Motionsfeltet.dk's vurdering:
Med den kan du stille op i det lokale XC-løb, udfordre de svære nedkørsler i Harzen (ikke rendyrket downhill) eller deltage i lettere Enduro-løb, såsom Trail-cuppen her i Danmark. Men først og fremmest er det en mountainbike, man har det sjovt på.
Fakta:
Producent: Giant
Model: Trance 29 (1. årgang 2019)
Fås i størrelserne: S - XL
Fås i farven: Orange
Vægt: 13,7 kg (str. L).
Vejledende udsalgspris: 30.999,- kroner
Fakta om cyklen:
Stel: ALUXX SL Aluminium, 115 millimeter vandring.
Forgaffel: FOX 34 Float Performance Elite, FIT4 Damper, Boost, 130 millimeter vandring
Hjul: Giant TRX 1 29 WheelSystem, hookless carbon, 30 millimeter bredde indvendigt
Dæk:
For: Maxxis Minion DHF 29x2.3, 60 tpi, 3C, EXO, TR
Bag: Maxxis DHR II 29x2.3, 60 tpi, 3C, EXO, TR
Skiftegreb: SRAM GX Eagle, 1x12
Bagskifter: SRAM GX Eagle
Kranksæt: TruVativ Descendent 6k Eagle Dub, Boost, 30T
Krankboks: SRAM GXP Dub Press Fit
Kassette: SRAM XG1275 Eagle, 10-50T
Kæde: SRAM GX Eagle
Sadel: Giant Contact SL
Sadelpind: Giant Contact Switch S dropper post med remote 150 millimeter drop, 30.9 millimeter
Styr: Giant Contact SL, 780x35 millimeter, 20 millimeter rise
Frempind: Giant Contact SL 35
Bremsesæt: RAM Guide R 180 millimeter/180 millimeter
Vægt: 13,7 Kg (Vejet af tester)
Indledning
Den nye Trance 29 kommer både i udgaver med carbon- og aluminiumsrammer. Vi har testet den dyre af aluminiumsmodellerne.
Giant har med den nye Trance 29 givet deres bud på en moderne trailbike, og har tweeket geometrien, således at cyklen er helt up-to-date efter ”longer, lower and slacker”-filosofien.
Det betyder at man får en kronrørvinkel på 66.5 grader, en sadelvinkel på 74,5 grader og med et reach på 462 millimeter for en størrelse Large, hvilket er helt i tråd med geometrien på en moderne trailbike.
Der hvor Giant skilles sig ud fra konkurrenternes trailbikes er på affjedringen. Eller mere præcist; på mængden af affjedring. Trancen har 130 millimeter vandring på forgaflen, meget lig mange af konkurrenterne, men bagpå har Trancen kun 115 millimeter vandring. Ikke meget mere end en XC-mountainbike.
Giant påstår, at de 115 millimeter vandring vil føles som væsentligt mere, og de har med 2019-modellen da også modificeret på deres Maestro-affjedring samt monteret en Trunnion Mount-udgave af bagdæmperen. Derved har de kunne vælge en bagdæmper med længere vandring på den samme plads og derved opnå en mere følsom affjedring i starten af vandringen, og som er mere støttende i midten og ramper op til sidst i vandringen.
Forgaflen er en FOX 34 Performance Elite med FIT4 dæmper, hvor du ud over rebound også kan fintune kompressionsdæmpningen (i 22 positioner).
Desuden kan du stille forgaflen i ’Locked, Firm eller Open Mode’ under kørslen.
Dette er uden tvivl en topklasse forgaffel, der kan tilfredsstille de mest krævende kørere, hvilket en vejl. udsalgspris på cirka 8.000 kroner også indikerer.
Som så mange andre producenter, har Giant med udviklingen af den nye Trance tilstræbt, at alle størrelser af ryttere skal have den samme gode oplevelse, derfor har Giant testet og tilpasset de forskellige størrelser, så alle størrelser af ryttere får den samme oplevelse af cyklen.
Den udgave vi har haft til test, var udstyret med SRAM GX Eagle-gruppen, som er en rigtig solid og pålidelig gruppe i SRAM’s sortiment. Den kommer med en kassette på 10-50 tænder, og parret med en 30 tands klinge, løber man ikke tør for gear, når det går opad.
De 4-stemplede bremser, i form af SRAM guide R, giver masser af bremsekraft sammen med 180 millimeter skiver for og bag.
Som noget lidt usædvanligt for prisgruppen, bliver denne model leveret et lækkert sæt carbonhjul, som er tubeless ready, og med en god bredde som kan sørge for god støtte til de brede downhill dæk som cyklen er monteret med. Navene er brandet af Giant, men det indvendige er leveret af DT Swiss, hvilket blåstempler kvaliteten.
Test
Hvordan kører den så den nye Trance?
Giant har udtalt ”Trancen skal være sjov, tilgængelig og kunne håndtere teknisk svære, stejle og hurtige spor samt klatre godt. Kort sagt, den skal være den perfekte mountainbike”.
Nu er der ikke nogen mountainbike, der kan dække over alle discipliner, men Trancen er en rigtig sjov cykel, når det går hurtigt ned af i teknisk terræn. Dette skyldes ikke mindst, at den opdaterede geometri, hvor du sidder lidt længere fremme i forhold til krankboksen og derved mere i midten af cyklen, gør det lettere af finde den rigtige balance mellem for- og baghjul. Dette, kombineret med den modificerede affjedring, bevirker at den styrer meget sporsikkert gennem forhindringerne.
Den er ikke hurtig i styringen på samme måde som en XC-racer er, men til gengæld indgyder den masser af selvtillid til rytteren, fordi den forholder sig roligt og sikkert, når det bliver lidt vildt.
Men det betyder ikke, at den er sløv og tung at styre rundt på smalle snævre spor. Det er ganske let at styre cyklen, derhen hvor man gerne vil ramme - ikke mindst på hurtige spor, hvor det næsten føles som om, at jo hurtigere man tager svingene, jo mere stabilt kører den.
Og hvor kan den tage svingene hurtigt! Jeg er ikke verdens bedste mountainbiker, men den grundlæggende svingteknik har jeg dog i orden og selv om jeg pressede Trancen så langt modet rakte, var jeg ikke i nærheden af grænsen, hvor den slap underlaget.
Ud over den gode balance og affjedring, har de standardmonterede Maxxis DHR/DHF-dæk en del af æren for dette. Som navnet antyder, er dette dæk udviklet til decideret downhill race. Men man ser dem ofte som standard montering på Trail- og Enduro-cykler.
Med god grund, for det er ganske enkelt et fremragende dæk, hvad angår greb i underlaget. Jeg kan bedst beskrive det således; når man kører på meget fedtet underlag som er fremherskende på denne tid af året, virker det som om at mudderet bliver lidt tykkere, og derved holder bedre fast i dækkene, og når dækkene slipper underlaget, gør de det langsomt og forudsigeligt.
Nu kører man jo ikke kun nedad på en mountainbike (i hvert fald ikke i Danmark), så Trancen skulle også gerne kunne køre opad, hvilket den klarer ganske fint uden for meget vuggen i affjedringen, når man kører med åbne dæmpere. På Det Hvide Spor i Bidstrup-skovene, hvor cyklen er testet, er der ikke de lange stigninger man kender sydpå og jeg har på intet tidspunkt følt, at det var nødvendigt at låse dæmperne.
På de små stejle tekniske stigninger, giver den øgede følsomhed af bagdæmperen god mening, da den holder bagdækket i jorden og dermed sikrer konstant greb, samt at man ikke bliver kastet rundt, når baghjulet rammer en forhindring.
De standardmonterede carbonhjul har fungeret upåklageligt. De er dejligt stive og responderer med det samme, når man træder til, og har taget imod en del tæsk og hårde landinger ved hop uden at beklage sig. Den indvendige bredde på 30 millimeter giver god støtte til dækkene.
Det er en tubeless ready hookless-fælg. Da jeg skulle sætte dem op tubeless, satte de sig korrekt første gang, de blev blæst op og de holdt tæt uden latex. Nu afprøvede jeg det ikke, men jeg tror, at man uden problemer kunne få dem til at sætte sig med en almindelig fodpumpe.
Det er klart, at en Trail-bike som Trancen, hvor dæk, hjul, ramme, forgaffel og så videre er kraftigere dimensioneret end på en rendyrket XC-racer, vil være tungere, og derfor sprinter den heller ikke op ad bakkerne som XC’eren gør. De kraftigere dæk giver også mærkbart mere rullemodstand end et XC-dæk gør, når man ruller på grusveje.
Omvendt har Trancen også sine begrænsninger når terrænet bliver for vildt. Selvom de 115 millimeter vandring bagude faktisk føles som mere, vil det nok møde sine begrænsninger, hvis du tager den med til de meget tekniske spor og store hop i alperne.
Alt i alt en virkelig alsidig og sjov mountainbike, men der er et par detaljer, som har undret lidt. Når cyklen som standard leveres med en 150 millimeter dropper post, hvorfor skal saddelklampen så være med quick-release? Det giver for mig ikke mening.
Specielt når man på carbon-modellen har monteret en sadelklampe, som kræver værktøj. Quick-releasen er også tynd og virker som den kan knække, hvis man tager hårdt fat. Det synes jeg, er en ommer.
Derudover var der problemer med, at dropper posten ikke kunne køre ordentligt op, og den kørte meget langsomt. Jeg formoder, at jeg bare var uheldig, og havde fået en dropper post med fejl på. Dog synes jeg, at release-håndtaget til dropperen virkede lidt usikkert, men det er en detalje, der ikke skal spolere det gode indtryk af en eller fremragende cykel.
Konklusion
Er du typen der primært har din mountainbike for at have det sjovt, er Giant Trance 29 et rigtigt godt bud på din næste cykel. Det er en meget alsidig model, som der kan bruges til lidt af hvert.
Det er tydeligt, at Giant nøje har udvalgt topklasse komponenter, der hvor det giver mest værdi, og har brugt lidt billigere dele (men stadig i god kvalitet) hvor det betyder mindre, og derfor giver cyklen masser af værdi for pengene.
Som beskrevet sidst i testen, var der et par detaljer, som jeg ikke var så begejstret for, men det er detaljer, der ikke skal skæmme billedet af en virkelig god cykel.
Sådan har vi testet:
Cyklen er blevet testet i december og januar måned på Det Hvide Spor i Bidstrup-skovene, og det er et spor med meget forskelligt underlag og sporforløb. Der er sektioner med masser rødder, hvor det går meget op og ned, der er strækninger med hop i høj fart, en lang nedkørsel med hurtige sving med brems og nogle hurtige tekniske nedkørsler.
Kort om mærket:
Giant er baseret i Taiwan og er verdens største cykelproducent. De har cykler i alle segmenter, og sponsorerer flere professionelle cykelhold.
Stillet til rådighed af: Giant Danmark
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger