Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 27.09.2018 @ 07:30

Fed svedtrøje med fremragende regulering af fugt og varme og spændende designdetaljer.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion: 

La Flamme Rouge er Brian Holms velgørenhedsorganisation, som sælger cykeltøj og -produkter og med overskuddet støtter kampen mod kræft med aktiviteter og initiativer, som hjælper kræftramte og deres familier. 

 

Holm og teamet bag har igennem flere sæsoner produceret flere produkter, som har fået godt fat i markedet og markeret sig som både stilrigtige og funktionelle. 

 

Vi har haft fat i en af de nyeste tilføjelser i kollektionen. Gribaldy-Radio svedtrøjen er en hyldest til dels Brians Holms nye podcast ’Radio Goodefroot’ og den legendariske sportdirektør Jean De Gribaldy. 

 

 

Fakta:
Farve: Hvid 
Størrelse: XS-XL 
Pris: 299,- kroner

 

Test 

Det kræver ikke overdreven fokus på cykling at vide, at Brian Holm er af den gamle skole. Hans tilgang til cykling er old school uden så mange dikkedarer. Der skal først og fremmest trædes og respekt er noget, som man skal gøre sig umage for at gøre sig fortjent til. 

 

Derfor kommer det næppe heller som en overraskelse, at La Flamme Rouges nyeste baselayer er forsynet med et dramatisk citat, som hylder cykelsportens hårdhed. Citatet er leveret af en anden hård nyser - sportsdirektøren Jean de Gribaldy - og lyder: 

 

’Cycling is like boxing.: It’s not a game. It’s a hard, terrible, pitiless sport that demands very great sacrifices. One plays football, tennis, hockey, but one doesn’t play at cycling” 

 

Svedtrøjen her er da også lavet til at kunne holde til det meste og hjælpe rytteren, når det er allerhårdest. Det kan betyde meget for komfort - og i sidste ende performance - at kroppen holdes tør og at sveden ledes væk, når man yder sit ypperste på cyklen. 

 

 

Klassisk opbygning 

Groft sagt er der to slags svedtrøjer. De ’naturlige’ hvor varme- og fugtreguleringen typisk klares af uld eller de ’tekniske’, hvor man ved hjælp af stoffets konstruktion fremelsker de rette kvaliteter. Trøjen her er i den sidste kategori. 

 

La Flamme Rouge har udført trøjen primært i et mesh-materiale, som med sine finmaskede perforeringer giver kroppen muligheden for at ånde og effektivt kan lede både varme og fugt væk fra kroppen. 

 

Trøje er meget tynd, men alligevel er kvaliteten rigtig god, og materialet er ikke sart eller sårbart. Omvendt giver det en utrolig let trøje, som også er så tynd, at den let passer under en tynd trøje uden at ødelægge fittet eller fylde for meget.  

 

Det kan vi lide og det er præcist det en svedtrøje i den lette afdeling skal kunne. Den passer perfekt under både sommer- og de tyndere efterårstrøjer. 

 

Fittet er ikke overraskende meget tæt. Mesh-stoffet har fint med stræk, så man kan let ’tåle’ det meget tætte fit uden at blive klemt inde. 

 

På ryggen er der i midten en kile med mere regulært stof, som - foruden at være istand til at virke som baggrund for det føromtalte citat - også er ultra strækbart og på den måde sørger for at trække trøjen yderligere sammen og sikre det fine fit. 

 

Eneste anke i pasformen er, at enderne på ærmerne har en syning, som ikke er ligeså strækbar som resten. Har man lidt overarm, så kan ærmernes lukning blive lidt stram. 

 

 

Fine egenskaber 

Trøjen performer meget fornemt i test. 

 

Det perforerede stof gør sit arbejde godt og yder fint. Kroppen holdes fint tør og det er tydeligt at fugten især fjernes fra indersiden og flyttes uden på. 

 

Trøjen er behagelig at køre med og man bemærker stort set ikke, at den er der, fordi den både pasformmæssigt og i kvalitet er lækker. 

Den kan både bruges på sommerdage eller på koldere dage, hvor man skal køre hårdt og har mere brug for fugt- og varmeregulering end for et inderlag der varmer. 

 

Desuden vil den gøre sig rigtig godt på hjemmetræneren hen over vinteren, hvor egenskaberne for alvor kan komme til sin ret. 

 

 

Konklusion 

Gribaldy-Radio svedtrøjen er en ægte klassiker, som har sin plads i enhver garderobe. Det er en rigtig svedtrøje, som regulerer fugt og varme og det gør den fremragende. 

 

Den er let og passer under såvel tætte sommertrøjer som mere kraftige af slagsen og vil gøre et meget fint job, når der skal gives gas på landevejene. 

 

Trøjens detaljer og citat giver desuden lidt ekstra krydderi og skal nk skaffe lidt opmærksomhed efter træning eller løb - eller til spinning hen over vinteren, hvis du er til den slags. 

 

Stillet til rådighed af: La Flamme Rouge 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Pointen er også, at noget cykling i en time eller to hvor jeg hygger mig, netop ikke skal være struktureret. Man kører hurtigt sur i de intervaller og en “rigtig” tur er jo en fin møde at “måle” performance gains over tid. Kører pt. long distance tri base på TrainerRoad (giver mening i forhold til et mål engang næste år), men det er godt nok tørt, så leder efter noget, hvor jeg lidt kan give den gas. Tænker umiddelbart det ikke er struktureret, men generelt er skov-MTB spor oplagt til kortere intervaller som jeg ikke rigtigt kører lige nu (men uagtet et mål 46 uger ude i fremtiden) giver mening i forhold til at jeg helt dropper en time elmer halvanden ved 65% FTP af kedsomhed. Altså, ud fra devisen, lager cykling er bedre end intet cykling Nu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat