Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Adam Aisen 06.10.2017 @ 19:00

Dette voksbaserede kædesmøremiddel er nyt på det danske marked, men der er bestemt ingen grund til at være forbeholden - det lader nemlig kæden gøre sit arbejde og, ikke mindst, holder den dejlig ren. Som man siger: ’What’s not to like?’

Motionsfeltet.dk's vurdering:

 

Fakta:

Indeholder teflon (PTFE)
Biologisk nedbrydeligt
En flaske indeholder 125 ml. smøremiddel
Vejl. pris: Kr. 99,-

Dansk importør: Pro Passion.
Se producentens produktside her.


Introduktion:
Der findes groft sagt to typer af smøremidler til cykelkæde: De olie- og de voksbaserede. Igen groft forenklet kan man sige, at de oliebaserede smører fortrinligt, holder længe, men også kræver en del opmærksomhed og rengøring, hvis ikke kæden - og de dele, den er i berøring med - relativt hurtigt risikerer at blive beskidte.

Heroverfor er de voksbaserede smøremidler typisk mindre længelevende, dvs. kræver hyppigere smøring, men er så til gengæld rigtig gode, så længe voksen (stadig) sidder og virker på kæden - og sviner mindre til.

Den urimeligt simple forenkling kunne derfor lyde: at det økonomiske kloge valg er de oliebaserede, da dråberne holder længst og giver lav friktion (når kæden ikke er alt for beskidt); mens det tidsmæssigt smarte valg er de voksbaserede, da der samlet set er langt mindre besvær med rengøring.

Eco-Lube fra spanske X-Sauce er et af disse voksbaserede smøremidler. Og tilmed helt nyt på det danske marked. Modsat flere af de øvrige voksbaserede smøremidler, indeholder Eco-Lube teflon. Det skal medvirke til at øge holdbarheden af smøremidlet i brug.

I den danske beskrivelse af Eco-Lube hedder det blandt andet, at netop sammensætningen af voks, vand og teflon sikrer ”ultra lav friktion samt en ren kæde under alle vejrforhold”.

Når smøremidlet indeholder ’Eco’ i navnet, er det naturligvis, fordi det er biologisk nedbrydeligt og dermed ikke til skade for naturen. Det oplyser den danske importør.

 


Test:

Vi har anvendt og testet Eco-Lube over efterhånden halvmåneds tid og på tre forskellige cykler: Crosscyklen, mountainbiken samt på pendlercyklen, der primært har asfalt, men også grus som underlag. De to terræncykler har været brugt alt slags føre, man støder på i naturen. Det giver næsten sig selv, at der er blevet testet i det meste tænkeligt efterårsvejr.

Det anbefales fra X-Sauce, at Eco-Lube ikke blandes med andre smøremidler, navnlig ikke med de oliebaserede. I det hele taget gøres det klart, at man skal sikre, at kæden er helt ren, første gang smøremidlet påføres. Herefter skulle det ikke være nødvendigt, da Eco-Lube ifølge producenten ikke samler støv og skidt.

Så det gjorde vi - rensede kæderne meget grundigt inden første påførsel. Og vi har løbede tilført nye lag Eco-Lube, når det trængtes. Typisk efter cykelvask, med eller uden sæbe. Men uden en grundig vask af kæden, dvs. med kemikalier (degreaser) til at rense den helt i bund.

Som skrevet ovenfor skal man med voksbaserede smøremidler ikke forvente samme længelevetid som de mere almindelige kædeolier. Det er også det overordnede indtryk med Eco-Lube. Efter påførsel - og her skal det bemærkes, at kæden er klar til brug efter få sekunders tørring - arbejder kæden smidigt og uden meget mærkbar friktion. Den kører med andre ord godt og vil gøre de fleste mere end tilfredse.*

(*Ryttere med feinschmecker-tendenser eller bare - naturlig - fartfølsomhed overfor friktion vil måske kunne mærke, at deres luksuskædeolie ’glider’ bedre. Men vores bud er, at størstedelen af os ikke vil føle sig langsommere med denne Eco-Lube voks.)

Navnlig på pendlercyklen, som primært har kørt på asfalt, og hvor graden af jord og snavs derfor har været begrænset, har vi været positivt overrasket, over hvor længe kæden har kørt som (ny)smurt. At det hænger sammen med kun sjælden vask af cyklen, på nær de mange regnskyller, er vi ikke blinde for. Men vi er overbeviste om, at Eco-Lube kan blive en god, fremtidig væbner for mange racercyklister.

På de to terræncykler har vi måttet konstatere, at det hyppigt har været nødvendigt at tilføre et enten tyndt lag (fx ét lag på kædelængden) eller kraftigt lag (fx 2-3 lag på kædelængden) væske. Det har været helt afhængigt af, hvor grundigt cyklen er blevet vasket efter brug. I mange tilfælde, hvor cykelvask ikke har været nødvendig, eller hvor vask kun er foregået med vandspuling, har det været muligt at fortsætte uden tilførsel af nyt smøremiddel.

I alle tilfælde, navnlig på de beskidte terræncykler, har glæden været stor, når den skinnende, rene kæde har åbenbaret sig efter både let og grundig vask. Og smilet er ikke blevet mindre over, at en ren kæde jo samtidig betyder ren kassette, tandhjul og gearskifter.

 

Konklusion:
Det voksbaserede kædesmøremiddel, Eco-Lube fra spanske X-Sauce, er nyt på det danske marked, men der er bestemt ingen grund til at være forbeholden - det lader nemlig kæden gøre sit arbejde og holder den ren.

Racercyklister vil formentlig blive positivt overraskede over, at smørelsen giver lav friktion og relativt lang levetid på kæden. Mens ryttere i terrænet hyppigere skal tilføre nye lag dråber - men samtidig vil være glade for, at vask af cyklen sjældent har været nemmere, hvad kæde, kassette og bagskifter angår. Som man siger: ’What’s not to like?’

Vi giver gerne Eco-Lube en anbefaling med på vejen (og i skoven). Måske dyrere på den korte bane - men sjovere i længden.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Boganmeldelse: USA på tværs
Bogen USA på tværs er en uskøn blanding af amerikansk politik, lidt cykling, lidt rejseskildring og et skvæt Lars Toft Rasmussen. Bogen efterlader én med en rodet læseoplevelse.
Vind en VIP dag til Tour de France med Team Sunweb
Vild konkurrence! Vind en VIP dag til Tour de France med fly, hotelovernatning og middag.
Stortest: Summer Kits – Push Hard
Veludført og veldesignet kit med udtalte aerodynamiske reference fra spændende italiensk brand, som er nyt på danske breddegrader.
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
GOOD VIBES ONLY – Cykelstafetten Kolding – fællesskabet sejrede
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Anmeldelse: Rolf Sørensens store cykelalmanak
En lækker cykelbogen ramte butikkerne her i starten af april måned. Feltet.dk har kigget nærmere på bogen, som rammer toppen af skalaen.
WEEKENDTILBUD: Spar 5000 kroner på fedt hjulsæt
I den kommende weekend vil Feltet.dk have gode tilbud på hjulsæt fra Juhl Cycling. Spar 5.000 kroner på dit kommende hjulsæt, plus du får dæk og slanger gratis til en værdi af 856 kroner!
Boganmeldelse: Vi Var Unge og Ubekymrede
Laurent Fignon blev kendt som manden, der i 1989 tabte Tour de France med sølle otte sekunder på den berømte sidste etape, enkeltstarten på Champs Élysées. I 2009 udkom bogen på fransk og senere engelsk. Nu er den kommet på dansk oven i købet med forord af Mr. Tour De France, Jørgen Leth. Feltet.dk har haft mulighed for at læse den.
Assos præsenterer ny mountainbike-kollektion
ASSOS lancerer nu sin nye og billigere MTB XC-kollektion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er ikke sikkert cyklens stel tar skade, men som Harald skriver, kan ungens stel måske lide lidt under det. Prøv det og kom gerne tilbage med dine erfaringer på området.😊Jeg har en mindre bunke af importerede cykler og ingen af dem har dansk stelnummer. Mit forsikringsselskab siger ganske vidst at de kræver dansk stelnummer, men da der ikke står noget om det i forsikringsbetingelserne har jeg svært ved at se dem vinde en sag på det. I øvrigt vil jeg også tro, at det er i strid med EU-reglerne om varernes fri bevægelse at sætte krav om det (det er jo reelt en import-forhindring), såfremt cyklerne er udstyret med et godkendt stelnummer fra et andet EU-land. Og ja, jeg er jurist, så det er ikke grebet - helt - ud af den blå luft.Jeg har god erfaring med en relativt lille håndpumpe til derude, der kan monteres ved flaskeholderen. Den er tynd og ikke ultrakort, og kan derfor give højt tryk.; en Topeak Pocket Rocket. Den Barbierei Pompita, som RacerDan nævner, var også god, men den her har et låsehåndtag, der sikrer at den slutter tæt ved ventilen hele tiden. At du sidder ordentligt på cyklen er det vigtigste. Altså at cyklen har stack og reach, så du ikke senere finder ud af, at du ikke kan justere sadel- og styrposition ind til dit behov. Hvis du med motion mener, at du ikke skal accelerere ekstremt og ikke har brug for at være ekstremt aerodynamisk, vil cykler i det prisleje du nævner være helt tilstrækkelige til at give dig denne fornemmelse af at sidde på en supereffektiv køremaskine, som betyder så meget for éns motivation ... Med hensyn til geargrupper har jeg kun erfaring med Shimano. Nyeste Tiagra og 105 fungerer godt, ser godt ud og holder længe (med et vist niveau af pasning, men det gælder også Dura-Ace). Muligvis er bremsekløerne en smule mere effektive i de dyrere grupper. Og med hensyn til meget dyre hjul: igen som rimelig udynamisk motionist er min egen erfaring, at merudgiften her ikke altid giver et tilsvarende løft i køreglæden. Det kan de bedste dæk og en hysterisk velpasset kæde derimod give. Det lækre og præcise gearskift er nok ofte et spørgsmål om justering og vedligeholdelse, lige så meget som om komponenternes pris. Og har man råd, så skal man da bare gå amok med det lækre grej, hvis det forøger glæden ved éns sport. Men jeg fornemmer, at du gerne vil have value for dine penge ... Og så skal jeg jo ikke glemme betydningen af en god sadel, men det er en videnskab for sig ...

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com