Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 25.05.2018 @ 09:30

Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.

Her vil vores udstyrsredaktør Morten Andersen fortælle om hans rejse mod det italienske løb Maratona Dles Dolomites. Du kan få et solidt indblik i at passe op til 10 timers træning ugentligt ind i en travl hverdag, i selve træningen og det at arbejde med en cykeltræner for første gang.

 

Du kan også samle nogle fif op til egen træning.

 

Du kan også læse om udstyret som bliver brugt til projektet og få et indblik i hvilke overvejelser man kan gøre sig omkring grejet, når der står masser af træning og et langt bjergrigt løb på menuen. Vi har fået en række af vores spændende partnere til at være med.

 

Så er det blevet tid til en update mere herfra!

 

Tiden går og træningen har haft en del både op- og nedture siden sidst. Egentlig følte jeg mig godt kørende, da vejret omsider skiftede og landevejen for alvor begyndte at byde op til tohjulet dans igen.

 

Jeg følte, at jeg havde en god base efter al den indendørs træning igennem perioden med sne og kulde og følte også, at jeg fik det omsat fornuftigt på landevejen efterfølgende.

 

Der er ingen tvivl om, at selv om hjemmetræneren er god til at holde struktur på træningen, så gør det underværker, når man igen kan komme ud og mærke farten på landevejen, luften i ansigtet og når udsigten byder på andet end valget imellem watt-tallet på cykelcomputeren, iPad’en eller væggen inde i skuret!

 

Mine watt sejler rundt - hvad sker der?

Vejret kom således på det helt rigtige tidspunkt. Motivationen havde brug for et lille skub - jeg havde i den grad brug for at komme ud fra skuret og tilbage til de grønne marker, jeg er heldig nok at have som kulisse på mine træningsture.

 

Men træningsmæssigt var sceneskiftet ikke uden udfordringer. Jeg havde efterhånden lært at ramme mine watt ret fornuftigt på hjemmetræneren og dermed køre mine planlagte sessioner ret stringent.

 

Ude på landevejen er det dog anderledes. Her bugter vejen sig, det går op og ned og der er trafik at tage hensyn til. Alt er dynamisk.

 

Det betyder også, at der er meget, som ’kan gå galt’, hvis der skal køres eksempelvis fem minutter i en bestemt zone med kadence 100 som del af et interval.

 

Så kan virkeligheden hurtigt komme i vejen for at ramme sit træningsmål spot on.

 

I starten syntes jeg, at mine watt cyklede rundt med mig - lidt ligesom da jeg startede med at stifte bekendtskab med watt-træningen, da vi startede projektet op.


Det var voldsomt frustrerende og gav mig følelsen af ikke at træne rigtigt og ikke være i stand til at følge planen.

 

Hvad gør man så?

 

Tja, først og fremmest minder man sig selv om, at cykling skal være sjovt. Det er ikke sjovt kun at glo ned i wattmåleren og det er ikke sjovt at blive fanget i en ond cirkel, hvor definitionen på en god træningstur alene står og falder på watt-tallene.

 

Jeg måtte lige give mig selv et virkelighedstjek og huske mig selv på, at jeg i bund og grund bare er en glad amatør, der er privilegeret at få lov til at træne frem mod et af verdens fedeste amatørløb.

 

Dernæst bruger man sin logik:

 

 - Hvor er de bedste steder på ruten at køre nogenlunde uforstyrret og dermed have chancen for at køre intervaller?
 - Hvor kommer vinden fra og kan jeg brugen modvinden, hvis jeg skal køre med høj intensitet?
 - Er der nogle bakker i området, jeg kan bruge?

 

Desuden fik jeg hurtigt lært mig at lægge lidt ekstra på mine intervaller i slutningen, hvis en del af det havde været forstyrret. Har jeg eksempelvis et minut, hvor jeg ikke kan køre med rette intensitet grundet trafik eller andet, så forlænger jeg bare intervallet med et minut tilsvarende.

 

Heldigvis var coach Mads enig, da jeg lige rådførte mig med ham for en sikkerheds skyld!

 

Maveinfluenza og hverdag

Så skete det, der ikke måtte ske! Jeg fik revet en ret led omgang maveinfluenza til mig, som faktisk holdte mig væk fra rammen i 10 dage.

 

Kæmpe krise!

 

Jeg indrømmer gerne, at det ikke var fedt. Efter nogle dage uden udsigt til forbedring, kunne jeg godt fornemme at min ufrivillige pause godt kunne gå hen og blive lidt længere, end de par dage jeg allerførst havde lovet mig selv. Det tog en fem dages tid at blive nogenlunde rask, men kroppen var mærket og jeg kunne godt mærke, at jeg ikke skulle ud og presse mig selv på cyklen.

 

I min panik kunne jeg se et par måneders fornuftigt arbejde forsvinde ud i toilettet (bogstaveligt talt).


Heldigvis var Mads god til at tale mig lidt til ro og bekræfte mig i, at træningen ikke må forceres efter sådan en omgang.

 

Derfor var der skånekost på programmet, da jeg hoppede tilbage på rammen, og træning uden alt for meget intensitet.

 

De følgende to uger blev så præget af en del rejseaktivitet med mit arbejde, hvilket reelt gav mig en ret lang periode, hvor træningen var voldsomt kompromitteret.

 

Øv - men også en reminder om, at der er nogle ting, man ikke selv er herre over og at hverdagens forpligtelser og job trods alt trumfer en Gran Fondo.

 

Ud og finde benene igen

De sidste par uger her, har så budt på ’Back to Basics’-rutinen: Masser af længere intervaller med medium intensitet og masser af kadenceskift.

 

Et godt eksempel på et interval jeg har kørt er:

 

5 minutter med kadence 70 i Medium-zonen
5 minutter med kadence 100 i High-Medium-zonen

5 minutter med kadence 70 i Medium-zonen
1 minut FTP

 

Det gentages typisk to gange i løbet af et træningspas.

 

Jeg har en god fornemmelse af at få trænet flere systemer, når jeg kører dette interval. Den lave kadence giver noget styrke, mens jeg kan mærke, at al den træning jeg har lavet med høj kadence på hjemmetræneren, kommer mig til gode, da jeg efterhånden restituerer ret godt, når jeg bare kan få lov at ’spinne’ benene ved høj kadence (Ingen dårlige Chris Froome jokes, tak.).

 

Det har været lidt hårdt efter sygdom og en dårlig træningsperiode. Benene var mærkbart dårligere efterfølgende og det er utvivlsomt, at noget form også var væk.

 

Her var jeg rigtig glad for den strukturerede tilgang, som watt-træningen giver. Hvis ikke jeg havde haft en plan, så kunne jeg nok godt have fundet på at gå ud og hamre til den, for at forsøge at fremprovokere noget form igen. I hvert fald efter de første par ture tilbage på cyklen, hvor jeg var jævnt frustreret og hvor følelsen var dårlig.

 

Skal jeg give et godt råd til andre, som træner frem mod et mål, så er det at respektere sygdom og være tålmodig, når formen igen skal graves frem efterfølgende.

 

For efter en række dårlige træningspas, er benene nu tilbage. Ingen tvivl om, at basen fra hjemmetræneren stadig er der og blot lige skulle aktiveres igen.

 

Jeg har haft et par ture uden et decideret program på planen, og her er det fedt at mærke, at jeg kan holde til at give den fint gas og træde mange flere watt end jeg har været i stand til i rigtig lang tid.

 

 

Træning i Dolomitterne

I skrivende stund sidder jeg på vej til Alta Badia i Dolomitterne. Alta Badia er den kommune som ligger baghave til Maratona Dles Dolomites.

 

Jeg har været så heldig, at de har inviteret mig ned og se på området inden løbet og træne på de stigninger, som jeg skal kæmpe med den første juli.

 

Følg med på Feltet.dk og Motionsfeltet.dk, hvor jeg vil opdatere igennem hele weekenden.


Her kan du se de smukke Dolomitter, høre om mine lidelser på stigningerne, høre mine overvejelser om planen for løbet.

 

Du kan også høre om hvilket tøj, jeg har pakket fra Assos og hvad der er vigtigt at huske, når man skal køre i bjerge, hvor vejret kan være ret lunefuldt.

 

Læs hele beretningen om vejen til Maratona:

Vejen til Maratona

Vejen til Maratona - kapitel 1: Syrebad hos Cyclo Position

Vejen til Maratona - kapitel 2: Watt i skuret

Vejen til Maratona - kapitel 4: Første dag i Dolomitterne

Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Du har helt ret.. Jeg har fundet en med fast 35 grader vinkel, og så sparer jeg både lidt over 100 kr. og lidt over 100 gram.Eller dem her: http://www.schaltauge.de/ Køb kørekortet ((whatsapp + 447459247070)) Kørekort, identitetskort Vi tilbyder kun et originalt pas, et kørekort, identitetskort, Visum, frimærker og andre dokumenter til følgende lande: Australien, Belgien, Brasilien, Finland, Frankrig, Storbritannien, Irland, Italien, Holland, Norge, Østrig, Sverige, Schweiz, Spanien, Stor Storbritannien, USA og nogle andre. Vi tilbyder dig en af ??de bedste tjenester i verden. De fleste kunder har oplevet vores sande og fremragende service. Køb pas online Køb identitetskort online Køb kørekort online Køb opholdstilladelsen online Køb / modtag borgerskab online Køb dokumenter online Vores hjemmeside ..http: //www.buydocsonline247.com http://www.buydocsonline247.com http://www.buydocsonline247.com http://www.buydocsonline247.com http://www.buydocsonline247.com Kontakt e-mails ...... buydocsonline247 WHATSAPP ............ + 447459247070 Falsk pas køb falsk ID-kort Køb en licensbillet køb falske dokumenter Vores hjemmeside ..http: //www.buydocsonline247.com http://www.buydocsonline247.com http://www.buydocsonline247.com http://www.buydocsonline247.com http://www.buydocsonline247.com WHATSAPP ............ + 447459247070 Køb et rigtigt og falsk pas køb et rigtigt og forkert kørekort Køb et rigtigt og falsk identitetskort købe ægte og falsk statsborgerskab købe ægte og falsk statsborgerskab Køb ægte og falske dokumenter Vores hjemmeside ....... http://www.buydocsonline247.com Kontakt e-mails ......... buydocsonline247 WHATSAPP ............ + 447459247070 rigtigt registreret pas Køb et rigtigt registreret ID-kort Køb et rigtigt registreret kørekort virkelig registreret statsborgerskab rigtige registrerede dokumenter Vores hjemmeside ..http: //www.buydocsonline247.com http://www.buydocsonline247.com http://www.buydocsonline247.com http://www.buydocsonline247.com http://www.buydocsonline247.com WHATSAPP ............ + 447459247070 Få et rigtigt eller falsk pas online Få ægte og falsk pas online Køb ægte og falsk pas online Vores hjemmeside ....... http://www.buydocsonline247.com Kontakt e-mails ......... buydocsonline247 WHATSAPP ............ + 447459247070 at sælge ægte og falske pas Ægte og forkerte kørekort til salg ægte og falske certifikater til salg Real og falsk ID-kort til salg Køb Fake Euro online Køb fakes online Køb falske britiske pund onlineTadaaaa. Det lykkedes sgu at finde derud - trods en uvending fordi jeg troede at jeg var kørt forkert og så måtte vende tilbage til der jeg kom fra. Næsten tomt derude. 4 andre, alle på tricykel og en bil. Og mig. I vestenvinden ville dog være meget mere logisk at køre den forkerte vej rundt, så man havde medvind på stigningen og ikke omvendt. Nu skal jeg bare lære at jeg ikke behøver at køre 30cm fra græskanten. Og måske holde af de rådne bakker der kommer som det første når man er på hjem og stadig er mørbanket efter intervallerne, Men fedt at få puffet til at overvinde min manglede stedsans og få taget mig sammen til at finde det.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat