Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

25.11.2019 @ 07:00

Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ændrer vi karakter og opfører os ofte, som om vi ejer vejen. Særligt mændene mister besindelsen, men nu skal en ny kampagne minde os om, at hensyn er vejen frem.

Tallet kommer fra en ny Megafon-måling, som tager bestik af harmonien i trafikken og blandt andet viser, at 15 % af cyklisterne har fået smidt noget i hovedet.

Undersøgelsen er en optakt til Continental-koncernens kampagne ”Share the Road”, og som navnet antyder, er formålet at minde os alle om, at vi - uanset hvilken type trafikant vi er - skal deles om vejen og vise hensyn.

Men der er rum for forbedring - især hvis vi koncentrerer vi os om bilisters adfærd overfor cyklister. For bag rattet folder der sig nogle knap så konstruktive adfærdsmønstre ud, og ja - mændene er værst.

Men hvorfor er det i det hele taget, at vi tilsyneladende tror, at vi ejer vejen?

Kognitiv psykolog Thomas Markersen forklarer: "Mange kommer til at identificere sig med deres bil. Det er, som om bilen bliver til en forlængelse af ens krop, så hvis noget kommer på tværs, så føles det som om, nogen går ind foran dig, og man tager det meget personligt. Især mænd har en tendens til at reagere kraftigere på for eksempel en ridse i bilen, end de gør på at få et snitsår i fingeren. Så hvis en cyklist for eksempel slår på bilen, kan de flippe totalt ud, for det er ligesom at blive slået oven i hovedet."


Samtidig er der en tendens til, at vi overvurderer os selv og egne evner i trafikken, hvilket bidrager til at gøre os ekstra irritable over de andre 'amatører'. Derudover føler vi os trygge inde i en bil, hvis størrelse har særligt betydning for mænd.

"Har de en stor bil, føler de sig også selv store. Så jo større bil, jo mere ret til at fylde. Det minder faktisk om en undersøgelse af anabolske steroider og aggression. Det viste sig ikke at være steroiderne, der gjorde brugerne aggressive, men mere musklernes størrelse. Jo større musklerne blev, jo flere rettigheder tog de sig, og det samme gælder i bilen. Jo større, tungere og dyrere bil, jo mere ret til at fylde. Og jo lækrere den er, jo mere identificerer de sig med den," forklarer Thomas Markersen.

Og hvad så med de andre aggressive typer i trafikken?
Mange mænd savner lidt drama i hverdagen, og er der noget, man er utilfreds med, er bilen det perfekte sted. Pludselig kan man komme af med sin vrede - det har man ikke kunnet hele dagen. I bilen føler man sig tryg og sikker, og så får man afreageret. Denne type ser overhovedet ikke vrede i trafikken som et problem. Det stiver tværtimod deres ego af at være nedgørende og kritiske overfor andre.

Hidsige reaktioner bag rattet finder vi skam også hos kvinderne. Her er det dog typisk nogle lidt andre psykologiske mekanismer, som udløser reaktionen.

"Her handler det ofte om kontrol, fordi mange kvinder jo er kontrolfreaks. I trafikken kan de opleve at sidde fast, eller at andre kommer på tværs af ens planer, og så skrider det. Det handler om kontroltab, og det, synes mange kvinder, er ubehageligt. De har brug for at kunne styre det hele," siger Thomas Markersen.

"Fælles for kønnene er, at vi tillægger vores medtrafikanter motiver, som i virkeligheden ofte udspringer af, hvordan vi selv har det. Er vi stressede og føler ubehag i kroppen, kan vi have brug for at afreagere, og fordi vi ikke kan se den anden bilist tydeligt, kan vedkommende nemmere ses som et monster, vi kan afreagere på," forklarer Thomas Markersen.

Vi kan tillægge et hvilket som helst motiv til en bilist, der kører ind foran - afhængigt at vores eget humør. Jo mere vrede og stressede vi er, des mere ser vi den anden, som en der vil os det ondt og har dårlige intentioner. Stress medvirker også til at slukke for vores evne til empati og får spildtid i trafikken til at føles endnu længere, end den egentlig er.

En enkelt gruppe er uden for pædagogisk rækkevidde
"Der er med andre ord mange årsager til, at vi kommer dårligt overens i trafikken, men det kan uden tvivl være konstruktivt lige at overveje, hvilken kategori man selv hører til," siger Thomas Markersen, som dog peger på, at en enkelt gruppe næppe vil lade sig påvirke - uanset hvor meget vi taler om hensyn og om at dele vejen i god ro og orden mellem alle typer trafikanter.

"Nej, en enkelt gruppe vil nok desværre altid være uden for pædagogisk rækkevidde. Dem som har problematiske leveregler og er bedøvende ligeglade. Dem som har den holdning, at ingen skal fortælle dem, hvad de skal gøre. At de ikke finder sig i noget. At ingen skal stå i vejen for dem, og så videre. Man ser, at den type leveregler giver dem problemer i livet igen og igen - men det får dem desværre ikke til at ændre holdning alligevel," siger Thomas Markersen.

Vi andre kan dog have god glæde af at huske de vigtige budskaber, som ”Share the Road” indeholder. Her bliver der taget kærlig fat på både bilister og cyklister, hvoraf hovedparten heldigvis er enige om, at den gode tone i trafikken er et fælles ansvar. I kampagnen får du også disse gode råd:


1) Forbered dig på en venlig dag i trafikken.


2) Tag ansvar i trafikken og pas på hinanden.


3) Tæl til tre, så du kan reagere velovervejet.
 

TEMA OM VEJVREDE - LÆS OGSÅ:
Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken
> Kørelærer om cyklister: Fandme dejligt - de træner ude på landevejene
Share The Road: Vis særligt hensyn til hinanden i det glatte vintervejr
> Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter

 

Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.
Test: Rapha Outdoor Voices – trøje og bibshorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
DKBIKE - Carbon hjul med 900 dages garanti
DKBIKE har specialiseret sig i carbon cykelhjul, og det har de stor succes med. 
First ride: Canyon Grail:ON
El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.
Vind et par fede cykelsko - værdi 1.599 kroner
Nu kan du vinde et par lækre hvide cykelsko fra Fizik til en værdi af 1.599 kroner. Vinderen findes ultimo juli.
Beskyt din cykel - imod vind og vejr
Det danske firma, Skjoldet.dk, har udviklet en special nano coating til cykler, som beskytter dem imod vind og vejr. 
Test: Garmin Varia RTL516
Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.

Instagram #motionsfeltet

Gravelcykling - det nye sort?
Flere og flere motionister og cykelløb begynder at inkludere grusveje i deres cykelture og løb. Er gravelcykling ved at blive det "nye sort"?
Test: Rapha Outdoor Voices – vindjakke og taske
To anderledes, spændende og vanvittigt fede produkter i Raphas spændende samarbejde med Outdoor Voices.  
Test: Rapha Outdoor Voices – jersey og shorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
10 skarpe tilbud på cykelprodukter
Vi har i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com fundet 10 skarpe tilbud / populære produkter netop nu.
Boganmeldelse: Iltgæld
Det kan på forhånd virke som et umuligt projekt. At tage en forfatter, der aldrig selv har dyrket cykelløb, og supplere med en illustrator, som med egne ord udtaler: ”Det er udfordrende ad Helvede til, men det holder jo en væk fra gadehjørnerne. Haha.” Alligevel har de to - forfatteren Brian Nygaard og maleren Erik A. Frandsen - tilsammen lavet en cykelbog, der både er nyskabende og værd at læse.
Test: Specialized Torch 3.0 cykelsko
En rigtig arbejdshest af en sko, som appellerer bredt, tilbyder en lidt mere afslappet pasform og som med garanti kan holde til en masse.
IT-system hjælper over 100 cykelklubber
IT er smart - især når det hjælper cykelklubber med at løse udfordringer og sparer tid i dagligdagen.
GOOD VIBES ONLY – Forår 2020 – ”Hvor ska’ vi hen, du?”
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Flere seniorer cykler - og cykelhjelmen bliver mere populær
Stadig flere cyklister vælger at køre med cykelhjelm, viser den årlige cykelhjelmstælling fra Rådet for Sikker Trafik. Der er især sket en stigning blandt cyklister over 60 år.
Test: Carbon hjulsæt fra DKBIKE
Et godt rullende, stift og stilrent hjulsæt fra en af de nyere spillere på det danske marked.  
Produktnyt: Rapha lancerer solbrille-kollektion
Rapha lancerer hele fire nye briller til ethvert behov på cyklen.
Har du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!
Kan du holde humøret oppe trods corona-krisen? Hvis du ikke kan, så er en tur på cyklen i det gode sommervejr.
Cykelforretning fylder 100 år - fejres med stor bogudgivelse
Cykelforretningen Schrøder Cykler fylder 100 år den 1. juli, og det bliver fejret med receptioner og bogudgivelse.
First Ride: Specialized Epic 2021
I dag præsenterer Specialized næste generation af deres ikoniske Epic-model.
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.

Seneste indlæg i debatten

Selvf kan 40-11-40 køre landevej men det bliver aldrig rigtigt sjovet med 1x frem for to tandhjul og en gearskifter foran. Spørg bare Mads P, Degenkolb, Normand (og retsen af det irske hold der trak stikket igen efter de havde skrevet under med 3T om at de KUN ville køre på en cykel der kun kunne monteres op med 1x) Hver mand sin smag, de meget få gange jeg har kørt med Campagnolo og lidt flere gange jeg har kørt med sram (det er enddog ret mange gange, hvis man tæller indvendige gear med), har jeg ikke syntes om det. Men det er nok mest af alt bare vane. Hvis drivlinjen larmer, kan det være man i det mindste ikke kan høre knirken fra mere eller mindre arbitrere pressfit krankbokssystemer (synes bsa fungerer så glimrende og er også lettere at skifte). Men igen, det er jo en smagssag hvad man bedst kan lide. I fht. Garmin, så er de vel egentlig bare deres egen værste fjende, hvis de lavede softwaren ordentligt til at starte med, ville 80% af problemer være irrelevante, Vector 3 er så en anden historie, men den slags problemer løber de fleste jo ind i på et tidspunkt. Jeg har så heldigvis aldrig rigtigt haft nogle problemer med mine garmin produkter Jeg må erkende at jeg ikke finder et par RC901 eller RC701 i wide udgaven i min størrelse. Jeg har kigget på Sidi, Northwave, Bont, Bontrager og Lake. Valget ligger på Lake cx 238 (nyeste version af cx 237) af de reviews jeg har kigget på appellere de til mig med mine en bredde fødder :)Stillingen 2. april 2020: 1. Biniyam Ghirmay, Nippo Delko Provence - 98 point. 2. Giacomo Nizzolo, NTT-Pro Cycling - 79,1 point. 3. Youcef Reguigui, Terengganu Cycling - 76 point. 4. Pascal Ackermann, Bora-Hansgrohe - 75 point. 5. Sam Bennett, Quick-Step - 71,2 point. 6. Jonathan Restrepo, Androni Giocattoli - 70,0 point. 7. Nacer Bouhanni, Arkéa Samsic - 67,1 point. 8. Caleb Ewan, Lotto-Soudal - 66,0 point. 9. Natnael Tesfatsion, NTT-Continental Team - 63,0 point. 10. Remco Evenepoel, Quick-Step - 63,0 point. Biniyam Ghirmay fik endnu en top 10-placering i sprinterafslutningen på 4. etape af Vuelta a Burgos og er nu endnu tættere ved at være den første der passerer 100 point på SSS-ranglisten i år. Den genopstandne Giacomo Nizzolo, som jeg også nævnte ved sidste opdatering kommer dog flyvende bagfra, og har for alvor genfundet sprinterbenene efter den fænomenale sæson i 2016 hvor han endte som nr. 3 efter Peter Sagan og Alexander Kristoff og de efterfølende sæson i 2017, hvor alt gik i vasken https://www.feltet.dk/nyheder/nizzolo_endelig_klar_til_saesonstart/ og han endte som nr. 230 på SSS-ranglisten. Med to sejre i Sibiu Cycling Tour fortsætter Pascal Ackermann også med at vise sin sprinterdominans, og umiddelbart er tyskeren min farvorit til at tage hele den samlede sejr på ranglisten, men det vilde efterår kan jo byde på alle overraskelser. De største udfordrere vil i hvert fald uden tvivl være den tidligere holdkammerat Sam Bennett der med skiftet til Quick-Step ikke har mistet farten i benene og Caleb Ewan der med sidste års andenplads og flotte resultater hele året viste, at han kunne sidde med og spurte når terrænet gik mere opad end man lige umiddelbart havde troet til at starte med. Men som det ser ud nu skal vi også kigge efter en anden genopstanden rytter, nemlig Nacer Bouhanni der endelig er kommet væk fra Cofidis og allerede nu ser ud til at have fundet en bedre mental styrke frem igen. Og top 10 denne måned rundes af af manden alle har talt om siden han trådte ud af juniorrækken sidste år, Remco Evenepoel, som har vundet alle tre etapeløb han er stillet til start i i år, og ser ud til at fortsætte i mange år fremadrettet. Hvad kan det føre til i år. Og kan han blive den første klassementsrytter til at vinde SSS-ranglisten. En bedrift der aldrig er lykkedes for Valverde. Og hvad med sidste års vinder Matteo Trentin, som i øjeblikket er kravlet op på en 51. plads og den slagne mester fra sidste år Peter Sagan der lige nu ligger nr. 21 eller netop Alejandro Valverde der er at finde på 42. pladsen. Hvad kan de udnytte resten af året til? Bedst placerede dansker er i øvrigt i øjeblikket Jakob Fuglsang på en 22. plads, som jo kørte et forrygende Vuelta a Andalucia i februar, som han jo som bekendt vandt, og yderligere fik 6 point mere med femtepladsen i hedeudgaven af Strade-Bianche i weekenden. Også Magnus Cort ligger fint til med en 36. plads efter sin flotte kørsel i Etoile de Bességes og Tour de La Provence i februar.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.
Test: Rapha Outdoor Voices – trøje og bibshorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
DKBIKE - Carbon hjul med 900 dages garanti
DKBIKE har specialiseret sig i carbon cykelhjul, og det har de stor succes med. 
First ride: Canyon Grail:ON
El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.
Vind et par fede cykelsko - værdi 1.599 kroner
Nu kan du vinde et par lækre hvide cykelsko fra Fizik til en værdi af 1.599 kroner. Vinderen findes ultimo juli.
Beskyt din cykel - imod vind og vejr
Det danske firma, Skjoldet.dk, har udviklet en special nano coating til cykler, som beskytter dem imod vind og vejr. 
Test: Garmin Varia RTL516
Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Livetipsportal.com   •   Andet