Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Rikke Bak Dalgaard 03.07.2018 @ 08:30

Specialized har videreudviklet deres Venge og skabt en cykel, der både er hurtigere og lettere end sin forgænger. Cyklen er er verdens hurtigste cykel og kulminationen på fem års viden og erfaring fra brugen af vindtunnel.

Feltet.dk har, sammen med en række andre medier, været til produktfremvisning og test af den nye Venge. Specialized havde inviteret os til Innsbruck, som i år er vært for verdensmesterskaberne i landevejscykling.

 

Der var mulighed for at prøvekøre den nye cykel, samt få en detaljeret gennemgang af produktet fra Chris Yu, som er chef for Integrated Technologies teamet hos Specialized.

 

 

Specialized er kendt for at lave hurtige cykler og deres motto er da også ”Aero is everything”. Denne gang har de dog præsteret både at lave den hurtigste OG en af de letteste cykler på markedet.

 

Ikke nok med, at den nye Venge er mere aerodynamisk, så er den også gået hele 460 gram ned i vægt i forhold til dens forgænger, Venge Vias. 460 gram lyder måske ikke af meget, men det svarer til at fjerne et halvt styr, overøret, forgaflen og begge bagstivere på Venge Vias.

 

Den første Venge, der blev introduceret for syv år siden, havde fokus på at være aerodynamisk, lav i vægt og stiv.

 

Specialized havde ikke adgang til egen vindtunnel dengang, men måtte leje en og kørte kun få computertests. Efterfølgeren, Venge Vias, blev udviklet på halvandet år og denne gang med egen vindtunnel og flere computertests.

 

Med en helt ny teknologi, kunne Specialized udvikle en cykel, der både er hurtigere og lettere end nogensinde før og stadig gøre det på kun halvandet år. Mere om det senere.

 

Som Feltet.dk’s udsendte havde jeg aldrig kørt på en Specialized landevejscykel før denne produkttest, hvilket gjorde det svært for mig at sammenligne med deres Venge Vias og Tarmac.

 

il gengæld fik jeg lov til at teste cyklen i både vådt og tørt vejr. På asfalt og grus. Op ad stejle stigninger og ned ad snoede nedkørsler.

 

Den nye Venge føltes let opad og fik mig blandt andet sikkert op ad en af VM rutens stejleste stigninger med en maksimal stigning på 28%.

 

Den var hurtig og nem at styre, når det gik nedad. Især skivebremserne var jeg glad for, da regnen kom. Mit eneste anke var faktisk, det lidt for brede styr, men det er der jo råd for.

 

 

The new shape of speed

Specialized skriver selv, at den nye Venge er hurtigere alle steder og i hvilket som helst terræn. Den er mere aerodynamisk end sine forgængere, vægten er lavere og stivheden er bevaret.

 

Den nye Venge udkonkurrerer derfor konkurrenterne på alle parametre. Den er hurtigere end Venge Vias og lettere end Tarmac SL5 (sammenligningen er med skivebremser).

 

Da den nye Venge skulle udvikles, var der tre mål:

 - Mere aerodynamisk
 - Lavere vægt
 - Vedligeholde Rider-First Engineered™ styringsegenskaber

 

For at opnå disse mål måtte Specialized have en ny tilgang til at designe rammen. I stedet for at starte i vindtunnellen, gik de i gang med at udvikle et stykke optimerings-software, der kunne genere millioner af rør-former samt analysere dem baseret på aerodynamik, overfladeareal og stivhed.

 

Denne proces resulterede i en række former, som de kalder ”FreeFoil Shape Library”. Det er de former, der er fundamentet for den nye Venge.

 

Aerodynamik

Formålet med Venge Vias var, at gøre den lige så hurtig som Shiv TT, men den nye Venge er yderligere forbedret.

 

Sammenlignet med den hurtigste, aerodynamiske landevejscykel, der findes i dag, Venge Vias, er den nye Venge 8 sekunder hurtigere over 40 kilometer.

 

Alle de cykler, Specialized har testet, havde samme opsætning og var med følgende komponenter: Roval CLX 64 hjul, Turbo Cotton 26 millimeter dæk, Shimano’s nyeste Di2 geargruppe, to vandflasker, en S-Works Power sadel og deres respektive cockpit.

 

Præcis samme opsætning på alle tre cykler, med undtagelse af forskel ved fælgbremser og skivebremser. Dette blev valgt for udelukkende at fremhæve forskellene ved rammerne.

 

Vægt

Den nye Venge er som tidligere nævnt 460 gram lettere end Venge Vias Disc og selve rammen vejer kun 960 gram, +/- 30 gram i størrelse 56 og farven “Satin Black/Holographic Foil”.

 

Denne vægt er beregnet uden smådele, som for eksempel geardrop, flaskeholdere, sadelspænde, krankleje og spacere til styrfittings. Derudover er vægten kun gældende for den ovennævnte farve og størrelse.

 

Vægten for en 56 centimeter S-Works Venge Disc med Dura-Ace Di2 i Satin Black/Holo Silver er 7,1 kilogram +/- 100 gram.

Vægten for en 56 centimeter Venge Pro Disc med Ultegra Di2 i Satin Black/Black Reflective er 7,45 kilogram +/- 100 gram.

 

 

Styreegenskaber

Venge benytter sig af Rider-First Engineered™, som er designet for at sikre, at alle rammer performer ens uanset størrelsen. Dette opnås gennem en blanding af omfattende dataindsamling, ekspertfeedback fra professionelle ryttere og en omhyggelig tilgang til karbonkonstruktionen.

 

Det er dog ikke noget, man mærker, når man kører - det føles bare som om, man kører på den perfekte cykel.

 

Geometri og fit

Geometrien for den nye Venge blev designet ved hjælp af over 40.000 Retül datapunkter fra både kvindelige og mandlige ryttere. Dette munder ud i en fælles Venge-platform, der har et rammedesign til alle ryttere, uanset køn.

 

Selvom rammens stack og reach er forskellig fra Tarmac, er pasformen faktisk identisk. Tarmac SL6 har en 10 millimeter høj styrfitting og Venge har mindst 18 millimeter spacere i sin styrfitting.

 

Det betyder, at den laveste position, frempinden kan være i, faktisk er identisk mellem de to cykler.

 

Venge frempinden kan fås i to forskellige vinkler og flere størrelser. 6-graders frempinden tilbydes i følgende længder: 80, 90, 100, 110, 120, 130 og 140 millimeter. Og 12-graders frempinden i følgende længder: 110, 120, 130 og 140 millimeter.

 

Venge sadelpinden tilbydes i to udgaver: 0 millimeter og 20 millimeter setback. Den kommer også i to længder: 300 millimeter og 390 millimeter.

 

Det nye Aerofly II styr leveres desuden i fire bredder: 380, 400, 420 og 440 millimeter.

 

Cockpit

I samarbejdet med deres pro teams, fandt Specialized ud af, at frempindens stivhed er meget vigtigt for rytterne, især for de powerfulde sprintere.

 

Venge frempinden overstiger stivheden af ​​en hvilken som helst frempind, Specialized har testet, herunder Zipp SL Sprint frempinden, der har været benchmark for stivhed og er meget brugt i feltet.

 

Det helt nye Aerofly II styr er udviklet på baggrund af den viden, som Specialized har opnået ved at skabe tre generationer af Venge.

 

Det nye styr er hurtigere, lettere samt stivere og har en særlig feature med et struktureret mønster til ekstra greb og kontrol. Et indbygget styrbåndsstop sikrer også, at styrbåndet ser professionelt ud og gør det let at montere.

 

Venge frempinden er kompatibel med de fleste andre mærker af styr, men Aerofly II er designet til at fungere, som det hurtigste og mest aerodynamiske. Hvis en rytter foretrækker et andet styr, kan det dog let skiftes ud.

 

Ligeledes er den nye Venge også kompatibel med de fleste frempinde. Der er en universel frempind-overgangs spacer, der bruges i stedet for Venge spacere. Yderligere højde opnås med almindelige 1-1/8 spacere.

 

 

Dæk

Venge sælges med 26 millimeter dæk for at give den bedste kombination af aerodynamik, styring og rullemodstand. Man kan også sagtens have 32 millimeter dæk på den nye Venge.

 

Mulige komponenter

Venge er kun designet til at være kompatibel med elektroniske gearskiftere. Den er dermed kompatibel med Shimano Di2, SRAM eTap og Campagnolo EPS-systemer, forudsat at de bruger et internt batteri.

 

Skivebremsesystemet på Venge følger Shimano flat-mount standard.

 

Thru-aksle standard er 142x12 millimeter bagtil og 100x12 millimeter foran, og leveres med Venge bolt-on med en 6 millimeter hex. Aksler med DT RWS ratchet system er tilgængelige via Specialized forhandlere.

 

Endelig er kranklejet et Specialized OSBB/BB30.

 

 

Aerobars

Specialized har også lavet et spændebånd til Venge Vias clip-on aero-styret, der klemmer sig omkring den nye Venge frempind.

 

Dette gør det muligt for ryttere, at køre med et simpelt og kompakt aerodynamisk cockpit på den nye Venge og styret er tilgængeligt i to længder: En længere længde til enkeltstarter og triatlon samt en kortere længde, der er lovlig til ITU løb.

 

Clip-on aero-styret kræver, at rytteren selv skifter styret til et standard, rundt landevejsstyr i stedet for Aerofly II. Vær opmærksom på, at Aerofly II styret ikke er kompatibelt med clip-on aero-styr.

 

Tekniske detaljer

I sin stræben efter den mest simple Di2 opsætning var Specialized afhængig af feedback fra deres pro teams.

 

Nu har de brugt den viden til at udnytte sadelpinden og integreret Di2 junction-A cylinderen i den. Dette holder cockpittet simpelt og giver teammekanikere mulighed for at foretage justeringer fra teambilen under løb.

 

Der er også et nyt Shimano direct-mount geardrop til rådighed. Dette blev specifikt anmodet og udviklet af Specialized’s pro teams og er nu tilgængeligt på markedet.

 

Endelig har forskifter-spændet en indbygget plade, som Shimanos justeringsskrue kan komme ind i, så man kan sige farvel til den irriterende klæbrige plade fra Shimano.

 

GOOD VIBES ONLY – Long Slow Distance - Fra ØV-morgen til supertur
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Oplevelsen af et bikefit
Ekstraordinær bikefit-oplevelse hos Frank Institute of Sports, hvis motto om kompromisløs kvalitet gennemsyrer hele seancen.    
En forårsdag i Hell-singør - godkendt af Cancellara
I år er det 10. gang, CK Kronborg, afvikler "En Forårsdag i Hell-singør". Det sker søndag den 14. april og med sådan et arrangement lige om hjørnet er det naturligvis rart at få et klap på skulderen af en af forårsklassikernes konger, Fabian Cancellara, der i weekenden gæstede Copenhagen Bike Show i Øksnehallen.
Produktnyt: Ny hjelmteknologi fra Trek og Bontrager
Amerikanerne lancerer ny hjelmteknologi, der revolutionerer standarderne for sikkerhed og beskytter mod de farlige skråvinklede slag. Navnet er WaveCel og materialet er op mod 48 gange mere effektiv end almindelige hjelme til at forhindre hjernerystelser.
Øksnehallen skabte den perfekte kulisse for cykelfest
Der var mødt rekord mange udstillere fra ind- og udland op til Copenhagen Bike Show i weekenden, og det samme var Fabian Cancellara. Det var et godt mix, som trak mange besøgende til messen.
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk - Touren til Gardsøen uge 6
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.  
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?! (Part 1)
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Team Motionsfeltet åbner sæsonen i Jennum
Søndag den 31. marts åbner den danske landevejssæson for alvo, med motionsløbet Gran Fondo Jennum ved Vejle. Det største deltagende hold hedder Team Motionsfeltet.dk.
Jakob Fuglsang medejer af tøjmærke
Cykeltøj-iværksættere får den danske cykelrytter Jakob Fuglsang med på holdet. 

Instagram #motionsfeltet

Cancellara kommer til dansk cykelmesse
Nordic Bike Shows A/S er firmaet bag Copenhagen Bike Show, der siden 2015 har arrangeret Skandinaviens største cykelmesse i København med mere end 100 udstillere fra ind- og udland og over 15.000 besøgende.
Test: Bkool Smart Air
Tiden hvor hjemmetrænere var forbeholdt vinteren er forbi. Nye og smart teknologi gør, at man kan få underholdende træning hele året, men måske vigtigst af alt, så er hjemmetræneren blevet et vigtigt våben for dem som træner seriøst og struktureret. Her kan man nemlig træne særdeles effektivt og målrettet og derved få maksimalt udbytte af sin tid.
Produktnyt: Rapha Custom – teamtøj designet af dig
Nu kan flere af Raphas populære kollektioner fås som teamtøj, som let kan designes af alle med Raphas revolutionerende designmodul.
Aalborg MTB Marathon 2019 giver garanti for gåsehud
27. april 2019 er datoen, hvor det traditionsrige Aalborg MTB Marathon holder sit indtog i Aalborg - og byen fyldes med 3000 MTB-ryttere til en oplevelse, der sætter sig på nethinden.  
Test: Vittoria Barzo 29x2.35
Mange cykelmotionister kender Vittoria for deres landevejsdæk, men faktisk har Vittoria en bred palette af dæk til mountainbike, lige fra de lette XC-dæk til de tunge downhill-dæk. Vi har testet et godt bud på et allround dæk til XC-brug.
Årets største cykeldyst starter klokken 15 i dag
Feltet.dks helårlige spil, Feltet.dk Tour, starter på lørdag, når forårsklassikerne starter med Omloop Het Nieuwsblad. 
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk - Touren til Gardasøen uge 4
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.  
Cykeloplevelse i Verdensklasse i Odense
Frank Institute of Sports tilbyder nytænkende cykeloplevelse, hvor alt fra bikefit til kaffe gennemsyres af kompromisløs kvalitet.
MTB soloryttere i 2019-udgaven af Bike Transalp
Ruten for 2019-udgaven af mountainbikeløbet Bike Transalp er blevet offentliggjort, og ud over en ny målby kunne arrangørerne også afsløre, at det i år bliver muligt at stille op alene. Der er 1000 startpladser, så vent ikke for længe, hvis du vil prøve kræfter med løbet.
Produktnyt: S-Works EXOS
Specialized har lanceret en ny highend cykelsko, som er den letteste og mest revolutionerende, som den amerikanske gigant nogensinde har skabet. Navnet på skoen er S-Works EXOS. 
Jyllands største cykelmesse har vokseværk
De trange rammer i Ridehuset er skiftet ud med mere end 1.700 m2 i Centralværkstedet og Smedien, når Aarhus Bike Show afholdes den 9.-10. marts 2019. Dermed er Jyllands største cykelmesse blevet endnu større.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Tre cykler på højkant i Feltet.dks Tour
Feltet.dk har startet vores store sæsonmanagerspil kaldet Feltet.dk Tour. Managerspillet starter den 2. marts og kan du køre dig til en podieplacering i spillet, så er du sikker på at vinde en cykel!
Produktfokus: ”Der er en grund til, at aerocyklerne ligner hinanden”
Cannondale SystemSix, det amerikanske mærkes aero-topracer, blev sendt på markedet i 2018, og modellen opnåede hen over efterår og vinter et utal af positive, internationaler anmeldelser samt topresultat i en uafhængig vindtunneltest af aerocykler: som den hurtigste på markedet. Feltet.dk har talt med Cannondale om modellen - og om aerocykler som ny, etableret modeltype.
Cykelbageren i Nørre Aaby har solgt over en halv million romkugler på under et år
Nørre Aaby Bageri har siden marts 2018, hvor de vandt prisen for Danmarks bedste romkugler ved FoodExpo i Herning, solgt over 500.000 romkugler. En stor del af dem er solgt til cykelturister, for det vestfynske bageri har en ganske særlig placering, der gør det nemt at nå på cykel fra flere af områdets større byer.

Seneste indlæg i debatten

Cykelsæsonen har været i gang i to måneder, men for feltets største endagesspecialister har alt indtil nu haft en karakter af forberedelse. Det slutter brat på lørdag, hvor rytterne giver sig i kast med årets første monument, Milano-Sarnremo. Kalenderens længste løb er på én gang det nemmeste af de store klassikere og samtidig det sværeste løb at vinde og signalerer for alvor forårets komme. Lørdag fra klokken 14.25 kan du følge slagets gang på Feltet.dk samt undervejs stille spørgsmål til vores ekspert, Emil Axelgaard Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/foelg_milano-sanremo_paa_feltetdk_1/Omloop Het Nieuwsblad og Strade Bianche fungerede som små teasere, men den rigtige klassikersæson starter først lørdag, når Milano-Sanremo afvikles. Som et af bare fem monumenter og det længste løb på hele kalenderen er den italienske klassiker blandt de allermest prestigefulde løb, og med dets helt unikke rute er det et af de mest åbne, hvor både sprintere og klassikerryttere kan gå efter sejren. Efter mange års forsøg på at gøre ruten hårdere er der igen i år tale om helt klassisk udgave af La Primavera, hvor det skal afgøres i den spændingsmættede finale på de berømte stigninger Cipressa og Poggio, inden det hele afsluttes på Via Roma i Sanremo. Enhver cykelrytter drømmer om at hæve armene i triumf på en af cykelsportens mest berømte opløbsstrækninger og at fejre sejren i klassikeren, der har ry for at være den nemmeste at gennemføre, men samtidig den sværeste at vinde. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_milano-sanremo_2019/Hvis man har svært ved at opnå makspulsen, så er det som regel fordi man ikke gør det rigtigt, eller fordi man ikke er ordentligt restitueret. For mig er letheden ved at få pulsen op den bedste indikation på, hvor meget jeg skal presse mig selv netop den dag. God fornøjelse:) Jeg kan anbefale at lave en lille krog af en gammel eger e.lign. Det gør det en del nemmere at fiske yder-kablet ud af styret igen.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

GOOD VIBES ONLY – Long Slow Distance - Fra ØV-morgen til supertur
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Oplevelsen af et bikefit
Ekstraordinær bikefit-oplevelse hos Frank Institute of Sports, hvis motto om kompromisløs kvalitet gennemsyrer hele seancen.    
En forårsdag i Hell-singør - godkendt af Cancellara
I år er det 10. gang, CK Kronborg, afvikler "En Forårsdag i Hell-singør". Det sker søndag den 14. april og med sådan et arrangement lige om hjørnet er det naturligvis rart at få et klap på skulderen af en af forårsklassikernes konger, Fabian Cancellara, der i weekenden gæstede Copenhagen Bike Show i Øksnehallen.
Produktnyt: Ny hjelmteknologi fra Trek og Bontrager
Amerikanerne lancerer ny hjelmteknologi, der revolutionerer standarderne for sikkerhed og beskytter mod de farlige skråvinklede slag. Navnet er WaveCel og materialet er op mod 48 gange mere effektiv end almindelige hjelme til at forhindre hjernerystelser.
Øksnehallen skabte den perfekte kulisse for cykelfest
Der var mødt rekord mange udstillere fra ind- og udland op til Copenhagen Bike Show i weekenden, og det samme var Fabian Cancellara. Det var et godt mix, som trak mange besøgende til messen.
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk - Touren til Gardsøen uge 6
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.  
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?! (Part 1)
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Team Motionsfeltet åbner sæsonen i Jennum
Søndag den 31. marts åbner den danske landevejssæson for alvo, med motionsløbet Gran Fondo Jennum ved Vejle. Det største deltagende hold hedder Team Motionsfeltet.dk.
Jakob Fuglsang medejer af tøjmærke
Cykeltøj-iværksættere får den danske cykelrytter Jakob Fuglsang med på holdet. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat