Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 31.03.2016 @ 11:00

Cykelhjelmen er noget af det mest omdiskuterede sikkerhedsudstyr, men der er i øjeblikket ingen lovgivning omkring det. Et flertal af danskerne er for lovpligtig cykelhjelm, men Cyklistforbundet er imod.

Over to tredjedele af den danske befolkning mener, at der bør være lovkrav om at bære cykelhjelm, når man cykler i trafikken, og at det bør straffes med bøde, hvis ikke det overholdes. Det viser en rundspørge lavet af TNS Gallup.

 

Syv ud ti danskere er faktisk på den side, der taler for, at cykelhjelmen skal være lovpligtigt udstyr, når man cykler, hvorimod hver femte mener, at lovgivning ikke er den rette vej at gå. Alligevel er det ifølge undersøgelsen kun fire ud af ti, som bruger deres cykelhjelm ofte eller altid, mens de resterende kun sjældent eller aldrig bruger den.

 

Antallet af hovedskader er for nedadgående i disse år, hvor der har været stor fokus på at bruge cykelhjelm. Den seneste opgørelse viser ifølge DR, at 3.390 cyklister fik hoved- og nakkeskader i 2014, hvilket er en nedgang på over 400 siden 2011.

 

De hårdest ramte er de 25-34-årige cyklister med 560 skader årligt. De unge får suverænt færrest skader, og man kan tydeligt se, at antallet af hoved- og nakkeskader stiger, når de unge fylder 18 år - som regel der hvor rigtig mange holder op med at bruge cykelhjelm, fordi de nu ikke længere er underlagt deres forældres påbud.

 

Hos Cyklistforbundet er man stor fortaler for at bruge cykelhjelm, da undersøgelser fra både ind- og udland viser, at der er sammenhæng mellem det at bruge hjelm og nedsat risiko for hovedskader. Alligevel er de imod at indføre lovkrav om hjelmen, da erfaringerne fra udlandet tyder på, at folk holder op med at cykle, hvis loven kræver, at de bærer cykelhjelm imens.

 

"Får Danmark et påbud om hjelm, forudser vi, at en del vil rette ind efter lovkravet. Men en del cyklister vil fortsætte med at køre uden hjelm, og de vil nu være lovovertrædere. Andre igen vil helt miste lysten til at cykle, hvilket samlet set vil give en negativ virkning for folkesundheden," lyder argumentet på Cyklistforbundets hjemmeside.

 

"Vi mener ikke, man skal lovgive om noget, som borgerne gør ad frivillighedens vej. Derfor mener vi, at kampagner er vejen frem - ikke et påbud."

 

Den seneste kampagne i rækken fra Rådet for Sikker Trafik er Nederen Forældre, der opfordrer forældre til at skrue bissen på og få deres børn til at køre med cykelhjelm ud fra mottoet #NederenErKærlighed. Du kan se kampagnevideoen herunder.

 

 

 

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Prøv banecykling til Bike Blowout messen
Kom til cykelmesse og prøv banecykling i Ballerup Super Arena. Sæt en god omgangstid og få lov til at køre finalen.
På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg
Vejlsøhus ligger i smørhullet midt i det fantastiske mountainbikeområde, som Silkeborg byder på. Hotellet er et perfekt udgangspunkt for et aktivt ophold for venner, familie eller kollegaer, som elsker at hoppe på den tohjulede med god affjedring.
Test: AGU sommerkit til kvinder
Hollandske AGU præsenterer med deres kollektion, TREND, smart og feminint cykeltøj til den kræsne cykelkvinde, hvor pasform, funktionalitet samt lækkert design går op i en højere enhed og til en pris, som samtidig er fornuftig.
På tur til Tysklands førende cykelby
For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.
Test: Tøj fra MAAP på tur i bjergene
MAAP er et mærke, som vender masser af hoveder på landevejen med markant og afdæmpet design. Vi har testet tøjet i de sværest mulige omgivelser - de høje bjerge.
Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Produktnyt: Canyon lancerer ny fitness-cykel - Roadlite:ON
Canyon har i dag lanceret en ny fitness cykel: Roadlite:ON, som er en en elcykel bygget på Canyons populære landevejsramme og egenskaber.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Lidt på samme måde har jeg det med Danmark rundt. Vinderen skal jo findes blandt dem der kører en god enkeltstart og kan placere sig nogenlunde i en spurt. Af dem der reelt har en chance for at vinde, er det lidt som at kaste en terning, jeg synes ofte det er tilfældigheder der afgør Danmark rundt. I betragtning af hvor fladt Danmark er, så synes jeg egentlig at det er nogle rigtig godt all-round ryttere der har vundet PNDR. Ja, man skal kunne køre en god enkeltstart, men også kunne køre godt på f.eks. Vejle-etapen, og i nogle år også kunne køre en solid omgang sidevindskørsel. Så tit er der noget klassikerpotentiale over dem der vinder PNDR. Generelt, så synes jeg løbet har været rigtigt godt i forhold til at præsentere danske eller udenlandske ryttere lige før de får deres international gennembrud. Mængden af cykelløb der kan ses i fjernsynes eller på nettet stiger jo ret voldsomt i disse år. Jeg kan godt forstå hvis man synes at der er en nedre grænse selvom det er et nationalt løb. Gad f.eks. ikke se Fyn rundt, men ser gerne GP Herning og PNDR. PNDR primært dog aftenprogrammet på DR og så måske lidt mere fra de afgørende etaper. Hvis man kan lide en lur til cykling i fjernsynet, så er Vueltaen altid garanti for nogle ekstremt kedelige første timer af en etape ;-) Det er jo ikke nødvendigvis en dårlig ting for fuglsangs ambitioner, hvis ambitionen fortsat er top-3/5 i Touren. Men der er et par andre stærke der har forladt holdet, så spændende st se hvad de henter indAustralske Zak Dempster tog i dag karrierens femte sejr i det hollandske éndagsløb, Veenendaal-Veenendaal Classic efter et langt udbrud. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/dempster_vinder_hollandsk_ndagsloeb/ Det var nu heller ikke ment som om at hjul der er tubeless ready nødvendigvis er sværere at få dæk på. Det er bare tilfældigvis et sæt, der er TL ready jeg har, der er tæt på umulige at få dæk af og på. Pointen er mest, at det er nok en god idé at “kende” sine hjul, når man vurderer hvilket værktøj man skal have med på tur

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat