Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 25.05.2018 @ 09:30

Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.

Her vil vores udstyrsredaktør Morten Andersen fortælle om hans rejse mod det italienske løb Maratona Dles Dolomites. Du kan få et solidt indblik i at passe op til 10 timers træning ugentligt ind i en travl hverdag, i selve træningen og det at arbejde med en cykeltræner for første gang.

 

Du kan også samle nogle fif op til egen træning.

 

Du kan også læse om udstyret som bliver brugt til projektet og få et indblik i hvilke overvejelser man kan gøre sig omkring grejet, når der står masser af træning og et langt bjergrigt løb på menuen. Vi har fået en række af vores spændende partnere til at være med.

 

Så er det blevet tid til en update mere herfra!

 

Tiden går og træningen har haft en del både op- og nedture siden sidst. Egentlig følte jeg mig godt kørende, da vejret omsider skiftede og landevejen for alvor begyndte at byde op til tohjulet dans igen.

 

Jeg følte, at jeg havde en god base efter al den indendørs træning igennem perioden med sne og kulde og følte også, at jeg fik det omsat fornuftigt på landevejen efterfølgende.

 

Der er ingen tvivl om, at selv om hjemmetræneren er god til at holde struktur på træningen, så gør det underværker, når man igen kan komme ud og mærke farten på landevejen, luften i ansigtet og når udsigten byder på andet end valget imellem watt-tallet på cykelcomputeren, iPad’en eller væggen inde i skuret!

 

Mine watt sejler rundt - hvad sker der?

Vejret kom således på det helt rigtige tidspunkt. Motivationen havde brug for et lille skub - jeg havde i den grad brug for at komme ud fra skuret og tilbage til de grønne marker, jeg er heldig nok at have som kulisse på mine træningsture.

 

Men træningsmæssigt var sceneskiftet ikke uden udfordringer. Jeg havde efterhånden lært at ramme mine watt ret fornuftigt på hjemmetræneren og dermed køre mine planlagte sessioner ret stringent.

 

Ude på landevejen er det dog anderledes. Her bugter vejen sig, det går op og ned og der er trafik at tage hensyn til. Alt er dynamisk.

 

Det betyder også, at der er meget, som ’kan gå galt’, hvis der skal køres eksempelvis fem minutter i en bestemt zone med kadence 100 som del af et interval.

 

Så kan virkeligheden hurtigt komme i vejen for at ramme sit træningsmål spot on.

 

I starten syntes jeg, at mine watt cyklede rundt med mig - lidt ligesom da jeg startede med at stifte bekendtskab med watt-træningen, da vi startede projektet op.


Det var voldsomt frustrerende og gav mig følelsen af ikke at træne rigtigt og ikke være i stand til at følge planen.

 

Hvad gør man så?

 

Tja, først og fremmest minder man sig selv om, at cykling skal være sjovt. Det er ikke sjovt kun at glo ned i wattmåleren og det er ikke sjovt at blive fanget i en ond cirkel, hvor definitionen på en god træningstur alene står og falder på watt-tallene.

 

Jeg måtte lige give mig selv et virkelighedstjek og huske mig selv på, at jeg i bund og grund bare er en glad amatør, der er privilegeret at få lov til at træne frem mod et af verdens fedeste amatørløb.

 

Dernæst bruger man sin logik:

 

 - Hvor er de bedste steder på ruten at køre nogenlunde uforstyrret og dermed have chancen for at køre intervaller?
 - Hvor kommer vinden fra og kan jeg brugen modvinden, hvis jeg skal køre med høj intensitet?
 - Er der nogle bakker i området, jeg kan bruge?

 

Desuden fik jeg hurtigt lært mig at lægge lidt ekstra på mine intervaller i slutningen, hvis en del af det havde været forstyrret. Har jeg eksempelvis et minut, hvor jeg ikke kan køre med rette intensitet grundet trafik eller andet, så forlænger jeg bare intervallet med et minut tilsvarende.

 

Heldigvis var coach Mads enig, da jeg lige rådførte mig med ham for en sikkerheds skyld!

 

Maveinfluenza og hverdag

Så skete det, der ikke måtte ske! Jeg fik revet en ret led omgang maveinfluenza til mig, som faktisk holdte mig væk fra rammen i 10 dage.

 

Kæmpe krise!

 

Jeg indrømmer gerne, at det ikke var fedt. Efter nogle dage uden udsigt til forbedring, kunne jeg godt fornemme at min ufrivillige pause godt kunne gå hen og blive lidt længere, end de par dage jeg allerførst havde lovet mig selv. Det tog en fem dages tid at blive nogenlunde rask, men kroppen var mærket og jeg kunne godt mærke, at jeg ikke skulle ud og presse mig selv på cyklen.

 

I min panik kunne jeg se et par måneders fornuftigt arbejde forsvinde ud i toilettet (bogstaveligt talt).


Heldigvis var Mads god til at tale mig lidt til ro og bekræfte mig i, at træningen ikke må forceres efter sådan en omgang.

 

Derfor var der skånekost på programmet, da jeg hoppede tilbage på rammen, og træning uden alt for meget intensitet.

 

De følgende to uger blev så præget af en del rejseaktivitet med mit arbejde, hvilket reelt gav mig en ret lang periode, hvor træningen var voldsomt kompromitteret.

 

Øv - men også en reminder om, at der er nogle ting, man ikke selv er herre over og at hverdagens forpligtelser og job trods alt trumfer en Gran Fondo.

 

Ud og finde benene igen

De sidste par uger her, har så budt på ’Back to Basics’-rutinen: Masser af længere intervaller med medium intensitet og masser af kadenceskift.

 

Et godt eksempel på et interval jeg har kørt er:

 

5 minutter med kadence 70 i Medium-zonen
5 minutter med kadence 100 i High-Medium-zonen

5 minutter med kadence 70 i Medium-zonen
1 minut FTP

 

Det gentages typisk to gange i løbet af et træningspas.

 

Jeg har en god fornemmelse af at få trænet flere systemer, når jeg kører dette interval. Den lave kadence giver noget styrke, mens jeg kan mærke, at al den træning jeg har lavet med høj kadence på hjemmetræneren, kommer mig til gode, da jeg efterhånden restituerer ret godt, når jeg bare kan få lov at ’spinne’ benene ved høj kadence (Ingen dårlige Chris Froome jokes, tak.).

 

Det har været lidt hårdt efter sygdom og en dårlig træningsperiode. Benene var mærkbart dårligere efterfølgende og det er utvivlsomt, at noget form også var væk.

 

Her var jeg rigtig glad for den strukturerede tilgang, som watt-træningen giver. Hvis ikke jeg havde haft en plan, så kunne jeg nok godt have fundet på at gå ud og hamre til den, for at forsøge at fremprovokere noget form igen. I hvert fald efter de første par ture tilbage på cyklen, hvor jeg var jævnt frustreret og hvor følelsen var dårlig.

 

Skal jeg give et godt råd til andre, som træner frem mod et mål, så er det at respektere sygdom og være tålmodig, når formen igen skal graves frem efterfølgende.

 

For efter en række dårlige træningspas, er benene nu tilbage. Ingen tvivl om, at basen fra hjemmetræneren stadig er der og blot lige skulle aktiveres igen.

 

Jeg har haft et par ture uden et decideret program på planen, og her er det fedt at mærke, at jeg kan holde til at give den fint gas og træde mange flere watt end jeg har været i stand til i rigtig lang tid.

 

 

Træning i Dolomitterne

I skrivende stund sidder jeg på vej til Alta Badia i Dolomitterne. Alta Badia er den kommune som ligger baghave til Maratona Dles Dolomites.

 

Jeg har været så heldig, at de har inviteret mig ned og se på området inden løbet og træne på de stigninger, som jeg skal kæmpe med den første juli.

 

Følg med på Feltet.dk og Motionsfeltet.dk, hvor jeg vil opdatere igennem hele weekenden.


Her kan du se de smukke Dolomitter, høre om mine lidelser på stigningerne, høre mine overvejelser om planen for løbet.

 

Du kan også høre om hvilket tøj, jeg har pakket fra Assos og hvad der er vigtigt at huske, når man skal køre i bjerge, hvor vejret kan være ret lunefuldt.

 

Læs hele beretningen om vejen til Maratona:

Vejen til Maratona

Vejen til Maratona - kapitel 1: Syrebad hos Cyclo Position

Vejen til Maratona - kapitel 2: Watt i skuret

Vejen til Maratona - kapitel 4: Første dag i Dolomitterne

Schwarzwald Super - udfordring og nydelse
Schwarzwald Super Cykelmaraton den 25. august 2019 i Münstertal / Schwarzwald, er måske det smukkeste og absolut mest krævende cykelterræn i Tyskland.
Touren til Gardasøen – 5 uger tilbage
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Produktnyt: Shimano GRX
Med udgangspunkt i den fremherskende gravel trend, har Shimano sendt en komplet drivetrain serie på markedet. Serien opfylder behovene for alle type ryttere, lige fra den seriøse gravelracer til motionisten, der foretrækker at nyde turen væk fra alfarvej.
Castelli og den danske forbindelse
Feltet.dk har været på Mallorca for at blive præsenteret for Castellis nyeste aerodynamiske landvindinger og for at mærke italienernes stærke passion for kompromisløst cykeltøj.
Test: Assos S9 bibshorts
Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.  
SIDSTE CHANCE: Præmier for 73.055 kroner i Giro-spillet
Vind cykler, rabatkoder, managerhold og årsabonnementer på Eurosport Player m.m. Sæt dine Giro d'Italia managerhold nu!
Bynært, sjovt og sikkert MTB-spor i Vejle - perfekt til motionsrytteren
Feltet.dk har været til indvielse og gennemkørt et nyt otte kilometer langt mountainbike-spor i Søndermarksskoven, Vejle.
Hjulene ruller på Rydhave: Tidligere ligaprofil og cykelrytter bliver lærer
43-årige Kim Laursen er ansat som ny lærer for cykelrytterne på Rydhave Slots Efterskole, der også bruger verdensmester Dina Thorslund i træningen.

Instagram #motionsfeltet

Produktnyt: Rapha lancerer shorts med lommer
Rapha udvider deres serie af Cargo-shorts med lommer til at inkludere den prisbevidste Core-kollektion.
Nyt MTB-spor indvies i Vejle
VisitVejle har offentliggjort, at et nyt otte kilometer langt MTB-spor bliver indviet i Vejle i begyndelsen af maj.
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk - Touren til Gardasøen uge 12
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Se masser af video i Feltet.dks videosektion
Du kan fremover finde masser af videoreaktioner og sammendrag fra verdens største cykelløb. 
Ny cykelmesse i Ballerup Super Arena til november
Den første weekend i november omdannes Ballerup Super Arena til en kæmpe cykelmesse, når Bike Blowout slår dørene op for første gang.
Test: Bergamont Grandurance Elite cykel
Over 3 uger har jeg fået testet Bergamont’s Grandurance Elite. Jeg var heldig at have cyklen i en periode som mest bød på rigtig dårlig dansk forårsvejr. Masser af vand fra oven og meget få solstrejf.
Produktnyt: Garmin lancerer Edge 530 og Edge 830
Garmin har lanceret to nye produkter, som snart kommer i butikkerne. Det er Edge 530 og Edge 830 - GPS-cykelcomputere med avanceret navigation, sikkerhedsfunktioner og præstationsdata.
Aalborg MTB Marathon 2019 giver garanti for gåsehud
27. april 2019 er datoen, hvor det traditionsrige Aalborg MTB Marathon holder sit indtog i Aalborg - og byen fyldes med 3000 MTB-ryttere til en oplevelse, der sætter sig på nethinden.  
Tema om elcykler: Trek Powerfly
På en e-mountainbike kan man følge med uden at kunne køre med. En E-mountainbike kan gøre, at man som cykel-novice kan køre med sine mere rutinerede venner uden først at køre sig i form.
Ny MTB-bog: Slip for dårlige vaner på cyklen
Ny MTB-bog er udkommet: "Kom ud over kanten". Bogen er skrevet af Torben Iisager, som har erfaring med MTB-løb rundt om i verden og ikke mindst mange års undervisning i ind- og udland som personlig træner.
Tema om elcykler: Pininfarina E-volutione
Elcyklerne er over os og har gjort deres indtog særligt hos folk hvor lemmerne på den ene eller anden måde knager eller pendlerne som kan komme hurtigere og nemmere rundt i det daglige.
Tema om elcykler: Cannondale eMTB Moterra NEO 3
At bruge en elektrisk assisteret MTB til motionsformål, lyder måske ikke umiddelbart som en gennemtænkt ide. For man er jo ude for at motionere både ben og lunger, ikke?
Test: ABUS Moventor
Leder du efter en ny hjelm, i det prisgunstige segment, så læs med her. ABUS Moventor er en fornuftig MTB-hjelm, med masser af muligheder  for justeringer, og så er den hestehale-kompatibel.
Optakt: Tema om elcykler
Cykelbranchen udvikler sig hele tiden. Nye trends popper op og nye produkter udvikles hele tiden. En af disse sæsoners mest vedblivende trends er elcyklen.
Grejsdalsløbet åbner for paracykling i Parasportens år
Grejsdalsløbet fejrer parasportens år i Vejle ved at byde velkommen til paracyklister i Danmarks hårdeste motionscykelløb. Paracyklisterne får deres egen startgruppe til Grejsdalsløbet søndag den 12. maj 2019 klokken 11.15.

Seneste indlæg i debatten

Sir Bradley Wiggins foreslår Victor Campenaets at komme ud af sin komfortzone, og ser ham gerne skifte til Team Ineos, der med sin mere videnskabelige tilgang til sporten kan udvikle ham mere, ifølge Wiggins. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/wiggins_med_raad_til_campenaerts_forlad_lotto_-_de_arbejder_stadig_som_i_1974/Nu er det et par år siden jeg sidste har skrevet herinde - har fulgt lidt passivt med. Men jeg har fået brug for et godt råd. Jeg har fået lyst til at supplere cykel og løbetræningen med lidt svømning. Og det har selvfølgeligt krævet en tricykel med henvisning til n+1 reglen :grinning: Jeg har købet en brugt Giant Trinity Composite 2 fra 2014 - den passer super godt - og jeg har et fornuftigt tempo på den. Men de der standard shimano 501 hjul, ser ikke specielt lirede ud, og jeg tænker der er mere fart i nogle højprofilhjul. Er der nogle gode bud? Jeg har set på nogle zipp 808 på DBA - det er til lukkede ringe - hvilket jeg ikke har prøvet før. Og brugte carbonhjul med carbon bremseflade - er det "nogo", og hvad skal jeg se efter? Alternativt har jeg set på de her clinchers: https://www.cykelpartner.dk/retrospec-superlight-carbon-hjulsaet-700c-road-88-mm-clincher-sort_AT3418990.html - Jeg kan intet finde om dem på nettet. Og er det Swiss Stops sorte klodser der er det rigtige valg? Håber på et par gode råd:sunglasses: Formålet med stack og reach er jo netop at det kan bruges på alle cykler. Men der er en række faldgruber. Frempind: vinkel og længde Styr: reach og drop og vinkel på bukningerne (man kan jo bruge sit gamle styr) Vinkel på kronrøret: jo flere spacere, des kortere reach Vinkel på saddelrøret: kan sadlen indstilles som den gamle ved samme højde. I princippet burde (nogle producenter gør det) oplyses både et max og et min stack og reach, hvis man falder inden for de to burde cyklen kunne tilpasses. På triathlon cykler måler man typisk sit pad x,y. Altså et koordinatsystem, ud fra krankboksen, hvor man har positionen på holderen til armene. Du kan gøre det samme med en landevejscykel, brug dog bremsegrebene som punktet du måler til. Dér hvor det bliver kompliceret, er når rammerne du sammenligner har forskellig geometri, eks vinklen på kronrøret, så skal der tages højde for dette med frempindens længde og vinkel. Det er lidt bøvlet at regne på, men absolut muligt. Det kræver dog at du ved præcist hvor producenten af rammen har sit stack/reach punkt, er det på selve rammen, eller er det på styret, så du evt. skal regne styr/frempind/spacere fra. Det du skal bruge er henholdvis lavest og højest mulige punkt på stilken Der står BB7900 nede ved kranken. Jeg har dura ave 7900

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Schwarzwald Super - udfordring og nydelse
Schwarzwald Super Cykelmaraton den 25. august 2019 i Münstertal / Schwarzwald, er måske det smukkeste og absolut mest krævende cykelterræn i Tyskland.
Touren til Gardasøen – 5 uger tilbage
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Produktnyt: Shimano GRX
Med udgangspunkt i den fremherskende gravel trend, har Shimano sendt en komplet drivetrain serie på markedet. Serien opfylder behovene for alle type ryttere, lige fra den seriøse gravelracer til motionisten, der foretrækker at nyde turen væk fra alfarvej.
Castelli og den danske forbindelse
Feltet.dk har været på Mallorca for at blive præsenteret for Castellis nyeste aerodynamiske landvindinger og for at mærke italienernes stærke passion for kompromisløst cykeltøj.
Test: Assos S9 bibshorts
Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.  
SIDSTE CHANCE: Præmier for 73.055 kroner i Giro-spillet
Vind cykler, rabatkoder, managerhold og årsabonnementer på Eurosport Player m.m. Sæt dine Giro d'Italia managerhold nu!
Bynært, sjovt og sikkert MTB-spor i Vejle - perfekt til motionsrytteren
Feltet.dk har været til indvielse og gennemkørt et nyt otte kilometer langt mountainbike-spor i Søndermarksskoven, Vejle.
Hjulene ruller på Rydhave: Tidligere ligaprofil og cykelrytter bliver lærer
43-årige Kim Laursen er ansat som ny lærer for cykelrytterne på Rydhave Slots Efterskole, der også bruger verdensmester Dina Thorslund i træningen.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat