23.02.2016 @ 16:10

Feltet.dk og Sandstød Cycling har i år arrangeret nogle banearrangementer, hvor man kan komme ind og prøve at køre på de skrå brædder i Ballerup Super Arena. Team Motionsfeltet.dk var med en af dagene til en i første omgang skræmmende, men også sjov oplevelse.

Team Motionsfeltet.dk er for alle. Det blev tydeligt bevist, da 15 af holdets medlemmer var samlet den 14. februar i Ballerup Super Arena til et af banearrangementerne arrangeret af Feltet.dk og Sandstød Cycling. I alt 27 ryttere var samlet denne søndag til en dag, hvor grænser blev overskredet, og pulsen kom i vejret. Heldigvis holdt instruktør Jimmi Madsen flokken i hånden hele eftermiddagen, og han startede med at skabe stemning, da rytter nummer 7 på dagen, Kristian Juhler, fik lov at iføre sig en dannebrogstrøje, som han måtte tage med hjem.

 

Først og fremmest skal man op på cyklen, og det er i sig selv en skræmmende oplevelse for de fleste, der er vant til at have bremser og gear at rode rundt med på landevejen. En banecykel har fast nav, og det betyder, at der ikke er noget friløb i pedalerne - man kan på intet tidspunkt stoppe med at træde, før man holder helt stille. Det kræver derfor lidt overtalelse bare at sætte af fra den sikre grund og begynde at trille fremad.

 

Det er dog det mindste problem. Man finder hurtigt fornemmelsen af cyklen, og man finder endnu hurtigere ud af, at man skal blive ved med at træde, for ellers får man rigtig, rigtig ondt i benene, hvis man forsøger at stoppe dem, mens cyklen er i fart. Okay, så langt så godt.

 

Så kommer det rigtig skræmmende. Faktum er, at man ikke aner, hvor stejl banen faktisk er, før man står for enden af den og kigger op eller på tilskuerrækken og kigger ned. 45 grader er de to sving i Ballerup Super Arena, svarende til 71 % stigning. Ja, 71 %. Nu skal man heldigvis ikke op ad dem, men bare rundt ved hjælp af dem, og man finder hurtigt ud af, at det faktisk kun kan lade sig gøre at komme sikkert rundt, hvis man stoler på cyklen og bare følger svinget i god fart.

 

Jimmi Madsens tommelfingeregel lød, at man skulle køre 25 kilometer i timen for at komme rundt på den sorte streg. Okay, 25 kilometer i timen, det er til at overkomme. Så er det bare at køre farten op på det blå "fortov" og så trække op på selve banen på langsiden, så man er klar til at svinge rundt.

 

"Puha. Er jeg klar? Nej, okay, jeg gør det på næste omgang i stedet. Ja, så er vi klar. Op på banen. Har jeg fart nok på? Ryger jeg ned nu? ARGH, hvor er det stejlt!!"

 

Ballerup Super Arena, hvor man kan se det blå "fortov" samt den sorte, røde og blå streg på banen. Her fra Feltet.dk og Sandstød Cyclings banearrangement den 14. februar, hvor Kristian Juhler i dannebrogstrøjen ligger forrest i feltet. Foto: Feltet.dk

 

Ja, de interne konflikter kan være store, når man skal samle mod til at køre op på banen og svinge rundt i en 45 graders vinkel. Men det er ikke så svært, som det virker, og det vigtigste af det hele sørgede Jimmi Madsen for at gentage hver eneste omgang:

 

"Fart på. MERE fart på. Du kører for langsomt!" kunne man høre ham råbe til hver anden rytter, der kørte forbi. Og man kan mærke det ret hurtigt. Når man først har fået den fornemmelse i svinget, den rigtige fornemmelse, hvor man stryger igennem og får ekstra fart på, bare fordi man træder rundt og rammer den helt rigtige linje, så kan man nemt blive afhængig af rusen!

 

Alle som en fik de 27 ryttere prøvet sig af på alle dele af banen i hver deres tempo. Nogle var oppe på den blå linje i fuld fart allerede på femte omgang. Andre brugte et kvarter på bare at komme op på banen, og det gode var, at der var plads og tid til begge dele. Med Jimmi Madsens grundige instruktion og mere tid, end man lige troede, der var, fik man mulighed for at blive fortrolig med både cyklen og banen, inden det gik løs med konkurrencerne.

 

Fuld gas!

Tre discipliner fik man lov for at køre, og ved at starte med omgang på tid fik alle en mulighed for at give fuld gas på banen, mens der ikke var andre, og det var også en chance for at teste sig selv og de stejle sving ordentligt af.

 

Alle ryttere klar til start i scratch, mens Jimmi Madsen instruerer. Foto: Feltet.dk

 

Dernæst var der scratch. Her kørte alle op til gelænderet og holdt fast indtil startsignalet. Så var der otte omgange, hvor man kunne køre fuld skrald og slås om placeringerne på alle meter af banen, mens de bagerste kørte, hvad de var trygge ved, og trillede over stregen en omgang efter de andre.

 

Til sidst gjaldt det den i Danmark knap så kendte disciplin keirin. Hele flokken placerede sig bag en pacer kørt af Jimmi Madsen og blev kørt op i fart, inden der var fri kørsel de sidste to omgange.

 

Uanset om man kørte helt i front eller allerbagerst, var der fra start til slut garanti for god stemning. Grænser blev overskredet, og pulsen blev banket i vejret flere gange. Organiseringen var i top, da Jimmi Madsen hele tiden holdt styr på sagerne, så der ikke var nogen spildtid, og anekdoter blev flettet ind i den udførlige instruktion, så man blev både underholdt og oplyst.

 

Der var plads og tid til alle på alle niveauer, så man kunne blive tryg ved det hele i sit eget tempo, og selvom nogen måske aldrig rigtig fandt rytmen på banen, så var alle enige om, at det havde været en spændende oplevelse, og der var højt humør hele vejen ud på parkeringspladserne. Det bliver ikke sidste gang, vi gør det.

 

Feltet.dk og Sandstød Cycling har allerede flere banearrangementer på plads. Skal du være med denne gang? Så gå ind på feltet.dk/banecykling og find den dato, der passer dig!

 

Vil du være en del af fællesskabet på Team Motionsfeltet.dk og få en lang række fordele og rabatter på cykler, udstyr og events? Så tilmeld dig på feltet.dk/team med det samme!

Billedgalleri

Verdens vildeste MTB-freestylere kommer til København
I dag åbner billetsalget til Red Bull Copenride - et af verdens mest spektakulære events, der afvikles i København den 17. juli 2021.
Produktnyt: Extrawheel - innovativt polsk design
Med sadeltasker eller fuldt udstyret anhænger fra Extrawheel har du styr på oppakningen til sommerens lange cykeltur. Det polske firma lancerer nu en let, holdbar og opgraderet serie.
Kontrovers: Styr medfører diskvalifikation
Gårsdagens mest angrebsivrige rytter er blevet smidt ud af Belgium Tour.   
Tour-managerspillet åbnet - Præmier for mindst 80.000 kroner
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 26. juni og slutter søndag den 18. juli. Spillet er åbnet for tilmelding nu!
Ridley Kanzo til Dirty Jutland
Har du også undret dig over den enorme hype, der er omkring gravelcykling? Hvordan fungerer konceptet for et gravelløb? Er det muligt for en nybegynder at kaste sig ud i det fra den ene dag til den anden? Alt dette og meget mere satte vi os for at undersøge nærmere - ud fra en nybegynders perspektiv.  
Produktnyt: Scott Spark med nyt revolutionerende dæmpersystem
Scott har netop lanceret en ny generation af Scott Spark, som Nino Schurter håber at kan give ham all-time rekorden over flest World Cup-sejre samt genvinde OL-titlen.
Løbsberetning: BEMER Cyclassics Hamburg
Har du prøvet at køre et af de største tyske motionscykelløb? Cyclassics Hamburg er kendt for et velarrangeret cykelløb med fart og gode depoter.
Produktnyt: Megmeister L8 bibshorts
Nyt hollandsk mærke på det danske marked lover bedre sadelkomfort med nyudviklet indlæg, som kigger andre veje end det traditionelle skum. Bedre trykfordeling skal give flere behagelige cykelture.
Topryttere har skabt Café-fællesskab i København
I et stille kvarter i Nordhavn ligger Københavns nyeste cykelcafé. Ejerne er velkendte ansigter fra den danske og internationale scene, og de er gået all-in på deres drøm om et nyt cykelmekka for motionister og proffer, hvor der tilbydes træning, bikefits samt ren hygge.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Den rutinerede norske allroundrytter Sven Erik Bystrøm har i år kontraktudløb med UAE Team Emirates, men flere hold byder sig til at for sikre sig den stærke nordmands underskrift. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/sven_erik_bystroem_i_dialog_med_team_ineos/ Den hedder så 12,13,14,15,16,17,19,21,23,25 Det er 17'eren du kører i (#5 fra oven). Gearet er 82,7 tommer & 19'eren er på 74 tommer. Hvis du aldrig bruger top gearet 53-12 kan du overveje en 13-26 kassette der giver dig en 18'er eller at skifte klingen til 50'er. 50-17 er 78 tommer. 53-18 er 78,1 tomme. 50'eren til BCD135 kan være lidt svær at finde da den kun blev solgt som en del af tripple kranksæt og som reservedel. 13-26 kasetter burde være super nemme at finde da de ofte var std. kassetter på cykler med Mirage og Veloce. https://www.cykelpartner.dk/campagnolo-10-speed/campagnolo-veloce---kassette-10-gear-13-26-tands Alternativt skal du ned i en 12-23, 12-21 eller 11-21 kassette for at få de tætte 16-17-18-19 men det lyder IMHO som det er den forkerte vej at gå for dig da du så også mister dine laveste gear (23 & 25). Astanas 24-årige stjerneskud Matteo Sobrero henviste henholdsvis Edoardo Affini (Jumbo-Visma) og Mattia Cattaneo (Deceunick Quick-Step) til de sekundære placeringer ved det italienske mesterskab i enkeltstart. Fillipo Ganna (INEOS Grenadiers) ender end ikke på podiet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/overraskende_sejr_til_matteo_sobrero_ved_det_italienske_mesterskab_i_enkeltstart/Antwan Tolhoek skifter efter fem år hos Jumbo-Visma til amerikanske Trek - Segafredo. Hollænderen ønsker mere frihed.   Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/tolhoek_paa_vej_vaek_fra_jumbo/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet

x