Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Hvorfor blive sponsor for et WorldTour-hold?
Foto: LaPresse - Di Alberto / Ferrari / Paolone / Alpozzi
18.05.2018 @ 16:36

Der er kamp om sportssponsoraterne, og virksomhederne får utallige tilbud om sponsorater på alt fra udstyr til madvarer. Men hvorfor vælger virksomheder cykelsporten fremfor andre sponsorater? Hos Feltet.dk besluttede vi os for at undersøge dette.

Hvad skal der egentligt til for at drive et stort cykelhold økonomisk? Egentligt ikke meget mere end hvad en Superligaklub i fodbold har af budget. Et mindre hold som FDJ har i mange år kørt med et budget på cirka 50 millioner kroner. Det er altså nok til at være en fast del af de store cykelløb og komme med i cykelsportens diamant - Tour de France. 

Men hvorfor giver det mening at sponsorere et cykelhold fremfor et fodboldhold? I cykelsporten kan du f.eks. modsat fodbold få holdet opkaldt efter din virksomhed. Det har gulvfirmaet Quick-Step Floors f.eks. gjort i mange år, og hver gang verdens mest vindende cykelhold kører først over målstregen, så bliver virksomheden eksponeret, hvilket sponsorer ikke gør på samme måde, når Real Madrid vinder i fodbold. Her bliver sponsornavnet ikke nævnt. Dette faktum gør cykelsponsoraterne særligt attraktive for virksomhederne. 

Danmark er en sand cykelnation

At cykling er en folkesag i Danmark, kan der vist ikke være tvivl om. Faktisk cyklede danskerne hele 2,86 milliarder kilometer i 2017. Det svarer til et gennemsnit på 1,6 km om dagen for hver dansker. Hertil tog vi cyklen lidt over hver fjerde gang, når vi bevægede os mindre end fem kilometer fra A til B. 16% af gangene valgte vi cyklen fremfor et andet transportmiddel uanset længden af vores rejse. Det er imponerende tal, som, ifølge Vejdirektoratets rapport "Nøgletal om vejtransport" og Cycling Embassy of Denmarks "Facts about Cycling in Denmark" gør Danmark til Europas andenstørste cykelnation - kun overgået af Holland.
 

Og netop i disse tal ses en af grundende til den store interesse for sponsorater af cykelholdene. Danskernes opbakningen til cykling viser sig nemlig ligeledes i interessen for de professionelle cykelløb, og mange cykelfans sidder i øjeblikket klistret til skærmen for at se Giro d’Italia.


Her vil seerne kunne følge Quick-Step Floors og danske Michael Mørkøv. Storholdet bærer for fjerde sæson i træk det blå og gule logo fra dagligvarekæden Lidl på trøjerne.

Foto: Quick-Step Floors bærer for fjerde år i træk det velkendte Lidl-logo 

Sponsoratet er et eksempel på, at de professionelle cykelhold er attraktive for virksomhederne på flere niveauer - og ikke kun via holdnavnene: 


”Danmark er i den grad en cykelnation med en stærk tradition for at tage den tohjulede på arbejde, i skole eller for motionens skyld. Hertil har vi også nogle fantastisk professionelle ryttere, som gang på gang markerer sig i de store løb,” forklarer marketingchef for Lidl, Heidi Vittrup til Feltet.dk. Hun tilføjer:
 

”Disse stolte traditioner vil vi selvfølgelig gerne bakke op om i Lidl. Derfor er det helt naturligt for os at sponsorere et cykelhold som Quick-Step Floors.”

 

Sponsoratet følger Lidls strategi
Tiden hvor virksomhederne kommer med en pose penge og får et logo på tøjet er efterhånden mere og mere sjældent set. Der skal mere til, og sponsoraterne skal indgå i en større sammenhæng.

Flere og flere virksomheder arbejder med deres sponsorater, og det gør man også hos Lidl, hvor titlen af ”Official Fresh Food Partner” relaterer sig direkte til et af kædens vigtigste fokusområder, som er friskt frugt og grønt. Et fokus, som har resulteret i, at Lidl Bondovej i Odense og Lidl Thisted begge har vundet Landbrug & Fødevarers ”Frugt- og Grøntpris” i henholdsvis 2015 og 2017.


Foto: Quick-Step Floors og Michael Mørkøv har allerede markeret sig i året Giro d’Italia.

 

Dette er ikke gået ubemærket hen for Michael Mørkøv, som glæder sig over samarbejdet med Lidl: “Som alle cykelryttere har jeg et stærkt personligt fokus på træning, sundhed og ikke mindst kost. For at kunne præstere på højeste niveau, skal alt dette passe sammen, og her er maden selvfølgelig meget vigtig. Derfor er jeg glad for, at Lidl engagerer sig i cykelsporten som sponsor for mit hold, Quick-Step Floors. For uden mad og drikke duer helten ikke - uanset om man giver den gas på landevejen eller følger løbet fra hjemmefronten.”

 

Lidl er for fjerde sæson i træk Official Fresh Food Partner for Quick-Step Floors, og holdet bliver fulgt tæt af de mange cykelinteresserede Lidl-ansatte rundt omkring i landet.
 

”Frisk frugt og grønt er en mærkesag i Lidl, og det er derfor en ære at være Official Fresh Food Partner for Quick-Step Floors. Vi glæder os til at vise flaget endnu mere i Giroen og de kommende løb, og så krydser vi selvfølgelig fingre for Michael Mørkøv og de andre danske ryttere," smiler Heidi Vittrup. 
 

Du kan følge Quick-Step Floors og resten af feltet i årets Giro d’Italia helt frem til løbets afslutning i Rom den 27. maj. Indtil videre er det blevet til to etapesejre til italienske Elia Viviani efter stor hjælp fra Mørkøv.

Se Elia Viviani fortælle om sponsoratet med Lidl og QuickStep, som han skiftede til forud for denne sæson. 

Produktfokus: Hvad kører Rapha’s proffer i?
Rapha står bag det karismatiske sæt, som EF Education First Pro-holdet kører rundt i. Men hvad for nogle produkter ligger tekstiler til det letgenkendelige look?
Ugens tilbud - de fem skarpe fra cykelsøgemaskinen
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe og relevante tilbud.
Test: Assos S9 RSR bibshorts og Equipe RS Aero jersey
Assos viser styrken i deres udviklingsafdeling med nye teknologier og materialer som forener komfort og fart i en ret ultimativ pakke, for dem som er villige til at betale for luksus.
Vind billetter til Danish Bike Award
Nu kan du vinde billetter til årets store cykelfest - Danish Bike Award 2019.
Efterårstilbud: Køb Sagan, Valgren og Baks selvbiografi til halv pris
Feltet.dk har flere bøger på tilbud forud for efterårsferien. Vi sælger blandt andet Michael Valgren, Peter Sagan og Lars Baks selvbiografier til halv pris!
Ugens tilbud - de fem skarpe fra cykelsøgemaskinen
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe og relevante tilbud.
Velbesøgt åbningfest hos E-cycling Lab
Lørdag den 5. oktober kulminerede seks måneders forberedelse, da der blev afholdt åbningsfest i Danmarks første og eneste E-cyklingscenter - Pulsure.dk E-cycling Lab.
Test: Rapha Race Cape
Lækker, performance-orienteret regnjakke, som kan tage fra, når det regner for alvor. Også fantastisk som ekstra beskyttelse på kolde og blæsende dage.
Canyon lancerer 2020 Lux og Exceed mountainbikes
Canyon lancerer 2020 Lux og Exceed-modeller til XC race. 

Instagram #motionsfeltet

Produktnyt: Rapha + GORE-TEX
Rapha lancerer tre nye avancerede jakker med GORE-TEX-teknologi til rytteren, der træner hele året.
Ny bog: +50 og hurtig
Træn effektivt og vær stærk resten af dit liv. Forfatteren Joe Friel trækker på den nyeste forskning, og den viser, at ældre sagtens kan træne hårdt og skabe gode præstationer, selvom de kommer godt over 50 år.
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Se Mads Pedersens nye VM-trøje og cykel
I dag får Mads Pedersen debut i VM-trøjen - og Trek har specialesignet en ny cykel til den danske verdensmester.
GOOD VIBES ONLY - Store legedag hos Specialized
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Ugens tilbud - de fem skarpe
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe tilbud.
Løbsberetning: Tour TransAlp 2019 - del 3
I år var vi fire hold af sted til Tour TransAlp 2019, som startede i Innsbruck med afslutning i Riva Del Garda. Otte mænd i deres bedste alder, var klar til en kæmpe udfordring - syv etaper, 800 km med 18.000 højdemeter, fordelt på 19 bjergpas.
Profil Optik: Sports- og solbriller til en aktiv livsstil
Profil Optik sætter fokus på to brands: Oakley og deres eget mærke Rigel. Begge mærker kan være med til at forbedre din ydeevne på sadlen.
Mere end 1800 cykelmærker samlet på ét sted
Danmarks nye cykelsøgemaskine, Velomio.com, har et formål, og det er, at blive den foretrukne globale markedsplads på nettet  for cykler, beklædning, komponenter og give alle mulighed for at søge, sammenligne og købe cykelprodukter på tværs af webshop og fysiske butikker.
Boganmeldelse: Landevejscykling i Sydeuropa
I samarbejde med Politikens Forlag har forfatteren, motionsrytteren og rejsearrangøren Thomas Alstrup udgivet bogen Landevejscykling i Sydeuropa. Bogen er god, relevant og velskrevet, men den har også sine begrænsninger.
Flere penge til bedre og mere bæredygtige MTB-spor
DGI skal være med til at udvikle en ny uddannelse i gode mountainbikespor. Projektet samler seks lande og har fået 2,9 millioner kroner i støtte fra EU.
Løbsberetning: Tour TransAlp 2019 - del 2
I år var vi fire hold af sted til Tour TransAlp 2019, som startede i Innsbruck med afslutning i Riva Del Garda. Otte mænd i deres bedste alder, var klar til en kæmpe udfordring - syv etaper, 800 km med 18.000 højdemeter, fordelt på 19 bjergpas.    
Test: Liv Infinita SX/Giant Rail SX
En god hjelm er altafgørende for din sikkerhed, og for din komfort. Vi har testet 2 MTB-hjelme fra Liv og Giant; Liv Infinita SX til damer og Giant Rail SX til herrer (Liv er Giant’s kvinde-specifikke mærke). Begge hjelme benytter sig af MIPS teknologien som ekstra beskyttelse mod hjerneskader.
Produktnyt: Lazer lancerer Genesis – deres letteste hjelm
Lazers nyeste hjelm har verdenspremiere. Modellen hedder Genesis og forener let vægt med aerodynamiske egenskaber og komfort i en performance-pakke som skal fungere i alle terræner.
Produktfokus: Hvad kører Rapha’s proffer i?
Rapha står bag det karismatiske sæt, som EF Education First Pro-holdet kører rundt i. Men hvad for nogle produkter ligger tekstiler til det letgenkendelige look?
Ugens tilbud - de fem skarpe fra cykelsøgemaskinen
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe og relevante tilbud.
Test: Assos S9 RSR bibshorts og Equipe RS Aero jersey
Assos viser styrken i deres udviklingsafdeling med nye teknologier og materialer som forener komfort og fart i en ret ultimativ pakke, for dem som er villige til at betale for luksus.
Vind billetter til Danish Bike Award
Nu kan du vinde billetter til årets store cykelfest - Danish Bike Award 2019.
Efterårstilbud: Køb Sagan, Valgren og Baks selvbiografi til halv pris
Feltet.dk har flere bøger på tilbud forud for efterårsferien. Vi sælger blandt andet Michael Valgren, Peter Sagan og Lars Baks selvbiografier til halv pris!
Ugens tilbud - de fem skarpe fra cykelsøgemaskinen
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe og relevante tilbud.
Velbesøgt åbningfest hos E-cycling Lab
Lørdag den 5. oktober kulminerede seks måneders forberedelse, da der blev afholdt åbningsfest i Danmarks første og eneste E-cyklingscenter - Pulsure.dk E-cycling Lab.
Test: Rapha Race Cape
Lækker, performance-orienteret regnjakke, som kan tage fra, når det regner for alvor. Også fantastisk som ekstra beskyttelse på kolde og blæsende dage.
Canyon lancerer 2020 Lux og Exceed mountainbikes
Canyon lancerer 2020 Lux og Exceed-modeller til XC race. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet