11.08.2017 @ 19:00

Raceorienteret, men stadig tilgængelig. Stiv og hurtig, men ikke ukomfortabel. Og så er Xeon-modellen blandt pionererne, når det kommer til skivebremser på en aeroramme.

Introduktion:

Tyske Rose er en af spillerne på det voksende marked for producenter, som springer forhandlerleddet over og handler direkte med kunden. Rose har således show-room i Danmark, mens al handel foregår online.

 

Her har tyskerne specialiseret sig i at tilbyde kunderne maksimal fleksibilitet, når en cykel skal bygges og man er således ikke bundet til et fast modelprogram, hvor en bestemt ramme kun kan erhverves med et fast sæt komponenter. På Roses hjemmeside kan rammerne sættes op med udstyr fra alle kategorier, så man ender med en cykel matchende ens specifikke behov og pengepung.

Farve: Shiny UD-carbon/Red-Grey
Størrelser: Fås i 51, 54, 57, 59 og 62 cm.
Vejl. pris: Kr. 26.588,-

 

Test

 

Smertefri bestilling og levering

Som de fleste andre producenter er Rose i denne sæson hoppet med på skivebremsebølgen og en stor del af deres program fås med konventionelle fælgbremser såvel som de omdiskuterede aluminiumsrotorer, som alle synes at have en mening om.

 

Men før vi begynder at tale mere om cyklens opsætning og køregenskaber, så lad os kort dvæle ved bestilling og levering, da cyklen som sagt kommer direkte fra Rose, sat op af deres mekanikere og altså uden mulighed for at mekanikeren i butikken har haft lejlighed til at gå den igennem.

 

Først bestillingen: Normalt bestiller kunden sin cykel online, hvor man kan udstyre den valgte ramme, som man ønsker. Er man i tvivl om noget eller ønsker hjælp, så kan man rådføre sig med den danske afdeling af Rose, som kan hjælpe i butikken eller via mail eller telefon.

 

Da cyklen er stillet til rådighed af Rose bestilte vi ikke online, men via en mailkorrespondance, men når dagen er omme, er det langt hen ad vejen samme proces. Nemt og enkelt.

 

Ved levering udmærker Rose sig positivt, i forhold til de øvrige gange vi har modtaget en cykel direkte med fragt. Cyklen leveres nemlig i en kæmpe papkasse, hvilket har den fordel, at Rose kan levere en stort set fuldt samlet cykel.

 

Ved modtagelse var det således blot at hive cyklen ud af kassen, montere forhjul, dreje frempinden og efterspænde. Hele processen tager under 10 minutter, hvis man er vant til at lave de allermest basale justeringer på en racelcykel og vi tøver ikke med at konkludere, at selv hvis det er ens første racercykel, så er man køreklar på under en halv time, hvis man finder et par Youtube-videoer, som kan guide én sammen med manualen.

 

 

Aerocykel med skiver

Som nævnt er vores testracer sat op med skiver. Rammen er fra Xeon-familien, som design- og performancemæssigt er Roses bud på en aerocykel. En trend som vinder frem overalt og som for blot få år siden ville have efterladt de fleste cykelkendere med en rynke på næsen og et skeptisk blik.

 

Virker det så? Ja, er det korte svar. Men lad os først se lidt nærmere på cykel og opsætning.

 

Først og fremmest springer geometrien i øjnene og efterlader et ret markant visuelt udtryk.


Bagenden er konstrueret med lave saddelstræbere som hæfter lavt på saddelrøret. En knstruktionsmåde man tidligere kun så på rendyrkede tidsmaskiner til kampen mod uret, men som synes at være en af de helt store designtrends i disse sæsoner.

 

Saddelrøret er bøjet om baghjulets kontur, hvilket forstærker det aerodynamiske fokus.

 

Rørformerne kan bedst karakterieseres som ’semi-aero’, med dråbeformede profiler som ikke er ekstreme, men snarere vidner om en cykel, som skal væres alsidig snarere end kompromisløst aerodynamisk.

 

Overrøret er helt fladt hvilket også synes at være den fremherskende trend, når ingeniørerne går i laboratoriet for at skabe design som kan snyde vinden.

 

Endlig er der de to kristiske punkter; krankboks samt overrør. Krankboksen er kraftig, uden at være iøjnefaldende, mens det kraftige kronrør skal fremelske manøvrebarhed.

 

 

Hang til race

Hvordan fungerer det markante setup så i praksis?

 

Geometrien og et kronrør er som sådan ikke ultralavt, men dog lavt nok til at det sætter krav til rytterens position, og giver en cykel, som er meget mere race end endurance.

 

Det er helt klart, at Xeon-modellen er lavet til rytteren som foretrækker en aggressiv position hvor performance og fart er prioriteterne. Helt klart en cykel til rytteren som er på jagt efter en racer snarere end en cruiser.    

 

Disse egenskaber går efter vores mening igen i rammens egenskaber og de køregenskaber, som er fremelsket via geometri og rammeopbygning. Det kendetegnes allermest ved en stiv bagende, hvor de lave saddelstræbere både i konstruktion og kraftighed giver masser af stivhed, ligesom at kædestræberne bidrager til samme sag.

 

Det giver en rolig og stabil fornemmelse, selv når der for alvor trædes an. Bagenden er stiv og omsætter mange watt på en tillidsvækkende måde. 

 

Faktisk synes vi, at cyklen udpræget er sjovest at køre, når den får noget kraft at arbejde med. Den er sjov og let at træde op i fart og man stoler blidt på den, når der hugges sprintintervaller igennem pedalerne.

 

Cyklens forende er også stabil, hvor en godt afstemt forgaffel og kronrør er med til at give fornemmelsen af sikker styring og velvillige, men rolige styregenskaber. Cyklen håndterer sving og kurver i høj som lav fart og virker hele vejen rundt som en godt afbalaceret cykel.

 

Disse styregenskaber gør det helt klart til et oplagt valg for cykelryttere, som vil have en hurtig cykel lavet til raceorienteret kørsel, men som ikke er klar til at hoppe på en rendyrket og helt kompromisløs fartmaskine, som stiller større krav til håndteringen.

 

 

Fornem finish

Rose lykkes også med en detaljerne. Især det integrerede spænde til saddelpinden, som er placeret bag på overrøret er elegant udført og er med til at skabe et rent look som emmer af fart.

 

Den invendige kabelføring er diskret og veludført, som man kan forvente af en cykel i denne prisklasse.

 

Endeligt er det værd at nævne at det testede setup er udstyret med Roses egne carbon-clinchers. Et fint allround hjulsæt med en perfekt fælghøjde til danske forhold. De har samme temperament som rammen - hurtige og  fartglade uden den kompromisløshed, som kan gøre en cykel utilgængelig for masserne.

 

 

Skivebremser til aero

Som nævnt tidligere ville de fleste nok have rynket på næsen af en aerocykel med skivebremser for blot få sæsoner siden. Men i praksis fungerer det nu fint. Skivebremserne giver, som de fleste ved, rigeligt med bremsekraft og vil især i bjerge og under våde forhold slå sin gamle fætter - følgbremsene - med fornuftig margin.

 

Der er vist ingen tvivl om, at skivebremser er fremtiden og skal man ud og investere i en ny cykel, så er det klart værd at overveje, da man må formode, at en stor del af nyudviklingen vil ske i skivernes retning. Til danske forhold er følgbremser rigeligt for langt de fleste, men det står også klart at selv en performanceorienteret cykel med betragtelige aero-egenskaber fungerer upåklageligt og giver masser af fart for pengene, når man har prøvekørt Xeon CWX-modellen.

 

Konklusion

En fed pakke til rytteren som er på jagt efter en carbon-hingst mere til race eller cruise, men stadig med egenskaber så de fleste ryttere kan være med.

 

Xeon CWX er fornuftig hurtig i optrækket uden at være i Superligaen og udmærker sig via en tilpas stiv ramme som er velafrundet og afbalanceret.

 

Aero-looket til trods er det en alsidig størrelse som vi uden tøven også vil tage med en tur i bjergene, hvor den både kan klatre og klare hurtige nedkørsler.

 

En rigtigt fornuftigt bud på en performer til rytteren som stadig er budgettet bevidst.  
 

Sådan har vi testet:

Cyklen er testet under de fleste forhold i Danmark i foråret og sommeren.

 

Stillet til rådighed af: Rose Bikes Danmark

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.
Schurter og Fini ender på podiet – Ghost Factory triumferer på kvindesiden
Det blev til en samlet andenplads for Sebastian Fini og Nino Schurter i Absa Cape Epic.
Chefens hjørne: Feltet.dk startede for alvor på lokummet
Feltet.dk fylder i dag 21 år, men hvordan startede Skandivinaens største cykelside egentligt?
Nyt dansk talent smadrer Vingegaards gamle rekord
Den unge dansker slog den dengang 21-årige Jonas Vingegaards rekord fra 2018 med over 20 sekunder. En rekord, der for bare en måned siden blev taget af supertalentet Juan Ayuso.
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Bosch eBike Systems lancerer en ny batteriinnovation til el-cykler. PowerPack 800 Frame er navnet på det nye powerfulde batteri, men med batteriet følger flere store nyheder fra producenten.  
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet