Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 13.05.2018 @ 06:50

Ny landevejssko fra Specialized der sætter nye standarder for stivhed og komfort og fås i flere flotte farver. ​

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Farve: Acid Lava/Acid Purple, Sort, Rocket Red/Candy Red, Hvid og Hyper Green/Acid Lava Limited Edition.

Størrelser: 36-49 (Fås også i halve størrelser).

Vægt: 244 gram (størrelse 43)

 

Vejledende udsalgspris: 2799,-



 

Introduktion

Specialized er utvivlsomt et af de førende og mest anerkendte mærker, når det kommer til cykler til alle formål. Lige siden starten i 1974 har de været blandt de førende på både mountainbike, cross og landevej.
 

Indenfor cykelsko har Specialized også i mange år været blandt de førende, når det gælder god komfort i skoene og høj performance. Specialized er ofte det skomærke de professionelle vælger, hvis ikke holdet har en skosponsor.
 

Den nye Sworks 7 landevejssko er allerede set på flere ryttere i feltet. Vi har haft mulighed for, at teste den nye Sworks 7 landevejssko i farverne Hyper Green/Acid Lava og vil her komme med vores bedømmelse af den nye sko.

 

Test

Sworks 7 skoen bliver leveret i en almindelig skoæske fra Specialized. Ved første kig på skoen ser den virkelig flot ud. De grønne, gule og orange farver passer godt til hinanden, og det giver skoen et hurtigt look. De flotte farver på skoen kan også matches på hjelmen, hvor man kan få en hjelm i de samme farver.
 

Umiddelbart er der ikke nogen radikal ændring på udseendet af Sworks 7 skoen i forhold til Sworks 6. Men det skinner tydeligt igennem, at her har man med en sko at gøre, der er det ypperste indenfor landevejssko.

Vægten er absolut også i den lette ende med sine 224 gram for en størrelse 43. Specialized har ikke forsøgt at gøre skoen markant lettere end forgængeren, men de har derimod arbejdet med sålen i skoen. Sålen er selvfølgelig kulfiber og er den hidtil stiveste sål, som de har lavet. Den scorer 15 ud af 15 på den skala, som Specialized selv måler i.

 

Konstruktion

Først og fremmest har Specialized arbejdet markant med sålen i skoen. Den såkaldte Powerline her har de, som tidligere nævnt, gjort stivere end på forgængeren. Dette har de gjort ved at tilføre mere kulfiber under skoen.
 

Overdelen på skoen er Dyneema, der er blandt verdens stærkeste fiber i stof og tidligere forbeholdt NASA. Dyneemaen gør, at overdelen er ultra tynd, men samtidig holder man strukturen i skoen. Det skulle også gøre skoen mere komfortabel at køre i, hvilket vi kommer ind på senere. 
 

Et af de få kritikpunkter, der var ved den tidligere model, var, at flere oplevede at skoen irriterede ved hælen. Det har Specialized tydeligvis arbejdet videre med og lavet en ny hælkonstruktion - den såkaldte Padlock.

Padlocken er blevet gjort en lille smule bredere. Specialized har også lavet lidt mere plads i snuden af skoen - uden at ændre på udseendet af skoen.  


Første tur

At stikke sine fødder i et par nye sko er altid en god oplevelse. Man skal dog løsne de to BOA-spænder en del før man kan komme i skoen, men når man har gjort det, så glider foden lige ned i skoen. Selve opbygningen af skoen gør, at foden sidder tæt i skoen uden dog at sidde for tæt.


Ved første pedaltråd kan man virkelig mærke, at skoen er stiv - endda meget stiv. Man mærker virkelig, at alt den kraft man ligger i pedalerne, kommer ud i rå power. Når man har en sko, der har så stiv en bund, så må man ofte gå på kompromis med komforten. Her gør specielt Dyneema overdelen, at skoen fortsat er yderst komfortabel, selv efter fem timer i skoen. En anden vigtig faktor er, at Specialized kan levere skoen med tre forskellige såler. Det såkaldte Body Geometry Fit, så der er virkelig mulighed for, at få fittet skoen så den lige præcis passer til den enkelte.
 

Efter den første tur oplevede denne tester en lille ømhed under foden. Det er dog ikke unormalt, at man ved så stiv en sko skal have lidt tilvænning. Men allerede på anden tur var det meget bedre - og tredje tur var ømheden helt væk.



 

BOA S3

Det første man lægger mærke til ved den nye Sworks 7 sko, er det markant ændrede BOA-spænde. Det nye BOA S3 er lavet i aluminium, så de virker mere solide end de tidligere BOA-spænder.

Spænderne er efter vores mening blevet gjort mere elegante og har fået en ekstrem flot finish. Selve BOA-systemet fungerer ved, at man drejer mod uret for at spænde skoen - og med uret for at løsne den.

Ved det nye system kan man virkelig finjustere spændingen af skoen, hvilket gør, at man kan få den til at passe helt præcist i forhold til ens fod.

Vores oplevelse med det nye BOA-spænde er kun gode. Vi synes, det fungerer godt med at spænde og løsne med en millimeter præcision. Vi oplevede ikke, at foden blev trykket og irriteret, når skoen blev spændt. Heller ikke, hvis vi spændte den meget ind, var der nogen gener. 


 

Konklusion
Specialized har længe været blandt de førende indenfor landevejssko. Med den nye Sworks 7 mister de ikke denne position lige foreløbig.

Specialized har lavet en sko, der fungerer godt på alle de testede parametre. Skoene er blandt de stiveste sko, som denne tester har testet, men samtidig er det en sko, der virkelig har god komfort.

Ligesom med Sworks 6 er Sworks 7 helt sikkert en sko, som man kommer til at se mange køre i. Det nye BOA-spænde er en lille genistreg fra Specializeds side, og det gør det nemt og simpelt og spænde skoen lige præcis, som man vil have den.
 

Prisen for skoen er i den nye dyre ende og har man i forvejen Sworks 6, så føler man måske ikke behov for at skifte den ud lige foreløbig. Vi har dog prøvet både Sworks 6 og Sworks 7. Vi kan godt mærke forskellen i komforten med Sworks 7, som den mest komfortable.

Vi anbefaler skoen til den race-orienterede cykelrytter, der vil have en stiv sko, men samtidig også med god komfort.


Sådan har vi testet:

Vi har testet produktet i det tidligere forår. Skoen er blevet testet med og uden skoovertræk. I temperaturer for 5-20 grader.  

Stillet til rådighed af:

Specialized

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

kører jævnligt i spor og på stier på den rigtige side af motorvejen (nybro, frederiksdal og nørreskov) og fortsætter gerne rundt om furesø på grusstierne tilbage til lyngby på 29, 32 og 43mm dæk. evt forlænget med gelskov, ravnholm og vaserneNu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat