Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

08.12.2019 @ 07:00

I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.

Danskerne flokkes til det prestigefulde franske løb La Marmotte, og hvis du er en af dem, der planlægger at pakke cykelkufferten til juli, så har vi her en god nyhed til dig.

 

I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk vil Velofit på decembers første fire søndage tage dig igennem ruten, så du får mest muligt ud af dit løb.

 

I denne episoden bliver du taget igennem den anden fase af løbet: Det flade stykke og Col du Télégraphe.

 

Dalstykket - Det flade stykke

Hovedfokus i denne episode, som vi mener er anden fase i løbet, skal findes i energibesparelse.

 

I sidste episode sluttede vi af med den tidsneutraliserede nedkørsel fra toppen af Glandon. Efter denne nedkørsel, kommer du efter et højresving til der, hvor tidstagningen starter igen. Du har på nedkørslen tisset af, fyldt energi i depoterne og skal nu igen til at træde lidt i pedalerne. 

 

Uanset om du har ambitioner om at køre en hurtig tid eller bare komme igennem på bedst mulig vis, er det en afgørende faktor, at du ikke skal ud og køre dette dalstykke alene. Anbefalinger herfra er derfor klart, at du ikke kører igennem tidsregistreringen, inden du kan komme afsted i en gruppe. Det behøver ikke være en stor gruppe, men det er vigtigt du kommer afsted med andre og ikke alene.

 

Terrænet er fladt kun afbrudt af små korte kontrabakker. De 20 kilometer, som skal tilbagelægges inden turen går op mod Télégrahpe, er ekstremt vigtige. Hovedfokus er: Spar på kræfterne, spis og drik. Du må gerne tage en føring, hvis gruppen er harmonisk og kører godt rundt, men pas på at du ikke bliver rytteren, som trækker 20 mand frem.

 

Det er afgørende, for dalstykket er efterfulgt af to stigninger, som kun er afbrudt af en cirka fem kilometer nedkørsel, og alle dine sparede kræfter vil hjælpe dig der.

 

Til sidst er det vigtigt at vide, at den tid du muligvis kan hente på det flade stykke ved at bruge lidt ekstra kræfter er meget begrænsede, hvis du holder dem op imod den tid, du taber på at være træt, når stigninger med de 2650 højdemeter starter.  

 

Col du Télégraphe

Første delmål, inden du rammer skyerne, er Col du Télégraphe. En jævn stigning som kan være meget behagelig eller meget ubehagelig.

 

Stigningen i sig selv er ikke svær. Den er cirka 11,9 kilometer lang og stiger med syv procent i gennemsnit. Stigningsprocenterne er meget jævne mellem seks og otte procent stigningen igennem, og afbrydes kun få steder. 

 

Det ubehagelige element for mange danskere er varmen, hvis vejret altså er 'med os'. Det meste af stigningen køres i en skov, som ikke tillader nedkøling fra vind, og skoven giver endvidere en trykkende varme. Det er derfor ekstra vigtigt, at du drikker meget, hvis det er varmt på dagen. Gerne en liter i timen under varme forhold.

 

Det sidste budskab på denne stigning skal igen findes i at spare kræfter samt fokus på energi- og væskeindtag. Når du når toppen, vil der ikke være meget mere en små ti minutter, inden bjergbenene igen skal findes frem. Det betyder, at du har meget kort tid til at restituere. Så hold dig til dine zoner og din fornemmelse - Det er altafgørende for at få et godt løb.

 

For hovedparten af La Marmottes deltagere starter udfordringen reelt set først efter denne top er passeret. Så husk at fyld dunkene i depotet på toppen. De næste fem faldende og efterfølegnde 17 stigende kilometer kan tage lang tid.

 

Vigtigheden af energibesparelse og væske- og energiindtag i fase 2 vil du forstå fuldt ud, når du har set episode 3. 

 

Netop episode 3 får du på næste søndag, når vi gennemgår løbets tredje fase: Col du Galibier. 

 

Læs mere om rejserne med Velofit og Active Alps her. 

 

Du kan se første afsnit i serien her.

Professionelle ryttere hjælper med at teste udstyr
Før en ny kollektion sendes på markedet, så går der en lang udviklingsproces forud. Ofte bliver produkter testet af verdens bedste cykelryttere, som giver deres feedback og vejledning. Så en kollektion kan forbedres, før den sendes ud til forbrugerne.
Bliv en del af cykellinjen på Idrætsefterskolen Klintsøgaard
Er du ung og leder efter et skoleophold, hvor du får mulighed for at dyrke din store passion - cykling?
Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.

Instagram #motionsfeltet

Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.
Konkurrence: Vind den nye Egde 530 eller Egde 830 fra Garmin
Garmin udlodder i samarbejde med Feltet.dk to modeller af deres nyeste cykelcomputere. Skal en af dem sidde på din cykel?
Glædelig jul til alle!
Feltet.dk, Motionsfeltet.dk og Velomio.com ønsker alle en rigtig glædelig jul!
4. søndag i advent: Fjerde fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
3. søndag i advent: Tredje fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Tour Transalp byder i 2020 på italienske bjerge
Et af Europas mest populære og spektakulære amatørcykelløb, Tour Transalp, har løftet sløret for den rute, der i 2020 kommer til at ligge udelukkende i Italien.
Test: SKS Speedrocker
Et sæt skærme til både skoven og landevejen, som med sin lette montering og gode beskyttelse er blandt de allerbedste på markedet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.

Seneste indlæg i debatten

> Så når du skal køre langt, skal du selvfølgelig træne det. Kom op over 100 km og op til 150. Mange af dem - det giver også erfaring i at sidde længe i sadlen. I og for sig korrekt. Omvendt, så er restitutionsbehovet altså ret stort efter en 150 km. tur selv i roligt tempo. Specielt hvis ikke man i forvejen har mange km i benene. Jeg synes jeg jeg normalt er i rimelig form og kører over 10.000 km om året. Men de rigtig lange ture på 120-140 km. skal jeg ikke have ret mange af uden at det forstyrer den øvrige træning. Dilemmaet er, at på fem måneder er der ikke megen tid tll både at opbygge sin form progressivt og så nå at køre (mange) lange træningsture. Det bliver hurtigt "crash training". Hvis jeg var trådstarter ville jeg mere planlægge min træning ud fra konsistens og progression end et forsøg på at nå at køre mange lange ture. Og så må man se hvor langt det bringer en.Jeg overvejer et nyt hjulsæt, og har kig på Bontrager Aeolus Pro 3v Disc. Det skulle så vidt jeg kan se leve op til kraveneRyttere som Egan Bernal, Remco Evenepoel og Mathieu van der Poel er trods deres få sæsoner på højeste landevejsniveau allerede blandt cykelsportens absolut stærkeste ryttere, og det har imponeret ASO-direktør, Christian Prudhomme. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/prudhomme_roser_stortalenterne_bryder_med_moenstrene/Paragraf 49 siger bl.a. " ......må cyklister ikke køre ved siden af hinanden, medmindre færdselsforholdene tillader eller nødvendiggør dette." Så som jeg tillod mig at antage før...IKKE forbudt. ...og som jeg skrev tidligere ... " det matematiske/tidsmæssige grundlag er det samme..." ALTSÅ...Hvis X ryttere kører enkeltvis, vil den tid en billist skal befinder sig helt eller delvist i venstre vognbane (og i fare for at møde modkørende/tilkørende fra sidevej m.m. ) være lidt mindre end dobbelt så lang, som hvis de kørte to og to (der bruges samme tid på at trække ud/trække tilbage). Er det helt sort snak??

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Professionelle ryttere hjælper med at teste udstyr
Før en ny kollektion sendes på markedet, så går der en lang udviklingsproces forud. Ofte bliver produkter testet af verdens bedste cykelryttere, som giver deres feedback og vejledning. Så en kollektion kan forbedres, før den sendes ud til forbrugerne.
Bliv en del af cykellinjen på Idrætsefterskolen Klintsøgaard
Er du ung og leder efter et skoleophold, hvor du får mulighed for at dyrke din store passion - cykling?
Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet