Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 17.01.2019 @ 06:00

Giant Revolt Advanced 1 er et rigtigt godt bud på en cykel til gravel-kørsel og ture på landevejen. Cyklen udmærker sig ved en god komfort til en pris hvor de fleste kan være med.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Producent: Giant.

Fås i størrelserne: XS, S, M, ML, L og XL.

Farve: Grå

Vejledende udsalgspris: 19.999,- kroner

 

Giant Revolt Advanced fås i tre modeller, Advanced 0, Advanced 1 (som vi har testet) og Advanced 2. Priserne ligger fra 16.000,- kroner til 28.000,- kroner.

 

Fakta om cyklen

Ramme: Carbon, Advanced Grade Composite

Forgaffel: Carbon, Advanced Grade Composite

Geargruppe: Sram Apex 1

Kranksæt: Sram Apex 40 t

Bremser: Sram Apex 1 hydraulisk

Hjulsæt: Giant P-X2 disc

Dæk: Giant crosscut Gravel 700x40 c tubeless

Saddelpind: Giant D-Fuse Composite.

Saddel: Giant Contact neutral

Frempind: Giant Contact XR D-fuse 31,8 mm

Styr: Giant Contact 8- degree

 

Er Gravel det nye sort?

At cykle kan vi alle blive enige om er rigtig fedt om det er på landevejen eller i skoven - på toptunede racercykler eller på fede mountainbikes.

 

Netop offroad-kørsel er det, som gravel-cykling handler om. Ordet gravel kommer af det engelske ord for grus. Som navnet antyder kører man altså hovedsagligt på grusveje, men det kan også være større stier i skoven eller markveje.

 

Cykling på grusveje er de seneste år blevet mere og mere populært, dette kan skyldes flere ting. Først og fremmest opdager man nemt nye steder, når man er ude at cykle på grusveje. En anden grund til at mange vælger grusveje er, at de veje og stier man kører på er langt mindre trafikerede end de normale landeveje.

 

Hvad er så en gravel cykel? En gravel cykel er en mere alsidig cykel, den har større og bredere dæk, den har større komfort og generelt er geometrien på en gravel cykel mindre aggressiv end man kender fra deciderede crosscykler, som tidligere dominerede dette marked.

 

Det er i princippet muligt at køre på grusveje på en mountainbike eller en crosscykel, ja sågar en landevejsracer med plads til lidt bredere dæk: Men oplevelsen bliver langt mere behagelig ved at vælge den rette cykel til underlaget.

 

Vi har i den sidste måned testet en gravel cykel fra Giant på forskellige underlag.

 

 
Test

Vælger man, som det er tilfældet her, at få tilsendt sin nye Giant-cykel, så er der sørget for, at cyklen ankommer i en stor papkasse. Det gør, at der ikke er så meget, der skal samles. Faktisk er det bare forhjulet, der skal monteres og forgaflen drejes foruden montering af styret. Efter disse indledende øvelser er det bare et sæt pedaler, der skal monteres og så er man klar til at komme ud.

 

Giant Revolt Advanced 1 er holdt i en meget neutral grå farve, hvor det grønne på stellet er forfriskende på en ellers lidt kedelig farve. Dette er jo altid en smagssag, skal det dog nævnes!

 

Kørsel på grus-og skovveje

Jomfruturen stod naturligvis på grusveje. Jeg bor i Frederikshavn i Nordjylland og man skal ikke køre meget mere end et par kilometer så er der grusveje for alle pengene. 

 

Første tur skulle bare have været en times tid for at vænne mig til cyklen, men en time blev hurtigt til to.
 

Kørsel på grusveje kræver, at der er en del komfort i cyklen. Giants D-Fuse-teknologi i saddelpind og ikke mindst cockpit betyder, at cyklen er klar til at modtage de stød der kommer, når man kører hen over et ujævnt underlag. Denne teknologi kan man virkelig mærke, når man giver den gas hen over grusstykkerne.

 

Jeg har ikke været lige så øm i ryg, nakke og skuldre, som jeg normalt er efter en tur på grusveje. Jeg har selv en crosscykel, som jeg primært bruger til gravelture, men den er langt fra lige så komfortabel at køre på som Giant Revolt.

 

Cyklen giver en dejlig komfort, men man har samtidig fornemmelsen af, at den kraft man smider i pedalerne, bliver omdannet til fart på cyklen.

 

Dette skyldes i høj grad Giants Advanced Composite-teknologi, som er en høj-performance carbon, der bliver brugt til at producere deres rammer. Giant skriver selv, at stellet er meget stift. Så skulle man tro, at cyklen ikke havde en god komfort, men netop D-Fuse teknologien kombineret med den høje performance på carbonrammerne gør netop, at den kører super godt og man føler nærmest, at man flyver henover specielt grusvejene.

 

Styreregenskaberne på cyklen, kan man ikke sætte en finger på. Rammegeometrien er slopet, et design Giant har taget med sig fra mange af deres landevejsracere. Dette design fungerer også godt på en gravelcykel, kan vi konkludere.

 

Dækkene er 40 millimeter og er Giants egne til gravel og hedder Giant Cross Cut Gravel tubeless, dækkene ruller virkelig godt og giver et godt greb på især løse overflader. Dette kom især til udtryk i sving, hvor jeg på denne cykel brugte bremsen langt mindre end jeg normalt gør på den slags underlag.

 

Efter et par ture på grusveje blev cyklen testet i skoven. Giant Revolt er absolut ikke en mountainbike og jeg har ikke teknikken eller modet til at teste den på singletrack.


Dog er det blevet til en del ture på de mindre stier i skoven og her fungerer den også godt med de 40 millimeter brede dæk.

 

Vil man have en bedre oplevelse i skoven og køre singletrack, kræver det nok, at man skifter dækkene ud med nogle, der har flere og større knopper på. Med tubeless-dæk kan man også køre med forholdsvis lavt dæktryk, hvis man vælger at køre i skoven, hvor der er flere rødder. 

 

 

Kørsel på landevej

Giant skriver selv, at det er en cykel, der er til eventyr - om det så er grusveje, i skoven eller på landevejen. Så cyklen er naturligvis blevet testet på ture på landevejen også.

 

Landevejskørslen har primært været med den lokale cykelklub. Cyklen har gjort det fint på landevejen. Den øgede komfort kan absolut også mærkes på de hullede landeveje i Nordjylland. Dette skyldes selvfølgelig D-Fuse-teknologien, men også dækkene på cyklen. På trods af, at det er et dæk primært til grusveje og skoven, så kan man sagtens køre på landevejen med det, og samtidig have en god oplevelse. Jeg var positiv overrasket over den lave rullemodstand, der er i dækket.

 

Under kørsel på landevej har jeg kørt med fem bar i dækket, det er tætpå maksimalt til dette dæk.

 

Skal man nævne en ting, der er negativ i forhold til landevejen, hvor man har en højere topfart, så er det gearingen med kun 40-tands klinge foran Man får i den grad trænet den høje kadence, specielt hvis farten er over 40 kilometer i timen. Det er dog muligt at montere et andet kranksæt og derved få en landevejsgearing på, hvis man er mere til det.

 

Skal cyklen primært bruges på landevejen så vil jeg også anbefale at skifte dækket til et 30-35 millimeter landevejsdæk for at få en lidt bedre køreoplevelse.

 

 

Gear og bremser

Cyklen er monteret med komplet Sram Apex 1.

 

Apex gruppen har de seneste år taget crosscyklerne med storm og især Sram Apex 1, hvor der kun er en klinge foran og man således kun bruger højre skiftegreb. Sram Apex er en rigtig god geargruppe, der kan tilfredsstille de flestes behov.

 

Jeg har kørt en del ture på cyklen og har ikke oplevet problemer med gearene og der har ikke været justeret yderligere på gearet.

 

Bremserne er Sram Apex’s hydrauliske skivebremser. Her er ingen slinger i valsen og de leverer masser af bremsekraft. Her har heller ikke været behov for yderligere justering.

 

Hjul og dæk

Hjulene på Revolt er Giants eget mærke. Det er et aluminiums hjulsæt, der er forholdsvist stift.


De virker ret solide og skal også kunne holde til slag for sten og lignende. Hjulet er sat op til at køre tubeless, ligesom dækkene naturligvis også er tubeless.

 

Denne opsætning fungerer og jeg har ikke været punkteret på dækket. På denne opsætning var der som sagt monteret 40 millimeter dæk, men det er muligt at gå helt op til 45 millimeter.  

 



Konklusion

Skal man have en cykel der kan lidt af det hele og vil man af den ene eller anden grund kun eje én cykel, så er Giant Revolt Advanced et rigtigt godt bud på sådan en.

 

Cyklen fungerer rigtig godt på grusvejene, hvor man virkelig kan give den gas, men samtidig stadig have en god komfort, således, at man oplever en god køreoplevelse. Komforten er en sand fornøjelse på denne cykel og der har ikke været den store ømhed i kroppen efter de mange ture på grusveje.

 

På landevejen gør cyklen det også ok. Man kan godt mærke, at det ikke er en cykel, der er bygget til udelukkende at køre landevej. Men når det er sagt, så har jeg haft nogle gode ture på landevejen også.

 

Hvis cyklen udelukkende skal bruges til landevej vil jeg anbefale nogle andre dæk og måske en anden gearing. Gearing kan man godt leve med om vinteren, men om sommeren og hvis man skal køre løb, vil man komme til at mangle gear. 

 

Jeg kan varmt anbefale denne cykel og til prisen er den der, hvor de fleste kan være med. Alt i alt er Giant Revolt Advanced et rigtigt godt bud på en god gravel cykel eller en rigtig god allround cykel.

Sådan har vi testet

Vi har testet cyklen på forskellige underlag i december måned. Vejret var på daværende tidspunkt 6-7 grader så cyklen er blevet testet på tørt og vådt/mudret underlag. Testturene har været fra halvanden time til tre timer. Cyklen er også blevet testet på landevejen. 

Kort om mærket

Siden Giant blev startet i 1972 af taiwanske King Liu har mærket vokset sig blandt de største cykelfabrikanter i verden. Det er blandt andet Giant der står bag ’Compact Road-designet’, med det karakteristiske slope i stellet, som man finder på mange racercykler i dag.


Giant har vundet flere store sejre i professionel cykelsport. I år sponsorer holdet både professionelle landevejshold og mountainbike hold.

Stillet til rådighed af: Giant Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Optakt - Stortest af landevejscykler
Markedet for landevejscykler udvikler sig i vanvittig fart i disse år og nye trends opstår, mens andre smelter sammen. Vi har kigget på en række af de allermest spændende cykler på markedet lige nu.
Deceuninck-Quick Steps mekaniker blogger under Vueltaen
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Prøv banecykling til Bike Blowout messen
Kom til cykelmesse og prøv banecykling i Ballerup Super Arena. Sæt en god omgangstid og få lov til at køre finalen.
På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg
Vejlsøhus ligger i smørhullet midt i det fantastiske mountainbikeområde, som Silkeborg byder på. Hotellet er et perfekt udgangspunkt for et aktivt ophold for venner, familie eller kollegaer, som elsker at hoppe på den tohjulede med god affjedring.
Test: AGU sommerkit til kvinder
Hollandske AGU præsenterer med deres kollektion, TREND, smart og feminint cykeltøj til den kræsne cykelkvinde, hvor pasform, funktionalitet samt lækkert design går op i en højere enhed og til en pris, som samtidig er fornuftig.
På tur til Tysklands førende cykelby
For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.
Test: Tøj fra MAAP på tur i bjergene
MAAP er et mærke, som vender masser af hoveder på landevejen med markant og afdæmpet design. Vi har testet tøjet i de sværest mulige omgivelser - de høje bjerge.
Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!

Instagram #motionsfeltet

Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Produktnyt: Canyon lancerer ny fitness-cykel - Roadlite:ON
Canyon har i dag lanceret en ny fitness cykel: Roadlite:ON, som er en en elcykel bygget på Canyons populære landevejsramme og egenskaber.
Hotel Hafen Flensburg - Cykelferie og forkælelse
De fleste forbinder Flensborg med grænsehandel og med byen, man kører forbi, inden turen fortsætter sydpå. Med under et ophold på Hotel Hafen Flensburg vil man dog hurtigt opleve, at byen summer af liv, byder på små hyggelige brostensbelagte gader samt smukke sejlture på fjorden, og så er byen udgangspunkt for nogle gode og anderledes cykelture.
På cykel i franske alpine omgivelser
Franske Annecy hitter på alle parametre - uanset om man kommer for at cykle, bade eller nyde de smukke alpine omgivelser - og samtidig er priserne på et niveau, hvor de fleste kan være med.
Smukke og mondæne schweiziske fristelser
Om det er det varierede cykelterræn omkring Geneve, der har skabt grundlaget for Jacob Fuglsangs karriere, er uvist. Men sikkert er det, at bjergene, vandet og de flotte omgivelser i Fuglsangs fødeby indbyder til både cykling og storbyferie.
Gmunden – cykling, sejltur og konditori
I den nordligste del af de østrigske alper, finder man den smukke sø Traunsee, og her er Gmunden den første by, man støder ind i.
Via Panoramica, sejltur og hyggelig middelalderby
Den gamle middelalderby Malcesine, der ligger i den nordøstlige del af Gardasøen, er et perfekt udgangspunkt for cykelture nede langs søens klare vand, og samtidig har du muligheden for komme lidt op i terrænet, hvor de smukkeste panoramaudsigter udfolder sig. Malcesine byder på ægte italiensk stemning, vasketøj hængende i gaderne og gode muligheder for afslapning. Byen er bestemt et besøg værd for cykelinteresserede. 
Disse 10 bøger bør du under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
S-Works – Asgreen og Mørkøvs hemmelige våben
Når rytterne på de Specialized-sponsorerede hold ruller ud på Tour-etaperne, så er et af deres hemmelige våben produkter fra amerikanernes S-Works-kollektion.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Produktnyt: Cannondale opgraderer på E-MTB fronten
Cannondale har netop lanceret to nye E-MTB’ere; Moterra’en har været i Cannondales progran i flere år, og nu har Cannondale sendt en komplet re-designet udgave på gaden sammen med en elektrificeret udgave af deres trail MTB Habit.
Test: isolés Charles High Summer vindvest
En sand letvægter af en vindvest, som er perfekt til sommeren og som æstetisk viderefører det stramme, nordiske look fra isolés.
Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.
Produktnyt: Rolf Sørensen sportsernæring fra LIDL
Rolf Sørensen har i samarbejde med Lidl lanceret en række produkter til at holde cykelbenene kørende.
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Seneste indlæg i debatten

Jeg kører på en Orbea Alu/Carbon Endurance racer med 105 gruppen og bruger den til motionsbrug. Cyklen er nu 5 år gammel. Pris/kvalitets forholdet synes jeg er godt, designet er en smagssag, men jeg synes den er flot og med meget gennemført forarbejdning. Når jeg opgraderer næste år, tror jeg det bliver Orbea igen.Jeg har eksperimenteret med forskellige løsninger. I Endomondo kan du (også i gratisversionen) selv komponere ruter. Du logger ind via din PC/browser på https://www.endomondo.com/home Så trykker du på "Ruter" og "opret rute" og kan nu klikke din egen rute på et kort. Meget simpelt og ligetil. Gem ruten, og du kan nu åbne den på din Endomondo app på din telefon. De ulemper som gælder for Endomondo, så vidt jeg kan se er følgende: - Ingen tale-navigation - Ingen import af GPX ruter, dog mulighed for at søge efter andres ruter som er offentligt tilgængelige. :slight_smile:Niklas Larsen leverede sit livs præstation ved at hænge med i Vejle og kørte sig dermed højst overraskende i førertrøjen. Desværre for ham er lørdagens 4. etape betydeligt hårdere, end man normalt ser det på Sjælland, når der for anden gang i historien skal sluttes på en svær rundstrækning med mål på bakken op til Asnæs Indelukke, hvor han og hans ColoQuick-mandskab kan imødese utallige angreb fra de større og stærkere hold. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_4_etape_af_postnord_danmark_rundt_2019/Den tidligere verdensmester Marianne Vos (CCC Liv) vandt i dag anden etape af Ladies Tour of Norway, da hun med ren råstyrke gjorde noget af, der er allersværest i cykelsporten. Hollænderen angreb kort før mål og snød dermed sprinterne for sejren. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/vos_holder_akkurat_feltet_bag_sig_i_solosejr/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Optakt - Stortest af landevejscykler
Markedet for landevejscykler udvikler sig i vanvittig fart i disse år og nye trends opstår, mens andre smelter sammen. Vi har kigget på en række af de allermest spændende cykler på markedet lige nu.
Deceuninck-Quick Steps mekaniker blogger under Vueltaen
Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.
Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Prøv banecykling til Bike Blowout messen
Kom til cykelmesse og prøv banecykling i Ballerup Super Arena. Sæt en god omgangstid og få lov til at køre finalen.
På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg
Vejlsøhus ligger i smørhullet midt i det fantastiske mountainbikeområde, som Silkeborg byder på. Hotellet er et perfekt udgangspunkt for et aktivt ophold for venner, familie eller kollegaer, som elsker at hoppe på den tohjulede med god affjedring.
Test: AGU sommerkit til kvinder
Hollandske AGU præsenterer med deres kollektion, TREND, smart og feminint cykeltøj til den kræsne cykelkvinde, hvor pasform, funktionalitet samt lækkert design går op i en højere enhed og til en pris, som samtidig er fornuftig.
På tur til Tysklands førende cykelby
For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.
Test: Tøj fra MAAP på tur i bjergene
MAAP er et mærke, som vender masser af hoveder på landevejen med markant og afdæmpet design. Vi har testet tøjet i de sværest mulige omgivelser - de høje bjerge.
Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat