10.03.2015 @ 12:00

I løbet af vinteren bringer Feltet.dk en artikelserie omkring Race24 powered by Feltet.dk, som er et af de efterhånden flere motionsarrangementer, som Feltet.dk støtter og sponsorerer.

Race24 er et cykelløb efter Le Mans koncept og regler. Løbet er blevet afholdt en gang årligt siden 2012, og er det eneste af sin slags i Norden. De foregående tre år har arrangementet tiltrukket mange cykleklubber, vennegrupper, kolleger og cykelentusiaster til 24 timers intens action på den sjove og udfordrende Ring Djursland.


Hvordan blev ideen skabt?

Ideen til Race24 blev født umiddelbart efter afslutningen på Le Mans 2011. Efter en weekend, hvor man har gået til og fra TV skærmen og fulgt den dramatiske begivenhed i Le Mans, kom tanken som et lyn fra en klar himmel til idemanden bag løbet, Carsten Steenfeldt. Hvorfor ikke prøve at skabe samme rammer om et cykelløb? Carsten samlede en lille gruppe cykelvenner til en brainstorm proces om, hvordan et sådan cykelløb kunne stables på benene.

 

"Vi havde som sådan ikke forstand på motorsport, så vi måtte igang med at undersøge, om der fandtes egnede baner i Danmark. Da der ikke er ret mange racerbaner i Danmark, var det en overkommelig opgave. Interessen blev ret hurtigt rettet mod Ring Djursland, da den opfyldte alle vores krav. Vi kontaktede bane-ejerne for at høre, om banen var ledig i Le Mans weekenden 2012 og svaret var. 'Der er én weekend,  hvor I kan være sikre på, at der ikke bliver kørt motorløb Danmark, og det er Le Mans weekenden. Alle motorsportsfans er enten i Frankrig eller sidder klistret til TV-skærmen', lød budskabet," forklarer Carsten Steenfeldt til Feltet.dk.

 

"Vi blev enige om at lave en testkørsel af banen på cykel. Efter denne testkørsel blev vi ret hurtigt overbevist om, at Ring Djursland var den helt perfekte ramme om løbet. For det første er det rigtig sjovt at køre på banen, specielt kurverne er sjove. Dernæst giver bakkerne på banen en ekstra dimension, som nok skal gøre løbet hårdt. Slutteligt byder Ring Djursland på særdeles gode rammer om et sådan arrangement. Der er tale om et moderne anlæg, som er gearet til at kunne håndtere de mange ryttere og gæster Race24 teamet ønsker til begivenheden," tilføjer arrangøren.
 

 

Se ruten i ovenstående video

Race24 fra 2012 til 2014

I debut sæsonen 2012 var der 91 deltagende 3 mandshold. Trods ustadigt vejr var arrangementet en stor oplevelse for såvel deltagere og arrangører. Der var en del af de praktiske opgaver, som arrangørerne måtte lære undervejs, men i den efterfølgende deltagerundersøgelse kunne det konstateres, at arrangørerne havde lavet et sjovt og anderledes cykelløb for både konkurrence- og "hygge"-motionister.

 

I 2013 var der 121 deltagende hold takket være nogle store hold fra to klubber. I denne sæson var konkurrence elementet af Race24 nok det bedste, der har været set gennem de tre første sæsoner. Løbet var uforudsigeligt, og der skete hele tiden forskydninger i stillingen grundet det store deltagerfelt og de hårde vindforhold.

 

2014 var en særdeles vellykket udgave af Race24. Der var dog kun 69 tilmeldte hold, da løbet faldt sammen med en stor motionsweekend med Nordjylland Rundt, Sjælsø Rundt og Fyn Rundt med flere. Vejret var helt fantastisk, med høj sol og næsten ingen vind alle 24 timer.

"I 2012 og 2013 havde vi gjort en masse brugbar læring, som gjorde, at der var justeret på en del praktiske forhold omkring løbet. Der var masser af præmier til deltagerne, og stemningen var generelt helt fantastisk," lyder det stolt fra Carsten Steenfeldt.

 

Race24 2015

Løbet afholdes i weekenden den 13-14. juni 2015. På opfordring fra deltagerne har arrangørerne fremrykket starttidspunktet til 13:00. Tidligere var det 15:00 som Le Mans, men flere deltagere har givet udtryk for at den lange søndag formiddag og eftermiddag var en hård mental nød at knække. Som noget nyt i 2015, så kan deltagerne køre alle 24 timer alene eller på seksmandshold. De populære hold med tre ryttere på hver fortsætter naturligvis også.

 

Race24 har en solid og trofast sponsorkreds, der gør det muligt at tilbyde deltagerne en særdeles god samlet servicepakke, som inkluderer:
 

- Forplejning i restaurants kvalitet i den meget deltagerroste kantine på Ring Djursland.

- Velassorteret rytterdepot med kage, chokolade, frugt, brød, energidrik og meget mere.

- Mulighed for gratis massage under hele løbet.

- 24 timers gratis reparationsservice

- Gratis camp til dit hold med indlagt elektricitet

- Sublime bad- og toiletforhold

- Store og mange lodtrækningspræmier

- Store podiepræmier

- En racerbane med ny asfalt

 

Læs mere om løbet på www.race24.dk. Har du spørgsmål vedrørende løbet kan arrangørerne kontaktes på info@race24.dk

Sæt holdet til Baskerlandet Rundt - Satser du på Vingegaard?
Managersæsonen fortsætter med Baskerlandt Rundt (Itzulia Basque Country), som starter den 3. april og slutter den 8. april. Du har mulighed for at sætte dit eget managerhold til det stjernespækket etapeløb.
Fra regnjakker til Vingegaards uniform
Hollandske AGU er på vej frem i Danmark efter at have været en del af cykelsporten i mere end fire årtier. I dag nyder Jonas Vingegaard og Wout van Aert godt af mærket, der breder sig over langt mere end udstyr til professionelle.
Bag på sadlen af Feltet.dk’s historie
Du er måske en af dem, som har fulgt Feltet.dk igennem de seneste mange år, men kender du egentligt historien bag og bagmanden? 
Test: WTB Nano 700 graveldæk og TCS tubeless væske
WTB Nano 700 har efterhånden været på markedet i en del år, men det er stadig et virkelig godt gravel dæk. Vi har testet det sammen med WTB’s TCS tubeless væske, og det har bestemt været et positivt bekendtskab.
Feltet.dk fylder 20 år - det skal fejres!
Onsdag den 22. marts fyldte Feltet.dk 20 år - og det fejrer vi med en lille konkurrence og ekstraordinære gode tilbud!
Tour de Frances Grand Depart sætter fokus på Baskerlandet i 2023
Hvor Danmark og ikke mindst danske ryttere satte et stort præg på Tour de France i 2022, er det nu Spaniens tur. Hele tre etaper starter på den iberiske halvø og lokationerne er ikke tilfældigt valgt.
Test: Moon Nebula lygtesæt
  Et helt igennem lækkert sæt lygter med overvældende features, høj kvalitet og gode monteringsmuligheder.
Discovery+ udvider dækningen med studieprogrammer
Discovery+ udvider dækningen af deres enorme cykeldækning. Flere rettigheder og nu satser Discovery også på studieprogrammer fra de store klassikere startende med lørdagens Milano-Sanremo. 
Highend brand tilbyder 25% rabat på cykelsko
Spar 25% på italienske topcykelsko i flotte designs. Benyt dette tilbud og få cykelsko med en unik historie.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Jeg kom i besiddelse af en kædemåler. Den viste, at kæden var i god stand på den ene af mine cykler, og nedslidt på min anden. Så overvejede jeg at gå i krig med at skifte kæden selv, hvilket ville indebære anskaffelse af en kædeskiller. Men jeg endte med at give cykelsmeden en chance mere, og hvis der så fx var lang ventetid på at få skiftet kæden, kunne jeg evt tage cyklen med mig hjem igen. Det viste sig dog, at ventetiden kun var på få dage denne gang, så det var fint. Men beskeden var, at de som standard skifter både kæde og bagkrans. Det har de nok deres gode grunde til, men det motiverede mig i al fald til at prøve at klare kædeskiftet selv næste gang og så se, om man ikke kan få kransen til at holde lidt længere. Det skal lige siges, at jeg som regel har benyttet kædeskiftet hos cykelsmeden til også at få klaret andre ting. Egentlig er et enkelt årligt besøg hos cykelsmeden pr. cykel vel udmærket. P.S.: Den kædeskiller de har i butikken, er en lige lovlig pebret sag - henved 350 kroner, mener jeg der stod. Hvad ville I give for en kædeskiller? Der er ingen etapeløb på 3. niveau, hvor superstjerner er et problem. Men det er et problem, når det er så svært at tiltrække hold, at enkelte hold bliver meget dominerende. Sådan var det også i Team Saxo Banks tid. Det er helt fint med angreb, således at den større forfølgergruppe tvinges til at enes om at optage forfølgelsen, hvis angrebet skal indhentes. Det er en del af dynamikken og psykologien i cykling. Men det må kunne forlanges, at rytterne i forfølgergruppen de fleste gange bliver desperate og slår pjalterne sammen for at ændre udviklingen i løbet. Der synes jeg, at kvindecykling ofte har de forkerte mekanismer, hvilket nok er udløst af, at især Benelux-rytterne længe har været et niveau bedre end de andre - det medførte en udbredt opgivenhed blandt forfølgerne i mange løb og ikke mindst en overdreven fokus på sekundære placeringer. Nu ser vi også dette hos herrerne, og jeg bemærkede det også i Mads Pedersens kommentar efter søndagens løb. Han lagde vægt på, at han ikke kunne følge med på Kemmelberg, hvilket hos mig efterlader det indtryk, at Pedersen har tænkt: "Nå, men når jeg ikke kan følge med på denne stigning, så er der ikke noget at gøre." Men der var faktisk 40 flade km at gøre godt med efter bakken, og der var kun to mand ude foran. Det vil normalt kunne hentes, når forfølgergruppen er så stor. Alligevel kørte de så langsomt, at enkeltryttere forsøgte sig med udbrud fra forfølgergruppen. Fuldstændig uhørt, når situationen var, som den var. Vildt at give op og gå efter sekundære placeringer med mere end en halv time tilbage af løbet. Man fristes til at sige: Hvorfor køre holdtidskørsler, hvis visse ryttere kan køre lige så stærkt som 5-6 mand? Der er noget naturstridigt i alt det her, og det giver en skæv psykologi i løbene. Som da Armstrong dominerede Tour de France i 00'erne. Tadej Pogacar ser frem til endnu et hårdt løb mellem ham og cross-duellanterne Wout van Aert og Mathieu van der Poel, når de søndag kører Flanderen Rundt.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/pogacar_er_klar_til_vildt_loeb_igen/Onsdag skulle Julius Johansen have kørt Dwars door Vlaanderen, men på grund af sygdom tidligere i marts til andre ryttere er han blevet skiftet ud. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/julius_johansen_haaber_paa_roubaix_jeg_staar_et_godt_sted/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x