommet til Arco efter nogle særdeles hårde dage i Alperne. Resultaterne kan ses her.

 

 

Hele arrangementet er meget professionelt. Hver morgen står der et fint startområde, hvor der er en bod hvor man kan aflevere en lille rejsetaske, som man får igen ved ankomsten til mål. Når vi kommer i mål er der et flot målområde hvor vi kan få lidt forplejning efter en hård dag i sadlen. De dage hvor det var koldt, var de gode til at have varmt te eller bouillon i måldepotet.

 

På alle etaperne var der 2 depoter med et rigt udvalg af frugt samt boller og kage. Og naturligvis var der også væske, så man kunne få fyldt sine dunke. På hele ruten var der også skilte med røde pile til at vise vej og i alle farlige kryds stod der vagter med flag, og stoppede den øvrige trafik.

 

 

Vi havde tilkøbt en hotelpakke hvor vores bagage blev fragtet fra hotel til hotel. Den eneste anke i forhold til disse hoteller var, at de ved nogle etapemål befandt sig i en by langt fra start og målområdet. Dette medførte en uforholdsmæssig lang transfertid.

 

Alt i alt et meget vellykket og professionelt arrangeret løb. Selv aflysningen af etape 5 og 6 blev håndteret meget professionelt. Der er nogle af de 10 ryttere fra i år, der allerede er klar til at køre igen til næste år.

 



BLIV EN DEL AF DANMARKS STØRSTE FORDELSKLUB HER

Ugens tilbud - de fem skarpe fra cykelsøgemaskinen
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe og relevante tilbud.
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Test: Bontrager XXX-landevejssko
Den nye Bontrager Triple X er en landevejssko til den kræsne cykelrytter, der har høje krav til effektivitet. Med et stifness-index på 14 ud af 14, en præstationsoptimeret pasform, god komfort og en lav vægt er der taget højde for konkurrencerytterens ønsker og behov til en cykelsko.
Produktfokus: Hvad kører Rapha’s proffer i?
Rapha står bag det karismatiske sæt, som EF Education First Pro-holdet kører rundt i. Men hvad for nogle produkter ligger tekstiler til det letgenkendelige look?
Test: Assos S9 RSR bibshorts og Equipe RS Aero jersey
Assos viser styrken i deres udviklingsafdeling med nye teknologier og materialer som forener komfort og fart i en ret ultimativ pakke, for dem som er villige til at betale for luksus.
Vind billetter til Danish Bike Award
Nu kan du vinde billetter til årets store cykelfest - Danish Bike Award 2019.
Efterårstilbud: Køb Sagan, Valgren og Baks selvbiografi til halv pris
Feltet.dk har flere bøger på tilbud forud for efterårsferien. Vi sælger blandt andet Michael Valgren, Peter Sagan og Lars Baks selvbiografier til halv pris!
Ugens tilbud - de fem skarpe fra cykelsøgemaskinen
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe og relevante tilbud.
Velbesøgt åbningfest hos E-cycling Lab
Lørdag den 5. oktober kulminerede seks måneders forberedelse, da der blev afholdt åbningsfest i Danmarks første og eneste E-cyklingscenter - Pulsure.dk E-cycling Lab.

Instagram #motionsfeltet

Test: Rapha Race Cape
Lækker, performance-orienteret regnjakke, som kan tage fra, når det regner for alvor. Også fantastisk som ekstra beskyttelse på kolde og blæsende dage.
Canyon lancerer 2020 Lux og Exceed mountainbikes
Canyon lancerer 2020 Lux og Exceed-modeller til XC race. 
Produktnyt: Rapha + GORE-TEX
Rapha lancerer tre nye avancerede jakker med GORE-TEX-teknologi til rytteren, der træner hele året.
Ny bog: +50 og hurtig
Træn effektivt og vær stærk resten af dit liv. Forfatteren Joe Friel trækker på den nyeste forskning, og den viser, at ældre sagtens kan træne hårdt og skabe gode præstationer, selvom de kommer godt over 50 år.
Se Mads Pedersens nye VM-trøje og cykel
I dag får Mads Pedersen debut i VM-trøjen - og Trek har specialesignet en ny cykel til den danske verdensmester.
GOOD VIBES ONLY - Store legedag hos Specialized
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Ugens tilbud - de fem skarpe
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe tilbud.
Løbsberetning: Tour TransAlp 2019 - del 3
I år var vi fire hold af sted til Tour TransAlp 2019, som startede i Innsbruck med afslutning i Riva Del Garda. Otte mænd i deres bedste alder, var klar til en kæmpe udfordring - syv etaper, 800 km med 18.000 højdemeter, fordelt på 19 bjergpas.
Profil Optik: Sports- og solbriller til en aktiv livsstil
Profil Optik sætter fokus på to brands: Oakley og deres eget mærke Rigel. Begge mærker kan være med til at forbedre din ydeevne på sadlen.
Mere end 1800 cykelmærker samlet på ét sted
Danmarks nye cykelsøgemaskine, Velomio.com, har et formål, og det er, at blive den foretrukne globale markedsplads på nettet  for cykler, beklædning, komponenter og give alle mulighed for at søge, sammenligne og købe cykelprodukter på tværs af webshop og fysiske butikker.
Boganmeldelse: Landevejscykling i Sydeuropa
I samarbejde med Politikens Forlag har forfatteren, motionsrytteren og rejsearrangøren Thomas Alstrup udgivet bogen Landevejscykling i Sydeuropa. Bogen er god, relevant og velskrevet, men den har også sine begrænsninger.
Flere penge til bedre og mere bæredygtige MTB-spor
DGI skal være med til at udvikle en ny uddannelse i gode mountainbikespor. Projektet samler seks lande og har fået 2,9 millioner kroner i støtte fra EU.
Løbsberetning: Tour TransAlp 2019 - del 2
I år var vi fire hold af sted til Tour TransAlp 2019, som startede i Innsbruck med afslutning i Riva Del Garda. Otte mænd i deres bedste alder, var klar til en kæmpe udfordring - syv etaper, 800 km med 18.000 højdemeter, fordelt på 19 bjergpas.    
Test: Liv Infinita SX/Giant Rail SX
En god hjelm er altafgørende for din sikkerhed, og for din komfort. Vi har testet 2 MTB-hjelme fra Liv og Giant; Liv Infinita SX til damer og Giant Rail SX til herrer (Liv er Giant’s kvinde-specifikke mærke). Begge hjelme benytter sig af MIPS teknologien som ekstra beskyttelse mod hjerneskader.

Seneste indlæg i debatten

Aerts tog en comeback-sejr i anden afdeling af Superprestige i Boom, efter mekaniske problemer forhindrede ham i at vinde den første afdeling. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/toon_aerts_tog_sejren_i_superprestige_i_boom/Den europæiske cykelsæson er stort set ovre, men søndag afvikles et sidste løb, inden den definitivt står på ferie. Chrono des Nations er udover mesterskaberne den højst rangerede enkeltstående enkeltstart og giver igen i år nogle af rytterne fra VM en diste chance for at presse lidt ud af formen efter det store mål i Yorkshire. Søndag kan du følge løbet på Feltet.dk og undervejs stille spørgsmål til vores ekspert, Emil Axelgaard. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/foelg_toft_bjerg_og_quaade_i_aarets_sidste_enkeltstart/Mens de fleste ryttere allerede har afsluttet deres sæson, forbereder nogle af verdens bedste enkeltstartsryttere sig på en sidste kamp mod uret. Chrono des Nations er måske ikke så prestigiøst som dets forgænger, Grand Prix des Nation, men hvert år lykkes det alligevel det franske løb at tiltrække nogle af hovedaktørerne til et stort revancheslag efter VM, og med deltagelse af Primoz Roglic, VM-bronzevinderen Filippo Ganna og Jos van Emden - samt danskerne Martin Toft Madsen og Mikkel Bjerg, der begge har for vane at gøre det godt i løbet - er der igen i år lagt op til en ganske spændende afslutning på den franske sæson, når det søndag går løs i en af årets eneste enkeltstarter, der køres uden for etapeløb. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_chrono_des_nations_2019/Italienske Alice Maria Arzuffi vandt i dag anden afdeling af løbsserien Superprestige i Boom, der bød på et vaskeægte muddershow. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/arzuffi_vinder_muddershowet_i_superprestige_boom/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Ugens tilbud - de fem skarpe fra cykelsøgemaskinen
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe og relevante tilbud.
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Test: Bontrager XXX-landevejssko
Den nye Bontrager Triple X er en landevejssko til den kræsne cykelrytter, der har høje krav til effektivitet. Med et stifness-index på 14 ud af 14, en præstationsoptimeret pasform, god komfort og en lav vægt er der taget højde for konkurrencerytterens ønsker og behov til en cykelsko.
Produktfokus: Hvad kører Rapha’s proffer i?
Rapha står bag det karismatiske sæt, som EF Education First Pro-holdet kører rundt i. Men hvad for nogle produkter ligger tekstiler til det letgenkendelige look?
Test: Assos S9 RSR bibshorts og Equipe RS Aero jersey
Assos viser styrken i deres udviklingsafdeling med nye teknologier og materialer som forener komfort og fart i en ret ultimativ pakke, for dem som er villige til at betale for luksus.
Vind billetter til Danish Bike Award
Nu kan du vinde billetter til årets store cykelfest - Danish Bike Award 2019.
Efterårstilbud: Køb Sagan, Valgren og Baks selvbiografi til halv pris
Feltet.dk har flere bøger på tilbud forud for efterårsferien. Vi sælger blandt andet Michael Valgren, Peter Sagan og Lars Baks selvbiografier til halv pris!
Ugens tilbud - de fem skarpe fra cykelsøgemaskinen
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe og relevante tilbud.
Velbesøgt åbningfest hos E-cycling Lab
Lørdag den 5. oktober kulminerede seks måneders forberedelse, da der blev afholdt åbningsfest i Danmarks første og eneste E-cyklingscenter - Pulsure.dk E-cycling Lab.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet