20.04.2021 @ 15:14

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...

Det kan godt være, at det ikke har været muligt at få nummer på ryggen eller at komme til at prøve kræfter med bjerge eller brosten under fremmede himmelstrøg længe, men det betyder ikke, at jeg har ligget på den lade side.

Tværtimod er denne vinter nok den, hvor jeg har fået trænet mest struktureret og kontinuerligt nogensinde.


Min træning er blevet tilrettelagt, screenet og evalueret af Mads Frank fra Frank Institute of Sports i Odense, og den strukturerede plan har holdt mig på sporet og min kæde stram på trods af, at det ene mål efter det andet som bekendt er sejlet ud af kalenderen.


Da jeg startede mit forløb i oktober, var der masser af data at starte ud på i mine Trainingpeaks, og derfor startede vi ikke med en test på det tidspunkt. Men nu kunne jeg øjensynligt ikke trække den længere, og det var blevet tid til at få svesken på disken.

 

Hvad var det egentlig blevet til?

 

Hvad havde det hårde arbejde i de kolde og mørke vintermåneder resulteret i? Coach ønskede nye data at planlægge min videre træning ud fra.

 

TEST... Ikke just et af mine yndlingsord.

 

Ikke desto mindre en nødvendighed og en venlig men bestemt forespørgsel fra Coach.


Tiden var kommet til at få de tørre tal på bordet, og den her lille test havde spøgt i min træningsplan i noget tid.

 

Jeg havde luret på den af flere omgange og tænkt: “Godt det ikke er lige i dag, jeg HADER at køre test”.


Nå… men anden weekend i april skulle det så være. Jeg kunne ikke trække den længere.


Med sol på vejrudsigten lørdag og møgvejr søndag, kunne jeg ikke engang skyde den bare en enkelt dag længere.

 

 

Der var kun én vej frem - spænd hjelmen og afsted.

 

Og dog...

 

Det krævede en smule mere end bare at spænde hjelmen. Det skulle vise sig at "forberedelse" blev et vigtigt kodeord for både den fysiske, praktiske og ikke mindst for den mentale del.

 

Forberedelse, forberedelse, forberedelse…

 

Når jeg tænker tilbage på hele processen nu, startede den allerførste forberedelse faktisk midt i ugen med af se lidt frem mod weekenden. Hvornår kunne jeg køre de pas, der lå op til testen i forhold til arbejde osv., hvordan så meldingerne for weekendens vejr ud, hvilken dag var bedst at vælge?

 

I denne weekend, var der ikke så meget at rafle om, der blev som sagt lovet fint vejr lørdag og sne og slud søndag. Den beslutning var ikke svær at tage.


Lørdag var testdag!
 

Forinden havde jeg i øvrigt besluttet at køre testen udendørs, da min racer var gjort klar og taget af hometraineren. Nye hjul var monteret og desuden sønnikes watt-pedaler, som han ikke bruger længere.


Jeg havde kørt et par ture ude på de smalle dæk, og det slog helt klart hometraineren!

 

Så...

 

Fredag eftermiddag stod på let rulletur med kadenceøvelser (spin ups) for at få lidt gang i benene.

 

Herefter rengøring af cyklen, for jeg kan jo ikke køre test på en beskidt cykel, det siger sig selv ;-)


De sidste praktiske forberedelser fredag aften blev beslutning af mængden af energi til lommen, tøj, Garmin osv. blev lagt frem, ruten blev lagt og jeg fik aftalt med sønnike, at han gerne ville køre med og være mentalt backup.


Herligt!

 

 

De praktiske forberedelser var i øvrigt også en del af de mentale. Mens jeg fik styr på alle stumperne, indstillede jeg mig også mentalt på, hvad der lå foran mig, og det gav ro og god nattesøvn at vide, at der var orden i sagerne.


Lørdag morgen meldte sommerfuglene sig i maven. Den dér pokkers test altså, den skulle åbenbart spille mig et mentalt puds…

 

Og hvorfor nu det?

 

Vi er helt enige om, at det hverken er liv eller død - eller for den sags skyld mit levebrød der var på spil, og alligevel blev jeg pænt nervøs.

 

Hvad var der egentlig på spil denne lørdag formiddag med test på programmet?

 

Først og fremmest havde jeg gennem det sidste halve år gjort mig umage.

 

Jeg kan godt mærke, at der sker ting og sager i den rigtige retning, når jeg er ude at cykle, men det er jo fornemmelse mere end facts.
Jeg havde i de forgange måneder fået en del træning og hverdag til at gå op. Jeg havde presset mig selv og trådt mine watt. Slæbt mig op af sofaen på de helt trætte dage, hvor en lur nemt kunne have udkonkurreret træning.

 

Desuden har jeg lagt hvad der svarer til lidt over mit brændstofforbrug til arbejde i at hyre en personlig træner, med fuld opbakning fra gemalen i øvrigt, både i forhold til økonomi og tidsforbrug. Det er rigtigt ofte ham, der laver aftensmaden mens jeg får trænet efter arbejde. Kort sagt har jeg lagt en del tid, kræfter og økonomi i forhåbentlig at præstere et fremskridt.


Tilsidst havde jeg kun kørt test indendørs tidligere, så jeg havde heller ingen erfaring at trække på til dagens anstrengelser. Jeg ville bare SÅ gerne kunne præstere et godt resultat af alle mine anstrengelser!

 

Kl. 11:17 - Afgang fra Lundager


Det eneste der ikke var helt planlagt var faktisk afgangstidspunktet. Vi besluttede at køre, når vi var klar, og det var vi kl. 11:17. Stille og roligt af sted. No stress.

 

De første kilometer ud til startstedet for testen, brugte Magnus og jeg til at snakke testen igennem. Han har selv kørt en del tests, da han selv trænede intensivt, og han er en fin sparringspartner.


Planen blev at lægge forholdsvis konservativt ud, og så gradvist øge undervejs, alt efter hvad kræfterne rakte til i intervaller på 10 min. At dele tiden op i 3 x 10 min. kan være nemmere at overskue, end at skulle “tælle” hele vejen ned fra 30.

 

3-2-1 GO! 30 min. all out!

 

Som sagt, så gjort.

 

Jeg startede som sagt ud med at lægge mig lige over bunden af det på forhånd forventede niveau, og jeg var godt nok spændt på, om det overhovedet holdt.


Det gjorde det!

 

Og jeg havde faktisk en OK følelse i benene - en smule optimisme spredte sig i mit system.


De første 10 min. lå jeg umiddelbart en smule højere end først planlagt, og de gik væsentligt hurtigere ude i virkeligheden end inde på en hometrainer.

 

Det var nu tid til at øge en smule, da fornemmelsen i benene var OK. Der kom i øvrigt tilpas med opmuntrende og opbakkende kommentarer fra Magnus, der lå snorlige i mit baghjul.


De næste 10 min. handlede om at holde niveau, inden de sidste 10 min., hvor det virkelig handlede om at stramme balderne og få det sidste krudt fyret af.


“Det er tid til en gel” lød det pludselig omme fra bagsmækken - tak for påmindelsen, knægt! Jeg havde nok ikke husket det selv i kampens hede.


Om det var strengt nødvendigt skal jeg ikke kunne sige, men mentalt betød det noget lige at fylde lidt kulhydrater på. Så var jeg i hvertfald overbevist om, at det ikke skulle blive et issue at gå ned på dem ;-)

 

De sidste 10 min. var selvfølgelig ikke just en fornøjelse, men jeg fik disponeret, så jeg ikke gik kold inden de var gået, og jeg kunne træde en lille afsluttende finale an, med snot og savl hængende i guirlander.

 

 

Det var ikke et krav, at det skulle være kønt, vel!?!

 

Py ha!

 

Nu kunne jeg ikke gøre meget mere i dag, og mens vi rullede hjemad, kunne vi passende snakke forløbet igennem. Min egen følelse var god, den lagte plan holdt og Magnus godkendte umiddelbart også forløbet.

 

Det var vigtigt for mig, at jeg ikke hele tiden røg watt-mæssigt under niveau, og at jeg fik disponeret, så jeg ikke koldede undervejs.
Processen var hermed godkendt, nu skulle jeg hjem og trække lidt tal og have hele molevitten uploaded til Coach.

 

Kan du ramme mellem 190 og 210 watt?

 

Dette var den estimerede forventning og min rettesnor fra Coach.


Svaret blev: “JA! Det kan jeg faktisk godt!”


Jeg endte med et snit på 200 watt (rent!) over de 30 min., og det skulle vise sig at være min bedste test til dato.


Det var dejligt!


En skøn følelse at nå i mål med både forløb og resultat.


Da jeg fik kigget på min puls, kunne der måske endda have været vredet et par watt mere ud af cykelmosteren, og det skyldes nok mit lidt forsigtige udlæg, mit fokus på at kunne holde hele vejen, og at jeg havde valgt en rute med vendepunkter. Altsammen gode erfaringer til næste gang.


Min første og foreløbige melding fra Mads Frank lød som følger:


“KONKLUSION: Du har forbedret din FTP og din generelle form. Du er stærkere end hidtil antaget og vi skal justere intervallerne efter det (tak skæbne). Jeg vil påstå,at du kan køre endnu højere watt på en mindre teknisk rute. Vi bliver hele tiden bedre. Jo flere test, jo bedre bliver man også til teste.”

 

Så sandt som det er sagt!

 

Jeg lærer hele tiden noget om, hvad jeg kan byde min krop, og hvordan jeg bedst får den til at yde lidt mere. Jeg synes, det er fascinerende at rykke mine fysiske grænser, men i den grad også de mentale. I det her tilfælde handler det jo om cykling, men selve processen med at være lidt nervøs for noget, prøve at planlægge og gøre sit bedste, og så nå så godt i mål som muligt på dagen, tænker jeg fint, kan bruges i andre aspekter af livet.

 

Nu har jeg en ide om at skære kagen til en udendørs test. Jeg er blevet en lille smule klogere på hvad og hvordan min krop kan yde, og hvordan jeg bedst planlægger og udfører, og det er lige før jeg kunne overtales til at gøre det igen, for lige at se hvordan jeg kan optimere og bruge de erfaringer og den feedback, jeg har fået på min lille 30 min. seance på en landevej på Vestfyn.

 

Inden længe skal jeg til catch-up igen, og så skal vi have talt hele forløbet grundigt igennem og nørdet os ned i detaljerne. Og så er jeg helt sikker på, at der nok skal dukke masser af udfordrende træning op i min plan.


Flandern Rundt 2. april 2022 kan bare komme an!

Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.
Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

UCI-ranglisterne for denne uge er udkommet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/pogacar_oeger_-_tronskifte_hos_kvinderne/Det sidste WorldTour-etapeløb før Giro d´Italia, Romandiet Rundt, indledes denne tirsdag. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/starttider_prolog_til_romandiet_rundt_2024/> Personligt ville jeg svede alt for meget hvis jeg kørte med samme påklædning som dig - og jeg ville bare blive våd indefra i stedet. Så der er nok bare nogle personlige præferencer der spiller ind - mere end at lag-på-lag er et markedsføringsstunt. Det forstår jeg så ikke helt. Jeg kører med et minimalt antal lag, og så siger du at du ville svede voldsomt med det tøj - samtidig med at du mener at lag-på-lag er praktisk? En af grundene til, at lag-på-lag-princippet ikke er noget, jeg praktiserer meget (hvis nogen overhovedet praktiserer det?), er, at jeg meget nødig skifter tøj undervejs. Jo, altså, hvis jeg var på en seks timer lang tur i Alperne med indlagte spisepauser mv., så er det da sandsynligt, at et lille tøjskifte kunne komme på tale. Men på standardture i Danmark er det 99 ud af 100 gange et spørgsmål om at have tjekket vejrudsigten først og så klædt sig på ud fra sin erfaring. Hvis lag-på-lag skulle give mening, så skal man da have mindst tre lag på - og der må jeg bare sige, at det har jeg tæt på aldrig. (Med mindre man regner overdelen på bibs med.) Lige hvad "våd indefra" angår, så har jeg svært ved at se problemet. Det er da kun under alpine forhold eller på ture med længere stop, at det kan blive ubehageligt. Vådhed i form af sved opstår jo når kroppen er varmet op, og personligt oplever jeg kun meget sjældent, at min krop bliver gennedkølet under hjemlige træningsture. P.S.: Jeg anerkender fuldt ud, at pendlerture er en særlig disciplin, hvad beklædning angår.Efter adskillige år med et hav af topplaceringer lykkedes det endelig Max Kanter at tage karrierens første sejr, og nu drømmer han helt sikkert om at gentage succesen. Han har i hvert fald chancen igen tirsdag, hvor løbet nok engang vender tilbage til Marmaris, der plejer at være rammen om en reduceret massespurt, men denne gang betyder en ekstra tur rundt i de omkringliggende bakker, at der måske kan blive skabt endnu større udskilning end vanligt. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_3_etape_af_presidential_tour_of_trkiye_2024/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet