Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jan Vinter 17.05.2018 @ 09:44

Den sidste tids tragiske hændelser til ”Danmarks Højeste Motionsløb” og Grejsdalsløbet giver stof til eftertanke. 

De mange motionscykelløb som skyder op, sammen med det stigende antal motionsryttere, betyder at vi formentlig vil se flere af den slags ulykker.

De fleste af løbene foregår på veje sammen med øvrig trafik. Medtrafikanter er måske ikke lige opmærksom på, at de havnet midt i et felt af cyklister, som ser stort på færdselsloven. Men behøver det at være sådan?
 

Grejsdalsløbet meddelte, at de havde noteret 50(!) deltagere, som var set køre over for rødt. Det er for dårligt, at de pågældende ser stort på en så simpel ting. Det må være, fordi de jagter en bedre sluttid. Et er at disse får annulleret deres deltagelse, men det går jo også ud over andre end dem selv - nemlig alle de andre i løbet.

Pressen er hurtig til at piske en stemning op, og motionscyklisternes omdømme lider et gevaldigt knæk. Samtidigt bliver politiet, som giver tilladelserne, opmærksom på denne adfærd. Dette kan i sidste ende betyde, at arrangørerne ikke kan gennemføre løbene, på grund af manglende tilladelser. Så tænk Jer nu om! I ødelægger det for alle - også Jer selv!
 

Skal vi fortsat kunne deltage i motionsløb på en sikker måde, så skal der en holdningsændring til. Vi lever desværre i en ”mig først”-generation, hvor motionscykellisterne synes at eje hele vejen, som det naturligste i verden. Alle andre bør kunne sætte sig i vores sted. Men det holder simpelthen ikke! Hvis du ønsker at køre "ræs", så kør licenscykelløb eller de motionscykelløb, hvor trafikken er reguleret som f.eks. Cykelstafetten

For bilister, og andre medtrafikanter, er vi altså bare en gang egoistiske folk i tætsiddende lycra. Det er kun os selv, som kan være med til at ændre denne holdning! Nå, nu tilbage til noget positivt.

Jeg er selvfølgelig klar over, at det ikke er alle motionscyklister, der agerer på den måde, men disse glemmes hurtigt, når vejvreden rammer de øvrige trafikanter.
 

Det er fint, at vi kører stærkt, så længe det sker på betryggende vis. Det vil sige, at man overholder færdselsloven og overhaler medtrafikanter på en betryggende måde. Husk iøvrigt, at man overhaler venstre om, og man kører i højresiden af vejen. Det var der også mange, der ikke havde styr på i motionsløbene.

Husk nu det gode humør - selv når pulsen er høj. Yderste plads på ”viften” skal ikke veksles med englevinger!

Jan Vinter

 

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Pointen er også, at noget cykling i en time eller to hvor jeg hygger mig, netop ikke skal være struktureret. Man kører hurtigt sur i de intervaller og en “rigtig” tur er jo en fin møde at “måle” performance gains over tid. Kører pt. long distance tri base på TrainerRoad (giver mening i forhold til et mål engang næste år), men det er godt nok tørt, så leder efter noget, hvor jeg lidt kan give den gas. Tænker umiddelbart det ikke er struktureret, men generelt er skov-MTB spor oplagt til kortere intervaller som jeg ikke rigtigt kører lige nu (men uagtet et mål 46 uger ude i fremtiden) giver mening i forhold til at jeg helt dropper en time elmer halvanden ved 65% FTP af kedsomhed. Altså, ud fra devisen, lager cykling er bedre end intet cykling Nu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat