Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Hvem er skyld i flest cykelulykker?
Arkivfoto: Johannes Jansson
Af: Lasse Wedege Penning 27.05.2016 @ 14:11

Man kan foranlediges til at tro, at det er bilister og lastbiler, der er skyld i de fleste cykelulykker, men virkeligheden viser sig at være en anden. Alkohol, uopmærksomhed og dårligt udstyr er alle medvirkende faktorer.

Hvert år er der tusindvis af cyklister, der kommer til skade i Danmark. Selvom de fleste ulykker er uskadelige, er der fortsat mange ofre, der får hoved- og nakkeskader eller mister livet.

 

Ifølge Rådet for Sikker Trafik sker 90 procent af alvorlige cykelulykker i byen, mens cykelulykker med død til følge fordeles på 62 procent i byen og 38 procent på landet. Denne fordeling skyldes særligt, at en del af cykelulykkerne i byen er eneulykker eller ulykker med lav fart, mens uheldene på landet ofte sker i samstød med bilister og i høj fart.

 

Netop eneulykkerne er faktisk den største gruppe af ulykker, som rammer cyklister. I de fleste ulykker er cyklisten nemlig helt alene, når uheldet rammer. Mange af disse ulykker skyldes, at cyklisten er påvirket af alkohol, overser huller, vejarbejde, genstande eller en glat vejbane eller har defekt udstyr på cyklen. Bagage såsom tasker og poser, der kommer ind i hjulet, er også medvirkende til at skabe styrt.

 

Særligt mændene kommer til skade på cyklen. Mændene kører mere på landevejen, hvor de alvorlige ulykker sker, og syv ud af ti dræbte cyklister er mænd. På 10 millioner kørte kilometer vil 1,59 mænd komme alvorligt til skade eller omkomme på cyklen, mens tallet er 1,31 for kvinder ifølge Danmarks Tekniske Universitet.

 

Stadig mange ulykker med biler

Der sker fortsat mange ulykker, hvor andre trafikanter er involverede. Ifølge Vejdirektoratets ulykkesstatistik, skete der fra 2009 til 2013 365 alvorlige ulykker, hvor en bil kørte ind i en cyklist bagfra. 290 ulykker skete, når en bil kørte til venstre i et kryds ind foran en modkørende cyklist. 211 ulykker skyldtes, at en bilist er svinget til højre ind foran cyklistens bane.

 

Typiske cykelulykker: Pas på i krydset

Illustration: Rådet for Sikker Trafik

 

Mange af disse ulykker sker også, fordi cyklisten kører en velkendt rute og ikke forventer, at der kommer biler. 40 procent af alle cykelulykker sker i vejkryds uden lyssignal, hvor en cyklist ikke overholder sin vigepligt, eller en bilist overser en cyklist. Det gælder derfor om altid at være opmærksom, når man bevæger sig i trafikken, også selvom man er vant til at køre ruten uden forhindringer.

 

Højresvingsulykker er et kapitel for sig. Der har været en række kampagner de sidste år om netop højresvingsulykker, og der er gjort flere nye tiltag såsom cykelbokse.

 

Ulykker, der involverer højresvingende lastbiler og cyklister, er altid voldsomme, men antallet af ulykker er faldet fra omkring 40 om året til fem om året, og antallet af dræbte er faldet fra ti til to om året siden 2005, fordi både cyklister og lastbilchauffører er mere opmærksomme på den potentielt farlige situation.

 

På med hjelmen

Den bedste måde, man som cyklist kan forsvare sig selv i tilfælde af uheld, er med cykelhjelmen. Hjelmen skal sidde behageligt og vandret på hovedet, og den må ikke ryge om bagved, så panden er fri. Remmene skal sidde tæt til hovedet, så hjelmen sidder godt fast, men uden at det bliver ubehageligt.

 

Husk også at vælge en hjelm, der er sikkerhedsgodkendt med et CE-mærke påskrevet EN 1078 - så kan du være sikker på, at den lever op til de europæiske standarder. Ski- og skaterhjelme er også godkendt som almindelige cykelhjelme. Skulle det ske, at hjelmen får et kraftigt slag, så sørg for at få den udskiftet hurtigst muligt.

 

Det er ikke overraskende børnene, der bruger cykelhjelmen mest. 80 procent af alle børn under 11 år bruger cykelhjelmen, men taler falder til 43, når aldersgruppen hedder 11-15 år. Den gruppe, der bruger hjelmen mindst, er de 16-25-årige, hvor kun 17 procent bruger hjelm. Knap tre ud af ti cyklister over 25 år tager hjelmen på hovedet, når de triller af sted.

 

Der er generelt flere og flere cyklister, der kører med hjelm, og det ses også på statistikkerne, da antallet af hovedskader er faldet kraftigt de seneste ti år. Samtidig kan man se på statistikkerne, at blandt de tilskadekomne er der procentvis langt færre, der bruger hjelm, end landsgennemsnittet. Det har altså en positiv effekt at bruge hjelm.

 

Råd ved uheld

Rådet for Sikker Trafik har en række gode råd til dig i forbindelse med cykelulykker. Hvis uheldet er ude, så husk:

  •  

  • - at få navn og adresse på de involverede og vidner, der så uheldet.

  • - at tage billeder af årsagen til ulykken. Det kan fx være et hul i vejen, som forsikringen gerne vil se. Sørg for at have noget målbart med i billedet (fx en tændstikæske).

  • - at hvis du kommer på skadestuen, så husk at få en kopi af skadestuerapporten med hjem. Du kan få brug for den til dit forsikringsselskab.

  • - at kommer du slemt til skade, så tag billeder af dine skrammer hurtigst muligt.

  •  

Kør forsigigt derude!

  •  
Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Produktnyt: Cannondale opgraderer på E-MTB fronten
Cannondale har netop lanceret to nye E-MTB’ere; Moterra’en har været i Cannondales progran i flere år, og nu har Cannondale sendt en komplet re-designet udgave på gaden sammen med en elektrificeret udgave af deres trail MTB Habit.
Test: isolés Charles High Summer vindvest
En sand letvægter af en vindvest, som er perfekt til sommeren og som æstetisk viderefører det stramme, nordiske look fra isolés.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.
Produktnyt: Rolf Sørensen sportsernæring fra LIDL
Rolf Sørensen har i samarbejde med Lidl lanceret en række produkter til at holde cykelbenene kørende.
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Danmarks første cykelhandler app: Heino Cykler sætter standarden
Med en ny app til både Android og iOS flytter Heino Cykler tilgængeligheden helt ud i kundernes fingre.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Transferkabalen på WorldTouren er så småt sat i gang, og selvom holdene først må bekræfte tilgange 1. august, er der ikke noget der holder holdene fra at bekræfte afgange. Det har Movistar nu gjort, og det er ganske markante afgange, der venter det spanske hold. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/movistar_boss_bekraefter_farvel_til_quintana_og_carapaz/Det er blevet en helt ufattelig spændende Tour. Lige nu tror jeg på Pinot, som vinder, hvilket er ret vildt. Ineos har ikke været så stærke, som man havde "frygtet".For første gang kører de ikke under navnet Team Sky, og for første gang i mange år ser det nuværende Team Ineos også særdeles pressede ud. De har dog stadig to mand i top-fem, og det vil de forsøge at bruge aktivt. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/bernal_geraint_thomas_er_stadig_vores_kaptajn/ Der er vel ingen grund til at udskifte hele geargruppen blot fordi gearene ikke passer. Iflg de flestes mening er forskellen på Ultegra og 105 hovedsageligt lidt med vægten. En anden debattør her på sitet gjorde opmærksom på at Miche laver kassetter, så man kan stykke antallet af tænder sammen så det passer til ens ønsker. Jeg købte for nogen tid siden en Miche 13-30 fordi jeg aldrig brugte ydertandhjulene på 11-32. Det har så resulteret i, at jeg aldrig (næsten) kommer ned på lille klinge. Så til foråret kommer der nye klinger på. Enten 52/36 eller nok snarere 53/39. Ville være en billigere løsning. Hvis du kører omkring Søsum, har du sikkert været ved Buresø. Sydfra er der lige inden badestedet en heftig lille bakke. Det eneste sted, hvor jeg i mands minde har brugt lille klinge.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat