Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 17.01.2019 @ 06:00

Giant Revolt Advanced 1 er et rigtigt godt bud på en cykel til gravel-kørsel og ture på landevejen. Cyklen udmærker sig ved en god komfort til en pris hvor de fleste kan være med.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Producent: Giant.

Fås i størrelserne: XS, S, M, ML, L og XL.

Farve: Grå

Vejledende udsalgspris: 19.999,- kroner

 

Giant Revolt Advanced fås i tre modeller, Advanced 0, Advanced 1 (som vi har testet) og Advanced 2. Priserne ligger fra 16.000,- kroner til 28.000,- kroner.

 

Fakta om cyklen

Ramme: Carbon, Advanced Grade Composite

Forgaffel: Carbon, Advanced Grade Composite

Geargruppe: Sram Apex 1

Kranksæt: Sram Apex 40 t

Bremser: Sram Apex 1 hydraulisk

Hjulsæt: Giant P-X2 disc

Dæk: Giant crosscut Gravel 700x40 c tubeless

Saddelpind: Giant D-Fuse Composite.

Saddel: Giant Contact neutral

Frempind: Giant Contact XR D-fuse 31,8 mm

Styr: Giant Contact 8- degree

 

Er Gravel det nye sort?

At cykle kan vi alle blive enige om er rigtig fedt om det er på landevejen eller i skoven - på toptunede racercykler eller på fede mountainbikes.

 

Netop offroad-kørsel er det, som gravel-cykling handler om. Ordet gravel kommer af det engelske ord for grus. Som navnet antyder kører man altså hovedsagligt på grusveje, men det kan også være større stier i skoven eller markveje.

 

Cykling på grusveje er de seneste år blevet mere og mere populært, dette kan skyldes flere ting. Først og fremmest opdager man nemt nye steder, når man er ude at cykle på grusveje. En anden grund til at mange vælger grusveje er, at de veje og stier man kører på er langt mindre trafikerede end de normale landeveje.

 

Hvad er så en gravel cykel? En gravel cykel er en mere alsidig cykel, den har større og bredere dæk, den har større komfort og generelt er geometrien på en gravel cykel mindre aggressiv end man kender fra deciderede crosscykler, som tidligere dominerede dette marked.

 

Det er i princippet muligt at køre på grusveje på en mountainbike eller en crosscykel, ja sågar en landevejsracer med plads til lidt bredere dæk: Men oplevelsen bliver langt mere behagelig ved at vælge den rette cykel til underlaget.

 

Vi har i den sidste måned testet en gravel cykel fra Giant på forskellige underlag.

 

 
Test

Vælger man, som det er tilfældet her, at få tilsendt sin nye Giant-cykel, så er der sørget for, at cyklen ankommer i en stor papkasse. Det gør, at der ikke er så meget, der skal samles. Faktisk er det bare forhjulet, der skal monteres og forgaflen drejes foruden montering af styret. Efter disse indledende øvelser er det bare et sæt pedaler, der skal monteres og så er man klar til at komme ud.

 

Giant Revolt Advanced 1 er holdt i en meget neutral grå farve, hvor det grønne på stellet er forfriskende på en ellers lidt kedelig farve. Dette er jo altid en smagssag, skal det dog nævnes!

 

Kørsel på grus-og skovveje

Jomfruturen stod naturligvis på grusveje. Jeg bor i Frederikshavn i Nordjylland og man skal ikke køre meget mere end et par kilometer så er der grusveje for alle pengene. 

 

Første tur skulle bare have været en times tid for at vænne mig til cyklen, men en time blev hurtigt til to.
 

Kørsel på grusveje kræver, at der er en del komfort i cyklen. Giants D-Fuse-teknologi i saddelpind og ikke mindst cockpit betyder, at cyklen er klar til at modtage de stød der kommer, når man kører hen over et ujævnt underlag. Denne teknologi kan man virkelig mærke, når man giver den gas hen over grusstykkerne.

 

Jeg har ikke været lige så øm i ryg, nakke og skuldre, som jeg normalt er efter en tur på grusveje. Jeg har selv en crosscykel, som jeg primært bruger til gravelture, men den er langt fra lige så komfortabel at køre på som Giant Revolt.

 

Cyklen giver en dejlig komfort, men man har samtidig fornemmelsen af, at den kraft man smider i pedalerne, bliver omdannet til fart på cyklen.

 

Dette skyldes i høj grad Giants Advanced Composite-teknologi, som er en høj-performance carbon, der bliver brugt til at producere deres rammer. Giant skriver selv, at stellet er meget stift. Så skulle man tro, at cyklen ikke havde en god komfort, men netop D-Fuse teknologien kombineret med den høje performance på carbonrammerne gør netop, at den kører super godt og man føler nærmest, at man flyver henover specielt grusvejene.

 

Styreregenskaberne på cyklen, kan man ikke sætte en finger på. Rammegeometrien er slopet, et design Giant har taget med sig fra mange af deres landevejsracere. Dette design fungerer også godt på en gravelcykel, kan vi konkludere.

 

Dækkene er 40 millimeter og er Giants egne til gravel og hedder Giant Cross Cut Gravel tubeless, dækkene ruller virkelig godt og giver et godt greb på især løse overflader. Dette kom især til udtryk i sving, hvor jeg på denne cykel brugte bremsen langt mindre end jeg normalt gør på den slags underlag.

 

Efter et par ture på grusveje blev cyklen testet i skoven. Giant Revolt er absolut ikke en mountainbike og jeg har ikke teknikken eller modet til at teste den på singletrack.


Dog er det blevet til en del ture på de mindre stier i skoven og her fungerer den også godt med de 40 millimeter brede dæk.

 

Vil man have en bedre oplevelse i skoven og køre singletrack, kræver det nok, at man skifter dækkene ud med nogle, der har flere og større knopper på. Med tubeless-dæk kan man også køre med forholdsvis lavt dæktryk, hvis man vælger at køre i skoven, hvor der er flere rødder. 

 

 

Kørsel på landevej

Giant skriver selv, at det er en cykel, der er til eventyr - om det så er grusveje, i skoven eller på landevejen. Så cyklen er naturligvis blevet testet på ture på landevejen også.

 

Landevejskørslen har primært været med den lokale cykelklub. Cyklen har gjort det fint på landevejen. Den øgede komfort kan absolut også mærkes på de hullede landeveje i Nordjylland. Dette skyldes selvfølgelig D-Fuse-teknologien, men også dækkene på cyklen. På trods af, at det er et dæk primært til grusveje og skoven, så kan man sagtens køre på landevejen med det, og samtidig have en god oplevelse. Jeg var positiv overrasket over den lave rullemodstand, der er i dækket.

 

Under kørsel på landevej har jeg kørt med fem bar i dækket, det er tætpå maksimalt til dette dæk.

 

Skal man nævne en ting, der er negativ i forhold til landevejen, hvor man har en højere topfart, så er det gearingen med kun 40-tands klinge foran Man får i den grad trænet den høje kadence, specielt hvis farten er over 40 kilometer i timen. Det er dog muligt at montere et andet kranksæt og derved få en landevejsgearing på, hvis man er mere til det.

 

Skal cyklen primært bruges på landevejen så vil jeg også anbefale at skifte dækket til et 30-35 millimeter landevejsdæk for at få en lidt bedre køreoplevelse.

 

 

Gear og bremser

Cyklen er monteret med komplet Sram Apex 1.

 

Apex gruppen har de seneste år taget crosscyklerne med storm og især Sram Apex 1, hvor der kun er en klinge foran og man således kun bruger højre skiftegreb. Sram Apex er en rigtig god geargruppe, der kan tilfredsstille de flestes behov.

 

Jeg har kørt en del ture på cyklen og har ikke oplevet problemer med gearene og der har ikke været justeret yderligere på gearet.

 

Bremserne er Sram Apex’s hydrauliske skivebremser. Her er ingen slinger i valsen og de leverer masser af bremsekraft. Her har heller ikke været behov for yderligere justering.

 

Hjul og dæk

Hjulene på Revolt er Giants eget mærke. Det er et aluminiums hjulsæt, der er forholdsvist stift.


De virker ret solide og skal også kunne holde til slag for sten og lignende. Hjulet er sat op til at køre tubeless, ligesom dækkene naturligvis også er tubeless.

 

Denne opsætning fungerer og jeg har ikke været punkteret på dækket. På denne opsætning var der som sagt monteret 40 millimeter dæk, men det er muligt at gå helt op til 45 millimeter.  

 



Konklusion

Skal man have en cykel der kan lidt af det hele og vil man af den ene eller anden grund kun eje én cykel, så er Giant Revolt Advanced et rigtigt godt bud på sådan en.

 

Cyklen fungerer rigtig godt på grusvejene, hvor man virkelig kan give den gas, men samtidig stadig have en god komfort, således, at man oplever en god køreoplevelse. Komforten er en sand fornøjelse på denne cykel og der har ikke været den store ømhed i kroppen efter de mange ture på grusveje.

 

På landevejen gør cyklen det også ok. Man kan godt mærke, at det ikke er en cykel, der er bygget til udelukkende at køre landevej. Men når det er sagt, så har jeg haft nogle gode ture på landevejen også.

 

Hvis cyklen udelukkende skal bruges til landevej vil jeg anbefale nogle andre dæk og måske en anden gearing. Gearing kan man godt leve med om vinteren, men om sommeren og hvis man skal køre løb, vil man komme til at mangle gear. 

 

Jeg kan varmt anbefale denne cykel og til prisen er den der, hvor de fleste kan være med. Alt i alt er Giant Revolt Advanced et rigtigt godt bud på en god gravel cykel eller en rigtig god allround cykel.

Sådan har vi testet

Vi har testet cyklen på forskellige underlag i december måned. Vejret var på daværende tidspunkt 6-7 grader så cyklen er blevet testet på tørt og vådt/mudret underlag. Testturene har været fra halvanden time til tre timer. Cyklen er også blevet testet på landevejen. 

Kort om mærket

Siden Giant blev startet i 1972 af taiwanske King Liu har mærket vokset sig blandt de største cykelfabrikanter i verden. Det er blandt andet Giant der står bag ’Compact Road-designet’, med det karakteristiske slope i stellet, som man finder på mange racercykler i dag.


Giant har vundet flere store sejre i professionel cykelsport. I år sponsorer holdet både professionelle landevejshold og mountainbike hold.

Stillet til rådighed af: Giant Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Tre cykler på højkant i Feltet.dks Tour
Feltet.dk har startet vores store sæsonmanagerspil kaldet Feltet.dk Tour. Managerspillet starter den 2. marts og kan du køre dig til en podieplacering i spillet, så er du sikker på at vinde en cykel!
Produktfokus: ”Der er en grund til, at aerocyklerne ligner hinanden”
Cannondale SystemSix, det amerikanske mærkes aero-topracer, blev sendt på markedet i 2018, og modellen opnåede hen over efterår og vinter et utal af positive, internationaler anmeldelser samt topresultat i en uafhængig vindtunneltest af aerocykler: som den hurtigste på markedet. Feltet.dk har talt med Cannondale om modellen - og om aerocykler som ny, etableret modeltype.
Cykelbageren i Nørre Aaby har solgt over en halv million romkugler på under et år
Nørre Aaby Bageri har siden marts 2018, hvor de vandt prisen for Danmarks bedste romkugler ved FoodExpo i Herning, solgt over 500.000 romkugler. En stor del af dem er solgt til cykelturister, for det vestfynske bageri har en ganske særlig placering, der gør det nemt at nå på cykel fra flere af områdets større byer.
Python Pro udvider med nyt banebrydende koncept
Den danske cykelproducent, Python Pro, har udvidet deres koncept med et nyt og meget spændende tiltag til forbrugeren, hvor de kan spare 3.000 kroner.
Test: Giant Trance 29 2019
Er du på jagt efter en mountainbike, der kan bruges til at til det meste, er Giant Trance 29 et rigtigt godt bud.
Produktnyt: PurePowers Carbo Race nu med "dansk" smag
Endelig et energipulver med ægte dansk smag! Purepower har lanceret en ny smag til deres populære energipulver-serie. 
Team Sky med ny aerodynamisk teknologi
Team Sky har indgået et strategisk samarbejde med virksomheden Swiss Side, som er eksperter i aerodynamik og tidsoptimering.
Garmin opkøber Tacx
Garmin opkøber Tacx, som er en af de førende producenter af indendørs hometrainers.
GOOD VIBES ONLY – VM i cykelcross – cykelturist i Bogense
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Instagram #motionsfeltet

Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Bontrager Ion 100 R / Flare R City lygtesæt
Masser af synlighed i en lille pakke, gør dette til et lygtesæt som især egner sig til kørsel i byområder.
Test: Kryptonite Alley F-650 forlygte
En kraftig og effektiv forlygte, som kan det hele og leverer en bred række af gode lysmuligheder til især landevejen.
Test: Kryptonite Avenue R-75
God baglygte som har en ultrasikker montering samt masser af gode indstillingsmuligheder, når det kommer til lyset.
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk – Touren til Gardasøen
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til  Tour TransAlp her til sommer.
Test: Abus Libra forlygte
En god allround lygte som kan lidt af det hele og som principielt opfylder alle dine behov på landevejen. ABUS leverer desuden god og robust kvalitet hele vejen rundt.
Test: Abus Gemini lygtesæt
Et fremragende lygtesæt, hvis du er på jagt efter at gøre dig synlig for andre trafikanter, når du træner i belyste områder. Spændende design gør, at lygten nærmest går i ét med cyklen og aldrig kommer til at sidde i vejen.
Henrik Djernis: VM-ruten et spændende mix
Den tidligere verdensmester, Henrik Djernis, har set nærmere på årets VM-rute i Bogense, og han synes, at den er spændende.
Test: Rapha Pro Team Winter Tights II
Fremragende vintertights som klogt udnytter forskellige stofkvaliteter og dermed tilbyder god regn- og vindbeskyttelse samt masser af varme.
Test: Kvindetøj - Pearl Izumi – Softshell og AmFIB Super Glove
Kvindespecifikt vintertøj til cykling i topkvalitet fra japanske Pearl Izumi.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Castelli Aero Race jersey og bibshorts
Selv om cykling i 2019 er en high-tech-affære på mange måder, så skal der stadig trædes i pedalerne, når det spidser til ude på landevejen og ens konkurrenter sætter fra land. Eller når der er nogen, som har frækheden til at angribe ens status som lokal Strava-matador.
Test: Kvindetøj - Pearl Izumi bibtight og Thermal Jersey
Kvindespecifikt vintertøj til cykling i topkvalitet fra japanske Pearl Izumi.
Test: Kvindetøj - Pearl Izumi baselayer og vinterjakke
Kvindespecifikt vintertøj til cykling i topkvalitet fra japanske Pearl Izumi.
Produktnyt: ASSOS S9 bibshorts
Cykelryttere er besat af detaljer. Små ting, som kan få os til at køre hurtigere og blive bedre. Vi overbeviser os selv uge efter uge, at en ny måde at optimere en detaljer på, vil få os til at flyve forbi kammeraterne på næste træningstur.

Seneste indlæg i debatten

Der er masser af tilfredshed af spore hos Team Sunweb efter, at Søren Kragh Andersen i dag hoppede op på andenpladsen i Volta ao Algarve.     Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/tilfredshed_hos_team_sunweb_efter_god_soeren_kragh-dag/Annika Langvad vandt i dag tredje etape af Afxentia Stage Race på Cypern og overtager dermed førertrøjen i løbet fra Anna van der Breggen. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/annika_langvad_vinder_tredje_etape_paa_cypern/Hej Er der nogle af jer som har nogle gode smidighedsøvelser for at opnå en større fleksibilitet og mindre ondt i nakke/skuldre efter 3 timer i sadlen. Min cykel indstilling er opsat efter diverse guides på nettet, og efter tommelfingerregel med forhjulsnav er ikke synligt når jeg kigger ned men jeg sidder og holder på bremsegrebene. Men jeg synes jeg mangler nogle enkle øvelser sådan at jeg kan blive mere fleksibel, lige nu når jeg står oprejst med strekte ben, når min hænder mine skinneben, så jeg er lidt stiv i kroppen.. :o)Tillykke med cyklen:wink: Du bør straks gå til forhandleren og få sat en ny kæde på, da det tyder på, at den medleverede kæde er en mandagsmodel. Hvad angår sadel, er vinklen på denne en personlig sag. Nogen vil have negativ vinkel (peger nedad som din), mens andre foretrækker det modsatte. Den er en enkel operation at justere sadlens vinkel, så mit råd er at prøve dig frem med forskellige vinkler indtil, du finder din personlige præference.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Tre cykler på højkant i Feltet.dks Tour
Feltet.dk har startet vores store sæsonmanagerspil kaldet Feltet.dk Tour. Managerspillet starter den 2. marts og kan du køre dig til en podieplacering i spillet, så er du sikker på at vinde en cykel!
Produktfokus: ”Der er en grund til, at aerocyklerne ligner hinanden”
Cannondale SystemSix, det amerikanske mærkes aero-topracer, blev sendt på markedet i 2018, og modellen opnåede hen over efterår og vinter et utal af positive, internationaler anmeldelser samt topresultat i en uafhængig vindtunneltest af aerocykler: som den hurtigste på markedet. Feltet.dk har talt med Cannondale om modellen - og om aerocykler som ny, etableret modeltype.
Cykelbageren i Nørre Aaby har solgt over en halv million romkugler på under et år
Nørre Aaby Bageri har siden marts 2018, hvor de vandt prisen for Danmarks bedste romkugler ved FoodExpo i Herning, solgt over 500.000 romkugler. En stor del af dem er solgt til cykelturister, for det vestfynske bageri har en ganske særlig placering, der gør det nemt at nå på cykel fra flere af områdets større byer.
Python Pro udvider med nyt banebrydende koncept
Den danske cykelproducent, Python Pro, har udvidet deres koncept med et nyt og meget spændende tiltag til forbrugeren, hvor de kan spare 3.000 kroner.
Test: Giant Trance 29 2019
Er du på jagt efter en mountainbike, der kan bruges til at til det meste, er Giant Trance 29 et rigtigt godt bud.
Produktnyt: PurePowers Carbo Race nu med "dansk" smag
Endelig et energipulver med ægte dansk smag! Purepower har lanceret en ny smag til deres populære energipulver-serie. 
Team Sky med ny aerodynamisk teknologi
Team Sky har indgået et strategisk samarbejde med virksomheden Swiss Side, som er eksperter i aerodynamik og tidsoptimering.
Garmin opkøber Tacx
Garmin opkøber Tacx, som er en af de førende producenter af indendørs hometrainers.
GOOD VIBES ONLY – VM i cykelcross – cykelturist i Bogense
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat