Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

23.02.2016 @ 16:10

Feltet.dk og Sandstød Cycling har i år arrangeret nogle banearrangementer, hvor man kan komme ind og prøve at køre på de skrå brædder i Ballerup Super Arena. Team Motionsfeltet.dk var med en af dagene til en i første omgang skræmmende, men også sjov oplevelse.

Team Motionsfeltet.dk er for alle. Det blev tydeligt bevist, da 15 af holdets medlemmer var samlet den 14. februar i Ballerup Super Arena til et af banearrangementerne arrangeret af Feltet.dk og Sandstød Cycling. I alt 27 ryttere var samlet denne søndag til en dag, hvor grænser blev overskredet, og pulsen kom i vejret. Heldigvis holdt instruktør Jimmi Madsen flokken i hånden hele eftermiddagen, og han startede med at skabe stemning, da rytter nummer 7 på dagen, Kristian Juhler, fik lov at iføre sig en dannebrogstrøje, som han måtte tage med hjem.

 

Først og fremmest skal man op på cyklen, og det er i sig selv en skræmmende oplevelse for de fleste, der er vant til at have bremser og gear at rode rundt med på landevejen. En banecykel har fast nav, og det betyder, at der ikke er noget friløb i pedalerne - man kan på intet tidspunkt stoppe med at træde, før man holder helt stille. Det kræver derfor lidt overtalelse bare at sætte af fra den sikre grund og begynde at trille fremad.

 

Det er dog det mindste problem. Man finder hurtigt fornemmelsen af cyklen, og man finder endnu hurtigere ud af, at man skal blive ved med at træde, for ellers får man rigtig, rigtig ondt i benene, hvis man forsøger at stoppe dem, mens cyklen er i fart. Okay, så langt så godt.

 

Så kommer det rigtig skræmmende. Faktum er, at man ikke aner, hvor stejl banen faktisk er, før man står for enden af den og kigger op eller på tilskuerrækken og kigger ned. 45 grader er de to sving i Ballerup Super Arena, svarende til 71 % stigning. Ja, 71 %. Nu skal man heldigvis ikke op ad dem, men bare rundt ved hjælp af dem, og man finder hurtigt ud af, at det faktisk kun kan lade sig gøre at komme sikkert rundt, hvis man stoler på cyklen og bare følger svinget i god fart.

 

Jimmi Madsens tommelfingeregel lød, at man skulle køre 25 kilometer i timen for at komme rundt på den sorte streg. Okay, 25 kilometer i timen, det er til at overkomme. Så er det bare at køre farten op på det blå "fortov" og så trække op på selve banen på langsiden, så man er klar til at svinge rundt.

 

"Puha. Er jeg klar? Nej, okay, jeg gør det på næste omgang i stedet. Ja, så er vi klar. Op på banen. Har jeg fart nok på? Ryger jeg ned nu? ARGH, hvor er det stejlt!!"

 

Ballerup Super Arena, hvor man kan se det blå "fortov" samt den sorte, røde og blå streg på banen. Her fra Feltet.dk og Sandstød Cyclings banearrangement den 14. februar, hvor Kristian Juhler i dannebrogstrøjen ligger forrest i feltet. Foto: Feltet.dk

 

Ja, de interne konflikter kan være store, når man skal samle mod til at køre op på banen og svinge rundt i en 45 graders vinkel. Men det er ikke så svært, som det virker, og det vigtigste af det hele sørgede Jimmi Madsen for at gentage hver eneste omgang:

 

"Fart på. MERE fart på. Du kører for langsomt!" kunne man høre ham råbe til hver anden rytter, der kørte forbi. Og man kan mærke det ret hurtigt. Når man først har fået den fornemmelse i svinget, den rigtige fornemmelse, hvor man stryger igennem og får ekstra fart på, bare fordi man træder rundt og rammer den helt rigtige linje, så kan man nemt blive afhængig af rusen!

 

Alle som en fik de 27 ryttere prøvet sig af på alle dele af banen i hver deres tempo. Nogle var oppe på den blå linje i fuld fart allerede på femte omgang. Andre brugte et kvarter på bare at komme op på banen, og det gode var, at der var plads og tid til begge dele. Med Jimmi Madsens grundige instruktion og mere tid, end man lige troede, der var, fik man mulighed for at blive fortrolig med både cyklen og banen, inden det gik løs med konkurrencerne.

 

Fuld gas!

Tre discipliner fik man lov for at køre, og ved at starte med omgang på tid fik alle en mulighed for at give fuld gas på banen, mens der ikke var andre, og det var også en chance for at teste sig selv og de stejle sving ordentligt af.

 

Alle ryttere klar til start i scratch, mens Jimmi Madsen instruerer. Foto: Feltet.dk

 

Dernæst var der scratch. Her kørte alle op til gelænderet og holdt fast indtil startsignalet. Så var der otte omgange, hvor man kunne køre fuld skrald og slås om placeringerne på alle meter af banen, mens de bagerste kørte, hvad de var trygge ved, og trillede over stregen en omgang efter de andre.

 

Til sidst gjaldt det den i Danmark knap så kendte disciplin keirin. Hele flokken placerede sig bag en pacer kørt af Jimmi Madsen og blev kørt op i fart, inden der var fri kørsel de sidste to omgange.

 

Uanset om man kørte helt i front eller allerbagerst, var der fra start til slut garanti for god stemning. Grænser blev overskredet, og pulsen blev banket i vejret flere gange. Organiseringen var i top, da Jimmi Madsen hele tiden holdt styr på sagerne, så der ikke var nogen spildtid, og anekdoter blev flettet ind i den udførlige instruktion, så man blev både underholdt og oplyst.

 

Der var plads og tid til alle på alle niveauer, så man kunne blive tryg ved det hele i sit eget tempo, og selvom nogen måske aldrig rigtig fandt rytmen på banen, så var alle enige om, at det havde været en spændende oplevelse, og der var højt humør hele vejen ud på parkeringspladserne. Det bliver ikke sidste gang, vi gør det.

 

Feltet.dk og Sandstød Cycling har allerede flere banearrangementer på plads. Skal du være med denne gang? Så gå ind på feltet.dk/banecykling og find den dato, der passer dig!

 

Vil du være en del af fællesskabet på Team Motionsfeltet.dk og få en lang række fordele og rabatter på cykler, udstyr og events? Så tilmeld dig på feltet.dk/team med det samme!

Billedgalleri

3. søndag i advent: Tredje fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Tour Transalp byder i 2020 på italienske bjerge
Et af Europas mest populære og spektakulære amatørcykelløb, Tour Transalp, har løftet sløret for den rute, der i 2020 kommer til at ligge udelukkende i Italien.
Test: SKS Speedrocker
Et sæt skærme til både skoven og landevejen, som med sin lette montering og gode beskyttelse er blandt de allerbedste på markedet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet