Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 13.06.2018 @ 09:00

En ultra-vellykket fartmaskine fra Giant som med nærmest perfekt balance i rammen og masser af bremsekraft er en drøm at håndtere og bare skriger efter lange nedkørsler.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion:

Giant er kendt som en af verdens største og førende producenter af en lang række produkter til cykelsporten. Mest kendt er firmaet for sine cykelrammer til stort set alle discipliner, og firmaet var blandt de første som formåede at forfine masseproduktion af carbon-rammer, som i dag nyder stor anerkendelse over hele verden.

 

I dag er Giant kendt fra sit partnerskab med Team Sunweb, hvor blandt andet Tom Dumoulin og danske Søren Kragh synliggør brandet med gode præstationer.

 

Giant tilbyder nu et bredt landevejsprogram med skivebremser og vi har haft lejlighed til at teste en af topmodellerne.

 

Fakta:
Farve: Carbon Smoke / Neon Red / Charcoal
Størrelse: S - XL
Pris: Kr. 37.999,-

 

 

Test:

Giant TCR-modeller kommer i flere versioner. Her er det Advanced Pro, som rangerer lige under Advanced SL, som er øverste udstyrs- og dermed og prisniveau.

 

Der er små forskelle på rammen i de to kategorier - hvor en af de mest markante features er, at SL-udgaverne har integreret saddelpind.

 

Advanced Pro-kategorien har to varianter, hvor det er udstyret der er forskellen.


Her er den testede Pro 0-udgave øverst i hierarkiet af de to.

 

Cyklen er sat op med Giants egne komponenter, hvilket blandt andet omfatter et SLR 1-carbonhjulsæt.


Hertil fuld Ultegra Di2-gruppe med hydrauliske skivebremser.

 

 

Masser af slope

Den slopede geometri giver et aggressivt look med masser af synlig saddelpind, hvilket er blevet lidt af et varemærke for netop denne model.


Æstetisk er man som regel enten for eller imod denne feature - vi synes at cyklen er velafstemt at se på, har et fedt look og en ’her-kommer-jeg-attitude’, som vidner om, at man er kommet for at køre stærkt.

 

Der er nogle argumenter for, at en slopet geometri kan skabe en stivere cykel, men faktum er nok, at de fleste high-end cykler i dag er mere end rigeligt stive til rytterne.


Omvendt giver det en række udmærkede indstillingsmuligheder, ligesom at man får en lav overrørshøjde, så man kan stå over cyklen, hvis man har lidt korte ben.


Nok ikke så væsentligt i det store billede, men alligevel værd at nævne.

 

Det er måske også værd at bemærke, at hvis man i en mere traditionel geometri kører med en stort saddel-til-styr drop, og i forvejen har en lang saddelpind, så bliver den endnu længere her. Dog vurderer vi, at man nærmest skal ud i ekstremerne, hvis man skal ekskludere TCR’en i sine overvejelser.

 

 

Raceorienteret på alle måder

TCR’en er en udpræget racemaskine og det prøver den da heller ikke på at skjule.

 

Først og fremmest er rammen rigtig stiv og befinder sig ret langt oppe på listen, når vi ser på de cykler vi har testet igennem tiden.

 

Den reagerer velvilligt på antrittet fra pedalerne og er en fornøjelse, når der skal accelereres på flad vej og ud af sving. Selv hvis man sparker til den for alvor og rammer udladninger på over 1000 watt på små stigninger, så føles den stabil og tager imod kræfterne med største selvfølge og uden at man fornemmer nogen flex.

 

Især bagenden føles stabil og handlekraftig. Faktisk er det værd at bemærke, at den bageste ’trekant’ på cyklen er forholdsvis kompakt, hvilket er med til at forbedre stivheden. Det giver en stabil cykel, som man er helt tryg ved, når der skal accelereres eller sågar spurtes.

 

 

Stor styrvillighed

Når man bevæger sig i de øvre luftlag både pris- og kvalitetsmæssigt, så forventer man naturligvis en carbon-ramme, der er skruet godt sammen og giver den føromtalte stivhed og kraftomsætning. Det er et klart must og egentligt ret forventeligt.

 

Noget der er lidt mere tricky, er hvordan producenten har fået dimensioneret rammen og hvilke egenskaber, der derved er fremelsket - eller i værste fald manglende.

 

Her må vi tage hatten af for Giant og deres arbejde med TCR’en.


Når vi tester cykler, kræver det ofte et par tilvænningsture, før man er tryg ved cyklen og før man føler at man kan tage sving og andre manøvrer med samme selvsikkerhed som på sin daglige racer.

 

I denne test fandt vi dog, at vi følte os hjemme fra første pedalomdrejning.


Cyklen er utrolig velafbalanceret og en sand fornøjelse at køre.

 

Kører man den hårdt, så er den styrvillig og har en fantastisk balance i sving og kurver. Faktisk er den så sjov at køre, at vores umiddelbare tanke efter første tur var: ’Damn - den havde været fed at teste i bjerge med tekniske nedkørsler’.

 

Den er let at håndtere uden hverken over- eller understyring, som man skal lære at tage højde for.


Ret imponerende når man tænker på, at rammen er tilvænnet skivebremser og at det makkerskab stadig er forholdsvist ungt.

 

Skivebremserne bekommer rammen godt og leverer fantastisk bremsekraft, som kan doseres med én finger. Det udvider blot vores begejstring for rammens egenskaber og lægger op til, at man kører cyklen hårdt, da man kan tillade sig at angribe svingene meget aggressivt.

 

Vi har ikke længere nogen tvivl tilbage - der går ikke længe før fælgbremser er en saga blot.

 

TCR-modellen er Giants allround flagskib, hvor den anden profilerede landevejsmodel Propel er rendyrket aerodynamik.

 

Alligevel synes vi, at TCR’en er mere end hæderlig, når der skal tonses på flad vej og her er den lige så solid, som på alle andre parametre.

 

Der er en grund til, at rigtig mange af rytterne fra Team Sunweb aldrig kører på andet, selv om de har muligheden for at skifte mellem modellerne alt efter terræn.

 

 

Gode komponenter og detaljer

Di2-gruppen fra Shimano er der efterhånden ikke så meget at sige om. Det er vel efterhånden markedets benchmark, når det kommer til high-performance uden at banken skal sprænges fuldstændig (selv om gruppen stadig ikke er billig). Den opdaterede version skifter stadig som en drøm og kører absolut upåklageligt.

 

Skivebremserne har kørt upåklageligt under hele testen foruden en lille mislyd på forbremsen, som havde samlet noget skidt op. Disse ting skal man naturligvis vænne sig til at håndtere, når og hvis man skifter system.

 

Bremsekraften opvejer til gengæld alt dette - det er en åbenbaring a’ la første gang man kørte med et velindstillet elektronisk gear.

 

SLR-hjulene fra Giant har den nødvendige stivhed til at matche rammen og er et fornuftigt mellemklasse-hjul, som man ikke går galt i byen med. Det tilbyder ikke flamboyant stivhed og reaktionsevne, men er fint afstemt og vil rigeligt række til at dække 95 % af alle rytteres behov.

 

I testen har hjulsættet været sat op med tubeless-dæk og trods mange kilometers test, har vi ikke været hindret af en eneste punktering.


Til gengæld kan man køre med signifikant lavere dæktryk, hvilket giver en øget komfort, som man let bemærker.

 

Rammen har en flot finish, som er forventelig til prisen, og den mest iøjnefaldende detalje er nok den måde, som Giant har gemt saddelspændet væk på, så der skabes en flydende overgang mellem overrør og den lange saddelpind, som nærmest går i ét.

 

Til gengæld er bremsekablet til forbremsen ikke indvendigt, men fastgjort på indersiden af forgaflen.


Det bør i vores optik være integreret på en cykel i denne prisklasse.

 

Konklusion

En absolut topcykel som er sat op til race og byder op til at blive kørt hårdt.

 

Balancen og den lette håndtering er det allermest imponerende på cyklen, som er sjældent adræt og fiks i svingene. Med skivebremserne må det være en af de ultimative cykler at tøjle på en lang nedkørsel.

 

Men der er også masser af rul i både ramme og hjul, så den er en værdig overvejelse, selv hvis den kun skal bruges i Danmark og altså uden nævneværdige højdemeter.

 

Cyklen er ikke billig. Dog mener vi, at hvis man har budgettet, så får man masser af både køreegenskaber og klassekomponenter.

 

En af de bedste oplevelser vi har haft på en testcykel. Hatten af og de bedste anbefalinger, hvis man har budgettet.

 

Sådan har vi testet:

Vi har testet i den danske forsommer på landevejene og revet Giant TCR’en rundt i alle de sving og små bakker vi har kunne støve op syd for København.

 

Stillet til rådighed af: Giant Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Schwarzwald Super - udfordring og nydelse
Schwarzwald Super Cykelmaraton den 25. august 2019 i Münstertal / Schwarzwald, er måske det smukkeste og absolut mest krævende cykelterræn i Tyskland.
Touren til Gardasøen – 5 uger tilbage
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Produktnyt: Shimano GRX
Med udgangspunkt i den fremherskende gravel trend, har Shimano sendt en komplet drivetrain serie på markedet. Serien opfylder behovene for alle type ryttere, lige fra den seriøse gravelracer til motionisten, der foretrækker at nyde turen væk fra alfarvej.
Castelli og den danske forbindelse
Feltet.dk har været på Mallorca for at blive præsenteret for Castellis nyeste aerodynamiske landvindinger og for at mærke italienernes stærke passion for kompromisløst cykeltøj.
Test: Assos S9 bibshorts
Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.  
SIDSTE CHANCE: Præmier for 73.055 kroner i Giro-spillet
Vind cykler, rabatkoder, managerhold og årsabonnementer på Eurosport Player m.m. Sæt dine Giro d'Italia managerhold nu!
Bynært, sjovt og sikkert MTB-spor i Vejle - perfekt til motionsrytteren
Feltet.dk har været til indvielse og gennemkørt et nyt otte kilometer langt mountainbike-spor i Søndermarksskoven, Vejle.
Hjulene ruller på Rydhave: Tidligere ligaprofil og cykelrytter bliver lærer
43-årige Kim Laursen er ansat som ny lærer for cykelrytterne på Rydhave Slots Efterskole, der også bruger verdensmester Dina Thorslund i træningen.

Instagram #motionsfeltet

Produktnyt: Rapha lancerer shorts med lommer
Rapha udvider deres serie af Cargo-shorts med lommer til at inkludere den prisbevidste Core-kollektion.
Nyt MTB-spor indvies i Vejle
VisitVejle har offentliggjort, at et nyt otte kilometer langt MTB-spor bliver indviet i Vejle i begyndelsen af maj.
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk - Touren til Gardasøen uge 12
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Se masser af video i Feltet.dks videosektion
Du kan fremover finde masser af videoreaktioner og sammendrag fra verdens største cykelløb. 
Ny cykelmesse i Ballerup Super Arena til november
Den første weekend i november omdannes Ballerup Super Arena til en kæmpe cykelmesse, når Bike Blowout slår dørene op for første gang.
Test: Bergamont Grandurance Elite cykel
Over 3 uger har jeg fået testet Bergamont’s Grandurance Elite. Jeg var heldig at have cyklen i en periode som mest bød på rigtig dårlig dansk forårsvejr. Masser af vand fra oven og meget få solstrejf.
Produktnyt: Garmin lancerer Edge 530 og Edge 830
Garmin har lanceret to nye produkter, som snart kommer i butikkerne. Det er Edge 530 og Edge 830 - GPS-cykelcomputere med avanceret navigation, sikkerhedsfunktioner og præstationsdata.
Aalborg MTB Marathon 2019 giver garanti for gåsehud
27. april 2019 er datoen, hvor det traditionsrige Aalborg MTB Marathon holder sit indtog i Aalborg - og byen fyldes med 3000 MTB-ryttere til en oplevelse, der sætter sig på nethinden.  
Tema om elcykler: Trek Powerfly
På en e-mountainbike kan man følge med uden at kunne køre med. En E-mountainbike kan gøre, at man som cykel-novice kan køre med sine mere rutinerede venner uden først at køre sig i form.
Ny MTB-bog: Slip for dårlige vaner på cyklen
Ny MTB-bog er udkommet: "Kom ud over kanten". Bogen er skrevet af Torben Iisager, som har erfaring med MTB-løb rundt om i verden og ikke mindst mange års undervisning i ind- og udland som personlig træner.
Tema om elcykler: Pininfarina E-volutione
Elcyklerne er over os og har gjort deres indtog særligt hos folk hvor lemmerne på den ene eller anden måde knager eller pendlerne som kan komme hurtigere og nemmere rundt i det daglige.
Tema om elcykler: Cannondale eMTB Moterra NEO 3
At bruge en elektrisk assisteret MTB til motionsformål, lyder måske ikke umiddelbart som en gennemtænkt ide. For man er jo ude for at motionere både ben og lunger, ikke?
Test: ABUS Moventor
Leder du efter en ny hjelm, i det prisgunstige segment, så læs med her. ABUS Moventor er en fornuftig MTB-hjelm, med masser af muligheder  for justeringer, og så er den hestehale-kompatibel.
Optakt: Tema om elcykler
Cykelbranchen udvikler sig hele tiden. Nye trends popper op og nye produkter udvikles hele tiden. En af disse sæsoners mest vedblivende trends er elcyklen.
Grejsdalsløbet åbner for paracykling i Parasportens år
Grejsdalsløbet fejrer parasportens år i Vejle ved at byde velkommen til paracyklister i Danmarks hårdeste motionscykelløb. Paracyklisterne får deres egen startgruppe til Grejsdalsløbet søndag den 12. maj 2019 klokken 11.15.

Seneste indlæg i debatten

Sir Bradley Wiggins foreslår Victor Campenaets at komme ud af sin komfortzone, og ser ham gerne skifte til Team Ineos, der med sin mere videnskabelige tilgang til sporten kan udvikle ham mere, ifølge Wiggins. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/wiggins_med_raad_til_campenaerts_forlad_lotto_-_de_arbejder_stadig_som_i_1974/Nu er det et par år siden jeg sidste har skrevet herinde - har fulgt lidt passivt med. Men jeg har fået brug for et godt råd. Jeg har fået lyst til at supplere cykel og løbetræningen med lidt svømning. Og det har selvfølgeligt krævet en tricykel med henvisning til n+1 reglen :grinning: Jeg har købet en brugt Giant Trinity Composite 2 fra 2014 - den passer super godt - og jeg har et fornuftigt tempo på den. Men de der standard shimano 501 hjul, ser ikke specielt lirede ud, og jeg tænker der er mere fart i nogle højprofilhjul. Er der nogle gode bud? Jeg har set på nogle zipp 808 på DBA - det er til lukkede ringe - hvilket jeg ikke har prøvet før. Og brugte carbonhjul med carbon bremseflade - er det "nogo", og hvad skal jeg se efter? Alternativt har jeg set på de her clinchers: https://www.cykelpartner.dk/retrospec-superlight-carbon-hjulsaet-700c-road-88-mm-clincher-sort_AT3418990.html - Jeg kan intet finde om dem på nettet. Og er det Swiss Stops sorte klodser der er det rigtige valg? Håber på et par gode råd:sunglasses: Formålet med stack og reach er jo netop at det kan bruges på alle cykler. Men der er en række faldgruber. Frempind: vinkel og længde Styr: reach og drop og vinkel på bukningerne (man kan jo bruge sit gamle styr) Vinkel på kronrøret: jo flere spacere, des kortere reach Vinkel på saddelrøret: kan sadlen indstilles som den gamle ved samme højde. I princippet burde (nogle producenter gør det) oplyses både et max og et min stack og reach, hvis man falder inden for de to burde cyklen kunne tilpasses. På triathlon cykler måler man typisk sit pad x,y. Altså et koordinatsystem, ud fra krankboksen, hvor man har positionen på holderen til armene. Du kan gøre det samme med en landevejscykel, brug dog bremsegrebene som punktet du måler til. Dér hvor det bliver kompliceret, er når rammerne du sammenligner har forskellig geometri, eks vinklen på kronrøret, så skal der tages højde for dette med frempindens længde og vinkel. Det er lidt bøvlet at regne på, men absolut muligt. Det kræver dog at du ved præcist hvor producenten af rammen har sit stack/reach punkt, er det på selve rammen, eller er det på styret, så du evt. skal regne styr/frempind/spacere fra. Det du skal bruge er henholdvis lavest og højest mulige punkt på stilken Der står BB7900 nede ved kranken. Jeg har dura ave 7900

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Schwarzwald Super - udfordring og nydelse
Schwarzwald Super Cykelmaraton den 25. august 2019 i Münstertal / Schwarzwald, er måske det smukkeste og absolut mest krævende cykelterræn i Tyskland.
Touren til Gardasøen – 5 uger tilbage
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Produktnyt: Shimano GRX
Med udgangspunkt i den fremherskende gravel trend, har Shimano sendt en komplet drivetrain serie på markedet. Serien opfylder behovene for alle type ryttere, lige fra den seriøse gravelracer til motionisten, der foretrækker at nyde turen væk fra alfarvej.
Castelli og den danske forbindelse
Feltet.dk har været på Mallorca for at blive præsenteret for Castellis nyeste aerodynamiske landvindinger og for at mærke italienernes stærke passion for kompromisløst cykeltøj.
Test: Assos S9 bibshorts
Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.  
SIDSTE CHANCE: Præmier for 73.055 kroner i Giro-spillet
Vind cykler, rabatkoder, managerhold og årsabonnementer på Eurosport Player m.m. Sæt dine Giro d'Italia managerhold nu!
Bynært, sjovt og sikkert MTB-spor i Vejle - perfekt til motionsrytteren
Feltet.dk har været til indvielse og gennemkørt et nyt otte kilometer langt mountainbike-spor i Søndermarksskoven, Vejle.
Hjulene ruller på Rydhave: Tidligere ligaprofil og cykelrytter bliver lærer
43-årige Kim Laursen er ansat som ny lærer for cykelrytterne på Rydhave Slots Efterskole, der også bruger verdensmester Dina Thorslund i træningen.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat