Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 11.05.2018 @ 19:30

Ny hjelm fra Specialized scorer topkarakter både på komfort, kvalitet og imponerer i test. Kort sagt en hjelm der har hele pakken.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta

Farver: Sort, Acid Lava/Acid Purple, hvid og Hyper green/Acid Lava Limited Edition

Størrelse: Small, Medium og Large

Vægt: 233 gram vejet i en størrelse small

Vejledende udsalgspris: 1.999,-


Introduktion

Specialized er utvivlsomt et af de førende og mest anerkendte mærker, når det kommer til cykler til alle formål. Lige siden starten i 1974 har de været blandt de førende på både mountainbike, cross og landevej.

 

Specialized var et af de første mærker, der kom på markedet med en aerodynamisk hjelm i 2013, den såkaldte Evade. Siden da har udviklingen i cykelsporten kun gået en retning og det er mere aerodynamik - uanset om det er i tøjet, cyklerne eller hjelmene.


2018 blev så året, hvor Specialized lancerede deres nye Evade II hjelm. Hjelmen, som ifølge Specialized selv, er lige så hurtig som deres enkeltstartshjelm og lige så komfortabel og kølende som Prevail. Kort sagt Evade II er toppen af poppen. 

 

Vi vil her komme med vores mening om hjelmen - specielt set ud fra: Komfort, kvalitet og detaljer. 

 

Test:

Der er fire features, som vi vil fremhæve ved hjelmen:
 

Patented aramid-reinforced skeleton provides internal EPS support

En patenteret teknologi fra Specialized, hvor et indbygget Aramid skelet giver hjelmen styrker og samtidig muliggør en meget let konstruktion.

 

Energy Optimized Multi-Density EPS construction

Hjelmen er sammensat af EPS materialer med forskellig tæthed (multi-density), for at kontrollere og absorbere stød fra styrt endnu bedre.

 

Ultra-light Mindset HairPort II Micro-Dial Fit System

Det mundrette navn dækker over Specialized roste bespændingsystem, som er særligt minimalistisk i sin opbygning.

 

Gutter Action Brow Pad Design

Puderne i fronten af hjelmen sidder fast på bespædningssystemet, snarere end den indvendige side af hjelmen. Det betyder, at der er plads, inden man rammer selve hjelmen med panden, så man bedre kan spænde til med komforten i behold. Samtidig minimerer det sveddannelsen og derved chancen for, at det drypper ned og generer i øjnene.

 

Første indtryk

Lad det være sagt med det samme. Da Specialized kontaktede os og spurgte, om vi ville teste deres nye hjelm, var det med en hvis begejstring. Vi har tidligere testet forgængeren Evade I, så vi var spændte på hvilke ændringer, der var ved den nye. Udover at den eftersigende er blevet seks sekunder hurtigere end forgængeren. Målingen er lavet ved en 40 kilometers enkeltstart. 

 

Evade II kommer i en almindelige papkasse, hvor der i kassen medfølger ekstra puder til at sætte i hjelmen. En manual over, hvordan man bruger det magnetiske spænde og en lille stofpose til at bære hjelmen i, når man er på farten.

 

Når man pakker hjelmen ud af kassen, bliver man mødt af et flot syn. Den hjelm, vi har fået til test, er i farverne pink/sort. Ikke de mest traditionelle farver til en hjelm, men flotte farver, der helt sikkert også er mere trafiksikker, end en almindelig hvid eller sort, som man blandt andet også kan få hjelmen i.



 

Hjelmen fra Specialized ligner umiddelbart forgængeren designmæssigt. Men kigger man nærmere på den, er den mere rund i formerne. Efter vores mening har den et flottere design end den tidligere version. Den er ikke nær så klodset og den føles lækker, når man har den i hånden.

 

Komfort

Evade II er utrolig komfortabel at have på. Når man tager hjelmen på, sidder den bare perfekt på hovedet. Og ikke mindst sidder den også perfekt på hovedet, selv efter 3-5 timer på cyklen, så man ikke får en "Alexander Kristoff hjelmføring".


Selvom hjelmenn er aerodynamisk, er det også vigtigt, at den sidder godt på hovedet. Den sidder som nævnt stort set perfekt. Selvom den ikke gør, så er der ved justeringsmulighederne rig mulighed for at få den justeret. Man vil på et drejespænde, der sidder bag på hjelmen, lave de fleste justeringer.

 

Det er ikke muligt at trække inderskellettet ud. Følelsen af, at hjelmen ikke sidder til på hovedet, har man dog ikke. Eftersom man kan justere den så meget ind, som man kan. Selv når man spænder den meget ind, føler man ikke, at den generer nogen steder på hovedet.

 

Cooling system

Specialized har ved den nye Evade, ligesom ved forgængeren, indbygget 4th dimension coolingsystem. Systemet betyder, at der er flere udluftningskanlaer, men man går ikke på kompromis med aerodynamikken, og det giver dermed det bedste i ventilation og samtidig god aerodynamik.

 

Vi har testet hjelmen i det tidlige forår, men det har dog ikke været meget forårsvejr over det, nærmere vintervejr. Derfor er mange ture også blevet kørt med hue under hjelmen, og det har således ikke været muligt i tilstrækkelig grad at teste kølingssystemet.

 

Derfor har vi allieret os med Thomas Bundgaard, som indehaver af Velofit og for nyligt hjemvendt fra etapeløbet Absa Cape Epic i Sydafrika. Bundgaard endte på 11. plads sammen med makkeren Benjamin Justesen. Thomas Bundgaard kørte med blandt andet Evade II-hjelmen i varmen i Sydafrika, og derfor har vi spurgt om hans mening.  


“Den gør det super godt også i 40 graders varme. Hjelmen har bedre udluftning end forgængeren. Flere dage kørte jeg med Evade-hjelmen fremfor Prevail. Specielt på de etaper, hvor der var knap så mange højdemeter valgte vi Evade-hjelmen. Den nye Evade er super godt valg til at køre med i Danmark, men ved rigtig varm bjergkørsel vil jeg stadig vælge Prevail," lød vurderingen fra Thomas Bundgaard. 

  

En ny feature ved Evade II hjelmen er det nye spændesystem. Her er man gået væk fra det klassiske spændesystem, som man kender fra andre hjelme og gået over til et magnetisk system.

 

Dette er efter vores mening en smart detalje, og det gør det utrolig nemt at spænde hjelmen. Det kan faktisk gøres med en hånd, hvis man har den rigtige teknik.

 

En lille ulempe er, at man ikke kan justere på stropperne i siden, men under hagen, hvor længden kan tilpasses. I denne test vi lavede, sad stropperne helt perfekt, og det var således ikke nødvendigt at tilpasse dem.

 

Kvalitet

Specialized er generelt kendt for, at holde højt niveau, når det gælder deres produkter. Dette er også tilfældet ved den nye Evade-hjelm. Når man ser på hjelmen oser den af kvalitet. Yderskallen virker solid, og det er ikke meget inderskum. Man kan se på hjelmen, der er dækket af den flotte yderskal.

 

Det magnetiske spændesystem er virkelig en genistreg fra Specialized og gør, at denne hjelm oser af kvalitet og omtanke. Drejespænden bag på hjelmen virker også ret solid og er nem at betjene, selvom den er forholdsvis lille. 

Konklusion

Specialized siger selv, at de har lavet den ultimative hjelm. Det kan vi ikke være uenige i. Den sætter i hvert fald en ekstrem høj standard, hvilket prisen også afspejler.

 

Hjelmen fungerer virkelig godt på alle de parametre, som vi har testet. Udseendemæssigt har de, efter vores mening, gjort den flottere og mere æstetisk end forgængeren. Komforten i hjelmen er tæt på den bedste, som vi har oplevet. Og i særklasse den bedste komfort i en aerohjelm, som denne tester har prøvet.

 

Det nye magnetiske spændesystem fungerer virkelig godt og er en klar forbedring af det gamle system.

Prisen på hjelmen er selvfølgelig oppe i den dyre ende, men er man ude efter kvalitet, må man ofte også betale mere for det. En hjelm til 1999 kroner er meget for nogen, men for konkurrencerytteren eller den kvalitetsbevidste motionist er denne hjelm bare helt speciel - og én man bare må eje.  


Sådan har vi testet

Hjelmen er blevet testet i det danske forårsvejr ved temperaturer fra 2-15 grader. Hjelmen er blevet testet på ture af op til fem timers varighed. 


Stillet til rådighed af

Specialized

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

kører jævnligt i spor og på stier på den rigtige side af motorvejen (nybro, frederiksdal og nørreskov) og fortsætter gerne rundt om furesø på grusstierne tilbage til lyngby på 29, 32 og 43mm dæk. evt forlænget med gelskov, ravnholm og vaserneNu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat